
Strategia arkeen pk-yrityksessä | Isännöintipalvelu Järvinen Oy
Nyt tuntuu luottavaiselta ja innostuneelta! Saimme kirkastettua meidän yhteisen innostavan tahtotilan, tärkeimmät teemat, tavoitteet, mittarit ja niiden toteutumista tukevan käytännön tekemisen.
Strategia arkeen pk-yrityksessä yhteiskehittämällä? Miten se tehdään konkreettisesti? Jos kaipaat käytännön aitoa esimerkkiä ilman jargonia, luet juuri oikeaa kirjoitusta: tämä on tiivis asiakastarina Tamperelaisen Isännöintipalvelu Järvinen Oy:n liiketoimintamuotoiluprojektista.
Haastattelimme projektin loppumetreillä yrityksen toimitusjohtaja Jonna Rantalaa siitä, miksi he päätyivät strategian yhteiskehittämiseen liiketoimintamuotoilun menetelmin, miten yhteistyö sujui ja mitä Jonna on mieltä lopputuloksesta.
Kertoisitko aluksi muutamalla sanalla Isännöintipalvelu Järvinen Oy:stä?
Isännöintipalvelu Järvinen Oy on tamperelainen ISA-auktorisoitu isännöintiyritys. Tarjoamme hallinnollista ja teknistä isännöintiä asunto-osakeyhtiöille ja liikekiinteistöille. Yrityksemme on toiminut jo vuodesta 1986 lähtien, aiemmin Isännöintipalvelu Jouko Järvinen Ky nimellä. Yhtiömme on yksityisomistuksessa ja omistajat työskentelevät yrityksessä. Pitkät asiakassuhteemme kertovat asiakastyytyväisyydestä ja luottamuksesta. Meille asiakas on tärkein – ja panostamme hyvään palveluun. Lisätietoja yrityksestä TÄSTÄ.
Halusimme ottaa strategiatyöhön mukaan sekä oman henkilökunnan että asiakkaamme – oikeasti. Aiemmin käytetyillä tavoilla kehittäminen jäi helposti irralliseksi arkitoiminnasta.
Kuvaile haastetta ennen yhteistyötämme?
Strategiamme oli jäänyt arjen pyörteisiin. Strategian päivitys oli odottamassa ja paljon uutta oli tapahtumassa toiminnassamme. Koronapandemia nopeutti uudistumisprosessiamme ja toi tarpeen uudistaa aiemmin suunniteltua nopeammin toimintatapaa sekä pohtia mahdollisia uusia palveluita. Halusimme ottaa strategiatyöhön mukaan sekä oman henkilökunnan että asiakkaamme – oikeasti. Koimme myös, että emme halua kehittää toimintaamme tai palveluitamme väärään suuntaan. Tai että emme turhaan kehitä palveluita mitä asiakkaamme eivät oikeasti halua tai tarvitse.
Oli tiedossa, että paljon työtä on tehtävänä mutta hieman epäselvää oli mikä olisi paras tapa meille. Aiemmin käytetyillä tavoilla kehittäminen jäi helposti irralliseksi arkitoiminnasta.
Mikä sai sinut lopulta valitsemaan meidät?
KREAPAL ja Veikko vakuutti meidät raikkaalla lähestymistavalla, asiantuntemuksella ja rennolla otteella. Tuntui, että KREAPAL olisi juuri meille sopiva kumppani.
Mitä projektissa tehtiin?
Projektin ensimmäisessä vaiheessa käytettiin riittävä aika asiakas- ja työntekijäymmärryksen keräämiseen, jotta ymmärtäisimme lähtötilanteen. Tämä työ kannatti, sillä se helpotti strategian tekemisen vaihetta huomattavasti. Projektin jälkimmäisessä vaiheessa kiteytimme yhteisen innostavan tahtotilan, sen toteutumista tukevat tärkeimmät teemat, sekä konkretisoimme tavoitteet mittareiksi ja käytännön tekemiseksi.
