Kreapal logo OTA YHTEYTTÄ >

KREAPAL BLOGI

Tiukkaa sisältöä asiakaslähtöisen kilpailuedun rakentamiseen. Menetelminä liiketoimintamuotoilu ja palvelumuotoilu.

Tilaa uutiskirje TÄSTÄ

Mikä on OKR? Näin testaat mallia ketterästi!

2.6.2022   |   Veikko Törrönen

Mikä on OKR? Mitä hyötyä siitä on? Miten voisin hyödyntää sitä omassa työssäni? Jos etsit vastauksia näihin kysymyksiin, luet juuri oikeaa blogia!

 

Kuulostaako tutulta?

  • Strategia ei ohjaa tekemistänne: energianne ja resurssinne kohdistuvat eri suuntiin.
  • Strategianne on kompleksinen: henkilöstönne ei ymmärrä miten heidän työnsä kytkeytyy osaksi yrityksen isoa kuvaa.
  • Strategiatyössänne ei olla onnistuttu sitouttamaan ihmisiä yhteiseen strategiseen suuntaan – ja jatkon toimenpiteisiin parhaalla mahdollisella tavalla.

 

OKR on tavoitejohtamismalli, joka auttaa ohjaamaan koko yrityksen energiat ja resurssit yhdessä valittuun suuntaan: sillä johdetaan organisaation strategisia tavoitteita tiimi- ja yksilötasolle asti – ja luodaan edellytykset toteuttaa strategisia tavoitteita yhdessä.

 

Mikä on OKR?

OKR on tavoitejohtamismalli, joka auttaa ohjaamaan koko yrityksen energiat ja resurssit yhdessä valittuun suuntaan: sillä johdetaan organisaation strategisia tavoitteita tiimi- ja yksilötasolle asti – ja luodaan edellytykset toteuttaa tavoitteita yhdessä.

OKR tulee sanoista objetives and key results. Pidetään homma simppelinä ja avataan kevyesti OKR-mallin kolme keskeistä tasoa.

 

Tavoitteita voi olla kerrallaan maksimissaan viisi. Ja näiden tulisi olla mielellään innostavia ja motivoivia.


1. OBJECTIVES = TAVOITTEET
Jokaisella organisaatiolla on strategisia tavoitteita – ja ne ovat OKR-mallin tavoitteiden perusta. Tavoitteita voivat olla esimerkiksi: ”Olemme toimialamme halutuin työpaikka”, ”Kannattava kasvu ilman kohtuutonta riskiä” tai vaikka ”Maailmanluokan markkinointi”.

Koska organisaatioilla on tyypillisesti aivan liikaa tavoitteita, se ei saa oikein mitään loppuun asti valmiiksi. Tämän vuoksi OKR-mallissa tavoitteita voi olla kerrallaan maksimissaan viisi. Ja näiden tulisi olla mielellään innostavia ja motivoivia.

 

Avaintuloksilla konkretisoidaan tavoitteet mitattavaan muotoon.

 

2. KEY RESULTS = AVAINTULOKSET
Tavoitteilla määritellään haluttu suunta, avaintuloksilla konkretisoidaan tavoitteet mitattavaan muotoon. Näin kyetään seuraaman tavoitteiden saavuttamista faktiivisesti. Myös avaintulosten tulisi olla innostavia, mutta vielä tärkeämpää on niiden ymmärrettävyys ja yksiselitteisyys: hyvä avaintulos on sellainen, joka ei sisällä tulkinnanvaraa onko se saavutettu vai ei. Avaintuloksia voi olla esimerkiksi: ”Nostamme eNPS tuloksen keskiarvon >80, ”Kasvatamme keskikaupan kokoa >5%.”

OKR-mallissa avaintuloksia voi olla kerrallaan maksimissaan viisi jokaista tavoitetta kohden, mutta mielestäni viisi on aivan liikaa! Tähtään projekteissani aina yhteen master-avaintulokseen jokaista tavoitetta kohden. Tämä selkeys on tärkeää ennen kaikkea vaiheessa, jossa OKR-mallia kokeillaan ensimmäistä kertaa.

 

Kokemukseni mukaan, suurin haaste OKR-mallin käyttöönotossa tulee tehtävien tasolla: niistä tehdään liian isoja. Hyvin määritelty tehtävä on riittävän pieni, selkeästi määritelty – ja jos mahdollista, kerralla toteutettavissa.

 

3. TEHTÄVÄT
Tavoitteet (Objectives) ja avaintulokset (Key results) tuovat selkeyttä yhteiseen tekemiseen, mutta eivät vielä itsessään muuta mitään: niistä tulee totta vasta kun tekeminen muuttuu. Kokemukseni mukaan, suurin haaste OKR-mallin käyttöönotossa tulee tehtävien tasolla: niistä tehdään liian isoja.

Hyvin määritelty tehtävä on riittävän pieni, selkeästi määritelty – ja jos mahdollista, kerralla toteutettavissa. Tehtäviä voi olla esimerkiksi: ” Kirjoita yksi blogikirjoitus huhtikuun aikana”, Järjestä yhteinen virkistyspäivä toukokuussa”.  

