OTA YHTEYTTÄ >

KREAPAL BLOGI

Vinkkejä ja uusia näkökulmia liiketoimintamuotoilusta, palvelumuotoilusta ja asiakaskokemuksesta.

Tilaa uutiskirje TÄSTÄ

Strategian laatiminen ihmislähtöisellä reseptillä

21.4.2021   |   Veikko Törrönen

Strategian laatiminen? Miten se tapahtuu aikakaudella, jona valta on siirtynyt yrityksiltä ihmisille? Miten strategian laatiminen tapahtuu ihmislähtöisesti? Jos kaipaat vastauksia edellä esitettyihin kysymyksiin, luet juuri oikeaa blogia.

 

Strategian laatiminen perinteisellä reseptillä ei toimi

 

1. Valta on siirtynyt yrityksiltä ihmisille
Muistatko ala-asteajoilta tarinan Kopernikuksesta? Nikolas Kopernikus oli pappi, matemaatikko, talous- ja tähtitieteilijä, joka järisytti 1500-luvulla yhteiskuntaa esittämällä teorian, jonka mukaan maapallo ei olekaan maailmankaikkeuden keskipiste, vaan elämme aurinkokunnassa, jonka keskipiste on aurinko – ja maa on yksi aurinkoa kiertävistä planeetoista.

Yhtä valtava muutos on tapahtunut työelämässä: kaiken keskipisteenä ei enää olekaan mikään yritys, vaan ihminen. Kiristyvä kilpailu pitää huolen siitä, että asiakkailla on aina vara valita mistä he ostavat tuotteensa ja palvelunsa. Sama koskee talentteja: heillä on vara valita missä yrityksessä työskentelevät – ja millaisen painoarvon työlle antavat. Valta on siirtynyt organisaatioilta ihmisille.

 

2. Yritysten elinkaaret lyhenevät
Liiketoiminnan strategiatyö on ollut aina tärkeää, mutta viime vuosina sen merkitys on noussut täysin uudelle tasolle. Digitalisaatio, yhteiskunnan palvelullistuminen, globaali kilpailu, asiakas- kokemuksen nousu tärkeimmäksi strategiseksi kilpailutekijäksi ja muut megatrendit ovat muuttaneet pelikentän totaalisesti. Muutoksen seurauksena yritysten eliniät ovat lyhentyneet merkittävästi. Tutkimusyhtiö McKinsey:n hiljattain julkaiseman tutkimuksen mukaan vuonna 1935, yrityksen keskimääräinen elinikä oli 90 vuotta. Vuonna 1975 vastaava luku oli 30 vuotta – ja 2005 enää 15 vuotta.

 

3. Perinteinen strategiatyö on rikki
Yrityksensä strategian kykenee kommunikoimaan 2% työntekijöistä, 8% keskijohdosta ja 13% ylimmästä johdosta. Suurin osa työntekijöistä, yrityksen eri tasoilla, ei siis ymmärrä, tunne tai muista työnantajansa strategiaa (Maury, 2016). Koska yhteinen suunta on epäselvä, jokainen yksikkö ja työntekijä tekevät oman tulkintansa aiheesta – tämä aiheuttaa muun muassa seuraavia ongelmia:

  • Päätöksenteko on hidasta ja vaikeaa eri tasoilla.
  • Asioiden toimeenpano on hidasta ja vaikeaa.
  • Tehtyjä päätöksiä ei ymmärretä, joten niitä myös arvostellaan.
  • Siiloutuminen, poteroituminen ja kyräily kasvaa.
  • Tarve kontrollille ja ohjatuille prosesseille kasvaa.
  • Ihmiset eivät ymmärrä miten heidän työnsä kytkeytyy osaksi yrityksen isoa kuvaa.

 

Modernina keinona liiketoimintamuotoilu

Palveluiden yhteiskehittäminen, eli palvelumuotoilu lisääntyy ilahduttavaa tahtia – ja täysin sama ajattelu- ja työtapa soveltuu erinomaisesti myös strategian osallistavaan ja moderniin kehittämiseen. Liiketoimintamuotoilu on kiteytettynä kolmen tason asiaa.

strategian laatiminen

Ajattelutapa
Liiketoimintamuotoilu perustuu muotoiluajatteluun. Muotoiluajattelun tärkeimpiä periaatteita ovat ihmislähtöisyys, nopeat kokeilut ja yhteiskehittäminen.

Muotoilun prosessi
Muotoilun prosessi konkretisoi muotoiluajattelun suunnitelmalliseksi tekemiseksi. Prosessissa on kaksi vaihetta: ymmärrys ja tekeminen.

