Kreapal logo OTA YHTEYTTÄ >

KREAPAL BLOGI

Tiukkaa sisältöä asiakaslähtöisen kilpailuedun rakentamiseen. Menetelminä liiketoimintamuotoilu ja palvelumuotoilu.

Tilaa uutiskirje TÄSTÄ

Mikä on visio? Huomioi nämä näkökulmat vision muotoilussa

1.7.2022   |   Veikko Törrönen

Mikä on visio? Mitä konkreettista hyötyä siitä on liiketoiminnalle? Millainen on hyvä yrityksen visio? Jos etsit vastauksia näihin kysymyksiin, luet juuri oikeaa blogia – jatka vaan eteenpäin.

 

Visio on simppelisti kiteytettynä näkemys tulevasta.

 

Mikä on visio?

Visio on simppelisti kiteytettynä näkemys tulevasta.

Se on kirjallinen kiteytys innostavasta tahtotilasta, jonka yritys toteuttaa tulevaisuudessa – ja jota kohti ponnistellaan yhtenä rintamana.

Visio on siis jotakin, jota ei vielä ole olemassa – ja jonka sen sanoittajat aikovat elää yhdessä todeksi.

Visio on yksi strategian tärkeimmistä peruselementeistä yhdessä mission, arvojen ja strategisten painopistealueiden (must-win-battle) kanssa.

Koska se määritellään tyypillisesti pitkälle aikavälille (>5 vuotta), ja koska se on tulevaisuuteen suuntaavuuden lisäksi tavoitteellinen, se on määrittävä tekijä koko muulle strategiatyölle.

Luonteestaan johtuen, visio on strategian staattisin elementti: vision muuttuessa, myös koko sen toteuttamista palvelevan strategian tulee muuttua.

 

Visio auttaa yritystä luomaan näkemyksensä mukaista tulevaisuutta ja ottamaan toistuvasti strategisia askelia sitä kohti.

 

Mitä hyötyä visiosta on?

Kulunut lause, mutta niin totta: kaikki ympärillämme muuttuu jatkuvasti kiihtyvällä tahdilla. Visio auttaa yritystä luomaan näkemyksensä mukaista tulevaisuutta ja ottamaan toistuvasti strategisia askelia sitä kohti – sen sijaan että se ainoastaan reagoisi toimintaympäristössä tapahtuviin muutoksiin.

Ilman kirkasta yhteistä näkemystä tulevaisuudesta, yritys ei myöskään kykene reagoimaan muutoksista avautuviin mahdollisuuksiin ketterästi – tai se hukkaa resursseja reagoimalla liian moneen muutokseen tavalla, joka vahingoittaa yritystä pitkällä aikajänteellä.

 

Vision hyödyt kiteytettynä:

  • Kertoo selkeästi kaikille sidosryhmille sen tahtotilan, mitä kohti yritys ponnistelee yhdessä.
  • Auttaa kohdistamaan yrityksen energiat ja resurssit yhdessä valittuun suuntaan.
  • Inspiroi ja puhuttelee valittua asiakasryhmää.
  • Motivoi ja innostaa oikeanlaisia ihmisiä liittymään mukaan vision toteuttamiseksi.
  • Tuo merkityksellisyyttä työhön muistuttamalla arjen puurtamisen ja haasteiden keskellä, miksi jaksamme ponnistella.
  • Tuo tehokkuutta päätöksentekoon.

 

Hyvä visio on motivoiva, innostava ja kiinnostava – valitulle kohderyhmälle. Se on uniikki ilmentymä omistajien tahtotilasta ja yrityksen arvoista.

 

Millainen on hyvä visio?

Hyvä visio on ennen kaikkea motivoiva, innostava ja kiinnostava! Se puhuttelee valittua asiakasryhmää, auttaa houkuttelemaan oikeat talentit mukaan yhteiselle matkalle – ja motivoi kaikkia sen todeksi elämiseen: myös niinä vaikeina hetkinä, kun haluttu muutos ei etene toivotulla tavalla.

Hyvä visio on myös uniikki ilmentymä omistajien tahtotilasta ja yrityksen arvoista. Kahdella samalla toimialalla samankaltaisia palveluita tarjoavalla yrityksellä visiot voivat olla täysin toisistaan poikkeavia. Toisen näkemys tulevasta voi pohjautua rohkeaan unelmaan – toisen maltilliseen, helpommin hallittavissa olevaan tulevaisuuteen. Ja kumpikin näistä voi olla erinomainen visio juuri kyseiselle yritykselle.

Vaikka visiolla ei ole mitään määriteltyä pituutta, on se parhaimmillaan kiteytetty muotoon, joka on helppo ymmärtää, muistaa ja kommunikoida. Hyvä visio on myös totta kai linjassa yrityksen strategian muiden ydinelementtien kanssa. Se kiteyttää napakasti näkemyksen yhteisestä tulevaisuudesta – rajaten samalla pois sen, mikä ei kuulu yrityksen tulevaisuuteen.

