SomePysy ajan tasalla

Kreapal facebookKreapal twitterKreapal linkedin

JakoKerro muillekin

FacebookTwitterLinkedIn

YhteydenottoVoimmeko auttaa?

Kreapal facebookKreapal twitterKreapal linkedin
FacebookTwitterLinkedIn

Kreapal blogi

Ajatuksia asiakaskokemuksesta ja palvelumuotoilusta.

Asiakaslähtöinen suunnittelu: “Mitä mä aattelen, et ne aattelee musta”

13.11.2017   |   Suvi Helén

Seesteisenä sunnuntaiaamuna juon rauhassa aamukahviani ja silmäilen lehteä. Katseeni eksyy Helsingin Sanomien kirjoitukseen viimeisimmästä sotekärhämästä. Kuuma juoma hörähtää väärään kurkkuun, kun luen ministeri Saarikon julistaneen omassa blogissaan valinnanvapauslain olleen “harkittu, ihmislähtöinen kokonaisuus”. Kakistelen kahvia kurkustani samalla soimaten itseäni kyynisestä ensireaktiosta: mikä saa minut epäilemään, etteikö asia olisi juuri näin?

Palvelua suunniteltaessa ja toteutettaessa aidosti asiakaslähtöisesti, jää hyvin vähän varaa tulkinnoille. Tulkinnoille siitä keitä ovat asiakkaat, joille palvelua ollaan rakentamassa. Mitkä ovat näiden ihmisten tarpeet, tavoitteet ja motivaatiot olla asiakkaana.

 

Epäilevän ensireaktion taustalla on kokemukseni siitä, että “ihmislähtöinen”, tai minun maailmassani asiakas- tai käyttäjälähtöinen suunnittelu, ei johda noin ristiriitaiseen lopputulokseen. Ristiriitaan nimenomaan siitä, onko lopputulos hyvä asiakkaan näkökulmasta. Päättäjämme ovat nyt synnyttämässä sotehimmeliä, joka on äärimmäisen monimutkainen ja –tulkintainen. Aidosti asiakaslähtöinen palvelu ei nimittäin ole näistä kumpaakaan, ja siinä sen kauneus onkin: Palvelua suunniteltaessa ja toteutettaessa aidosti asiakaslähtöisesti, jää hyvin vähän varaa tulkinnoille. Tulkinnoille siitä keitä ovat asiakkaat, joille palvelua ollaan rakentamassa. Mitkä ovat näiden ihmisten tarpeet, tavoitteet ja motivaatiot olla asiakkaana.

Asiakaslähtöisyyttä ei voi fuskata

Kovasti korostan nyt tätä aitoutta, mutta mitä sillä tarkoitan? No niin, nyt ne hyvät, tai huonot, uutiset: asiakaslähtöisyyttä ei voi voi fuskata! Palvelu on aidostiasiakaslähtöinen silloin kun palvelun asiakkaat on otettu suunnitteluun mukaan. Teoriassa tämä voi olla itsestäänselvää, mutta käytännössä välillä todella vaikeaa: asiakaslähtöisyys vaatii… vaivaa.

Asiakaslähtöisyys edellyttää aitoa ihmiskohtaamista.  Sitä, että palvelun tarjoaja ja/tai suunnittelija altistavat itsensä sille kokemukselle, joka heidän asiakkaillaan on. Ymmärtävät, mistä asioista hyvä asiakaskokemus muodostuu. Tunnistavat kohdat, joissa kokemusta pitää vielä hioa.

Sen sijaan että katsellaan vain numeroita, tai kuvitellaan mitä asiakkaiden tarpeet ja tavoiteet ovat, ne pitää oikeasti selvittää.  Ymmärrys voidaan synnyttää vain, kun asiakkaat ovat mukana suunnittelussa.

 

Tätä ymmärrystä, empatiaa, ei voi synnyttää neuvotteluhuoneessa kollegoiden kanssa pohtien sitä ‘mitäköhän mieltä ne meidän asiakkaat meistä ovat’. Tai työpöydän takana tulkitsemalla olemassa olevaa dataa (analytiikkadata on kyllä mainio väline muuten, mutta soveltuu aika huonosti kokemuksen suunnitteluun – ainoana tiedonlähteenä ei lainkaan). Sen sijaan että katsellaan vain numeroita, tai kuvitellaan mitä asiakkaiden tarpeet ja tavoiteet ovat, ne pitää oikeasti selvittää.  Ymmärrys voidaan synnyttää vain, kun asiakkaat ovat mukana suunnittelussa.

Tapoja ja menetelmiä on monia, mutta yhteistä niille on se, että palvelun oikeat asiakkaat kohdataan: heidän tarpeensa, tavoitteensa ja motivaationsa selvitetään keskustelemalla ja tarkkailemalla heidän toimintaansa oikeassa ympäristössä. Hyvin tärkeää on myös saada asiakkailta palautetta omista palveluideoista, ajoissa ja usein.

Asiakkaan ääni on itsekäs, puolueeton ja kirkas

Kaikista mainioin juttu tässä koko ihmis- ja asiakaskeskeisyydessä mielestäni on se, että asiakkaan ääni on puolueeton ääni. Itsekäs kyllä, mutta juuri se ohjaa meitä palvelun suunnittelijoita oikeaan suuntaan. Kun asiakkaan ääni on kirkas, ja sen annetaan kuulua ja vaikuttaa, tulee tekemiselle suunta. Ei minun suunta, eikä sinun suunta, vaan yhteinen asiakaslähtöinen suunta. Ja juuri tämä saa minut epäilemään, todennäköisesti hyvää tarkoittavan ministerin lausumaa “harkitusta, ihmislähtöisyydestä kokonaisuudesta”: kun asiakkaat ovat suunnittelussa mukana, vältytään monelta juupas-eipäs –spekuloinnilta, ja saadan nopeammin laadukas palvelu asiakkaiden saataville.

