Kreapal logo OTA YHTEYTTÄ >

KREAPAL BLOGI

Tiukkaa sisältöä asiakaslähtöisen kilpailuedun rakentamiseen. Menetelminä liiketoimintamuotoilu ja palvelumuotoilu.

Tilaa uutiskirje TÄSTÄ

Ketterä ja rullaava strategia – näin otat homman haltuun!

16.5.2024   |   Veikko Törrönen

Ketterä ja rullaava strategia? Mikä se tarkoittaa käytännössä? Miksi strategiatyön tulisi olla ketterää – ja miten sitä toteutetaan käytännössä? Jos etsit vastauksia seuraaviin kysymyksiin, luet juuri oikeaa blogia.

 

Ketterä ja rullaava strategia – mitä ja miksi?

Ketterä kehittäminen on jo tullut osaksi kaikkea liiketoiminnan kehittämistä: Lean startup, palvelumuotoilu, agile, scrum, devops ja muut ketterän kehittämisen työskentelytavat haastavat perinteistä vesiputousmallista hidasta ja kankeaa työskentelytapaa. Strategiatyö on syystä tai toisesta reagoinut tähän muutokseen todella hitaasti.

 

Strategia tehdään nykyisin tyypillisesti kolmeksi vuodeksi kerrallaan, joten sen myös oletetaan olevan voimassa kyseisen ajan.

 

Strategia on simppelisti kiteytettynä suunnitelma siitä, miten yritys menestyy tulevaisuudessa ja saavuttaa yhteisen innostavan tahtotilansa (visio). Se tehdään nykyisin tyypillisesti kolmeksi vuodeksi kerrallaan, joten sen oletetaan olevan voimassa kyseisen ajan.

Edellä kuvattu staattinen ajattelutapa toimi hyvin aikana, jolloin muutos oli hidasta, ilmeistä ja hyvin hallittavissa. Nyt kun liiketoimintaympäristö, asiakkaiden tarpeet, teknologiat, kilpailutilanne jne. muuttuvat nopeammin kuin koskaan aikaisemmin (ja vauhti kiihtyy), myös strategian tulee reagoida muutoksiin entistä ketterämmin.

 

ketterä ja rullaava strategia

 

Monessa organisaatiossa pohditaankin parhaillaan sitä, tarvitaanko strategiaa ollenkaan – ja jos niin miksi, jos sitä validoidaan ja päivitetään joka tapauksessa jatkuvasti?

Totta kai tarvitaan – ja syy on hyvin ilmeinen: jokainen organisaatio päätyy varmuudella yli ajan jonnekin – kysymys kuuluu minne? Strategia antaa selkeän vastauksen kysymykseen (Mitä haluamme saavuttaa?), sekä ohjaa valintoja kyseisen tavoitteen saavuttamiseksi (Miten saavutamme haluamamme?).

 

Älä sekoita keskenään strategiatyön suunnittelujännettä ja voimassaoloaikaa.

 

Mika Sutinen sanoittaa strategiatyön ja muutosnopeuden välisen suhteen hienosti. Hän painotta, että strategiatyössä ei saa sekoittaa keskenään suunnittelujännettä ja voimassaoloaikaa.

Strategian suunnittelujänne voi olla esim. sen nykyjään tyypillisimmän 3-vuotta, mutta sen voimassaoloaika on aina ehdollinen ja toistaiseksi voimassa oleva. Strategiatyön tarve ei ole siis poistunut mihinkään! Sen tulee vain reagoida muutoksiin entistä nopeammin ja ketterämmin.

 

Strategiatyön tarve ei ole siis poistunut mihinkään! Sen tulee vain reagoida muutoksiin entistä nopeammin ja ketterämmin.

 

Ketterä ja rullaava strategia

Strategiaa tulee johtaa, tarkastella ja kehittää kahdella eri tasolla: strategisella ja operatiivisella.

 

Johda strategista tasoa rullaavasti johtoryhmän kanssa

Jokainen strategia tulisi rakentua kyseisen strategiakauden tärkeimpien lähtökohtaolettamien varaan. Näitä voi olla esimerkiksi oletus siitä, että kysyntä nykyisillä markkinoilla ei tule tukemaan kasvua tai että teknologinen kehitys tulee muuttamaan toimialan palveluita ja kilpailutilannetta radikaalisti. Mikäli olette dokumentoineet nämä oletukset hyvin, ja jokin näistä olettamista osoittautuu vääräksi, teidän tulee kyetä reagoimaan muutoksiin ketterästi ja nopeasti. Lähtökohtaolettamat ovatkin ensimmäinen osa-alue, jota tulisi tarkastella säännöllisesti.

