OTA YHTEYTTÄ >

KREAPAL BLOGI

Vinkkejä ja uusia näkökulmia liiketoimintamuotoilusta, palvelumuotoilusta ja asiakaskokemuksesta.

Tilaa uutiskirje TÄSTÄ

Palvelumuotoilu koulutus verkko-opintoina?

31.3.2021   |   Veikko Törrönen

Palvelumuotoilu koulutus verkko-opintoina? Mitä palvelumuotoilu ihan oikeasti edes on – ja miksi sitä tarvitaan? Toimiiko palvelumuotoilu koulutus verkko-opintoina? Jos mielessäsi pyörii seuraavat kysymykset, tulit juuri oikeaan paikkaan.

 

Mitä palvelumuotoilu on?

Palvelumuotoilu on ajattelu- ja työtapa, joka osallistaa palveluiden kehitykseen parhaat mahdolliset asiantuntijat, eli asiakkaat. Hyvin muotoiltu palvelu tuottaa mm. parempaa asiakaskokemusta, työntekijäkokemusta, asiakaspysyvyyttä ja suosittelua. Nämä todentuvat omistajalle kannattavuuden parantumisena.

palvelumuotoilu

Miksi palvelumuotoilua tarvitaan?

Organisaatiot on rakennettu optimoimaan arvoa itselleen – ei asiakkaille. Koska asiakkaan palvelupolku läpileikkaa organisaation siilot (sininen viiva rasteineen), sisäisten prosessien näkökulmasta kehitettyjen palveluiden lopputuloksena on usein rikkinäinen asiakaskokemus.

palvelumuotoilu

Mihin palvelumuotoilua hyödynnetään?

Eri aikakaudella tarvitaan erilaisia menetelmiä: palvelumuotoilu sopii tähän hetkeen – ja tuottaa tutkitusti tulosta. Palvelumuotoilussa palveluiden kehitykseen osallistetaan parhaat mahdolliset asiantuntijat, eli asiakkaat, joiden kanssa kehitetään yhdessä yrityksen nykyisiä palveluita – tai kokonaan uusia palveluita.

palvelumuotoilu

Palvelumuotoilu koulutus verkko-opintoina?

Olemme kouluttanut ja valmentanut vuosien varrella satoja ihmisiä palvelumuotoilemaan: luontosaleissa, luokkahuoneissa ja etäyhteyksillä. Ja olemme kysyneet koulutuksien startissa samat kysymykset:

1. Miksi olet mukana koulutuksessa?
2. Mitä haluat oppia tämän koulutuksen aikana?

Vuosien vieriessä kuulimme toistuvasti saman vastauksen jälkimmäiseen kysymykseen, hieman eri muodoissa: ”Haluan oppia ymmärtämään ja hyödyntämään palvelumuotoilua ihan käytännön tasolla: selventää itselleni mitä se on – ja ennen kaikkea miten palvelumuotoillaan käytännössä?”

Asiakaiden tarpeesta syntyi alustava näkemys palvelumuotoilun verkko-opinnoista, mutta ratkaisu oli vielä jäsentymättä: oli siis protoilun aika. Prototyyppi rakennettiin nopeasti – ja sitä testattiin ketterästi seuraavissa etävalmennuksissa. Palautteiden perusteella hiottiin ensimmäinen versio Palvelumuotoilu käytännössä -verkkokurssista (LINKKI), jota testattiin edelleen kohderyhmässä ennen julkaisua.

palvelumuotoilu koulutus

Lopputuloksesta voi olla aidosti ylpeä: todistus kurssin suorituksesta ja nyt lähetetty usealle kymmenelle ihmisille – ja sen suositteluaste NPS (Net Promoter Score) tämän blogin kirjoitushetkellä 93!  Tässä muutaman osallistujan kommentti:

 

Suoritin palvelumuotoilu käytännössä -verkkokurssin ja parasta kurssissa oli mielestäni työkalut, joiden avulla palvelumuotoilua voi lähteä toteuttamaan. Kiitokset käytännönläheisestä kurssista!

 

Selkeä tyyli, asioiden sopiva kertaus ja mahtavat perustelut palvelumuotoilun tarpeellisuudesta – lisäksi todella käytännönläheinen tapa lähestyä asiaa. Kiitos kaikista opeista ja oivalluksista.

 

Halusin oppia palvelumuotoilun keskeiset peruskäsitteet sekä erityisesti palvelumuotoilemaan käytännössä. Olen todella tyytyväinen kurssiin. Se oli sopivan tiivis ja käytännönläheinen, ja hintakin oli sopiva. Kurssin käytyäni minulla on ymmärrys, välineet ja ennen kaikkea into alkaa heti toteuttaa palvelumuotoilua omassa pienyrityksessäni. Suosittelen!

 

Vastaus alun kysymykseen ”Toimiiko palvelumuotoilu koulutus verkko-opintoina?” on ehdottomasti KYLLÄ! Lisätietoja liiketoimintamuotoilun ja palvelumuotoilun verkkokursseistamme TÄSTÄ. Sydämellisesti tervetuloa mukaan ❤️

 

Palvelumuotoilu koulutus webinaarin muodossa?

Tässä webinaarissa opit tekemään palvelumuotoilun projektisuunnitelman omalle yrityksellesi. Webinaarin pääteeksi saat tähän kehittämämme työkalun, jonka toimivuus on testattu lukuisissa palvelumuotoiluprojekteissa. Tervetuloa mukaan!

palvelumuotoilu koulutus

 

Apua kehittämiseen?

Varaa kalentereistamme sinulle sopivin 1h ajankohta. Yhdessä vietetty tunti tuottaa takuulla isoja oivalluksia – aina rennossa hengessä😀✌️

Asiakasarvon tuottaminen

Jos kalentereistamme ei löydy sinulle sopivaa ajankohtaa, meille voi aina soittaa tai laittaa sähköpostia. Yhteystiedot TÄSTÄ linkistä.

