KREAPAL BLOGI
Ajatuksia liiketoimintamuotoilusta, palvelumuotoilusta ja asiakaskokemuksesta.

Mitä on liiketoimintamuotoilu? Miksi edelläkävijät panostavat siihen?

18.7.2018   |   Veikko Törrönen

Mitä on liiketoimintamuotoilu (business design)? Miksi edelläkävijät panostavat siihen? Milloin liiketoimintamuotoilusta on hyötyä? Millaisia tuloksia voitte odottaa?

Tämä blogikirjotus on jatkoa sarjalle, jossa asiakas ja ihminen holistisemmassa merkityksessä nostetaan liiketoiminnan keskiöön. Tämä blogi avaa sinulle liiketoimintamuotoilun perusteita ja vastaa kysymyksiin: mitä on liiketoimintamuotoilu ja miksi siihen tulee panostaa

 

Mitä on liiketoimintamuotoilu?

 

mitä on liiketoimintamuotoilu

 

Liiketoimintamuotoilu on kehittyvä tieteenala, jolla ei ole olemassa yhteisesti hyväksyttyä määritelmää. Me määrittelemme vastuksen kysymykseen mitä on liiketoimintamuotoilu seuraavasti:

 

Liiketoimintamuotoilu on muotoiluajattelua hyödyntävä, ihmisiä holistisesti huomioiva osallistava työtapa liiketoiminnan strategisen tason kehittämiseen. Se yhdistää luontaisesti yrityksen strategian ja ihmisten tarpeet.

 

Määrittelyä hahmotettaessa on tärkeää huomioida ja ymmärtää sen keskeisimmät muuttujat:

  1. Muotoiluajattelu. Muotoiluajattelulla tarkoitetaan jatkuvaan ideointiin perustuvaa ideologiaa ja toimintamallia, jossa ideointia ja muotoilua ei ole erotettu muusta toiminnasta irrallisiksi vaiheiksi.
  2. Ihmisiä holistisesti huomioiva. Yrityksen strategisessa kehityksessä asiakkaiden, työntekijöiden johdon ja omistajien tarpeet ovat suunnittelun lähtökohta – kaikki osapuolet ovat aktiivinen osa suunnittelua.
  3. Osallistava työtapa, eli yhteiskehittäminen. Parhaiden asiantuntijoiden osallistaminen palvelukehitykseen on keskeisessä osassa liiketoimintamuotoilussa.
  4. Liiketoimintastrategioiden kehittämiseen. Liiketoimintamuotoilu keskittyy strategisen tason liiketoiminnan kehittämiseen.

 

Miksi liiketoimintamuotoiluun tulee panostaa?

Yrityksissä ja organisaatioissa on kokemuksemme mukaan valtava määrä liiketoiminnallista potentiaalia, jota ei kyetä hyödyntämään. Hyödyntämättömän potentiaalin juurisyy on yritysten sisäisten ja ulkoisten mahdollisuuksien kohdentamattomuus – strategiaa, asiakaskokemusta, työntekijäkokemusta sekä asiakkaalle tarjottavia tuotteita ja palveluita kehitetään irrallisina osina – eri siioissa, eri organisaatiotasoilla. Näiden yhdistämisessä piilee valtavia mahdollisuuksia!

Liiketoimintamuotoilu yhdistää tehokkaasti organisaation osaamisen ja ihmisten tarpeet: prosessiin osallistetaan ylimmän johdon lisäksi myynti, markkinointi, tuotekehitys jne. – ja asiakas. Yhteiskehittämisellä synnytetään sitoutumista yhteiseen tavoitteeseen sekä varmistetaan parempi sisäisten ja ulkoisten mahdollisuuksien kohdentuminen.

Uusi liiketoimintamalli tuotetaan visuaaliseen ja helposti päivitettävään muotoon, jonka ansiosta sitä pystytään jatkojalostamaan ketterästi uuden tiedon kertyessä.

 

Vuonna 1935, yrityksen keskimääräinen elinikä oli 90 vuotta. Vuonna 1975 vastaava luku oli 30 vuotta – ja 2005 enää 15 vuotta. Liiketoiminnan koko, menestys ja vahva tase eivät ole enää tae liiketoiminnan jatkuvuudelle.Liiketoiminnan koko, menestys ja vahva tase eivät ole enää tae liiketoiminnan jatkuvuudelle.


