Kreapal logo OTA YHTEYTTÄ >

KREAPAL BLOGI

Blogistamme saat tuoreita näkökulmia ja konkreettisia ohjeita moderniin strategiatyöhön ja kilpailuedun rakentamiseen.

Haluatko pysyä ajan tasalla modernin strategiatyön trendeistä ja parhaista käytännöistä? Tilaa uutiskirjeemme TÄSTÄ

Arvot – 3 konkreettistä erimerkkiä organisaatioille

25.5.2023   |   Sanna Helttunen

Arvot – mihin me niitä muka tarvitsemme? Tässä blogissa avataan kolmen esimerkin kautta sitä, miksi organisaation kannattaa panostaa niiden konkretisointiin ja hyödyntämiseen arjessa.

 

Arvot tuovat merkityksellisyyttä yhteiselle matkalle

Arvoilla on tärkeä tehtävä matkalla kohti päämäärää, sitä tavoitetta jonne yritys on matkalla. Tiedät varmasti sanonnan: ”Tärkeintä ei ole vain se päämäärän saavuttaminen, vaan matka kokonaisuudessaan”. Aidot, hyvin mietityt ja muotoillut arvot takaavat sen, että myös itse matkasta tulee merkityksellinen kaikille sen toteuttajille.

 

Yrityksen arvot ovat osa sen kulttuuria. Ne vaikuttavat siihen, millainen ilmapiiri yrityksessä vallitsee, miten ihmiset käyttäytyvät ja miten yhteistyötä tehdään.

 

Arvot toimivat yhteisenä kompassina

Jokainen yritys tarvitsee olemassaololleen tarkoituksen, syyn miksi se on olemassa. Tämä kuvaa myös sitä arvoa, jota yritys olemassaolollaan tuottaa. Lisäksi tarvitaan vahva visio siitä, minne ollaan matkalla sekä askelmerkit ja suunnitelma, eli strategia, siitä mitä tekemällä tuo tulevaisuuden kuva tullaan saavuttamaan.

Yritys haluaa varmasti myös sitouttaa oikeat ihmiset tekemään työtä tavoitteen eteen ja tästä syystä on erityisen tärkeää pysähtyä miettimään sitä, miten toimimalla yhteistä matkaa tullaan tekemään.

Yrityksen arvot luodaan kompassiksi juuri niille oikeille ihmisille, joita yritys haluaa joko houkutella mukaan tai sitouttaa yhteiselle matkalle. Tästä syystä niitä mietittäessä on syytä muistaa, että ne luodaan ihmisille, joten niiden tulee myös puhutella ihmisiä.

 

Arvojen avulla organisaatio määrittelee sen, mitä se pitää tärkeänä ja miten se haluaa toimia.

 

3 konkreettista erimerkkiä hyödyistä organisaatiolle

Alla kiteytettynä 3 konkreettista esimerkkiä siitä, miten arvot toimivat tehokkaana työkaluna ja toiminnan ohjurina matkalla kohti tavoiteltavaa päämäärää:

1. Ne heijastavat organisaation kulttuuria ja luovat yhteisen ymmärryksen siitä, millainen organisaatio on ja millaiseen toimintaan ja käyttäytymiseen se kannustaa.

Arvojen avulla organisaatio määrittelee sen, mitä se pitää tärkeänä ja miten se haluaa toimia. Ne luovat perustan sille, miten työntekijät vuorovaikuttavat keskenään, asiakkaiden kanssa ja sidosryhmien kanssa. Kun arvot ovat aidosti osa yrityksen kulttuuria, ne edistävät positiivisen työympäristön kehittymistä, yhteistyötä sekä tarkoituksen ja yhteen kuulumisen tunteen luomista.

2. Ne tarjoavat viitekehyksen päätöksentekoon ja ohjaavat sekä työntekijöitä että johtoa heidän päivittäisessä työssään. Selkeästi määriteltynä ne varmistavat päätöksenteon johdonmukaisuuden ja yhtenäisyyden, jopa monimutkaisissa tai epävarmoissa tilanteissa.

