SomePysy ajan tasalla

Kreapal facebookKreapal twitterKreapal linkedin

JakoKerro muillekin

FacebookTwitterLinkedIn

YhteydenottoVoimmeko auttaa?

Kreapal facebookKreapal twitterKreapal linkedin
FacebookTwitterLinkedIn

Kreapal blogi

Ajatuksia asiakaskokemuksesta ja palvelumuotoilusta.

Organisaatiokulttuurin muotoilu? Johdatteko kulttuuria vai johtaako kulttuuri teitä?

25.9.2017   |   Riikka Seppälä

Vietin kuukausi takaperin ihan huikean päivän Hämeenlinnassa Suomen Partiolaisten järjestämillä Johtajatulilla, keskellä suomalaista metsää. Tapahtuma oli täynnä inspiroivia puheenvuoroja ja työpajoja paremman johtajuuden puolesta. Jokaisessa keskustelussa oli aina tavalla tai toisella läsnä asiakas- ja henkilöstökokemuksen merkitys organisaatiolle sekä yhteinen ymmärrys sitä, että näiden kahden vahvasta kombosta kumpuaa lopulta tulevaisuuden menestymisen mahdollistava, jokaisella omannäköiseksi muodostuva organisaatiokulttuuri.

 

Miten ihmeessä  organisaatiokulttuuria sitten arjessa oikein rakennetaan?

Siitä lähdimme Johtajatulilla ottamaan selvää Industryhackin toimitusjohtajan Petri Vilenin fasilitoimassa metsätyöpajassa, jossa pohdimme yrityksen kulttuurin muodostumista neljän erilaisen tulokulman kautta:

  • Mistä organisaation kulttuurissa on oikein kyse?
  • Onko organisaation kulttuuria mahdollista johtaa?
  • Kenelle organisaation kulttuurin johtaminen organisaatiossa kuuluu?
  • Toisaalta, onko organisaatiolla varaa olla johtamatta yrityksen kulttuuria?

Tuo reilu kaksituntinen, jonka vietimme mäntyjen katveessa, pehmeällä sammaleella istuen, oli kertakaikkisen pysäyttävä kokemus. Meitä oli mukana noin parikymmentä liiketoiminnan kehittämisen parissa työskentelevää asiantuntijaa mitä erilaisemmilla taustoilla – joukosta löytyi muun muassa koulutustoimen muutoshankkeiden vetäjiä, organisaatiokulttuurin kehittäjiä, johtavia sairaanhoitajia, suomalaisen start upin toimitusjohtaja ja hallitusammattilaisia, enkelisijoittaja, viestinnän asiantuntija ja antropologi.

Samaan aikaan kun yhä matalampi organisaatiorakenne yleistyy, tarve paremmille itsensä johtamisen taidoille kasvaa ja entistä kompleksisemmat asiakastarpeet arkipäiväistyvät, myös henkilöstö vastapuolena haastaa johtoa entistä läpinäkyvämpään dialogiin, parempiin vaikutusmahdollisuuksiin sekä syvempään työn merkityksellisyyteen.

 

Vaikka tulimmekin hyvinkin erilaisista lähtökohdista, olimme kaikki harvinaisen yhtä mieltä siitä, että suomalaisessa johtajuudessa on paitsi paljon hyvää, myös runsaasti kehittämisen varaa. Jaoimme yhteisiä kokemuksia mm. itseohjautuvien organisaationmallien kehittämisestä ja toisaalta niiden asettamista uusista vaatimuksista myös modernille johtajuudelle.  Samaan aikaan kun yhä matalampi organisaatiorakenne yleistyy, tarve paremmille itsensä johtamisen taidoille kasvaa ja entistä kompleksisemmat asiakastarpeet arkipäiväistyvät, myös henkilöstö vastapuolena haastaa johtoa entistä läpinäkyvämpään dialogiin, parempiin vaikutusmahdollisuuksiin sekä syvempään työn merkityksellisyyteen.

