OTA YHTEYTTÄ >
Palvelumuotoilu selkeytti

Palvelumuotoilu selkeytti palvelutarjonnan | Kauppakamari

Yhteistyö oli avointa ja mutkatonta. Palvelumuotoilja Veikko Törrönen osasi avata silmiämme asiakkaan näkökulmasta ja haastaa meitä siiloistamme ulos.

Palvelumuotoilu selkeytti Kauppakamarin palvelutarjonnan

Palvelumuotoilu selkeytti Helsingin seudun kauppakamarin palvelutarjonnan, mutta miten? Jos etsit asiakastarinaa palvelutarjonnan asiakaslähtöisestä yhteiskehittämisestä, suosittelen jatkamaan lukemista.

Jos sen sijaan haluat ensin ymmärtää mitä on palvelumuotoilu, lukaise TÄMÄ blogikirjoitus – ja palaa sitten tämän asiakastarinan pariin.

 

Palvelumuotoilu – Case Helsingin seudun kauppakamari

Meillä oli ilo ja kunnia palvella Helsingin seudun kauppakamaria palvelutarjonnan muotoilussa syksyn ja talven 2021-2022 aikana. Haastattelimme projektin päätyttyä asiakkuusjohtaja Riitta Salmea siitä, mistä projektissa oikein oli kyse, miten se toteutettiin – ja miten se sujui. Alla haastattelun yhteenveto.

 

Kertoisitko muutamalla sanalla Helsingin seudun kauppakamarista

Helsingin seudun kauppakamarin tehtävänä on alueen kasvun turvaaminen aktiivisella vaikuttamistyöllä, sekä kehittämällä alueen kuntien, julkisen sektorin ja elinkeinoelämän yhteistyötä. Kauppakamari on myös moderni ja monipuolinen yritysten kehittämispalvelujen tuottaja, joka palvelee 21 kunnan alueella yli 7000 yritystä. Lisätietoja TÄSTÄ.

 

Asiakkaidemme on ollut vaikea hahmottaa kokonaistarjontaamme. Käytämme ihan liikaa aikaa (ja rahaa) yksittäisiin tuotemarkkinointeihin ja -myynteihin.

 

Kuvaile palvelumuotoiluhaastetta

Kauppakamarimme osaamisen kehittämisen palvelutarjonta on laajentunut ja digitalisoitunut vahvasti viime vuosien aikana. Olemme tuttuja monelle laadukkaista lähikoulutuksistamme, mutta asiakkaidemme on ollut vaikea hahmottaa kokonaistarjontaamme. Tavoitteemme on päästä yksittäisten tuotteiden myynnistä ja markkinoinnista ratkaisemaan asiakkaan pulmat kokonaisuutena laajan palvelutarjontamme avulla.

Käytämme ihan liikaa aikaa (ja rahaa) yksittäisiin tuotemarkkinointeihin ja -myynteihin sen sijaan, että voisimme auttaa asiakastamme monella eri tavalla. Eli ärsyttävää työajan käytön hukkaa, kun ajan pystyisi käyttämään tehokkaammin ja paremmin asiakkaan hyväksi.

 

Saamassamme yhteistyöehdotuksessa oli konkreettisesti aikajanalla kuvattu projektin eteneminen. Pystyimme myös itse varaamaan ja ennakoimaan työajan käyttöämme.

 

Miksi valitsitte juuri meidät kumppaniksi?

Tässä taisi toimia WOM-marketing; olimme kuulleet pelkkää hyvää KREAPALista. Tykkäsimme erityisesti siitä, että saamassamme yhteistyöehdotuksessa oli konkreettisesti aikajanalla kuvattu projektin eteneminen. Pystyimme myös itse varaamaan ja ennakoimaan työajan käyttöämme.

 

Täsmennettiiin, tiivistettiin, kuvattiin ja luokiteltiin palvelutarjontaamme uudella tavalla.

 

Mitä projektissa tehtiin?

Aluksi tunnistettiin asiakashaastatteluissa niitä asioita, joista toisaalta asiakkaamme pitivät ja toisaalta ihmettelivät. Niiden pohjalta täsmennettiiin, tiivistettiin, kuvattiin ja luokiteltiin palvelutarjontaamme uudella tavalla.

Uutta tapaa esittää palvelukokonaisuuttamme testattiin kyselyllä sekä osakeyhtiömme Advisory Boardissa. Saatu palaute oli tosi arvokasta ja pääsimme tekemään konkreettisen tavoitteen, sopimaan avaintulokset ja toimenpiteet, joita uuden palvelukonseptin aiheuttaman muutoksen toteuttamiseksi tarvitaan.

 

Palvelumuotoilija Veikko Törrönen osasi avata silmiämme asiakkaan näkökulmasta ja haastaa meitä siiloistamme ulos.

 

Miten yhteistyö mielestäsi sujui? 

