Kreapal logo OTA YHTEYTTÄ >

KREAPAL BLOGI

Olemme kokeneita modernin strategiatyön ja palvelumuotoilun ammattilaisia, joten tiedämme mikä toimii käytännössä.

Emme fiksuttele blogissakaan niitä näitä: saat tuoreita näkökulmia ja konkreettisia ohjeita strategisen kilpailuedun rakentamiseen.

Tilaa uutiskirje TÄSTÄ

Strategian laatiminen – näillä 4:llä askeleella onnistut!

1.8.2024   |   Veikko Törrönen

Strategian laatiminen agendalla? Miksi perinteinen strategian laatimisen tapa ei enää toimi? Mikä sitten on tähän aikakauteen paremmin soveltuva ja tuloksekkaampi tapa sen tekemiseen?

Jos kaipaat vastauksia edellä esitettyihin kysymyksiin, luet juuri oikeaa blogia.

 

Edelläkävijäyrityksissä työntekijät sitoutetaan ja motivoidaan strategian toteuttamiseen osallistamalla heidät mukaan jo suunnitteluvaiheessa.

 

Strategian laatiminen perinteisellä tavalla ei toimi tässä hetkessä

Ketterä kehittäminen on jo tullut osaksi kaikkea liiketoiminnan kehittämistä: lean startup, palvelumuotoilu, agile, scrum, devops ja muut ketterät työskentelytavat haastavat perinteistä työtapaa. Strategiatyö on syystä tai toisesta reagoinut tähän muutokseen todella hitaasti.

Perinteisellä kaavalla laadittu strategia ei enää toimi tässä hetkessä. Syitä tähän ja paljon – tässä meidän top3 lista.

 

1. Perinteisesti laadittu strategia on yrityskeskeinen

Muistatko ala-asteajoilta tarinan Kopernikuksesta? Nikolas Kopernikus oli pappi, matemaatikko, talous- ja tähtitieteilijä, joka järisytti 1500-luvulla yhteiskuntaa esittämällä teorian, jonka mukaan maapallo ei olekaan maailmankaikkeuden keskipiste, vaan elämme aurinkokunnassa, jonka keskipiste on aurinko – ja maa on yksi aurinkoa kiertävistä planeetoista.

Yhtä valtava muutos on tapahtunut työelämässä: kaiken keskipisteenä ei enää olekaan yritys, vaan sen asiakkaat ja työntekijät. Kiristyvä kilpailu pitää huolen siitä, että asiakkailla on aina vara valita mistä he ostavat tuotteensa ja palvelunsa. Sama koskee parhaita työntekijöitä: heillä on vara valita missä yrityksessä työskentelevät – ja millaisen painoarvon työlle antavat. Valta on siirtynyt yrityksiltä asiakkaille ja työntekijöille.

2020-luvulla strategiatyössä onnistuminen edellyttää tuoretta ja monipuolista asiakasymmärrystä, joka perustuu sekä laadulliseen että määrälliseen tietoon – ei oletuksiin nykyisestä asiakaskokemuksesta ja asiakkaiden tulevista tarpeista. Moderni strategia muotoillaan asiakasymmärrystä hyödyntäen

Edelläkävijäyrityksissä myös työntekijät sitoutetaan ja motivoidaan strategian toteuttamiseen osallistamalla heidät mukaan jo suunnitteluvaiheessa.

 

Strategiatyössä onnistuminen edellyttää tuoretta ja monipuolista asiakasymmärrystä.

 

2. Perinteisesti laadittua strategiaa ei ymmärretä tai muisteta

Yrityksensä strategian kykenee kommunikoimaan 2% työntekijöistä, 8% keskijohdosta ja 13% ylimmästä johdosta. Suurin osa työntekijöistä, yrityksen eri tasoilla, ei siis ymmärrä, tunne tai muista työnantajansa strategiaa (Maury, 2016). Koska yhteinen suunta on epäselvä, jokainen yksikkö ja työntekijä tekevät oman tulkintansa aiheesta. Tämä aiheuttaa muun muassa seuraavia ongelmia:

1. Työntekijät eivät ymmärrä miten heidän työnsä kytkeytyy osaksi yrityksen isoa kuvaa.
2. Päätöksenteko on hidasta ja vaikeaa eri tasoilla.
3. Päätöksiä arvostellaan.
4. Asioiden toimeenpano on hidasta.
5. Tarve kontrollille ja ohjatuille prosesseille kasvaa.

 

Moderni strategia sisältää ohjausmekanismit sen systemaattiseen arvioimiseen ja päivittämiseen.