Uudessa ajassa vanha rutiinityön johtaminen ja pitkälti suoritukseen, asioihin ja lukuihin keskittyvä johtajuus ei enää yksin riitä palvelemaan sen vaikutuspiirissä olevien ihmisten muuttuneita tarpeita. Kun katse siirtyy yksilöistä yhteisöihin, henkilöstöön, asiakkaisiin ja sidosryhmiin entistä väkevämmin, faktajohtamisen rinnalle tarvitaan aivan uudenlaista ihmislähtöistä johtajuutta ja sen kivijalaksi salliva & turvallinen kulttuuri. Onhan niin, että viime kädessä myös liiketoiminnan tulos syntyy vain ja ainoastaan ihmisten, oman henkilöstön kautta. Sama viesti välittyy myös Deloittein 2017 tekemästä Human Capital trends- raportista (linkki), johon haastateltu globaalisti toimiva liiketoiminta – ja hr- johto määrittelevät kulttuurin ja työntekijäkokemuksen parantamisen keskeisiksi tulevaisuuden kehityshankkeiksi – ulospäin välittyvää asiakaskokemusta vahvistamaan.

 

Organisaatiokulttuurin eri tasot  

Työpajan alussa Petri pyysi meitä osallistujia kuvailemaan omin sanoin, mitä organisaatiokulttuuri meille jokaiselle henkilökohtaisella tasolla merkitsee. Ei ollut ihan helppoa määrittää tuota niin abstraktia, mutta niin jokapäiväistä, kriittisen tärkeää ja jokaisen arjessa läsnäolevaa asiaa.

Keskustelun kautta määritimme lopulta organisaatiokulttuuria olemassa olevien toimintatapojen, arvojen ja vuorovaikutuksen kautta ja ihan huomaamatta löysimmekin itsemme organisaatiotutkija Edgar Scheinin jalanjäljillä ajatuksinemme, sanoittaen kulttuurin rakentumista seuraavasti:

 

Näkyvät rakenteet – ne toimintamallit, ilmiöt ja ihmisten aikaansaannokset, jotka välittyvät helposti ensi kohtaamisessa sidosryhmien kanssa

Mitä näet, kun astut toimiston ovesta sisällä ja seuraat ihmisiä arjen työssä? Asiat, jotka todentavat organisaation kulttuuria, ovat kaikin aistein havaittavissa, kun tarkastelet toimintaa ympärilläsi. Ne ovat myös verrattain helppo pukea sanoiksi; miten sinut otetaan vierailijana vastaan, millainen ensivaikutelma syntyy, kuinka tervetulleeksi tunnet itsesi? Entä millaista arvostusta ja palautetta saat tekemästäsi työstä? Kuinka hyvin sinut hyväksytään osaksi ryhmää, sellaisena kuin olet? Entä millainen on organisaation pukukoodi, puitteet ja keskeinen vuorovaikutus henkilöstön, asiakkaiden ja muiden sidosryhmien välillä? Kuinka tasavertaisesti ihmiset kohdataan heidän roolista tai asemasta riippumatta?

 

Arvot ja normit – tavat, joilla henkilöstö näkee itsensä ja toiset osana yhteistä matkaa – ei vain määränpäätä 

Millainen yhteinen arvopohja toiminalle on luotu ja kuinka hyvin tekemistä, toimintatapoja ja vuorovaikutusta ohjaavat normit eletään todeksi ihmisten arjessa? Entä kuinka sidosryhmiä kohdellaan ja kuinka ihmisistä puhutaan erityisesti silloin, kuin he eivät ole itse paikalla? Ohjaako työntekoa yhteinen, jokaisella merkityksellinen ja paitsi yrityksen, myös sen ihmisten lähtökohdista rakentunut tarina? Kurkottaako henkilöstö ja yhteistyössä mukana olevat kumppanit kohti yhteistä päämäärää, jonka saavuttamisessa jokaisella on selkeä oma rooli?

