OTA YHTEYTTÄ >

KREAPAL BLOGI
Vinkkejä ja uusia näkökulmia liiketoimintamuotoilusta, palvelumuotoilusta ja asiakaskokemuksesta.

Tilaa uutiskirje TÄSTÄ

Palvelumuotoilu koulutus verkko-opintoina?

31.3.2021   |   Veikko Törrönen

Palvelumuotoilu koulutus verkko-opintoina? Mitä palvelumuotoilu ihan oikeasti edes on – ja miksi sitä tarvitaan? Toimiiko palvelumuotoilu koulutus verkko-opintoina? Jos mielessäsi pyörii seuraavat kysymykset, tulit juuri oikeaan paikkaan.

 

Mitä palvelumuotoilu on?

Palvelumuotoilu on ajattelu- ja työtapa, joka osallistaa palveluiden kehitykseen parhaat mahdolliset asiantuntijat, eli asiakkaat. Hyvin muotoiltu palvelu tuottaa mm. parempaa asiakaskokemusta, työntekijäkokemusta, asiakaspysyvyyttä ja suosittelua. Nämä todentuvat omistajalle kannattavuuden parantumisena.

palvelumuotoilu

Miksi palvelumuotoilua tarvitaan?

Organisaatiot on rakennettu optimoimaan arvoa itselleen – ei asiakkaille. Koska asiakkaan palvelupolku läpileikkaa organisaation siilot (sininen viiva rasteineen), sisäisten prosessien näkökulmasta kehitettyjen palveluiden lopputuloksena on usein rikkinäinen asiakaskokemus.

palvelumuotoilu

Mihin palvelumuotoilua hyödynnetään?

Eri aikakaudella tarvitaan erilaisia menetelmiä: palvelumuotoilu sopii tähän hetkeen – ja tuottaa tutkitusti tulosta. Palvelumuotoilussa palveluiden kehitykseen osallistetaan parhaat mahdolliset asiantuntijat, eli asiakkaat, joiden kanssa kehitetään yhdessä yrityksen nykyisiä palveluita – tai kokonaan uusia palveluita.

palvelumuotoilu

Palvelumuotoilu koulutus verkko-opintoina?

Olemme kouluttanut ja valmentanut vuosien varrella satoja ihmisiä palvelumuotoilemaan: luontosaleissa, luokkahuoneissa ja etäyhteyksillä. Ja olemme kysyneet koulutuksien startissa samat kysymykset:

1. Miksi olet mukana koulutuksessa?
2. Mitä haluat oppia tämän koulutuksen aikana?

Vuosien vieriessä kuulimme toistuvasti saman vastauksen jälkimmäiseen kysymykseen, hieman eri muodoissa: ”Haluan oppia ymmärtämään ja hyödyntämään palvelumuotoilua ihan käytännön tasolla: selventää itselleni mitä se on – ja ennen kaikkea miten palvelumuotoillaan käytännössä?”

Asiakaiden tarpeesta syntyi alustava näkemys palvelumuotoilun verkko-opinnoista, mutta ratkaisu oli vielä jäsentymättä: oli siis protoilun aika. Prototyyppi rakennettiin nopeasti – ja sitä testattiin ketterästi seuraavissa etävalmennuksissa. Palautteiden perusteella hiottiin ensimmäinen versio Palvelumuotoilu käytännössä -verkkokurssista (LINKKI), jota testattiin edelleen kohderyhmässä ennen julkaisua.

palvelumuotoilu koulutus

Lopputuloksesta voi olla aidosti ylpeä: todistus kurssin suorituksesta ja nyt lähetetty usealle kymmenelle ihmisille – ja sen suositteluaste NPS (Net Promoter Score) tämän blogin kirjoitushetkellä 93!  Tässä muutaman osallistujan kommentti:

 

Suoritin palvelumuotoilu käytännössä -verkkokurssin ja parasta kurssissa oli mielestäni työkalut, joiden avulla palvelumuotoilua voi lähteä toteuttamaan. Kiitokset käytännönläheisestä kurssista!

 

Selkeä tyyli, asioiden sopiva kertaus ja mahtavat perustelut palvelumuotoilun tarpeellisuudesta – lisäksi todella käytännönläheinen tapa lähestyä asiaa. Kiitos kaikista opeista ja oivalluksista.

 

Halusin oppia palvelumuotoilun keskeiset peruskäsitteet sekä erityisesti palvelumuotoilemaan käytännössä. Olen todella tyytyväinen kurssiin. Se oli sopivan tiivis ja käytännönläheinen, ja hintakin oli sopiva. Kurssin käytyäni minulla on ymmärrys, välineet ja ennen kaikkea into alkaa heti toteuttaa palvelumuotoilua omassa pienyrityksessäni. Suosittelen!

Vastaus alun kysymykseen ”Toimiiko palvelumuotoilu koulutus verkko-opintoina?” on ehdottomasti KYLLÄ! Lisätietoja liiketoimintamuotoilun ja palvelumuotoilun verkkokursseistamme TÄSTÄ. Sydämellisesti tervetuloa mukaan ❤️

 

Haluatko oppia lisää palvelumuotoilusta?

