Kreapal logo OTA YHTEYTTÄ >

Strategiatyö konsernille ja liiketoimintayhtiöille | Lehtipiste Oy

Kirkastimme konsernistrategian - liiketoimintakohtaisten strategioiden lisäksi ja pohjaksi. Selkeä prosessi, tehokas fasilitointi ja "keep it simple" -tyyli toimii! Suosittelemme mielellämme.

Strategiatyö konsernille ja liiketoimintayhtiöille? Miten tämän kaltainen kokonaisuus kannattaa toteuttaa – ja missä järjestyksessä? Mitä työssä tulee huomioida? Jos etsit asiakastarinaa käytännön toteutuksesta, suosittelen jatkamaan lukemista.

 

Strategiatyö Lehtipiste-konsernille

Muotoilimme syksyn/ kevään 2023-2024 aikana konsernistrategian ja liiketoimintastrategiat Lehtipiste-konsernille.

Haastattelimme projektin päätyttyä konsernin toimitusjohtaja Janne Mansukoskea siitä, miten strategiatyö toteutettiin – ja mitä sen lopputulosena syntyi. Tässä yhteenveto haastattelusta.

 

Kertoisitko muutamalla sanalla Lehtipiste-konsernista

Lehtipiste on monialakonserni, jonka liiketoiminta on jaettu kolmeen liiketoimintayksikköön: lehti-, kortti-, ja pakettiliiketoimintaan. Valtakunnallisen jakeluverkostomme kautta toimitetaan aamuvarhain noin 4100 myyntipisteeseen sanoma- ja aikakausilehtien irtonumeroita, keräilytuotteita ja pokkareita. Asiakkaitamme ovat lukuiset kotimaiset ja ulkomaiset kustantajat ja tavarantoimittajat.

Konsernimme liikevaihto vuonna 2022 oli noin 94 M€. Printin elinkaaren hyvinvoinnista huolehtimisen lisäksi haemme kasvua muilta toimialoilta kuten kortti- ja paketointi- sekä kuljetus- ja pakettiliiketoiminnasta. Visionamme on olla Suomen tehokkain jakeluyhtiö ja kumppaniemme preferoima vastuullinen kumppani.

Lisätietoja Lehtipiste-konsernista TÄSTÄ.

 

Meillä oli selkeä tarve konsernitason strategisen kuvan ja tahtotilan kirkastamiseksi, yksittäisten liiketoimintakohtaisten strategioiden lisäksi ja pohjaksi.

 

Kuvaile haastetta, joka teillä oli ennen yhteistyötämme 

Lehtipiste on kasvanut viime vuosina voimakkaasti eri liiketoiminta-alueille sekä orgaanisesti että yritysostoilla. Meillä oli selkeä tarve konsernitason strategisen kuvan ja tahtotilan kirkastamiseksi, yksittäisten liiketoimintakohtaisten strategioiden lisäksi ja pohjaksi.

 

Miksi valitsitte juuri meidät kumppaniksi?

Aiempien kokemusten pohjalta, sekä ensikeskusteluista asti tuli vahvasti esiin että Kreapal ymmärsi mitä olemme hakemassa.

 

Mitä projektissa tehtiin?

Muodostimme aluksi ymmärryksen nykytilasta, eli paikansimme itsemme kartalla.  Tämä toteutettiin laajoilla sidostyhmähaastatteluilla ja koko henkilöstölle tehtävällä kyselyllä. Näin saimme aidot perusteet nykytilan tulkinnalle – uskomusten tai parhaiden arvausten sijaan.

Kun nykytila oli selvillä, käänsimme katseemme tulevaisuuteen. Tämän vaiheen lopputuloksena kirjasimme ylös strategiakauden tärkeimmät lähtökohtaolettamukset. Nämä antoivat selkeän vastauksen siihen, mihin strategiakauden resurssit on kannattaa kohdistaa.

Seuraavaksi pääsimme tekemään valintoja tulevaisuudessa menestymiseen ja lopulta muodostamaan tulevan strategian tahtotilan, nimenomaan ensin konsernitasolla ja sen jälkeen liiketoiminnoittain. Osallistimme myös tähän vaiheeseen konsernin hallituksen lisäksi koko henkilöstömme – ja saimmekin heiltä erinomaisia ajatuksia!

 

Yhteistyön lopputuloksena syntyi selkeä ja ymmärrettävä konsernistrategia ja tulevaisuuden tahtotila, joka jalkautuu lähemmäs käytäntöä liiketoimintakohtaisina strategioina.

 

Mitä yhteistyön lopputuloksena syntyi?

Yhteistyön lopputuloksena syntyi selkeä ja ymmärrettävä konsernistrategia ja tulevaisuuden tahtotila, joka jalkautuu lähemmäs käytäntöä liiketoimintakohtaisina strategioina johtuen liiketoimintojemme erilaisista luonteista.

Arkeen jalkauttamiseen olimme jo aiemmin työstäneet OKR-mallin valmiiksi yhdessä Kreapalin kanssa.

 

Kreapal osasi haastaa meitä oikein ja tekeminen oli selkokielistä ”keep it simple” -tyyliin, ilman mitään turhan yleistä konsulttijargonia.

 

Miten yhteistyö mielestäsi sujui?

Yhteistyö sujui kaikin puolin hyvin. Pitkä projekti oli selkeästi aikataulutettu ja siinä myös pysyttiin Kreapalin tehokkaan fasilitoinnin ansiosta. Kreapal osasi haastaa meitä oikein ja tekeminen oli selkokielistä ”keep it simple” -tyyliin, ilman mitään turhan yleistä konsulttijargonia.

Projekti myös osallisti koko konsernin henkilökuntaa mukaan strategiatyöhön laajemmin kuin aiemmin. Pidimme tätä hyvänä valintana.

 

Terveiset päättäjille, jotka harkitsevat vastaavan palvelun ostamista?

Selkeä prosessi, tehokas fasilitointi ja selkokielistä tekemistä, eli voimme suositella mielellämme.

 

Kuinka todennäköisesti suosittelisit palveluamme?

10.

 

Strategiatyö teille?

strategiatyö

Pyydä tarjous:
1️⃣  Varaa etätapaaminen TÄSTÄ, tai soita 040 7055 810.
2️⃣  Tavataan uudelleen ja käydään tarjous läpi. Siinä kaikki.

Jaa Someen:
FacebookTwitterLinkedIn

Kiinnostuitko?

Ota yhteyttä.

   
veikko-torronen

Veikko Törrönen

Perustaja, Liiketoimintamuotoilija, Palvelumuotoilija

Jätä viesti ja olemme sinuun yhteydessä arkisin jo samana päivänä!

  • Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.

STRATEGIAN TOTEUTTAMINEN OKR-MALLILLA.

LATAA OPAS TÄSTÄ >