 

Pohjimmaiset perusoletukset –  syvään juurtuneet mallit, joiden kautta olemme yhteydessä ympäröivään kulttuuriimme

Millaisia perustavanlaatuisia, pitkän ajan kuluessa syntyneitä uskomuksia ja jopa itsestäänselvyyksiä vallitseviin toimintatapoihin liittyy? Miten toimintaperiaatteet, totutut tavat, näkemykset ja kulttuuriset käsitykset muovaavat ajatuksia ja vaikuttavat tapaan toimia, jopa täysin huomaamatta ja ilman että meillä on niihin mahdollisuutta tietoisesti vaikuttaa? Entä miten näemme itsemme suhteessa ympäröivään kulttuuriin? Millainen on yhteiskunnallinen roolimme ja kuinka olemme toimillamme muotoilemassa maailmaa aina piirun verran paremmaksi paikaksi?

Työpajan jälkeen oli todella helppoa olla yhtä mieltä siitä, että menestyvällä yrityksellä ei toden totta ole varaa olla johtamatta kulttuuriaan – joko kulttuuria johdetaan, tai se johtaa meitä, halusimme sitä tai emme. Keskeistä onkin oivaltaa, että ihmisten vuorovaikutuksessa muodostuvaa kulttuuria ei johdeta kuin asioita, faktoja ja numeroita. Sen sijaan, kulttuurin johtamisessa on ennen kaikkea kyse rohkeudesta kaataa seinät silloiksi ja heittäytyä avoimeen, merkityksiä rakentavaan dialogiin ympäröivien ihmisten kanssa. Paras tapa havannoida vallitsevaa kulttuuria on kiinnittää huomio niihin konkreettisiin tapoihin, joilla organisaation ihmiset ovat läsnä arjen jokaisessa kohtaamisessa. Kulttuurin johtaminen ei ole yksilölaji, vaan yhdessä suunniteltua ja toisen onnistumisen mahdollistavaa strategista toimintaa, jonka vaikuttavuutta mitataan yhteisten saavutusten kautta.

Kulttuurin kehittämisellä on monta ulottuvuutta, mutta liikkeelle voi ketterästi lähteä vaikkapa siitä tärkeimmästä, eli omasta henkilöstöstä ja heidän työntekijäkokemuksen muotoilusta, jonka keskiössä on ihmisten parempi ymmärtäminen. Sydämellinen kiitos vielä sinulle Petri Vilen työpajasta, joka herätti, puhutteli ja kosketti lähtemättömästi. Riikka Seppälä

KREAPAL on asiakaskokemuksen ja palvelumuotoilun asiantuntijayritys. Bloggaamme säännöllisen epäsäännöllisesti asiakaskokemuksesta ja palvelumuotoilusta. Mikäli haluat nämä jatkossa suoraan sähköpostiisi, klikkaa tästä.

FacebookTwitterLinkedIn

Näitä hommia tehdään tosissaan, mutta ei vakavasti. Tunnelmia @BusinessTre_FI palvelumuotoiluprojektin määrittelypalaverista 😄✌️ #palvelumuotoilu #Tampere

Aidon asiakaslähtöinen liiketoiminta on matka, joka lähtee oivalluksista ja ennen kaikkea uskalluksesta tehdä rohkeita kokeiluja ja sietää epävarmuutta: https://t.co/GXqeLjs4Lk #palvelumuotoilu

Pieni porukka, hyviä kysymyksiä ja letkeä tunnelma - kiitos #nuoretyrittäjät ✔️👏#palvelumuotoilu

Huomenna starttaa palvelumuotoiluprojekti yhteen Suomen viileimmistä ja innovatiivisimmista yrityksistä. Meillä on asenne aina all in, mutta tässä ollaan extra jännän äärellä 😄✔️#businessmuotoilu #palvelumuotoilu

Viikonloppuisin ladataan akkuja ja uutta tietoa ✔️#businessmuotoilu #palvelumuotoilu #lifestyle

Ajankohtaista

Tekes Innovaatioseteli liiketoiminnan ja palveluiden kehittämiseen

4.12.2017

Mikäli olet suunnitellut businessmuotoilun tai palvelumuotoilun hyödyntämistä yrityksesi kehityksessä, mutta et ole vielä...

