Kreapal blogi

Ajatuksia asiakaskokemuksesta ja palvelumuotoilusta.

Palvelumuotoilu on uusi musta

29.1.2019   |   Irja Koljonen

”Olemme asiakaskeskeisiä ja panostamme asiakaskokemukseen 100 %, joka kohtaamisella!

”Haluamme tarjota parasta asiakaskokemusta ja parasta asiakaspalvelua!”

Asiakaslähtöisyydestä ja asiakaskokemuksesta puhuvat kaikki. Jokainen yritys julistautuu asiakaskeskeiseksi, mutta monilla julistus jää kuitenkin keskeneräiseksi. Asiakaskeskeisyys kutistuu vain prosessikeskeisyyteen, jossa asiakas on vain tuloksen tuottaja. Johdon palavereissa uskotaan vahvasti, että organisaatio on ylhäältä alas asti asiakaskeskeinen, silti tuotteet ja palvelut suunnitellaan prosessien ja kustannustehokkuuden näkökulmasta, ei siitä lähtökohdasta mikä ratkaisee asiakkaan ongelman.

Palveluita suunnitellessa asiakkaan näkökulma unohtuu tai se tulee mukaan vasta myöhäisessä vaiheessa. Parhaat palvelut harvoin syntyvät yrityksen omissa ideatyöpajoissa, joissa mietitään mitä asiakas haluaa. Usein organisaatioilla on haasteita päästä yli omista rajoitteistaan ja ryhtyä kehittämään jotain täysin uutta. Omat juurtuneet prosessit tai rutiinien luomat raamit toimivat tiilimuurina ja huutavat ”näin on aina tehty ja tätä on ennenkin tilattu”.  Oikeasti pitäisi lähteä liikkeelle asiakkaan ongelmasta ja toteuttaa siihen ratkaisu. Ei rajata uusia ideoita sen mukaan mitä voidaan tehdä ja miten.

On ymmärretty, että pelkkä tuote ei riitä takaamaan kilpailuetua, vaan kilpailijoista voidaan erottautua parhaiten palveluilla.

Palvelumuotoilu on kasvattanut suosiotaan hurjasti viime vuosina. On ymmärretty, että pelkkä tuote ei riitä takaamaan kilpailuetua, vaan kilpailijoista voidaan erottautua parhaiten palveluilla. Palvelumuotoilun menetelmiä hyödyntämällä palveluista saadaan aidosti asiakkaan tarpeita tukevia. Miten tämä sitten tehdään? Yhdelläkään konsultilla ei ole antaa oikeaa vastausta suoraan omasta takataskustaan. Vain menemällä asiakkaan luokse, kuuntelemalla, havainnoimalla ja tulkitsemalla empaattisesti saadaan tietoa asiakkaan tarpeista, peloista, vaikuttimista ja asioista, jotka helpottavat asiakkaan elämää.  

Näin saadaan luotua aidosti asiakkaalle merkityksellisiä palveluita, joista he ovat valmiita myös maksamaan.

Irja Koljonen, 

asiakaskokemuksen asiantuntija, joka uskoo, että palvelumuotoilulla pelastetaan maailma

Haluatko tutustua ihmislähtöiseen liiketoiminnan ja -palveluiden kehittämiseen syvemmällä tasolla – lataa oppaamme!

Kirjoitimme oppaat sinulle, joka:

  • tavoittelet liiketoiminnallesi kannattavaa kasvua.
  • ymmärrät liiketoimintojen palvelevan pohjimmiltaan ihmisiä: haluat purkaa yrityksenne siiloja ja yhtenäistää asiakaskokemusta.
  • ymmärrät työn, yhteiskunnan ja talouden muuttuvan kiihtyvällä tahdilla.
  • hyväksyt, että liiketoiminnan vanhat lainalaisuudet eivät enää päde ja niihin luottaminen on parhaimmillaankin vain arvailua.
  • näet yritysten elinkaaren lyhenevän ja haluat varmistaa, että näin ei käy edustamallesi yritykselle.
  • Haluat nostaa nykyisten palveluidenne asiakkaille, työntekijöille ja omistajille tuottamaa arvoa –  ja liiketoiminnallista kannattavuutta.
  • koet, että edustamassasi yrityksessä on valtava määrä hyödyntämätöntä potentiaalia.
  • hyväksyt sen tosiasian, että kaikki yllä mainitut koskettavat myös edustamaasi yritystä.

