OTA YHTEYTTÄ >

KREAPAL BLOGI

Vinkkejä ja uusia näkökulmia liiketoimintamuotoilusta, palvelumuotoilusta ja asiakaskokemuksesta.

Tilaa uutiskirje TÄSTÄ

Mitä on palvelumuotoilu?

19.2.2019   |   Veikko Törrönen

Mitä on palvelumuotoilu? Miksi sitä kannattaisi tehdä? Mihin palvelumuotoilua voi hyödyntää? Jos etsit vastauksia näihin peruskysymyksiin, luet juuri oikeaa blogia.

 

Palvelumuotoilu on palveluiden kehittämisen tehokkain menetelmä, joka vastaa erinomaisesti tämän aikakauden haasteisiin ja mahdollisuuksiin.

 

Palvelumuotoilusta puhutaan todella paljon juuri tällä hetkellä – eikä suotta. Työ, yhteiskunta ja talous muuttuvat kiihtyvällä tahdilla: kuluttamisen painopisteen siirtyminen tavaroista palveluihin on nostanut positiivisen asiakaskokemuksen tuottamisen merkityksen täysin uudelle tasolle.

mitä on palvelumuotoilu

Myös kiristyvä kilpailu pitää huolen siitä, että asiakkailla on aina vara valita mistä he ostavat palvelunsa. Palvelumuotoilu on palveluiden kehittämisen tehokkain menetelmä, joka vastaa erinomaisesti tämän aikakauden haasteisiin ja mahdollisuuksiin.

 

Palvelumuotoilu on muotoiluajatteluun perustuva, ihmislähtöinen ja osallistava työtapa nykyisten ja uusien palvelujen kehittämiseen.

 

Mitä on palvelumuotoilu?

Palvelumuotoilun asiantuntijat ympäri maailman ovat yhtä mieltä sen määritelmästä: sille ei ole olemassa yhtä tyhjentävää määritelmää. Sen sijaan jokainen palvelumuotoilija tai muotoilutoimisto joko valitsee olemassa olevista määritelmistä itselleen sopivimman tai muodostaa aiheesta oman määritelmänsä – me valitsimme jälkimmäisen.

Me määrittelemme palvelumuotoilun seuraavasti: palvelumuotoilu on muotoiluajatteluun perustuva, ihmislähtöinen ja osallistava työtapa nykyisten ja uusien palvelujen kehittämiseen.

 

Palvelumuotoilun lähtökohtana on aina asiakkaan ydinongelman ymmärtäminen ja ratkaiseminen.

 

Palvelumuotoilun periaatteet

Palvelumuotoilu on ammattimaisesti johdettuna tuloksellista ja liiketoiminnallisesti kannattavaa palvelukohtaamisten ja -prosessien kehittämistä. Sen hyödyt ovat seurausta mm. seuraavista perusperiaatteista:

  • Palvelumuotoilun lähtökohtana on aina asiakkaan ydinongelman ymmärtäminen ja ratkaiseminen.
  • Palvelu suunnitellaan käyttäjille – yhdessä palvelun parhaiden asiantuntijoiden kanssa (asiakkaat ja työntekijät).
  • Palvelumuotoilu on kokeilevaa ja iteratiivista – palvelukehityksen suuntaa voidaan muuttaa ketterästi uuden tiedon kertyessä.
  • Markkinoiden ja yhteiskunnan nopeasta muutosvauhdista johtuen prosessi painottaa organisaation nykyhetken lisäksi käyttäjien tulevia tarpeita.
  • Palvelumuotoilu korostaa tunnetta ja asiakaskokemusta – ja asiakaskokemuksesta 2/3 on tunnetta.

Palvelumuotoilun liiketoiminnallinen kannattavuus ei rajoitu ainoastaan muotoiltavaan palveluun. Osallistava prosessi synnyttää tilaajayritykseen uutta ihmislähtöisen liiketoiminan kehityksen ymmärrystä ja osaamista – sekä vaikuttaa positiivisesti sen yrityskulttuurin kehittymiseen asiakaslähtöisemmäksi.

 

mitä on palvelumuotoilu

 

Hyvin muotoiltu palvelu tuottaa mm. parempaa asiakaskokemusta, työntekijäkokemusta, asiakaspysyvyyttä ja suosittelua. Nämä todentuvat omistajalle kannattavuuden parantumisena.

 

Mitä on palvelumuotoilu – vieläkö mietityttää?

