
Palvelumuotoilu selkeytti palvelutarjonnan | Kauppakamari
Yhteistyö oli avointa ja mutkatonta. Palvelumuotoilja Veikko Törrönen osasi avata silmiämme asiakkaan näkökulmasta ja haastaa meitä siiloistamme ulos.
Palvelumuotoilu selkeytti Kauppakamarin palvelutarjonnan
Palvelumuotoilu selkeytti Helsingin seudun kauppakamarin palvelutarjonnan, mutta miten? Jos etsit asiakastarinaa palvelutarjonnan asiakaslähtöisestä yhteiskehittämisestä, suosittelen jatkamaan lukemista.
Jos sen sijaan haluat ensin ymmärtää mitä on palvelumuotoilu, lukaise TÄMÄ blogikirjoitus – ja palaa sitten tämän asiakastarinan pariin.
Palvelumuotoilu – Case Helsingin seudun kauppakamari
Meillä oli ilo ja kunnia palvella Helsingin seudun kauppakamaria palvelutarjonnan muotoilussa syksyn ja talven 2021-2022 aikana. Haastattelimme projektin päätyttyä asiakkuusjohtaja Riitta Salmea siitä, mistä projektissa oikein oli kyse, miten se toteutettiin – ja miten se sujui. Alla haastattelun yhteenveto.
Kertoisitko muutamalla sanalla Helsingin seudun kauppakamarista
Helsingin seudun kauppakamarin tehtävänä on alueen kasvun turvaaminen aktiivisella vaikuttamistyöllä, sekä kehittämällä alueen kuntien, julkisen sektorin ja elinkeinoelämän yhteistyötä. Kauppakamari on myös moderni ja monipuolinen yritysten kehittämispalvelujen tuottaja, joka palvelee 21 kunnan alueella yli 7000 yritystä. Lisätietoja TÄSTÄ.
Asiakkaidemme on ollut vaikea hahmottaa kokonaistarjontaamme. Käytämme ihan liikaa aikaa (ja rahaa) yksittäisiin tuotemarkkinointeihin ja -myynteihin.
Kuvaile palvelumuotoiluhaastetta
Kauppakamarimme osaamisen kehittämisen palvelutarjonta on laajentunut ja digitalisoitunut vahvasti viime vuosien aikana. Olemme tuttuja monelle laadukkaista lähikoulutuksistamme, mutta asiakkaidemme on ollut vaikea hahmottaa kokonaistarjontaamme. Tavoitteemme on päästä yksittäisten tuotteiden myynnistä ja markkinoinnista ratkaisemaan asiakkaan pulmat kokonaisuutena laajan palvelutarjontamme avulla.
Käytämme ihan liikaa aikaa (ja rahaa) yksittäisiin tuotemarkkinointeihin ja -myynteihin sen sijaan, että voisimme auttaa asiakastamme monella eri tavalla. Eli ärsyttävää työajan käytön hukkaa, kun ajan pystyisi käyttämään tehokkaammin ja paremmin asiakkaan hyväksi.
Saamassamme yhteistyöehdotuksessa oli konkreettisesti aikajanalla kuvattu projektin eteneminen. Pystyimme myös itse varaamaan ja ennakoimaan työajan käyttöämme.
Miksi valitsitte juuri meidät kumppaniksi?
Tässä taisi toimia WOM-marketing; olimme kuulleet pelkkää hyvää KREAPALista. Tykkäsimme erityisesti siitä, että saamassamme yhteistyöehdotuksessa oli konkreettisesti aikajanalla kuvattu projektin eteneminen. Pystyimme myös itse varaamaan ja ennakoimaan työajan käyttöämme.
Täsmennettiiin, tiivistettiin, kuvattiin ja luokiteltiin palvelutarjontaamme uudella tavalla.
Mitä projektissa tehtiin?
Aluksi tunnistettiin asiakashaastatteluissa niitä asioita, joista toisaalta asiakkaamme pitivät ja toisaalta ihmettelivät. Niiden pohjalta täsmennettiiin, tiivistettiin, kuvattiin ja luokiteltiin palvelutarjontaamme uudella tavalla.
Uutta tapaa esittää palvelukokonaisuuttamme testattiin kyselyllä sekä osakeyhtiömme Advisory Boardissa. Saatu palaute oli tosi arvokasta ja pääsimme tekemään konkreettisen tavoitteen, sopimaan avaintulokset ja toimenpiteet, joita uuden palvelukonseptin aiheuttaman muutoksen toteuttamiseksi tarvitaan.
