Kreapal blogi

Ajatuksia asiakaskokemuksesta ja palvelumuotoilusta.

Palvelumuotoilu on uusi musta

29.1.2019   |   Irja Koljonen

”Olemme asiakaskeskeisiä ja panostamme asiakaskokemukseen 100 %, joka kohtaamisella!

”Haluamme tarjota parasta asiakaskokemusta ja parasta asiakaspalvelua!”

Asiakaslähtöisyydestä ja asiakaskokemuksesta puhuvat kaikki. Jokainen yritys julistautuu asiakaskeskeiseksi, mutta monilla julistus jää kuitenkin keskeneräiseksi. Asiakaskeskeisyys kutistuu vain prosessikeskeisyyteen, jossa asiakas on vain tuloksen tuottaja. Johdon palavereissa uskotaan vahvasti, että organisaatio on ylhäältä alas asti asiakaskeskeinen, silti tuotteet ja palvelut suunnitellaan prosessien ja kustannustehokkuuden näkökulmasta, ei siitä lähtökohdasta mikä ratkaisee asiakkaan ongelman.

Palveluita suunnitellessa asiakkaan näkökulma unohtuu tai se tulee mukaan vasta myöhäisessä vaiheessa. Parhaat palvelut harvoin syntyvät yrityksen omissa ideatyöpajoissa, joissa mietitään mitä asiakas haluaa. Usein organisaatioilla on haasteita päästä yli omista rajoitteistaan ja ryhtyä kehittämään jotain täysin uutta. Omat juurtuneet prosessit tai rutiinien luomat raamit toimivat tiilimuurina ja huutavat ”näin on aina tehty ja tätä on ennenkin tilattu”.  Oikeasti pitäisi lähteä liikkeelle asiakkaan ongelmasta ja toteuttaa siihen ratkaisu. Ei rajata uusia ideoita sen mukaan mitä voidaan tehdä ja miten.

On ymmärretty, että pelkkä tuote ei riitä takaamaan kilpailuetua, vaan kilpailijoista voidaan erottautua parhaiten palveluilla.

Palvelumuotoilu on kasvattanut suosiotaan hurjasti viime vuosina. On ymmärretty, että pelkkä tuote ei riitä takaamaan kilpailuetua, vaan kilpailijoista voidaan erottautua parhaiten palveluilla. Palvelumuotoilun menetelmiä hyödyntämällä palveluista saadaan aidosti asiakkaan tarpeita tukevia. Miten tämä sitten tehdään? Yhdelläkään konsultilla ei ole antaa oikeaa vastausta suoraan omasta takataskustaan. Vain menemällä asiakkaan luokse, kuuntelemalla, havainnoimalla ja tulkitsemalla empaattisesti saadaan tietoa asiakkaan tarpeista, peloista, vaikuttimista ja asioista, jotka helpottavat asiakkaan elämää.  

Näin saadaan luotua aidosti asiakkaalle merkityksellisiä palveluita, joista he ovat valmiita myös maksamaan.

Irja Koljonen, 

asiakaskokemuksen asiantuntija, joka uskoo, että palvelumuotoilulla pelastetaan maailma

Haluatko tutustua ihmislähtöiseen liiketoiminnan ja -palveluiden kehittämiseen syvemmällä tasolla – lataa oppaamme!

Kirjoitimme oppaat sinulle, joka:

  • tavoittelet liiketoiminnallesi kannattavaa kasvua.
  • ymmärrät liiketoimintojen palvelevan pohjimmiltaan ihmisiä: haluat purkaa yrityksenne siiloja ja yhtenäistää asiakaskokemusta.
  • ymmärrät työn, yhteiskunnan ja talouden muuttuvan kiihtyvällä tahdilla.
  • hyväksyt, että liiketoiminnan vanhat lainalaisuudet eivät enää päde ja niihin luottaminen on parhaimmillaankin vain arvailua.
  • näet yritysten elinkaaren lyhenevän ja haluat varmistaa, että näin ei käy edustamallesi yritykselle.
  • Haluat nostaa nykyisten palveluidenne asiakkaille, työntekijöille ja omistajille tuottamaa arvoa –  ja liiketoiminnallista kannattavuutta.
  • koet, että edustamassasi yrityksessä on valtava määrä hyödyntämätöntä potentiaalia.
  • hyväksyt sen tosiasian, että kaikki yllä mainitut koskettavat myös edustamaasi yritystä.

