Kreapal logo OTA YHTEYTTÄ >

KREAPAL BLOGI

Olemme kokeneita modernin strategiatyön ja palvelumuotoilun ammattilaisia, joten tiedämme mikä toimii käytännössä.

Emme fiksuttele blogissakaan niitä näitä: saat tuoreita näkökulmia ja konkreettisia ohjeita strategisen kilpailuedun rakentamiseen.

Tilaa uutiskirje TÄSTÄ

Omistajastrategia – huomioi nämä 8 asiaa ja onnistut

9.9.2022   |   Veikko Törrönen

Omistajastrategia? Mikä se on? Miksi se on tärkeä? Mitä sen tekemisessä tulisi huomioida? Jos etsit vastauksia näihin peruskysymyksiin, luet juuri oikeaa blogia.

 

Kun omistajien yhteinen tahtotila on kirkastamatta, myös liiketoiminnan strategisen tason johtaminen on haasteellista.

 

Kuulostaako tutulta?

  • Omistajilla ei vaikuta olevan yhteistä näkemystä organisaationne suunnasta.
  • Omistajat ohjaavat ristiriitaisella viestinnällä toimintaanne eri suuntiin.
  • Strategiatyönne on haasteellista.
  • Liiketoimintastrategianne ei ole kirkas.
  • Strategisen tason päätöksentekonne on hidasta ja vaikeaa.

Autamme yrityksiä strategian pävittämisessä ja strategian jalkauttamisessa – ja törmäämme jatkuvasti edellä listattuihin haasteisiin. Kun omistajien yhteinen tahtotila on kirkastamatta, myös liiketoiminnan strategisen tason johtaminen on haasteellista.

 

 Omistajastrategia on yhteinen tahtotilan ilmaus omistajuudesta.

 

Mikä on omistajastrategia?

Simppelisti kiteytettynä omistajastrategia on yhteinen tahtotilan ilmaus omistajuudesta. Siinä vastataan tyypillisesti näihin kahdeksaan peruskysymykseen:

 

1. Miksi omistamme yhdessä?

Jokainen meistä on erilainen – samoin elämäntilanteemme, tulevaisuuden haaveemme, suhtautumisemme työhön, jne. Myös syyt omistajuuteen saattavat olla organisaation sisällä hyvin erilaisia – ja muuttua ajan yli. Jollekin alkuperäinen sytyke yrityksen perustamiseen ja omistajuuteen saattaa olla unelmaduunin mahdollistaminen, toiselle vaurastuminen, kolmannelle henkilökohtainen kasvu ja neljännelle ryhtyminen yrittäjäksi, koska kaveri nyt vain sattui kysymään mukaan sopivalla hetkellä.

Omistajastrategiassa on kriittisen tärkeää löytää omistajuudelle yhteinen omistajuuden miksi: syy tai merkitys, jonka jokainen omistaja jakaa.

 

2. Mitä haluamme omistaa? 

Organisaation taseeseen voi kerryttää paljon erilaista omistusta – tai olla kerryttämättä yhtään mitään. Myös tämän osalta osakkaiden ajatukset ja odotukset poikkeavat tyypillisesti todella paljon toisistaan, jonka vuoksi siitä tulee sopia.

 

3. Mitä haluamme saavuttaa omistajuudella?

Mitä omistajuudella halutaan saavuttaa, on usein se kaikista haasteellisin kysymys omistajastrategiaa määriteltäessä. Yksi haluaa tehdä töitä kasistaneljään ilman stressiä – ja toinen skaalata liiketoimintaa agressiivisesti myydäkseen sen kovalla valuaatiolla pääomasijoittajille.

Linjauksiin siitä mitä halutaan omistaa – ja mitä omistajuudella halutaan saavuttaa, tulee ottaa aikajänne mukaan. Tyypillinen tapa on jaottelu lyhyelle (<1 vuosi), keskipitkälle (3-5 vuotta) ja pitkälle aikajänteelle (6-10+ vuotta).

 

4. Muutammeko omistuspohjaa tulevaisuudessa?

Tulevan omistuspohjan muuttaminen on omistajastrategian keskeinen kysymys tyypillisesti tilanteessa, jossa omistajat haluavat kasvattaa organisaatiota aggressiivisesti. Jos omistajien tahtotila on maltillisempi, keskustelu tulevasta omistuspohjasta on vähemmällä painoarvolla.

 

5. Missä rooleissa omistajat toimivat? 

Omistajien roolit voivat vaihdella operatiivisesta työn suorittamisesta passiiviseen omistamiseen. Jotta vältyttäisiin väärien olettamusten aiheuttamilta ristiriidoilta, myös omistajien roolit on tärkeää linjata selkeästi.