Toinen strategisen tason osa-alue, jota tulisi arvioida ja kehittää toistuvasti, on yhteisen tahtotilan (strategiakauden visio) toteuttamisen 3-5 tärkeintä osa-aluetta (must win -battles). Näitä voi olla esimerkiksi: päätös panostaa palveluiden helppouteen tai vaikkapa päätös yhtenäisen yrityskulttuurin rakentamisesta.

Suosittelen strategisen tason jatkuvaan arviointiin ja kehittämiseen rullaavan strategiantyön mallia.

ketterä ja rullaava strategia

Jos teillä on johtoryhmän palaveri esimerkiksi 2 kertaa kuukaudessa, valitkaa sen agendalle aina yksi must-win –battle kerrallaan, ympäri vuoden – rullaavasti. Kun johtoryhmän palavereita on tällä tahdilla noin 20 kertaa vuodessa, ja jos teillä on must-win –battleja se tyypillisin 5 kappaletta, näistä jokainen tulee käsiteltyä vuoden aikana 4 kertaa (20/5=4).

 

Rullaavalla mallilla kehitätte strategisia valintoja systemaattisesti ja tasaisesti – ilman, että työ sitoo liiaksi aikaanne.

 

Kyseisellä mallilla kehitätte strategisia valintoja systemaattisesti – ilman, että työ sitoo liiaksi aikaanne. Rullaavan strategiatyön mallilla pidätte myös huolta siitä, että jokaista osa-aluetta kehitettään tasaisesti, jolloin mikään niistä ei jää huomioimatta tai sen merkitys ei ylikorostu muiden kustannuksella.

Lähtökohtaolettamien sopiva tarkasteluväli on noin neljä kertaa vuodessa, eli esim. kvartaalien taitteessa. Sovittakaa myös tämä rullaavasti mukaan johtoryhmänne agendalle.

 

Johda operatiivista tasoa ketterästi koko organisaation voimalla

Paraskin strategia on vain suunnitelma tulevaisuudessa menestymiseen: tulokset muuttuvat vasta kun organisaation käytännön tekeminen muuttuu.

Strategiatyön haasteellisin osuus onkin tunnetusti sen arkeen vieminen koko organisaatiossa. OKR-malli (objectives and key results) on erinomainen vastaus tähän haasteeseen.

Mali ohjaa (pakottaa) purkamaan strategiassa määritellyt valinnat käytännön tekemisen, aikataulujen ja vastuiden tasolle eri toiminnoissa (esim. markkinointi, myynti, tuotanto, talous jne.). Jos haluat hyvän perusymmärryksen OKR-mallista, suosittelen oppaaseemme tutustumista.

ketterä ja rullaava strategia

Voit ladata OKR-opaan TÄSTÄ.

 

Strategiatyön haastellisin osuus on tunnetusti sen arkeen vieminen. OKR-malli on erinomainen vastaus tähän haasteeseen.

 

Haluan vielä loppuun tarkentaa, että ketterä ja rullaava strategiatyö ei kuitenkaan poista tarvetta järeämmälle strategiatyölle: strategian päivittämiselle tulee varata riittävästi aikaa ja resursseja n. 1-3 vuoden välein.

 

Ketterä ja rullaava strategia teille?

Olemme toteuttaneet kymmeniä strategiaprojekteja sekä yksityisen että julkisen sektorin organisaatioille. Nykyinen projektiemme NPS=100, eli 100% asiakkaista suosittelee yhteistyötä kanssamme.

Asiakasarvon tuottaminen

Pyydä tarjous:
1️⃣  Varaa etätapaaminen TÄSTÄ, tai soita 040 7055 810.
2️⃣  Tavataan uudelleen ja käydään tarjous läpi. Siinä kaikki.

Kirjoittaja Veikko Törrönen on intohimoinen liiketoimintamuotoilija, palvelumuotoilija, valmentaja ja KREAPAL DESIGN Oy:n perustaja.

Jaa Someen:
FacebookTwitterLinkedIn

Kreapal numeroina

perustettu 0
projekteja + 0
valmennettua asiakasta + 0
fiksuttelua 0 %

asiakkaista suosittelee

0 %

* Vuodesta 2022 alkaen, jokaisen projektin asiakas on suositellut yhteistyötä kanssamme.

Kiinnostuitko?

Ota yhteyttä.

   
veikko-torronen

Veikko Törrönen

Perustaja, Liiketoimintamuotoilija, Palvelumuotoilija

Jätä viesti ja olemme sinuun yhteydessä arkisin jo samana päivänä!

  • Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.

STRATEGIAN TOTEUTTAMINEN OKR-MALLILLA.

LATAA OPAS TÄSTÄ >