Kreapal blogi

Ajatuksia asiakaskokemuksesta ja palvelumuotoilusta.

Voiko omaa elämää palvelumuotoilla?

24.6.2018   |   Veikko Törrönen

Istun laivan kahviossa matkalla kauan odotetulle perheen kesälomamatkalle Keski-Eurooppaan. Kävimme aamulla perheemme kanssa rauhallisella aamupalalla, jonka päätteeksi pyysin vaimolta aikaa jäsennellä rauhassa omia ajatuksiani. Istahdin kahvion paraatipaikalle, näköalaikkunan eteen, josta aukeaa mahtavat maisemat merelle. Laiva liikkuu tasaisesi, radiosta soi parhaillaan Johnny Cashin I Walk the Line – hetki on täydellinen.

voiko omaa elämää palvelumuotoilla

Olen kuluneella viikolla viikolla syventynyt Aki Hintsan kirjaan Voittamisen Anatomia. Kirja pysäytti minut ajattelemaan oman elämäni ydintä: kuka olen ja mitä elämältä haluan? Pysähdyn hetkeen ja liikutun tuntiessani vahvaa kiitollisuutta elämää kohtaan. Olen pohtinut näitä kysymyksiä useasti aikaisemminkin, joten koen ymmärtäväni jollakin tasolla vastaukset kysymyksiin – mutta ymmärränkö sittenkään? Tukevatko elämäni eri osa-alueet visioni saavuttamista optimaalisella tavalla? Olenko varmistanut kokonaisenergiani riittävyyden? Kysymykset ovat todella massiivisia ja vaativat ajatusten jäsentelyä. Voisiko muotoilusta olla apua?

Olen todistanut lukuisia kertoja muotoilulähtöisen ajattelutavan kyvykkyyden tuottaa laatikon ulkopuolisia, yksinkertaisia ja toimivia ratkaisumalleja.

 

Miten voisimme…

Muotoilun ongelmanratkaisutapa on yksinkertaisuudessaan nerokas. Siinä missä lean ja muut mekaaniset ja tieteelliset menetelmät lähtevät paikantamaan ja poistamaan ongelmaa, muotoiluajattelun ongelmanratkaisun ”miten voisimme” -kysymys laajentaa ajattelua – ongelman paikantamisen ja supistamisen sijaan. Hyvään lopputulokseen on monta reittiä ja palvelumuotoilijan työssä olen todistanut lukuisia kertoja muotoilulähtöisen ajattelutavan kyvykkyyden tuottaa laatikon ulkopuolisia, yksinkertaisia ja toimivia ratkaisumalleja. Päätin lähteä liikkeelle kiteyttämällä ongelmani ydinkysymyksen: miten voisin selkeyttää sen, mitä omalta elämältäni haluan?

 

Visuaalinen mallintaminen

Palvelut, liiketoimintastrategiat ja muut muotoilun kohteet liiketoiminnassa ovat kompleksisia ja aineettomia. Jotta kohteita pystytään ymmärtämään ja kehittämään, ne tulee ensin mallintaa ja kiteyttää visuaaliseen muotoon. Business Modell Canvas, Value Proposition Canvas, palvelupolku, Service Blueprint yms. muotoilun työkalut ovat klassisia esimerkkejä näistä kiteytyksistä.

Kuten niin usein työssäni totean, että valmista kiteytyksen mallia käsillä olevaan ongelmaan ei ole vielä olemassa – se tulee siis rakentaa itse. Kehittelen viikkotasolla uusia työkaluja, joten sain tämä vaiheen ohitettua nopeasti. Oli aika aloittaa työn vaativin vaihe – ajatteleminen.

 

Tutki ja määrittele

Pohdin elämäni onnistumisia ja pettymyksiä – ajanjaksoja, jolloin olen kokenut onnellisuutta ja ajanjaksoja, jolloin olen ollut henkisesti todella kovilla. Kävin läpi elämäni merkittävimpiä käännekohtia: kilpaurheilun lopettamista, rakastumista ja perheen perustamista, menettämisen tuottamaa henkistä tuskaa ja turvan illuusiosta luopumista, joka johti lopulta oman yrityksen perustamiseen. Haen laivan baarista lisää kahvia ja appelsiinituoremehua, katselen merelle ja päätän siirtää ajatukseni työkalulle.

