OTA YHTEYTTÄ >

KREAPAL BLOGI
Vinkkejä ja uusia näkökulmia liiketoimintamuotoilusta, palvelumuotoilusta ja asiakaskokemuksesta.

Tilaa uutiskirje TÄSTÄ

Strategian laatiminen ihmislähtöisellä reseptillä

21.4.2021   |   Veikko Törrönen

Strategian laatiminen? Miten se tapahtuu aikakaudella, jona valta on siirtynyt yrityksiltä ihmisille? Miten strategian laatiminen tapahtuu ihmislähtöisesti? Jos kaipaat vastauksia edellä esitettyihin kysymyksiin, luet juuri oikeaa blogia.

 

Miksi strategian laatiminen vanhalla reseptillä ei toimi?

1. Valta on siirtynyt yrityksiltä ihmisille
Muistatko ala-asteajoilta tarinan Kopernikuksesta? Nikolas Kopernikus oli pappi, matemaatikko, talous- ja tähtitieteilijä, joka järisytti 1500-luvulla yhteiskuntaa esittämällä teorian, jonka mukaan maapallo ei olekaan maailmankaikkeuden keskipiste, vaan elämme aurinkokunnassa, jonka keskipiste on aurinko – ja maa on yksi aurinkoa kiertävistä planeetoista.

Yhtä valtava muutos on tapahtunut työelämässä: kaiken keskipisteenä ei enää olekaan mikään yritys, vaan ihminen. Kiristyvä kilpailu pitää huolen siitä, että asiakkailla on aina vara valita mistä he ostavat tuotteensa ja palvelunsa. Sama koskee talentteja: heillä on vara valita missä yrityksessä työskentelevät – ja millaisen painoarvon työlle antavat. Valta on siirtynyt organisaatioilta ihmisille.

2. Yritysten elinkaaret lyhenevät
Liiketoiminnan strategiatyö on ollut aina tärkeää, mutta viime vuosina sen merkitys on noussut täysin uudelle tasolle. Digitalisaatio, yhteiskunnan palvelullistuminen, globaali kilpailu, asiakas- kokemuksen nousu tärkeimmäksi strategiseksi kilpailutekijäksi ja muut megatrendit ovat muuttaneet pelikentän totaalisesti. Muutoksen seurauksena yritysten eliniät ovat lyhentyneet merkittävästi. Tutkimusyhtiö McKinsey:n hiljattain julkaiseman tutkimuksen mukaan vuonna 1935, yrityksen keskimääräinen elinikä oli 90 vuotta. Vuonna 1975 vastaava luku oli 30 vuotta – ja 2005 enää 15 vuotta.

3. Perinteinen strategiatyö on rikki
Yrityksensä strategian kykenee kommunikoimaan 2% työntekijöistä, 8% keskijohdosta ja 13% ylimmästä johdosta. Suurin osa työntekijöistä, yrityksen eri tasoilla, ei siis ymmärrä, tunne tai muista työnantajansa strategiaa (Maury, 2016). Koska yhteinen suunta on epäselvä, jokainen yksikkö ja työntekijä tekevät oman tulkintansa aiheesta – tämä aiheuttaa muun muassa seuraavia ongelmia:

  • Päätöksenteko on hidasta ja vaikeaa eri tasoilla.
  • Asioiden toimeenpano on hidasta ja vaikeaa.
  • Tehtyjä päätöksiä ei ymmärretä, joten niitä myös arvostellaan.
  • Siiloutuminen, poteroituminen ja kyräily kasvaa.
  • Tarve kontrollille ja ohjatuille prosesseille kasvaa.
  • Ihmiset eivät ymmärrä miten heidän työnsä kytkeytyy osaksi yrityksen isoa kuvaa.

 

Modernina keinona liiketoimintamuotoilu

Palveluiden yhteiskehittäminen, eli palvelumuotoilu lisääntyy ilahduttavaa tahtia – ja täysin sama ajattelu- ja työtapa soveltuu erinomaisesti myös strategian osallistavaan ja moderniin kehittämiseen. Liiketoimintamuotoilu on kiteytettynä kolmen tason asiaa.

strategian laatiminen

Ajattelutapa
Liiketoimintamuotoilu perustuu muotoiluajatteluun. Muotoiluajattelun tärkeimpiä periaatteita ovat ihmislähtöisyys, nopeat kokeilut ja yhteiskehittäminen.

