Tuotteistaminen – huomioi tämä yksi asia ja onnistu
3.10.2022 | Veikko Törrönen
Tuotteistaminen? Mikä se tarkoittaa? Miksi palveluiden tuotteistaminen on tärkeää? Mikä on tuotteistamisen kaikista tärkein elementti? Jos etsit vastauksia edellisiin, luet oikeaa blogia.
Palvelun tuotteistamisella tarkoitetaan sen vakiointia: palvelusta tehdään asiakkaalle helppo ostaa ja käyttää – ja organisaatiolle helppo tuottaa.
Tuotteistaminen?
Simppelisti kiteytettynä palvelun tuotteistamisella tarkoitetaan sen vakiointia: palvelusta tehdään asiakkaalle helppo ostaa ja käyttää – ja organisaatiolle helppo tuottaa.
Asiakkaalle tuotteistetaan tyypillisesti seuraavat elementit:
- Nimi: palvelulle annetaan helposti muistettava uniikki nimi.
- Palvelun kiteytys: kiteytetään mistä palvelussa on kyse.
- Kohderyhmä: kerrotaan selkeästi se, kenelle palvelu on suunnattu.
- Kilpailuetu: kiteytetään palvelun kilpailuetu / kilpailuedut (miksi se on parempi kuin kilpailijoiden palvelut).
- Hankinta- ja käyttöönotto: kuvataan se, miten asiakas hankkii palvelun ja/tai ottaa sen käyttöön.
- Hinnoittelu: Kiteytään palvelun hinnoittelumalli (esim. mahdolliset palvelupaketit).
- Kiteytetään palvelulupaus / palvelulupaukset.
Organisaatiolle tuotteistetaan tyypillisesti seuraavat elementit:
- Liiketoimintamalli: kuvataan se, millaisella liiketoimintamallilla palvelu tuotetaan.
- Tavoitteet: asetetaan palvelulle liiketoiminalliset tavoitteet.
- Mittarit: määritellään avainmittarit, joiden kautta seurataan sekä liiketoiminnallisten että laadullisten tavoitteiden toteutumista.
- Järjestelmät ja välineet: määritellään tärkeimmät järjestelmät ja muut palvelun tuotannossa tarvittavat tärkeimmät välineet.
- Roolit ja vastuut: Määritellään palvelutuotannon tärkeimmät roolit ja vastuut.
Tuotteistaminen toimii, koska aivomme ovat laiskat.
Miksi tuotteistaminen toimii?
Aivomme kuluttavat eri arvioiden mukaan n. 20-35% päivittäisestä energiastamme – ja ne on rakennettu säästämään energiaa: kuvittelemme olevamme tiedostavia ja rationaalisia päätöksentekijöitä, mutta todellisuudessa teemme n. 95% kaikista päivittäisistä päätöksistä tiedostamattomalla tunnepohjaisella ja laiskalla tasolla. Tämä koskee myös ostamista.
Simppelisti kiteytettynä: tuotteistaminen toimii, koska aivomme ovat laiskat.
Maailman parhailla palveluilla on yksi yhdistävä tekijä: ne ovat helppoja ostaa ja käyttää.
Yalen markkinoinnin professori, Dr. Zoe Chance, piti Nordic Business Forum 2022 -tapahtumassa erinomaisen puheenvuoron aiheesta. Hän korosti puheenvuorossaan sitä, että maailman parhailla palveluilla on yksi yhdistävä tekijä: ne ovat helppoja ostaa ja käyttää. Google, Amazon, Spotify, Tinder, Iphone jne. on kaikki tuotteistettu tästä ajattelusta käsin.
Tuotteistamisen hyödyt ovat hyvin ilmeiset. Ne mahdollistavat muun muassa:
- paremman asiakaskokemuksen.
- paremman työntekijäkokemuksen.
- paremman asiakaspysyvyyden.
- paremmat myyntikatteet.
- paremman skaalattavuuden.
Palvelumuotoilu tuotteistamisen menetelmänä
Palvelumuotoilun yhteiskehittämisen työtapa sopii erinomaisesti palveluiden tuotteistamiseen. Jos haluat oppia lisää aiheesta, voit ladata maksuttoman oppaamme TÄSTÄ.
Tuotteistaminen agendalla?
