Omistajastrategia – huomioi nämä 7 asiaa
9.9.2022 | Veikko Törrönen
Omistajastrategia? Mikä se on? Miksi se on tärkeä? Mitä sen tekemisessä tulisi huomioida? Jos etsit vastauksia näihin peruskysymyksiin, luet juuri oikeaa blogia.
Kun omistajien yhteinen tahtotila on kirkastamatta, myös liiketoiminnan strategisen tason johtaminen on haasteellista.
Kuulostaako tutulta?
- Omistajilla ei vaikuta olevan yhteistä näkemystä organisaationne suunnasta.
- Omistajat ohjaavat ristiriitaisella viestinnällä toimintaanne eri suuntiin.
- Strategiatyönne on haasteellista.
- Liiketoimintastrategianne ei ole kirkas.
- Strategisen tason päätöksentekonne on hidasta ja vaikeaa.
Teen työkseni palvelumuotoilun lisäksi liiketoimintamuotoilua, jossa autan pääosin pk-yrityksiä osallistavassa strategiatyössä – ja törmään jatkuvasti edellä listattuihin haasteisiin. Kun omistajien yhteinen tahtotila on kirkastamatta, myös liiketoiminnan strategisen tason johtaminen on haasteellista.
Omistajastrategia on yhteinen tahtotilan ilmaus omistajuudesta.
Mikä on omistajastrategia?
Simppelisti kiteytettynä omistajastrategia on yhteinen tahtotilan ilmaus omistajuudesta. Siinä vastataan tyypillisesti näihin seitsemään peruskysymykseen:
1. Miksi omistamme yhdessä?
Jokainen meistä on erilainen – samoin elämäntilanteemme, tulevaisuuden haaveemme, suhtautumisemme työhön, jne. Myös syyt omistajuuteen saattavat olla organisaation sisällä hyvin erilaisia – ja muuttua ajan yli. Jollekin alkuperäinen sytyke yrityksen perustamiseen ja omistajuuteen saattaa olla unelmaduunin mahdollistaminen, toiselle vaurastuminen, kolmannelle henkilökohtainen kasvu ja neljännelle ryhtyminen yrittäjäksi, koska kaveri nyt vain sattui kysymään mukaan sopivalla hetkellä.
Omistajastrategiassa on kriittisen tärkeää löytää omistajuudelle yhteinen omistajuuden miksi: syy tai merkitys, jonka jokainen omistaja jakaa.
2. Kuka omistaa – ja missä suhteessa?
Tyypillisesti, varsinkin yrityksen perustamisvaiheessa, perustajaosakkailla on tasaosuus. Tämä ilmeinen vaihtoehto ei ole välttämättä se paras – varsinkaan jos roolitus ja velvollisuudet poikkeavat merkittävästi toisistaan. Myös tästä on tärkeää sopia.
3. Mitä haluamme omistaa – ja saavuttaa omistajuudella?
Organisaation taseeseen voi kerryttää paljon erilaista omistusta – tai olla kerryttämättä yhtään mitään. Myös tämän osalta osakkaiden ajatukset ja odotukset poikkeavat tyypillisesti todella paljon toisistaan, jonka vuoksi siitä tulee sopia.
Mitä omistajuudella halutaan saavuttaa, on usein se kaikista haasteellisin kysymys omistajastrategiaa määriteltäessä. Yksi haluaa tehdä töitä kasistaneljään ilman stressiä – ja toinen skaalata liiketoimintaa agressiivisesti myydäkseen sen kovalla valuaatiolla pääomasijoittajille.
Linjauksiin siitä mitä halutaan omistaa – ja mitä omistajuudella halutaan saavuttaa, tulee ottaa aikajänne mukaan. Tyypillinen tapa on jaottelu lyhyelle (<1 vuosi), keskipitkälle (2-5 vuotta) ja pitkälle aikajänteelle (6-10+ vuotta).
4. Muutammeko omistuspohjaa tulevaisuudessa?
Tulevan omistuspohjan muuttaminen on omistajastrategian keskeinen kysymys tyypillisesti tilanteessa, jossa omistajat haluavat kasvattaa organisaatiota aggressiivisesti. Jos omistajien tahtotila on maltillisempi, keskustelu tulevasta omistuspohjasta on vähemmällä painoarvolla.
5. Missä rooleissa omistajat toimivat?
Omistajien roolit voivat vaihdella operatiivisesta työn suorittamisesta passiiviseen omistamiseen. Jotta vältyttäisiin väärien olettamusten aiheuttamilta ristiriidoilta, myös omistajien roolit on tärkeää linjata selkeästi.
6. Mitkä ovat omistajien oikeudet ja velvollisuudet?
Omistajien oikeudet ja velvollisuudet on tärkeä kysymys ennen kaikkea tilanteessa, joissa omistajien roolit poikkeavat merkittävästi toisistaan. Tilanteissa, joissa kaikki omistajat toimivat organisaation operatiivisessa toiminnassa päivittäin, keskustelu oikeuksista ja velvollisuuksista ei ole yhtä kriittinen.
7. Miten viemme tahtotilamme osaksi liiketoimintaa?
Omistajien tahtotilan toteuttamiselle liiketoiminnassa ei ole olemassa yhtä oikeaa tapaa. Se riippuu täysin organisaation koosta, johtamismallista, roolituksesta jne. Ja koska vastaus ei ole ilmeinen, sen kirkastaminen on kriittisen tärkeä osa omistajastrategiaa.
Työkalusta huolimatta, omistajien yhteinen tahtotila ei synny yhdessä työpajassa tykittämällä – se vaatii omistajien avointa dialogia – ja riittävästi aikaa.