Palvelumuotoilija Veikko Törrönen osasi avata silmiämme asiakkaan näkökulmasta ja haastaa meitä siiloistamme ulos.
Miten yhteistyö mielestäsi sujui?
Yhteistyö oli avointa ja mutkatonta. Palvelumuotoilija Veikko Törrönen osasi avata silmiämme asiakkaan näkökulmasta ja haastaa meitä siiloistamme ulos. Viestintä yhteisessä Teams-ryhmässä toimi mahtavan hyvin.
Miten tästä eteenpäin?
Tehtävät ja vastuut on sovittu ja lähdemme toteuttamaan niitä. Homma vaatii jatkossa omalta projektiryhmältämme ja eri yksiköiltämme vahvaa sitoutumista. Hyvällä tiellä ollaan!
Kysyttäessä, kuinka todennäköisesti suosittelisit palveluitamme (asteikolla 1-10)?
10!
Lisää asiakastarinoita?
Olemme auttaneet asiakkaitamme tuloksekkaasti jo vuodesta 2017 – voit tutustua muihin asiakastarinoihimme TÄSTÄ.
Haluatko oppia lisää?
Voit ladata oppaan TÄSTÄ.
Vai tarvitsetko heti apua?
Varaa kalentereistamme sinulle sopivin 1h ajankohta. Yhdessä vietetty tunti tuottaa takuulla isoja oivalluksia – aina rennossa hengessä?✌️
Jos kalentereistamme ei löydy sinulle sopivaa ajankohtaa, meille voi aina soittaa tai laittaa sähköpostia. Yhteystiedot TÄSTÄ linkistä.
Kirjoittaja Veikko Törrönen on intohimoinen liiketoimintamuotoilija, palvelumuotoilija, valmentaja ja KREAPAL DESIGN Oy:n perustaja.
Autamme SINUA onnistumaan.
Innostuitko kehittämään tekemistänne asiakaslähtöisesti? Mahtavaa!
Jos haluat sparrausta heti, soita: 040 7055 810.
Jos kirjoitat mieluummin, jätä viesti alla olevalla lomakkeella ja olemme sinuun yhteydessä pikimmiten.

Veikko on yrityksen perustaja, liiketoimintamuotoilija ja palvelumuotoilija, jonka kaikessa tekemisessä painottuu arvon tasapainoinen tuottaminen kolmella tasolla: asiakkaiden, työntekijöiden ja omistajien. Hän on johtanut lukuisia liiketoiminta- ja palvelumuotoiluhankkeita niin yksityisellä kuin julkisellakin sektorilla, sekä asiakaskokemuksen kehittämistä merkittävässä suomalaisessa konsernissa. BBA, MBA ja HHJ -tutkintojen lisäksi Veikko on opiskellut palvelumuotoilua kolmessa suomalaisessa korkeakoulussa, sekä liiketoimintamuotoilua TU Delft:issä. Veikko ei toista vain muiden ajatuksia, vaan ottaa aktiivisesti kantaa liiketoimintalähtöisen muotoilun kehitykseen Suomessa: kehittäen ja visualisoiden uusia konsepteja, työkaluja ja menetelmiä.
Veikko luennoi yliopistolla ja on kysytty esiintyjä erilaisissa palvelumuotoilun, asiakaskokemuksen ja markkinoinnin tapahtumissa ja seminaareissa. Häntä kiitetään erityisesti kyvystään oivalluttaa isoja kokonaisuuksia tavalla, joka puhuttelee niin organisaatioiden ylintä johtoa kuin työntekijöitäkin. Veikko on innostaja ja tekijä, jonka koulutuksissa, työpajoissa ja muotoiluprojekteissa syntyy oivalluksia ja tuloksia – aina rennossa hengessä.
Veikko Törrönen
Perustaja
Liiketoimintamuotoilija
Palvelumuotoilija
Veikon korkea ammattitaito, kokemus ja aito halu ymmärtää liiketoimintaamme on hyvän yhteistyömme perusta. Hän on utelias ja kunnianhimoinen valmentaja, joka ei koskaan päästä meitä helpolla: yhteinen valmistautuminen työpajoihin ja selkeä seuranta ovat antaneet eväät aikaansaavalle työskentelylle.
Yhteistyö KREAPALin kanssa on auttanut meitä kirkastamaan konsernin yhteistä asiakaskokemuksen tahtotilaa, ottamaan oikeita askeleita, tarjonnut käytännön työkaluja ja selkeyttänyt tekemistämme jatkuvasti muuttuvassa työelämässä. Henkilökohtaisesti olen saanut myös kasvaa ihmisenä Veikon kanssa työskennellessäni. Lämmin kiitos ja vahva suositus!