 

Kirjoittaja Veikko Törrönen on intohimoinen liiketoimintamuotoilija, palvelumuotoilija, valmentaja ja KREAPAL DESIGN Oy:n perustaja.

FacebookTwitterLinkedIn

ASIAKASTARINA | Asiakaskokemuksen johtaminen julkisella sektorilla | Case VSSHP https://www.kreapal.fi/asiakasreferenssi/asiakaskokemuksen-johtaminen-julkisella-sektorilla/ #cx #asiakaskokemus #strategia #sote

Yrityksen strategia 2020-luvulla? Tällainen sen tulisi olla✔️ https://www.kreapal.fi/blogi/yrityksen-strategia-2020-luvulla/ #strategia #johtaminen #liiketoimintamuotoilu

Muotoiluajattelu taipuu moneen: asiakastarinoita vuosilta 2017-2022✔️ https://www.kreapal.fi/blogi/palvelumuotoilu-esimerkkeja/ #liiketoimintamuotoilu #palvelumuotoilu #cx

PALVELUMUOTOILU | Asiakastarina palvelutarjonnan muotoilusta: https://www.kreapal.fi/asiakasreferenssi/palvelumuotoilu-selkeytti/ #palvelumuotoilu #asiakaskokemus #cx #kauppakamari #helsinginseudunkauppakamari 😄🙌

Sinisen meren strategia – 6 keinoa päästä pois punaiselta mereltä https://www.kreapal.fi/blogi/sinisen-meren-strategia/ #liiketoimintamuotoilu #strategia #palvelumuotoilu #cx

Ajankohtaista

ELY-konsultointi aka yrityksen kehittämispalvelut

4.4.2022

ELY-konsultointi, joka tunnetaan myös nimellä yrityksen kehittämispalvelut, on PK-yritysten liiketoiminnan kehittämiseen...

Jatka lukemista

Ihmislähtöinen strategia paikallislehdelle – projektimme Suomen Lehdistön julkaisussa!

14.9.2021

Toteutimme kevään 2021 aikana ihmislähtöisen strategiaprojektin Kangasalan Sanomille - tutustu...

Jatka lukemista

Palvelumuotoilun opas – versio 2.0 julkaistu!

24.8.2021

  Uusi palvelumuotoilun opas on julkaistu! Oppaassa käydään käytännönläheisesti läpi mitä on...

Jatka lukemista

Yhteystiedot

Autamme SINUA onnistumaan.

Ota yhteyttä matalalla kynnyksellä!

Innostuitko kehittämään tekemistänne asiakaslähtöisesti? Mahtavaa! Soita Veikolle ja saat sparrausta heti: 040 7055 810.

Jos kirjoitat mieluummin, lähetä viesti niin olemme sinuun yhteydessä pikimmiten.

  • Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.
Lisätietoja

Veikko on yrityksen perustaja, liiketoimintamuotoilija ja palvelumuotoilija, jonka kaikessa tekemisessä painottuu arvon tasapainoinen tuottaminen kolmella tasolla: asiakkaiden, työntekijöiden ja omistajien. Hän on johtanut lukuisia liiketoiminta- ja palvelumuotoiluhankkeita niin yksityisellä kuin julkisellakin sektorilla, sekä asiakaskokemuksen kehittämistä merkittävässä suomalaisessa konsernissa. BBA, MBA ja HHJ -tutkintojen lisäksi Veikko on opiskellut palvelumuotoilua kolmessa suomalaisessa korkeakoulussa, sekä liiketoimintamuotoilua TU Delft:issä. Veikko ei toista vain muiden ajatuksia, vaan ottaa aktiivisesti kantaa liiketoimintalähtöisen muotoilun kehitykseen Suomessa: kehittäen ja visualisoiden uusia konsepteja, työkaluja ja menetelmiä.

Veikko luennoi yliopistolla ja on kysytty esiintyjä erilaisissa palvelumuotoilun, asiakaskokemuksen ja markkinoinnin tapahtumissa ja seminaareissa. Häntä kiitetään erityisesti kyvystään oivalluttaa isoja kokonaisuuksia tavalla, joka puhuttelee niin organisaatioiden ylintä johtoa kuin työntekijöitäkin. Veikko on innostaja ja tekijä, jonka koulutuksissa, työpajoissa ja muotoiluprojekteissa syntyy oivalluksia ja tuloksia – aina rennossa hengessä.

Veikko Törrönen

Perustaja
Liiketoimintamuotoilija
Palvelumuotoilija

Veikon korkea ammattitaito, kokemus ja aito halu ymmärtää liiketoimintaamme on hyvän yhteistyömme perusta. Hän on utelias ja kunnianhimoinen valmentaja, joka ei koskaan päästä meitä helpolla: yhteinen valmistautuminen työpajoihin ja selkeä seuranta ovat antaneet eväät aikaansaavalle työskentelylle.

Yhteistyö KREAPALin kanssa on auttanut meitä kirkastamaan konsernin yhteistä asiakaskokemuksen tahtotilaa, ottamaan oikeita askeleita, tarjonnut käytännön työkaluja ja selkeyttänyt tekemistämme jatkuvasti muuttuvassa työelämässä. Henkilökohtaisesti olen saanut myös kasvaa ihmisenä Veikon kanssa työskennellessäni. Lämmin kiitos ja vahva suositus!

Hanna-Kaisa Hynni
Asiakaskokemusjohtaja, VMP Oyj

ASIAKASKOKEMUKSEN KEHITTÄMINEN JA JOHTAMINEN

ILMOITTAUDU WEBINAARIIN TÄSTÄ!