Kreapal blogi

Ajatuksia asiakaskokemuksesta ja palvelumuotoilusta.

Mitä on liiketoimintamuotoilu ja miksi edelläkävijät panostavat siihen?

18.7.2018   |   Veikko Törrönen

Tämä blogikirjotus on jatkoa sarjalle, jossa asiakas ja ihminen holistisemmassa merkityksessä nostetaan liiketoiminnan keskiöön. Tämä blogi avaa sinulle liiketoimintamuotoilun perusteita ja vastaa kysymyksiin: mitä ja miksi.

 

liiketoimintamuotoilu

Liiketoimintamuotoilu on kehittyvä tieteenala, jolla ei ole olemassa yhteisesti hyväksyttyä määritelmää. Me määrittelemme liiketoimintamuotoilun seuraavasti:

 

Liiketoimintamuotoilu on muotoiluajattelua hyödyntävä, ihmisiä holistisesti huomioiva osallistava työtapa liiketoiminnan strategisen tason kehittämiseen. Se yhdistää luontaisesti yrityksen strategian ja ihmisten tarpeet.

 

Määrittelyä hahmotettaessa on tärkeää huomioida ja ymmärtää sen keskeisimmät muuttujat:

  1. Muotoiluajattelu. Muotoiluajattelulla tarkoitetaan jatkuvaan ideointiin perustuvaa ideologiaa ja toimintamallia, jossa ideointia ja muotoilua ei ole erotettu muusta toiminnasta irrallisiksi vaiheiksi.
  2. Ihmisiä holistisesti huomioiva. Yrityksen strategisessa kehityksessä asiakkaiden, työntekijöiden johdon ja omistajien tarpeet ovat suunnittelun lähtökohta – kaikki osapuolet ovat aktiivinen osa suunnittelua.
  3. Osallistava työtapa, eli yhteiskehittäminen. Parhaiden asiantuntijoiden osallistaminen palvelukehitykseen on keskeisessä osassa liiketoimintamuotoilussa.
  4. Liiketoimintastrategioiden kehittämiseen. Liiketoimintamuotoilu keskittyy strategisen tason liiketoiminnan kehittämiseen.

 

Miksi liiketoimintamuotoiluun tulee panostaa?

Yrityksissä ja organisaatioissa on kokemuksemme mukaan valtava määrä liiketoiminnallista potentiaalia, jota ei kyetä hyödyntämään. Hyödyntämättömän potentiaalin juurisyy on yritysten sisäisten ja ulkoisten mahdollisuuksien kohdentamattomuus – liiketoiminnan strategiaa, asiakaskokemusta, työntekijäkokemusta sekä asiakkaalle tarjottavia tuotteita ja palveluita kehitetään irrallisina osina – eri siioissa, eri organisaatiotasoilla. Näiden yhdistämisessä piilee valtavia mahdollisuuksia!

Liiketoimintamuotoilu yhdistää tehokkaasti organisaation osaamisen ja ihmisten tarpeet: prosessiin osallistetaan ylimmän johdon lisäksi myynti, markkinointi, tuotekehitys jne. – ja asiakas. Yhteiskehittämisellä synnytetään sitoutumista yhteiseen tavoitteeseen sekä varmistetaan parempi sisäisten ja ulkoisten mahdollisuuksien kohdentuminen.

Uusi liiketoimintamalli tuotetaan visuaaliseen ja helposti päivitettävään muotoon, jonka ansiosta sitä pystytään jatkojalostamaan ketterästi uuden tiedon kertyessä.

Liiketoiminnan koko, menestys ja vahva tase eivät ole enää tae liiketoiminnan jatkuvuudelle.

