OTA YHTEYTTÄ >

KREAPAL BLOGI
Vinkkejä ja uusia näkökulmia liiketoimintamuotoilusta, palvelumuotoilusta ja asiakaskokemuksesta.

Tilaa uutiskirje TÄSTÄ

Osallistava strategiaprosessi

22.1.2021   |   Veikko Törrönen

Osallistava strategiaprosessi? Miten se tehdään? Miten voisimme hyödyntää strategiaprosessissa ja sen lopputuloksissa koko potentiaaliamme? Miten voisimme luoda yhteisen innostavan tulevaisuuskuvan, joka inspiroi ja tuottaa arvoa omistajiemme lisäksi myös työntekijöille ja asiakkaille? Ja ennen kaikkea: miten voisimme tuoda strategian osaksi arkeamme tavalla, joka ohjaa tekemistämme ja päätöksentekoamme arjessa?

 

Perinteinen strategiaprosessi, jossa yrityksen ylin johto työstää strategian suljettujen ovien takana, rukanmökillä tai ruotsinlaivalla, ei enää toimi – piste.

 

Strategiaprosessi ylhäältä alas johdettuna ei toimi – piste

Edellä esitetyt kysymykset toistuvat yhä useammassa johdon ja työntekijöiden kanssa käydyssä keskustelussa – ja ihan aiheesta: perinteinen strategiaprosessi, jossa yrityksen ylin johto työstää strategian suljettujen ovien takana, rukanmökillä tai ruotsinlaivalla, ei enää toimi – piste. Sitä ei edes muista kukaan!

Vaasan ylipistoon vuonna 2016 tehdyn väitöskirjan mukaan yrityksensä strategian kykenee kommunikoimaan 2% työntekijöistä, 8% keskijohdosta ja 13% ylimmästä johdosta. Suurin osa työntekijöistä, yrityksen eri tasoilla, ei siis ymmärrä, tunne tai muista työnantajansa strategiaa. Koska yhteinen suunta on epäselvä, jokainen yrityksen työntekijä tekee oman tulkintansa aiheesta – tämä johtaa mm. seuraaviin ongelmiin:

  1. Päätöksenteko on hidasta ja vaikeaa eri tasoilla.
  2. Asioiden toimeenpano on hidasta ja vaikeaa.
  3. Tehtyjä päätöksiä ei ymmärretä, joten niitä myös arvostellaan.
  4. Siiloutuminen, poteroituminen ja kyräily kasvaa.
  5. Tarve kontrollille ja ohjatuille prosesseille kasvaa.
  6. Ihmiset eivät ymmärrä miten heidän työnsä kytkeytyy osaksi yrityksen isoa kuvaa.
  7. Jne…

strategiaprosessi

Summa summarum: ihmisten energiat ja resurssit kohdistuvat eri suuntiin, joka johtaa toiminnan tehottomuuteen usealla eri tasolla.

 

Osallistava strategiaprosessi

Walesilainen tietojohtamisen huippuasiantuntija David Snowden kuvaa osuvasti Cynefin-mallissaan päätöksentekoprosessia erilaisissa liiketoimintaympäristöissä.

Mallin perusajatuksena on se, että yksinkertaisessa ja hitaasti muuttuvassa liiketoimintaympäristössä (oikea alakulma) syy-seuras-suhteen ovat ilmeisiä, joten päätöksenteko on simppeliä. Ja mitä kompleksisemmassa liiketoimintaympäristössä toimimme, sitä vaikeampi syy-seuraus-suhteita on ymmärtää.

Tein mallin, joka havainnollistaa Snowdnenin kuvaaman liiketoimintaympäristön muutoksen vaikutusta yhteiskehittämisen tarpeeseen.

strategiaprosessi 2021

Mallin ydinviestin voi summata seuraavasti: liiketoimintaympäristön monimutkaistuessa kiihtyvällä tahdilla, yhteiskehittämisen rooli arvontuotannossa kasvaa. Yhteiskehittämiseen tarpeeseen on herätty ilahduttavin määrin esim. palveluiden yhteiskehittämisen osalta (palvelumuotoilu), mutta strategiaprosessi elää edelleen menneessä. Tämän on aika muuttua.

 

Yhteiskehittämiseen tarpeeseen on herätty ilahduttavin määrin esim. palveluiden yhteiskehittämisen osalta (palvelumuotoilu), mutta strategiaprosessi elää edelleen menneessä. Tämän on aika muuttua.

 

Osallistava strategiaprosessi

2020-luvun strategiaprosessi on ihmislähtöinen. Se osallistaa sekä työntekijä- että asiakasymmärryksen mukaan prosessin. Osallistamisella varmistetaan strategian:

  • Ihmislähtöisyys: Strategia on yhdessä synnytetty – ja se tuottaa arvoa omistajan lisäksi myös työntekijöille ja asiakkaille. Se on helppo ymmärtää, muistaa ja kommunikoida edelleen uusille työntekijöille, sidosryhmille, asiakkaille jne.
  • Tehtäväkeskeisyys: Se kertoo, mitä yritys tekee – ja yhtä tärkeänä osa-alueena sen, mitä yritys ei tee.

