KREAPAL BLOGI
Ajatuksia liiketoimintamuotoilusta, palvelumuotoilusta ja asiakaskokemuksesta.

Palvelumuotoilu on uusi musta

29.1.2019   |   Irja Koljonen

”Olemme asiakaskeskeisiä ja panostamme asiakaskokemukseen 100 %, joka kohtaamisella!

”Haluamme tarjota parasta asiakaskokemusta ja parasta asiakaspalvelua!”

Asiakaslähtöisyydestä ja asiakaskokemuksesta puhuvat kaikki. Jokainen yritys julistautuu asiakaskeskeiseksi, mutta monilla julistus jää kuitenkin keskeneräiseksi. Asiakaskeskeisyys kutistuu vain prosessikeskeisyyteen, jossa asiakas on vain tuloksen tuottaja. Johdon palavereissa uskotaan vahvasti, että organisaatio on ylhäältä alas asti asiakaskeskeinen, silti tuotteet ja palvelut suunnitellaan prosessien ja kustannustehokkuuden näkökulmasta, ei siitä lähtökohdasta mikä ratkaisee asiakkaan ongelman.

Palveluita suunnitellessa asiakkaan näkökulma unohtuu tai se tulee mukaan vasta myöhäisessä vaiheessa. Parhaat palvelut harvoin syntyvät yrityksen omissa ideatyöpajoissa, joissa mietitään mitä asiakas haluaa. Usein organisaatioilla on haasteita päästä yli omista rajoitteistaan ja ryhtyä kehittämään jotain täysin uutta. Omat juurtuneet prosessit tai rutiinien luomat raamit toimivat tiilimuurina ja huutavat ”näin on aina tehty ja tätä on ennenkin tilattu”. Oikeasti pitäisi lähteä liikkeelle asiakkaan ongelmasta ja toteuttaa siihen ratkaisu. Ei rajata uusia ideoita sen mukaan mitä voidaan tehdä ja miten.On ymmärretty, että pelkkä tuote ei riitä takaamaan kilpailuetua, vaan kilpailijoista voidaan erottautua parhaiten palveluilla. Palvelumuotoilu on kasvattanut suosiotaan hurjasti viime vuosina.

 

On ymmärretty, että pelkkä tuote ei riitä takaamaan kilpailuetua, vaan kilpailijoista voidaan erottautua parhaiten palveluilla. Palvelumuotoilun menetelmiä hyödyntämällä palveluista saadaan aidosti asiakkaan tarpeita tukevia.

 

Miten tämä sitten tehdään? Yhdelläkään konsultilla ei ole antaa oikeaa vastausta suoraan omasta takataskustaan. Vain menemällä asiakkaan luokse, kuuntelemalla, havainnoimalla ja tulkitsemalla empaattisesti saadaan tietoa asiakkaan tarpeista, peloista, vaikuttimista ja asioista, jotka helpottavat asiakkaan elämää.  

Näin saadaan luotua aidosti asiakkaalle merkityksellisiä palveluita, joista he ovat valmiita myös maksamaan.

 

Irja Koljonen

Asiakaskokemuksen asiantuntija, joka uskoo, että palvelumuotoilulla pelastetaan maailma

 

Lataa oppaamme

Kirjoitimme oppaat sinulle, joka:

  • tavoittelet liiketoiminnallesi kannattavaa kasvua.
  • ymmärrät liiketoimintojen palvelevan pohjimmiltaan ihmisiä: haluat purkaa yrityksenne siiloja ja yhtenäistää asiakaskokemusta.
  • ymmärrät työn, yhteiskunnan ja talouden muuttuvan kiihtyvällä tahdilla.
  • hyväksyt, että liiketoiminnan vanhat lainalaisuudet eivät enää päde ja niihin luottaminen on parhaimmillaankin vain arvailua.
  • näet yritysten elinkaaren lyhenevän ja haluat varmistaa, että näin ei käy edustamallesi yritykselle.
  • Haluat nostaa nykyisten palveluidenne asiakkaille, työntekijöille ja omistajille tuottamaa arvoa –  ja liiketoiminnallista kannattavuutta.
  • koet, että edustamassasi yrityksessä on valtava määrä hyödyntämätöntä potentiaalia.
  • hyväksyt sen tosiasian, että kaikki yllä mainitut koskettavat myös edustamaasi yritystä.

Ennen kaikkea kirjoitimme oppaat niille, jotka ymmärryksen lisäksi ovat valmiita tekemään asialle jotakin! Oppaat oivalluttavat sinulle liiketoimintamuotoilun, palvelumuotoilun ja asiakaskokemuksen perusteita ja vastavat kysymyksiin: mitä, miksi, mihin ja miten. Oppaat voit ladata tästä.

