KREAPAL BLOGI

Ajatuksia liiketoimintamuotoilusta, palvelumuotoilusta ja asiakaskokemuksesta.

Miksi liiketoiminnan johdon ja muotoilijoiden yhteistyö tuottaa niin helkkarin hyvää tulosta?

26.12.2018   |   Veikko Törrönen

Saimme viime viikolla päätökseen liiketoiminta- ja palvelumuotoiluprojektin, jonka lopputuloksena synnytettiin uudelle perustettavalle startup-yritykselle sekä kokonaisvaltainen strategiakokonaisuus että palvelukonsepti. Kokonaisuus etenee isossa kuvassa seuraavasti:

1. konseptin kommunikointi mainostoimistolle, joka rakentaa kokonaisuudelle visuaalisen identiteetin | Q1 2019
2. ensimmäinen > 2M€ rahoituskierros | Q2 2019
3. ensimmäiset 8-10 palvelupistettä aukeavat | Q3 2019

 

Vaikka yrityksen johdolla oli yhteensä > 150 vuoden kokemus liiketoiminnan johtamisesta, kellään heistä ei ollut minkäänlaista aiempaa kosketuspintaa muotoilulähtöiseen tapaan kehittää liiketoimintaa tai palveluita. Monipuolisen osaamisen yhdistävä muotoilulähtöinen työtapa oli alusta asti luovaa ja tehokasta.Opimme projektin aikana valtavan määrän uutta toisiltamme – ja ennen kaikkea asiakkailta.

 

Muotoiluprojektissa oli alusta loppuun mukana perustettavan yrityksen koko nykyinen johto ja omistajat, jotka ovat kaikki raudanlujia liiketoiminnan ammattilaisia, eri osa alueilta: johtaminen, rahoitus, strategia, liiketoiminnan subtanssi jne. Vaikka yrityksen johdolla oli yhteensä > 150 vuoden kokemus liiketoiminnan johtamisesta, kellään heistä  ei ollut minkäänlaista  aikaisempaa kosketuspintaa muotoilulähtöiseen tapaan kehittää liiketoimintaa tai palveluita.

Monipuolisen osaamisen yhdistävä muotoilulähtöinen työtapa oli alusta asti luovaa ja tehokasta –  ja johti lopputulokseen, josta voimme kaikki olla todella ylpeitä – ja joka tulee vielä lähivuosina tutuksi Suomen autoilevalle kansalle. Opimme projektin aikana valtavan määrän uutta toisiltamme – ja ennen kaikkea asiakkailta.

 

yhteistyö

 

Työn vaivattomuus, tehokkuus ja lopputuloksen laatu sai minut pohtimaan: miksi liiketoiminnan johdon ja liiketoimintamuotoilijoiden yhteistyö tuottaa niin helkkarin hyvää tulosta? Vastataan ensin lyhyesti kykysymykseen, mitä on liiketoimintamuotoilu?

 

Mitä on liiketoimintamuotoilu?

Liiketoimintamuotoilu on muotoiluajattelua hyödyntävä, ihmisiä holistisesti huomioiva ja osallistava työtapa liiketoiminnan strategisen tason kehittämiseen. Se yhdistää luontaisesti yrityksen strategian ja ihmisten tarpeet.

 

Miksi liiketoiminnan johdon ja liiketoimintamuotoilijoiden yhteistyö tuottaa niin helkkarin hyvää tulosta?

Liiketoiminnan johtajat  ja liiketoimintamuotoilijat ajattelevat, työskentelevät ja toimivat hyvin erilaisella tavalla.  Alla kiteytys eroavaisuuksista:

1. Liiketoiminnan johtajat kehittävät konsepteja ensisijaisesti yrityksen ambitioista ja kyvykkyydestä käsin | Liiketoimintamuotoilijat kehittävät konsepteja ensisijaisesti ihmisten (asiakas, työntekijä, omistaja) tarpeista käsin.

2. Liiketoiminnan johtajat ovat oppineet kehittämään analyyttisyyden kautta loogisia ratkaisua | Liiketoimintamuotoilijat ovat oppineet yhteiskehittämään ihmisten elämän ymmärtämisen kautta luovia ratkaisuja.

3. Liiketoiminnan johtajat keskittyvät siihen mitä on | Liiketoimintamuotoilun ammattilaiset keskittyvät siihen mitä voisi olla.

