OTA YHTEYTTÄ >

KREAPAL BLOGI

Vinkkejä ja uusia näkökulmia liiketoimintamuotoilusta, palvelumuotoilusta ja asiakaskokemuksesta.

Tilaa uutiskirje TÄSTÄ

Työntekijäkokemuksen kehittäminen – OKR auttaa näillä 4:llä tavalla

19.4.2023   |   Sanna Helttunen

Työntekijäkokemuksen kehittäminen? Miten tuoda merkityksellisyyden tunnetta osaksi arjen tekemistä? Entä, miten voimme edistää kommunikaatiota ja avoimuutta? Mikä on OKR – ja miten se liittyy työntekijäkokemuksen kehittämiseen? Jos etsit vastauksia seuraaviin kysymyksiin, suosittelemme jatkamaan lukemista.

 

Tyytyväiset työntekijät ovat yleensä motivoituneempia, saavat tuloksia aikaan ja he ovat myös sitoutuneempia organisaatioon.

 

Työntekijät ovat yrityksen tärkein voimavara

Tämä kliseeltä kuulostava fraasi on tänä päivänä enemmän totta ja ajankohtaisempi kuin koskaan aiemmin. Osaajapulan vaivatessa monia toimialoja ja toimijoita, ovat yritykset ja organisaatiot pakotettuja katsomaan peiliin ja kysymään itseltään, mitä me voimme tehdä paremmin sitouttaaksemme olemassa olevat osaajamme ja kyetäksemme houkuttelemaan tulevaisuudessa tarvitsevamme talentit?

Työntekijäkokemus on yrityksille tärkeää, sillä tiedämme, että tyytyväiset työntekijät ovat yleensä motivoituneempia, saavat tuloksia aikaan ja he ovat myös sitoutuneempia organisaatioon. Edellä mainitut tekijät puolestaan johtavat parempaan asiakaskokemukseen ja sitä kautta yrityksen kasvuun ja kannattavuuden paranemiseen.

 

OKR:n avulla strategian toteuttaminen saadaan vietyä konkretian tasolle, osaksi arjen tekemistä. Samalla se lisää tiimin jäsenten vastuunkantoa ja motivaatiota.

 

OKR-malli

OKR (Objectives and Key Results) on tavoitejohtamisen malli, jonka avulla johdetaan organisaation tavoitteita ja sitä kautta toteutetaan yrityksen strategiaa. Malliin pääset tutustumaan tästä.

OKR:n avulla strategian toteuttaminen saadaan vietyä konkretian tasolle, osaksi arjen tekemistä. Samalla se lisää tiimin jäsenten vastuunkantoa ja motivaatiota.

 

Työntekijäkokemuksen kehittäminen – OKR auttaa näillä 4:llä tavalla

 

1. Tunne työn merkityksellisyydestä kasvaa

Mallin mukaisesti asetetut tavoitteet, niiden avaintulokset ja tehtävät ohjaavat työtä arjessa tehokkaasti. Selkeät tavoitteet työssä liittyy olennaisesti tunteeseen työn merkityksellisyydestä. Miksi työtä tehdään? Miten minun työni vaikuttaa kokonaisuuteen? Miten voin omalla tekemiselläni auttaa muita?

Tiedämme useista tutkimuksista, että ihminen on onneton työssään, mikäli kokee itsensä näkymättömäksi ja merkityksettömäksi. OKR-malli tuo kaikki tiimit näkyviksi ja työn vaikutus asetettuihin tavoitteisiin konkretisoituu.

 

2. Sitoutuminen henkilökohtaisiin tavoitteisiin paranee

OKR-mallissa tiimit luovat omat tavoitteensa siten, että ne pohjautuvat johdon tavoitteisiin. Tavoitekeskusteluihin osallistuu vuorollaan koko organisaatio. Malli kannustaa työntekijöitä asettamaan ja saavuttamaan omia tavoitteitaan, mikä puolestaan johtaa suurempaan omistajuuden ja saavutusten tunteeseen.

Kun työntekijät kokevat edistyvänsä henkilökohtaisissa tavoitteissaan, he todennäköisesti tuntevat olevansa tyytyväisempiä työhönsä.

 

3. Yhdessä tekemisen tunne lisääntyy

OKR-malli perustuu läpinäkyvyyteen, joten se edistää avoimuutta ja kommunikaatiota organisaatiossa. Kaikki tavoitteet ovat kaikkien nähtävillä läpi organisaation. Tämä on tärkeää, sillä kun työntekijät ymmärtävät kollegoidensa tavoitteet ja keskeiset tulokset sekä oman työnsä vaikutuksen muiden työhön, voivat he työskennellä yhdessä kohti yhteistä isompaa tavoitetta. Tämä puolestaan johtaa yhteenkuuluvuuden ja yhdessä tekemisen tunteen lisääntymiseen.