Voit ladata uuden käytännönläheisen oppaamme TÄSTÄ.
Mitä on palvelumuotoilu

 

Suosittelemme palvelumuotoiluun kumppania, jos:

  • Teillä on tarve päästä tehokkaasti liikkeelle: voit luottaa, että suunnittelemme toimivan prosessin.
  • Haluatte säästää aikaa: pystytte ulkoistamaan palvelumuotoiluprojektin suunnittelun, fasilitoinnin ja dokumentoinnin meille.
  • Projekti on teille liiketoiminnallisesti tärkeä: meillä on kokemusta erilaisista toteutuksista, joten löydämme haastavissakin tilanteissa toimivat tavat edetä tehokkaasti.

Vakuutu tekemisestämme TÄSTÄ.

 

Ota yhteyttä

Varaa kalenteristani sinulle sopivin 1h ajankohta.

Mitä on palvelumuotoilu

Jos kalenterista ei löydy sinulle sopivaa ajankohtaa, voit aina soittaa tai laittaa sähköpostia. Yhteystiedot TÄSTÄ linkistä.

Kirjoittaja Veikko Törrönen on intohimoinen liiketoimintamuotoilija, palvelumuotoilija, valmentaja ja KREAPAL DESIGN Oy:n perustaja.

FacebookTwitterLinkedIn

Ajankohtaista

Palvelumuotoilijan työpaikka Tampereella

22.5.2023

Asiakkaamme odottavat meiltä rautaista laatua. Etsimme kaikessa rauhassa yrityskulttuuriimme sopivaa liiketoimintamuotoilun...

Jatka lukemista

Luottoluokitus AAA!

24.7.2022

Luottoluokitus AAA myönnetään vuosittain 2,3%:lle suomalaisista yrityksistä - ja nyt KREAPAL DESIGN Oy kuuluu tähän...

Jatka lukemista

ELY-konsultointi aka yrityksen kehittämispalvelut

4.4.2022

ELY-konsultointi, joka tunnetaan myös nimellä yrityksen kehittämispalvelut, on PK-yritysten liiketoiminnan kehittämiseen...

Jatka lukemista

Yhteystiedot

Autamme SINUA onnistumaan.

Innostuitko kehittämään tekemistänne asiakaslähtöisesti? Mahtavaa!

Jos haluat sparrausta heti, soita: 040 7055 810.

Jos kirjoitat mieluummin, jätä viesti alla olevalla lomakkeella ja olemme sinuun yhteydessä pikimmiten.

  • Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.
Lisätietoja

Veikko on yrityksen perustaja, liiketoimintamuotoilija ja palvelumuotoilija, jonka kaikessa tekemisessä painottuu arvon tasapainoinen tuottaminen kolmella tasolla: asiakkaiden, työntekijöiden ja omistajien. Hän on johtanut lukuisia liiketoiminta- ja palvelumuotoiluhankkeita niin yksityisellä kuin julkisellakin sektorilla, sekä asiakaskokemuksen kehittämistä merkittävässä suomalaisessa konsernissa. BBA, MBA ja HHJ -tutkintojen lisäksi Veikko on opiskellut palvelumuotoilua kolmessa suomalaisessa korkeakoulussa, sekä liiketoimintamuotoilua TU Delft:issä. Veikko ei toista vain muiden ajatuksia, vaan ottaa aktiivisesti kantaa liiketoimintalähtöisen muotoilun kehitykseen Suomessa: kehittäen ja visualisoiden uusia konsepteja, työkaluja ja menetelmiä.

Veikko luennoi yliopistolla ja on kysytty esiintyjä erilaisissa palvelumuotoilun, asiakaskokemuksen ja markkinoinnin tapahtumissa ja seminaareissa. Häntä kiitetään erityisesti kyvystään oivalluttaa isoja kokonaisuuksia tavalla, joka puhuttelee niin organisaatioiden ylintä johtoa kuin työntekijöitäkin. Veikko on innostaja ja tekijä, jonka koulutuksissa, työpajoissa ja muotoiluprojekteissa syntyy oivalluksia ja tuloksia – aina rennossa hengessä.

Veikko Törrönen

Perustaja
Liiketoimintamuotoilija
Palvelumuotoilija

Veikon korkea ammattitaito, kokemus ja aito halu ymmärtää liiketoimintaamme on hyvän yhteistyömme perusta. Hän on utelias ja kunnianhimoinen valmentaja, joka ei koskaan päästä meitä helpolla: yhteinen valmistautuminen työpajoihin ja selkeä seuranta ovat antaneet eväät aikaansaavalle työskentelylle.

Yhteistyö KREAPALin kanssa on auttanut meitä kirkastamaan konsernin yhteistä asiakaskokemuksen tahtotilaa, ottamaan oikeita askeleita, tarjonnut käytännön työkaluja ja selkeyttänyt tekemistämme jatkuvasti muuttuvassa työelämässä. Henkilökohtaisesti olen saanut myös kasvaa ihmisenä Veikon kanssa työskennellessäni. Lämmin kiitos ja vahva suositus!

