OTA YHTEYTTÄ >

KREAPAL BLOGI
Vinkkejä ja uusia näkökulmia liiketoimintamuotoilusta, palvelumuotoilusta ja asiakaskokemuksesta.

Tilaa uutiskirje TÄSTÄ

Strategian jalkauttaminen on eilisen juttuja

12.5.2021   |   Veikko Törrönen

Strategian jalkauttaminen? Miten se tapahtuu 2020-luvulla? Jos strategian yhteiskehittämiseen osallistetaan koko henkilöstö, onko sen jalkauttamiselle edes tarvetta? Jos ei, miten sitten strategia tuodaan osaksi arkea? Jos mietit vastauksia edellä mainittuihin kysymyksiin, suosittelen jatkamaan lukemista.

 

Tutkimuksen mukaan suurin osa suomalaisten yritysten työntekijöistä, yrityksen eri tasoilla, ei ymmärrä, tunne tai muista työnantajansa strategiaa.

 

Strategian jalkauttaminen ei toimi

Perinteinen strategiaprosessi, jossa yrityksen ylin johto työstää strategian suljettujen ovien takana ja jalkauttaa sen henkilöstölle, ei enää toimi – piste. Kotimaisen tutkimustiedon mukaan (Maury, 2016) yrityksensä strategian kykenee kommunikoimaan 2% työntekijöistä, 8% keskijohdosta ja 13% ylimmästä johdosta. Suurin osa työntekijöistä, yrityksen eri tasoilla, ei siis ymmärrä, tunne tai muista työnantajansa strategiaa. Koska yhteinen suunta on epäselvä, jokainen yksikkö ja työntekijä tekevät oman tulkintansa aiheesta – tämä aiheuttaa muun muassa seuraavia ongelmia:

  1. Päätöksenteko on hidasta ja vaikeaa eri tasoilla.
  2. Asioiden toimeenpano on hidasta ja vaikeaa.
  3. Tehtyjä päätöksiä ei ymmärretä, joten niitä myös arvostellaan.
  4. Siiloutuminen, poteroituminen ja kyräily kasvaa.
  5. Tarve kontrollille kasvaa.
  6. Ihmiset eivät ymmärrä miten heidän työnsä kytkeytyy osaksi yrityksen isoa kuvaa.

Lisätietoja TÄSTÄ.

 

Liiketoimintamuotoilussa strategiaprosessiin osallistetaan ylimmän johdon lisäksi henkilöstöä eri tasoilta. Yhteiskehittämisellä synnytetään sitoutumista yhteiseen suuntaan.

 

Liiketoimintamuotoilu on tämän päivän ratkaisu

Liiketoimintamuotoilu on osallistava, moderni ja tuloksekas tapa kehittää liiketoimintaa strategisella tasolla. Liiketoimintamuotoilussa strategiaprosessiin osallistetaan ylimmän johdon lisäksi henkilöstöä eri tasoilta – sekä hyödynnetään syvää asiakasymmärrystä. Yhteiskehittämisellä synnytetään sitoutumista yhteiseen suuntaan ja parannetaan strategiatyön ihmislähtöisyyttä:

  • Strategia on yhdessä synnytetty.
  • Strategia tuottaa arvoa omistajan lisäksi myös työntekijöille ja asiakkaille.
  • Strategia on helppo ymmärtää, muistaa ja kommunikoida.

Paraskaan strategia ei kuitenkaan itsessään muuta mitään – se ainoastaan mahdollistaa muutoksen. Strategia tulee purkaa mittareiksi ja toistuvaksi tekemiseksi yhdessä koko henkilöstön kanssa – ja tuoda rullaavaksi osaksi arkea – ilman, että kehitystyö kuormittaa operatiivista tekemistä. Vasta toistuvan tekemisen muutos mahdollistaa resurssien ja energioiden kohdistumisen yhdessä valittuun strategiseen suuntaan.

 

strategian jalkauttaminen

 

Hyödynnämme mittareiden ja toistuvan tekemisen määrittelyssä Adrew Growen luomaa OKR-mallia. Rullaavan strategiatyön mallissa hyödynnämme Tony Robbinsin oppeja. Liiketoimintamuotoilun konkreettisista tuloksista voit lukea asiakastarinoistamme TÄSTÄ.