Vieraskynä Suvi Helén on intohimoinen palvelumuotoilun ja asiakaslähtöisen suunnittelun puolestapuhuja ja tutkimusjohtaja Idean muotoilutoimistossa.

KREAPAL on businessmuotoilun, palvelumuotoilun ja asiakaskokemuksen asiantuntijayritys. Bloggaamme säännöllisen epäsäännöllisesti asiakaslähtöisen liiketoiminnan muotoilusta. Mikäli haluat nämä jatkossa suoraan sähköpostiisi, klikkaa tästä.

FacebookTwitterLinkedIn

Näitä hommia tehdään tosissaan, mutta ei vakavasti. Tunnelmia @BusinessTre_FI palvelumuotoiluprojektin määrittelypalaverista 😄✌️ #palvelumuotoilu #Tampere

Aidon asiakaslähtöinen liiketoiminta on matka, joka lähtee oivalluksista ja ennen kaikkea uskalluksesta tehdä rohkeita kokeiluja ja sietää epävarmuutta: https://t.co/GXqeLjs4Lk #palvelumuotoilu

Pieni porukka, hyviä kysymyksiä ja letkeä tunnelma - kiitos #nuoretyrittäjät ✔️👏#palvelumuotoilu

Huomenna starttaa palvelumuotoiluprojekti yhteen Suomen viileimmistä ja innovatiivisimmista yrityksistä. Meillä on asenne aina all in, mutta tässä ollaan extra jännän äärellä 😄✔️#businessmuotoilu #palvelumuotoilu

Viikonloppuisin ladataan akkuja ja uutta tietoa ✔️#businessmuotoilu #palvelumuotoilu #lifestyle

Ajankohtaista

Tekes Innovaatioseteli liiketoiminnan ja palveluiden kehittämiseen

4.12.2017

Mikäli olet suunnitellut businessmuotoilun tai palvelumuotoilun hyödyntämistä yrityksesi kehityksessä, mutta et ole vielä...

Jatka lukemista

Huippuammattilainen harjoittelijaksi KREAPAL tiimiin!

12.11.2017

Saimme tiimimme huippuammattilaisen harjoittelijaksi ja oppinnäytetyön tekijäksi - tervetuloa mukaan Mira Punkari! Mira on...

Jatka lukemista

Palvelumuotoilua tai asiakaskokemuksen kehittämistä innovaatiosetelillä?

1.9.2017

Tredea / Business Tampere Innovaatiosetelien haku avautuu jälleen ajalle ma 4.9. - su 17.9. Aikaisemmasta prosessista poiketen,...

Jatka lukemista

Tilaa uutiskirje

Tilaan KREAPAL uusimmat postaukset ja uutiskirjeen

Voimmeko auttaa?

Uskotko, että myös sinun toimialasi asiakkaat asioivat mieluummin yrityksen kanssa, joka tarjoaa asiakkailleen parasta kokonaisarvoa – ei vain halvinta hintaa tai parasta tuotetta? Tähän mekin uskomme. Ota yhteyttä niin keskustellaan aiheesta lisää.

Lisätietoja

Veikko on palvelumuotoilija ja businessmuotoilija, jonka projekteissa painottuu vahvasti liiketoiminnallisesti mitattavissa oleva hyöty. Hän on johtanut asiakaskokemuksen kehittämistä merkittävässä suomalaisessa konsernissa, sekä soveltanut muotoilun menetelmiä monipuolisesti niin julkisella kuin yksityiselläkin sektorilla.

Vahvan käytännön kokemuksen lisäksi Veikko on opiskellut palvelumuotoilua kolmessa suomalaisessa korkeakoulussa sekä businessmuotoilua TU Delft:issä.

Veikko on innostaja ja tekijä, jonka projekteissa syntyy tulosta – rennossa hengessä.

Lisätietoja

Asiakkaat kuvaavat Ninaa tarkkasilmäiseksi yrityskulttuurimuotoilijaksi, joka osaa kiteyttää syy-seuraussuhteita näkyviksi ja käyttökelpoisiksi työkaluiksi. Valmentajana Nina auttaa tiimejä ja yksilöitä näkemään asioita uusista näkökulmista. Laaja ymmärrys poikkitieteellisesti ihmisestä osana työyhteisöä auttaa häntä havainnoimaan ja tukemaan ihmisten kasvua osana työyhteisöä.

Ninalla on vahva liiketoiminnallinen osaaminen: hän rakensi SuomenTelecenter Oy:n liiketoiminnan tyhjästä yli 8 M€ vuotuiseen liikevaihtoon toimien itse operatiivisesta toiminnasta vastaavana kasvun mahdollistajana.  Hän on johtanut satoja valmennusprojekteja ja toiminut valmentajana hyvin erilaisissa organisaatioissa.

Nina on tunneälykäs joukkuepelaaja, jonka projekteissa tapahtuu isoja asioita sekä prosessien että henkisen kasvun tasolla.

Ota yhteyttä lomakkeella:

Tilaan KREAPAL uusimmat postaukset ja uutiskirjeen

Ota yhteyttä lomakkeella:

Tilaan KREAPAL uusimmat postaukset ja uutiskirjeen

KREAPAL Oy 
Y-tunnus: 2871561-4

OSOITE
Rautatienkatu 21 B
33100 Tampere

LASKUTUSOSOITTEET

Verkkolaskut
Verkkolaskuosoite: 003728715614
Operaattori: 003721291126 (Maventa)
Välittäjätunnus pankkiverkosta lähetettäessä: DABAFIHH

PDF-laskut sähköpostilla
28715614@scan.netvisor.fi