Miten yhteistyö mielestäsi sujui?
Yhteistyö sujui mielestäni oikein hyvin. Alusta asti oli kaikki meillä mukana ja sitoutui prosessiin. Tapaamiset sujuivat rennossa ja avoimessa ilmapiirissä. Veikko onnistui innostamaan kaikki osallistumaan.
Saimme kirkastettua meidän toimintatavat ja palvelut. Lisäksi löysimme juuri meille sopivan jatkuvan tavan tehdä strategista kehittämistyötä. Nämä toimintavat on nyt myös kalenteroitu arkityöhön mukaan.
Mitä ajattelet lopputuloksesta?
Nyt tuntuu luottavaiselta ja innostuneelta! Saimme kirkastettua meidän toimintatavat ja palvelut, jotka mahdollistavat meille toiminnan muuttuvasta maailmantilanteesta huolimatta. Lisäksi löysimme juuri meille sopivan tavan tehdä strategista kehittämistyötä. Meillä on itsellä toimivia työkaluja kehittää jatkossakin toimintaamme ja palveluitamme. Nämä toimintavat on nyt myös kalenteroitu arkityöhön mukaan.
Minkä arvosanan antaisit palvelustamme?
10!
Haluatko oppia lisää?
Palveluiden yhteiskehittäminen eli palvelumuotoilu lisääntyy ilahduttavaa tahtia, mutta yrityksen strategiaa kehitetään edelleen liian usein kuten ennenkin: pienillä porukoilla neukkareissa ja rukanmökeillä. Haluamme tällä oppaalla kannustaa ja auttaa sinua ja mahdollisimman montaa rohkeaa liiketoiminnan edelläkävijää modernimpaan ja osallistavampaan strategiatyöhön.
Arvostamme aikaasi: teimme parhaamme, että ajankäyttö oppaan lukemiseen ei ole kulu, vaan investointi osaamisen kehittämiseen. Voit ladata oppaan TÄSTÄ.
Strategia arkeen – tarvitsetko apua?
Varaa kalentereistamme sinulle sopivin 1h ajankohta. Lähetämme sinulle kutsun etätapaamiseen, jossa tehdään yhdessä suunnitelma yrityksesi strategian muotoiluun! Dokumentoimme lopputuloksen, lähetämme sen tapaamisen jälkeen sähköpostiisi – ja teemme halutessasi yhteistyöehdotuksen suunnitelman toteutuksessa kanssanne.
Suositteluasteemme NPS (Net Promoter Score) > 95! Yhdessä vietetty tunti tuottaa takuulla isoja oivalluksia – aina rennossa hengessä?✌️
Jos kalentereistamme ei löydy sinulle sopivaa ajankohtaa, meille voi aina soittaa tai laittaa sähköpostia. Yhteystiedot TÄSTÄ linkistä.
Kirjoittaja Veikko Törrönen on intohimoinen liiketoimintamuotoilija, palvelumuotoilija, valmentaja ja KREAPAL DESIGN Oy:n perustaja.
Autamme SINUA onnistumaan.
Innostuitko kehittämään tekemistänne asiakaslähtöisesti? Mahtavaa!
Jos haluat sparrausta heti, soita: 040 7055 810.
Jos kirjoitat mieluummin, jätä viesti alla olevalla lomakkeella ja olemme sinuun yhteydessä pikimmiten.

Veikko on yrityksen perustaja, liiketoimintamuotoilija ja palvelumuotoilija, jonka kaikessa tekemisessä painottuu arvon tasapainoinen tuottaminen kolmella tasolla: asiakkaiden, työntekijöiden ja omistajien. Hän on johtanut lukuisia liiketoiminta- ja palvelumuotoiluhankkeita niin yksityisellä kuin julkisellakin sektorilla, sekä asiakaskokemuksen kehittämistä merkittävässä suomalaisessa konsernissa. BBA, MBA ja HHJ -tutkintojen lisäksi Veikko on opiskellut palvelumuotoilua kolmessa suomalaisessa korkeakoulussa, sekä liiketoimintamuotoilua TU Delft:issä. Veikko ei toista vain muiden ajatuksia, vaan ottaa aktiivisesti kantaa liiketoimintalähtöisen muotoilun kehitykseen Suomessa: kehittäen ja visualisoiden uusia konsepteja, työkaluja ja menetelmiä.