Yritysten elinkaaret lyhenevät

Liiketoiminnan strategiatyö on ollut aina tärkeää, mutta viimevuosina sen merkitys on noussut täysin uudelle tasolle. Digitalisaatio, yhteiskunnan palvelullistuminen, globaali kilpailu, asiakaskokemuksen nousu tärkeimmäksi strategiseksi kilpailutekijäksi ja muut megatrendit ovat muuttaneet pelikentän totaalisesti – muutoksen seurauksena yritysten elinkaaret ovat lyhentyneet merkittävästi. Tutkimusyhtiö McKinsey:n hiljattain julkaiseman tutkimuksen mukaan vuonna 1935, yrityksen keskimääräinen elinikä oli 90 vuotta. Vuonna 1975 vastaava luku oli 30 vuotta – ja 2005 enää 15 vuotta. Liiketoiminnan koko, menestys ja vahva tase eivät ole enää tae liiketoiminnan jatkuvuudelle.

 

Asiakkaan aikakaudella markkinat ovat jatkuvassa muutoksessa. Perinteinen stregiatyön malli viisivuotissuunnitelmineen ei kykene vastaamaan tähän haasteeseen. Liiketoimintamuotoilun visuaalisten kiteytysten ja jatkuvien kokeilujen malli mahdollistaa iteratiivisuuden: strategia elää ja hengittää muutoksen mahdollisuuksien hyödyntämisestä.


Liiketoimintamuotoilu sopii tähän aikakauteen

Asiakkaan aikakaudella markkinat ovat jatkuvassa muutoksessa. Perinteinen stregiatyön malli viisivuotissuunnitelmineen ei kykene vastaamaan tähän haasteeseen: strategiassa ei kyetä hyödyntämään liiketoiminnassa opittua uutta tietoa tai markkinoilta tulevia uusia signaaleja riittävän nopeasti ja tehokkaasti. Liiketoimintamuotoilun visuaalisten kiteytysten ja jatkuvien kokeilujen malli mahdollistaa iteratiivisuuden: strategiaa voidaan muuttaa ketterästi – uuden tiedon kertyessä. Visio, missio ja arvot säilyvät edelleen strategiassa pysyvämpiä elementteinä, mutta liiketoimintamalli ja strategia elää ja hengittää muutoksen mahdollisuuksien hyödyntämisestä.

Investointi strategiseen muotoiluun parantaa liiketoiminnan kannattavuutta merkittävästi

Fortunen julkaisemassa artikkelissa verrataan muotoiluajattelua hyödyntävien Amerikan suurimpien S&P 500 yritysten osakkeenarvojen kehitystä suhteessa yrityksiin, jotka eivät hyödyntäneet muotoilua liiketoiminnassaan. Luvut ovat murskaavia: kolmen viimeisen vuoden aikana palvelumuotoilua ja muotoiluajattelua strategisella tasolla hyödyntävien yritysten osakkeiden arvojen kehitys suhteessa verrokkeihin on ollut yli 200%! Voit tutustua aiheeseen tarkemmin täällä.

 

mitä on liiketoimintamuotoilu

 

Milloin liiketoimintamuotoilusta on hyötyä?

  • Strategia ei ohjaa tekemistänne: energianne ja resurssinne kohdistuvat eri suuntiin.
  • Strategianne on kompleksinen: henkilöstönne ei ymmärrä tai muista sitä.
  • Organisaationne visio, missio, arvot tai koko strategia kaipaavat uudistusta ja selkeää suuntaa.
  • Liiketoimintamallinne kaipaa uudistusta, mutta ette oikein tiedä mitä pitäisi tehdä.
  • Haluatte hyödyntää asiakasymmärrystä tulevassa strategiatyössä, mutta ette oikein tiedä miten se kannattaisi tehdä.
  • Haluatte osallistaa henkilöstönne strategiaprosessiin, mutta ette tiedä miten se kannattaisi tehdä.
  • Haluatte osallistaa henkilöstönne sisäisten toimintamallien kehittämiseen, mutta ette tiedä miten se kannattaisi tehdä.

 

Mitä tuloksia voitte odottaa?

  • Hyödynnätte asiakas- ja työntekijäymmärryksestä nousseet mahdollisuudet kilpailuedun rakentamiseen strategiatyössänne.
  • Valjastatte organisaationne keskeiset vahvuudet, ydinosaamiset ja mahdollisuudet organisaation yhteiseksi asiakkaalle arvoa tuottavaksi strategiaksi.
  • Kuulette asiakkaitanne ja henkilöstöänne uudella tavalla ja opitte organisaationa suuntaamaan ajattelua asiakkaille ja henkilöstölle tuottavaan arvoon.
  • Osallistatte henkilöstöä sitouttaen ja motivoiden heidät samalla yhteiseen strategiseen suuntaan ja jatkon toimenpiteisiin.
  • Konkretisoitte roolit ja vastuut strategian jalkauttamisessa – sekä parannatte esimiesten kyvykkyyttä johtaa muutosta.
  • Nopeutatte strategian toiminnallistamista osaksi arkea.

