Kreapal logo OTA YHTEYTTÄ >

KREAPAL BLOGI

Olemme kokeneita modernin strategiatyön ja palvelumuotoilun ammattilaisia, joten tiedämme mikä toimii käytännössä.

Emme fiksuttele blogissakaan niitä näitä: saat tuoreita näkökulmia ja konkreettisia ohjeita strategisen kilpailuedun rakentamiseen.

Tilaa uutiskirje TÄSTÄ

Strategian jalkauttaminen – alansa johtavat yritykset hyödyntävät tätä mallia!

12.6.2024   |   Veikko Törrönen

Strategian jalkauttaminen? Miksi se on nykyisin niin haasteellista? Miten toimialansa johtavat yritykset jalkauttavat strategiansa? Jos mietit vastauksia näihin kysymyksiin, jatka lukemista.

 

Tämän päivän osaajia on entistä haasteellisempaa sitouttaa mihinkään, johon he eivät ole päässeet itse vaikuttamaan.

 

Miksi strategian jalkauttaminen on nykyisin haasteellista?

Tämän päivän osaajia on entistä haasteellisempaa sitouttaa mihinkään, johon he eivät ole päässeet itse vaikuttamaan. Siksi perinteinen strategiaprosessi, jossa yrityksen ylin johto työstää strategian suljettujen ovien takana, ja jalkauttaa sen henkilöstölle, ei toimi parhaalla tavalla tässä hetkessä.

Kotimaisen tutkimustiedon mukaan (Maury, 2016) yrityksensä strategian kykenee kommunikoimaan 2% työntekijöistä, 8% keskijohdosta ja 13% ylimmästä johdosta. Suurin osa työntekijöistä, yrityksen eri tasoilla, ei siis ymmärrä, tunne tai muista työnantajansa strategiaa.

Koska yhteinen suunta on epäselvä, jokainen yksikkö ja työntekijä tekevät oman tulkintansa aiheesta. Tämä aiheuttaa muun muassa seuraavia ongelmia:

  1. Työntekijät eivät ymmärrä miten heidän työnsä kytkeytyy osaksi yrityksen isoa kuvaa.
  2. Päätöksenteko on hidasta ja vaikeaa eri tasoilla.
  3. Päätöksiä arvostellaan.
  4. Asioiden toimeenpano on hidasta.
  5. Tarve kontrollille ja ohjatuille prosesseille kasvaa.

Edelläkävijäyrityksissä työntekijät sitoutetaan ja motivoidaan strategian toteuttamiseen osallistamalla heidät mukaan jo suunnitteluvaiheessa. Strategian laatiminen blogista saat ohjeita siihen, miten strategia tehdään asiakasymmärrystä hyödyntäen – yhdessä henkilöstön kanssa.

 

OKR on tavoitejohtamismalli, joka sopii jokaiselle organisaatiolle riippumatta koosta tai strategian sisällöstä.

 

Strategian tehokas jalkauttaminen OKR-mallilla

Jos olette jo onnistuneet strategian tekemisessä, mutta ette vielä sen jalkauttamisessa, suosittelen tutustumaan ajatuksella OKR-malliin!  Se sopii jokaiselle organisaatiolle riippumatta koosta tai strategian sisällöstä.

OKR on tavoitejohtamismalli, joka auttaa ohjaamaan koko yrityksen energiat ja resurssit strategiassa valittuun suuntaan: sillä johdetaan organisaation strategisia tavoitteita tiimi- ja yksilötasolle asti – ja luodaan edellytykset toteuttaa tavoitteita yhdessä.

 

Google, Intel, Slack, Facebook, Twitter, Microsoft, Panasonic ja monet muut kansainväliset edelläkävijäyritykset ovat kertoneet, että niiden strategia on onnistunut nimenomaan OKR-mallin ansiosta.

 

5 syytä miksi OKR


1. Selkeä yhteinen suunta

OKR:t luovat systemaattisen rakenteen, jossa organisaation ylätason tavoitteet ohjaavat kaikkien tekemistä. OKR-työskentely auttaa tiimejä ja yksilöitä myös omaksumaan ja sisäistämään strategian. Näin varmistetaan se, että kaikkien työ on systemaattisesti linjassa valitun suunnan kanssa.

2. Keskittyminen tärkeimpään tekemiseen
OKR-työskentely auttaa keskittymään siihen, mikä on strategiassa määritellyn, halutun muutoksen kannalta kaikista tärkeintä tekemistä.

3. Itseohjautuvuus
Johdon työ on aina strategisen suunnan määrittäminen ja perinteisesti keskijohdon tehtävänä on varmistaa tämän toteutuminen organisaation arjen tekemisessä. OKR-malli kannustaa itseohjautuvuuteen: tiimit ja yksilöt miettivät itsenäisesti keinot tavoitteiden saavuttamiseen. Tämä lisää työntekijöiden motivaatiota ja sitoutumista yhteiseen tekemiseen.

4. Läpinäkyvyys ja nopea reagointikyky
Kaikkien (myös johdon) tavoitteet, avaintulokset ja toimenpiteet jaetaan organisaatiossa avoimesti. Mikäli haluttu muutos ei etene, organisaatiossa kyetään reagoimaan tilanteeseen ketterästi.

5. Jatkuva kehittyminen
OKR-työskentelyssä arvioidaan tavoitteiden toteutumista ja tehtävien edistymistä viikko- ja kuukausitasolla. Tämä edistää jatkuvan kehittämisen kulttuuria, jossa tiimit ja yksiköt oppivat onnistumisistaan ja epäonnistumisistaan.

Google, Intel, Mindwalley, Slack, Facebook, Twitter, Microsoft, Panasonic ja monet muut kansainväliset edelläkävijäyritykset ovat kertoneet, että niiden strategia on onnistunut nimenomaan OKR-mallin ansiosta.

Strategia arkeen OKR-malilla -kirjassa (Hämäläinen & Sora), mainitaan ainakin seuraavien kotimaisten yritysten hyödyntävän okr-mallia: Nixu, Heltti, Futurice, Motiva ja Ambientia. Ja näiden yritysten tuloksethan ovat kieltämättä melko huikeita!

 

Haluatko oppia lisää?

Jos haluat oppia aiheesta lisää, lataa oppaamme TÄSTÄ.

strategian jalkauttaminen

 

Strategian jalkauttaminen agendalla?

Olemme toteuttaneet kymmeniä strategiaprojekteja sekä yksityisen että julkisen sektorin organisaatioille. Nykyinen projektiemme NPS=100, eli 100% asiakkaista suosittelee yhteistyötä kanssamme.

Veikko Törrönen

Pyydä tarjous:
1️⃣  Varaa etätapaaminen TÄSTÄ, tai soita 040 7055 810.
2️⃣  Tavataan uudelleen ja käydään tarjous läpi. Siinä kaikki.

 

Kirjoittaja Veikko Törrönen on modernin strategiatyön ammattilainen, palvelumuotoilija  ja KREAPAL DESIGN Oy:n perustaja.

Jaa Someen:
FacebookTwitterLinkedIn

Kreapal numeroina

perustettu 0
projekteja + 0
valmennettua asiakasta + 0
fiksuttelua 0 %

asiakkaista suosittelee

0 %

* Vuodesta 2022 alkaen, jokaisen projektin asiakas on suositellut yhteistyötä kanssamme.

Ota yhteyttä.

   

Tai jätä viesti tällä lomakkeella, niin olemme sinuun yhteydessä.

  • Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.