 

Google, Intel, Mindwalley, Slack, Facebook, Twitter, Microsoft, Panasonic  ja monet muut kansainväliset edelläkävijäyritykset ovat kertoneet, että niiden strategia on onnistunut nimenomaan OKR-mallin ansiosta – ja malli on rantautunut vauhdilla myös Suomeen!

 

Miksi OKR?

Google, Intel, Mindwalley, Slack, Facebook, Twitter, Microsoft, Panasonic ja monet muut kansainväliset edelläkävijäyritykset ovat kertoneet, että niiden strategia on onnistunut nimenomaan OKR-mallin ansiosta – ja malli on rantautunut vauhdilla myös Suomeen. Poikkeuksellisen laadukkaassa kotimaisessa kirjassa, Strategia arkeen OKR-malilla (Hämäläinen & Sora), mainitaan ainakin seuraavien kotimaisten yritysten hyödyntävän okr-mallia: Nixu, Heltti, Futurice, Motiva ja Ambientia. Ja näiden yritysten tuloksethan ovat kieltämättä melko huikeita!

OKR-mallin edut pähkinänkuoressa:

  • Tuo organisaatioon selkeyttä ja fokusta konkretisoimalla strategiset valinnat tekemisen tasolle.
  • Samansuuntaistaa organisaation toimintaa kaikilla tasoilla.
  • Tuo läpinäkyvyyttä siitä, mitä eri funktiot, tiimit ja yksilöt tekevät konkreettisesti yhteisten tavoitteiden saavuttamiseksi.
  • Lisää vastuunkantoa ja työn tuottavuutta.
  • Kannustaa rohkeisiin tavoitteisiin.
  • Auttaa saavuttamaan halutut tulokset nopeammin.
  • Helpottaa hallituksen, johdon ja esimiesten kyvykkyyttä johtaa muutosta.

 

OKR-malli testiin – ketterästi!

OKR-mallia on tavoitejohtamisen malli, joka käytetään perinteisesti organisaation strategian toteuttamisessa. Sen käyttöönottoa ohjataan ja fasilitoidaan systemaattisesti läpi organisaation, eli kyse on johtamismallin muutoksesta. Olemme auttaneet erikokoisia yksityisen ja julkisen sektorin organisaatioita tässä – ja autamme mielellämme myös sinun organisaatiotasi kun sen aika koittaa.

Näin voimme auttaa: 

  • Määritellään juuri teidän organisaatioonne sopiva tapa hyödyntää OKR-mallia.
  • Luodaan suunnitelma ja aikataulu OKR-mallin käyttöönotolle.
  • Määritellään roolit ja vastuut OKR-mallin käyttöönotossa.
  • Organisaation ja tiimien tavoitteiden, avaintulosten ja käytännön toimenpiteiden määrittely.
  • Johtoryhmän, esimiesten ja lähettiläiden valmentaminen OKR-mallin käyttöön.
  • OKR-softan pystytys ja käyttöönotto.
  • OKR-mallin muutaman kierroksen käytännön toteutus arjessa kanssanne.

Jos teillä ei vielä ole OKR-mallia käytössä, mutta haluaisit kokeilla sitä omalla vastuualueellasi, ota seuraava työkalu testiin!

mikä on okrHyödynnämme OKR-ajattelua melkein jokaisessa projektissamme – ja malli toimii! Voit tutustua OKR-palveluihimme TÄSTÄ.

 

OKR-malli sopii jokaiselle organisaatioille riippumatta koosta tai strategian sisällöstä.

 

Haluatko oppia lisää?

Jos haluat oppia aiheesta lisää, lataa oppaamme TÄSTÄ.

mikä on okr

 

Mikä on OKR – vieläkö mietityttää? Me autamme – pyydä tarjous!

Nykyinen projektiemme NPS=100, eli jokainen asiakas suosittelee yhteistyötä kanssamme.

Veikko Törrönen

Pyydä tarjous:
1️⃣  Varaa etätapaaminen TÄSTÄ, tai soita 040 7055 810.
2️⃣  Tavataan uudelleen ja käydään tarjous läpi. Siinä kaikki.

 

Kirjoittaja Veikko Törrönen on intohimoinen liiketoimintamuotoilija, palvelumuotoilija, valmentaja ja KREAPAL DESIGN Oy:n perustaja.

Jaa Someen:
FacebookTwitterLinkedIn

Kreapal numeroina

perustettu 0
projekteja + 0
valmennettua asiakasta + 0
fiksuttelua 0 %

asiakkaista suosittelee

0 %

* Vuodesta 2022 alkaen, jokaisen projektin asiakas on suositellut yhteistyötä kanssamme.

Kiinnostuitko?

Ota yhteyttä.

   
veikko-torronen

Veikko Törrönen

Perustaja, Liiketoimintamuotoilija, Palvelumuotoilija

Jätä viesti ja olemme sinuun yhteydessä arkisin jo samana päivänä!

  • Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.

STRATEGIAN TOTEUTTAMINEN OKR-MALLILLA.

LATAA OPAS TÄSTÄ >