FacebookTwitterLinkedIn

Liiketoimintamuotoilun (business design) verkkokurssi ™ | Johtaja Tampereelta laittoi nättiä fiiliskuvaa verkkokurssi opinnoista 😄✌️Lisätietoja ja ilmoittautumiset: https://www.kreapal.fi/palvelut/verkkokurssi/ #liiketoimintamuotoilu #businessdesign #verkkokurssi

Perinteinen strategiatyö -> Liiketoimintamuotoilu: https://www.kreapal.fi/palvelut/verkkokurssi/ #liiketoimintamuotoilu #businessdesign #strategia

Kaipaatko keinoja liiketoiminnan strategisen tason kehittämiseen? https://youtu.be/BAxbIBH0eec #liiketoimintamuotoilu #businessdesign #strategia

Oletko koskaan miettinyt mitä yrityksesi voisi saada aikaan, mikäli sen energiat ja resurssit kohdistuisivat yhdessä valittuun suuntaan? Lue lisää: https://www.kreapal.fi/palvelut/verkkokurssi/ #liiketoimintamuotoilu #businessdesign #itseohjautuvuus #verkkokurssi

#liiketoimintamuotoilu lopputuloksena syntyy ihmislähtöistä liiketoimintaa - case @Siltalainen ❤️ https://www.silta.fi/uutiset-ja-blogi/sillan-visiossa-loistavat-tyontekijat?utm_campaign=Blogit&utm_content=128120597&utm_medium=social&utm_source=linkedin&hss_channel=lcp-53389 #liiketoimintamuotoilu #strategia #cx #ex

Ajankohtaista

Palvelumuotoilu etäkoulutuksena?

29.3.2020

Palvelumuotoilu etäkoulutuksena? Palvelumuotoilu (service design) on ajattelu- ja työtapa, joka osallistaa palveluiden...

Jatka lukemista

Liiketoiminnan kehitysrahoitus häiriötilanteissa

18.3.2020

Liiketoiminnan kehitysrahoitus häiriötilanteissa on Business Finlandin 17.3.2020 julkaisema palvelu Suomessa toimiville PK-ja...

Jatka lukemista

Innovaatioseteli

16.3.2020

Innovaatioseteli on Business Finlandin vakiintunutta liiketoimintaa harjoittaville ja kansainvälistä kasvupotentiaalia...

Jatka lukemista

Yhteystiedot

Meitä kiinnostaa kuulla sinusta!

Ota yhteyttä - keskustellaan.

Kuuntelemme sinua ja organisaatiosi tarpeita. Kerromme myös reilusti, jos emme ole organisaatiollesi paras mahdollinen kumppani – ja ehdotamme sopivampia tekijöitä.

  • Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.
Lisätietoja

Veikko on yrityksen perustaja, liiketoimintamuotoilija ja palvelumuotoilija, jonka kaikessa tekemisessä painottuu arvon tasapainoinen tuottaminen kolmella tasolla: asiakkaiden, työntekijöiden ja omistajien. Hän on johtanut lukuisia liiketoiminta- ja palvelumuotoiluhankkeita niin yksityisellä kuin julkisellakin sektorilla, sekä asiakaskokemuksen kehittämistä merkittävässä suomalaisessa konsernissa. BBA, MBA ja HHJ -tutkintojen lisäksi Veikko on opiskellut palvelumuotoilua kolmessa suomalaisessa korkeakoulussa, sekä liiketoimintamuotoilua TU Delft:issä. Veikko ei toista vain muiden ajatuksia, vaan ottaa aktiivisesti kantaa liiketoimintalähtöisen muotoilun kehitykseen Suomessa: kehittäen ja visualisoiden uusia konsepteja, työkaluja ja menetelmiä.

Veikko luennoi yliopistolla ja on kysytty esiintyjä erilaisissa palvelumuotoilun, asiakaskokemuksen ja markkinoinnin tapahtumissa ja seminaareissa. Häntä kiitetään erityisesti kyvystään oivalluttaa isoja kokonaisuuksia tavalla, joka puhuttelee niin organisaatioiden ylintä johtoa kuin työntekijöitäkin. Veikko on innostaja ja tekijä, jonka koulutuksissa, työpajoissa ja muotoiluprojekteissa syntyy oivalluksia ja tuloksia – aina rennossa hengessä.

Veikko Törrönen

Perustaja
Liiketoimintamuotoilija
Palvelumuotoilija

Veikon korkea ammattitaito, kokemus ja aito halu ymmärtää liiketoimintaamme on hyvän yhteistyömme perusta. Hän on utelias ja kunnianhimoinen valmentaja, joka ei koskaan päästä meitä helpolla: yhteinen valmistautuminen työpajoihin ja selkeä seuranta ovat antaneet eväät aikaansaavalle työskentelylle. Yhteistyö KREAPALin kanssa on auttanut meitä kirkastamaan konsernin yhteistä asiakaskokemuksen tahtotilaa, ottamaan oikeita askeleita, tarjonnut käytännön työkaluja ja selkeyttänyt tekemistämme jatkuvasti muuttuvassa työelämässä. Henkilökohtaisesti olen saanut myös kasvaa ihmisenä Veikon kanssa työskennellessäni. Lämmin kiitos ja vahva suositus!

Hanna-Kaisa Hynni
Asiakaskokemusjohtaja, VMP Oyj