3. Ne ovat tärkeitä työntekijöiden sitouttamisessa ja puhuttelevat juuri oikeita ihmisiä hakeutumaan yritykseen töihin.

Kun työntekijät samaistuvat yrityksen arvoihin, he kokevat tarkoituksen ja yhteenkuulumisen tunnetta, joka puolestaan parantaa työntekijöiden sitoutumista. Sitoutuneet työntekijät ovat todennäköisemmin tuottavia ja motivoituneita tekemään töitä saavuttaakseen asetetut tavoitteet.

 

Arvot ohjaavat vahvasti tekemistämme arjessa. Reflektoimme niiden kautta omaa tekemistämme viikkotasolla.

 

Ja meidän arvot esimerkkinä

Millaiset sitten ovat hyvät arvot? Näistä esimerkkinä meidän yrityksen arvot, jotka ohjaavat vahvasti tekemistämme arjessa – ja joihin reflektoimme omaa tekemistämme viikkotasolla.

Arvomme ovat:

  • Hyvät energiat: Uskomme menestyksen olevan 20% mekaniikkaa ja 80% psykologiaa. Pidämme huolen hyvistä energioista – annamme sen näkyä ja tarttua.
  • Radikaali realismi ja -avoimuus: Pyrimme näkemään asiat sellaisena kuin ne ovat – emme parempina tai huonompina. Tämä edellyttää meiltä jatkuvaa rohkeutta kyseenalaistaa sekä omia että asiakkaidemme ajattelu- ja työskentelytapoja. Viestimme aina avoimesti ja rehellisesti.
  • Kasvu: Kasvamme joka päivä yhdessä, yrityksenä ja yksilöinä.
  • Tuloksellisuus: Tulokset ratkaisevat – teemme tulosta ja toimitamme tuloksia.

Haluamme myös, että ne puhuttelevat juuri meidän yrityskulttuuriin sopivia ihmisiä hakemaan meille duuniin.

 

Arvot agendalla?

Tässä 4 tapaa, joilla voimme auttaa sinua heti:

1️⃣ Haluatko konkreettisia ohjeita?
Lataa oppaamme tästä.

2️⃣ Haluatko pysyä ajan tasalla modernin johtamisen trendeistä ja parhaista käytännöistä?
Tilaa uutiskirjeemme tästä.

3️⃣ Opi muilta johtajilta.
Tutustu asiakastarinoihin tästä.

4️⃣ Haluatko keskustella henkilökohtaisesti?
Varaa etätapaaminen tästä, tai soita 044 7866 007

arvot

Kirjoittaja Sanna Helttunen on modernin strategiatyön ammattilainen ja palvelumuotoilija KREAPAL DESIGN Oy:ssä. 

Jaa Someen:
FacebookTwitterLinkedIn

Kreapal numeroina

perustettu 0
projekteja + 0
valmennettua asiakasta + 0
fiksuttelua 0 %

asiakkaista suosittelee

0 %

* Vuodesta 2022 alkaen, jokaisen projektin asiakas on suositellut yhteistyötä kanssamme.

Ota yhteyttä

Jos etsit käytännönläheistä ja tuloksekasta kumppania strategian tekemiseen, OKR-työhön tai palvelumuotoiluun, meidän kannattaa jutella.

Varaa etätapaaminen tästä.

veikko-torronen

Veikko Törrönen

Toimitusjohtaja

Tai jätä viesti tällä lomakkeella, niin olemme sinuun yhteydessä.

  • Tämä sivusto ja lomake on suojattu reCAPTCHA:lla ja Googlen Yksityisyyskäytännöllä sekä Käyttöehdoilla.

  • Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.

OKR-WEBINAARI JOHTAJILLE PERJANTAINA 24.1.2025!

LUE LISÄÄ >