 

Paraskaan strategia ei kuitenkaan itsessään muuta mitään – se ainoastaan mahdollistaa muutoksen. Strategia tulee purkaa mittareiksi ja toistuvaksi tekemiseksi yhdessä koko henkilöstön kanssa – ja tuoda rullaavaksi osaksi arkea – ilman, että se kuormittaa liiaksi operatiivista tekemistä.

 

Haluatko oppia lisää?

Kaikki tässä blogissa esitetyt ajatukset ja konseptit on avattu ja mallinnettu uudessa liiketoimintamuotoiluoppaassamme. Voit ladata oppaan TÄSTÄ.

 

strategian jalkauttaminen

 

Strategian jalkauttaminen agendalla – vai yhteiskehitetäänkö sittenkin?

Varaa kalentereistamme sinulle sopivin 1h ajankohta. Lähetämme sinulle kutsun etätapaamiseen, jossa tehdään yhdessä suunnitelma yrityksesi strategian muotoiluun! Dokumentoimme lopputuloksen, lähetämme sen tapaamisen jälkeen sähköpostiisi – ja teemme halutessasi yhteistyöehdotuksen suunnitelman toteutuksessa kanssanne.

Suositteluasteemme NPS (Net Promoter Score) > 95!  Yhdessä vietetty tunti tuottaa takuulla isoja oivalluksia – aina rennossa hengessä😀✌️

Veikko Törrönen

Varaa aika etätapaamiseen

Jos kalentereistamme ei löydy sinulle sopivaa ajankohtaa, meille voi aina soittaa tai laittaa sähköpostia. Yhteystiedot TÄSTÄ linkistä.

 

Kirjoittaja Veikko Törrönen on intohimoinen liiketoimintamuotoilija, palvelumuotoilija, valmentaja ja KREAPAL DESIGN Oy:n perustaja.

FacebookTwitterLinkedIn

Kangasalan Sanomat halusi muutosta: Lehti loi muotoiluajattelun avulla viisiosaisen strategian ja pyristelee eroon väärästä kotiseutulehden maineesta. Paikallismedian strategiatyöstä kertovat @helikeskinen @pasanen_satu @tiinaoj @JukkaHuikko. #journalismi

https://suomenlehdisto.fi/kangasalan-sanomat-halusi-muutosta-lehti-loi-muotoiluajattelun-avulla-viisiosaisen-strategian-ja-pyristelee-eroon-vaarasta-kotiseutulehden-maineesta/

Kangasalan Sanomat halusi muutosta: Lehti loi muotoiluajattelun avulla viisiosaisen strategian ja pyristelee eroon väärästä kotiseutulehden maineesta - Suomen Lehdistö https://suomenlehdisto.fi/kangasalan-sanomat-halusi-muutosta-lehti-loi-muotoiluajattelun-avulla-viisiosaisen-strategian-ja-pyristelee-eroon-vaarasta-kotiseutulehden-maineesta/ #liiketoimintamuotoilu #asiakaskokemus #strategiatyö

Strateginen johtaminen ihmislähtöisesti❤️Haluatko kiteytykset (ilman jargonia) käsitteistä ja strategia ja strateginen johtaminen? https://www.kreapal.fi/blogi/strateginen-johtaminen-ihmislahtoisesti/
Iloa ja hyviä juttuja viikkoosi😀🙏 #liiketoimintamuotoilu #palvelumuotoilu #asiakaskokemus

OPAS 2.0 PALVELUMUOTOILUUN🙌Kokemuksen karttuessa ajattelu- ja työtavat kehittyvät - oli aika kirjoittaa versio 2.0. Lataa maksuton opas tästä: https://www.kreapal.fi/oppaat/ #palvelumuotoilu #servicedesign #opas

Vahvistamme osaamista B2C kentässä: Anna Mari Koutroukides starttailee KREAPALilla😄🔥 https://www.kreapal.fi/ajankohtaista/anna-mari-koutroukides-starttailee-kreapalilla/ #liiketoimintamuotoilu #palvelumuotoilu #cx

Ajankohtaista

Ihmislähtöinen strategia paikallislehdelle – projektimme Suomen Lehdistön julkaisussa!