 

3. Perinteisesti laadittu strategia reagoi muutoksiin liian hitaasti

Strategia tehdään nykyisin tyypillisesti 3-5 vuodeksi kerrallaan, joten sen oletetaan olevan voimassa kyseisen ajan. Tämä staattinen ajattelutapa toimi hyvin aikana, jolloin muutos oli hidasta, ilmeistä ja hyvin hallittavissa.

Nyt kun liiketoimintaympäristö, asiakkaiden tarpeet, teknologiat, kilpailutilanne jne. muuttuvat nopeammin kuin koskaan aikaisemmin (ja vauhti kiihtyy), myös strategian tulee reagoida muutoksiin entistä ketterämmin. Moderni strategia sisältää ohjausmekanismit sen systemaattiseen arvioimiseen ja päivittämiseen, joten se myös reagoi ketterästi muutoksiin.

 

strategian laatiminen

 

Strategian laatiminen – näillä 4:llä askeleella onnistut!

 

strategian laatiminen

1. Ymmärrä nykytila

Strategiatyö ilman laadukkaasti kerättyä ja kiteytettyä ymmärrystä perustuu hataralle pohjalle, joten tähän vaiheeseen kannattaa panostaa. Kerätkää monipuolisesti ymmärrystä liiketoimintanne nykytilasta sekä ulkopelin (asiakkaat, markkinat ja kilpailutilanne) että sisäpelin (sovitut- ja yrityskulttuurilliset toimintamallit) osalta.

Lopputulos: Tämän vaiheen lopputuloksena teillä tulisi olla selkeä käsitys siitä, mitä nykyiset ja potentiaaliset asiakkaanne, työntekijänne ja muut sidosryhmänne ajattelevat teistä: miksi olette menestyneet (hyvin tai huonosti) tähän asti – ja miksi ette ole menestyneet vieläkin paremmin.

Vinkki: Suurimmalta osalta yrityksiä löytyy määrällistä dataa valmiina, eli sitä kannattaa hyödyntää tässä vaiheessa. Valtaosalta puuttuu laadullinen ymmärrys asiakkaista: tämä kannattaa ostaa perinteisten tutkimustalojen sijaan meiltä tai joltakin toiselta palvelumuotoilun osaajalta.

 

2. Muodosta näkemys

Moderni strategia tehdään nykyisin tyypillisesti 3-5 vuodeksi, joten huomioikaa tämä aikajänne näkemyksen keräämisessä ja muodostamisessa (välttäkää katsomista liian kauaksi tulevaisuuteen esimerkiksi teknologioiden osalta).  Tutustukaa erilaisiin luotettaviin lähteisiin toimialaltanne ja sen ulkopuolelta. Perinteisten sitranraporttien lisäksi myös laadulliset tiedonkeruumenetelmät (esim. haastattelut) ovat tärkeä lisä tähän vaiheeseen.

Luokaa vaihtoehtoiset tulevaisuuskuvat, eli skenaariot, ja arvioikaa näitä eri näkökulmista (esim. millä markkinoilla voisimme toimia, mitä palveluita tarjota, kuka on asiakkaamme, mikä on kilpailuetumme, -osaamisemme, -kasvupotentiaalimme, -taloudellinen riskiottokykymme jne.).

Lopputulos: Tämän vaiheen lopputuloksena teillä tulisi olla yhteinen näkemys siitä, miltä liiketoimintaympäristönne näyttää strategiajakson päätteeksi, mitä tarvitsee huomisen asiakas, ja millaisia erilaisia vaihtoehtoja teillä on asiakkaiden palvelemiseen ja strategiakaudella menestymiseen.

Vinkki: Dokumentoikaa 3-5 tärkeintä lähtökohtaolettamaa, joiden perustella skenaariotyötä tehdään ja jonka varaan tuleva strategianne tulee rakentumaan. Tämä on tärkeä tehdä, sillä jos jokin lähtökohtaolettama osoittautuu vääräksi (koska tulevaisuutta on entistä vaikeampaa ennustaa, näin usein käy), kykenette reagoimaan muutokseen nopeasti.

 

Tarkentakaa kuka ja millainen on unelma-asiakkaanne – ja valitkaa teille paras ja luontevin vaihtoehto erilaistua ja erottautua eduksenne.

 

3. Tee valinnat

Tarkentakaa kuka ja millainen on unelma-asiakkaanne. Valitkaa näkemysvaiheessa luoduista skenaarioista teille paras ja luontevin vaihtoehto erilaistua ja erottautua eduksenne unelma-asiakkaidenne silmissä – ja luoda yrityksellenne kilpailuetua ja menestystä valitsemillanne markkinoilla.