Jos haluat apua tuotteistamiseen, varaa kalenteristani sinulle sopivin 1h ajankohta.😀🙌
Jos kalenterista ei löydy sopivaa aikaa, voit soittaa tai laittaa sähköpostia matalalla kynnyksellä. Yhteystiedot TÄSTÄ linkistä.
Ajankohtaista
Luottoluokitus AAA!
24.7.2022
Luottoluokitus AAA myönnetään vuosittain 2,3%:lle suomalaisista yrityksistä - ja nyt KREAPAL DESIGN Oy kuuluu tähän...
Jatka lukemistaELY-konsultointi aka yrityksen kehittämispalvelut
4.4.2022
ELY-konsultointi, joka tunnetaan myös nimellä yrityksen kehittämispalvelut, on PK-yritysten liiketoiminnan kehittämiseen...
Jatka lukemistaIhmislähtöinen strategia paikallislehdelle – projektimme Suomen Lehdistön julkaisussa!
14.9.2021
Toteutimme kevään 2021 aikana ihmislähtöisen strategiaprojektin Kangasalan Sanomille - tutustu...
Jatka lukemistaAutamme SINUA onnistumaan.
Ota yhteyttä matalalla kynnyksellä!
Innostuitko kehittämään tekemistänne asiakaslähtöisesti? Mahtavaa! Soita Veikolle ja saat sparrausta heti: 040 7055 810.
Jos kirjoitat mieluummin, lähetä viesti niin olemme sinuun yhteydessä pikimmiten.

Veikko on yrityksen perustaja, liiketoimintamuotoilija ja palvelumuotoilija, jonka kaikessa tekemisessä painottuu arvon tasapainoinen tuottaminen kolmella tasolla: asiakkaiden, työntekijöiden ja omistajien. Hän on johtanut lukuisia liiketoiminta- ja palvelumuotoiluhankkeita niin yksityisellä kuin julkisellakin sektorilla, sekä asiakaskokemuksen kehittämistä merkittävässä suomalaisessa konsernissa. BBA, MBA ja HHJ -tutkintojen lisäksi Veikko on opiskellut palvelumuotoilua kolmessa suomalaisessa korkeakoulussa, sekä liiketoimintamuotoilua TU Delft:issä. Veikko ei toista vain muiden ajatuksia, vaan ottaa aktiivisesti kantaa liiketoimintalähtöisen muotoilun kehitykseen Suomessa: kehittäen ja visualisoiden uusia konsepteja, työkaluja ja menetelmiä.
Veikko luennoi yliopistolla ja on kysytty esiintyjä erilaisissa palvelumuotoilun, asiakaskokemuksen ja markkinoinnin tapahtumissa ja seminaareissa. Häntä kiitetään erityisesti kyvystään oivalluttaa isoja kokonaisuuksia tavalla, joka puhuttelee niin organisaatioiden ylintä johtoa kuin työntekijöitäkin. Veikko on innostaja ja tekijä, jonka koulutuksissa, työpajoissa ja muotoiluprojekteissa syntyy oivalluksia ja tuloksia – aina rennossa hengessä.
Veikko Törrönen
Perustaja
Liiketoimintamuotoilija
Palvelumuotoilija
Veikon korkea ammattitaito, kokemus ja aito halu ymmärtää liiketoimintaamme on hyvän yhteistyömme perusta. Hän on utelias ja kunnianhimoinen valmentaja, joka ei koskaan päästä meitä helpolla: yhteinen valmistautuminen työpajoihin ja selkeä seuranta ovat antaneet eväät aikaansaavalle työskentelylle.
Yhteistyö KREAPALin kanssa on auttanut meitä kirkastamaan konsernin yhteistä asiakaskokemuksen tahtotilaa, ottamaan oikeita askeleita, tarjonnut käytännön työkaluja ja selkeyttänyt tekemistämme jatkuvasti muuttuvassa työelämässä. Henkilökohtaisesti olen saanut myös kasvaa ihmisenä Veikon kanssa työskennellessäni. Lämmin kiitos ja vahva suositus!
Hanna-Kaisa Hynni
Asiakaskokemusjohtaja, Eezy Henkilöstöpalvelut Oy
ASIAKASKOKEMUKSEN KEHITTÄMINEN JA JOHTAMINEN
LATAA UUSI OPAS TÄSTÄ!