OTA YHTEYTTÄ >

KREAPAL BLOGI

Vinkkejä ja uusia näkökulmia liiketoimintamuotoilusta, palvelumuotoilusta ja asiakaskokemuksesta.

Tilaa uutiskirje TÄSTÄ

Strategian jalkauttaminen on eilisen juttuja

12.5.2021   |   Veikko Törrönen

Strategian jalkauttaminen? Miten se tapahtuu 2020-luvulla? Jos strategian yhteiskehittämiseen osallistetaan koko henkilöstö, onko sen jalkauttamiselle edes tarvetta? Jos ei, miten sitten strategia tuodaan osaksi arkea? Jos mietit vastauksia edellä mainittuihin kysymyksiin, suosittelen jatkamaan lukemista.

 

Tutkimuksen mukaan suurin osa suomalaisten yritysten työntekijöistä, yrityksen eri tasoilla, ei ymmärrä, tunne tai muista työnantajansa strategiaa.

 

Kuulostaako tutulta?

  • Strategia ei ohjaa tekemistänne: energianne ja resurssinne kohdistuvat eri suuntiin.
  • Strategianne on kompleksinen: henkilöstönne ei ymmärrä tai muista sitä.
  • Asiakas- ja työntekijäymmärrystä ei ole kyetty hyödyntämään riittävästi strategiatyössä.
  • Strategiatyössänne ei olla onnistuttu sitouttamaan ihmisiä yhteiseen strategiseen suuntaan – ja jatkon toimenpiteisiin parhaalla mahdollisella tavalla.

 

Strategian jalkauttaminen ei toimi

Perinteinen strategiaprosessi, jossa yrityksen ylin johto työstää strategian suljettujen ovien takana ja jalkauttaa sen henkilöstölle, ei enää toimi – piste. Kotimaisen tutkimustiedon mukaan (Maury, 2016) yrityksensä strategian kykenee kommunikoimaan 2% työntekijöistä, 8% keskijohdosta ja 13% ylimmästä johdosta. Suurin osa työntekijöistä, yrityksen eri tasoilla, ei siis ymmärrä, tunne tai muista työnantajansa strategiaa. Koska yhteinen suunta on epäselvä, jokainen yksikkö ja työntekijä tekevät oman tulkintansa aiheesta – tämä aiheuttaa muun muassa seuraavia ongelmia:

  1. Päätöksenteko on hidasta ja vaikeaa eri tasoilla.
  2. Asioiden toimeenpano on hidasta ja vaikeaa.
  3. Tehtyjä päätöksiä ei ymmärretä, joten niitä myös arvostellaan.
  4. Siiloutuminen, poteroituminen ja kyräily kasvaa.
  5. Tarve kontrollille kasvaa.
  6. Ihmiset eivät ymmärrä miten heidän työnsä kytkeytyy osaksi yrityksen isoa kuvaa.

Lisätietoja TÄSTÄ.

 

Liiketoimintamuotoilussa strategiaprosessiin osallistetaan ylimmän johdon lisäksi henkilöstöä eri tasoilta. Yhteiskehittämisellä synnytetään sitoutumista yhteiseen suuntaan.

 

Kuulostaisiko paremmalta?

  • Osallistetaan, sitoutetaan ja motivoidaan henkilöstöänne yhteiseen strategiseen suuntaan.
  • Hyödynnetään asiakasymmärryksestä nousseet mahdollisuudet kilpailuedun rakentamiseen.
  • Valjastetaan organisaationne keskeiset vahvuudet, ydinosaamiset ja mahdollisuudet organisaation yhteiseksi asiakkaalle arvoa tuottavaksi strategiaksi.
  • Konkretisoidaan roolit ja vastuut strategian toteuttamisessa – ja parannetaan esimiestenne kyvykkyyttä johtaa muutosta.
  • Nopeutetaan strategian toiminnallistamista osaksi arkea.
  • Tehdään muutoksesta hallittava ja läpinäkyvä.

 

Strategian jalkauttaminen modernilla ja osallistavalla tavalla!

