
Osallistava strategiatyö kaupungin yhtiölle | Helsingin Asumisoikeus Oy
Halusimme tällä kertaa motivoida koko henkilöstömme strategiatyöhön. Työ sujui erinomaisesti! Suosittelemme jokaiselle osallistavaa strategiatyötä harkitsevalle yhteistyötä KREAPALIN kanssa!
Osallistava strategiatyö? Miten se toteutetaan käytännössä? Jos pohdit vastauksia edellisiin, tutustu tähän asiakastarinaan.
Osallistava strategiatyö Helsingin Asumisoikeus Oy:lle
Pääsimme palvelemaan syksyn / talven 2023 aikana Helsingin asumisoikeus Oy:tä osallistavassa strategiatyössä. Haastattelimme projektin päätyttyä yrityksen kehityspäällikkö Petteri Palmia siitä, mitä projektissa tehtiin – ja mitä sen lopputulosena syntyi. Tässä yhteenveto haastattelusta.
Kertoisitko muutamalla sanalla Helsingin Asumisoikeus Oy:stä
Helsingin Asumisoikeus Oy eli Haso on Helsingin kaupungin omistama asumisoikeusyhtiö, joka tarjoaa kohtuuhintaisia ja laadukkaita asuntoja pääkaupungissa ympäristöarvoja unohtamatta. Lisätietoja Hasosta TÄSTÄ.
Halusimme tällä kertaa tehdä strategian tavalla, jolla innostetaan, sitoutetaan ja motivoidaan koko henkilöstömme strategian yhteiseen suunnitteluun ja toteuttamiseen.
Kuvaile haastetta, joka teillä oli ennen yhteistyötämme
Olimme tilanteessa, jossa strategiamme ei tarjonnut ratkaisuja ja suuntaa käytännön työhön. Siinä oli paljon hyvää ja oikeita asioita, mutta se oli vieras henkilöstöllemme ja siksi kaukainen arjen tekemisestä.
Halusimme tällä kertaa tehdä strategian tavalla, jolla innostetaan, sitoutetaan ja motivoidaan koko henkilöstömme strategian yhteiseen suunnitteluun ja toteuttamiseen.
Miksi valitsitte juuri meidät kumppaniksi?
Löysimme teidät alunperin puhtaasti suosittelun kautta. Veikko Törrösen innostava ja asiantunteva ote kumppania valitessa sai meidän vakuuttuneeksi siitä, että KREAPAL on meille sopiva yhteistyötaho.
Mitä projektissa tehtiin – ja mitä sen lopputuloksena syntyi?
Tavoitteemme oli kirkastaa strategia ja luoda systematiikka, jolla se viedään osaksi arkea. Työssä oli neljä päävaihetta.
1. Nykytilan ymmärtäminen
Aloitimme työn nykytilan ymmärtämisellä. Halusimme muodostaa yhteisen objektiivisen näkemyksen siitä, mitä teemme jo hyvin ja millä osa-alueilla meillä on eniten kehitettävää.
2. Näkemyksen kirkastaminen
Kun meillä oli riittävä ymmärrys nykytilasta, käänsimme katseemme tulevaisuuteen. Analysoimme yhdessä toimintaympäristön sekä ihmisten tarpeiden muuttumista. Muutosta on valtavasti – ja osa tästä koskettaa vahvimmin juuri meidän liiketoimintaa. Muodostimme näistä näkemyksen siitä, mihin tulevaisuuden toimintaympäristöön valmistaudumme – ja otamme strategiallamme kantaa.
3. Strategisten valintojen tekeminen
Vasta nykytilan ja tulevan muutoksen analysoinnin jälkeen, lähdimme tekemään strategisia valintoja. Muodostimme asiakaslähtöisen tahtotilan – ja tunnistimme sen toteuttamisen neljä tärkeintä osa-aluetta. Päivitimme näiden pohjalta strategian muut osa-alueet tukemaan tehtyjä valintoja (mm. missio, arvot jne.).
4. Käytännön tekeminen
Tässä kohtaa tulimme mielestäni koko strategiatyön kriittisimpään vaiheeseen: purimme OKR-mallilla (lisätietoja TÄSTÄ) strategiset valinnat priorisoiduksi käytännön tekemiseksi. Näin varmistamme sen, että strategiassa määritelty muutos ei jää vain hyviksi ajatuksiksi – vaan tulee aidosti osaksi arjen tekemistämme!
Työpajatyöskentely haastoi henkilöstömme ajattelemaan asioita monipuolisesti.
Miten yhteistyö mielestäsi sujui?
Yhteistyö sujui mutkattomasti ja avoimesti. Työpajatyöskentely haastoi henkilöstömme ajattelemaan asioita monipuolisesti. Veikko piti hyvin ohjakset käsissään ja sai asiat etenemään suunnitellusti aikataulussa.
Terveiset päättäjille, jotka harkitsevat vastaavan palvelun ostamista?
Suosittelemme jokaiselle henkilöstöä osallistavaa strategiatyötä harkitsevalle yritykselle yhteistyötä KREAPALIN kanssa. Yhteistyö tuo varmasti jämäkkyyttä strategiaprosessiin.
Kuinka todennäköisesti suosittelisit palveluamme?
10.
Haluatko oppia lisää?
Voit ladata maksuttoman oppaamme TÄSTÄ!
Osallistava strategiatyö teille?