Tässä muutamia esimerkkejä visioista kotimaasta ja maailmalta:

  • Disney: Teemme ihmiset onnelliseksi
  • Ikea: Parempi arki tavallisille ihmisille
  • Valio: Maailman innovatiivision maito- ja ruokatalo
  • VR: Yhteisellä matkalla maailman parhaaksi
  • S-ryhmä: Arjesta juhlaa makusi mukaan
  • K-ryhmä: Pohjois-Euroopan johtava kasvuhakuinen kaupan alan toimija
  • Kone: Kone luo parhaan käyttäjäkokemuksen
  • Netflix: meistä tulee maailman paras viihteen jakelija
  • Hartwall: Virkistämme Suomea
  • Fazer: Kohti täydellisiä päiviä
  • Kreapal: Ykkösvalinta asiakaslähtöisen kilpailuedun muotoiluun

 

Vision voi tehdä kiteytyksen sijaan, tai sen lisäksi, myös eläväksi.

 

Vision voi tehdä kiteytyksen sijaan, tai sen lisäksi, myös eläväksi. Tämä auttaa ihmisiä ymmärtämään syvällisemmin miksi visio on kiteytetty valittuun muotoon – ja mitä se tarkoittaa syvemmällä tasolla.

Tässä meidän esimerkki siitä, millainen on elävä visio.

Visio 2030 – Ykkösvalinta asiakaslähtöisen kilpailuedun muotoiluun
Uskomme (tiedämme) asiakaslähtöisyyden olevan 2020-luvulla organisaatioiden merkittävin menestystekijä – ja muotoilun sen toteuttamisen tehokkain keino. Tiedämme myös, että asiakaslähtöisyys ei ole vielä suomalaisten organisaatioiden vahvuus. Haluamme muuttaa tämän puheenvuoro, valmennus ja projekti kerrallaan!

Olemme positiivinen ja energinen yhteisö, jonka intohimona on asiakaslähtöisyyden kasvattaminen suomalaisessa työelämässä. Olemme unelmaduunissamme ja työskentelemme aina ilon kautta – suurella sydämellä. Olemme kiitollisia jokaisesta työpäivästä ja toimeksiannosta, rakastamme työtämme ja annamme positiivisen energian näkyä ja tarttua.

Olemme myös hyvin organisoitu tehdas, joka on viritetty ylittämään toistuvasti asiakkaidemme odotukset. Tämä tarkoittaa tulokseen (ei työaikaan) sidottua kannustavaa palkitsemismallia, kurottavia henkilökohtaisia tavoitteita, ja välillä intensiivisiä työpäiviä, jotka toteutamme yhdessä toisiamme tukien. Meillä on 8 henkilön tiimi, joista kaikki ovat pienosakkaitamme.

Palvelemme sekä yksityisen että julkisen sektorin asiakkaita kaikkialla Suomessa. Kasvamme yhdessä, yrityksenä ja yksilöinä – ja luomme hyviä ja merkityksellisiä juttuja toisillemme ja asiakkaillemme.

Olemme asiakkaiden ja talenttien ykkösvalinta asiakaslähtöisen kilpailuedun muotoiluun Suomessa, jonka ansiosta liiketoimintamme kasvaa ja tekee tulosta. Liiketoiminnan kasvu ei ole meille itseisarvo. Se on väline, joka avulla luodaan enemmän hyvää ympärillemme.

 

Huikean älykkäitä ihmisiä tulee vastaan kaikilla organisaatiotasoilla – ja parhaat oivallukset yrityksen kehittämiseen tulevat poikkeuksetta loppuasiakkailta – tai lähimpänä asiakasta työskentelevältä henkilöstöltä.

 

Ihmiset mukaan!

Me ihmiset haluamme elämässämme erilaisia asioita – ja toiset meistä ovat valmiita antamaan enemmän aikaa työlle kuin toiset. Henkilökohtaisesta maailmankatsomuksesta johtuen huikean älykkäitä ihmisiä tulee vastaan kaikilla organisaatiotasoilla. En ole vielä koskaan muotoillut strategiaa tai palvelua, jossa parhaat oivallukset eivät olisi tulleet loppuasiakkailta – tai lähimpänä asiakasta työskentelevältä henkilöstöltä.

Lisäksi ihmiset innostuvat, motivoituvat ja sitoutuvat asioista, joihin ovat olleet itse vaikuttamassa. Kannustankin sinua osallistamaan ihmiset mukaan vision ja koko strategian määrittelyyn. Voit lukea asiakkaidemme kokemuksia TÄSTÄ.

Olen myös kirjoittanut blogin osallistavasta strategiaprosessista.

 

Haluatko oppia lisää?

Jos haluat oppia lisää osallistavasta, modernista ja ketterästä strategiatyöstä, voit ladata maksuttoman oppaamme TÄSTÄ.
mikä on visio?

 

Mikä on visio – ja millainen sen tulisi olla? Älä mieti enää!

Veikko Törrönen

Pyydä tarjous:
1️⃣  Varaa etätapaaminen TÄSTÄ, tai soita 040 7055 810.
2️⃣  Tavataan uudelleen ja käydään tarjous läpi. Siinä kaikki.

Kirjoittaja Veikko Törrönen on intohimoinen liiketoimintamuotoilija, palvelumuotoilija, valmentaja ja KREAPAL DESIGN Oy:n perustaja.

Jaa Someen:
FacebookTwitterLinkedIn

Innostuitko?

Ota yhteyttä, niin kreataan juuri teille sopiva toteutus!

   
veikko-torronen

Veikko Törrönen

Perustaja, Liiketoimintamuotoilija, Palvelumuotoilija

Jätä viesti ja olemme sinuun yhteydessä arkisin jo samana päivänä!

  • Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.

MODERNI JA OSALLISTAVA STRATEGIATYÖ

LATAA OPAS TÄSTÄ >