Kreapal logo OTA YHTEYTTÄ >

KREAPAL BLOGI

Tiukkaa sisältöä asiakaslähtöisen kilpailuedun rakentamiseen. Menetelminä liiketoimintamuotoilu ja palvelumuotoilu.

Tilaa uutiskirje TÄSTÄ

Mitä on liiketoimintamuotoilu? Näin se tuottaa tulosta!

18.7.2018   |   Veikko Törrönen

Mitä on liiketoimintamuotoilu (business design)? Miksi edelläkävijät panostavat siihen? Milloin liiketoimintamuotoilusta on hyötyä? Millaisia tuloksia voitte odottaa?

Tämä blogikirjotus on jatkoa sarjalle, jossa asiakas ja ihminen holistisemmassa merkityksessä nostetaan liiketoiminnan keskiöön. Tämä blogi avaa sinulle liiketoimintamuotoilun perusteita ja vastaa kysymyksiin: mitä on liiketoimintamuotoilu ja miksi siihen tulee panostaa

 

Liiketoimintamuotoilu on osallistava työtapa liiketoiminnan strategisen tason kehittämiseen.

 

Mitä on liiketoimintamuotoilu?

Liiketoimintamuotoilu on tuloksekas, osallistava ja moderni tapa kehittää liiketoimintaa strategisella tasolla. Se auttaa tasapainottamaan arvontuotannon empatian ja näkemyksen välillä.

mitä on liiketoimintamuotoilu

 

Miksi liiketoimintamuotoiluun kannattaa panostaa?

Yrityksissä on kokemuksemme mukaan valtava määrä liiketoiminnallista potentiaalia, jota ei kyetä hyödyntämään. Hyödyntämättömän potentiaalin juurisyy on yritysten sisäisten ja ulkoisten mahdollisuuksien kohdentamattomuus – strategiaa, asiakaskokemusta, työntekijäkokemusta sekä asiakkaalle tarjottavia tuotteita ja palveluita kehitetään irrallisina osina – eri siioissa, eri organisaatiotasoilla. Näiden yhdistämisessä piilee valtavia mahdollisuuksia!

Liiketoimintamuotoilu yhdistää tehokkaasti organisaation osaamisen ja ihmisten tarpeet: prosessiin osallistetaan ylimmän johdon lisäksi myynti, markkinointi, tuotekehitys jne. – ja asiakas. Yhteiskehittämisellä synnytetään sitoutumista yhteiseen tavoitteeseen sekä varmistetaan parempi sisäisten ja ulkoisten mahdollisuuksien kohdentuminen.

Uusi liiketoimintamalli tuotetaan visuaaliseen ja helposti päivitettävään muotoon, jonka ansiosta sitä pystytään jatkojalostamaan ketterästi uuden tiedon kertyessä.

 

Vuonna 1935, yrityksen keskimääräinen elinikä oli 90 vuotta. Vuonna 1975 vastaava luku oli 30 vuotta – ja 2005 enää 15 vuotta. Liiketoiminnan koko, menestys ja vahva tase eivät ole enää tae liiketoiminnan jatkuvuudelle.


1. Yritysten elinkaaret lyhenevät
Liiketoiminnan strategiatyö on ollut aina tärkeää, mutta viimevuosina sen merkitys on noussut täysin uudelle tasolle. Digitalisaatio, yhteiskunnan palvelullistuminen, globaali kilpailu, asiakaskokemuksen nousu tärkeimmäksi strategiseksi kilpailutekijäksi ja muut megatrendit ovat muuttaneet pelikentän totaalisesti – muutoksen seurauksena yritysten elinkaaret ovat lyhentyneet merkittävästi. Tutkimusyhtiö McKinsey:n hiljattain julkaiseman tutkimuksen mukaan vuonna 1935, yrityksen keskimääräinen elinikä oli 90 vuotta. Vuonna 1975 vastaava luku oli 30 vuotta – ja 2005 enää 15 vuotta. Liiketoiminnan koko, menestys ja vahva tase eivät ole enää tae liiketoiminnan jatkuvuudelle.

 

Asiakkaan aikakaudella markkinat ovat jatkuvassa muutoksessa. Perinteinen stregiatyön malli viisivuotissuunnitelmineen ei kykene vastaamaan tähän haasteeseen.