Määritelkää strategikauden yhteinen innostava tahtotila (visio). Tunnistakaa sen toteutumista tukevat tärkeimmät osa-alueet (must-win –battles) – ja konkretisoikaa muutos, jonka tulette tekemään kullakin osa-alueella strategikauden aikana.

Tarkentakaa valintojenne pohjalta strategiassa määriteltyä muutosta todentavat KPI-luvut, missio, arvot, sekä muut teidän strategiatyössänne tyypillisesti tehtävät valinnat.

Lopputulos: Tämän vaiheen lopputuloksena teillä tulisi olla valittuna keinot erilaistua, erottautua ja luoda luoda kilpailuetua, sekä näkemys siitä, miltä yrityksenne näyttää strategiajakson pääteeksi.

Vinkki 1: Määritelkää rohkeasti teidän unelma-asiakaanne. Tämä rajaus auttaa teitä erilaistumaan, erottautumaan ja luomaan kilpailuetua valitsemillanne markkinoilla.

Vinkki 2: Vaikka strategisten valintojen tekeminen onkin yrityksen ylimmän johton vastuulla, suosittelemme osallistamaan henkilöstönne mukaan niiden arviointiin. Näin vahvistatte entisestään heidän sitoutumista strategiatyöhön, sekä löydätte siitä potentiaalia heikkouksia, joita tulisi tarkentaa edelleen.

 

OKR on erinomainen menetelmä strategian ketterään toteuttamiseen operatiivisella tasolla.

 

4. Toteuta ketterästi

Strategia tuo selkeyttä, mutta ei itsessään muuta mitään. Strategia tulee purkaa konkreettiseksi yhteiseksi tekemiseksi lyhyemmällä aikajänteellä. Purkakaa strategiset valinnat lyhyemmän aikavälin tavoitteiksi, mittareiksi ja toimenpiteiksi eri toiminnoissa ja tiimeissä – ja määritelkää jokaiselle toimenpiteelle vastuuhenkilö ja toteutuksen aikataulu. OKR-malli on erinomainen menetelmä strategian ketterään toteuttamiseen operatiivisella tasolla. Strategiselle tasolle ketteryyttä tuo rullaavan strategiatyön malli.

Lopputulos: Tämän vaiheen lopputuloksena strategia on purettu lyhyemmän aikavälin tekemiseksi yrityksen kaikilla tasoilla – ja jokaisen työ on linjassa strategiassa määritellyn suunnan kanssa.

Vinkki: Vaikka OKR-malli on perusajatukseltaan simppeli, sen arkeen vieminen on usein haasteellista. Olemme kirjoittaneet OKR-mallin käyttöönotosta laadukkaan oppaan. Voit ladata oppaan TÄSTÄ.

 

Haluatko oppia lisää?

Voit ladata maksuttoman oppaamme TÄSTÄ.
strategian laatiminen

Voit tutustua asiakastarinoihimme TÄSTÄ.

 

Strategian laatiminen agendalla?

Pyydä tarjous. Saatte meiltä:

1. Osaamista: Voitte luottaa ammattitaitoomme ja siihen, että suunnittelemme toimivan prosessin. Löydämme haastavissakin tilanteissa toimivat tavat edetä tehokkaasti.
2. Resurssien säästöä: Säästätte omia resurssejanne ulkoistamalla työn suunnittelun, projektinjohtamisen, fasilitoinnin ja dokumentoinnin meille.
3. Tuloksia: Tulokset ratkaisevat. Lupaamme, että vuonna 2022 saavutettu 100% asiakastyytyväisyyden taso pitää myös teidän toteutuksessa.

Näin homma etenee:
1️⃣  Varaa etätapaaminen TÄSTÄ, tai soita 040 7055 810.
2️⃣  Tavataan uudelleen ja käydään tarjous läpi. Siinä kaikki.


Kirjoittaja Veikko Törrönen on modernin strategiatyön ammattilainen, palvelumuotoilija ja KREAPAL DESIGN Oy:n perustaja.

Jaa Someen:
FacebookTwitterLinkedIn

Kreapal numeroina

perustettu 0
projekteja + 0
valmennettua asiakasta + 0
fiksuttelua 0 %

asiakkaista suosittelee

0 %

* Vuodesta 2022 alkaen, jokaisen projektin asiakas on suositellut yhteistyötä kanssamme.

Ota yhteyttä.

   

Tai jätä viesti tällä lomakkeella, niin olemme sinuun yhteydessä.

  • Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.