14.9.2021

Toteutimme kevään 2021 aikana ihmislähtöisen strategiaprojektin Kangasalan Sanomille - tutustu...

Jatka lukemista

Palvelumuotoilun opas – versio 2.0 julkaistu!

24.8.2021

  Uusi palvelumuotoilun opas on julkaistu! Oppaassa käydään käytännönläheisesti läpi mitä on...

Jatka lukemista

Anna Mari Koutroukides starttailee KREAPALilla!

10.8.2021

Elämme arvojemme mukaisesti - tämä liike liittyy arvoomme nimeltä kasvu, jota Anna Mari Koutroukides tulee vauhdittamaan....

Jatka lukemista

Yhteystiedot

Autamme SINUA onnistumaan!

Ota reippaasti yhteyttä.

Autamme SINUA ja yritystäsi kiteyttämään asiakaslähtöisen strategian, palvelun tai konseptin – ja konkretisoimaan sen tuoman muutoksen käytännön tekemiseksi.

  • Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.
Lisätietoja

Veikko on yrityksen perustaja, liiketoimintamuotoilija ja palvelumuotoilija, jonka kaikessa tekemisessä painottuu arvon tasapainoinen tuottaminen kolmella tasolla: asiakkaiden, työntekijöiden ja omistajien. Hän on johtanut lukuisia liiketoiminta- ja palvelumuotoiluhankkeita niin yksityisellä kuin julkisellakin sektorilla, sekä asiakaskokemuksen kehittämistä merkittävässä suomalaisessa konsernissa. BBA, MBA ja HHJ -tutkintojen lisäksi Veikko on opiskellut palvelumuotoilua kolmessa suomalaisessa korkeakoulussa, sekä liiketoimintamuotoilua TU Delft:issä. Veikko ei toista vain muiden ajatuksia, vaan ottaa aktiivisesti kantaa liiketoimintalähtöisen muotoilun kehitykseen Suomessa: kehittäen ja visualisoiden uusia konsepteja, työkaluja ja menetelmiä.

Veikko luennoi yliopistolla ja on kysytty esiintyjä erilaisissa palvelumuotoilun, asiakaskokemuksen ja markkinoinnin tapahtumissa ja seminaareissa. Häntä kiitetään erityisesti kyvystään oivalluttaa isoja kokonaisuuksia tavalla, joka puhuttelee niin organisaatioiden ylintä johtoa kuin työntekijöitäkin. Veikko on innostaja ja tekijä, jonka koulutuksissa, työpajoissa ja muotoiluprojekteissa syntyy oivalluksia ja tuloksia – aina rennossa hengessä.

Veikko Törrönen

Perustaja
Liiketoimintamuotoilija
Palvelumuotoilija

Veikon korkea ammattitaito, kokemus ja aito halu ymmärtää liiketoimintaamme on hyvän yhteistyömme perusta. Hän on utelias ja kunnianhimoinen valmentaja, joka ei koskaan päästä meitä helpolla: yhteinen valmistautuminen työpajoihin ja selkeä seuranta ovat antaneet eväät aikaansaavalle työskentelylle. Yhteistyö KREAPALin kanssa on auttanut meitä kirkastamaan konsernin yhteistä asiakaskokemuksen tahtotilaa, ottamaan oikeita askeleita, tarjonnut käytännön työkaluja ja selkeyttänyt tekemistämme jatkuvasti muuttuvassa työelämässä. Henkilökohtaisesti olen saanut myös kasvaa ihmisenä Veikon kanssa työskennellessäni. Lämmin kiitos ja vahva suositus!

Hanna-Kaisa Hynni
Asiakaskokemusjohtaja, VMP Oyj

Lisätietoja

Olen palvelumuotoilija, jolla on monen vuoden kokemus palvelumuotoilusta ja ison organisaation muutostyöstä asiakaslähtöisemmäksi.  Olen johtanut palvelumuotoilua lukuisissa projekteissa, sekä valmentanut satoja ihmisiä tuottamaan parempaa arvoa asiakkaille, työntekijöille ja omistajille – palvelumuotoilun menetelmin.