Omistajastratregia työkalun muodossa
Olen kehittänyt tämän simppelin työkalun omistajastrategian määrittelyyn – ja todennut sen toimivaksi. Mikäli omistajastrategia on organisaatiossanne vielä määrittämättä, tällä pääsette hyvin alkuun!
Huomasit varmaan tätä blogia lukiessasi, että omistajastrategian 7:n kokonaisuuden välillä on syvä riippuvuus-suhde, jonka vuoksi ne on saatava keskustelemaan keskenään. Työkalusta huolimatta, omistajien yhteinen tahtotila ei synny yhdessä työpajassa tykittämällä – se vaatii omistajien avointa dialogia – ja riittävästi aikaa.
Olemme auttaneet useita organisaatioita sekä omistaja- että liiketoimintastrategian yhteiskehittämisessä. Voit tutustua asiakastarinoihimme TÄSTÄ.
Haluatko oppia lisää?
Nyt kun ymmärrät omistajastrategian perusteet, haluatko oppia miten liiketoimintastrategia tehdään osallistavalla ja modernilla tavalla? Jos vastasit myöntävästi, voit ladata maksuttoman oppaamme TÄSTÄ!
Omistajastrategia tekemättä?
Autan mielleäni SINUA ja organisaatiotasi omistajastrategian kiteyttämisessä. Varaa kalenteristani sinulle sopivin 1h ajankohta niin suunnitellaan toteutusta yhdessä – aina rennossa hengessä😀✌️
Jos kalenterista ei löydy sinulle sopivaa ajankohtaa, meille voi aina soittaa tai laittaa sähköpostia. Yhteystiedot TÄSTÄ linkistä.
Kirjoittaja Veikko Törrönen on intohimoinen liiketoimintamuotoilija, palvelumuotoilija, valmentaja ja KREAPAL DESIGN Oy:n perustaja.
Ajankohtaista
Luottoluokitus AAA!
24.7.2022
Luottoluokitus AAA myönnetään vuosittain 2,3%:lle suomalaisista yrityksistä - ja nyt KREAPAL DESIGN Oy kuuluu tähän...
Jatka lukemistaELY-konsultointi aka yrityksen kehittämispalvelut
4.4.2022
ELY-konsultointi, joka tunnetaan myös nimellä yrityksen kehittämispalvelut, on PK-yritysten liiketoiminnan kehittämiseen...
Jatka lukemistaIhmislähtöinen strategia paikallislehdelle – projektimme Suomen Lehdistön julkaisussa!
14.9.2021
Toteutimme kevään 2021 aikana ihmislähtöisen strategiaprojektin Kangasalan Sanomille - tutustu...
Jatka lukemistaAutamme SINUA onnistumaan.
Ota yhteyttä matalalla kynnyksellä!
Innostuitko kehittämään tekemistänne asiakaslähtöisesti? Mahtavaa! Soita Veikolle ja saat sparrausta heti: 040 7055 810.
Jos kirjoitat mieluummin, lähetä viesti niin olemme sinuun yhteydessä pikimmiten.

Veikko on yrityksen perustaja, liiketoimintamuotoilija ja palvelumuotoilija, jonka kaikessa tekemisessä painottuu arvon tasapainoinen tuottaminen kolmella tasolla: asiakkaiden, työntekijöiden ja omistajien. Hän on johtanut lukuisia liiketoiminta- ja palvelumuotoiluhankkeita niin yksityisellä kuin julkisellakin sektorilla, sekä asiakaskokemuksen kehittämistä merkittävässä suomalaisessa konsernissa. BBA, MBA ja HHJ -tutkintojen lisäksi Veikko on opiskellut palvelumuotoilua kolmessa suomalaisessa korkeakoulussa, sekä liiketoimintamuotoilua TU Delft:issä. Veikko ei toista vain muiden ajatuksia, vaan ottaa aktiivisesti kantaa liiketoimintalähtöisen muotoilun kehitykseen Suomessa: kehittäen ja visualisoiden uusia konsepteja, työkaluja ja menetelmiä.
Veikko luennoi yliopistolla ja on kysytty esiintyjä erilaisissa palvelumuotoilun, asiakaskokemuksen ja markkinoinnin tapahtumissa ja seminaareissa. Häntä kiitetään erityisesti kyvystään oivalluttaa isoja kokonaisuuksia tavalla, joka puhuttelee niin organisaatioiden ylintä johtoa kuin työntekijöitäkin. Veikko on innostaja ja tekijä, jonka koulutuksissa, työpajoissa ja muotoiluprojekteissa syntyy oivalluksia ja tuloksia – aina rennossa hengessä.
Veikko Törrönen
Perustaja
Liiketoimintamuotoilija
Palvelumuotoilija
Veikon korkea ammattitaito, kokemus ja aito halu ymmärtää liiketoimintaamme on hyvän yhteistyömme perusta. Hän on utelias ja kunnianhimoinen valmentaja, joka ei koskaan päästä meitä helpolla: yhteinen valmistautuminen työpajoihin ja selkeä seuranta ovat antaneet eväät aikaansaavalle työskentelylle.
Yhteistyö KREAPALin kanssa on auttanut meitä kirkastamaan konsernin yhteistä asiakaskokemuksen tahtotilaa, ottamaan oikeita askeleita, tarjonnut käytännön työkaluja ja selkeyttänyt tekemistämme jatkuvasti muuttuvassa työelämässä. Henkilökohtaisesti olen saanut myös kasvaa ihmisenä Veikon kanssa työskennellessäni. Lämmin kiitos ja vahva suositus!
Hanna-Kaisa Hynni
Asiakaskokemusjohtaja, Eezy Henkilöstöpalvelut Oy
ASIAKASKOKEMUKSEN KEHITTÄMINEN JA JOHTAMINEN
LATAA UUSI OPAS TÄSTÄ!