4. Liiketoiminnan johtajat toteuttavat suoraviivaisesti konseptia | Liiketoimintamuotoilijat testaavat synnytettyjä konsepteja nopeasti ja ketterästi – ja jatkokehittävät niitä palautteiden pohjalta nopeissa sykleissä.

Erot ajattelu- ja työskentelytavoissa ovat perustavanlaatuisesti erilaisia. Näiden yhdistäminen mahdollistaa uusien ihmislähtöisten liiketoiminta- ja palvelukonseptien luomisen – konseptien, joissa yhdistyy liiketoiminnan analyyttisyys ja muotoilun luova ja ihmislähtöinen tapa ajatella. Edelläkävijäyritykset hyödyntävät tätä ajattelutapaa omassa liiketoiminnassaan: lähestymistavan liiketaloudelliset hyödyt ovat kiistattomia.

 

Erot ajattelu- ja työskentelytavoissa ovat perustavanlaatuisesti erilaisia. Näiden yhdistäminen mahdollistaa uusien ihmislähtöisten liiketoiminta- ja palvelukonseptien luomisen – konseptien, joissa yhdistyy liiketoiminnan analyyttisyys ja muotoilun luova ja ihmislähtöinen tapa ajatella.

 

Miksi muotoiluun kannattaa investoida?

Liiketoiminnan strategiatyö on ollut aina tärkeää, mutta viimevuosina sen merkitys on noussut täysin uudelle tasolle. Digitalisaatio, yhteiskunnan palvelullistuminen, globaali kilpailu, asiakaskokemuksen nousu tärkeimmäksi strategiseksi kilpailutekijäksi ja muut megatrendit ovat muuttaneet pelikentän totaalisesti. Fortunen julkaisemassa artikkelissa verrataan muotoiluajattelua hyödyntävien Amerikan suurimpien S&P 500 yritysten osakkeenarvojen kehitystä suhteessa yrityksiin, jotka eivät hyödyntäneet muotoilua liiketoiminnassaan. Luvut ovat murskaavia: kolmen viimeisen vuoden aikana palvelumuotoilua ja muotoiluajattelua strategisella tasolla hyödyntävien yritysten osakkeiden arvojen kehitys suhteessa verrokkeihin on ollut yli 200%! Voit lukea lisää aiheesta täällä.

yhteistyö

 

Lataa liiketoimintamuotoiluopas

Kirjoitimme liiketoimintamuotoiluoppaan sinulle, joka:

  • tavoittelet liiketoiminnallesi kannattavaa kasvua.
  • ymmärrät liiketoimintojen palvelevan pohjimmiltaan ihmisiä: haluat purkaa yrityksenne siiloja ja yhtenäistää asiakaskokemusta.
  • ymmärrät työn, yhteiskunnan ja talouden muuttuvan kiihtyvällä tahdilla.
  • hyväksyt, että liiketoiminnan vanhat lainalaisuudet eivät enää päde ja niihin luottaminen on parhaimmillaankin vain arvailua.
  • näet yritysten elinkaaren lyhenevän ja haluat varmistaa, että näin ei käy edustamallesi yritykselle.
  • koet, että edustamassasi yrityksessä on valtava määrä hyödyntämätöntä potentiaalia.
  • hyväksyt sen tosiasian, että kaikki yllä mainitut koskettavat myös edustamaasi yritystä.

Ennen kaikkea kirjoitimme oppaan niille, jotka ymmärryksen lisäksi ovat valmiita tekemään asialle jotakin! Opas oivalluttaa sinulle liiketoimintamuotoilun perusteita ja vastaa kysymyksiin: mitä, miksi, mihin ja miten. Oppaan voit ladata tästä.

 

Kirjoittaja Veikko Törrönen on intohimoinen liiketoimintamuotoilija, palvelumuotoilija ja KREAPALin perustaja.

FacebookTwitterLinkedIn

Yrityksen strategia 2020-luvulla? Maailma muuttuu: strategiatyö syntyy edelleen ruotsinlaivalla tai rukanmökillä:https://www.kreapal.fi/blogi/yrityksen-strategia-2020-luvulla/ #liiketoimintamuotoilu #strategia #herätys

Asiakaskokemus – strateginen kilpailuetu toivetilana https://www.kreapal.fi/blogi/asiakaskokemus-strateginen-kilpailuetu-toivetilana/ #asiakaskokemus #strategia #kilpailuetu #cx

PALVELUMUOTOILU: miksi, miten, mitä?