Työkalut ja menetelmät
Liiketoimintamuotoilun työkalut ja menetelmät kiteyttävät ja visualisoivat yhteistä ajattelua.

 

Strategian laatiminen ihmislähtöisesti

strategian laatiminen

1. Kerätkää ymmärrystä ja kiteyttäkää periaatteet

Kerätkää luovasti ymmärrystä strategiatyön pohjaksi sekä ulkopelin (asiakkaat ja markkinat) että sisäpelin (yrityskulttuuri ja sovitut toimintamallit) osalta. Analysoikaa ja kiteyttäkää kerätty ymmärrys ja muodostakaa sen avulla näkemys 3-5 periaatteesta, jotka ohjaavat strategiatyötä.

Miksi? 
Strategian ydintehtävä on kohdistaa yrityksen energiat ja resurssit yhdessä valittuun suuntaan. Tässä työssä väärät lähtökohtaolettamat voivat tulla äärimmäisen kalliiksi. Kun strategiatyössä maltetaan ottaa riittävä aika yhteisen ymmärryksen keräämiseen ja kiteyttämiseen, sen tekeminen myös helpottuu huomattavasti.

 

Strategian ydintehtävä on kohdistaa yrityksen energiat ja resurssit yhdessä valittuun suuntaan. Tässä työssä väärät lähtökohtaolettamat voivat tulla äärimmäisen kalliiksi.

 

2. Luokaa strategia ja viekää se arkeen

Luokaa vaihtoehtoiset tulevaisuuskuvat (skenaariot) ja valitkaa näistä yksi. Kirkastakaa yhteinen innostava tahtotila (visio) ja sen toteutumista tukevat teemat (must-win –battle). Tunnistakaa kuilut nykytilan ja tavoitetilan välillä. Kiteyttäkää vielä tarvittaessa liiketoimintamalli, missio, arvot ja tavoitteet lukuina. Konkretisoikaa strategiset valinnat tavoitteiksi, mittareiksi ja käytännön tekemiseksi tiimi ja yksilötasoilla esim. OKR-mallilla. Tuokaa strategia näkyväksi osaksi arkea visualisoinneilla ja rullaavalla mallilla.

Miksi?
Kiteytetty strategia tuo selkeyttä, mutta ei itsessään muuta mitään – se ainoastaan mahdollistaa muutoksen: strategia tulee purkaa toistuvaksi tekemiseksi ja tuoda osaksi arkea. Tämä mahdollistaa resurssien ja tekemisen kohdistumisen yhdessä valittuun suuntaan.

 

Kiteytetty strategia tuo selkeyttä, mutta ei itsessään muuta mitään – se ainoastaan mahdollistaa muutoksen: strategia tulee purkaa toistuvaksi tekemiseksi ja tuoda osaksi arkea.

 

Haluatko oppia lisää?

Voit ladata maksuttoman oppaamme TÄSTÄ.
strategian laatiminen

tai osallistua maksuttomaan webinaariimme TÄSTÄ.
strategian laatiminen

 

Käytännön tuloksia?

Voit tutustua asiakastarinoihimme TÄSTÄ.

 

Strategian laatiminen yhdessä?

Varaa kalentereistamme sinulle sopivin 1h ajankohta. Yhdessä vietetty tunti tuottaa takuulla isoja oivalluksia – aina rennossa hengessä😀✌️

Asiakasarvon tuottaminen

Jos kalentereistamme ei löydy sinulle sopivaa ajankohtaa, meille voi aina soittaa tai laittaa sähköpostia. Yhteystiedot TÄSTÄ linkistä.

 

Kirjoittaja Veikko Törrönen on intohimoinen liiketoimintamuotoilija, palvelumuotoilija, valmentaja ja KREAPAL DESIGN Oy:n perustaja.

 

FacebookTwitterLinkedIn

ASIAKASTARINA | Asiakaskokemuksen johtaminen julkisella sektorilla | Case VSSHP https://www.kreapal.fi/asiakasreferenssi/asiakaskokemuksen-johtaminen-julkisella-sektorilla/ #cx #asiakaskokemus #strategia #sote

Yrityksen strategia 2020-luvulla? Tällainen sen tulisi olla✔️ https://www.kreapal.fi/blogi/yrityksen-strategia-2020-luvulla/ #strategia #johtaminen #liiketoimintamuotoilu

Muotoiluajattelu taipuu moneen: asiakastarinoita vuosilta 2017-2022✔️ https://www.kreapal.fi/blogi/palvelumuotoilu-esimerkkeja/ #liiketoimintamuotoilu #palvelumuotoilu #cx

