Palvelumuotoilu koulutus verkko-opintoina?
31.3.2021 | Veikko Törrönen
Palvelumuotoilu koulutus verkko-opintoina? Mitä palvelumuotoilu ihan oikeasti edes on – ja miksi sitä tarvitaan? Toimiiko palvelumuotoilu koulutus verkko-opintoina? Jos mielessäsi pyörii seuraavat kysymykset, tulit juuri oikeaan paikkaan.
Mitä palvelumuotoilu on?
Palvelumuotoilu on ajattelu- ja työtapa, joka osallistaa palveluiden kehitykseen parhaat mahdolliset asiantuntijat, eli asiakkaat. Hyvin muotoiltu palvelu tuottaa mm. parempaa asiakaskokemusta, työntekijäkokemusta, asiakaspysyvyyttä ja suosittelua. Nämä todentuvat omistajalle kannattavuuden parantumisena.
Miksi palvelumuotoilua tarvitaan?
Organisaatiot on rakennettu optimoimaan arvoa itselleen – ei asiakkaille. Koska asiakkaan palvelupolku läpileikkaa organisaation siilot (sininen viiva rasteineen), sisäisten prosessien näkökulmasta kehitettyjen palveluiden lopputuloksena on usein rikkinäinen asiakaskokemus.
Mihin palvelumuotoilua hyödynnetään?
Eri aikakaudella tarvitaan erilaisia menetelmiä: palvelumuotoilu sopii tähän hetkeen – ja tuottaa tutkitusti tulosta. Palvelumuotoilussa palveluiden kehitykseen osallistetaan parhaat mahdolliset asiantuntijat, eli asiakkaat, joiden kanssa kehitetään yhdessä yrityksen nykyisiä palveluita – tai kokonaan uusia palveluita.
Palvelumuotoilu koulutus verkko-opintoina?
Olemme kouluttanut ja valmentanut vuosien varrella satoja ihmisiä palvelumuotoilemaan: luontosaleissa, luokkahuoneissa ja etäyhteyksillä. Ja olemme kysyneet koulutuksien startissa samat kysymykset:
1. Miksi olet mukana koulutuksessa?
2. Mitä haluat oppia tämän koulutuksen aikana?
Vuosien vieriessä kuulimme toistuvasti saman vastauksen jälkimmäiseen kysymykseen, hieman eri muodoissa: ”Haluan oppia ymmärtämään ja hyödyntämään palvelumuotoilua ihan käytännön tasolla: selventää itselleni mitä se on – ja ennen kaikkea miten palvelumuotoillaan käytännössä?”
Asiakaiden tarpeesta syntyi alustava näkemys palvelumuotoilun verkko-opinnoista, mutta ratkaisu oli vielä jäsentymättä: oli siis protoilun aika. Prototyyppi rakennettiin nopeasti – ja sitä testattiin ketterästi seuraavissa etävalmennuksissa. Palautteiden perusteella hiottiin ensimmäinen versio Palvelumuotoilu käytännössä -verkkokurssista (LINKKI), jota testattiin edelleen kohderyhmässä ennen julkaisua.
Lopputuloksesta voi olla aidosti ylpeä: todistus kurssin suorituksesta ja nyt lähetetty usealle kymmenelle ihmisille – ja sen suositteluaste NPS (Net Promoter Score) tämän blogin kirjoitushetkellä 93! Tässä muutaman osallistujan kommentti:
Suoritin palvelumuotoilu käytännössä -verkkokurssin ja parasta kurssissa oli mielestäni työkalut, joiden avulla palvelumuotoilua voi lähteä toteuttamaan. Kiitokset käytännönläheisestä kurssista!
Selkeä tyyli, asioiden sopiva kertaus ja mahtavat perustelut palvelumuotoilun tarpeellisuudesta – lisäksi todella käytännönläheinen tapa lähestyä asiaa. Kiitos kaikista opeista ja oivalluksista.
Halusin oppia palvelumuotoilun keskeiset peruskäsitteet sekä erityisesti palvelumuotoilemaan käytännössä. Olen todella tyytyväinen kurssiin. Se oli sopivan tiivis ja käytännönläheinen, ja hintakin oli sopiva. Kurssin käytyäni minulla on ymmärrys, välineet ja ennen kaikkea into alkaa heti toteuttaa palvelumuotoilua omassa pienyrityksessäni. Suosittelen!
Vastaus alun kysymykseen ”Toimiiko palvelumuotoilu koulutus verkko-opintoina?” on ehdottomasti KYLLÄ! Lisätietoja liiketoimintamuotoilun ja palvelumuotoilun verkkokursseistamme TÄSTÄ. Sydämellisesti tervetuloa mukaan ❤️
Palvelumuotoilu koulutus webinaarin muodossa?
