Kreapal blogi

Ajatuksia asiakaskokemuksesta ja palvelumuotoilusta.

Voiko omaa elämää palvelumuotoilla?

24.6.2018   |   Veikko Törrönen

Istun laivan kahviossa matkalla kauan odotetulle perheen kesälomamatkalle Keski-Eurooppaan. Kävimme aamulla perheemme kanssa rauhallisella aamupalalla, jonka päätteeksi pyysin vaimolta aikaa jäsennellä rauhassa omia ajatuksiani. Istahdin kahvion paraatipaikalle, näköalaikkunan eteen, josta aukeaa mahtavat maisemat merelle. Laiva liikkuu tasaisesi, radiosta soi parhaillaan Johnny Cashin I Walk the Line – hetki on täydellinen.

voiko omaa elämää palvelumuotoilla

Olen kuluneella viikolla viikolla syventynyt Aki Hintsan kirjaan Voittamisen Anatomia. Kirja pysäytti minut ajattelemaan oman elämäni ydintä: kuka olen ja mitä elämältä haluan? Pysähdyn hetkeen ja liikutun tuntiessani vahvaa kiitollisuutta elämää kohtaan. Olen pohtinut näitä kysymyksiä useasti aikaisemminkin, joten koen ymmärtäväni jollakin tasolla vastaukset kysymyksiin – mutta ymmärränkö sittenkään? Tukevatko elämäni eri osa-alueet visioni saavuttamista optimaalisella tavalla? Olenko varmistanut kokonaisenergiani riittävyyden? Kysymykset ovat todella massiivisia ja vaativat ajatusten jäsentelyä. Voisiko muotoilusta olla apua?

Olen todistanut lukuisia kertoja muotoilulähtöisen ajattelutavan kyvykkyyden tuottaa laatikon ulkopuolisia, yksinkertaisia ja toimivia ratkaisumalleja.

 

Miten voisimme…

Muotoilun ongelmanratkaisutapa on yksinkertaisuudessaan nerokas. Siinä missä lean ja muut mekaaniset ja tieteelliset menetelmät lähtevät paikantamaan ja poistamaan ongelmaa, muotoiluajattelun ongelmanratkaisun ”miten voisimme” -kysymys laajentaa ajattelua – ongelman paikantamisen ja supistamisen sijaan. Hyvään lopputulokseen on monta reittiä ja palvelumuotoilijan työssä olen todistanut lukuisia kertoja muotoilulähtöisen ajattelutavan kyvykkyyden tuottaa laatikon ulkopuolisia, yksinkertaisia ja toimivia ratkaisumalleja. Päätin lähteä liikkeelle kiteyttämällä ongelmani ydinkysymyksen: miten voisin selkeyttää sen, mitä omalta elämältäni haluan?

 

Visuaalinen mallintaminen

Palvelut, liiketoimintastrategiat ja muut muotoilun kohteet liiketoiminnassa ovat kompleksisia ja aineettomia. Jotta kohteita pystytään ymmärtämään ja kehittämään, ne tulee ensin mallintaa ja kiteyttää visuaaliseen muotoon. Business Modell Canvas, Value Proposition Canvas, palvelupolku, Service Blueprint yms. muotoilun työkalut ovat klassisia esimerkkejä näistä kiteytyksistä.

Kuten niin usein työssäni totean, että valmista kiteytyksen mallia käsillä olevaan ongelmaan ei ole vielä olemassa – se tulee siis rakentaa itse. Kehittelen viikkotasolla uusia työkaluja, joten sain tämä vaiheen ohitettua nopeasti. Oli aika aloittaa työn vaativin vaihe – ajatteleminen.

 

Tutki ja määrittele

Pohdin elämäni onnistumisia ja pettymyksiä – ajanjaksoja, jolloin olen kokenut onnellisuutta ja ajanjaksoja, jolloin olen ollut henkisesti todella kovilla. Kävin läpi elämäni merkittävimpiä käännekohtia: kilpaurheilun lopettamista, rakastumista ja perheen perustamista, menettämisen tuottamaa henkistä tuskaa ja turvan illuusiosta luopumista, joka johti lopulta oman yrityksen perustamiseen. Haen laivan baarista lisää kahvia ja appelsiinituoremehua, katselen merelle ja päätän siirtää ajatukseni työkalulle.

Luon nopeasti vision mitä elämältäni haluan. Teemat, jotka tukevat tavoitettani onkin jo huomattavasti hankalampi määrittää. Hypin teemojen välillä ja kiteytän uudelleen niiden ydinkysymyksiä, katselen merelle, nautin tuoreesta kahvista, unelmoin, tunnen vahvoja tunteita ja annan ajatusteni valua työkalulle.. ajatukset alkavat jäsentyä selkeiksi kokonaisuuksiksi.

