Kreapal blogi

Ajatuksia asiakaskokemuksesta ja palvelumuotoilusta.

Miksi liiketoiminnan johdon ja muotoilijoiden yhteistyö tuottaa niin helkkarin hyvää tulosta?

26.12.2018   |   Veikko Törrönen

Saimme viime viikolla päätökseen liiketoiminta- ja palvelumuotoiluprojektin, jonka lopputuloksena synnytettiin uudelle perustettavalle startup-yritykselle sekä kokonaisvaltainen strategiakokonaisuus että palvelukonsepti. Kokonaisuus etenee isossa kuvassa seuraavasti:

1. konseptin kommunikointi mainostoimistolle, joka rakentaa kokonaisuudelle visuaalisen identiteetin | Q1 2019
2. ensimmäinen > 2M€ rahoituskierros | Q2 2019
3. ensimmäiset 8-10 palvelupistettä aukeavat | Q3 2019

Vaikka yrityksen johdolla oli yhteensä > 150 vuoden kokemus liiketoiminnan johtamisesta, kellään heistä ei ollut minkäänlaista aiempaa kosketuspintaa muotoilulähtöiseen tapaan kehittää liiketoimintaa tai palveluita. Monipuolisen osaamisen yhdistävä muotoilulähtöinen työtapa oli alusta asti luovaa ja tehokasta.Opimme projektin aikana valtavan määrän uutta toisiltamme – ja ennen kaikkea asiakkailta.

Muotoiluprojektissa oli alusta loppuun mukana perustettavan yrityksen koko nykyinen johto ja omistajat, jotka ovat kaikki raudanlujia liiketoiminnan ammattilaisia, eri osa alueilta: johtaminen, rahoitus, strategia, liiketoiminnan subtanssi jne. Vaikka yrityksen johdolla oli yhteensä > 150 vuoden kokemus liiketoiminnan johtamisesta, kellään heistä  ei ollut minkäänlaista  aikaisempaa kosketuspintaa muotoilulähtöiseen tapaan kehittää liiketoimintaa tai palveluita.

Monipuolisen osaamisen yhdistävä muotoilulähtöinen työtapa oli alusta asti luovaa ja tehokasta –  ja johti lopputulokseen, josta voimme kaikki olla todella ylpeitä – ja joka tulee vielä lähivuosina tutuksi Suomen autoilevalle kansalle. Opimme projektin aikana valtavan määrän uutta toisiltamme – ja ennen kaikkea asiakkailta.

yhteistyö

Työn vaivattomuus, tehokkuus ja lopputuloksen laatu sai minut pohtimaan: miksi liiketoiminnan johdon ja liiketoimintamuotoilijoiden yhteistyö tuottaa niin helkkarin hyvää tulosta? Vastataan ensin lyhyesti kykysymykseen, mitä on liiketoimintamuotoilu?

Mitä on liiketoimintamuotoilu?

Liiketoimintamuotoilu on muotoiluajattelua hyödyntävä, ihmisiä holistisesti huomioiva ja osallistava työtapa liiketoiminnan strategisen tason kehittämiseen. Se yhdistää luontaisesti yrityksen strategian ja ihmisten tarpeet.

Miksi liiketoiminnan johdon ja liiketoimintamuotoilijoiden yhteistyö tuottaa niin helkkarin hyvää tulosta?

Liiketoiminnan johtajat  ja liiketoimintamuotoilijat ajattelevat, työskentelevät ja toimivat hyvin erilaisella tavalla.  Alla kiteytys eroavaisuuksista:

1. Liiketoiminnan johtajat kehittävät konsepteja ensisijaisesti yrityksen ambitioista ja kyvykkyydestä käsin | Liiketoimintamuotoilijat kehittävät konsepteja ensisijaisesti ihmisten (asiakas, työntekijä, omistaja) tarpeista käsin.

2. Liiketoiminnan johtajat ovat oppineet kehittämään analyyttisyyden kautta loogisia ratkaisua | Liiketoimintamuotoilijat ovat oppineet yhteiskehittämään ihmisten elämän ymmärtämisen kautta luovia ratkaisuja.