Liiketoimintamuotoilu on osallistava, moderni ja tuloksekas tapa kehittää liiketoimintaa strategisella tasolla. Liiketoimintamuotoilussa strategiaprosessiin osallistetaan ylimmän johdon lisäksi henkilöstöä eri tasoilta – sekä hyödynnetään syvää asiakasymmärrystä. Yhteiskehittämisellä synnytetään sitoutumista yhteiseen suuntaan ja parannetaan strategiatyön ihmislähtöisyyttä:

  • Strategia on yhdessä synnytetty.
  • Strategia tuottaa arvoa omistajan lisäksi myös työntekijöille ja asiakkaille.
  • Strategia on helppo ymmärtää, muistaa ja kommunikoida.

Paraskaan strategia ei kuitenkaan itsessään muuta mitään – se ainoastaan mahdollistaa muutoksen. Strategia tulee purkaa mittareiksi ja toistuvaksi tekemiseksi yhdessä koko henkilöstön kanssa – ja tuoda rullaavaksi osaksi arkea – ilman, että kehitystyö kuormittaa operatiivista tekemistä. Vasta toistuvan tekemisen muutos mahdollistaa resurssien ja energioiden kohdistumisen yhdessä valittuun strategiseen suuntaan.

 

strategian jalkauttaminen

 

Hyödynnämme mittareiden ja toistuvan tekemisen määrittelyssä Adrew Growen luomaa OKR-mallia. Rullaavan strategiatyön mallissa hyödynnämme Tony Robbinsin oppeja.

 

Paraskaan strategia ei kuitenkaan itsessään muuta mitään – se ainoastaan mahdollistaa muutoksen. Strategia tulee purkaa mittareiksi ja toistuvaksi tekemiseksi yhdessä koko henkilöstön kanssa – ja tuoda rullaavaksi osaksi arkea – ilman, että se kuormittaa liiaksi operatiivista tekemistä.

 

Haluatko oppia lisää?

Voit ladata maksuttoman oppaamme TÄSTÄ.
strategian jalkauttaminen

tai osallistua maksuttomaan webinaariimme TÄSTÄ.
strategian jalkauttaminen

 

Käytännön tuloksia?

Voit tutustua asiakastarinoihimme TÄSTÄ.

 

Strategian jalkauttaminen agendalla – vai yhteiskehitetäänkö sittenkin?

Varaa kalenteristani sinulle sopivin 1h ajankohta. Yhdessä vietetty tunti tuottaa takuulla isoja oivalluksia – aina rennossa hengessä😀✌️

Veikko Törrönen

Varaa aika etätapaamiseen

Jos kalenteristani ei löydy sinulle sopivaa ajankohtaa, meille voi aina soittaa tai laittaa sähköpostia. Yhteystiedot TÄSTÄ linkistä.

Kirjoittaja Veikko Törrönen on intohimoinen liiketoimintamuotoilija, palvelumuotoilija, valmentaja ja KREAPAL DESIGN Oy:n perustaja.

FacebookTwitterLinkedIn

ASIAKASTARINA | Asiakaskokemuksen johtaminen julkisella sektorilla | Case VSSHP https://www.kreapal.fi/asiakasreferenssi/asiakaskokemuksen-johtaminen-julkisella-sektorilla/ #cx #asiakaskokemus #strategia #sote

Yrityksen strategia 2020-luvulla? Tällainen sen tulisi olla✔️ https://www.kreapal.fi/blogi/yrityksen-strategia-2020-luvulla/ #strategia #johtaminen #liiketoimintamuotoilu

Muotoiluajattelu taipuu moneen: asiakastarinoita vuosilta 2017-2022✔️ https://www.kreapal.fi/blogi/palvelumuotoilu-esimerkkeja/ #liiketoimintamuotoilu #palvelumuotoilu #cx

PALVELUMUOTOILU | Asiakastarina palvelutarjonnan muotoilusta: https://www.kreapal.fi/asiakasreferenssi/palvelumuotoilu-selkeytti/ #palvelumuotoilu #asiakaskokemus #cx #kauppakamari #helsinginseudunkauppakamari 😄🙌

Sinisen meren strategia – 6 keinoa päästä pois punaiselta mereltä https://www.kreapal.fi/blogi/sinisen-meren-strategia/ #liiketoimintamuotoilu #strategia #palvelumuotoilu #cx

Ajankohtaista

ELY-konsultointi aka yrityksen kehittämispalvelut

4.4.2022

ELY-konsultointi, joka tunnetaan myös nimellä yrityksen kehittämispalvelut, on PK-yritysten liiketoiminnan kehittämiseen...