Muotoiluajattelu perustuu iteratiiviseen kehitykseen: kiteytettyyn tietoon perustuen luodaan hypoteesi, jota testaan erilaisten prototyyppien avulla – oikeassa elämässä.

 

Prototyyppinä elämä

Muotoiluajattelu perustuu iteratiiviseen kehitykseen: kiteytettyyn tietoon perustuen luodaan hypoteesi, jota testaan erilaisten prototyyppien avulla – oikeassa elämässä. Rakensin muotoilun menetelmillä hypoteesin omasta elämästäni ja kiteytin sen selkeään visuaaliseen muotoon. Työ auttoi jäsentämään ajatukseni ja tulee varmuudella helpottamaan päätöksentekoani arjen jatkuvissa valinnoissa – tiedostaen ja tiedostamatta. Tiedän myös varmuudella, että malli ei ole täydellinen eikä valmis– eikä tule ikinä olemaan – onhan kyse elämästä. Elämä on yllätyksellistä ja juuri siksi niin kiehtovaa.

Ja hei se vastaus otsikon kysymykseen: ”Voiko omaa elämää palvelumuotoilla?”: totta kai voi!

On aika luopua omasta hetkestä ja palata perheen pariin testaamaan oman elämän prototyyppiä – käytännön tasolla.

 

Kirjoittaja Veikko Törrönen on intohimoinen liiketoimintamuotoilija, palvelumuotoilija ja KREAPAL Oy:n perustaja.

 

Lataa palvelumuotoiluopas

Mitä on palvelumuotoilu? Miksi palvelumuotoilla? Mihin palvelumuotoilua voi hyödyntää? Miten palvelumuotoillaan? Jos haluat tutustua palvelumuotoiluun syvemmällä tasolla, voit ladata oppaamme täältä

 

Kuinka voimme auttaa?

KREAPAL on liiketoimintamuotoilun, palvelumuotoilun ja asiakaskokemuksen asiantuntijayritys. Autamme palauttamaan ihmisen takaisin liiketoiminnan ytimeen ja mahdollistamme muotoilun kaikenkokoisille yrityksille. Me koulutamme, valmennamme, fasilitoimme ja teemme projekteja kaikenkokoisille edelläkävijäorganisaatioille – toimialariippumattomasti – ympäri Suomen.

Tiedät jo mitä yrityksesi pitäisi tehdä. Älä jää pohdintojesi kanssa yksin, vaan ota yhteyttä ja kerro meille mihin haluat muutosta. Me kerromme, miten kytkemme ihmiset muutokseen mukaan ja miten me sen teemme – yhdessä teidän kanssa.

Veikko Törrönen
perustaja | toimitusjohtaja
040 7055 810
veikko@kreapal.fi

FacebookTwitterLinkedIn

Muotoilua strategisella tasolla hyödyntävien S&P 500 yritysten kurssiarvon kehitys 10 vuoden ajalta vs. yritykset, jotka eivät panostaneet muotoiluun ✔️👌 #liiketoimintamuotoilu #palvelumuotoilu #strategia

Mihin liiketoimintamuotoilua voidaan hyödyntää? Millaista osaamista se vaatii? https://t.co/WIXTgMU2yc #liiketoimintamuotoilu #businessdesign #palvelumuotoilu

Olemme startanneet uuden viileän palvelumuotoiluprojektin. Tätäkään hommaa ei tehdä umpiossa, eli jokainen jaettu kokemus ja ajatus on tärkeä. Kiitos osallistumisesta - ilosanomaa saa jakaa ✔️✌️ Linkki kyselyyn: https://t.co/kgWycazUKh #palvelumuotoilu

Millaisen jäljen yrityksesi jättäisi sen ihmisiin, asiakkaisiin & henkilöstöön ja koko yhteiskuntaan, jos sen uinuva potentiaali saataisi hyödynnetyksi? Nappaa @kreapal opas vaikuttavan tulevaisuuden muotoiluun #liiketoimintamuotoilu #strategia

https://t.co/sln3ehIu0u

Mitä on liiketoimintamuotoilu ja miksi edelläkävijät panostavat siihen? https://t.co/Vh9ANCQH24 #liiketoimintamuotoilu #businessmuotoilu #businessdesign

Ajankohtaista

Tapaat meidät syksyllä 2018 mm. seuraavissa tapahtumissa

23.6.2018

Heinäkuussa lomailemme.. yrittäjämäisesti Heinäkuussa latailemme akkuja ja valmistaudumme tulevaan syksyyn. Jos ajatuksesi...