Hanna-Kaisa Hynni
Asiakaskokemusjohtaja, Eezy Henkilöstöpalvelut Oy

Sanna on palvelu- ja liiketoimintamuotoilijana, jolla on vahva tausta palveluliiketoiminnan johtamisesta ja kehittämisestä. Hän on opiskellut palvelumuotoilua kahdessa suomalaisessa korkeakoulussa.
Sanna on ihmislähtöinen palveluiden kehittäjä ja tekijä, joka tarttuu tekemiseen innokkaalla palveluasenteella. Hänen vahvuutenaan on laajojen kokonaisuuksien ymmärtäminen – ja intohimotekemisenä työntekijä- ja asiakaskokemuksen kehittäminen.
Hän saa erityisesti kiitosta asiakkailtamme selkeästä ja ratkaisukeskeisestä työskentelytyylistä ja siitä, että hän on aina aidosti innostunut ja kiinnostunut tuottamaan huipputason palvelua jokaiselle asiakkaallemme!
Sanna Helttunen
Liiketoimintamuotoilija
Palvelumuotoilija
Sannan kanssa oli innostavaa tehdä yhteistyötä. Sen lisäksi että hän on hyvin helposti lähestyttävä ja aina ystävällinen, hän on myös hyvin ratkaisukeskeinen ja kiinnostunut ymmärtämään syvällisesti toimintaamme ja tavoitteitamme ja yhteistyössä löysimme aina win-win-asetelmia uusissa pilotoinneissa.
Sanna ymmärsi hyvin myös julkisen organisaation ja lain reunaehtoja ja jaksoi sinnikkäästi pohtia keinoja ratkaista käytännön esteitä toiminnalle. Yhteistyöprojektit saatiin toteutettua ja niistä virisi uudenlaista yhteistyötä.
Sari Pirttiluoto
Tampereen kaupungin työllisyys- ja kasvupalvelut

Asiakkaamme odottavat meiltä rautaista laatua. Etsimme kaikessa rauhassa yrityskulttuuriimme sopivaa liiketoimintamuotoilun tai palvelumuotoilun osaajaa Tampereelle.
Tunnistatko itsesi tästä:
- Ihmisinä kasvaminen on minulle tärkeä arvo ja osa elämää✔️
- En pelkää virheitä: olen jatkuvasti valmis kyseenalaistamaan omat ja asiakkaiden ajattelu- ja työskentelytavat✔️
- Sytyn KREAPALin arvoista ja olemassaolon tarkoituksesta – ja koen olevani niihin mainio match✔️
- Minulla on jo osaamista toteuttaa liiketoiminta- ja/tai palvelumuotoiluprojekteja, joista asiakkaat puhuvat pelkkää hyvää✔️
- Minulla on osaamista ja halua hankkia itsenäisesti uusia asiakkaita✔️
- Motivoidun palkkamallista, joka perustuu tuloksiin – ei työpaikalla vietettyyn aikaan✔️
- Asun Tampereella – tai lähiseudulla✔️
Jos vastauksesi ylläoleviin on 7x✔️ – lue lisää TÄSTÄ.
SINUN NIMESI TÄHÄN?
Asiakkaamme odottavat meiltä rautaista laatua. Etsimme kaikessa rauhassa yrityskulttuuriimme sopivaa liiketoimintamuotoilun tai palvelumuotoilun osaajaa Tampereelle.
Tunnistatko itsesi tästä:
- Ihmisinä kasvaminen on minulle tärkeä arvo ja osa elämää✔️
- En pelkää virheitä: olen jatkuvasti valmis kyseenalaistamaan omat ja asiakkaiden ajattelu- ja työskentelytavat✔️
- Sytyn KREAPALin arvoista ja olemassaolon tarkoituksesta – ja koen olevani niihin mainio match✔️
- Minulla on jo osaamista toteuttaa liiketoiminta- ja/tai palvelumuotoiluprojekteja, joista asiakkaat puhuvat pelkkää hyvää✔️
- Minulla on osaamista ja halua hankkia itsenäisesti uusia asiakkaita✔️
- Motivoidun palkkamallista, joka perustuu tuloksiin – ei työpaikalla vietettyyn aikaan✔️
- Asun Tampereella – tai lähiseudulla✔️
Jos vastauksesi ylläoleviin on 7x✔️ – lue lisää TÄSTÄ.
Veikko Törrönen
Perustaja, KREAPAL DESIGN OY
OKR-WEBINAARI: NÄIN VIET STRATEGIAN ARKEEN
ILMOITTAUDU!