Muotoilun prosessi
Muotoilun prosessi konkretisoi muotoiluajattelun suunnitelmalliseksi tekemiseksi. Prosessissa on kaksi vaihetta: ymmärrys ja tekeminen.

Työkalut ja menetelmät
Liiketoimintamuotoilun työkalut ja menetelmät kiteyttävät ja visualisoivat yhteistä ajattelua.

 

Ohjeet strategian luomiseen ja toteuttamiseen arjessa

strategian laatiminen

1. Kerätkää ymmärrystä ja kiteyttäkää periaatteet

Kerätkää luovasti ymmärrystä strategiatyön pohjaksi sekä ulkopelin (asiakkaat ja markkinat) että sisäpelin (yrityskulttuuri ja sovitut toimintamallit) osalta. Analysoikaa ja kiteyttäkää kerätty ymmärrys ja muodostakaa sen avulla näkemys 3-5 periaatteesta, jotka ohjaavat strategiatyötä.

Miksi? 
Strategian ydintehtävä on kohdistaa yrityksen energiat ja resurssit yhdessä valittuun suuntaan. Tässä työssä väärät lähtökohtaolettamat voivat tulla äärimmäisen kalliiksi. Kun strategiatyössä maltetaan ottaa riittävä aika yhteisen ymmärryksen keräämiseen ja kiteyttämiseen, sen tekeminen myös helpottuu huomattavasti.

 

Strategian ydintehtävä on kohdistaa yrityksen energiat ja resurssit yhdessä valittuun suuntaan. Tässä työssä väärät lähtökohtaolettamat voivat tulla äärimmäisen kalliiksi.

 

2. Luokaa strategia ja viekää se arkeen

Luokaa vaihtoehtoiset tulevaisuuskuvat (skenaariot) ja valitkaa näistä yksi. Kirkastakaa yhteinen innostava tahtotila (visio) ja sen toteutumista tukevat teemat (must-win –battle). Tunnistakaa kuilut nykytilan ja tavoitetilan välillä. Kiteyttäkää vielä tarvittaessa liiketoimintamalli, missio, arvot ja tavoitteet lukuina. Konkretisoikaa strategiset valinnat tavoitteiksi, mittareiksi ja käytännön tekemiseksi tiimi ja yksilötasoilla esim. OKR-mallilla. Tuokaa strategia näkyväksi osaksi arkea visualisoinneilla ja rullaavalla mallilla.

Miksi?
Kiteytetty strategia tuo selkeyttä, mutta ei itsessään muuta mitään – se ainoastaan mahdollistaa muutoksen: strategia tulee purkaa toistuvaksi tekemiseksi ja tuoda osaksi arkea. Tämä mahdollistaa resurssien ja tekemisen kohdistumisen yhdessä valittuun suuntaan.

 

Kiteytetty strategia tuo selkeyttä, mutta ei itsessään muuta mitään – se ainoastaan mahdollistaa muutoksen: strategia tulee purkaa toistuvaksi tekemiseksi ja tuoda osaksi arkea.

 

Haluatko oppia lisää?

Liiketoimintamuotoilu on osallistava työtapa liiketoiminnan strategisen tason kehittämiseen. Se yhdistää luontaisesti yrityksen strategisen näkemyksen ja ihmisten tarpeet. Jos haluat tutustua aiheeseen syvemmällä tasolla, tervetuloa mukaan maksuttomaan webinaariimme.

Liiketoimintamuotoilun webinaari

Vai tarvitsetko heti apua?

Varaa kalentereistani sinulle sopivin 30 minuutin ajankohta. Lähetän sinulle kutsun etätapaamiseen, jossa tehdään yhdessä suunnitelma yrityksesi strategian yhteiskehittämiseen! Dokumentoimme lopputuloksen, lähetämme sen tapaamisen jälkeen sähköpostiisi – ja teemme halutessasi yhteistyöehdotuksen suunnitelman toteutuksessa kanssanne.