 

6. Mitkä ovat omistajien oikeudet ja velvollisuudet?

Omistajien oikeudet ja velvollisuudet on tärkeä kysymys ennen kaikkea tilanteessa, joissa omistajien roolit poikkeavat merkittävästi toisistaan. Tilanteissa, joissa kaikki omistajat toimivat organisaation operatiivisessa toiminnassa päivittäin, keskustelu oikeuksista ja velvollisuuksista ei ole yhtä kriittinen.

 

Omistajien reilu ja tasapuolinen kohtelu on usein herkkä aihe, johon sekoittuu vahvasti historian värittämät tunteet.

 

7. Miten varmistamme omistajien reilun ja tasapuolisen kohtelun? 

Tähän kysymykseen törmäämme ennen kaikkea perheyritysten kanssa työskennellessä: mukana saattaa olla useampia sukuhaaroja – ja seuraavan sukupolven yksilöiden intressit, yrityksen liiketoimintaa kohtaan, poikkeavat usein merkittävästi toisistaan.

Omistajien reilu ja tasapuolinen kohtelu on usein myös herkkä aihe, johon sekoittuu vahvasti historian värittämät tunteet. Kokeneen, perheen ulkopuolinen fasilitaattorin käyttäminen on erityisen suositeltavaa tähän vaiheeseen.

 

8.  Miten viemme tahtotilamme osaksi liiketoimintaa?

Omistajien tahtotilan toteuttamiselle liiketoiminnassa ei ole olemassa yhtä oikeaa tapaa. Se riippuu täysin organisaation koosta, johtamismallista, roolituksesta jne. Ja koska vastaus ei ole ilmeinen, sen kirkastaminen on kriittisen tärkeä osa omistajastrategiaa.

 

Työkalusta huolimatta, omistajien yhteinen tahtotila ei synny yhdessä työpajassa tykittämällä – se vaatii omistajien avointa dialogia – ja riittävästi aikaa.

 

Omistajastrategia työkalun muodossa

Olen kehittänyt tämän simppelin työkalun omistajastrategian määrittelyyn – ja todennut sen toimivaksi. Mikäli omistajastrategia on organisaatiossanne vielä määrittämättä, tällä pääsette hyvin alkuun!

omistajastrategia

Huomasit varmaan tätä blogia lukiessasi, että omistajastrategian 8:n kokonaisuuden välillä on syvä riippuvuus-suhde, jonka vuoksi ne on saatava keskustelemaan keskenään. Työkalusta huolimatta, omistajien yhteinen tahtotila ei synny yhdessä työpajassa tykittämällä – se vaatii omistajien avointa dialogia – ja riittävästi aikaa.

Olemme auttaneet useita pk-yrityksiä sekä omistaja- että liiketoimintastrategian yhteiskehittämisessä. Voit tutustua yhteen asiakastarinoistamme TÄSTÄ.

 

Haluatko oppia lisää?

Nyt kun ymmärrät omistajastrategian perusteet, haluatko oppia miten liiketoimintastrategia tehdään osallistavalla ja modernilla tavalla? Voit ladata maksuttoman oppaamme TÄSTÄ!

 

Omistajastrategia agendalla?

Työskentelymme perustuu yhdessä tekemiseen, jossa meidän roolimme on työn ohjaaminen ja laadukkaan lopputuloksen varmistaminen. Tyypillinen omistajastrategiatyö sisältää valmistelupalaverin ja kick-off infotilaisuuden lisäksi kyselyn lähtötilanteesta, sekä kolme työpajaa.

Veikko Törrönen

Pyydä tarjous:
1️⃣  Varaa etätapaaminen TÄSTÄ, tai soita 040 7055 810.
2️⃣  Tavataan uudelleen ja käydään tarjous läpi. Siinä kaikki.

Kirjoittaja Veikko Törrönen on modernin strategiatyön ammattilainen, palvelumuotoilija  ja KREAPAL DESIGN Oy:n perustaja.

Jaa Someen:
FacebookTwitterLinkedIn

Kreapal numeroina

perustettu 0
projekteja + 0
valmennettua asiakasta + 0
fiksuttelua 0 %

asiakkaista suosittelee

0 %

* Vuodesta 2022 alkaen, jokaisen projektin asiakas on suositellut yhteistyötä kanssamme.

Ota yhteyttä.

   

Tai jätä viesti tällä lomakkeella, niin olemme sinuun yhteydessä.

  • Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.