Mika Miesmäki Facta Oy

Mika Miesmäki, toimitusjohtaja, Asianajotoimisto Facta Oy

Liiketoimintamuotoiluhanke avasi monella tapaa meidän silmiämme ja lähdemme nyt yksi asia kerrallaan muotoilemaan omaa toimintaamme paremmin asiakkaiden ympärille.

Asiakaslähtöinen ajattelu muuttaa lakipalveluita

Asiakkaiden käyttäytymisen muutos on voima, joka koskettaa niin isoja kuin meitä hieman pienempiäkin toimijoita. Myös hyvin perinteiseksi mielletyllä lakipuolella asiakkaat ovat yhä valveutuneempia päätöksenteossaan ja tekevät aktiivista vertailua eri toimijoiden, jopa saman asianajotoimiston asiantuntijoiden, välillä.

Meille on tullut hyvin selväksi, että mikäli haluamme pysyä kilvassa mukana, meidän on kyettävä tuntemaan asiakkaidemme tarpeet, toiveet ja odotukset yhä paremmin. Vain tuntemalla heidän arjen haasteensa läpikotaisin, meillä on mahdollisuus ymmärtää, mistä syntyvät aidosti sellaiset ylivertaiset järjen ja tunteen tasolla puhuttelevat kokemukset, jotka kiinnittävä asiakkaat meihin, toteaa Asianajotoimisto Factan toimitusjohtaja Mika Miesmäki ja jatkaa vauhtiin päästyään:

Vaikka meillä onkin tällä hetkellä kaupungin paras asiakastyytyväisyysindeksi, emme siltikään tarkasti tiedä, mitä asiakas meistä sanoo, millaisena hän kokee toimintamme eri kohtaamispisteissä ja miten voisimme palvella häntä vielä paremmin. Näihin asioihin halusimme lähteä etsimään vastauksia yhdessä palvelumuotoilutoimisto KREAPALin kanssa.

Liiketoimintamuotoilu asianajotoimisto Facta Oy

 

Innovaatioseteli mahdollisti startin ketterälle kehittämiselle

Liiketoiminnan kehittäminen on aina ollut minulle tärkeää, mutta aiemmin minulla ei ehkä ole ollut riittävän konkreettisia malleja sen tekemiseen, toisin kuin nyt, kertoo Mika. Business Tampereen tarjoama innovaatioseteli tarjosi meille ketterän mahdollisuuden lähteä kartoittamaan keinoja oman, asiakkaiden tarpeisiin yhä paremmin vastaavan toiminnan kehittämiseksi. Tulokset ovat kyllä olleet niin hyviä, että todella lämpimästi suosittelen rahoitusmallia myös muille kehityshaluisille toimijoille, kertoo Mika tyytyväisenä.

Ketterän, pääosin työpajoista koostuneen työmallin avulla tunnistimme omassa toiminnassamme useammankin sokean pisteen, joita voimme nyt lähteä korjaamaan. Katseen kääntäminen kohti asiakasta on ollut todella virkistävää ja siitä suuri kiitos kuuluu innostusta ja uskoa asiakaslähtöiseen ajatteluun meihin kaikkiin omalla esimerkillään valaneelle KREAPALin Veikolle, kertoo Mika.

 

Oivalsimme prosessin aikana henkilöstömme kanssa, että tulevaisuuden kilpailukykyä rakennetaan ennen kaikkea vuorovaikutuksessa asiakkaiden kanssa. Katseen kääntäminen kohti asiakasta on ollut todella virkistävää.

 

Veikon meille fasilitoiman liiketoimintamuotoiluhankkeen yksi tärkeimmistä hyödyistä on ehdottomasti ollut henkilöstömme kanssa koettu yhteinen oivallus siitä, että tulevaisuuden kilpailukykyä rakennetaan ennen kaikkea vuorovaikutuksessa asiakkaiden kanssa. Ei auta, vaikka kuinka hioisimme prosessejamme oman pienen kuutiomme sisällä katse tiukasti omaan napaan kääntyneenä, jos syntynyt lopputulos ei vastaa asiakkaan arjen tilanteisiin ja haasteisiin. Tärkeä havainto oli myös se, kuinka vaikeaa asiakkaan saappaisiin astuminen lopulta on ja kuinka oman ajattelun suuntaamisessa auttaa talon ulkopuolelta tuleva sparraaja, joka osaa oikealla tavalla pölyttää ajatteluamme.