Jatka lukemista

Huippuammattilainen harjoittelijaksi KREAPAL tiimiin!

12.11.2017

Saimme tiimimme huippuammattilaisen harjoittelijaksi ja oppinnäytetyön tekijäksi - tervetuloa mukaan Mira Punkari! Mira on...

Jatka lukemista

Palvelumuotoilua tai asiakaskokemuksen kehittämistä innovaatiosetelillä?

1.9.2017

Tredea / Business Tampere Innovaatiosetelien haku avautuu jälleen ajalle ma 4.9. - su 17.9. Aikaisemmasta prosessista poiketen,...

Jatka lukemista

Tilaa uutiskirje

Tilaan KREAPAL uusimmat postaukset ja uutiskirjeen

Voimmeko auttaa?

Uskotko, että myös sinun toimialasi asiakkaat asioivat mieluummin yrityksen kanssa, joka tarjoaa asiakkailleen parasta kokonaisarvoa – ei vain halvinta hintaa tai parasta tuotetta? Tähän mekin uskomme. Ota yhteyttä niin keskustellaan aiheesta lisää.

Lisätietoja

Veikko on palvelumuotoilija ja businessmuotoilija, jonka projekteissa painottuu vahvasti liiketoiminnallisesti mitattavissa oleva hyöty. Hän on johtanut asiakaskokemuksen kehittämistä merkittävässä suomalaisessa konsernissa, sekä soveltanut muotoilun menetelmiä monipuolisesti niin julkisella kuin yksityiselläkin sektorilla.

Vahvan käytännön kokemuksen lisäksi Veikko on opiskellut palvelumuotoilua kolmessa suomalaisessa korkeakoulussa sekä businessmuotoilua TU Delft:issä.

Veikko on innostaja ja tekijä, jonka projekteissa syntyy tulosta – rennossa hengessä.

Lisätietoja

Asiakkaat kuvaavat Ninaa tarkkasilmäiseksi yrityskulttuurimuotoilijaksi, joka osaa kiteyttää syy-seuraussuhteita näkyviksi ja käyttökelpoisiksi työkaluiksi. Valmentajana Nina auttaa tiimejä ja yksilöitä näkemään asioita uusista näkökulmista. Laaja ymmärrys poikkitieteellisesti ihmisestä osana työyhteisöä auttaa häntä havainnoimaan ja tukemaan ihmisten kasvua osana työyhteisöä.

Ninalla on vahva liiketoiminnallinen osaaminen: hän rakensi SuomenTelecenter Oy:n liiketoiminnan tyhjästä yli 8 M€ vuotuiseen liikevaihtoon toimien itse operatiivisesta toiminnasta vastaavana kasvun mahdollistajana.  Hän on johtanut satoja valmennusprojekteja ja toiminut valmentajana hyvin erilaisissa organisaatioissa.

Nina on tunneälykäs joukkuepelaaja, jonka projekteissa tapahtuu isoja asioita sekä prosessien että henkisen kasvun tasolla.

Ota yhteyttä lomakkeella:

Tilaan KREAPAL uusimmat postaukset ja uutiskirjeen

Ota yhteyttä lomakkeella:

Tilaan KREAPAL uusimmat postaukset ja uutiskirjeen

KREAPAL Oy 
Y-tunnus: 2871561-4

OSOITE
Rautatienkatu 21 B
33100 Tampere

LASKUTUSOSOITTEET

Verkkolaskut
Verkkolaskuosoite: 003728715614
Operaattori: 003721291126 (Maventa)
Välittäjätunnus pankkiverkosta lähetettäessä: DABAFIHH

PDF-laskut sähköpostilla
28715614@scan.netvisor.fi