Lisää todellisia tuloksia löytyy esimerkiksi lukuisista asiakasreferensseistämme.

 

Liiketoimintamuotoilun verkkokurssi ™

Kiinnostaako aihe sinua pintaa syvämmällä tasolla? Terveteluloa mukaan liiketoimintamuotoilun verkkokkurssille! Liiketoimintamuotoilun verkkokurssi  on todella kattava ja laadukas 6-osainen kokonaisuus, joka antaa sinulle keinot, työkalut ja valmiudet liiketoiminnan strategisen tason ihmislähtöiseen kehittämiseen. Lisätietoja tästä.

liiketoimintamuotoilun-verkkokurssi

 

Lataa liiketoimintamuotoiluopas

Kirjoitimme liiketoimintamuotoiluoppaan sinulle, joka:

  • tavoittelet liiketoiminnallesi kannattavaa kasvua.
  • ymmärrät liiketoimintojen palvelevan pohjimmiltaan ihmisiä: haluat purkaa yrityksenne siiloja ja yhtenäistää asiakaskokemusta.
  • ymmärrät työn, yhteiskunnan ja talouden muuttuvan kiihtyvällä tahdilla.
  • hyväksyt, että liiketoiminnan vanhat lainalaisuudet eivät enää päde ja niihin luottaminen on parhaimmillaankin vain arvailua.
  • näet yritysten elinkaaren lyhenevän ja haluat varmistaa, että näin ei käy edustamallesi yritykselle.
  • koet, että edustamassasi yrityksessä on valtava määrä hyödyntämätöntä potentiaalia.
  • hyväksyt sen tosiasian, että kaikki yllä mainitut koskettavat myös edustamaasi yritystä.

Ennen kaikkea kirjoitimme oppaan niille, jotka ymmärryksen lisäksi ovat valmiita tekemään asialle jotakin! Opas oivalluttaa sinulle liiketoimintamuotoilun perusteita ja vastaa kysymyksiin: mitä, miksi, mihin ja miten. Oppaan voit ladata tästä.

 

Kirjoittaja Veikko Törrönen on intohimoinen liiketoimintamuotoilija, palvelumuotoilija ja KREAPAL DESIGN Oy:n perustaja.

 

Ota yhteyttä

KREAPAL on liiketoimintamuotoilun, palvelumuotoilun ja asiakaskokemuksen asiantuntijayritys. Autamme palauttamaan ihmisen takaisin liiketoiminnan ytimeen ja mahdollistamme muotoilun kaikenkokoisille yrityksille. Me koulutamme, valmennamme, fasilitoimme ja teemme projekteja kaikenkokoisille edelläkävijäorganisaatioille – toimialariippumattomasti – ympäri Suomen.

Tiedät jo mitä yrityksesi pitäisi tehdä. Älä jää pohdintojesi kanssa yksin, vaan ota yhteyttä ja kerro meille mihin haluat muutosta. Me kerromme, miten kytkemme ihmiset muutokseen mukaan ja miten me sen teemme – yhdessä teidän kanssa.

Veikko Törrönen
perustaja | toimitusjohtaja
040 7055 810
[email protected]

FacebookTwitterLinkedIn

Liiketoimintamuotoilun (business design) verkkokurssi ™ | Johtaja Tampereelta laittoi nättiä fiiliskuvaa verkkokurssi opinnoista 😄✌️Lisätietoja ja ilmoittautumiset: https://www.kreapal.fi/palvelut/verkkokurssi/ #liiketoimintamuotoilu #businessdesign #verkkokurssi

Perinteinen strategiatyö -> Liiketoimintamuotoilu: https://www.kreapal.fi/palvelut/verkkokurssi/ #liiketoimintamuotoilu #businessdesign #strategia

Kaipaatko keinoja liiketoiminnan strategisen tason kehittämiseen? https://youtu.be/BAxbIBH0eec #liiketoimintamuotoilu #businessdesign #strategia