3. Liiketoiminnan johtajat keskittyvät siihen mitä on | Liiketoimintamuotoilun ammattilaiset keskittyvät siihen mitä voisi olla.

4. Liiketoiminnan johtajat toteuttavat suoraviivaisesti konseptia | Liiketoimintamuotoilijat testaavat synnytettyjä konsepteja nopeasti ja ketterästi – ja jatkokehittävät niitä palautteiden pohjalta nopeissa sykleissä.

Erot ajattelu- ja työskentelytavoissa ovat perustavanlaatuisesti erilaisia. Näiden yhdistäminen mahdollistaa uusien ihmislähtöisten liiketoiminta- ja palvelukonseptien luomisen – konseptien, joissa yhdistyy liiketoiminnan analyyttisyys ja muotoilun luova ja ihmislähtöinen tapa ajatella. Edelläkävijäyritykset hyödyntävät tätä ajattelutapaa omassa liiketoiminnassaan: lähestymistavan liiketaloudelliset hyödyt ovat kiistattomia.

Erot ajattelu- ja työskentelytavoissa ovat perustavanlaatuisesti erilaisia. Näiden yhdistäminen mahdollistaa uusien ihmislähtöisten liiketoiminta- ja palvelukonseptien luomisen – konseptien, joissa yhdistyy liiketoiminnan analyyttisyys ja muotoilun luova ja ihmislähtöinen tapa ajatella.

Miksi muotoiluun kannattaa investoida?

Liiketoiminnan strategiatyö on ollut aina tärkeää, mutta viimevuosina sen merkitys on noussut täysin uudelle tasolle. Digitalisaatio, yhteiskunnan palvelullistuminen, globaali kilpailu, asiakaskokemuksen nousu tärkeimmäksi strategiseksi kilpailutekijäksi ja muut megatrendit ovat muuttaneet pelikentän totaalisesti. Fortunen julkaisemassa artikkelissa verrataan muotoiluajattelua hyödyntävien Amerikan suurimpien S&P 500 yritysten osakkeenarvojen kehitystä suhteessa yrityksiin, jotka eivät hyödyntäneet muotoilua liiketoiminnassaan. Luvut ovat murskaavia: kolmen viimeisen vuoden aikana palvelumuotoilua ja muotoiluajattelua strategisella tasolla hyödyntävien yritysten osakkeiden arvojen kehitys suhteessa verrokkeihin on ollut yli 200%! Voit lukea lisää aiheesta täällä.

yhteistyö

Haluatko tutustua aiheeseen syvemmin – lataa liiketoimintamuotoiluopas

Kirjoitimme liiketoimintamuotoiluoppaan sinulle, joka:

  • tavoittelet liiketoiminnallesi kannattavaa kasvua.
  • ymmärrät liiketoimintojen palvelevan pohjimmiltaan ihmisiä: haluat purkaa yrityksenne siiloja ja yhtenäistää asiakaskokemusta.
  • ymmärrät työn, yhteiskunnan ja talouden muuttuvan kiihtyvällä tahdilla.
  • hyväksyt, että liiketoiminnan vanhat lainalaisuudet eivät enää päde ja niihin luottaminen on parhaimmillaankin vain arvailua.
  • näet yritysten elinkaaren lyhenevän ja haluat varmistaa, että näin ei käy edustamallesi yritykselle.
  • koet, että edustamassasi yrityksessä on valtava määrä hyödyntämätöntä potentiaalia.
  • hyväksyt sen tosiasian, että kaikki yllä mainitut koskettavat myös edustamaasi yritystä.

Ennen kaikkea kirjoitimme oppaan niille, jotka ymmärryksen lisäksi ovat valmiita tekemään asialle jotakin! Opas oivalluttaa sinulle liiketoimintamuotoilun perusteita ja vastaa kysymyksiin: mitä, miksi, mihin ja miten. Oppaan voit ladata tästä.

