Kreapal blogi

Ajatuksia asiakaskokemuksesta ja palvelumuotoilusta.

Palvelumuotoilu on uusi musta

29.1.2019   |   Irja Koljonen

”Olemme asiakaskeskeisiä ja panostamme asiakaskokemukseen 100 %, joka kohtaamisella!

”Haluamme tarjota parasta asiakaskokemusta ja parasta asiakaspalvelua!”

Asiakaslähtöisyydestä ja asiakaskokemuksesta puhuvat kaikki. Jokainen yritys julistautuu asiakaskeskeiseksi, mutta monilla julistus jää kuitenkin keskeneräiseksi. Asiakaskeskeisyys kutistuu vain prosessikeskeisyyteen, jossa asiakas on vain tuloksen tuottaja. Johdon palavereissa uskotaan vahvasti, että organisaatio on ylhäältä alas asti asiakaskeskeinen, silti tuotteet ja palvelut suunnitellaan prosessien ja kustannustehokkuuden näkökulmasta, ei siitä lähtökohdasta mikä ratkaisee asiakkaan ongelman.

Palveluita suunnitellessa asiakkaan näkökulma unohtuu tai se tulee mukaan vasta myöhäisessä vaiheessa. Parhaat palvelut harvoin syntyvät yrityksen omissa ideatyöpajoissa, joissa mietitään mitä asiakas haluaa. Usein organisaatioilla on haasteita päästä yli omista rajoitteistaan ja ryhtyä kehittämään jotain täysin uutta. Omat juurtuneet prosessit tai rutiinien luomat raamit toimivat tiilimuurina ja huutavat ”näin on aina tehty ja tätä on ennenkin tilattu”.  Oikeasti pitäisi lähteä liikkeelle asiakkaan ongelmasta ja toteuttaa siihen ratkaisu. Ei rajata uusia ideoita sen mukaan mitä voidaan tehdä ja miten.

On ymmärretty, että pelkkä tuote ei riitä takaamaan kilpailuetua, vaan kilpailijoista voidaan erottautua parhaiten palveluilla.

Palvelumuotoilu on kasvattanut suosiotaan hurjasti viime vuosina. On ymmärretty, että pelkkä tuote ei riitä takaamaan kilpailuetua, vaan kilpailijoista voidaan erottautua parhaiten palveluilla. Palvelumuotoilun menetelmiä hyödyntämällä palveluista saadaan aidosti asiakkaan tarpeita tukevia. Miten tämä sitten tehdään? Yhdelläkään konsultilla ei ole antaa oikeaa vastausta suoraan omasta takataskustaan. Vain menemällä asiakkaan luokse, kuuntelemalla, havainnoimalla ja tulkitsemalla empaattisesti saadaan tietoa asiakkaan tarpeista, peloista, vaikuttimista ja asioista, jotka helpottavat asiakkaan elämää.  

Näin saadaan luotua aidosti asiakkaalle merkityksellisiä palveluita, joista he ovat valmiita myös maksamaan.

Irja Koljonen, 

asiakaskokemuksen asiantuntija, joka uskoo, että palvelumuotoilulla pelastetaan maailma

Haluatko tutustua ihmislähtöiseen liiketoiminnan ja -palveluiden kehittämiseen syvemmällä tasolla – lataa oppaamme!

Kirjoitimme oppaat sinulle, joka:

  • tavoittelet liiketoiminnallesi kannattavaa kasvua.
  • ymmärrät liiketoimintojen palvelevan pohjimmiltaan ihmisiä: haluat purkaa yrityksenne siiloja ja yhtenäistää asiakaskokemusta.
  • ymmärrät työn, yhteiskunnan ja talouden muuttuvan kiihtyvällä tahdilla.
  • hyväksyt, että liiketoiminnan vanhat lainalaisuudet eivät enää päde ja niihin luottaminen on parhaimmillaankin vain arvailua.
  • näet yritysten elinkaaren lyhenevän ja haluat varmistaa, että näin ei käy edustamallesi yritykselle.
  • Haluat nostaa nykyisten palveluidenne asiakkaille, työntekijöille ja omistajille tuottamaa arvoa –  ja liiketoiminnallista kannattavuutta.
  • koet, että edustamassasi yrityksessä on valtava määrä hyödyntämätöntä potentiaalia.
  • hyväksyt sen tosiasian, että kaikki yllä mainitut koskettavat myös edustamaasi yritystä.