Oletko koskaan miettinyt mitä yrityksesi voisi saada aikaan, mikäli sen energiat ja resurssit kohdistuisivat yhdessä valittuun suuntaan? Lue lisää: https://www.kreapal.fi/palvelut/verkkokurssi/ #liiketoimintamuotoilu #businessdesign #itseohjautuvuus #verkkokurssi

#liiketoimintamuotoilu lopputuloksena syntyy ihmislähtöistä liiketoimintaa - case @Siltalainen ❤️ https://www.silta.fi/uutiset-ja-blogi/sillan-visiossa-loistavat-tyontekijat?utm_campaign=Blogit&utm_content=128120597&utm_medium=social&utm_source=linkedin&hss_channel=lcp-53389 #liiketoimintamuotoilu #strategia #cx #ex

Ajankohtaista

Palvelumuotoilu etäkoulutuksena?

29.3.2020

Palvelumuotoilu etäkoulutuksena? Palvelumuotoilu (service design) on ajattelu- ja työtapa, joka osallistaa palveluiden...

Jatka lukemista

Liiketoiminnan kehitysrahoitus häiriötilanteissa

18.3.2020

Liiketoiminnan kehitysrahoitus häiriötilanteissa on Business Finlandin 17.3.2020 julkaisema palvelu Suomessa toimiville PK-ja...

Jatka lukemista

Innovaatioseteli

16.3.2020

Innovaatioseteli on Business Finlandin vakiintunutta liiketoimintaa harjoittaville ja kansainvälistä kasvupotentiaalia...

Jatka lukemista

Yhteystiedot

Meitä kiinnostaa kuulla sinusta!

Ota yhteyttä - keskustellaan.

Kuuntelemme sinua ja organisaatiosi tarpeita. Kerromme myös reilusti, jos emme ole organisaatiollesi paras mahdollinen kumppani – ja ehdotamme sopivampia tekijöitä.

  • Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.
Lisätietoja

Veikko on yrityksen perustaja, liiketoimintamuotoilija ja palvelumuotoilija, jonka kaikessa tekemisessä painottuu arvon tasapainoinen tuottaminen kolmella tasolla: asiakkaiden, työntekijöiden ja omistajien. Hän on johtanut lukuisia liiketoiminta- ja palvelumuotoiluhankkeita niin yksityisellä kuin julkisellakin sektorilla, sekä asiakaskokemuksen kehittämistä merkittävässä suomalaisessa konsernissa. BBA, MBA ja HHJ -tutkintojen lisäksi Veikko on opiskellut palvelumuotoilua kolmessa suomalaisessa korkeakoulussa, sekä liiketoimintamuotoilua TU Delft:issä. Veikko ei toista vain muiden ajatuksia, vaan ottaa aktiivisesti kantaa liiketoimintalähtöisen muotoilun kehitykseen Suomessa: kehittäen ja visualisoiden uusia konsepteja, työkaluja ja menetelmiä.

Veikko luennoi yliopistolla ja on kysytty esiintyjä erilaisissa palvelumuotoilun, asiakaskokemuksen ja markkinoinnin tapahtumissa ja seminaareissa. Häntä kiitetään erityisesti kyvystään oivalluttaa isoja kokonaisuuksia tavalla, joka puhuttelee niin organisaatioiden ylintä johtoa kuin työntekijöitäkin. Veikko on innostaja ja tekijä, jonka koulutuksissa, työpajoissa ja muotoiluprojekteissa syntyy oivalluksia ja tuloksia – aina rennossa hengessä.

Veikko Törrönen

Perustaja
Liiketoimintamuotoilija
Palvelumuotoilija

Veikon korkea ammattitaito, kokemus ja aito halu ymmärtää liiketoimintaamme on hyvän yhteistyömme perusta. Hän on utelias ja kunnianhimoinen valmentaja, joka ei koskaan päästä meitä helpolla: yhteinen valmistautuminen työpajoihin ja selkeä seuranta ovat antaneet eväät aikaansaavalle työskentelylle. Yhteistyö KREAPALin kanssa on auttanut meitä kirkastamaan konsernin yhteistä asiakaskokemuksen tahtotilaa, ottamaan oikeita askeleita, tarjonnut käytännön työkaluja ja selkeyttänyt tekemistämme jatkuvasti muuttuvassa työelämässä. Henkilökohtaisesti olen saanut myös kasvaa ihmisenä Veikon kanssa työskennellessäni. Lämmin kiitos ja vahva suositus!

Hanna-Kaisa Hynni
Asiakaskokemusjohtaja, VMP Oyj