Kreapal logo OTA YHTEYTTÄ >

KREAPAL BLOGI

Tiukkaa sisältöä asiakaslähtöisen kilpailuedun rakentamiseen. Menetelminä liiketoimintamuotoilu ja palvelumuotoilu.

Tilaa uutiskirje TÄSTÄ

Strategian laatiminen agendalla? Toimi näin!

21.4.2021   |   Veikko Törrönen

Strategian laatiminen agendalla? Miten se pitäisi tapahtua aikakaudella, jona valta on siirtynyt yrityksiltä ihmisille? Miksi vanha tapa, jossa strategian luominen tapahtuu ylimmän johdon ruotsinristeilyllä, ei toimi? Jos kaipaat vastauksia edellä esitettyihin kysymyksiin, luet juuri oikeaa blogia.

 

Strategian laatiminen perinteisellä reseptillä ei toimi, koska:

1. Valta on siirtynyt yrityksiltä ihmisille
Muistatko ala-asteajoilta tarinan Kopernikuksesta? Nikolas Kopernikus oli pappi, matemaatikko, talous- ja tähtitieteilijä, joka järisytti 1500-luvulla yhteiskuntaa esittämällä teorian, jonka mukaan maapallo ei olekaan maailmankaikkeuden keskipiste, vaan elämme aurinkokunnassa, jonka keskipiste on aurinko – ja maa on yksi aurinkoa kiertävistä planeetoista.

Yhtä valtava muutos on tapahtunut työelämässä: kaiken keskipisteenä ei enää olekaan mikään yritys, vaan ihminen. Kiristyvä kilpailu pitää huolen siitä, että asiakkailla on aina vara valita mistä he ostavat tuotteensa ja palvelunsa. Sama koskee talentteja: heillä on vara valita missä yrityksessä työskentelevät – ja millaisen painoarvon työlle antavat. Valta on siirtynyt organisaatioilta ihmisille.

2. Yritysten elinkaaret lyhenevät
Liiketoiminnan strategiatyö on ollut aina tärkeää, mutta viime vuosina sen merkitys on noussut täysin uudelle tasolle. Digitalisaatio, yhteiskunnan palvelullistuminen, globaali kilpailu, asiakas- kokemuksen nousu tärkeimmäksi strategiseksi kilpailutekijäksi ja muut megatrendit ovat muuttaneet pelikentän totaalisesti. Muutoksen seurauksena yritysten eliniät ovat lyhentyneet merkittävästi. Tutkimusyhtiö McKinsey:n hiljattain julkaiseman tutkimuksen mukaan vuonna 1935, yrityksen keskimääräinen elinikä oli 90 vuotta. Vuonna 1975 vastaava luku oli 30 vuotta – ja 2005 enää 15 vuotta.

3. Perinteinen strategiatyö on rikki
Yrityksensä strategian kykenee kommunikoimaan 2% työntekijöistä, 8% keskijohdosta ja 13% ylimmästä johdosta. Suurin osa työntekijöistä, yrityksen eri tasoilla, ei siis ymmärrä, tunne tai muista työnantajansa strategiaa (Maury, 2016). Koska yhteinen suunta on epäselvä, jokainen yksikkö ja työntekijä tekevät oman tulkintansa aiheesta – tämä aiheuttaa muun muassa seuraavia ongelmia:

  • Päätöksenteko on hidasta ja vaikeaa eri tasoilla.
  • Asioiden toimeenpano on hidasta ja vaikeaa.
  • Tehtyjä päätöksiä ei ymmärretä, joten niitä myös arvostellaan.
  • Siiloutuminen, poteroituminen ja kyräily kasvaa.
  • Tarve kontrollille ja ohjatuille prosesseille kasvaa.
  • Ihmiset eivät ymmärrä miten heidän työnsä kytkeytyy osaksi yrityksen isoa kuvaa.

 

Modernina keinona liiketoimintamuotoilu

Palveluiden yhteiskehittäminen, eli palvelumuotoilu lisääntyy ilahduttavaa tahtia – ja täysin sama ajattelu- ja työtapa soveltuu erinomaisesti myös strategian osallistavaan ja moderniin laatimiseen ja kehittämiseen. Liiketoimintamuotoilu on kiteytettynä kolmen tason asiaa.

strategian laatiminen

Ajattelutapa
Liiketoimintamuotoilu perustuu muotoiluajatteluun. Muotoiluajattelun tärkeimpiä periaatteita ovat ihmislähtöisyys, nopeat kokeilut ja yhteiskehittäminen.