Kirjoittaja Veikko Törrönen on intohimoinen liiketoimintamuotoilija, palvelumuotoilija ja KREAPALin perustaja.

FacebookTwitterLinkedIn

"Organisaatioiden siilot on rakennettu tehostamaan prosesseja ja optimoimaan arvoa yritykselle itselleen - ei asiakkaille.

Koska asiakkaiden palvelupolut läpileikkaavat organisaatioiden siilot, tulee asiakas- ja työntekijäkokemusta muotoilla yhdessä." https://t.co/MYU7BEtCed

Oganisaatioiden rakenteet ovat optimoituja tuottamaan arvoa ensisijaisesti itselleen, ei asiakkaille - ja asiakkaiden palvelupolut läpileikkaavat organisaatioiden siilot. 🤔

Siilojen rikkominen on pidempi tie - niiden yhdistäminen palvelumuotoilun arkea.🔥#palvelumuotoilu #cx

Ajankohtaista

Puheenjohtaja & keynote – kovassa seurassa | Next Level Service Design 2019

30.11.2018

Alma Talentin järjestämä Next Level Service Design 2019 -seminaari (6-7.3.2019) nostaa keskiöön palvelumuotoilun...

Jatka lukemista

HUOMIO TAMPERE | Etsimme liiketoimintamuotoilijaa tai palvelumuotoilijaa

1.10.2018

Olemme painaneet hommia ilon kautta ja rakkaudesta lajiin siihen malliin, että nyt olisi yrityksemme ensimmäisen rekrytoinnin...

Jatka lukemista

Tapaat meidät syksyllä 2018 mm. seuraavissa tapahtumissa

23.6.2018

Heinäkuussa lomailemme.. yrittäjämäisesti Heinäkuussa latailemme akkuja ja valmistaudumme tulevaan syksyyn. Jos ajatuksesi...

Jatka lukemista

Voimmeko auttaa?

Tiedät jo mitä yrityksesi PITÄISI tehdä. Muutos alkaa siitä hetkestä kun teet päätöksen toimia – ja kerrot meille mihin haluat muutosta. Me kerromme miten kytkemme ihmiset muutokseen mukaan ja miten me sen teemme – yhdessä!

Kreapal facebook Kreapal twitter Kreapal linkedin Kreapal instagram
Lisätietoja

Veikko on yrityksen perustaja, liiketoimintamuotoilija ja palvelumuotoilija, jonka kaikessa tekemisessä painottuu arvon tasapainoinen tuottaminen kolmella tasolla: asiakkaiden, työntekijöiden ja omistajien. Hän on johtanut lukuisia liiketoiminta- ja palvelumuotoiluhankkeita niin yksityisellä kuin julkisellakin sektorilla, sekä asiakaskokemuksen kehittämistä merkittävässä suomalaisessa konsernissa. Veikko on opiskellut palvelumuotoilua kolmessa suomalaisessa korkeakoulussa, sekä liiketoimintamuotoilua TU Delft:issä.

Veikko ei toista vain muiden ajatuksia, vaan ottaa aktiivisesti kantaa liiketoimintalähtöisen muotoilun kehitykseen Suomessa. Hän kehittää ja visualisoi konsepteja, työkaluja ja menetelmiä, sekä kirjoittaa parhaillaan kirjaa palvelumuotoilusta. Kirja tullaan julkaisemaan lähitulevaisuudessa.

Veikko on kysytty esiintyjä erilaisissa palvelumuotoilun, asiakaskokemuksen ja markkinoinnin tapahtumissa ja seminaareissa. Häntä kiitetään erityisesti kyvystään oivalluttaa isoja kokonaisuuksia tavalla, joka puhuttelee niin organisaatioiden ylintä johtoa kuin työntekijöitäkin. Veikko on innostaja ja tekijä, jonka koulutuksissa, työpajoissa ja muotoiluprojekteissa syntyy oivalluksia ja tuloksia – aina rennossa hengessä.

