OTA YHTEYTTÄ >

KREAPAL BLOGI

Vinkkejä ja uusia näkökulmia liiketoimintamuotoilusta, palvelumuotoilusta ja asiakaskokemuksesta.

Tilaa uutiskirje TÄSTÄ

Mikä on visio? Huomioi nämä näkökulmat vision muotoilussa

1.7.2022   |   Veikko Törrönen

Mikä on visio? Mitä konkreettista hyötyä siitä on liiketoiminnalle? Millainen on hyvä visio? Jos etsit vastauksia näihin kysymyksiin, luet juuri oikeaa blogia – jatka vaan eteenpäin.

 

Visio on simppelisti kiteytettynä näkemys tulevasta.

 

Mikä on visio?

Visio on simppelisti kiteytettynä näkemys tulevasta. Se on kirjallinen kiteytys innostavasta tahtotilasta, jonka yritys toteuttaa tulevaisuudessa – ja jota kohti ponnistellaan yhtenä rintamana. Visio on siis jotakin, jota ei vielä ole olemassa – ja jonka sen sanoittajat aikovat elää yhdessä todeksi.

Visio on yksi strategian tärkeimmistä peruselementeistä yhdessä mission, arvojen ja strategisten painopistealueiden (must-win-battle) kanssa. Koska se määritellään tyypillisesti pitkälle aikavälille (>5 vuotta), ja koska se on tulevaisuuteen suuntaavuuden lisäksi tavoitteellinen, se on määrittävä tekijä koko muulle strategiatyölle. Luonteestaan johtuen, visio on strategian staattisin elementti: vision muuttuessa, myös koko sen toteuttamista palvelevan strategian tulee muuttua.

 

Visio auttaa yritystä luomaan näkemyksensä mukaista tulevaisuutta ja ottamaan toistuvasti strategisia askelia sitä kohti.

 

Mitä hyötyä visiosta on?

Kulunut lause, mutta niin totta: kaikki ympärillämme muuttuu jatkuvasti kiihtyvällä tahdilla. Visio auttaa yritystä luomaan näkemyksensä mukaista tulevaisuutta ja ottamaan toistuvasti strategisia askelia sitä kohti – sen sijaan että se ainoastaan reagoisi toimintaympäristössä tapahtuviin muutoksiin.

Ilman kirkasta yhteistä näkemystä tulevaisuudesta, yritys ei myöskään kykene reagoimaan muutoksista avautuviin mahdollisuuksiin ketterästi – tai se hukkaa resursseja reagoimalla liian moneen muutokseen tavalla, joka vahingoittaa yritystä pitkällä aikajänteellä.

 

Vision hyödyt kiteytettynä:

  • Kertoo selkeästi kaikille sidosryhmille sen tahtotilan, mitä kohti yritys ponnistelee yhdessä.
  • Auttaa kohdistamaan yrityksen energiat ja resurssit yhdessä valittuun suuntaan.
  • Inspiroi ja puhuttelee valittua asiakasryhmää.
  • Motivoi ja innostaa oikeanlaisia ihmisiä liittymään mukaan vision toteuttamiseksi.
  • Tuo merkityksellisyyttä työhön muistuttamalla arjen puurtamisen ja haasteiden keskellä miksi jaksamme ponnistella.
  • Tuo tehokkuutta päätöksentekoon.

 

Hyvä visio on motivoiva, innostava ja kiinnostava – valitulle kohderyhmälle. Se on uniikki ilmentymä omistajien tahtotilasta ja yrityksen arvoista.

 

Millainen on hyvä visio?

Hyvä visio on ennen kaikkea motivoiva, innostava ja kiinnostava! Se puhuttelee valittua asiakasryhmää, auttaa houkuttelemaan oikeat talentit mukaan yhteiselle matkalle – ja motivoi kaikkia sen todeksi elämiseen: myös niinä vaikeina hetkinä, kun haluttu muutos ei etene toivotulla tavalla.

Hyvä visio on myös uniikki ilmentymä omistajien tahtotilasta ja yrityksen arvoista. Kahdella samalla toimialalla samankaltaisia palveluita tarjoavalla yrityksellä visiot voivat olla täysin toisistaan poikkeavia. Toisen näkemys tulevasta voi pohjautua rohkeaan unelmaan – toisen maltilliseen, helpommin hallittavissa olevaan tulevaisuuteen. Ja kumpikin näistä voi olla erinomainen visio juuri kyseiselle yritykselle.

Vaikka visiolla ei ole mitään määriteltyä pituutta, on se parhaimmillaan kiteytetty muotoon, joka on helppo ymmärtää, muistaa ja kommunikoida. Hyvä visio on myös totta kai linjassa yrityksen strategian muiden ydinelementtien kanssa. Se kiteyttää napakasti näkemyksen yhteisestä tulevaisuudesta – rajaten samalla pois sen, mikä ei kuulu yrityksen tulevaisuuteen.

 

Huikean älykkäitä ihmisiä tulee vastaan kaikilla organisaatiotasoilla – ja parhaat oivallukset yrityksen kehittämiseen tulevat poikkeuksetta loppuasiakkailta – tai lähimpänä asiakasta työskentelevältä henkilöstöltä.