Hanna-Kaisa Hynni
Asiakaskokemusjohtaja, Eezy Henkilöstöpalvelut Oy

Lisätietoja

Sanna on palvelu- ja liiketoimintamuotoilijana, jolla on vahva tausta palveluliiketoiminnan johtamisesta ja kehittämisestä. Hän on opiskellut palvelumuotoilua kahdessa suomalaisessa korkeakoulussa.

Sanna on ihmislähtöinen palveluiden kehittäjä ja tekijä, joka tarttuu tekemiseen innokkaalla palveluasenteella. Hänen vahvuutenaan on laajojen kokonaisuuksien ymmärtäminen – ja intohimotekemisenä työntekijä- ja asiakaskokemuksen kehittäminen.

Hän saa erityisesti kiitosta asiakkailtamme selkeästä ja ratkaisukeskeisestä työskentelytyylistä ja siitä, että hän on aina aidosti innostunut ja kiinnostunut tuottamaan huipputason palvelua jokaiselle asiakkaallemme!

Sanna Helttunen

Liiketoimintamuotoilija
Palvelumuotoilija

Sannan kanssa oli innostavaa tehdä yhteistyötä. Sen lisäksi että hän on hyvin helposti lähestyttävä ja aina ystävällinen, hän on myös  hyvin ratkaisukeskeinen ja kiinnostunut ymmärtämään syvällisesti toimintaamme ja tavoitteitamme ja yhteistyössä löysimme aina win-win-asetelmia uusissa pilotoinneissa.

Sanna ymmärsi  hyvin myös julkisen organisaation ja lain reunaehtoja ja jaksoi sinnikkäästi pohtia keinoja ratkaista käytännön esteitä toiminnalle. Yhteistyöprojektit saatiin toteutettua ja niistä virisi uudenlaista yhteistyötä.

Sari Pirttiluoto
Tampereen kaupungin työllisyys- ja kasvupalvelut

Lisätietoja

Asiakkaamme odottavat meiltä rautaista laatua. Etsimme kaikessa rauhassa yrityskulttuuriimme sopivaa liiketoimintamuotoilun tai palvelumuotoilun osaajaa Tampereelle.

Tunnistatko itsesi tästä:

  • Ihmisinä kasvaminen on minulle tärkeä arvo ja osa elämää✔️
  • En pelkää virheitä: olen jatkuvasti valmis kyseenalaistamaan omat ja asiakkaiden ajattelu- ja työskentelytavat✔️
  • Sytyn KREAPALin arvoista ja olemassaolon tarkoituksesta – ja koen olevani niihin mainio match✔️
  • Minulla on jo osaamista toteuttaa liiketoiminta- ja/tai palvelumuotoiluprojekteja, joista asiakkaat puhuvat pelkkää hyvää✔️
  • Minulla on osaamista ja halua hankkia itsenäisesti uusia asiakkaita✔️
  • Motivoidun palkkamallista, joka perustuu tuloksiin – ei työpaikalla vietettyyn aikaan✔️
  • Asun Tampereella – tai lähiseudulla✔️

Jos vastauksesi ylläoleviin on 7x✔️ – lue lisää TÄSTÄ.

SINUN NIMESI TÄHÄN?

Asiakkaamme odottavat meiltä rautaista laatua. Etsimme kaikessa rauhassa yrityskulttuuriimme sopivaa liiketoimintamuotoilun tai palvelumuotoilun osaajaa Tampereelle.

Tunnistatko itsesi tästä:

  • Ihmisinä kasvaminen on minulle tärkeä arvo ja osa elämää✔️
  • En pelkää virheitä: olen jatkuvasti valmis kyseenalaistamaan omat ja asiakkaiden ajattelu- ja työskentelytavat✔️
  • Sytyn KREAPALin arvoista ja olemassaolon tarkoituksesta – ja koen olevani niihin mainio match✔️
  • Minulla on jo osaamista toteuttaa liiketoiminta- ja/tai palvelumuotoiluprojekteja, joista asiakkaat puhuvat pelkkää hyvää✔️
  • Minulla on osaamista ja halua hankkia itsenäisesti uusia asiakkaita✔️
  • Motivoidun palkkamallista, joka perustuu tuloksiin – ei työpaikalla vietettyyn aikaan✔️
  • Asun Tampereella – tai lähiseudulla✔️

Jos vastauksesi ylläoleviin on 7x✔️ – lue lisää TÄSTÄ.

Veikko Törrönen
Perustaja, KREAPAL DESIGN OY

OKR-WEBINAARI: NÄIN VIET STRATEGIAN ARKEEN

ILMOITTAUDU!