Veikko luennoi yliopistolla ja on kysytty esiintyjä erilaisissa palvelumuotoilun, asiakaskokemuksen ja markkinoinnin tapahtumissa ja seminaareissa. Häntä kiitetään erityisesti kyvystään oivalluttaa isoja kokonaisuuksia tavalla, joka puhuttelee niin organisaatioiden ylintä johtoa kuin työntekijöitäkin. Veikko on innostaja ja tekijä, jonka koulutuksissa, työpajoissa ja muotoiluprojekteissa syntyy oivalluksia ja tuloksia – aina rennossa hengessä.
Veikko Törrönen
Perustaja
Liiketoimintamuotoilija
Palvelumuotoilija
Veikon korkea ammattitaito, kokemus ja aito halu ymmärtää liiketoimintaamme on hyvän yhteistyömme perusta. Hän on utelias ja kunnianhimoinen valmentaja, joka ei koskaan päästä meitä helpolla: yhteinen valmistautuminen työpajoihin ja selkeä seuranta ovat antaneet eväät aikaansaavalle työskentelylle.
Yhteistyö KREAPALin kanssa on auttanut meitä kirkastamaan konsernin yhteistä asiakaskokemuksen tahtotilaa, ottamaan oikeita askeleita, tarjonnut käytännön työkaluja ja selkeyttänyt tekemistämme jatkuvasti muuttuvassa työelämässä. Henkilökohtaisesti olen saanut myös kasvaa ihmisenä Veikon kanssa työskennellessäni. Lämmin kiitos ja vahva suositus!
Hanna-Kaisa Hynni
Asiakaskokemusjohtaja, Eezy Henkilöstöpalvelut Oy

Sanna on palvelu- ja liiketoimintamuotoilijana, jolla on vahva tausta palveluliiketoiminnan johtamisesta ja kehittämisestä. Hän on opiskellut palvelumuotoilua kahdessa suomalaisessa korkeakoulussa.
Sanna on ihmislähtöinen palveluiden kehittäjä ja tekijä, joka tarttuu tekemiseen innokkaalla palveluasenteella. Hänen vahvuutenaan on laajojen kokonaisuuksien ymmärtäminen – ja intohimotekemisenä työntekijä- ja asiakaskokemuksen kehittäminen.
Hän saa erityisesti kiitosta asiakkailtamme selkeästä ja ratkaisukeskeisestä työskentelytyylistä ja siitä, että hän on aina aidosti innostunut ja kiinnostunut tuottamaan huipputason palvelua jokaiselle asiakkaallemme!
Sanna Helttunen
Liiketoimintamuotoilija
Palvelumuotoilija
Sannan kanssa oli innostavaa tehdä yhteistyötä. Sen lisäksi että hän on hyvin helposti lähestyttävä ja aina ystävällinen, hän on myös hyvin ratkaisukeskeinen ja kiinnostunut ymmärtämään syvällisesti toimintaamme ja tavoitteitamme ja yhteistyössä löysimme aina win-win-asetelmia uusissa pilotoinneissa.
Sanna ymmärsi hyvin myös julkisen organisaation ja lain reunaehtoja ja jaksoi sinnikkäästi pohtia keinoja ratkaista käytännön esteitä toiminnalle. Yhteistyöprojektit saatiin toteutettua ja niistä virisi uudenlaista yhteistyötä.
Sari Pirttiluoto
Tampereen kaupungin työllisyys- ja kasvupalvelut
ASIAKASLÄHTÖISTÄ KILPAILUETUA LIIKETOIMINTAASI?
TILAA UUTISKIRJE