Jatka lukemista

Tietosuojaseloste

25.5.2018

Henkilötietolaki - (523/1999) 10 § ja 24 § - 4.7.2017 | GDPR - Euroopan parlamentin ja neuvoston asetus (EU) 2016/679 -...

Jatka lukemista

Kauppakamariaamiainen | Palvelumuotoilu taipuu menetelmänä moneksi (8.6.2018)

15.5.2018

Palvelumuotoilu ei ole perinteistä konsultointia vaan tähän aikakauteen sopiva yhteiskehittämisen menetelmä, jota ei ole...

Jatka lukemista

Tilaa uutiskirje

Tilaan KREAPAL uusimmat postaukset ja uutiskirjeen

Voimmeko auttaa?

Tiedät jo mitä yrityksesi pitäisi tehdä. Älä jää pohdintojesi kanssa yksin, vaan kerro meille mihin haluat muutosta. Me kerromme miten kytkemme ihmiset muutokseen mukaan ja miten me sen teemme – yhdessä.

Kreapal facebook Kreapal twitter Kreapal linkedin Kreapal instagram
Lisätietoja

Veikko on yrityksen perustaja, liiketoimintamuotoilija ja palvelumuotoilija, jonka projekteissa painottuu vahvasti liiketoiminnallisesti mitattavissa oleva hyöty. Hän on johtanut lukuisia liiketoiminta- ja palvelumuotoiluhankkeita niin yksityisellä kuin julkisellakin sektorilla, sekä asiakaskokemuksen kehittämistä merkittävässä suomalaisessa konsernissa. Veikko on opiskellut palvelumuotoilua kolmessa suomalaisessa korkeakoulussa, liiketoimintamuotoilua TU Delft:issä ja MBA tutkinnon University of Wales:issa.

Veikko käy säännöllisesti puhumassa erilaisissa palvelumuotoilun, asiakaskokemuksen ja markkinoinnin tapahtumissa ja seminaareissa. Hän on innostaja ja tekijä, jonka koulutuksissa, työpajoissa ja projekteissa syntyy oivalluksia ja tuloksia – aina rennossa hengessä.

Veikko Törrönen | Liiketoimintamuotoilu & Palvelumuotoilu

Ota yhteyttä
Lisätietoja

Asiakkaat kuvaavat Ninaa tarkkasilmäiseksi yrityskulttuurimuotoilijaksi, joka osaa kiteyttää syy-seuraussuhteita näkyviksi ja käyttökelpoisiksi työkaluiksi. Valmentajana Nina auttaa tiimejä ja yksilöitä näkemään asioita uusista näkökulmista. Laaja ymmärrys poikkitieteellisesti ihmisestä osana työyhteisöä auttaa häntä havainnoimaan ja tukemaan ihmisten kasvua osana työyhteisöä.

Ninalla on vahva liiketoiminnallinen osaaminen: hän rakensi SuomenTelecenter Oy:n liiketoiminnan tyhjästä yli 8 M€ vuotuiseen liikevaihtoon toimien itse operatiivisesta toiminnasta vastaavana kasvun mahdollistajana.  Hän on johtanut satoja valmennusprojekteja ja toiminut valmentajana hyvin erilaisissa organisaatioissa.

Nina on tunneälykäs joukkuepelaaja, jonka projekteissa tapahtuu isoja asioita sekä prosessien että henkisen kasvun tasolla.

Nina Rinne | Yrityskulttuurimuotoilu

Aika kääriä hihat? Soita Veikko Törrönen 040 7055 810 tai jätä viesti, niin olemme sinuun yhteydessä.

Tilaan KREAPAL uusimmat postaukset ja uutiskirjeen

Aika kääriä hihat? Soita Veikko Törrönen 040 7055 810 tai jätä viesti, niin olemme sinuun yhteydessä.

Tilaan KREAPAL uusimmat postaukset ja uutiskirjeen

TÄMÄN ME TEEMME

Palautamme ihmisen takaisin liiketoiminnan ytimeen | Mahdollistamme liiketoiminnan muotoilun kaikenkokoisille yrityksille

KREAPAL Oy
Rautatienkatu 21 B
33100 Tampere
Y-tunnus: 2871561-4

YHTEYDENOTOT
Veikko Törrönen
perustaja | toimitusjohtaja
040 7055 810
veikko@kreapal.fi


LASKUTUSOSOITTEET

Verkkolaskut
Verkkolaskuosoite: 003728715614
Operaattori: 003721291126 (Maventa)
Välittäjätunnus pankkiverkosta lähetettäessä: DABAFIHH

PDF-laskut sähköpostilla
28715614@scan.netvisor.fi