PALVELUMUOTOILU | Asiakastarina palvelutarjonnan muotoilusta: https://www.kreapal.fi/asiakasreferenssi/palvelumuotoilu-selkeytti/ #palvelumuotoilu #asiakaskokemus #cx #kauppakamari #helsinginseudunkauppakamari 😄🙌

Sinisen meren strategia – 6 keinoa päästä pois punaiselta mereltä https://www.kreapal.fi/blogi/sinisen-meren-strategia/ #liiketoimintamuotoilu #strategia #palvelumuotoilu #cx

Ajankohtaista

ELY-konsultointi aka yrityksen kehittämispalvelut

4.4.2022

ELY-konsultointi, joka tunnetaan myös nimellä yrityksen kehittämispalvelut, on PK-yritysten liiketoiminnan kehittämiseen...

Jatka lukemista

Ihmislähtöinen strategia paikallislehdelle – projektimme Suomen Lehdistön julkaisussa!

14.9.2021

Toteutimme kevään 2021 aikana ihmislähtöisen strategiaprojektin Kangasalan Sanomille - tutustu...

Jatka lukemista

Palvelumuotoilun opas – versio 2.0 julkaistu!

24.8.2021

  Uusi palvelumuotoilun opas on julkaistu! Oppaassa käydään käytännönläheisesti läpi mitä on...

Jatka lukemista

Yhteystiedot

Autamme SINUA onnistumaan.

Ota yhteyttä matalalla kynnyksellä!

Innostuitko kehittämään tekemistänne asiakaslähtöisesti? Mahtavaa! Soita Veikolle ja saat sparrausta heti: 040 7055 810.

Jos kirjoitat mieluummin, lähetä viesti niin olemme sinuun yhteydessä pikimmiten.

  • Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.
Lisätietoja

Veikko on yrityksen perustaja, liiketoimintamuotoilija ja palvelumuotoilija, jonka kaikessa tekemisessä painottuu arvon tasapainoinen tuottaminen kolmella tasolla: asiakkaiden, työntekijöiden ja omistajien. Hän on johtanut lukuisia liiketoiminta- ja palvelumuotoiluhankkeita niin yksityisellä kuin julkisellakin sektorilla, sekä asiakaskokemuksen kehittämistä merkittävässä suomalaisessa konsernissa. BBA, MBA ja HHJ -tutkintojen lisäksi Veikko on opiskellut palvelumuotoilua kolmessa suomalaisessa korkeakoulussa, sekä liiketoimintamuotoilua TU Delft:issä. Veikko ei toista vain muiden ajatuksia, vaan ottaa aktiivisesti kantaa liiketoimintalähtöisen muotoilun kehitykseen Suomessa: kehittäen ja visualisoiden uusia konsepteja, työkaluja ja menetelmiä.

Veikko luennoi yliopistolla ja on kysytty esiintyjä erilaisissa palvelumuotoilun, asiakaskokemuksen ja markkinoinnin tapahtumissa ja seminaareissa. Häntä kiitetään erityisesti kyvystään oivalluttaa isoja kokonaisuuksia tavalla, joka puhuttelee niin organisaatioiden ylintä johtoa kuin työntekijöitäkin. Veikko on innostaja ja tekijä, jonka koulutuksissa, työpajoissa ja muotoiluprojekteissa syntyy oivalluksia ja tuloksia – aina rennossa hengessä.

Veikko Törrönen

Perustaja
Liiketoimintamuotoilija
Palvelumuotoilija

Veikon korkea ammattitaito, kokemus ja aito halu ymmärtää liiketoimintaamme on hyvän yhteistyömme perusta. Hän on utelias ja kunnianhimoinen valmentaja, joka ei koskaan päästä meitä helpolla: yhteinen valmistautuminen työpajoihin ja selkeä seuranta ovat antaneet eväät aikaansaavalle työskentelylle.

Yhteistyö KREAPALin kanssa on auttanut meitä kirkastamaan konsernin yhteistä asiakaskokemuksen tahtotilaa, ottamaan oikeita askeleita, tarjonnut käytännön työkaluja ja selkeyttänyt tekemistämme jatkuvasti muuttuvassa työelämässä. Henkilökohtaisesti olen saanut myös kasvaa ihmisenä Veikon kanssa työskennellessäni. Lämmin kiitos ja vahva suositus!

Hanna-Kaisa Hynni
Asiakaskokemusjohtaja, VMP Oyj

ASIAKASKOKEMUKSEN KEHITTÄMINEN JA JOHTAMINEN

ILMOITTAUDU WEBINAARIIN TÄSTÄ!