 

Ihmiset mukaan!

Me ihmiset haluamme elämässämme erilaisia asioita – ja toiset meistä ovat valmiita antamaan enemmän aikaa työlle kuin toiset. Henkilökohtaisesta maailmankatsomuksesta johtuen huikean älykkäitä ihmisiä tulee vastaan kaikilla organisaatiotasoilla. En ole vielä koskaan muotoillut strategiaa tai palvelua, jossa parhaat oivallukset eivät olisi tulleet loppuasiakkailta – tai lähimpänä asiakasta työskentelevältä henkilöstöltä.

Lisäksi ihmiset innostuvat, motivoituvat ja sitoutuvat asioista, joihin ovat olleet itse vaikuttamassa. Kannustankin sinua osallistamaan ihmiset mukaan vision ja koko strategian määrittelyyn. Voit lukea asiakkaidemme kommenteja osallistavasta strategiatyöstä TÄSTÄ.

 

Haluatko oppia lisää?

Jos haluat oppia lisää osallistavasta, modernista ja ketterästä strategiatyöstä, voit ladata maksuttoman oppaamme TÄSTÄ.
mikä on visio?

 

Mikä on visio – vieläkö mietit?

Varaa kalenteristani sinulle sopivin 1h ajankohta niin keskustellaan aiheesta lisää! Yhdessä vietetty tunti tuottaa takuulla isoja oivalluksia – aina rennossa hengessä?✌️

Veikko Törrönen

Jos kalenterista ei löydy sinulle sopivaa ajankohtaa, meille voi aina soittaa tai laittaa sähköpostia. Yhteystiedot TÄSTÄ linkistä.

Kirjoittaja Veikko Törrönen on intohimoinen liiketoimintamuotoilija, palvelumuotoilija, valmentaja ja KREAPAL DESIGN Oy:n perustaja.

FacebookTwitterLinkedIn

Ajankohtaista

Palvelumuotoilijan työpaikka Tampereella

22.5.2023

Asiakkaamme odottavat meiltä rautaista laatua. Etsimme kaikessa rauhassa yrityskulttuuriimme sopivaa liiketoimintamuotoilun...

Jatka lukemista

Luottoluokitus AAA!

24.7.2022

Luottoluokitus AAA myönnetään vuosittain 2,3%:lle suomalaisista yrityksistä - ja nyt KREAPAL DESIGN Oy kuuluu tähän...

Jatka lukemista

ELY-konsultointi aka yrityksen kehittämispalvelut

4.4.2022

ELY-konsultointi, joka tunnetaan myös nimellä yrityksen kehittämispalvelut, on PK-yritysten liiketoiminnan kehittämiseen...

Jatka lukemista

Yhteystiedot

Autamme SINUA onnistumaan.

Innostuitko kehittämään tekemistänne asiakaslähtöisesti? Mahtavaa!

Jos haluat sparrausta heti, soita: 040 7055 810.

Jos kirjoitat mieluummin, jätä viesti alla olevalla lomakkeella ja olemme sinuun yhteydessä pikimmiten.

  • Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.
Lisätietoja

Veikko on yrityksen perustaja, liiketoimintamuotoilija ja palvelumuotoilija, jonka kaikessa tekemisessä painottuu arvon tasapainoinen tuottaminen kolmella tasolla: asiakkaiden, työntekijöiden ja omistajien. Hän on johtanut lukuisia liiketoiminta- ja palvelumuotoiluhankkeita niin yksityisellä kuin julkisellakin sektorilla, sekä asiakaskokemuksen kehittämistä merkittävässä suomalaisessa konsernissa. BBA, MBA ja HHJ -tutkintojen lisäksi Veikko on opiskellut palvelumuotoilua kolmessa suomalaisessa korkeakoulussa, sekä liiketoimintamuotoilua TU Delft:issä. Veikko ei toista vain muiden ajatuksia, vaan ottaa aktiivisesti kantaa liiketoimintalähtöisen muotoilun kehitykseen Suomessa: kehittäen ja visualisoiden uusia konsepteja, työkaluja ja menetelmiä.

Veikko luennoi yliopistolla ja on kysytty esiintyjä erilaisissa palvelumuotoilun, asiakaskokemuksen ja markkinoinnin tapahtumissa ja seminaareissa. Häntä kiitetään erityisesti kyvystään oivalluttaa isoja kokonaisuuksia tavalla, joka puhuttelee niin organisaatioiden ylintä johtoa kuin työntekijöitäkin. Veikko on innostaja ja tekijä, jonka koulutuksissa, työpajoissa ja muotoiluprojekteissa syntyy oivalluksia ja tuloksia – aina rennossa hengessä.

Veikko Törrönen

Perustaja
Liiketoimintamuotoilija
Palvelumuotoilija

Veikon korkea ammattitaito, kokemus ja aito halu ymmärtää liiketoimintaamme on hyvän yhteistyömme perusta. Hän on utelias ja kunnianhimoinen valmentaja, joka ei koskaan päästä meitä helpolla: yhteinen valmistautuminen työpajoihin ja selkeä seuranta ovat antaneet eväät aikaansaavalle työskentelylle.