Ennen kaikkea kirjoitimme oppaat niille, jotka ymmärryksen lisäksi ovat valmiita tekemään asialle jotakin! Oppaat oivalluttavat sinulle liiketoimintamuotoilun, palvelumuotoilun ja asiakaskokemuksen perusteita ja vastavat kysymyksiin: mitä, miksi, mihin ja miten. Oppaat voit ladata tästä.

FacebookTwitterLinkedIn

7 700 ihmisen työpaja @NBForumHQ - huikea veto @AlexOsterwalder 🔥👏#businessdesign #liiketoimintamuotoilu #NBForum2019

Asiakaskokemuksesta 2/3 on tunnetta - tunne synnyttää muistijäljen. Positiivisen tunnejäljen synnyttäminen ei vaadi massiivisia investointeja.

Lämmin kiitos @NBForumHQ narikka team ❤️🙏 #asiakaskokemus #cx #NBForum2019

Muotoilemme muutosta strategian ja palveluiden tasolla, mutta myös yksittäisessä työpajassa saa kovalla porukalla paljon aikaan🔥 Kiitos @FutureBoard_fin 🙏 #liiketoimintamuotoilu #visio #työpaja #futureboard #kreapal

Linkki kyselyyn: https://my.surveypal.com/KREAPAL_Koti
#liiketoimintamuotoilu #palvelumuotoilu #asiakaskokemus

PALVELUMUOTOILU: miksi, miten, mitä?

Kokonaisuus tiivistetty muutamaan kuvaan - ja lyhyeen tekstiin - ilman jargonia: https://www.kreapal.fi/palvelut/palvelumuotoilu/ #palvelumuotoilu #servicedesign #asiakaskokemus #cx

Ajankohtaista

Tampere Business Meet 2019 | KREAPAL vahvasti mukana menossa!

31.7.2019

Tampere Business Meet 2019 pärähtää käyntiin Tampere-talossa 23.8.2019 - isompana kuin koskaan! Vuoden 2019 teemoja ovat...

Jatka lukemista

Puheenjohtaja & keynote – kovassa seurassa | Next Level Service Design 2019

30.11.2018

Alma Talentin järjestämä Next Level Service Design 2019 -seminaari (6-7.3.2019) nostaa keskiöön palvelumuotoilun...

Jatka lukemista

HUOMIO TAMPERE | Etsimme liiketoimintamuotoilijaa tai palvelumuotoilijaa

1.10.2018

Olemme painaneet hommia ilon kautta ja rakkaudesta lajiin siihen malliin, että nyt olisi yrityksemme ensimmäisen rekrytoinnin...

Jatka lukemista

Voimmeko auttaa?

Tiedät jo mitä yrityksesi pitäisi tehdä. Ota yhteyttä – me autamme.

Kreapal facebook Kreapal twitter Kreapal linkedin Kreapal instagram
Lisätietoja

Veikko on yrityksen perustaja, liiketoimintamuotoilija ja palvelumuotoilija, jonka kaikessa tekemisessä painottuu arvon tasapainoinen tuottaminen kolmella tasolla: asiakkaiden, työntekijöiden ja omistajien. Hän on johtanut lukuisia liiketoiminta- ja palvelumuotoiluhankkeita niin yksityisellä kuin julkisellakin sektorilla, sekä asiakaskokemuksen kehittämistä merkittävässä suomalaisessa konsernissa. Kansainvälisten BBA ja MBA tutkintojen lisäksi Veikko on opiskellut palvelumuotoilua kolmessa suomalaisessa korkeakoulussa, sekä liiketoimintamuotoilua TU Delft:issä.

