Kreapal logo OTA YHTEYTTÄ >

KREAPAL BLOGI

Olemme kokeneita modernin strategiatyön ja palvelumuotoilun ammattilaisia, joten tiedämme mikä toimii käytännössä.

Emme fiksuttele blogissakaan niitä näitä: saat tuoreita näkökulmia ja konkreettisia ohjeita strategisen kilpailuedun rakentamiseen.

Tilaa uutiskirje TÄSTÄ

Palveluiden tuotteistaminen – huomioi tämä yksi asia ja onnistu

3.10.2022   |   Veikko Törrönen

Mitä palveluiden tuotteistaminen tarkoittaa? Miksi se on tärkeää? Mikä on tuotteistamisen kaikista tärkein elementti? Jos etsit vastauksia edellisiin, luet oikeaa blogia.

 

Palvelun tuotteistamisella tarkoitetaan sen vakiointia: palvelusta tehdään asiakkaalle helppo ostaa ja käyttää – ja organisaatiolle helppo tuottaa.

 

Palveluiden tuotteistaminen?

Simppelisti kiteytettynä palvelun tuotteistamisella tarkoitetaan sen vakiointia: palvelusta tehdään asiakkaalle helppo ostaa ja käyttää – ja organisaatiolle helppo tuottaa.

 

Asiakkaalle tuotteistetaan tyypillisesti seuraavat elementit:

  1. Nimi: palvelulle annetaan helposti muistettava uniikki nimi.
  2. Palvelun kiteytys: kiteytetään, mistä palvelussa on kyse.
  3. Kohderyhmä: kerrotaan selkeästi se, kenelle palvelu on suunnattu.
  4. Kilpailuetu: kiteytetään palvelun kilpailuetu / kilpailuedut (miksi se on parempi kuin kilpailijoiden palvelut).
  5. Hankinta- ja käyttöönotto: kuvataan se, miten asiakas hankkii palvelun ja/tai ottaa sen käyttöön.
  6. Hinnoittelu: Kiteytään palvelun hinnoittelumalli (esim. mahdolliset palvelupaketit).
  7. Kiteytetään palvelulupaus / palvelulupaukset.

 

Organisaatiolle tuotteistetaan tyypillisesti seuraavat elementit:

  1. Liiketoimintamalli: kuvataan se, millaisella liiketoimintamallilla palvelu tuotetaan.
  2. Tavoitteet: asetetaan palvelulle liiketoiminalliset tavoitteet.
  3. Mittarit: määritellään avainmittarit, joiden kautta seurataan sekä liiketoiminnallisten että laadullisten tavoitteiden toteutumista.
  4. Järjestelmät ja välineet: määritellään tärkeimmät järjestelmät ja muut palvelun tuotannossa tarvittavat tärkeimmät välineet.
  5. Roolit ja vastuut: Määritellään palvelutuotannon tärkeimmät roolit ja vastuut.

 

Tuotteistaminen toimii, koska aivomme ovat laiskat.

 

Miksi tuotteistaminen toimii?

Aivomme kuluttavat eri arvioiden mukaan n. 20-35% päivittäisestä energiastamme, ja ne on rakennettu säästämään energiaa: kuvittelemme olevamme tiedostavia ja rationaalisia päätöksentekijöitä, mutta todellisuudessa teemme n. 95% kaikista päivittäisistä päätöksistä tiedostamattomalla, tunnepohjaisella ja laiskalla tasolla. Tämä koskee myös ostamista.

tuotteistaminen

Simppelisti kiteytettynä: tuotteistaminen toimii, koska aivomme ovat laiskat.

 

Maailman parhailla palveluilla on yksi yhdistävä tekijä: ne ovat helppoja ostaa ja käyttää.

 

Yalen markkinoinnin professori, Dr. Zoe Chance, piti Nordic Business Forum 2022 -tapahtumassa erinomaisen puheenvuoron aiheesta. Hän korosti puheenvuorossaan sitä, että maailman parhailla palveluilla on yksi yhdistävä tekijä: ne ovat helppoja ostaa ja käyttää. Google, Amazon, Spotify, Tinder, Iphone jne. on kaikki tuotteistettu tästä ajattelusta käsin.

tuotteistaminen

Palveluiden tuotteistamisen hyödyt ovat hyvin ilmeiset. Ne mahdollistavat muun muassa:

  1. paremman asiakaskokemuksen.
  2. paremman työntekijäkokemuksen.
  3. paremman asiakasuskollisuuden.
  4. paremmat myyntikatteet.
  5. paremman skaalattavuuden.

 

Palvelumuotoilu tuotteistamisen menetelmänä

tuotteistaminen

Palvelumuotoilun yhteiskehittämisen työtapa sopii erinomaisesti palveluiden tuotteistamiseen. Jos haluat oppia lisää aiheesta, voit ladata maksuttoman oppaamme  TÄSTÄ.

 

Palveluiden tuotteistaminen agendalla?

Nykyinen projektiemme NPS=100, eli jokainen asiakas suosittelee yhteistyötä kanssamme.

Asiakasarvon tuottaminen

Pyydä tarjous:
1️⃣  Varaa etätapaaminen TÄSTÄ, tai soita 040 7055 810.
2️⃣  Tavataan uudelleen ja käydään tarjous läpi. Siinä kaikki.

Kirjoittaja Veikko Törrönen on intohimoinen liiketoimintamuotoilija, palvelumuotoilija, valmentaja ja KREAPAL DESIGN Oy:n perustaja.

Jaa Someen:
FacebookTwitterLinkedIn

Kreapal numeroina

perustettu 0
projekteja + 0
valmennettua asiakasta + 0
fiksuttelua 0 %

asiakkaista suosittelee

0 %

* Vuodesta 2022 alkaen, jokaisen projektin asiakas on suositellut yhteistyötä kanssamme.

Ota yhteyttä.

   

Tai jätä viesti tällä lomakkeella, niin olemme sinuun yhteydessä.

  • Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.