4. Tavoitteet saavutetaan nopeammin

Mallin käyttö luo organisaatioon ja sen tekemiseen kaivattua selkeyttä ja fokusta. Tärkeimpänä etuna OKR-mallissa on, että tavoitteet saavutetaan nopeammin.

 

Käytännön tuloksia?

Olemme auttaneet useita erikokoisia organisaatioita kehittämään työntekijäkokemusta OKR-mallia hyödyntämällä. Voit tutustua asiakastarinoihimme TÄSTÄ.

 

Työntekijäkokemuksen kehittäminen agendalla?

Varaa kalentereistamme sinulle sopivin 1h ajankohta. Yhdessä vietetty tunti tuottaa takuulla isoja oivalluksia – aina rennossa hengessä.✌️

työntekijäkokemuksen kehittäminen

Jos kalentereistamme ei löydy sinulle sopivaa ajankohtaa, meille voi aina soittaa tai laittaa sähköpostia. Yhteystiedot TÄSTÄ linkistä.

Kirjoittaja Sanna Helttunen on intohimoinen liiketoimintamuotoilija, palvelumuotoilija ja valmentaja KREAPAL DESIGN Oy:ssä. 

FacebookTwitterLinkedIn

Ajankohtaista

Palvelumuotoilijan työpaikka Tampereella

22.5.2023

Asiakkaamme odottavat meiltä rautaista laatua. Etsimme kaikessa rauhassa yrityskulttuuriimme sopivaa liiketoimintamuotoilun...

Jatka lukemista

Luottoluokitus AAA!

24.7.2022

Luottoluokitus AAA myönnetään vuosittain 2,3%:lle suomalaisista yrityksistä - ja nyt KREAPAL DESIGN Oy kuuluu tähän...

Jatka lukemista

ELY-konsultointi aka yrityksen kehittämispalvelut

4.4.2022

ELY-konsultointi, joka tunnetaan myös nimellä yrityksen kehittämispalvelut, on PK-yritysten liiketoiminnan kehittämiseen...

Jatka lukemista

Yhteystiedot

Autamme SINUA onnistumaan.

Innostuitko kehittämään tekemistänne asiakaslähtöisesti? Mahtavaa!

Jos haluat sparrausta heti, soita: 040 7055 810.

Jos kirjoitat mieluummin, jätä viesti alla olevalla lomakkeella ja olemme sinuun yhteydessä pikimmiten.

  • Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.
Lisätietoja

Veikko on yrityksen perustaja, liiketoimintamuotoilija ja palvelumuotoilija, jonka kaikessa tekemisessä painottuu arvon tasapainoinen tuottaminen kolmella tasolla: asiakkaiden, työntekijöiden ja omistajien. Hän on johtanut lukuisia liiketoiminta- ja palvelumuotoiluhankkeita niin yksityisellä kuin julkisellakin sektorilla, sekä asiakaskokemuksen kehittämistä merkittävässä suomalaisessa konsernissa. BBA, MBA ja HHJ -tutkintojen lisäksi Veikko on opiskellut palvelumuotoilua kolmessa suomalaisessa korkeakoulussa, sekä liiketoimintamuotoilua TU Delft:issä. Veikko ei toista vain muiden ajatuksia, vaan ottaa aktiivisesti kantaa liiketoimintalähtöisen muotoilun kehitykseen Suomessa: kehittäen ja visualisoiden uusia konsepteja, työkaluja ja menetelmiä.

Veikko luennoi yliopistolla ja on kysytty esiintyjä erilaisissa palvelumuotoilun, asiakaskokemuksen ja markkinoinnin tapahtumissa ja seminaareissa. Häntä kiitetään erityisesti kyvystään oivalluttaa isoja kokonaisuuksia tavalla, joka puhuttelee niin organisaatioiden ylintä johtoa kuin työntekijöitäkin. Veikko on innostaja ja tekijä, jonka koulutuksissa, työpajoissa ja muotoiluprojekteissa syntyy oivalluksia ja tuloksia – aina rennossa hengessä.

Veikko Törrönen

Perustaja
Liiketoimintamuotoilija
Palvelumuotoilija

Veikon korkea ammattitaito, kokemus ja aito halu ymmärtää liiketoimintaamme on hyvän yhteistyömme perusta. Hän on utelias ja kunnianhimoinen valmentaja, joka ei koskaan päästä meitä helpolla: yhteinen valmistautuminen työpajoihin ja selkeä seuranta ovat antaneet eväät aikaansaavalle työskentelylle.

Yhteistyö KREAPALin kanssa on auttanut meitä kirkastamaan konsernin yhteistä asiakaskokemuksen tahtotilaa, ottamaan oikeita askeleita, tarjonnut käytännön työkaluja ja selkeyttänyt tekemistämme jatkuvasti muuttuvassa työelämässä. Henkilökohtaisesti olen saanut myös kasvaa ihmisenä Veikon kanssa työskennellessäni. Lämmin kiitos ja vahva suositus!