 

 

Yritysten eliniät lyhenevät

Liiketoiminnan strategiatyö on ollut aina tärkeää, mutta viimevuosina sen merkitys on noussut täysin uudelle tasolle. Digitalisaatio, yhteiskunnan palvelullistuminen, globaali kilpailu, asiakaskokemuksen nousu tärkeimmäksi strategiseksi kilpailutekijäksi ja muut megatrendit ovat muuttaneet pelikentän totaalisesti – muutoksen seurauksena yritysten eliniät ovat lyhentyneet merkittävästi. Tutkimusyhtiö McKinsey:n hiljattain julkaiseman tutkimuksen mukaan vuonna 1935, yrityksen keskimääräinen elinikä oli 90 vuotta. Vuonna 1975 vastaava luku oli 30 vuotta – ja 2005 enää 15 vuotta. Liiketoiminnan koko, menestys ja vahva tase eivät ole enää tae liiketoiminnan jatkuvuudelle.

 

Asiakkaan aikakaudella markkinat ovat jatkuvassa muutoksessa. Perinteinen stregiatyön malli viisivuotissuunnitelmineen ei kykene vastaamaan tähän haasteeseen. Liiketoimintamuotoilun visuaalisten kiteytysten ja jatkuvien kokeilujen malli mahdollistaa iteratiivisuuden: strategia elää ja hengittää muutoksen mahdollisuuksien hyödyntämisestä.

 

Liiketoimintamuotoilu sopii tähän aikakauteen

Asiakkaan aikakaudella markkinat ovat jatkuvassa muutoksessa. Perinteinen stregiatyön malli viisivuotissuunnitelmineen ei kykene vastaamaan tähän haasteeseen: strategiassa ei kyetä hyödyntämään liiketoiminnassa opittua uutta tietoa tai markkinoilta tulevia uusia signaaleja riittävän nopeasti ja tehokkaasti. Liiketoimintamuotoilun visuaalisten kiteytysten ja jatkuvien kokeilujen malli mahdollistaa iteratiivisuuden: strategiaa voidaan muuttaa ketterästi – uuden tiedon kertyessä. Visio, missio ja arvot säilyvät edelleen strategiassa pysyvämpiä elementteinä, mutta liiketoimintamalli ja strategia elää ja hengittää muutoksen mahdollisuuksien hyödyntämisestä.

 

Investointi strategiseen muotoiluun parantaa liiketoiminnan kannattavuutta merkittävästi

Fortunen julkaisemassa artikkelissa verrataan muotoiluajattelua hyödyntävien Amerikan suurimpien S&P 500 yritysten osakkeenarvojen kehitystä suhteessa yrityksiin, jotka eivät hyödyntäneet muotoilua liiketoiminnassaan. Luvut ovat murskaavia: kolmen viimeisen vuoden aikana palvelumuotoilua ja muotoiluajattelua strategisella tasolla hyödyntävien yritysten osakkeiden arvojen kehitys suhteessa verrokkeihin on ollut yli 200%! Voit tutustua aiheeseen tarkemmin täällä.

liiketoimintamuotoilun hyödyt tilasto

 

Haluatko tutustua aiheeseen syvemmin – lataa liiketoimintamuotoiluopas

Kirjoitimme liiketoimintamuotoiluoppaan sinulle, joka:

  • tavoittelet liiketoiminnallesi kannattavaa kasvua.
  • ymmärrät liiketoimintojen palvelevan pohjimmiltaan ihmisiä: haluat purkaa yrityksenne siiloja ja yhtenäistää asiakaskokemusta.
  • ymmärrät työn, yhteiskunnan ja talouden muuttuvan kiihtyvällä tahdilla.
  • hyväksyt, että liiketoiminnan vanhat lainalaisuudet eivät enää päde ja niihin luottaminen on parhaimmillaankin vain arvailua.
  • näet yritysten elinkaaren lyhenevän ja haluat varmistaa, että näin ei käy edustamallesi yritykselle.
  • koet, että edustamassasi yrityksessä on valtava määrä hyödyntämätöntä potentiaalia.
  • hyväksyt sen tosiasian, että kaikki yllä mainitut koskettavat myös edustamaasi yritystä.

Ennen kaikkea kirjoitimme oppaan niille, jotka ymmärryksen lisäksi ovat valmiita tekemään asialle jotakin! Opas oivalluttaa sinulle liiketoimintamuotoilun perusteita ja vastaa kysymyksiin: mitä, miksi, mihin ja miten. Oppaan voit ladata tästä.