Nopeimmin tavoitat minut sähköpostilla tai alla olevalla yhteydenottolomakkeella.🙌

VEIKKO TÖRRÖNEN | Liiketoimintamuotoilija & Palvelumuotoilija | #muutos #ilonkautta #yhdessä

veikko@kreapal.fi

040 705 5810

Linkedin

"Veikko vakuutti minut innostuksellaan ja osaamisellaan jo 2016 keväällä, kun tapasimme ensi kertaa. Jo tällöin heräsi ajatus, että Veikko voisi meitä auttaa rakentamaan yrityksemme muutosmatkaa. 2018 kesällä tämä konkretisoitui, kun aloitimme yhteistyön KREAPALin kanssa. Yhteistyöstä saatu palaute on ollut erinomaista! Tavoite on yhä syventää yhteistyötä siten, että KREAPAL on keskeinen kumppani ICT Elmon kasvussa ja tulee mukaan myös vaativimpiin asiakascaseihimme. "

Janne Aaltonen
Toimitusjohtaja, ICT Elmo Oy

Lisätietoja

Maailman muuttuessa yksi asia ei koskaan muutu – liiketoiminnat palvelevat aina ihmisiä.

TÄMÄN ME TEEMME
Autamme organisaatioita ymmärtämään ihmisiä ja palauttamaan ihmisen takaisin liiketoiminnan ytimeen | Mahdollistamme liiketoiminnan muotoilun kaikenkokoisille yrityksille | Tuotamme toimialan parasta arvoa asiakkaan investoinnille

KREAPAL YRITTÄJÄKSI?
Etsimme väsymättä huipputalentteja, jotka jakavat saman uskon, intohimon ja yrittäjäasenteen. Tarjoamme sinulle kaiken tarvittavan tuen toiminnan aloittamiseen. Meillä menestymisesi on vain ja ainoastaan sinusta kiinni. 🔥

Jos sisälläsi palaa sama liekki, olisi ilo tutustua!

Veikko Törrönen
perustaja | liiketoimintamuotoilija | palvelumuotoilija
040 7055 810
veikko@kreapal.fi

SINÄ | Yrittäjäksi Suomen intohimoisimpaan muotoilutoimistoon?

Tiedät jo mitä yrityksesi PITÄISI tehdä. Muutos alkaa siitä hetkestä kun teet päätöksen TOIMIA - ja kerrot meille mihin haluat muutosta. Me kerromme miten me sen teemme - yhdessä! 🙌

Tiedät jo mitä yrityksesi PITÄISI tehdä. Muutos alkaa siitä hetkestä kun teet päätöksen TOIMIA - ja kerrot meille mihin haluat muutosta. Me kerromme miten me sen teemme - yhdessä! 🙌

OTA YHTEYTTÄ
Kun tekee töitä intohimolla ja isolla liekillä, töitä riittää – lämmin kiitos mahtaville asiakkaillemme! 🙏 Nopeimmin tavoitat meidät sähköpostilla tai yllä olevalla yhteydenottolomakkeella.

Soita tai laita sähköpostia
Veikko Törrönen
perustaja | liiketoimintamuotoilija | palvelumuotoilija
040 7055 810
veikko@kreapal.fi

Varaa etätapaaminen
Varauksen voit tehdä täällä. Myönnämme etätapaamiselle tehdastakuun: kanssamme vietetty aika tuottaa oivalluksia – rennossa hengessä. 🙌

Tule kylään
Toimistomme sijaitsee aivan Tampereen ydinkeskustassa, rautatieaseman vieressa.
Crazy Town (5. kerros)
Rautatienkatu 21 B
33100 Tampere


LASKUTUSOSOITTEET

Y-tunnus
2952382-5

Verkkolaskut
Verkkolaskuosoite: 003729523825
Operaattori: 003721291126 (Maventa)
Välittäjätunnus pankkiverkosta lähetettäessä: DABAFIHH

PDF-laskut sähköpostilla
29523825@scan.netvisor.fi