Hanna-Kaisa Hynni
Asiakaskokemusjohtaja, Eezy Henkilöstöpalvelut Oy

Lisätietoja

Sanna on palvelu- ja liiketoimintamuotoilijana, jolla on vahva tausta palveluliiketoiminnan johtamisesta ja kehittämisestä. Hän on opiskellut palvelumuotoilua kahdessa suomalaisessa korkeakoulussa.

Sanna on ihmislähtöinen palveluiden kehittäjä ja tekijä, joka tarttuu tekemiseen innokkaalla palveluasenteella. Hänen vahvuutenaan on laajojen kokonaisuuksien ymmärtäminen – ja intohimotekemisenä työntekijä- ja asiakaskokemuksen kehittäminen.

Hän saa erityisesti kiitosta asiakkailtamme selkeästä ja ratkaisukeskeisestä työskentelytyylistä ja siitä, että hän on aina aidosti innostunut ja kiinnostunut tuottamaan huipputason palvelua jokaiselle asiakkaallemme!

Sanna Helttunen

Liiketoimintamuotoilija
Palvelumuotoilija

Sannan kanssa oli innostavaa tehdä yhteistyötä. Sen lisäksi että hän on hyvin helposti lähestyttävä ja aina ystävällinen, hän on myös  hyvin ratkaisukeskeinen ja kiinnostunut ymmärtämään syvällisesti toimintaamme ja tavoitteitamme ja yhteistyössä löysimme aina win-win-asetelmia uusissa pilotoinneissa.

Sanna ymmärsi  hyvin myös julkisen organisaation ja lain reunaehtoja ja jaksoi sinnikkäästi pohtia keinoja ratkaista käytännön esteitä toiminnalle. Yhteistyöprojektit saatiin toteutettua ja niistä virisi uudenlaista yhteistyötä.

Sari Pirttiluoto
Tampereen kaupungin työllisyys- ja kasvupalvelut

Lisätietoja

Asiakkaamme odottavat meiltä rautaista laatua. Etsimme kaikessa rauhassa yrityskulttuuriimme sopivaa liiketoimintamuotoilun tai palvelumuotoilun osaajaa Tampereelle.

Tunnistatko itsesi tästä:

  • Ihmisinä kasvaminen on minulle tärkeä arvo ja osa elämää✔️
  • En pelkää virheitä: olen jatkuvasti valmis kyseenalaistamaan omat ja asiakkaiden ajattelu- ja työskentelytavat✔️
  • Sytyn KREAPALin arvoista ja olemassaolon tarkoituksesta – ja koen olevani niihin mainio match✔️
  • Minulla on jo osaamista toteuttaa liiketoiminta- ja/tai palvelumuotoiluprojekteja, joista asiakkaat puhuvat pelkkää hyvää✔️
  • Minulla on osaamista ja halua hankkia itsenäisesti uusia asiakkaita✔️
  • Motivoidun palkkamallista, joka perustuu tuloksiin – ei työpaikalla vietettyyn aikaan✔️
  • Asun Tampereella – tai lähiseudulla✔️

Jos vastauksesi ylläoleviin on 7x✔️ – lue lisää TÄSTÄ.

SINUN NIMESI TÄHÄN?

Asiakkaamme odottavat meiltä rautaista laatua. Etsimme kaikessa rauhassa yrityskulttuuriimme sopivaa liiketoimintamuotoilun tai palvelumuotoilun osaajaa Tampereelle.

Tunnistatko itsesi tästä:

  • Ihmisinä kasvaminen on minulle tärkeä arvo ja osa elämää✔️
  • En pelkää virheitä: olen jatkuvasti valmis kyseenalaistamaan omat ja asiakkaiden ajattelu- ja työskentelytavat✔️
  • Sytyn KREAPALin arvoista ja olemassaolon tarkoituksesta – ja koen olevani niihin mainio match✔️
  • Minulla on jo osaamista toteuttaa liiketoiminta- ja/tai palvelumuotoiluprojekteja, joista asiakkaat puhuvat pelkkää hyvää✔️
  • Minulla on osaamista ja halua hankkia itsenäisesti uusia asiakkaita✔️
  • Motivoidun palkkamallista, joka perustuu tuloksiin – ei työpaikalla vietettyyn aikaan✔️
  • Asun Tampereella – tai lähiseudulla✔️

Jos vastauksesi ylläoleviin on 7x✔️ – lue lisää TÄSTÄ.

Veikko Törrönen
Perustaja, KREAPAL DESIGN OY

OKR-WEBINAARI: NÄIN VIET STRATEGIAN ARKEEN

ILMOITTAUDU!