Tässä webinaarissa opit tekemään palvelumuotoilun projektisuunnitelman omalle yrityksellesi. Webinaarin pääteeksi saat tähän kehittämämme työkalun, jonka toimivuus on testattu lukuisissa palvelumuotoiluprojekteissa. Tervetuloa mukaan!

 

Vai tarvitseko apua projektin toteutukseen?

Varaa kalentereistamme sinulle sopivin 30 minuutin ajankohta. Lähetämme sinulle kutsun etätapaamiseen, jossa tehdään yhdessä suunnitelma yrityksesi palvelun muotoiluun! Dokumentoimme lopputuloksen, lähetämme sen tapaamisen jälkeen sähköpostiisi – ja teemme halutessasi yhteistyöehdotuksen suunnitelman toteutuksessa kanssanne. Yhdessä vietetty puolituntinen tuottaa takuulla isoja oivalluksia – aina rennossa hengessä😀✌️

Jos kalentereistamme ei löydy sinulle sopivaa ajankohtaa, meille voi aina soittaa tai laittaa sähköpostia. Yhteystiedot TÄSTÄ linkistä.

 

Kirjoittaja Veikko Törrönen on intohimoinen liiketoimintamuotoilija, palvelumuotoilija, valmentaja ja KREAPAL DESIGN Oy:n perustaja.

FacebookTwitterLinkedIn

Palvelumuotoilu koulutus verkko-opintoina? https://www.kreapal.fi/blogi/palvelumuotoilu-koulutus-verkko-opintoina/ #palvelumuotoilu

Eilen vilahdimme @YleTampere uutisissa! Timo Lahti kertoi miten etätyö ja korona ovat vaikuttaneet toimitilabisnekseen ja jäsenemme @kreapal avasi miksi työskentelee Crazy Townilla.

Kohdasta 4:26 eteenpäin pääset tutustumaan tiloihimme ja toimintaamme.

https://areena.yle.fi/1-50662725

Blogissa kokemustietoon perustuvat vinkit palvelumuotoilun aloittamisesta julkissektorin organisaatiossa 👌🤓 #palvelumuotoilu https://twitter.com/kreapal/status/1370438218169135109

Kreapalin blogissa: Palvelumuotoilu julkisella sektorilla 🏢💡 https://www.kreapal.fi/blogi/palvelumuotoilu-julkisella-sektorilla/ #palvelumuotoilu

Jätetäänkö asiakaskokemus ihan vaan kauniiksi sanaksi strategiaan vai uskalletaanko konkretisoida se tekemiseen oikeasti? Kollega @VeikkoTorronen tiivisti tän hyvin blogikirjoitukseksi: https://www.kreapal.fi/blogi/asiakaskokemus-ja-strategia/ 👌🧐 #palvelumuotoilu #liiketoimintamuotoilu #asiakaskokemus

Ajankohtaista

Yritysten kehittämispalvelut – ELY-konsultointi

15.2.2021

Yrityksen kehittämispalvelut / ELY konsultointi: KREAPAL DESIGN Oy nyt menossa mukana   MITÄ  Yritysten...

Jatka lukemista

PALVELUMUOTOILIJA YRITYSKUMPPANIKSI

25.1.2021

Haluatko tehdä palvelumuotoilijan merkityksellistä työtä, jossa pääset vaikuttamaan positiivisesti suomalaisen työelämän...

Jatka lukemista

Palvelumuotoilun huippuammattilainen mukaan KREAPAL-tiimiin!

7.1.2021

Palvelumuotoilun huippuammattilainen, Outi Nokkonen, liittyi mukaan KREAPAL-tiimiin 4.1.2021! Outin ajatuksia...

Jatka lukemista

Yhteystiedot

Autamme SINUA onnistumaan!

Ota yhteyttä.

Kuuntelemme sinua ja organisaatiosi tarpeita – ja autamme sinua kehittämän strategian tai palvelun, josta asiakkaanne, työntekijänne ja omistajanne syttyvät! Kerromme myös reilusti, jos emme ole organisaatiollesi paras mahdollinen kumppani – ja ehdotamme sopivampia tekijöitä.

  • Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.
Lisätietoja

Veikko on yrityksen perustaja, liiketoimintamuotoilija ja palvelumuotoilija, jonka kaikessa tekemisessä painottuu arvon tasapainoinen tuottaminen kolmella tasolla: asiakkaiden, työntekijöiden ja omistajien. Hän on johtanut lukuisia liiketoiminta- ja palvelumuotoiluhankkeita niin yksityisellä kuin julkisellakin sektorilla, sekä asiakaskokemuksen kehittämistä merkittävässä suomalaisessa konsernissa. BBA, MBA ja HHJ -tutkintojen lisäksi Veikko on opiskellut palvelumuotoilua kolmessa suomalaisessa korkeakoulussa, sekä liiketoimintamuotoilua TU Delft:issä. Veikko ei toista vain muiden ajatuksia, vaan ottaa aktiivisesti kantaa liiketoimintalähtöisen muotoilun kehitykseen Suomessa: kehittäen ja visualisoiden uusia konsepteja, työkaluja ja menetelmiä.