Tässä webinaarissa opit tekemään palvelumuotoilun projektisuunnitelman omalle yrityksellesi. Webinaarin pääteeksi saat tähän kehittämämme työkalun, jonka toimivuus on testattu lukuisissa palvelumuotoiluprojekteissa. Tervetuloa mukaan!
Apua kehittämiseen?
Varaa kalentereistamme sinulle sopivin 1h ajankohta. Yhdessä vietetty tunti tuottaa takuulla isoja oivalluksia – aina rennossa hengessä?✌️
Jos kalentereistamme ei löydy sinulle sopivaa ajankohtaa, meille voi aina soittaa tai laittaa sähköpostia. Yhteystiedot TÄSTÄ linkistä.
Kirjoittaja Veikko Törrönen on intohimoinen liiketoimintamuotoilija, palvelumuotoilija, valmentaja ja KREAPAL DESIGN Oy:n perustaja.
Ajankohtaista
Palvelumuotoilijan työpaikka Tampereella
22.5.2023
Asiakkaamme odottavat meiltä rautaista laatua. Etsimme kaikessa rauhassa yrityskulttuuriimme sopivaa liiketoimintamuotoilun...
Jatka lukemistaLuottoluokitus AAA!
24.7.2022
Luottoluokitus AAA myönnetään vuosittain 2,3%:lle suomalaisista yrityksistä - ja nyt KREAPAL DESIGN Oy kuuluu tähän...
Jatka lukemistaELY-konsultointi aka yrityksen kehittämispalvelut
4.4.2022
ELY-konsultointi, joka tunnetaan myös nimellä yrityksen kehittämispalvelut, on PK-yritysten liiketoiminnan kehittämiseen...
Jatka lukemistaAutamme SINUA onnistumaan.
Innostuitko kehittämään tekemistänne asiakaslähtöisesti? Mahtavaa!
Jos haluat sparrausta heti, soita: 040 7055 810.
Jos kirjoitat mieluummin, jätä viesti alla olevalla lomakkeella ja olemme sinuun yhteydessä pikimmiten.

Veikko on yrityksen perustaja, liiketoimintamuotoilija ja palvelumuotoilija, jonka kaikessa tekemisessä painottuu arvon tasapainoinen tuottaminen kolmella tasolla: asiakkaiden, työntekijöiden ja omistajien. Hän on johtanut lukuisia liiketoiminta- ja palvelumuotoiluhankkeita niin yksityisellä kuin julkisellakin sektorilla, sekä asiakaskokemuksen kehittämistä merkittävässä suomalaisessa konsernissa. BBA, MBA ja HHJ -tutkintojen lisäksi Veikko on opiskellut palvelumuotoilua kolmessa suomalaisessa korkeakoulussa, sekä liiketoimintamuotoilua TU Delft:issä. Veikko ei toista vain muiden ajatuksia, vaan ottaa aktiivisesti kantaa liiketoimintalähtöisen muotoilun kehitykseen Suomessa: kehittäen ja visualisoiden uusia konsepteja, työkaluja ja menetelmiä.
Veikko luennoi yliopistolla ja on kysytty esiintyjä erilaisissa palvelumuotoilun, asiakaskokemuksen ja markkinoinnin tapahtumissa ja seminaareissa. Häntä kiitetään erityisesti kyvystään oivalluttaa isoja kokonaisuuksia tavalla, joka puhuttelee niin organisaatioiden ylintä johtoa kuin työntekijöitäkin. Veikko on innostaja ja tekijä, jonka koulutuksissa, työpajoissa ja muotoiluprojekteissa syntyy oivalluksia ja tuloksia – aina rennossa hengessä.
Veikko Törrönen
Perustaja
Liiketoimintamuotoilija
Palvelumuotoilija
Veikon korkea ammattitaito, kokemus ja aito halu ymmärtää liiketoimintaamme on hyvän yhteistyömme perusta. Hän on utelias ja kunnianhimoinen valmentaja, joka ei koskaan päästä meitä helpolla: yhteinen valmistautuminen työpajoihin ja selkeä seuranta ovat antaneet eväät aikaansaavalle työskentelylle.
Yhteistyö KREAPALin kanssa on auttanut meitä kirkastamaan konsernin yhteistä asiakaskokemuksen tahtotilaa, ottamaan oikeita askeleita, tarjonnut käytännön työkaluja ja selkeyttänyt tekemistämme jatkuvasti muuttuvassa työelämässä. Henkilökohtaisesti olen saanut myös kasvaa ihmisenä Veikon kanssa työskennellessäni. Lämmin kiitos ja vahva suositus!