Luon nopeasti vision mitä elämältäni haluan. Teemat, jotka tukevat tavoitettani onkin jo huomattavasti hankalampi määrittää. Hypin teemojen välillä ja kiteytän uudelleen niiden ydinkysymyksiä, katselen merelle, nautin tuoreesta kahvista, unelmoin, tunnen vahvoja tunteita ja annan ajatusteni valua työkalulle.. ajatukset alkavat jäsentyä selkeiksi kokonaisuuksiksi.

Muotoiluajattelu perustuu iteratiiviseen kehitykseen: kiteytettyyn tietoon perustuen luodaan hypoteesi, jota testaan erilaisten prototyyppien avulla – oikeassa elämässä.

 

Prototyyppinä elämä

Muotoiluajattelu perustuu iteratiiviseen kehitykseen: kiteytettyyn tietoon perustuen luodaan hypoteesi, jota testaan erilaisten prototyyppien avulla – oikeassa elämässä. Rakensin muotoilun menetelmillä hypoteesin omasta elämästäni ja kiteytin sen selkeään visuaaliseen muotoon. Työ auttoi jäsentämään ajatukseni ja tulee varmuudella helpottamaan päätöksentekoani arjen jatkuvissa valinnoissa – tiedostaen ja tiedostamatta. Tiedän myös varmuudella, että malli ei ole täydellinen eikä valmis– eikä tule ikinä olemaan – onhan kyse elämästä. Elämä on yllätyksellistä ja juuri siksi niin kiehtovaa.

Ja hei se vastaus otsikon kysymykseen: ”Voiko omaa elämää palvelumuotoilla?”: totta kai voi!

On aika luopua omasta hetkestä ja palata perheen pariin testaamaan oman elämän prototyyppiä – käytännön tasolla.

 

Kirjoittaja Veikko Törrönen on intohimoinen liiketoimintamuotoilija, palvelumuotoilija ja KREAPAL Oy:n perustaja.

 

Lataa palvelumuotoiluopas

Mitä on palvelumuotoilu? Miksi palvelumuotoilla? Mihin palvelumuotoilua voi hyödyntää? Miten palvelumuotoillaan? Jos haluat tutustua palvelumuotoiluun syvemmällä tasolla, voit ladata oppaamme täältä

 

Kuinka voimme auttaa?

KREAPAL on liiketoimintamuotoilun, palvelumuotoilun ja asiakaskokemuksen asiantuntijayritys. Autamme palauttamaan ihmisen takaisin liiketoiminnan ytimeen ja mahdollistamme muotoilun kaikenkokoisille yrityksille. Me koulutamme, valmennamme, fasilitoimme ja teemme projekteja kaikenkokoisille edelläkävijäorganisaatioille – toimialariippumattomasti – ympäri Suomen.

Tiedät jo mitä yrityksesi pitäisi tehdä. Älä jää pohdintojesi kanssa yksin, vaan ota yhteyttä ja kerro meille mihin haluat muutosta. Me kerromme, miten kytkemme ihmiset muutokseen mukaan ja miten me sen teemme – yhdessä teidän kanssa.