Jatka lukemista

Ihmislähtöinen strategia paikallislehdelle – projektimme Suomen Lehdistön julkaisussa!

14.9.2021

Toteutimme kevään 2021 aikana ihmislähtöisen strategiaprojektin Kangasalan Sanomille - tutustu...

Jatka lukemista

Palvelumuotoilun opas – versio 2.0 julkaistu!

24.8.2021

  Uusi palvelumuotoilun opas on julkaistu! Oppaassa käydään käytännönläheisesti läpi mitä on...

Jatka lukemista

Yhteystiedot

Autamme SINUA onnistumaan.

Ota yhteyttä matalalla kynnyksellä!

Innostuitko kehittämään tekemistänne asiakaslähtöisesti? Mahtavaa! Soita Veikolle ja saat sparrausta heti: 040 7055 810.

Jos kirjoitat mieluummin, lähetä viesti niin olemme sinuun yhteydessä pikimmiten.

  • Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.
Lisätietoja

Veikko on yrityksen perustaja, liiketoimintamuotoilija ja palvelumuotoilija, jonka kaikessa tekemisessä painottuu arvon tasapainoinen tuottaminen kolmella tasolla: asiakkaiden, työntekijöiden ja omistajien. Hän on johtanut lukuisia liiketoiminta- ja palvelumuotoiluhankkeita niin yksityisellä kuin julkisellakin sektorilla, sekä asiakaskokemuksen kehittämistä merkittävässä suomalaisessa konsernissa. BBA, MBA ja HHJ -tutkintojen lisäksi Veikko on opiskellut palvelumuotoilua kolmessa suomalaisessa korkeakoulussa, sekä liiketoimintamuotoilua TU Delft:issä. Veikko ei toista vain muiden ajatuksia, vaan ottaa aktiivisesti kantaa liiketoimintalähtöisen muotoilun kehitykseen Suomessa: kehittäen ja visualisoiden uusia konsepteja, työkaluja ja menetelmiä.

Veikko luennoi yliopistolla ja on kysytty esiintyjä erilaisissa palvelumuotoilun, asiakaskokemuksen ja markkinoinnin tapahtumissa ja seminaareissa. Häntä kiitetään erityisesti kyvystään oivalluttaa isoja kokonaisuuksia tavalla, joka puhuttelee niin organisaatioiden ylintä johtoa kuin työntekijöitäkin. Veikko on innostaja ja tekijä, jonka koulutuksissa, työpajoissa ja muotoiluprojekteissa syntyy oivalluksia ja tuloksia – aina rennossa hengessä.

Veikko Törrönen

Perustaja
Liiketoimintamuotoilija
Palvelumuotoilija

Veikon korkea ammattitaito, kokemus ja aito halu ymmärtää liiketoimintaamme on hyvän yhteistyömme perusta. Hän on utelias ja kunnianhimoinen valmentaja, joka ei koskaan päästä meitä helpolla: yhteinen valmistautuminen työpajoihin ja selkeä seuranta ovat antaneet eväät aikaansaavalle työskentelylle.

Yhteistyö KREAPALin kanssa on auttanut meitä kirkastamaan konsernin yhteistä asiakaskokemuksen tahtotilaa, ottamaan oikeita askeleita, tarjonnut käytännön työkaluja ja selkeyttänyt tekemistämme jatkuvasti muuttuvassa työelämässä. Henkilökohtaisesti olen saanut myös kasvaa ihmisenä Veikon kanssa työskennellessäni. Lämmin kiitos ja vahva suositus!

Hanna-Kaisa Hynni
Asiakaskokemusjohtaja, VMP Oyj

ASIAKASKOKEMUKSEN KEHITTÄMINEN JA JOHTAMINEN

ILMOITTAUDU WEBINAARIIN TÄSTÄ!