Ihmislähtöinen ja tehtäväkeskeinen strategia auttaa kohdistamaan energiat ja resurssit yhdessä valittuun suuntaan.

strategiaprosessi

Keinona liiketoimintamuotoilu

Liiketoimintamuotoilu on osallistava työtapa liiketoiminnan strategisen tason kehittämiseen. Se yhdistää luontaisesti yrityksen strategisen näkemyksen ja ihmisten tarpeet. Jos haluat tutustua aiheeseen syvemmällä tasolla, tervetuloa mukaan maksuttomaan webinaariimme.

Tarvitsetko apua?

Varaa kalentereistani sinulle sopivin 30 minuutin ajankohta. Lähetän sinulle kutsun etätapaamiseen, jossa tehdään yhdessä suunnitelma yrityksesi strategian yhteiskehittämiseen! Dokumentoimme lopputuloksen, lähetämme sen tapaamisen jälkeen sähköpostiisi – ja teemme halutessasi yhteistyöehdotuksen suunnitelman toteutuksessa kanssanne.

Suositteluasteemme NPS (Net Promoter Score) > 95!  Yhdessä vietetty puolituntinen tuottaa takuulla isoja oivalluksia – aina rennossa hengessä😀✌️

Jos kalentereistani ei löydy sinulle sopivaa ajankohtaa, voit aina soittaa tai laittaa sähköpostia. Yhteystiedot TÄSTÄ linkistä.

 

Kirjoittaja Veikko Törrönen on intohimoinen liiketoimintamuotoilija, palvelumuotoilija, valmentaja ja KREAPAL DESIGN Oy:n perustaja.

FacebookTwitterLinkedIn

Kiinnostaako tutustua liiketoimintamuotoiluun? Lataa KREAPALin uusi opas! 🤓 #liiketoimintamuotoilu https://twitter.com/kreapal/status/1380153037268869128

Uusi oppaamme on nyt livenä! Kaikki olennainen liiketoimintamuotoilusta: Opas osallistavaan ja moderniin strategiatyöhön 🔥 https://www.kreapal.fi/oppaat/ #liiketoimintamuotoilu

Palvelumuotoilu koulutus verkko-opintoina? https://www.kreapal.fi/blogi/palvelumuotoilu-koulutus-verkko-opintoina/ #palvelumuotoilu

Eilen vilahdimme @YleTampere uutisissa! Timo Lahti kertoi miten etätyö ja korona ovat vaikuttaneet toimitilabisnekseen ja jäsenemme @kreapal avasi miksi työskentelee Crazy Townilla.

Kohdasta 4:26 eteenpäin pääset tutustumaan tiloihimme ja toimintaamme.

https://areena.yle.fi/1-50662725

Blogissa kokemustietoon perustuvat vinkit palvelumuotoilun aloittamisesta julkissektorin organisaatiossa 👌🤓 #palvelumuotoilu https://twitter.com/kreapal/status/1370438218169135109

Ajankohtaista

Yritysten kehittämispalvelut – ELY-konsultointi

15.2.2021

Yrityksen kehittämispalvelut / ELY konsultointi: KREAPAL DESIGN Oy nyt menossa mukana   MITÄ  Yritysten...

Jatka lukemista

PALVELUMUOTOILIJA YRITYSKUMPPANIKSI

25.1.2021

Haluatko tehdä palvelumuotoilijan merkityksellistä työtä, jossa pääset vaikuttamaan positiivisesti suomalaisen työelämän...

Jatka lukemista

Palvelumuotoilun huippuammattilainen mukaan KREAPAL-tiimiin!

7.1.2021

Palvelumuotoilun huippuammattilainen, Outi Nokkonen, liittyi mukaan KREAPAL-tiimiin 4.1.2021! Outin ajatuksia...

Jatka lukemista

Yhteystiedot

Autamme SINUA onnistumaan!

Ota yhteyttä.

Kuuntelemme sinua ja organisaatiosi tarpeita – ja autamme sinua kehittämän strategian tai palvelun, josta asiakkaanne, työntekijänne ja omistajanne syttyvät! Kerromme myös reilusti, jos emme ole organisaatiollesi paras mahdollinen kumppani – ja ehdotamme sopivampia tekijöitä.

  • Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.
Lisätietoja

Veikko on yrityksen perustaja, liiketoimintamuotoilija ja palvelumuotoilija, jonka kaikessa tekemisessä painottuu arvon tasapainoinen tuottaminen kolmella tasolla: asiakkaiden, työntekijöiden ja omistajien. Hän on johtanut lukuisia liiketoiminta- ja palvelumuotoiluhankkeita niin yksityisellä kuin julkisellakin sektorilla, sekä asiakaskokemuksen kehittämistä merkittävässä suomalaisessa konsernissa. BBA, MBA ja HHJ -tutkintojen lisäksi Veikko on opiskellut palvelumuotoilua kolmessa suomalaisessa korkeakoulussa, sekä liiketoimintamuotoilua TU Delft:issä. Veikko ei toista vain muiden ajatuksia, vaan ottaa aktiivisesti kantaa liiketoimintalähtöisen muotoilun kehitykseen Suomessa: kehittäen ja visualisoiden uusia konsepteja, työkaluja ja menetelmiä.