Yhteistyö KREAPALin kanssa on auttanut meitä kirkastamaan konsernin yhteistä asiakaskokemuksen tahtotilaa, ottamaan oikeita askeleita, tarjonnut käytännön työkaluja ja selkeyttänyt tekemistämme jatkuvasti muuttuvassa työelämässä. Henkilökohtaisesti olen saanut myös kasvaa ihmisenä Veikon kanssa työskennellessäni. Lämmin kiitos ja vahva suositus!

Hanna-Kaisa Hynni
Asiakaskokemusjohtaja, Eezy Henkilöstöpalvelut Oy

Lisätietoja

Sanna on palvelu- ja liiketoimintamuotoilijana, jolla on vahva tausta palveluliiketoiminnan johtamisesta ja kehittämisestä. Hän on opiskellut palvelumuotoilua kahdessa suomalaisessa korkeakoulussa.

Sanna on ihmislähtöinen palveluiden kehittäjä ja tekijä, joka tarttuu tekemiseen innokkaalla palveluasenteella. Hänen vahvuutenaan on laajojen kokonaisuuksien ymmärtäminen – ja intohimotekemisenä työntekijä- ja asiakaskokemuksen kehittäminen.

Hän saa erityisesti kiitosta asiakkailtamme selkeästä ja ratkaisukeskeisestä työskentelytyylistä ja siitä, että hän on aina aidosti innostunut ja kiinnostunut tuottamaan huipputason palvelua jokaiselle asiakkaallemme!

Sanna Helttunen

Liiketoimintamuotoilija
Palvelumuotoilija

Sannan kanssa oli innostavaa tehdä yhteistyötä. Sen lisäksi että hän on hyvin helposti lähestyttävä ja aina ystävällinen, hän on myös  hyvin ratkaisukeskeinen ja kiinnostunut ymmärtämään syvällisesti toimintaamme ja tavoitteitamme ja yhteistyössä löysimme aina win-win-asetelmia uusissa pilotoinneissa.

Sanna ymmärsi  hyvin myös julkisen organisaation ja lain reunaehtoja ja jaksoi sinnikkäästi pohtia keinoja ratkaista käytännön esteitä toiminnalle. Yhteistyöprojektit saatiin toteutettua ja niistä virisi uudenlaista yhteistyötä.

Sari Pirttiluoto
Tampereen kaupungin työllisyys- ja kasvupalvelut

Lisätietoja

Asiakkaamme odottavat meiltä rautaista laatua. Etsimme kaikessa rauhassa yrityskulttuuriimme sopivaa liiketoimintamuotoilun tai palvelumuotoilun osaajaa Tampereelle.

Tunnistatko itsesi tästä:

  • Ihmisinä kasvaminen on minulle tärkeä arvo ja osa elämää✔️
  • En pelkää virheitä: olen jatkuvasti valmis kyseenalaistamaan omat ja asiakkaiden ajattelu- ja työskentelytavat✔️
  • Sytyn KREAPALin arvoista ja olemassaolon tarkoituksesta – ja koen olevani niihin mainio match✔️
  • Minulla on jo osaamista toteuttaa liiketoiminta- ja/tai palvelumuotoiluprojekteja, joista asiakkaat puhuvat pelkkää hyvää✔️
  • Minulla on osaamista ja halua hankkia itsenäisesti uusia asiakkaita✔️
  • Motivoidun palkkamallista, joka perustuu tuloksiin – ei työpaikalla vietettyyn aikaan✔️
  • Asun Tampereella – tai lähiseudulla✔️

Jos vastauksesi ylläoleviin on 7x✔️ – lue lisää TÄSTÄ.

SINUN NIMESI TÄHÄN?

Asiakkaamme odottavat meiltä rautaista laatua. Etsimme kaikessa rauhassa yrityskulttuuriimme sopivaa liiketoimintamuotoilun tai palvelumuotoilun osaajaa Tampereelle.

Tunnistatko itsesi tästä:

  • Ihmisinä kasvaminen on minulle tärkeä arvo ja osa elämää✔️
  • En pelkää virheitä: olen jatkuvasti valmis kyseenalaistamaan omat ja asiakkaiden ajattelu- ja työskentelytavat✔️
  • Sytyn KREAPALin arvoista ja olemassaolon tarkoituksesta – ja koen olevani niihin mainio match✔️
  • Minulla on jo osaamista toteuttaa liiketoiminta- ja/tai palvelumuotoiluprojekteja, joista asiakkaat puhuvat pelkkää hyvää✔️
  • Minulla on osaamista ja halua hankkia itsenäisesti uusia asiakkaita✔️
  • Motivoidun palkkamallista, joka perustuu tuloksiin – ei työpaikalla vietettyyn aikaan✔️
  • Asun Tampereella – tai lähiseudulla✔️

Jos vastauksesi ylläoleviin on 7x✔️ – lue lisää TÄSTÄ.

Veikko Törrönen
Perustaja, KREAPAL DESIGN OY

OKR-WEBINAARI: NÄIN VIET STRATEGIAN ARKEEN

ILMOITTAUDU!