Ennen kaikkea kirjoitimme oppaat niille, jotka ymmärryksen lisäksi ovat valmiita tekemään asialle jotakin! Oppaat oivalluttavat sinulle liiketoimintamuotoilun, palvelumuotoilun ja asiakaskokemuksen perusteita ja vastavat kysymyksiin: mitä, miksi, mihin ja miten. Oppaat voit ladata tästä.

FacebookTwitterLinkedIn

Muutos aitoon ihmislähtöiseen liiketoimintaan vaatii johdon sitoutumista ja kykyä kyseenalaistaa vallitseva tapa toimia🔥 #liiketoimintamuotoilu #palvelumuotoilu #asiakaskokemus #kreapal

Palvelumuotoilu on uusi musta https://t.co/LSnekKgwXd #palvelumuotoilu #asiakaskokemus #vieraskynä

Hyviä Uutisia ✌️#liiketoimintamuotoilu #palvelumuotoilu #asiakaskokemus #cx #ilonkautta #kreapal

Assumption is the mother of all f*#k up’s | Kysy asiakkaalta - älä oleta✌️#liiketoimintamuotoilu #palvelumuotoilu #asiakaskokemus #kreapal

CASE | Lue miten #palvelumuotoilu auttoi Kanta-Hämeen sote- ja maakuntauudistusta valmistelevaa Oma Häme –hanketta 🙌 https://t.co/HFrVC3kdwJ #CX #asiakaskokemus #työntekijäkokemus #sote

Ajankohtaista

Puheenjohtaja & keynote – kovassa seurassa | Next Level Service Design 2019

30.11.2018

Alma Talentin järjestämä Next Level Service Design 2019 -seminaari (6-7.3.2019) nostaa keskiöön palvelumuotoilun...

Jatka lukemista

HUOMIO TAMPERE | Etsimme liiketoimintamuotoilijaa tai palvelumuotoilijaa

1.10.2018

Olemme painaneet hommia ilon kautta ja rakkaudesta lajiin siihen malliin, että nyt olisi yrityksemme ensimmäisen rekrytoinnin...

Jatka lukemista

Tapaat meidät syksyllä 2018 mm. seuraavissa tapahtumissa

23.6.2018

Heinäkuussa lomailemme.. yrittäjämäisesti Heinäkuussa latailemme akkuja ja valmistaudumme tulevaan syksyyn. Jos ajatuksesi...

Jatka lukemista

Voimmeko auttaa?

Tiedät jo mitä yrityksesi pitäisi tehdä. Älä jää pohdintojesi kanssa yksin, vaan kerro meille mihin haluat muutosta. Me kerromme miten kytkemme ihmiset muutokseen mukaan ja miten me sen teemme – yhdessä.

Varaa kalenteristamme sinulle sopivin aika ilmaiseen 20 min. sparrauspalveluun etäyhteydellä asiantuntijamme kanssa. Varauksen voit tehdä täältä. Osaamme kysyä oikeita kysymyksiä, joten sinun ei tarvitse valmistautua millään tavalla. Sparrauksellamme on tehdastakuu: kanssamme vietetty aika tuottaa oivalluksia – rennossa hengessä.

Kreapal facebook Kreapal twitter Kreapal linkedin Kreapal instagram
Lisätietoja

Veikko on yrityksen perustaja, liiketoimintamuotoilija ja palvelumuotoilija, jonka kaikessa tekemisessä painottuu arvon tasapainoinen tuottaminen kolmella tasolla: asiakkaiden, työntekijöiden ja omistajien. Hän on johtanut lukuisia liiketoiminta- ja palvelumuotoiluhankkeita niin yksityisellä kuin julkisellakin sektorilla, sekä asiakaskokemuksen kehittämistä merkittävässä suomalaisessa konsernissa. Veikko on opiskellut palvelumuotoilua kolmessa suomalaisessa korkeakoulussa, sekä liiketoimintamuotoilua TU Delft:issä.

Veikko ei toista vain muiden ajatuksia, vaan ottaa aktiivisesti kantaa liiketoimintalähtöisen muotoilun kehitykseen Suomessa. Hän kehittää ja visualisoi konsepteja, työkaluja ja menetelmiä, sekä kirjoittaa parhaillaan kirjaa palvelumuotoilusta. Kirja tullaan julkaisemaan loppusyksystä 2019.