 

Kirjoittaja Veikko Törrönen on intohimoinen liiketoimintamuotoilija, palvelumuotoilija ja KREAPAL Oy:n perustaja.

 

Kuinka voimme auttaa?

KREAPAL on liiketoimintamuotoilun, palvelumuotoilun ja asiakaskokemuksen asiantuntijayritys. Autamme palauttamaan ihmisen takaisin liiketoiminnan ytimeen ja mahdollistamme muotoilun kaikenkokoisille yrityksille. Me koulutamme, valmennamme, fasilitoimme ja teemme projekteja kaikenkokoisille edelläkävijäorganisaatioille – toimialariippumattomasti – ympäri Suomen.

Tiedät jo mitä yrityksesi pitäisi tehdä. Älä jää pohdintojesi kanssa yksin, vaan ota yhteyttä ja kerro meille mihin haluat muutosta. Me kerromme, miten kytkemme ihmiset muutokseen mukaan ja miten me sen teemme – yhdessä teidän kanssa.

Veikko Törrönen
perustaja | toimitusjohtaja
040 7055 810
veikko@kreapal.fi

FacebookTwitterLinkedIn

Organisaation tärkein tehtävä on ymmärtää ihmisen elämää ✔️#liiketoimintamuotoilu #palvelumuotoilu #cx #h2h #kreapal

Puolen vuoden liiketoimintamuotoiluprojekti finaalissa: maakunnan sote-yksikön asiakaskokemuksen strategia kiteytetty yhteen työkaluun - TSÄDÄM 🔥✔️#liiketoimintamuotoilu #palvelumuotoilu #asiakaskokemus #cx #kreapal ✌️

Tampereen Yrityspalveluiden kehittäminen with an international twist! Ihmislähtöisyys keskiössä- tästä se lähtee. @kreapal @VeikkoTorronen @TalentTampere @BusinessTampere @MinnaSpyskAalto @HiddenGemsFi @Tampere_3 @esr

International Business powered by Talents -hanke pöyhii tänään kasvuun ja kansainvälistymiseen liittyviä yrityspalveluita Pirkanmaalla @kreapal in kanssa. #palvelumuotoilu #yrityspalvelut #TalentBoost #kansainvälinenosaaja

Asiakaslähtöisen osallistamisen tasot✔️#liiketoimintamuotoilu #palvelumuotoilu #asiakaskokemus #cx #kreapal

Ajankohtaista

Puheenjohtaja ja keynote – kovassa seurassa | Next Level Service Design 2019

30.11.2018

Alma Talentin järjestämä Next Level Service Design 2019 -seminaari nostaa keskiöön palvelumuotoilun keskeisimmät...

Jatka lukemista

HUOMIO TAMPERE | Etsimme liiketoimintamuotoilijaa tai palvelumuotoilijaa

1.10.2018

Olemme painaneet hommia ilon kautta ja rakkaudesta lajiin siihen malliin, että nyt olisi yrityksemme ensimmäisen rekrytoinnin...

Jatka lukemista

Tapaat meidät syksyllä 2018 mm. seuraavissa tapahtumissa

23.6.2018

Heinäkuussa lomailemme.. yrittäjämäisesti Heinäkuussa latailemme akkuja ja valmistaudumme tulevaan syksyyn. Jos ajatuksesi...

Jatka lukemista

Tilaa uutiskirje

Tilaan KREAPAL uusimmat postaukset ja uutiskirjeen

Voimmeko auttaa?

Tiedät jo mitä yrityksesi pitäisi tehdä. Älä jää pohdintojesi kanssa yksin, vaan kerro meille mihin haluat muutosta. Me kerromme miten kytkemme ihmiset muutokseen mukaan ja miten me sen teemme – yhdessä.

Kreapal facebook Kreapal twitter Kreapal linkedin Kreapal instagram
Lisätietoja

Veikko on yrityksen perustaja, liiketoimintamuotoilija ja palvelumuotoilija, jonka projekteissa painottuu vahvasti liiketoiminnallisesti mitattavissa oleva hyöty. Hän on johtanut lukuisia liiketoiminta- ja palvelumuotoiluhankkeita niin yksityisellä kuin julkisellakin sektorilla, sekä asiakaskokemuksen kehittämistä merkittävässä suomalaisessa konsernissa. Veikko on opiskellut palvelumuotoilua kolmessa suomalaisessa korkeakoulussa, liiketoimintamuotoilua TU Delft:issä ja MBA tutkinnon University of Wales:issa.