Erityisosaamistani ovat palvelumuotoilu ja ihmisymmärryksen soveltaminen palveluiden ja liiketoiminnan kehittämisessä – sekä julkissektorin toiminnan asiantuntemus.

Koulutukseltani olen yhteiskuntatieteiden maisteri, jonka lisäksi olen opiskellut palvelumuotoilua.

Minua on kiitetty erityisesti kyvystäni hahmottaa suuria kokonaisuuksia, sekä kiteyttää niitä helposti ymmärrettävällä tavalla. Innostun ihmisistä ja hyvistä ratkaisemisen arvoisista kysymyksistä – ja saan ihmiset ympärilläni innostumaan mukanani.

 

 

 

Outi Nokkonen

Osakas
Palvelumuotoilija

Outi on valtavan upea palvelumuotoilun superammattilainen, organisaatioiden muutosmuotoilija, digitaalisten palvelujen uudistaja ja yhteiskehittämisen taitaja. Hän on ratkaisukeskeinen luova ongelmanratkaisija, joka ei pelkää lähteä kokeilemaan.

Outi on taitava projektinhallinnassa ja hän saa tuloksia aikaiseksi! Perustimme hänen kanssaan julkishallinnon muotoiluverkoston ”Julkis-muotoilijat” – ja Outi on vetänyt verkoston toimintaa aktiivisesti pari vuotta. Outi on sparrannut myös minua vaativissa muotoilujohtamisen tehtävissä. Vahva suositus täältä!

Anni Leppänen
Johtava palvelumuotoilija, Helsingin kaupunki

Lisätietoja

Olen tuleva liiketoiminta- ja palvelumuotoilun huippuammattilainen, jolla on vahva kokemus B2C-liiketoiminnan kehittämisestä sekä operatiivisella että strategisella tasolla.  Olen johtanut yhtä merkittävän suomalaisen konsernin liiketoiminta-alueista. Urallani olen ollut vastuussa lukuisista erikokoisista muutosprojekteista eri toimialoilla.

Koulutukseltani olen  ekonomi ja opiskelen tällä hetkellä diplomi-insinööriksi. Olen suorittanut palvelu- ja liiketoimintamuotoilun opintoja yliopistossa ja erilaisilla kursseilla sekä osallistunut Clayton Christensenin disruptiiviseninnovaation opintoihin Harvardissa. Olen ikuinen opiskelija: innostun uuden oppimisesta työssä ja vapaa-ajalla.

Minua kuvaillaan energiseksi ja innovatiiviseksi kehittäjäksi, jolla on kyky yhdistää empatia, mahdollisuudet ja liiketoiminnan tuloksellisuus.  Uskon vahvasti ihmislähtöiseen liiketoimintaan ja sen tuomiin mahdollisuuksiin missä tahansa yrityksessä. Inspiroidun liiketoiminnan kokonaisvaltaisesta kehittämisestä muotoilun keinoin.

 

 

 

Anna Mari Koutroukides

Liiketoimintamuotoilija
Palvelumuotoilija

Anna Marissa yhdistyvät laaja kokemus eri toimialoilta ja eri positioista, lempeä uteliaisuus sekä tahto tehdä työt hyvin. Asiakkaalle tämä näkyy niin, että hän tuo rohkeasti itsensä ja koko osaamisensa tapaamiseen, perusteellisesti valmistautuneena. Tämä ei nimittäin ole aina itsestäänselvyys.

Työpajoissa Anna Mari auttoi ideoimaan ja konseptoimaankokonaisuuksia, joita emme muuten olisi saaneet aikaiseksi. Jotkut ideoivat laatikon sisällä, toiset laatikon ulkopuolella – Anna Mari auttoi yhdistämään nuo kaksi ajattelutapaa.

Kati Björninen
Yrittäjä

PALVELUMUOTOILU & LIIKETOIMINTAMUOTOILU

UUDET OPPAAT