Veikko ei toista vain muiden ajatuksia, vaan ottaa aktiivisesti kantaa liiketoimintalähtöisen muotoilun kehitykseen Suomessa. Hän kehittää ja visualisoi konsepteja, työkaluja ja menetelmiä, sekä kirjoittaa parhaillaan kirjaa palvelumuotoilusta. Kirja tullaan julkaisemaan lähitulevaisuudessa.

Veikko on kysytty esiintyjä erilaisissa palvelumuotoilun, asiakaskokemuksen ja markkinoinnin tapahtumissa ja seminaareissa. Häntä kiitetään erityisesti kyvystään oivalluttaa isoja kokonaisuuksia tavalla, joka puhuttelee niin organisaatioiden ylintä johtoa kuin työntekijöitäkin. Veikko on innostaja ja tekijä, jonka koulutuksissa, työpajoissa ja muotoiluprojekteissa syntyy oivalluksia ja tuloksia – aina rennossa hengessä.

VEIKKO TÖRRÖNEN | Perustaja | #liiketoimintamuotoilu #palvelumuotoilu #asiakaskokemus

veikko@kreapal.fi

040 705 5810

Linkedin

"Veikko vakuutti minut innostuksellaan ja osaamisellaan jo 2016 keväällä, kun tapasimme ensi kertaa. Jo tällöin heräsi ajatus, että Veikko voisi meitä auttaa rakentamaan yrityksemme muutosmatkaa. 2018 kesällä tämä konkretisoitui, kun aloitimme yhteistyön KREAPALin kanssa. Yhteistyöstä saatu palaute on ollut erinomaista! Tavoite on yhä syventää yhteistyötä siten, että KREAPAL on keskeinen kumppani ICT Elmon kasvussa ja tulee mukaan myös vaativimpiin asiakascaseihimme. "

Janne Aaltonen
Toimitusjohtaja, ICT Elmo Oy

LUOTTOKUMPPANIMME

Työskentelemme sekä itsenäisesti että yhdessä eri toimialojen luotettavien huippuammattilaisten kanssa. Tässä muutaman luottokumppanimme esittelyt – julkaisemme lisää syksyn 2019 aikana.

Lisätietoja

Tommi on Fimentum Oy:n perustaja, omistaja ja toimitusjohtaja, jonka toimintaa ohjaa aito halu auttaa yrittäjiä ja yrityksiä kasvamaan ja menestymään. Tommin tausta on kansainvälisissä startupeissa ja kasvuyrityksissä, joissa kasvuyrittäjyys ja kasvun haasteet ovat tulleet hyvin tutuiksi. Näissä yrityksissä Tommi on vastannut monipuolisesti yritysten perustamisesta, kehittämisestä, rahoituksen hankkimisesta, tuotteistuksesta, tuotekehityksestä, myynti- ja kumppaniverkostojen rakentamisesta ja kasvusta noin 30 eri maassa.

Vuodesta 2012 asti Tommi on keskittynyt auttamaan muita yrityksiä samoissa haasteissa: hän on ollut perustamassa kymmeniä yrityksiä ja hankkinut rahoitusta yli 300:lle yritykselle, jotka tähtäävät kansainväliseen kasvuun omilla tuotteillaan tai palveluillaan. Päätyönään hän auttaa yrityksiä rahoituksen pitkäjänteisessä suunnittelussa ja hankkimisessa, sekä julkisilta että yksityisiltä rahoittajilta, kuten Business Finlandilta, ELY-keskuksilta, EU:lta, aluerahastoilta, säätiöiltä, Finnveralta, pankeilta ja enkeli- ja pääomasijoittajilta.

TOMMI PAJALA | Fimentum Oy | #rahoitus

Linkedin

"Kasvuun ja kasvun suunnitteluun liittyy olennaisena osana myös luotettavat kumppanit. Satojen projektien ja yritysten kautta omaan laajat kontaktiverkostot henkilöihin ja yrityksiin, joten pyrin aina auttamaan myös kontaktien luomisessa potentiaalisiin asiakkaisiin ja hyviin yhteistyökumppaneihin eri toimialoilla. KREAPAL on yksi näistä luotettavista kumppaneista, sillä jaamme saman toimintatavan ja arvot: ei käsienheiluttelua, ei konsultointia, vaan oikeaa tekemistä, josta on oikeasti hyötyä ihmisille ja yrityksille."