Muotoilun prosessi
Muotoilun prosessi konkretisoi muotoiluajattelun suunnitelmalliseksi tekemiseksi. Prosessissa on kaksi vaihetta: ymmärrys ja tekeminen.

Työkalut ja menetelmät
Liiketoimintamuotoilun työkalut ja menetelmät kiteyttävät ja visualisoivat yhteistä ajattelua.

 

Strategian laatiminen ihmislähtöisesti – toimi näin!

strategian laatiminen

1. Kerätkää ymmärrystä ja kiteyttäkää periaatteet

Kerätkää luovasti ymmärrystä strategiatyön pohjaksi sekä ulkopelin (asiakkaat ja markkinat) että sisäpelin (yrityskulttuuri ja sovitut toimintamallit) osalta. Analysoikaa ja kiteyttäkää kerätty ymmärrys ja muodostakaa sen avulla näkemys 3-5 periaatteesta, jotka ohjaavat strategiatyötä.

Miksi? 
Strategian ydintehtävä on kohdistaa yrityksen energiat ja resurssit yhdessä valittuun suuntaan. Tässä työssä väärät lähtökohtaolettamat voivat tulla äärimmäisen kalliiksi. Kun strategiatyössä maltetaan ottaa riittävä aika yhteisen ymmärryksen keräämiseen ja kiteyttämiseen, sen tekeminen myös helpottuu huomattavasti.

 

Strategian ydintehtävä on kohdistaa yrityksen energiat ja resurssit yhdessä valittuun suuntaan. Tässä työssä väärät lähtökohtaolettamat voivat tulla äärimmäisen kalliiksi.

 

2. Luokaa strategia ja viekää se osaksi arkea

Luokaa vaihtoehtoiset tulevaisuuskuvat (skenaariot) ja valitkaa näistä yksi. Kirkastakaa yhteinen innostava tahtotila (visio) ja sen toteutumista tukevat teemat (must-win –battle). Tunnistakaa kuilut nykytilan ja tavoitetilan välillä. Kiteyttäkää vielä tarvittaessa liiketoimintamalli, missio, arvot ja tavoitteet lukuina. Konkretisoikaa strategiset valinnat tavoitteiksi, mittareiksi ja käytännön tekemiseksi tiimi ja yksilötasoilla esim. OKR-mallilla. Tuokaa strategia näkyväksi osaksi arkea visualisoinneilla ja rullaavalla mallilla.

Miksi?
Kiteytetty strategia tuo selkeyttä, mutta ei itsessään muuta mitään – se ainoastaan mahdollistaa muutoksen: strategia tulee purkaa toistuvaksi tekemiseksi ja tuoda osaksi arkea. Tämä mahdollistaa resurssien ja tekemisen kohdistumisen yhdessä valittuun suuntaan.

 

Kiteytetty strategia tuo selkeyttä, mutta ei itsessään muuta mitään – se ainoastaan mahdollistaa muutoksen: strategia tulee purkaa toistuvaksi tekemiseksi ja tuoda osaksi arkea.

 

Haluatko oppia lisää?

Voit ladata maksuttoman oppaamme TÄSTÄ.
strategian laatiminen

 

Käytännön tuloksia?

Voit tutustua asiakastarinoihimme TÄSTÄ.

 

Strategian laatiminen agendalla?

Asiakasarvon tuottaminen

Pyydä tarjous:
1️⃣  Varaa etätapaaminen TÄSTÄ, tai soita 040 7055 810.
2️⃣  Tavataan uudelleen ja käydään tarjous läpi. Siinä kaikki.

Kirjoittaja Veikko Törrönen on intohimoinen liiketoimintamuotoilija, palvelumuotoilija, valmentaja ja KREAPAL DESIGN Oy:n perustaja.

Jaa Someen:
FacebookTwitterLinkedIn

Innostuitko? Mahtavaa!

Ota yhteyttä, niin suunnitellaan teille sopivin ratkaisu.

   
veikko-torronen

Veikko Törrönen

Perustaja, Liiketoimintamuotoilija, Palvelumuotoilija

Jätä viesti ja olemme sinuun yhteydessä arkisin jo samana päivänä!

  • Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.

OKR-VALMENNUS PK-YRITYKSILLE STARTTAA 10.4.2024

LUE LISÄÄ!