2. Liiketoimintamuotoilu sopii tähän aikakauteen
Asiakkaan aikakaudella markkinat ovat jatkuvassa muutoksessa. Perinteinen stregiatyön malli viisivuotissuunnitelmineen ei kykene vastaamaan tähän haasteeseen: strategiassa ei kyetä hyödyntämään liiketoiminnassa opittua uutta tietoa tai markkinoilta tulevia uusia signaaleja riittävän nopeasti ja tehokkaasti. Liiketoimintamuotoilun visuaalisten kiteytysten ja jatkuvien kokeilujen malli mahdollistaa iteratiivisuuden: strategiaa voidaan muuttaa ketterästi – uuden tiedon kertyessä. Visio, missio ja arvot säilyvät edelleen strategiassa pysyvämpiä elementteinä, mutta liiketoimintamalli ja strategia elää ja hengittää muutoksen mahdollisuuksien hyödyntämisestä.

 

3. Investointi strategiseen muotoiluun parantaa liiketoiminnan kannattavuutta merkittävästi
Fortunen julkaisemassa artikkelissa verrataan muotoiluajattelua hyödyntävien Amerikan suurimpien S&P 500 yritysten osakkeenarvojen kehitystä suhteessa yrityksiin, jotka eivät hyödyntäneet muotoilua liiketoiminnassaan. Luvut ovat murskaavia: kolmen viimeisen vuoden aikana palvelumuotoilua ja muotoiluajattelua strategisella tasolla hyödyntävien yritysten osakkeiden arvojen kehitys suhteessa verrokkeihin on ollut yli 200%! Voit tutustua aiheeseen tarkemmin täällä.

 

mitä on liiketoimintamuotoilu

 

Kuulostaako tutulta?

  • Strategia ei ohjaa tekemistänne: energianne ja resurssinne kohdistuvat eri suuntiin.
  • Strategianne on kompleksinen: henkilöstönne ei ymmärrä tai muista sitä.
  • Asiakas- ja työntekijäymmärrystä ei ole kyetty hydyntämään riittävästi strategiatyössä.
  • Strategiatyössänne ei olla onnistuttu sitouttamaan ihmisiä yhteiseen strategiseen suuntaan ja jatkon toimenpiteisiin parhaalla mahdollisella tavalla.

 

Kuulostaisiko paremmalta?

  • Osallistetaan, sitoutetaan ja motivoidaan henkilöstöänne yhteiseen strategiseen suuntaan.
  • Hyödynnetään asiakasymmärryksestä nousseet mahdollisuudet kilpailuedun rakentamiseen.
  • Valjastetaan organisaationne keskeiset vahvuudet, ydinosaamiset ja mahdollisuudet organisaation yhteiseksi asiakkaalle arvoa tuottavaksi strategiaksi.
  • Konkretisoidaan roolit ja vastuut strategian toteuttamisessa – ja parannetaan esimiestenne kyvykkyyttä johtaa muutosta.
  • Nopeutetaan strategian toiminnallistamista osaksi arkea.
  • Tehdään muutoksesta hallittava ja läpinäkyvä.

Lue huikeista asiakastarinoistamme TÄSTÄ.

 

Suosittelemme strategiatyöhön kumppania seuraavissa tilanteissa

  • Teillä on tarve päästä tehokkaasti liikkeelle: voit luottaa, että ammattilainen suunnittelee toimivan prosessin.
  • Haluatte säästää resurseja: pystytte ulkoistamaan projektin suunnittelun, fasilitoinnin ja dokumentoinnin ulkopuoliselle kumppanille.
  • Haluatte nostaa onnistumisen todennäköisyyttä: liiketoimintamuotoilun ammattilaisella on kokemusta erilaisista toteutuksista, joten hän löytää haastavissakin tilanteissa toimivat tavat edetä tehokkaasti.

 

Mitä on liiketoimintamuotoilu – haluatko oppia lisää?

Voit ladata maksuttoman oppaamme TÄSTÄ.
mitä on liiketoimintamuotoilu

 

Mitä on liiketoimintamuotoilu – ja sopisiko se meille? Otetaan selvää!

Asiakasarvon tuottaminen

Pyydä tarjous:
1️⃣  Varaa etätapaaminen TÄSTÄ, tai soita 040 7055 810.
2️⃣  Tavataan uudelleen ja käydään tarjous läpi. Siinä kaikki.

Kirjoittaja Veikko Törrönen on intohimoinen liiketoimintamuotoilija, palvelumuotoilija, valmentaja ja KREAPAL DESIGN Oy:n perustaja.

Jaa Someen:
FacebookTwitterLinkedIn

Innostuitko?

Ota yhteyttä, niin kreataan juuri teille sopiva toteutus!

   
veikko-torronen

Veikko Törrönen

Perustaja, Liiketoimintamuotoilija, Palvelumuotoilija

Jätä viesti ja olemme sinuun yhteydessä arkisin jo samana päivänä!

  • Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.

MODERNI JA OSALLISTAVA STRATEGIATYÖ

LATAA OPAS TÄSTÄ >