Kokonaisuus tiivistetty muutamaan kuvaan - ja lyhyeen tekstiin - ilman jargonia: https://www.kreapal.fi/palvelut/palvelumuotoilu/ #palvelumuotoilu #servicedesign #asiakaskokemus #cx

Liiketoimintamuotoilu ja palvelumuotoilu: empatian ja strategisen näkemyksen tasapainottajat: https://www.kreapal.fi/blogi/liiketoimintamuotoilu-palvelumuotoilu-empatian-ja-strategisen-nakemyksen-tasapainottajat/ #liiketoimintamuotoilu #palvelumuotoilu #empatia #strategia #cx

Miten parantaa asiakaskokemusta? Mistä resurssit? https://www.kreapal.fi/blogi/miten-parantaa-asiakaskokemusta/ #cx #asiakaskokemus #palvelumuotoilu #liiketoimintamuotoilu

Ajankohtaista

KREAPAL vahvistaa strategista osaamista HHJ-kokonaisuudella

11.1.2020

KREAPAL DESIGN Oy:n projektit ovat suuntautuneet asteittain kohti entistä strategisempaa tasoa, eli yritys on siirtynyt...

Jatka lukemista

Next Level Service Design 2020 | Uuden ajan palvelumuotoilu

16.12.2019

Next Level Service Design 2020 -seminaari (4-5.3.2020) käsittelee palvelumuotoilun ajankohtaisia teemoja inspiroivasti ja...

Jatka lukemista

TONY ROBBINS – Date With Destiny | Maailman arvostetuimman valmentajan opissa 5-10.12.2019

1.12.2019

Unelmat on tehty toteutettavaksi - tämä on yksi odotetuimmista: maailman arvostetuimman valmentajan, TONY ROBBINSIN, DATE WITH...

Jatka lukemista

Yhteystiedot

Meitä kiinnostaa kuulla sinusta!

Ota yhteyttä - keskustellaan.

Kuuntelemme sinua ja organisaatiosi tarpeita. Kerromme myös reilusti, jos emme ole organisaatiollesi paras mahdollinen kumppani – ja ehdotamme sopivampia tekijöitä.

Lisätietoja

Veikko on yrityksen perustaja, liiketoimintamuotoilija ja palvelumuotoilija, jonka kaikessa tekemisessä painottuu arvon tasapainoinen tuottaminen kolmella tasolla: asiakkaiden, työntekijöiden ja omistajien. Hän on johtanut lukuisia liiketoiminta- ja palvelumuotoiluhankkeita niin yksityisellä kuin julkisellakin sektorilla, sekä asiakaskokemuksen kehittämistä merkittävässä suomalaisessa konsernissa. BBA, MBA ja HHJ -tutkintojen lisäksi Veikko on opiskellut palvelumuotoilua kolmessa suomalaisessa korkeakoulussa, sekä liiketoimintamuotoilua TU Delft:issä. Veikko ei toista vain muiden ajatuksia, vaan ottaa aktiivisesti kantaa liiketoimintalähtöisen muotoilun kehitykseen Suomessa: kehittäen ja visualisoiden uusia konsepteja, työkaluja ja menetelmiä.

Veikko on kysytty esiintyjä erilaisissa palvelumuotoilun, asiakaskokemuksen ja markkinoinnin tapahtumissa ja seminaareissa. Häntä kiitetään erityisesti kyvystään oivalluttaa isoja kokonaisuuksia tavalla, joka puhuttelee niin organisaatioiden ylintä johtoa kuin työntekijöitäkin. Veikko on innostaja ja tekijä, jonka koulutuksissa, työpajoissa ja muotoiluprojekteissa syntyy oivalluksia ja tuloksia – aina rennossa hengessä.

Veikko Törrönen

Perustaja
Liiketoimintamuotoilija
Palvelumuotoilija

Veikko vakuutti minut innostuksellaan ja osaamisellaan jo 2016 keväällä, kun tapasimme ensi kertaa. Jo tällöin heräsi ajatus, että Veikko voisi meitä auttaa rakentamaan yrityksemme muutosmatkaa. 2018 kesällä tämä konkretisoitui, kun aloitimme yhteistyön KREAPALin kanssa. Yhteistyöstä saatu palaute on ollut erinomaista! Tavoite on yhä syventää yhteistyötä siten, että KREAPAL on keskeinen kumppani ICT Elmon kasvussa ja tulee mukaan myös vaativimpiin asiakascaseihimme.

Janne Aaltonen
Toimitusjohtaja, ICT Elmo Oy