Ennen kaikkea kirjoitimme oppaat niille, jotka ymmärryksen lisäksi ovat valmiita tekemään asialle jotakin! Oppaat oivalluttavat sinulle liiketoimintamuotoilun, palvelumuotoilun ja asiakaskokemuksen perusteita ja vastavat kysymyksiin: mitä, miksi, mihin ja miten. Oppaat voit ladata tästä.

FacebookTwitterLinkedIn

Kevään 2019 viimeinen asiakastarina | Äänessä @Siltalainen @LauraPoikkimki 🙌: https://t.co/rZMK1vkagU #liiketoimintamuotoilu #palvelumuotoilu #asiakaskokemus #kreapal

Mitä korkeammalla yrityksen strategisessa viitekehyksessä on asiakaskokemus ja sen johtaminen, sen tärkeämpää on palvelumuotoiluun panostaminen. Monessa yrityksessä heräämisvaihe vielä kokematta. Sama myös julkisella sektorilla. #asiakaskokemus #palvelukokemus #äänestäjäkokemus https://t.co/COM9S4AYR6

Kyllä vain. Vahvaa tunnetta ja lapsenomaista uskoa siihen, että asiat voi tehdä erilailla. Ja paremmin. 🔥🔥🔥#ainaennenkinontehtynäin #einoinvoitehdä https://t.co/ZwxAZDDQsi

Tason noston paikka? | Tämä sama lainalaisuus toimii sekä organisaatioiden että yksilöiden tasolla. Tason nostossa pelkkä oivaltaminen ei ole ratkaisu - siihen tarvitaan myös lapsenomaista uskoa ja vahvaa tunnetta✔️🔥#liiketoimintamuotoilu #palvelumuotoilu

Liiketoimintamuotoilu selkeytti liiketoimintastrategiamme: https://t.co/fRByNNL1uh #liiketoimintamuotoilu #palvelumuotoilu #asiakaskokemus

Ajankohtaista

Puheenjohtaja & keynote – kovassa seurassa | Next Level Service Design 2019

30.11.2018

Alma Talentin järjestämä Next Level Service Design 2019 -seminaari (6-7.3.2019) nostaa keskiöön palvelumuotoilun...

Jatka lukemista

HUOMIO TAMPERE | Etsimme liiketoimintamuotoilijaa tai palvelumuotoilijaa

1.10.2018

Olemme painaneet hommia ilon kautta ja rakkaudesta lajiin siihen malliin, että nyt olisi yrityksemme ensimmäisen rekrytoinnin...

Jatka lukemista

Tapaat meidät syksyllä 2018 mm. seuraavissa tapahtumissa

23.6.2018

Heinäkuussa lomailemme.. yrittäjämäisesti Heinäkuussa latailemme akkuja ja valmistaudumme tulevaan syksyyn. Jos ajatuksesi...

Jatka lukemista

Voimmeko auttaa?

Tiedät jo mitä yrityksesi PITÄISI tehdä. Muutos alkaa siitä hetkestä kun teet päätöksen toimia – ja kerrot meille mihin haluat muutosta. Me kerromme miten kytkemme ihmiset muutokseen mukaan ja miten me sen teemme – yhdessä!

Kreapal facebook Kreapal twitter Kreapal linkedin Kreapal instagram
Lisätietoja

Veikko on yrityksen perustaja, liiketoimintamuotoilija ja palvelumuotoilija, jonka kaikessa tekemisessä painottuu arvon tasapainoinen tuottaminen kolmella tasolla: asiakkaiden, työntekijöiden ja omistajien. Hän on johtanut lukuisia liiketoiminta- ja palvelumuotoiluhankkeita niin yksityisellä kuin julkisellakin sektorilla, sekä asiakaskokemuksen kehittämistä merkittävässä suomalaisessa konsernissa. Veikko on opiskellut palvelumuotoilua kolmessa suomalaisessa korkeakoulussa, sekä liiketoimintamuotoilua TU Delft:issä.

Veikko ei toista vain muiden ajatuksia, vaan ottaa aktiivisesti kantaa liiketoimintalähtöisen muotoilun kehitykseen Suomessa. Hän kehittää ja visualisoi konsepteja, työkaluja ja menetelmiä, sekä kirjoittaa parhaillaan kirjaa palvelumuotoilusta. Kirja tullaan julkaisemaan lähitulevaisuudessa.