Suositteluasteemme NPS (Net Promoter Score) > 95!  Yhdessä vietetty puolituntinen tuottaa takuulla isoja oivalluksia – aina rennossa hengessä😀✌️

Veikko Törrönen

Jos kalentereistani ei löydy sinulle sopivaa ajankohtaa, voit aina soittaa tai laittaa sähköpostia. Yhteystiedot TÄSTÄ linkistä.

 

Kirjoittaja Veikko Törrönen on intohimoinen liiketoimintamuotoilija, palvelumuotoilija, valmentaja ja KREAPAL DESIGN Oy:n perustaja.

 

FacebookTwitterLinkedIn

Ajankohtaista

PALVELUMUOTOILIJA YRITYSKUMPPANIKSI

5.6.2021

Haluatko tehdä palvelumuotoilijan ja / tai liiketoimintamuotoilijan merkityksellistä työtä, jossa pääset vaikuttamaan...

Jatka lukemista

Yritysten kehittämispalvelut – ELY-konsultointi

15.2.2021

Yrityksen kehittämispalvelut / ELY konsultointi: KREAPAL DESIGN Oy nyt menossa mukana   MITÄ  Yritysten...

Jatka lukemista

Palvelumuotoilun huippuammattilainen mukaan KREAPAL-tiimiin!

7.1.2021

Palvelumuotoilun huippuammattilainen, Outi Nokkonen, liittyi mukaan KREAPAL-tiimiin 4.1.2021! Outin ajatuksia...

Jatka lukemista

Yhteystiedot

Autamme SINUA onnistumaan!

Ota yhteyttä.

Kuuntelemme sinua ja organisaatiosi tarpeita – ja autamme sinua kehittämän strategian tai palvelun, josta asiakkaanne, työntekijänne ja omistajanne syttyvät! Kerromme myös reilusti, jos emme ole organisaatiollesi paras mahdollinen kumppani – ja ehdotamme sopivampia tekijöitä.

  • Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.
Lisätietoja

Veikko on yrityksen perustaja, liiketoimintamuotoilija ja palvelumuotoilija, jonka kaikessa tekemisessä painottuu arvon tasapainoinen tuottaminen kolmella tasolla: asiakkaiden, työntekijöiden ja omistajien. Hän on johtanut lukuisia liiketoiminta- ja palvelumuotoiluhankkeita niin yksityisellä kuin julkisellakin sektorilla, sekä asiakaskokemuksen kehittämistä merkittävässä suomalaisessa konsernissa. BBA, MBA ja HHJ -tutkintojen lisäksi Veikko on opiskellut palvelumuotoilua kolmessa suomalaisessa korkeakoulussa, sekä liiketoimintamuotoilua TU Delft:issä. Veikko ei toista vain muiden ajatuksia, vaan ottaa aktiivisesti kantaa liiketoimintalähtöisen muotoilun kehitykseen Suomessa: kehittäen ja visualisoiden uusia konsepteja, työkaluja ja menetelmiä.

Veikko luennoi yliopistolla ja on kysytty esiintyjä erilaisissa palvelumuotoilun, asiakaskokemuksen ja markkinoinnin tapahtumissa ja seminaareissa. Häntä kiitetään erityisesti kyvystään oivalluttaa isoja kokonaisuuksia tavalla, joka puhuttelee niin organisaatioiden ylintä johtoa kuin työntekijöitäkin. Veikko on innostaja ja tekijä, jonka koulutuksissa, työpajoissa ja muotoiluprojekteissa syntyy oivalluksia ja tuloksia – aina rennossa hengessä.