Yhteistyö oli avointa ja mutkatonta. Palvelumuotoilija Veikko Törrönen osasi avata silmiämme asiakkaan näkökulmasta ja haastaa meitä siiloistamme ulos. Viestintä yhteisessä Teams-ryhmässä toimi mahtavan hyvin.

 

Miten tästä eteenpäin? 

Tehtävät ja vastuut on sovittu ja lähdemme toteuttamaan niitä. Homma vaatii jatkossa omalta projektiryhmältämme ja eri yksiköiltämme vahvaa sitoutumista. Hyvällä tiellä ollaan!

 

Kysyttäessä, kuinka todennäköisesti suosittelisit palveluitamme (asteikolla 1-10)?

10!

 

Lisää asiakastarinoita?

Olemme auttaneet asiakkaitamme tuloksekkaasti jo vuodesta 2017 – voit tutustua muihin asiakastarinoihimme TÄSTÄ.

 

Haluatko oppia lisää?

Voit ladata oppaan TÄSTÄ.

Palvelumuotoilu opas

Vai tarvitsetko heti apua?

Varaa kalentereistamme sinulle sopivin 1h ajankohta. Yhdessä vietetty tunti tuottaa takuulla isoja oivalluksia – aina rennossa hengessä😀✌️

asiakaskokemuksen johtaminen julkisella sektorilla

Jos kalentereistamme ei löydy sinulle sopivaa ajankohtaa, meille voi aina soittaa tai laittaa sähköpostia. Yhteystiedot TÄSTÄ linkistä.

Kirjoittaja Veikko Törrönen on intohimoinen liiketoimintamuotoilija, palvelumuotoilija, valmentaja ja KREAPAL DESIGN Oy:n perustaja.

FacebookTwitterLinkedIn

Yhteystiedot

Autamme SINUA onnistumaan.

Ota yhteyttä matalalla kynnyksellä!

Innostuitko kehittämään tekemistänne asiakaslähtöisesti? Mahtavaa! Soita Veikolle ja saat sparrausta heti: 040 7055 810.

Jos kirjoitat mieluummin, lähetä viesti niin olemme sinuun yhteydessä pikimmiten.

  • Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.
Lisätietoja

Veikko on yrityksen perustaja, liiketoimintamuotoilija ja palvelumuotoilija, jonka kaikessa tekemisessä painottuu arvon tasapainoinen tuottaminen kolmella tasolla: asiakkaiden, työntekijöiden ja omistajien. Hän on johtanut lukuisia liiketoiminta- ja palvelumuotoiluhankkeita niin yksityisellä kuin julkisellakin sektorilla, sekä asiakaskokemuksen kehittämistä merkittävässä suomalaisessa konsernissa. BBA, MBA ja HHJ -tutkintojen lisäksi Veikko on opiskellut palvelumuotoilua kolmessa suomalaisessa korkeakoulussa, sekä liiketoimintamuotoilua TU Delft:issä. Veikko ei toista vain muiden ajatuksia, vaan ottaa aktiivisesti kantaa liiketoimintalähtöisen muotoilun kehitykseen Suomessa: kehittäen ja visualisoiden uusia konsepteja, työkaluja ja menetelmiä.

Veikko luennoi yliopistolla ja on kysytty esiintyjä erilaisissa palvelumuotoilun, asiakaskokemuksen ja markkinoinnin tapahtumissa ja seminaareissa. Häntä kiitetään erityisesti kyvystään oivalluttaa isoja kokonaisuuksia tavalla, joka puhuttelee niin organisaatioiden ylintä johtoa kuin työntekijöitäkin. Veikko on innostaja ja tekijä, jonka koulutuksissa, työpajoissa ja muotoiluprojekteissa syntyy oivalluksia ja tuloksia – aina rennossa hengessä.

Veikko Törrönen

Perustaja
Liiketoimintamuotoilija
Palvelumuotoilija

Veikon korkea ammattitaito, kokemus ja aito halu ymmärtää liiketoimintaamme on hyvän yhteistyömme perusta. Hän on utelias ja kunnianhimoinen valmentaja, joka ei koskaan päästä meitä helpolla: yhteinen valmistautuminen työpajoihin ja selkeä seuranta ovat antaneet eväät aikaansaavalle työskentelylle.

Yhteistyö KREAPALin kanssa on auttanut meitä kirkastamaan konsernin yhteistä asiakaskokemuksen tahtotilaa, ottamaan oikeita askeleita, tarjonnut käytännön työkaluja ja selkeyttänyt tekemistämme jatkuvasti muuttuvassa työelämässä. Henkilökohtaisesti olen saanut myös kasvaa ihmisenä Veikon kanssa työskennellessäni. Lämmin kiitos ja vahva suositus!

Hanna-Kaisa Hynni
Asiakaskokemusjohtaja, VMP Oyj

ASIAKASKOKEMUKSEN KEHITTÄMINEN JA JOHTAMINEN

ILMOITTAUDU WEBINAARIIN TÄSTÄ!