Veikko luennoi yliopistolla ja on kysytty esiintyjä erilaisissa palvelumuotoilun, asiakaskokemuksen ja markkinoinnin tapahtumissa ja seminaareissa. Häntä kiitetään erityisesti kyvystään oivalluttaa isoja kokonaisuuksia tavalla, joka puhuttelee niin organisaatioiden ylintä johtoa kuin työntekijöitäkin. Veikko on innostaja ja tekijä, jonka koulutuksissa, työpajoissa ja muotoiluprojekteissa syntyy oivalluksia ja tuloksia – aina rennossa hengessä.

Veikko Törrönen

Perustaja
Liiketoimintamuotoilija
Palvelumuotoilija

Veikon korkea ammattitaito, kokemus ja aito halu ymmärtää liiketoimintaamme on hyvän yhteistyömme perusta. Hän on utelias ja kunnianhimoinen valmentaja, joka ei koskaan päästä meitä helpolla: yhteinen valmistautuminen työpajoihin ja selkeä seuranta ovat antaneet eväät aikaansaavalle työskentelylle. Yhteistyö KREAPALin kanssa on auttanut meitä kirkastamaan konsernin yhteistä asiakaskokemuksen tahtotilaa, ottamaan oikeita askeleita, tarjonnut käytännön työkaluja ja selkeyttänyt tekemistämme jatkuvasti muuttuvassa työelämässä. Henkilökohtaisesti olen saanut myös kasvaa ihmisenä Veikon kanssa työskennellessäni. Lämmin kiitos ja vahva suositus!

Hanna-Kaisa Hynni
Asiakaskokemusjohtaja, VMP Oyj

Lisätietoja

Olen palvelumuotoilija, jolla on monen vuoden kokemus palvelumuotoilusta ja ison organisaation muutostyöstä asiakaslähtöisemmäksi.  Olen johtanut palvelumuotoilua lukuisissa projekteissa, sekä valmentanut satoja ihmisiä tuottamaan parempaa arvoa asiakkaille, työntekijöille ja omistajille – palvelumuotoilun menetelmin.

Erityisosaamistani ovat palvelumuotoilu ja ihmisymmärryksen soveltaminen palveluiden ja liiketoiminnan kehittämisessä – sekä julkissektorin toiminnan asiantuntemus.

Koulutukseltani olen yhteiskuntatieteiden maisteri, jonka lisäksi olen opiskellut palvelumuotoilua kahdessa suomalaisessa korkeakoulussa.

Minua on kiitetty erityisesti kyvystäni hahmottaa suuria kokonaisuuksia, sekä kiteyttää niitä helposti ymmärrettävällä tavalla. Innostun ihmisistä ja hyvistä ratkaisemisen arvoisista kysymyksistä – ja saan ihmiset ympärilläni innostumaan mukanani.

Outi Nokkonen

Palvelumuotoilija


Outi on valtavan upea palvelumuotoilun superammattilainen, organisaatioiden muutosmuotoilija, digitaalisten palvelujen uudistaja ja yhteiskehittämisen taitaja. Hän on ratkaisukeskeinen luova ongelmanratkaisija, joka ei pelkää lähteä kokeilemaan.

Outi on taitava projektinhallinnassa ja hän saa tuloksia aikaiseksi! Perustimme hänen kanssaan julkishallinnon muotoiluverkoston ”Julkis-muotoilijat” – ja Outi on vetänyt verkoston toimintaa aktiivisesti pari vuotta. Outi on sparrannut myös minua vaativissa muotoilujohtamisen tehtävissä. Vahva suositus täältä!

Anni Leppänen
Johtava palvelumuotoilija, Helsingin kaupunki

Lisätietoja

Jaakko hoitaa KREAPALilla verkkokursseihin ja liittyviä tehtäviä. Muotoiluajattelusta sekä digimarkkinoinnista kiinnostunut BBA-tradenomi aloitti työt keväällä 2020 harjoittelulla, jonka jälkeen yhteistyö on jatkunut tähän päivään.

Analyyttinen mutta myös luova Jaakko haluaa nostaa yritysten digitaalisen viestinnän määrää ja laatua, sekä tärkeimpänä – sen merkityksellisyyttä asiakkaalle!

Jaakko Koskinen

Verkkokurssimestari
Kasvuhakkeri

Jaakko hoitaa KREAPALilla verkkokursseihin liittyviä tehtäviä. Muotoiluajattelusta sekä digimarkkinoinnista kiinnostunut BBA-tradenomi aloitti työt keväällä 2020 harjoittelulla, jonka jälkeen yhteistyö on jatkunut tähän päivään.

Analyyttinen mutta myös luova Jaakko haluaa nostaa yritysten digitaalisen viestinnän määrää ja laatua, sekä tärkeimpänä – sen merkityksellisyyttä asiakkaalle!

Veikko Törrönen
Perustaja, KREAPAL DESIGN Oy

PALVELUMUOTOILU & LIIKETOIMINTAMUOTOILU

ILMAISET WEBINAARIT