Veikko Törrönen
perustaja | toimitusjohtaja
040 7055 810
veikko@kreapal.fi

FacebookTwitterLinkedIn

Muutos aitoon ihmislähtöiseen liiketoimintaan vaatii johdon sitoutumista ja kykyä kyseenalaistaa vallitseva tapa toimia🔥 #liiketoimintamuotoilu #palvelumuotoilu #asiakaskokemus #kreapal

Palvelumuotoilu on uusi musta https://t.co/LSnekKgwXd #palvelumuotoilu #asiakaskokemus #vieraskynä

Hyviä Uutisia ✌️#liiketoimintamuotoilu #palvelumuotoilu #asiakaskokemus #cx #ilonkautta #kreapal

Assumption is the mother of all f*#k up’s | Kysy asiakkaalta - älä oleta✌️#liiketoimintamuotoilu #palvelumuotoilu #asiakaskokemus #kreapal

CASE | Lue miten #palvelumuotoilu auttoi Kanta-Hämeen sote- ja maakuntauudistusta valmistelevaa Oma Häme –hanketta 🙌 https://t.co/HFrVC3kdwJ #CX #asiakaskokemus #työntekijäkokemus #sote

Ajankohtaista

Puheenjohtaja & keynote – kovassa seurassa | Next Level Service Design 2019

30.11.2018

Alma Talentin järjestämä Next Level Service Design 2019 -seminaari (6-7.3.2019) nostaa keskiöön palvelumuotoilun...

Jatka lukemista

HUOMIO TAMPERE | Etsimme liiketoimintamuotoilijaa tai palvelumuotoilijaa

1.10.2018

Olemme painaneet hommia ilon kautta ja rakkaudesta lajiin siihen malliin, että nyt olisi yrityksemme ensimmäisen rekrytoinnin...

Jatka lukemista

Tapaat meidät syksyllä 2018 mm. seuraavissa tapahtumissa

23.6.2018

Heinäkuussa lomailemme.. yrittäjämäisesti Heinäkuussa latailemme akkuja ja valmistaudumme tulevaan syksyyn. Jos ajatuksesi...

Jatka lukemista

Voimmeko auttaa?

Tiedät jo mitä yrityksesi pitäisi tehdä. Älä jää pohdintojesi kanssa yksin, vaan kerro meille mihin haluat muutosta. Me kerromme miten kytkemme ihmiset muutokseen mukaan ja miten me sen teemme – yhdessä.

Varaa kalenteristamme sinulle sopivin aika ilmaiseen 20 min. sparrauspalveluun etäyhteydellä asiantuntijamme kanssa. Varauksen voit tehdä täältä. Osaamme kysyä oikeita kysymyksiä, joten sinun ei tarvitse valmistautua millään tavalla. Sparrauksellamme on tehdastakuu: kanssamme vietetty aika tuottaa oivalluksia – rennossa hengessä.

Kreapal facebook Kreapal twitter Kreapal linkedin Kreapal instagram
Lisätietoja

Veikko on yrityksen perustaja, liiketoimintamuotoilija ja palvelumuotoilija, jonka kaikessa tekemisessä painottuu arvon tasapainoinen tuottaminen kolmella tasolla: asiakkaiden, työntekijöiden ja omistajien. Hän on johtanut lukuisia liiketoiminta- ja palvelumuotoiluhankkeita niin yksityisellä kuin julkisellakin sektorilla, sekä asiakaskokemuksen kehittämistä merkittävässä suomalaisessa konsernissa. Veikko on opiskellut palvelumuotoilua kolmessa suomalaisessa korkeakoulussa, sekä liiketoimintamuotoilua TU Delft:issä.

Veikko ei toista vain muiden ajatuksia, vaan ottaa aktiivisesti kantaa liiketoimintalähtöisen muotoilun kehitykseen Suomessa. Hän kehittää ja visualisoi konsepteja, työkaluja ja menetelmiä, sekä kirjoittaa parhaillaan kirjaa palvelumuotoilusta. Kirja tullaan julkaisemaan loppusyksystä 2019.

Veikko on kysytty esiintyjä erilaisissa palvelumuotoilun, asiakaskokemuksen ja markkinoinnin tapahtumissa ja seminaareissa. Häntä kiitetään erityisesti kyvystään oivalluttaa isoja kokonaisuuksia tavalla, joka puhuttelee niin organisaatioiden ylintä johtoa kuin työntekijöitäkin. Veikko on innostaja ja tekijä, jonka koulutuksissa, työpajoissa ja muotoiluprojekteissa syntyy oivalluksia ja tuloksia – aina rennossa hengessä.