Veikko on kysytty esiintyjä erilaisissa palvelumuotoilun, asiakaskokemuksen ja markkinoinnin tapahtumissa ja seminaareissa. Häntä kiitetään erityisesti kyvystään oivalluttaa isoja kokonaisuuksia tavalla, joka puhuttelee niin organisaatioiden ylintä johtoa kuin työntekijöitäkin. Veikko on innostaja ja tekijä, jonka koulutuksissa, työpajoissa ja muotoiluprojekteissa syntyy oivalluksia ja tuloksia – aina rennossa hengessä.

Nyt tiedät minusta jo melko paljon – olisi ilo tutustua ja kuulla sinua askarruttavasta haasteesta tai mahdollisuudesta. Varaa kalenteristani sinulle sopivin 20 min. aika sparraukseen etäyhteydellä – voit varata ajan täältä.

VEIKKO TÖRRÖNEN | Liiketoimintamuotoilija & Palvelumuotoilija | #strategia #rohkeus #ilonkautta #yhdessä

veikko@kreapal.fi

040 705 5810

Linkedin

"Veikko vakuutti minut innostuksellaan ja osaamisellaan jo 2016 keväällä, kun tapasimme ensi kertaa. Jo tällöin heräsi ajatus, että Veikko voisi meitä auttaa rakentamaan yrityksemme muutosmatkaa. 2018 kesällä tämä konkretisoitui, kun aloitimme yhteistyön KREAPALin kanssa. Yhteistyöstä saatu palaute on ollut erinomaista! Tavoite on yhä syventää yhteistyötä siten, että KREAPAL on keskeinen kumppani ICT Elmon kasvussa ja tulee mukaan myös vaativimpiin asiakascaseihimme. "

Janne Aaltonen
Toimitusjohtaja, ICT Elmo Oy

Lisätietoja

Petrina on asiakaskokemuksen sekä strategisen markkinoinnin ammattilainen. Hän on ollut mukana kehittämässä ja uudistamassa kaikkien tuntemaa suomalaista yritystä työntekijä- ja asiakaskokemuksen terävimpään kärkeen – aina Great Place to Work kultamitaliin asti. Hänellä on myös monen vuoden kokemus kansainvälisestä liiketoiminnasta, markkinoinnista ja myymäläketjutoiminnasta muotialan yrityksessä.

Petrinalla on tuoreet opinnot palvelumuotoilusta ja positiivisesta psykologiasta. Palvelumuotoilijana hänen roolinaan on tuoda syvyyttä ja strategista ihmislähtöistä näkemystä asiakkaidemme arkeen.

Ilo tavata 😃🙌

PETRINA PALMROTH | Palvelumuotoilija | #asiakaskokemus #ihmiset #yhdessä

petrina@kreapal.fi

050 472 6690

Nyt tiedät meistä jo melko paljon – olisi ilo tutustua ja kuulla sinua askarruttavasta haasteesta tai mahdollisuudesta! Otathan yhteyttä - me autamme. 🙌

Nyt tiedät meistä jo melko paljon – olisi ilo tutustua ja kuulla sinua askarruttavasta haasteesta tai mahdollisuudesta! Otathan yhteyttä - me autamme. 🙌

OTA YHTEYTTÄ

Varaa ilmainen sparraus etäyhteydellä
Varaa kalenteristamme aika ilmaiseen 20 min. sparrauspalveluun asiantuntijamme kanssa. Varauksen voit tehdä täällä. Myönnämme sparraukselle tehdastakuun: kanssamme vietetty aika tuottaa oivalluksia – rennossa hengessä. 🙌

Soita tai laita sähköpostia
Haluamme tutustua sinuun ja organisaatioosi. Suosittelemmekin yhteistyön aloittamista etätapaamisella, mutta totta kai meidät tavoittaa myös puhelimella ja sähköpostilla.

Veikko Törrönen
perustaja | liiketoimintamuotoilija | palvelumuotoilija
040 7055 810
veikko@kreapal.fi

Tule kylään
Toimistomme sijaitsee aivan Tampereen ydinkeskustassa, rautatieaseman vieressa.

Crazy Town (5. kerros)
Rautatienkatu 21 B
33100 Tampere


LASKUTUSOSOITTEET

Y-tunnus
2952382-5

Verkkolaskut
Verkkolaskuosoite: 003729523825
Operaattori: 003721291126 (Maventa)
Välittäjätunnus pankkiverkosta lähetettäessä: DABAFIHH

PDF-laskut sähköpostilla
29523825@scan.netvisor.fi