 

Asiakkaiden tarpeet suuntaamaan toimintaamme

Kokeneen fasilitoijan vahvassa otteessa ja yhdessä oman henkilöstön kanssa tehty suuntaustyö kirkasti meille myös tulevaisuuden toimintaa ohjaavan ajatuksen siitä, että ihan kaikilla asioilla, joita arjessa teemme, ja myös niillä jotka jätämme syystä tai toisesta tekemättä, on todella iso merkitys asiakkaidemme elämässä. Keskimääräinen henkilöasiakas ostaa asianajopalvelua ehkä vain kerran-pari elämässään, joten hänen kokemuspohjansa ja odotukset prosessista ovat lähtökohtaisesti aina vähäiset. Asiakas ei yksinkertaisesti tiedä, mitä hänen tulisi missäkin vaiheessa odottaa tapahtuvan.

Meille on esimerkiksi ihan päivänselvää, että asiakkaan oikeudenkäynnissä voi moni valmisteluvaihe hyvinkin viedä tuomioistuimelta jopa 3 kuukautta – mutta asiakas ei tätä toden totta automaattisesti tiedä, vaan odottaa kuumeisesti kolme pitkää kuukautta aivan turhaan ja usein myös peloissaan. Meidän tehtävämme on pitää asiakas tietoisena tilanteiden kehittymisestä, ja siten osaltamme poistaa asiakkaan epävarmuutta ja turvattomuutta prosessin aikana.

 

Ajatuksemme asiakaskokemuksen parantamisesta syntyi palvelumuotoilun kautta, ja nyt suunnittelemme asiakkaidemme käyttöön sovellusta, joka vaikuttaa tervetulleelta lisältä palveluihimme. 

 

Mitä paremmin pystymme muotoilemaan toimintaamme asiakkaan lähtökohdista käsin, sitä turvallisemmaksi hän kokee itsensä meidän kanssamme.

Oivallukset, joita liiketoimintamuotoilun menetelmiä hyödyntänyt kehitysprojekti meille toi:

  1. Tavoittelemme koko toiminnan läpäisevää ajatusta asiakaslähtöisyydestä – Ryhdyimme kokonaisvaltaisesti ajattelemaan asioita asiakkaan näkökulmasta talon sisällä. Henkilöstön keskuudessa syttyi nopeasti innostus ideoida uusia tapoja asiakkaan auttamiseksi.
  2. Meidän tehtävämme on tarjota asiakkaille turvallisuutta & helppoutta – Oivalsimme, että vaikka haluamme olla asiakkaalle helposti lähestyttävä, todellisuudessa monen asiakkaan kynnys ottaa meihin yhteyttä on suuri – tämän pohjalta syntyi idea mm. chat-palvelusta, jota lähdemme nyt työstämään eteenpäin yhdessä asiakkaidemme kanssa.
  3. Hinnoittelusta pitää viestiä avoimesti – Ymmärsimme myös, kuinka haasteellista asiakkaan on usein puhua rahasta ja millaisia harhaluuloja heillä toisinaan on asianajopalvelujen kustannuksista – tämän oivalluksen myötä lähdemme hakemaan keinoja, joilla rahasta puhuminen helpottuu. Onhan asiakkaan myös helpompi ostaa, kun hän tietää, mitä palvelut maksavat.

Liiketoimintamuotoiluhanke avasi monella tapaa meidän silmiämme ja lähdemme nyt yksi asia kerrallaan muotoilemaan omaa toimintaamme paremmin asiakkaiden ympärille. Työn alla on mm. sovellus, joka vaikuttaa tervetulleelta lisältä palveluihimme, kiteyttää Mika vielä lopuksi.

Asianajotoimisto Facta Oy on yksi Tampereen suurimmista ja vanhimmista asianajotoimistoista. Tutustu yritykseen tästä.

 

Kuinka voimme auttaa?

KREAPAL on liiketoimintamuotoilun, palvelumuotoilun ja asiakaskokemuksen intohimoinen asiantuntijayritys. Autamme yritystäsi ymmärtämään ihmisiä kokonaisvaltaisemmin ja kytkemään ymmärryksen osaksi tulevaisuuden voittavaa liiketoimintaa. Me koulutamme, valmennamme, fasilitoimme ja teemme projekteja kaikenkokoisille organisaatioille – toimialariippumattomasti – ympäri Suomen.

Tiedät jo mitä yrityksesi pitäisi tehdä. Älä jää pohdintojesi kanssa yksin, vaan ota yhteyttä ja kerro meille mihin haluat muutosta.

FacebookTwitterLinkedIn

Voimmeko auttaa?

Tiedät jo mitä yrityksesi pitäisi tehdä. Ota yhteyttä – me autamme.