Veikko käy säännöllisesti puhumassa erilaisissa palvelumuotoilun, asiakaskokemuksen ja markkinoinnin tapahtumissa ja seminaareissa. Hän on innostaja ja tekijä, jonka koulutuksissa, työpajoissa ja projekteissa syntyy oivalluksia ja tuloksia – aina rennossa hengessä.

Aina ilo vaihtaa ajatuksia 😃🙌
veikko@kreapal.fi
040 7055 810

Veikko Törrönen | Liiketoimintamuotoilu & Palvelumuotoilu | *Strategia

Ota yhteyttä
Lisätietoja

Kaisa on strategisen osaamisen kehittämisen ja valmentamisen huippuammattilainen. Hän on tehnyt n. 15 vuoden uran kouluttajana ja valmennuspäällikkönä Alkossa, jota arvostetaan erinomaisesta työntekijä- ja asiakaskokemuksestaan.

Liiketoimintamuotoilijana Kaisa auttaa tiimejä ja yksilöitä näkemään asioita uusista näkökulmista. Laaja ymmärrys poikkitieteellisesti ihmisestä osana työyhteisöä auttaa häntä havainnoimaan ja tukemaan ihmisten kasvua osana työyhteisöä.

Kaisa on innostava esiintyjä, tehokas valmentaja ja kokonaisvaltainen muotoilija, jonka projekteissa tapahtuu isoja asioita sekä prosessien että henkisen kasvun tasolla.

Ilo vaihtaa ajatuksia 1.1.2019 alkaen 😃🙌

Kaisa Kokko | Liiketoimintamuotoilu & Palvelumuotoilu | *Valmentaminen

Lisätietoja

Maailman muuttuessa yksi asia ei koskaan muutu – liiketoiminnat palvelevat aina ihmisiä.

TÄMÄN ME TEEMME
Me palautamme ihmisen liiketoiminnan ytimeen | Mahdollistamme liiketoiminnan muotoilun kaikenkokoisille yrityksille | Tuotamme toimialan parasta arvoa asiakkaan investoinnille

Etsimme jatkuvasti huippuammattilaisia tai talentteja, jotka jakavat saman uskon ja intohimon liiketoimintojen- ja palveluiden muotoiluun. Jos sisälläsi palaa sama liekki, lähetä avoin hakemus osoitteeseen: veikko@kreapal.fi.

Sinä | Liiketoimintamuotoilu tai palvelumuotoilu?

Aina ilo vaihtaa ajatuksia 😃🙌 Jätä viesti, niin olemme sinuun pikaisesti yhteydessä.

Tilaan KREAPAL uusimmat postaukset ja uutiskirjeen

Aina ilo vaihtaa ajatuksia 😃🙌 Jätä viesti, niin olemme sinuun pikaisesti yhteydessä.

Tilaan KREAPAL uusimmat postaukset ja uutiskirjeen

TÄMÄN ME TEEMME

Autamme organisaatiotasi palauttamaan ihmisen takaisin liiketoiminnan ytimeen | Mahdollistamme liiketoiminnan muotoilun kaikenkokoisille yrityksille | Tuotamme toimialan parasta arvoa asiakkaan investoinnille

KREAPAL Oy
Rautatienkatu 21 B
33100 Tampere
Y-tunnus: 2871561-4

YHTEYDENOTOT
Veikko Törrönen
perustaja | toimitusjohtaja
040 7055 810
veikko@kreapal.fi


LASKUTUSOSOITTEET

Verkkolaskut
Verkkolaskuosoite: 003728715614
Operaattori: 003721291126 (Maventa)
Välittäjätunnus pankkiverkosta lähetettäessä: DABAFIHH

PDF-laskut sähköpostilla
28715614@scan.netvisor.fi