Veikko luennoi yliopistolla ja on kysytty esiintyjä erilaisissa palvelumuotoilun, asiakaskokemuksen ja markkinoinnin tapahtumissa ja seminaareissa. Häntä kiitetään erityisesti kyvystään oivalluttaa isoja kokonaisuuksia tavalla, joka puhuttelee niin organisaatioiden ylintä johtoa kuin työntekijöitäkin. Veikko on innostaja ja tekijä, jonka koulutuksissa, työpajoissa ja muotoiluprojekteissa syntyy oivalluksia ja tuloksia – aina rennossa hengessä.

Veikko Törrönen

Perustaja
Liiketoimintamuotoilija
Palvelumuotoilija

Veikon korkea ammattitaito, kokemus ja aito halu ymmärtää liiketoimintaamme on hyvän yhteistyömme perusta. Hän on utelias ja kunnianhimoinen valmentaja, joka ei koskaan päästä meitä helpolla: yhteinen valmistautuminen työpajoihin ja selkeä seuranta ovat antaneet eväät aikaansaavalle työskentelylle. Yhteistyö KREAPALin kanssa on auttanut meitä kirkastamaan konsernin yhteistä asiakaskokemuksen tahtotilaa, ottamaan oikeita askeleita, tarjonnut käytännön työkaluja ja selkeyttänyt tekemistämme jatkuvasti muuttuvassa työelämässä. Henkilökohtaisesti olen saanut myös kasvaa ihmisenä Veikon kanssa työskennellessäni. Lämmin kiitos ja vahva suositus!

Hanna-Kaisa Hynni
Asiakaskokemusjohtaja, VMP Oyj

Lisätietoja

Olen palvelumuotoilija, jolla on monen vuoden kokemus palvelumuotoilusta ja ison organisaation muutostyöstä asiakaslähtöisemmäksi.  Olen johtanut palvelumuotoilua lukuisissa projekteissa, sekä valmentanut satoja ihmisiä tuottamaan parempaa arvoa asiakkaille, työntekijöille ja omistajille – palvelumuotoilun menetelmin.

Erityisosaamistani ovat palvelumuotoilu ja ihmisymmärryksen soveltaminen palveluiden ja liiketoiminnan kehittämisessä – sekä julkissektorin toiminnan asiantuntemus.

Koulutukseltani olen yhteiskuntatieteiden maisteri, jonka lisäksi olen opiskellut palvelumuotoilua kahdessa suomalaisessa korkeakoulussa.

Minua on kiitetty erityisesti kyvystäni hahmottaa suuria kokonaisuuksia, sekä kiteyttää niitä helposti ymmärrettävällä tavalla. Innostun ihmisistä ja hyvistä ratkaisemisen arvoisista kysymyksistä – ja saan ihmiset ympärilläni innostumaan mukanani.

Outi Nokkonen

Palvelumuotoilija


Outi on valtavan upea palvelumuotoilun superammattilainen, organisaatioiden muutosmuotoilija, digitaalisten palvelujen uudistaja ja yhteiskehittämisen taitaja. Hän on ratkaisukeskeinen luova ongelmanratkaisija, joka ei pelkää lähteä kokeilemaan.

Outi on taitava projektinhallinnassa ja hän saa tuloksia aikaiseksi! Perustimme hänen kanssaan julkishallinnon muotoiluverkoston ”Julkis-muotoilijat” – ja Outi on vetänyt verkoston toimintaa aktiivisesti pari vuotta. Outi on sparrannut myös minua vaativissa muotoilujohtamisen tehtävissä. Vahva suositus täältä!

Anni Leppänen
Johtava palvelumuotoilija, Helsingin kaupunki

Lisätietoja

Jaakko hoitaa KREAPALilla verkkokursseihin ja liittyviä tehtäviä. Muotoiluajattelusta sekä digimarkkinoinnista kiinnostunut BBA-tradenomi aloitti työt keväällä 2020 harjoittelulla, jonka jälkeen yhteistyö on jatkunut tähän päivään.

Analyyttinen mutta myös luova Jaakko haluaa nostaa yritysten digitaalisen viestinnän määrää ja laatua, sekä tärkeimpänä – sen merkityksellisyyttä asiakkaalle!

Jaakko Koskinen

Verkkokurssimestari
Kasvuhakkeri

Jaakko hoitaa KREAPALilla verkkokursseihin liittyviä tehtäviä. Muotoiluajattelusta sekä digimarkkinoinnista kiinnostunut BBA-tradenomi aloitti työt keväällä 2020 harjoittelulla, jonka jälkeen yhteistyö on jatkunut tähän päivään.

Analyyttinen mutta myös luova Jaakko haluaa nostaa yritysten digitaalisen viestinnän määrää ja laatua, sekä tärkeimpänä – sen merkityksellisyyttä asiakkaalle!

Veikko Törrönen
Perustaja, KREAPAL DESIGN Oy

PALVELUMUOTOILU & LIIKETOIMINTAMUOTOILU

ILMAISET WEBINAARIT