Kreapal facebook Kreapal twitter Kreapal linkedin
Lisätietoja

Veikko on yrityksen perustaja, liiketoimintamuotoilija ja palvelumuotoilija, jonka kaikessa tekemisessä painottuu arvon tasapainoinen tuottaminen kolmella tasolla: asiakkaiden, työntekijöiden ja omistajien. Hän on johtanut lukuisia liiketoiminta- ja palvelumuotoiluhankkeita niin yksityisellä kuin julkisellakin sektorilla, sekä asiakaskokemuksen kehittämistä merkittävässä suomalaisessa konsernissa. Kansainvälisten BBA ja MBA tutkintojen lisäksi Veikko on opiskellut palvelumuotoilua kolmessa suomalaisessa korkeakoulussa, sekä liiketoimintamuotoilua TU Delft:issä.

Veikko ei toista vain muiden ajatuksia, vaan ottaa aktiivisesti kantaa liiketoimintalähtöisen muotoilun kehitykseen Suomessa. Hän kehittää ja visualisoi konsepteja, työkaluja ja menetelmiä, sekä kirjoittaa parhaillaan kirjaa palvelumuotoilusta. Kirja tullaan julkaisemaan lähitulevaisuudessa.

Veikko on kysytty esiintyjä erilaisissa palvelumuotoilun, asiakaskokemuksen ja markkinoinnin tapahtumissa ja seminaareissa. Häntä kiitetään erityisesti kyvystään oivalluttaa isoja kokonaisuuksia tavalla, joka puhuttelee niin organisaatioiden ylintä johtoa kuin työntekijöitäkin. Veikko on innostaja ja tekijä, jonka koulutuksissa, työpajoissa ja muotoiluprojekteissa syntyy oivalluksia ja tuloksia – aina rennossa hengessä.

VEIKKO TÖRRÖNEN | Perustaja | #liiketoimintamuotoilu #palvelumuotoilu #asiakaskokemus

veikko@kreapal.fi

040 705 5810

Linkedin

"Veikko vakuutti minut innostuksellaan ja osaamisellaan jo 2016 keväällä, kun tapasimme ensi kertaa. Jo tällöin heräsi ajatus, että Veikko voisi meitä auttaa rakentamaan yrityksemme muutosmatkaa. 2018 kesällä tämä konkretisoitui, kun aloitimme yhteistyön KREAPALin kanssa. Yhteistyöstä saatu palaute on ollut erinomaista! Tavoite on yhä syventää yhteistyötä siten, että KREAPAL on keskeinen kumppani ICT Elmon kasvussa ja tulee mukaan myös vaativimpiin asiakascaseihimme. "

Janne Aaltonen
Toimitusjohtaja, ICT Elmo Oy

LUOTTOKUMPPANIMME

Työskentelemme sekä itsenäisesti että yhdessä eri toimialojen luotettavien huippuammattilaisten kanssa. Tässä muutaman luottokumppanimme esittelyt – julkaisemme lisää syksyn 2019 aikana.

Lisätietoja

Tommi on Fimentum Oy:n perustaja, omistaja ja toimitusjohtaja, jonka toimintaa ohjaa aito halu auttaa yrittäjiä ja yrityksiä kasvamaan ja menestymään. Tommin tausta on kansainvälisissä startupeissa ja kasvuyrityksissä, joissa kasvuyrittäjyys ja kasvun haasteet ovat tulleet hyvin tutuiksi. Näissä yrityksissä Tommi on vastannut monipuolisesti yritysten perustamisesta, kehittämisestä, rahoituksen hankkimisesta, tuotteistuksesta, tuotekehityksestä, myynti- ja kumppaniverkostojen rakentamisesta ja kasvusta noin 30 eri maassa.

Vuodesta 2012 asti Tommi on keskittynyt auttamaan muita yrityksiä samoissa haasteissa: hän on ollut perustamassa kymmeniä yrityksiä ja hankkinut rahoitusta yli 300:lle yritykselle, jotka tähtäävät kansainväliseen kasvuun omilla tuotteillaan tai palveluillaan. Päätyönään hän auttaa yrityksiä rahoituksen pitkäjänteisessä suunnittelussa ja hankkimisessa, sekä julkisilta että yksityisiltä rahoittajilta, kuten Business Finlandilta, ELY-keskuksilta, EU:lta, aluerahastoilta, säätiöiltä, Finnveralta, pankeilta ja enkeli- ja pääomasijoittajilta.