Tommi Pajala
Toimitusjohtaja, Fimentum Oy

Lisätietoja

Suomessa kehitetty strategisen muotoilun menetelmä tarinallistaminen on ollut yritysten käytössä vuosikymmenen. Menetelmän takana on tarinallistaja ja Tarinakone yrityksen perustaja Anne Kalliomäki, joka toi vuonna 2008 tarinallistamisen yritysten hyödynnettäväksi ja otti tarinallistajan ammattinimikkeen käyttöön ensimmäisenä Suomessa.

Aiemmin televisio- ja elokuva-alalla työskennellyt Kalliomäki on luonut tarinallistamisen menetelmän yhdistämällä palvelumuotoilua ja elokuvallista tarinankerrontaa. Tarinallistaminen on yrityksen toiminnan kokonaisvaltaista kehittämistä asiakasta osallistavan tarinan muotoon. Kyse on strategisesta muotoilusta, jossa tarinaa käytetään välineenä asiakaskokemuksen laadun kehittämiseen. Tarinaa toteutetaan kaikilla tasoilla niin digitaalisessa kuin fyysisessäkin palveluympäristössä, palveluprosessien eri vaiheissa ja markkinointiviestinnän eri kanavissa.

Annen kehittämät tarinallistamisen menetelmät ovat innovatiivisia ja käytännönläheisiä ja ratkaisevat erinomaisesti niitä haasteita, joita yrityksillä ja organisaatioilla tänä päivänä on. Tarinallistamisen avulla yritykset voivat tuottaa asiakkaille kokemuksia, jotka ovat vaikuttavia ja erottuvia. Anne on kirjoittanut kirjan ”Tarinallistaminen – palvelukokemuksen punainen lanka”. (Talentum 2014). Kirja palkittiiin Hopeasulka-palkinnolla 2015.

ANNE KALLIOMÄKI | Tarinakone Oy | #tarinallistaminen

Linkedin

"Merkityksellisten, erottuvien ja inhimillisten asiakaskokemusten tuottaminen on tänä päivänä menestyneen liiketoiminnan edellytys. Tarinallistamisen pioneerina haluan olla tarjoamassa omille asiakasyrityksille verkostostani parhaan tuen tarinalähtöiseen tekemiseen. Koen tärkeänä siilojen purkamisen, liiketoiminnan kehittämisen kokonaisuutena, kestävästi, laatuun ja jatkuvuuteen panostaen: strategia, markkinointi, myynti, tuotteistaminen ja palvelumuotoilu kuuluvat erottamattomasti yhteen. Yhdessä kumppaneiden kanssa pystyn tarjoamaan asiakkaille entistä enemmän tätä jatkuvuutta, kokonaisvaltaista tekemistä ja näin parempia tuloksia. Yhteistyö KREAPALin ja ryhmämme muiden kumppaneiden kanssa on siksi luonnollinen valinta. "

Anne Kalliomäki
Toimitusjohtaja, Tarinakone Oy

Meitä kiinnostaa kuulla sinusta! Ota yhteyttä - me autamme.

Meitä kiinnostaa kuulla sinusta! Ota yhteyttä - me autamme.

OTA YHTEYTTÄ

Yhteydenottolomake
Jätä yhteystietosi yllä olevalla lomakkeella. Soitamme sinulle takaisin heti vapauduttuamme.

Soita tai laita sähköpostia
040 7055 810
veikko@kreapal.fi

Varaa etätapaaminen
Varauksen voit tehdä täällä.

Tule kylään
Toimistomme sijaitsee aivan Tampereen ydinkeskustassa, rautatieaseman vieressa.
Crazy Town (5. kerros)
Rautatienkatu 21 B
33100 Tampere


LASKUTUSOSOITTEET

Y-tunnus
2952382-5

Verkkolaskut
Verkkolaskuosoite: 003729523825
Operaattori: 003721291126 (Maventa)
Välittäjätunnus pankkiverkosta lähetettäessä: DABAFIHH

PDF-laskut sähköpostilla
29523825@scan.netvisor.fi