Kreapal logo OTA YHTEYTTÄ >

KREAPAL BLOGI

Tiukkaa sisältöä asiakaslähtöisen kilpailuedun rakentamiseen. Menetelminä liiketoimintamuotoilu ja palvelumuotoilu.

Tilaa uutiskirje TÄSTÄ

Strategian jalkauttaminen modernilla ja osallistavalla tavalla – huomio nämä!

12.5.2021   |   Veikko Törrönen

Strategian jalkauttaminen? Miten se tehdään modernilla ja osallistavalla tavalla? Jos strategian yhteiskehittämiseen osallistetaan koko henkilöstö, onko sen jalkauttamiselle edes tarvetta? Jos ei, miten sitten strategia tuodaan osaksi arkea? Jos mietit vastauksia edellä mainittuihin kysymyksiin, suosittelen jatkamaan lukemista.

 

Tutkimuksen mukaan suurin osa suomalaisten yritysten työntekijöistä, yrityksen eri tasoilla, ei ymmärrä, tunne tai muista työnantajansa strategiaa.

 

Kuulostaako tutulta?

  • Strategia ei ohjaa tekemistänne: energianne ja resurssinne kohdistuvat eri suuntiin.
  • Strategianne on kompleksinen: henkilöstönne ei ymmärrä tai muista sitä.
  • Asiakas- ja työntekijäymmärrystä ei ole kyetty hyödyntämään riittävästi strategiatyössä.
  • Strategiatyössänne ei olla onnistuttu sitouttamaan ihmisiä yhteiseen strategiseen suuntaan – ja jatkon toimenpiteisiin parhaalla mahdollisella tavalla.

 

Strategian jalkauttaminen ei toimi

Perinteinen strategiaprosessi, jossa yrityksen ylin johto työstää strategian suljettujen ovien takana ja jalkauttaa sen henkilöstölle, ei enää toimi – piste. Kotimaisen tutkimustiedon mukaan (Maury, 2016) yrityksensä strategian kykenee kommunikoimaan 2% työntekijöistä, 8% keskijohdosta ja 13% ylimmästä johdosta. Suurin osa työntekijöistä, yrityksen eri tasoilla, ei siis ymmärrä, tunne tai muista työnantajansa strategiaa. Koska yhteinen suunta on epäselvä, jokainen yksikkö ja työntekijä tekevät oman tulkintansa aiheesta – tämä aiheuttaa muun muassa seuraavia ongelmia:

  1. Päätöksenteko on hidasta ja vaikeaa eri tasoilla.
  2. Asioiden toimeenpano on hidasta ja vaikeaa.
  3. Tehtyjä päätöksiä ei ymmärretä, joten niitä myös arvostellaan.
  4. Siiloutuminen, poteroituminen ja kyräily kasvaa.
  5. Tarve kontrollille kasvaa.
  6. Ihmiset eivät ymmärrä miten heidän työnsä kytkeytyy osaksi yrityksen isoa kuvaa.

Lisätietoja TÄSTÄ.

 

Liiketoimintamuotoilussa strategiaprosessiin osallistetaan ylimmän johdon lisäksi henkilöstöä eri tasoilta. Yhteiskehittämisellä synnytetään sitoutumista yhteiseen suuntaan.

 

Kuulostaisiko paremmalta?

  • Osallistetaan, sitoutetaan ja motivoidaan henkilöstöänne yhteiseen strategiseen suuntaan.
  • Hyödynnetään asiakasymmärryksestä nousseet mahdollisuudet kilpailuedun rakentamiseen.
  • Valjastetaan organisaationne keskeiset vahvuudet, ydinosaamiset ja mahdollisuudet organisaation yhteiseksi asiakkaalle arvoa tuottavaksi strategiaksi.
  • Konkretisoidaan roolit ja vastuut strategian toteuttamisessa – ja parannetaan esimiestenne kyvykkyyttä johtaa muutosta.
  • Nopeutetaan strategian toiminnallistamista osaksi arkea.
  • Tehdään muutoksesta hallittava ja läpinäkyvä.

 

Paraskaan strategia ei kuitenkaan itsessään muuta mitään – se ainoastaan mahdollistaa muutoksen.

 

Strategian jalkauttaminen modernilla ja osallistavalla tavalla

Liiketoimintamuotoilu on osallistava, moderni ja tuloksekas tapa kehittää liiketoimintaa strategisella tasolla. Liiketoimintamuotoilussa strategiaprosessiin osallistetaan ylimmän johdon lisäksi henkilöstöä eri tasoilta – sekä hyödynnetään syvää asiakasymmärrystä. Yhteiskehittämisellä synnytetään sitoutumista yhteiseen suuntaan ja parannetaan strategiatyön ihmislähtöisyyttä:

  • Strategia on yhdessä synnytetty.
  • Strategia tuottaa arvoa omistajan lisäksi myös työntekijöille ja asiakkaille.
  • Strategia on helppo ymmärtää, muistaa ja kommunikoida.

Paraskaan strategia ei kuitenkaan itsessään muuta mitään – se ainoastaan mahdollistaa muutoksen. Strategia tulee purkaa mittareiksi ja toistuvaksi tekemiseksi yhdessä koko henkilöstön kanssa – ja tuoda rullaavaksi osaksi arkea – ilman, että kehitystyö kuormittaa operatiivista tekemistä. Vasta toistuvan tekemisen muutos mahdollistaa resurssien ja energioiden kohdistumisen yhdessä valittuun strategiseen suuntaan.

 

strategian jalkauttaminen

 

Hyödynnämme mittareiden ja toistuvan tekemisen määrittelyssä Adrew Growen luomaa OKR-mallia. Rullaavan strategiatyön mallissa hyödynnämme Tony Robbinsin oppeja.

 

Haluatko oppia lisää?

Voit ladata maksuttoman oppaamme TÄSTÄ.
strategian jalkauttaminen

 

Strategian jalkauttaminen agendalla?

Veikko Törrönen

Pyydä tarjous:
1️⃣  Varaa etätapaaminen TÄSTÄ, tai soita 040 7055 810.
2️⃣  Tavataan uudelleen ja käydään tarjous läpi. Siinä kaikki.

Kirjoittaja Veikko Törrönen on intohimoinen liiketoimintamuotoilija, palvelumuotoilija, valmentaja ja KREAPAL DESIGN Oy:n perustaja.

Jaa Someen:
FacebookTwitterLinkedIn

Jos etsit perinteistä strategiakonsulttia, emme ole teille oikea kumppani. Tiedämme loppuasiakkaita ja henkilöstöänne aidosti mukaan osallistavan yhteiskehittämisen johtavan parhaaseen tulokseen.

Jos uskot samaan, ota yhteyttä!

   
veikko-torronen

Veikko Törrönen

Perustaja, Liiketoimintamuotoilija, Palvelumuotoilija

Jätä viesti ja olemme sinuun yhteydessä arkisin jo samana päivänä!

  • Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.

UUSI OKR-OPAS JULKAISTU!

LATAA TÄSTÄ