Veikko Törrönen

Perustaja
Liiketoimintamuotoilija
Palvelumuotoilija

Veikon korkea ammattitaito, kokemus ja aito halu ymmärtää liiketoimintaamme on hyvän yhteistyömme perusta. Hän on utelias ja kunnianhimoinen valmentaja, joka ei koskaan päästä meitä helpolla: yhteinen valmistautuminen työpajoihin ja selkeä seuranta ovat antaneet eväät aikaansaavalle työskentelylle. Yhteistyö KREAPALin kanssa on auttanut meitä kirkastamaan konsernin yhteistä asiakaskokemuksen tahtotilaa, ottamaan oikeita askeleita, tarjonnut käytännön työkaluja ja selkeyttänyt tekemistämme jatkuvasti muuttuvassa työelämässä. Henkilökohtaisesti olen saanut myös kasvaa ihmisenä Veikon kanssa työskennellessäni. Lämmin kiitos ja vahva suositus!

Hanna-Kaisa Hynni
Asiakaskokemusjohtaja, VMP Oyj

Lisätietoja

Olen palvelumuotoilija, jolla on monen vuoden kokemus palvelumuotoilusta ja ison organisaation muutostyöstä asiakaslähtöisemmäksi.  Olen johtanut palvelumuotoilua lukuisissa projekteissa, sekä valmentanut satoja ihmisiä tuottamaan parempaa arvoa asiakkaille, työntekijöille ja omistajille – palvelumuotoilun menetelmin.

Erityisosaamistani ovat palvelumuotoilu ja ihmisymmärryksen soveltaminen palveluiden ja liiketoiminnan kehittämisessä – sekä julkissektorin toiminnan asiantuntemus.

Koulutukseltani olen yhteiskuntatieteiden maisteri, jonka lisäksi olen opiskellut palvelumuotoilua kahdessa suomalaisessa korkeakoulussa.

Minua on kiitetty erityisesti kyvystäni hahmottaa suuria kokonaisuuksia, sekä kiteyttää niitä helposti ymmärrettävällä tavalla. Innostun ihmisistä ja hyvistä ratkaisemisen arvoisista kysymyksistä – ja saan ihmiset ympärilläni innostumaan mukanani.

Outi Nokkonen

Palvelumuotoilija


Outi on valtavan upea palvelumuotoilun superammattilainen, organisaatioiden muutosmuotoilija, digitaalisten palvelujen uudistaja ja yhteiskehittämisen taitaja. Hän on ratkaisukeskeinen luova ongelmanratkaisija, joka ei pelkää lähteä kokeilemaan.

Outi on taitava projektinhallinnassa ja hän saa tuloksia aikaiseksi! Perustimme hänen kanssaan julkishallinnon muotoiluverkoston ”Julkis-muotoilijat” – ja Outi on vetänyt verkoston toimintaa aktiivisesti pari vuotta. Outi on sparrannut myös minua vaativissa muotoilujohtamisen tehtävissä. Vahva suositus täältä!

Anni Leppänen
Johtava palvelumuotoilija, Helsingin kaupunki

Lisätietoja

Jaakko hoitaa KREAPALilla verkkokursseihin ja liittyviä tehtäviä. Muotoiluajattelusta sekä digimarkkinoinnista kiinnostunut BBA-tradenomi aloitti työt keväällä 2020 harjoittelulla, jonka jälkeen yhteistyö on jatkunut tähän päivään.

Analyyttinen mutta myös luova Jaakko haluaa nostaa yritysten digitaalisen viestinnän määrää ja laatua, sekä tärkeimpänä – sen merkityksellisyyttä asiakkaalle!

Jaakko Koskinen

Verkkokurssimestari
Kasvuhakkeri

Jaakko hoitaa KREAPALilla verkkokursseihin liittyviä tehtäviä. Muotoiluajattelusta sekä digimarkkinoinnista kiinnostunut BBA-tradenomi aloitti työt keväällä 2020 harjoittelulla, jonka jälkeen yhteistyö on jatkunut tähän päivään.

Analyyttinen mutta myös luova Jaakko haluaa nostaa yritysten digitaalisen viestinnän määrää ja laatua, sekä tärkeimpänä – sen merkityksellisyyttä asiakkaalle!

Veikko Törrönen
Perustaja, KREAPAL DESIGN Oy

PALVELUMUOTOILU & LIIKETOIMINTAMUOTOILU

ILMAISET WEBINAARIT