Hanna-Kaisa Hynni
Asiakaskokemusjohtaja, Eezy Henkilöstöpalvelut Oy

Sanna on palvelu- ja liiketoimintamuotoilijana, jolla on vahva tausta palveluliiketoiminnan johtamisesta ja kehittämisestä. Hän on opiskellut palvelumuotoilua kahdessa suomalaisessa korkeakoulussa.
Sanna on ihmislähtöinen palveluiden kehittäjä ja tekijä, joka tarttuu tekemiseen innokkaalla palveluasenteella. Hänen vahvuutenaan on laajojen kokonaisuuksien ymmärtäminen – ja intohimotekemisenä työntekijä- ja asiakaskokemuksen kehittäminen.
Hän saa erityisesti kiitosta asiakkailtamme selkeästä ja ratkaisukeskeisestä työskentelytyylistä ja siitä, että hän on aina aidosti innostunut ja kiinnostunut tuottamaan huipputason palvelua jokaiselle asiakkaallemme!
Sanna Helttunen
Liiketoimintamuotoilija
Palvelumuotoilija
Sannan kanssa oli innostavaa tehdä yhteistyötä. Sen lisäksi että hän on hyvin helposti lähestyttävä ja aina ystävällinen, hän on myös hyvin ratkaisukeskeinen ja kiinnostunut ymmärtämään syvällisesti toimintaamme ja tavoitteitamme ja yhteistyössä löysimme aina win-win-asetelmia uusissa pilotoinneissa.
Sanna ymmärsi hyvin myös julkisen organisaation ja lain reunaehtoja ja jaksoi sinnikkäästi pohtia keinoja ratkaista käytännön esteitä toiminnalle. Yhteistyöprojektit saatiin toteutettua ja niistä virisi uudenlaista yhteistyötä.
Sari Pirttiluoto
Tampereen kaupungin työllisyys- ja kasvupalvelut

Asiakkaamme odottavat meiltä rautaista laatua. Etsimme kaikessa rauhassa yrityskulttuuriimme sopivaa liiketoimintamuotoilun tai palvelumuotoilun osaajaa Tampereelle.
Tunnistatko itsesi tästä:
- Ihmisinä kasvaminen on minulle tärkeä arvo ja osa elämää✔️
- En pelkää virheitä: olen jatkuvasti valmis kyseenalaistamaan omat ja asiakkaiden ajattelu- ja työskentelytavat✔️
- Sytyn KREAPALin arvoista ja olemassaolon tarkoituksesta – ja koen olevani niihin mainio match✔️
- Minulla on jo osaamista toteuttaa liiketoiminta- ja/tai palvelumuotoiluprojekteja, joista asiakkaat puhuvat pelkkää hyvää✔️
- Minulla on osaamista ja halua hankkia itsenäisesti uusia asiakkaita✔️
- Motivoidun palkkamallista, joka perustuu tuloksiin – ei työpaikalla vietettyyn aikaan✔️
- Asun Tampereella – tai lähiseudulla✔️
Jos vastauksesi ylläoleviin on 7x✔️ – lue lisää TÄSTÄ.
SINUN NIMESI TÄHÄN?
Asiakkaamme odottavat meiltä rautaista laatua. Etsimme kaikessa rauhassa yrityskulttuuriimme sopivaa liiketoimintamuotoilun tai palvelumuotoilun osaajaa Tampereelle.
Tunnistatko itsesi tästä:
- Ihmisinä kasvaminen on minulle tärkeä arvo ja osa elämää✔️
- En pelkää virheitä: olen jatkuvasti valmis kyseenalaistamaan omat ja asiakkaiden ajattelu- ja työskentelytavat✔️
- Sytyn KREAPALin arvoista ja olemassaolon tarkoituksesta – ja koen olevani niihin mainio match✔️
- Minulla on jo osaamista toteuttaa liiketoiminta- ja/tai palvelumuotoiluprojekteja, joista asiakkaat puhuvat pelkkää hyvää✔️
- Minulla on osaamista ja halua hankkia itsenäisesti uusia asiakkaita✔️
- Motivoidun palkkamallista, joka perustuu tuloksiin – ei työpaikalla vietettyyn aikaan✔️
- Asun Tampereella – tai lähiseudulla✔️
Jos vastauksesi ylläoleviin on 7x✔️ – lue lisää TÄSTÄ.
Veikko Törrönen
Perustaja, KREAPAL DESIGN OY
ASIAKASKOKEMUKSEN KEHITTÄMINEN JA JOHTAMINEN
LATAA UUSI OPAS TÄSTÄ!