Nyt tiedät minusta jo melko paljon – olisi ilo tutustua ja kuulla sinua askarruttavasta haasteesta tai mahdollisuudesta. Varaa kalenteristani sinulle sopivin 20 min. aika sparraukseen etäyhteydellä – voit varata ajan täältä.

VEIKKO TÖRRÖNEN | Liiketoimintamuotoilija & Palvelumuotoilija | #strategia #rohkeus #ilonkautta #yhdessä

veikko@kreapal.fi

040 705 5810

Linkedin

"Veikko vakuutti minut innostuksellaan ja osaamisellaan jo 2016 keväällä, kun tapasimme ensi kertaa. Jo tällöin heräsi ajatus, että Veikko voisi meitä auttaa rakentamaan yrityksemme muutosmatkaa. 2018 kesällä tämä konkretisoitui, kun aloitimme yhteistyön KREAPALin kanssa. Yhteistyöstä saatu palaute on ollut erinomaista! Tavoite on yhä syventää yhteistyötä siten, että KREAPAL on keskeinen kumppani ICT Elmon kasvussa ja tulee mukaan myös vaativimpiin asiakascaseihimme. "

Janne Aaltonen
Toimitusjohtaja, ICT Elmo Oy

Lisätietoja

Petrina on asiakaskokemuksen sekä strategisen markkinoinnin ammattilainen. Hän on ollut mukana kehittämässä ja uudistamassa kaikkien tuntemaa suomalaista yritystä työntekijä- ja asiakaskokemuksen terävimpään kärkeen – aina Great Place to Work kultamitaliin asti. Hänellä on myös monen vuoden kokemus kansainvälisestä liiketoiminnasta, markkinoinnista ja myymäläketjutoiminnasta muotialan yrityksessä.

Petrinalla on tuoreet opinnot palvelumuotoilusta ja positiivisesta psykologiasta. Palvelumuotoilijana hänen roolinaan on tuoda syvyyttä ja strategista ihmislähtöistä näkemystä asiakkaidemme arkeen.

Ilo tavata 😃🙌

PETRINA PALMROTH | Palvelumuotoilija | #asiakaskokemus #ihmiset #yhdessä

petrina@kreapal.fi

050 472 6690

Nyt tiedät meistä jo melko paljon – olisi ilo tutustua ja kuulla sinua askarruttavasta haasteesta tai mahdollisuudesta! Otathan yhteyttä - me autamme. 🙌

Nyt tiedät meistä jo melko paljon – olisi ilo tutustua ja kuulla sinua askarruttavasta haasteesta tai mahdollisuudesta! Otathan yhteyttä - me autamme. 🙌

OTA YHTEYTTÄ

Varaa ilmainen sparraus etäyhteydellä
Varaa kalenteristamme aika ilmaiseen 20 min. sparrauspalveluun asiantuntijamme kanssa. Varauksen voit tehdä täällä. Myönnämme sparraukselle tehdastakuun: kanssamme vietetty aika tuottaa oivalluksia – rennossa hengessä. 🙌

Soita tai laita sähköpostia
Haluamme tutustua sinuun ja organisaatioosi. Suosittelemmekin yhteistyön aloittamista etätapaamisella, mutta totta kai meidät tavoittaa myös puhelimella ja sähköpostilla.

Veikko Törrönen
perustaja | liiketoimintamuotoilija | palvelumuotoilija
040 7055 810
veikko@kreapal.fi

Tule kylään
Toimistomme sijaitsee aivan Tampereen ydinkeskustassa, rautatieaseman vieressa.

Crazy Town (5. kerros)
Rautatienkatu 21 B
33100 Tampere


LASKUTUSOSOITTEET

Y-tunnus
2952382-5

Verkkolaskut
Verkkolaskuosoite: 003729523825
Operaattori: 003721291126 (Maventa)
Välittäjätunnus pankkiverkosta lähetettäessä: DABAFIHH

PDF-laskut sähköpostilla
29523825@scan.netvisor.fi