Autan mielelläni SINUA ja organisaatiotasi sitouttamaan, innostavaan ja motivoimaan henkilöstönne strategian tekemiseen ja toteuttamiseen yhdessä!
Jos kalenterista ei löydy sinulle sopivaa ajankohtaa, meille voi aina soittaa tai laittaa sähköpostia. Yhteystiedot TÄSTÄ linkistä.
Kirjoittaja Veikko Törrönen on intohimoinen liiketoimintamuotoilija, palvelumuotoilija, valmentaja ja KREAPAL DESIGN Oy:n perustaja.
Autamme SINUA onnistumaan.
Innostuitko kehittämään tekemistänne asiakaslähtöisesti? Mahtavaa!
Jos haluat sparrausta heti, soita: 040 7055 810.
Jos kirjoitat mieluummin, jätä viesti alla olevalla lomakkeella ja olemme sinuun yhteydessä pikimmiten.

Veikko on yrityksen perustaja, liiketoimintamuotoilija ja palvelumuotoilija, jonka kaikessa tekemisessä painottuu arvon tasapainoinen tuottaminen kolmella tasolla: asiakkaiden, työntekijöiden ja omistajien. Hän on johtanut lukuisia liiketoiminta- ja palvelumuotoiluhankkeita niin yksityisellä kuin julkisellakin sektorilla, sekä asiakaskokemuksen kehittämistä merkittävässä suomalaisessa konsernissa. BBA, MBA ja HHJ -tutkintojen lisäksi Veikko on opiskellut palvelumuotoilua kolmessa suomalaisessa korkeakoulussa, sekä liiketoimintamuotoilua TU Delft:issä. Veikko ei toista vain muiden ajatuksia, vaan ottaa aktiivisesti kantaa liiketoimintalähtöisen muotoilun kehitykseen Suomessa: kehittäen ja visualisoiden uusia konsepteja, työkaluja ja menetelmiä.
Veikko luennoi yliopistolla ja on kysytty esiintyjä erilaisissa palvelumuotoilun, asiakaskokemuksen ja markkinoinnin tapahtumissa ja seminaareissa. Häntä kiitetään erityisesti kyvystään oivalluttaa isoja kokonaisuuksia tavalla, joka puhuttelee niin organisaatioiden ylintä johtoa kuin työntekijöitäkin. Veikko on innostaja ja tekijä, jonka koulutuksissa, työpajoissa ja muotoiluprojekteissa syntyy oivalluksia ja tuloksia – aina rennossa hengessä.
Veikko Törrönen
Perustaja
Liiketoimintamuotoilija
Palvelumuotoilija
Veikon korkea ammattitaito, kokemus ja aito halu ymmärtää liiketoimintaamme on hyvän yhteistyömme perusta. Hän on utelias ja kunnianhimoinen valmentaja, joka ei koskaan päästä meitä helpolla: yhteinen valmistautuminen työpajoihin ja selkeä seuranta ovat antaneet eväät aikaansaavalle työskentelylle.
Yhteistyö KREAPALin kanssa on auttanut meitä kirkastamaan konsernin yhteistä asiakaskokemuksen tahtotilaa, ottamaan oikeita askeleita, tarjonnut käytännön työkaluja ja selkeyttänyt tekemistämme jatkuvasti muuttuvassa työelämässä. Henkilökohtaisesti olen saanut myös kasvaa ihmisenä Veikon kanssa työskennellessäni. Lämmin kiitos ja vahva suositus!
Hanna-Kaisa Hynni
Asiakaskokemusjohtaja, Eezy Henkilöstöpalvelut Oy

Sanna on palvelu- ja liiketoimintamuotoilijana, jolla on vahva tausta palveluliiketoiminnan johtamisesta ja kehittämisestä. Hän on opiskellut palvelumuotoilua kahdessa suomalaisessa korkeakoulussa.
Sanna on ihmislähtöinen palveluiden kehittäjä ja tekijä, joka tarttuu tekemiseen innokkaalla palveluasenteella. Hänen vahvuutenaan on laajojen kokonaisuuksien ymmärtäminen – ja intohimotekemisenä työntekijä- ja asiakaskokemuksen kehittäminen.
Hän saa erityisesti kiitosta asiakkailtamme selkeästä ja ratkaisukeskeisestä työskentelytyylistä ja siitä, että hän on aina aidosti innostunut ja kiinnostunut tuottamaan huipputason palvelua jokaiselle asiakkaallemme!
Sanna Helttunen
Liiketoimintamuotoilija
Palvelumuotoilija
Sannan kanssa oli innostavaa tehdä yhteistyötä. Sen lisäksi että hän on hyvin helposti lähestyttävä ja aina ystävällinen, hän on myös hyvin ratkaisukeskeinen ja kiinnostunut ymmärtämään syvällisesti toimintaamme ja tavoitteitamme ja yhteistyössä löysimme aina win-win-asetelmia uusissa pilotoinneissa.
Sanna ymmärsi hyvin myös julkisen organisaation ja lain reunaehtoja ja jaksoi sinnikkäästi pohtia keinoja ratkaista käytännön esteitä toiminnalle. Yhteistyöprojektit saatiin toteutettua ja niistä virisi uudenlaista yhteistyötä.
Sari Pirttiluoto
Tampereen kaupungin työllisyys- ja kasvupalvelut
ASIAKASLÄHTÖISTÄ KILPAILUETUA LIIKETOIMINTAASI?
TILAA UUTISKIRJE