Susanna Pirinen, ihmiset-velho, RD Velho Oy

Yhteistyömme sujui sanalla sanoen hyvin! Projektin lopputuloksena synnytetyt ketterät konseptit työntekijäkokemuksen ja yrityskulttuurin kehittämiseen syventyvät ja keskustelu jatkuu aktiivisena.

Muotoilun menetelmillä kohti entistä avoimempaa yrityskulttuuria ja parempaa työntekijäkokemusta

Meillä oli ilo toteuttaa kevään ja alkusyksyn 2018 aikana yrityskulttuurin ja työntekijäkokemuksen kehitysprojekti äärimmäisen mielenkiintoiselle ja innovatiiviselle yritykselle – RD Velho Oy:lle. Haastattelimme projektin päätyttyä yrityksen ihmiset-velhoa, Susanna Piristä, siitä, mistä hankkeessa oikein oli kyse ja miten se sujui. Alla haastattelun yhteenveto.

 

Kertoisitko aluksi hieman RD Velho Oy:stä?

RD Velho Oy on kahdeksalla paikkakunnalla operoiva yli 270 henkilöä työllistävä suunnittelutoimisto, joka tarjoaa tuotekehitys- ja suunnittelupalveluita teknologiateollisuuden alalla toimiville yrityksille. Yritys on erikoistunut sulautettujen järjestelmien tuotekehitykseen sekä teollisen internetin (IoT) ratkaisujen suunnitteluun. Sen palvelukokonaisuudessa yhdistyy muotoilu, mekaniikka, ohjelmistot ja elektroniikka. Voit tutustua RD Velhoon tarkemmin täällä.

 

Minkälaisessa tilanteessa päädyit alun perin keskusteluihin yrityksemme kanssa?

Meillä on talo täynnä kovan luokan asiantuntijoita, hyvä kasvuvauhti päällä, mielenkiintoisia asiakkuuksia, systemaattista kehittämistä ja hieno sijoitus Great Place to Work  -listalla. Tästä kaikesta huolimatta meillä oli epämääräinen fiilis siitä, että asiat eivät ole parhaalla mahdollisella tavalla, vaan ne voisivat olla vieläkin paremmin – ja nyt olisi oikea aika tehdä jotain eri tavalla kuin tähän asti. Mutta, mikä on se asia, tapa tai toiminto, jota pitäisi uudistaa – ja miten siihen puututaan? Viisaus ei asu yhdessä päässä, eikä myöskään vain yksien seinien sisäpuolella.

 

Meihin vaikutuksen tekee aina asiantuntijuuden ja puhuttelevan persoonan yhdistelmä. Veikko ja Nina tiesivät mitä ovat tekemässä, ymmärsivät kuvauksen tilanteemme epämääräisyydestä ja tarjosivat siihen ratkaisua.

 

Mikä sai sinut lopulta valitsemaan yrityksemme?

Joskus sattuma puuttuu peliin oikealla hetkellä. Ensikosketus KREAPALiin tapahtui Veikon blogikirjoituksen kautta, joka puhutteli meitä. Meillä oli epämääräinen tarve, johon Veikko & Nina tarjosivat ratkaisua. Saimme tarjouksen, epäröimme, istuimme alas ja keskustelimme tilanteemme ja heidän tarjoamansa palvelun läpi. Harkitsimme hetken ja päädyimme yhteistyöhön.

Meillä on talo täynnä asiantuntijoita ja meihin vaikutuksen tekee aina asiantuntijuuden ja puhuttelevan persoonan yhdistelmä. Veikko ja Nina tiesivät, mitä ovat tekemässä, ymmärsivät kuvauksen tilanteemme epämääräisyydestä ja tarjosivat siihen ratkaisua. Ei ollut suurta tarvetta lähteä kahlaamaan muita palveluntarjoajia lävitse.

 

Yhteistyö on sujunut sanalla sanoen hyvin! Tulosten perusteella on olemassa asioita, joihin olemme todella tyytyväisiä ja on olemassa asioita, joita voimme lähteä parantamaan. Nina ja Veikko toivat nämä asiat meidän eteemme kiteytettynä – kaunistelematta, mutta kauniisti pohjautuen sekä määrälliseen että laadulliseen tutkimukseen.

 

Miten yhteistyö on mielestäsi sujunut?

Yhteistyö on sujunut sanalla sanoen hyvin: kommunikointi, roolit & vastuut, aikataulussa pysyminen, kohtaamiset ja tulosten jakaminen. Oppina prosessista sanoisin, että ei kannata aloittaa kick-offilla ennen lomia ja jatkaa toimenpidesuunnitelmalla lomien jälkeen. Miksi? Fiilis, joka osallistujilla on juuri ennen lomia, on ihan eri kuin lomien jälkeen. Sama kriittisyys saisi olla läsnä läpi matkan. Lomien jälkeen olimme selkeästi varsin ”tyytyväisessä” olotilassa ja katselimme asioita vihreiden lasien läpi eri tavalla kuin ehkä olisimme tehneet muuna ajankohtana – toki tämä haaste voi tulla vastaan ympäri vuoden.

Eniten tyytyväisyyttä herätti se, että tulosten perusteella on olemassa asioita, joihin olemme todella tyytyväisiä ja on olemassa asioita, joita voimme lähteä parantamaan. Nina ja Veikko toivat nämä asiat meidän eteemme kiteytettynä – kaunistelematta, mutta kauniisti pohjautuen sekä määrälliseen että laadulliseen tutkimukseen.