TOMMI PAJALA | Fimentum Oy | #rahoitus

Linkedin

"Kasvuun ja kasvun suunnitteluun liittyy olennaisena osana myös luotettavat kumppanit. Satojen projektien ja yritysten kautta omaan laajat kontaktiverkostot henkilöihin ja yrityksiin, joten pyrin aina auttamaan myös kontaktien luomisessa potentiaalisiin asiakkaisiin ja hyviin yhteistyökumppaneihin eri toimialoilla. KREAPAL on yksi näistä luotettavista kumppaneista, sillä jaamme saman toimintatavan ja arvot: ei käsienheiluttelua, ei konsultointia, vaan oikeaa tekemistä, josta on oikeasti hyötyä ihmisille ja yrityksille."

Tommi Pajala
Toimitusjohtaja, Fimentum Oy

Lisätietoja

Suomessa kehitetty strategisen muotoilun menetelmä tarinallistaminen on ollut yritysten käytössä vuosikymmenen. Menetelmän takana on tarinallistaja ja Tarinakone yrityksen perustaja Anne Kalliomäki, joka toi vuonna 2008 tarinallistamisen yritysten hyödynnettäväksi ja otti tarinallistajan ammattinimikkeen käyttöön ensimmäisenä Suomessa.

Aiemmin televisio- ja elokuva-alalla työskennellyt Kalliomäki on luonut tarinallistamisen menetelmän yhdistämällä palvelumuotoilua ja elokuvallista tarinankerrontaa. Tarinallistaminen on yrityksen toiminnan kokonaisvaltaista kehittämistä asiakasta osallistavan tarinan muotoon. Kyse on strategisesta muotoilusta, jossa tarinaa käytetään välineenä asiakaskokemuksen laadun kehittämiseen. Tarinaa toteutetaan kaikilla tasoilla niin digitaalisessa kuin fyysisessäkin palveluympäristössä, palveluprosessien eri vaiheissa ja markkinointiviestinnän eri kanavissa.

Annen kehittämät tarinallistamisen menetelmät ovat innovatiivisia ja käytännönläheisiä ja ratkaisevat erinomaisesti niitä haasteita, joita yrityksillä ja organisaatioilla tänä päivänä on. Tarinallistamisen avulla yritykset voivat tuottaa asiakkaille kokemuksia, jotka ovat vaikuttavia ja erottuvia. Anne on kirjoittanut kirjan ”Tarinallistaminen – palvelukokemuksen punainen lanka”. (Talentum 2014). Kirja palkittiiin Hopeasulka-palkinnolla 2015.

ANNE KALLIOMÄKI | Tarinakone Oy | #tarinallistaminen

Linkedin

"Merkityksellisten, erottuvien ja inhimillisten asiakaskokemusten tuottaminen on tänä päivänä menestyneen liiketoiminnan edellytys. Tarinallistamisen pioneerina haluan olla tarjoamassa omille asiakasyrityksille verkostostani parhaan tuen tarinalähtöiseen tekemiseen. Koen tärkeänä siilojen purkamisen, liiketoiminnan kehittämisen kokonaisuutena, kestävästi, laatuun ja jatkuvuuteen panostaen: strategia, markkinointi, myynti, tuotteistaminen ja palvelumuotoilu kuuluvat erottamattomasti yhteen. Yhdessä kumppaneiden kanssa pystyn tarjoamaan asiakkaille entistä enemmän tätä jatkuvuutta, kokonaisvaltaista tekemistä ja näin parempia tuloksia. Yhteistyö KREAPALin ja ryhmämme muiden kumppaneiden kanssa on siksi luonnollinen valinta. "

Anne Kalliomäki
Toimitusjohtaja, Tarinakone Oy

Ota yhteyttä lomakkeella:

Ota yhteyttä lomakkeella:

OTA YHTEYTTÄ

Yhteydenottolomake
Jätä yhteystietosi yllä olevalla lomakkeella. Soitamme sinulle takaisin heti vapauduttuamme.

Soita tai laita sähköpostia
040 7055 810
veikko@kreapal.fi

Varaa etätapaaminen
Varauksen voit tehdä täällä.

Tule kylään
Toimistomme sijaitsee aivan Tampereen ydinkeskustassa, rautatieaseman vieressa.
Crazy Town (5. kerros)
Rautatienkatu 21 B
33100 Tampere


LASKUTUSOSOITTEET

Y-tunnus
2952382-5

Verkkolaskut
Verkkolaskuosoite: 003729523825
Operaattori: 003721291126 (Maventa)
Välittäjätunnus pankkiverkosta lähetettäessä: DABAFIHH

PDF-laskut sähköpostilla
29523825@scan.netvisor.fi