Veikko on kysytty esiintyjä erilaisissa palvelumuotoilun, asiakaskokemuksen ja markkinoinnin tapahtumissa ja seminaareissa. Häntä kiitetään erityisesti kyvystään oivalluttaa isoja kokonaisuuksia tavalla, joka puhuttelee niin organisaatioiden ylintä johtoa kuin työntekijöitäkin. Veikko on innostaja ja tekijä, jonka koulutuksissa, työpajoissa ja muotoiluprojekteissa syntyy oivalluksia ja tuloksia – aina rennossa hengessä.

Nopeimmin tavoitat minut sähköpostilla tai alla olevalla yhteydenottolomakkeella.🙌

VEIKKO TÖRRÖNEN | Liiketoimintamuotoilija & Palvelumuotoilija | #muutos #ilonkautta #yhdessä

veikko@kreapal.fi

040 705 5810

Linkedin

"Veikko vakuutti minut innostuksellaan ja osaamisellaan jo 2016 keväällä, kun tapasimme ensi kertaa. Jo tällöin heräsi ajatus, että Veikko voisi meitä auttaa rakentamaan yrityksemme muutosmatkaa. 2018 kesällä tämä konkretisoitui, kun aloitimme yhteistyön KREAPALin kanssa. Yhteistyöstä saatu palaute on ollut erinomaista! Tavoite on yhä syventää yhteistyötä siten, että KREAPAL on keskeinen kumppani ICT Elmon kasvussa ja tulee mukaan myös vaativimpiin asiakascaseihimme. "

Janne Aaltonen
Toimitusjohtaja, ICT Elmo Oy

Lisätietoja

Maailman muuttuessa yksi asia ei koskaan muutu – liiketoiminnat palvelevat aina ihmisiä.

TÄMÄN ME TEEMME
Autamme organisaatioita ymmärtämään ihmisiä ja palauttamaan ihmisen takaisin liiketoiminnan ytimeen | Mahdollistamme liiketoiminnan muotoilun kaikenkokoisille yrityksille | Tuotamme toimialan parasta arvoa asiakkaan investoinnille

KREAPAL YRITTÄJÄKSI?
Etsimme talenttia, joka jakaa saman uskon, intohimon ja yrittäjäasenteen. Tarjoamme sinulle kaiken tarvittavan tuen toiminnan aloittamiseen. Meillä menestymisesi on vain ja ainoastaan sinusta kiinni. 🔥

Jos sisälläsi palaa sama liekki, olisi ilo tutustua!

Veikko Törrönen
perustaja | liiketoimintamuotoilija | palvelumuotoilija
040 7055 810
veikko@kreapal.fi

SINÄ | Yrittäjäksi Suomen intohimoisimpaan muotoilutoimistoon?

Tiedät jo mitä yrityksesi PITÄISI tehdä. Muutos alkaa siitä hetkestä kun teet päätöksen TOIMIA - ja kerrot meille mihin haluat muutosta. Me kerromme miten me sen teemme - yhdessä! 🙌

Tiedät jo mitä yrityksesi PITÄISI tehdä. Muutos alkaa siitä hetkestä kun teet päätöksen TOIMIA - ja kerrot meille mihin haluat muutosta. Me kerromme miten me sen teemme - yhdessä! 🙌

OTA YHTEYTTÄ
Kun tekee töitä intohimolla ja isolla liekillä, töitä riittää – lämmin kiitos mahtaville asiakkaillemme! 🙏 Nopeimmin tavoitat meidät sähköpostilla tai yllä olevalla yhteydenottolomakkeella.

Soita tai laita sähköpostia
Veikko Törrönen
perustaja | liiketoimintamuotoilija | palvelumuotoilija
040 7055 810
veikko@kreapal.fi

Varaa etätapaaminen
Varauksen voit tehdä täällä. Myönnämme etätapaamiselle tehdastakuun: kanssamme vietetty aika tuottaa oivalluksia – rennossa hengessä. 🙌

Tule kylään
Toimistomme sijaitsee aivan Tampereen ydinkeskustassa, rautatieaseman vieressa.
Crazy Town (5. kerros)
Rautatienkatu 21 B
33100 Tampere


LASKUTUSOSOITTEET

Y-tunnus
2952382-5

Verkkolaskut
Verkkolaskuosoite: 003729523825
Operaattori: 003721291126 (Maventa)
Välittäjätunnus pankkiverkosta lähetettäessä: DABAFIHH

PDF-laskut sähköpostilla
29523825@scan.netvisor.fi