 

Asioista keskustellaan laajemmin ja niistä on tultu tietoisiksi, joten nyt on aika uudistaa tekemistä. Projektin lopputuloksena synnytetyt  ketterät konseptit työntekijäkokemuksen ja yrityskulttuurin kehittämiseen syventyvät ja keskustelu jatkuu aktiivisena.

 

Mikä on ollut mielestäsi suurin hyöty, jonka olemme pystyneet tuottamaan?

Asioista keskustellaan laajemmin ja niistä on tultu tietoisiksi. Tutkimusdataa on mahdoton kumota, velhot ovat mielipiteensä lausuneet, nyt on aika uudistaa tekemistä. Projektin lopputuloksena synnytetyt ketterät konseptit työntekijäkokemuksen ja yrityskulttuurin kehittämiseen syventyvät ja keskustelu jatkuu aktiivisena. Mielenkiinnolla ja odottavaisin mielin katson, mitä kaikkea saamme yhdessä aikaan!

 

RD Velho

 

Kysyttäessä, kuinka todennäköisesti suosittelisit palveluitamme ystävälle tai kollegalle?

10!

 

Kuinka voimme auttaa?

KREAPAL on liiketoimintamuotoilun, palvelumuotoilun ja asiakaskokemuksen asiantuntijayritys. Me koulutamme, valmennamme, fasilitoimme ja teemme projekteja. Tiedät jo mitä yrityksesi pitäisi tehdä. Älä jää pohdintojesi kanssa yksin, vaan ota yhteyttä ja kerro meille mihin haluat muutosta.

FacebookTwitterLinkedIn

Tilaa uutiskirje

Tilaan KREAPAL uusimmat postaukset ja uutiskirjeen

Voimmeko auttaa?

Tiedät jo mitä yrityksesi pitäisi tehdä. Älä jää pohdintojesi kanssa yksin, vaan kerro meille mihin haluat muutosta. Me kerromme miten kytkemme ihmiset muutokseen mukaan ja miten me sen teemme – yhdessä.

Kreapal facebook Kreapal twitter Kreapal linkedin
Lisätietoja

Veikko on yrityksen perustaja, liiketoimintamuotoilija ja palvelumuotoilija, jonka projekteissa painottuu vahvasti liiketoiminnallisesti mitattavissa oleva hyöty. Hän on johtanut lukuisia liiketoiminta- ja palvelumuotoiluhankkeita niin yksityisellä kuin julkisellakin sektorilla, sekä asiakaskokemuksen kehittämistä merkittävässä suomalaisessa konsernissa. Veikko on opiskellut palvelumuotoilua kolmessa suomalaisessa korkeakoulussa, liiketoimintamuotoilua TU Delft:issä ja MBA tutkinnon University of Wales:issa.

Veikko käy säännöllisesti puhumassa erilaisissa palvelumuotoilun, asiakaskokemuksen ja markkinoinnin tapahtumissa ja seminaareissa. Hän on innostaja ja tekijä, jonka koulutuksissa, työpajoissa ja projekteissa syntyy oivalluksia ja tuloksia – aina rennossa hengessä.

Veikko Törrönen | Liiketoimintamuotoilu & Palvelumuotoilu

veikko@kreapal.fi

040 705 5810

Linkedin

Lisätietoja

Asiakkaat kuvaavat Ninaa tarkkasilmäiseksi yrityskulttuurimuotoilijaksi, joka osaa kiteyttää syy-seuraussuhteita näkyviksi ja käyttökelpoisiksi työkaluiksi. Valmentajana Nina auttaa tiimejä ja yksilöitä näkemään asioita uusista näkökulmista. Laaja ymmärrys poikkitieteellisesti ihmisestä osana työyhteisöä auttaa häntä havainnoimaan ja tukemaan ihmisten kasvua osana työyhteisöä.

Ninalla on vahva liiketoiminnallinen osaaminen: hän rakensi SuomenTelecenter Oy:n liiketoiminnan tyhjästä yli 8 M€ vuotuiseen liikevaihtoon toimien itse operatiivisesta toiminnasta vastaavana kasvun mahdollistajana.  Hän on johtanut satoja valmennusprojekteja ja toiminut valmentajana hyvin erilaisissa organisaatioissa.

Nina on tunneälykäs joukkuepelaaja, jonka projekteissa tapahtuu isoja asioita sekä prosessien että henkisen kasvun tasolla.

Nina Rinne | Yrityskulttuurimuotoilu

nina@kreapal.fi

040 078 4227

Linkedin

Ota yhteyttä lomakkeella:

Tilaan KREAPAL uusimmat postaukset ja uutiskirjeen

Ota yhteyttä lomakkeella:

Tilaan KREAPAL uusimmat postaukset ja uutiskirjeen

TÄMÄN ME TEEMME

Palautamme ihmisen takaisin liiketoiminnan ytimeen | Mahdollistamme liiketoiminnan muotoilun kaikenkokoisille yrityksille

KREAPAL Oy
Rautatienkatu 21 B
33100 Tampere
Y-tunnus: 2871561-4

YHTEYDENOTOT
Veikko Törrönen
perustaja | toimitusjohtaja
040 7055 810
veikko@kreapal.fi


LASKUTUSOSOITTEET

Verkkolaskut
Verkkolaskuosoite: 003728715614
Operaattori: 003721291126 (Maventa)
Välittäjätunnus pankkiverkosta lähetettäessä: DABAFIHH

PDF-laskut sähköpostilla
28715614@scan.netvisor.fi