OTA YHTEYTTÄ >

KREAPAL BLOGI

Vinkkejä ja uusia näkökulmia liiketoimintamuotoilusta, palvelumuotoilusta ja asiakaskokemuksesta.

Tilaa uutiskirje TÄSTÄ

Osallistava strategiaprosessi tuottaa tuloksia

22.1.2021   |   Veikko Törrönen

Osallistava strategiaprosessi? Miten se tehdään? Miten voisimme hyödyntää strategiaprosessissa ja sen lopputuloksissa koko potentiaaliamme? Miten voisimme luoda yhteisen innostavan tulevaisuuskuvan, joka inspiroi ja tuottaa arvoa omistajiemme lisäksi myös työntekijöille ja asiakkaille? Ja ennen kaikkea: miten voisimme tuoda strategian osaksi arkeamme tavalla, joka ohjaa tekemistämme ja päätöksentekoamme arjessa?

 

Perinteinen strategiaprosessi, jossa yrityksen ylin johto työstää strategian suljettujen ovien takana, rukanmökillä tai ruotsinlaivalla, ei enää toimi – piste.

 

Strategiaprosessi ylhäältä alas johdettuna ei toimi – piste

Edellä esitetyt kysymykset toistuvat yhä useammassa johdon ja työntekijöiden kanssa käydyssä keskustelussa – ja ihan aiheesta: perinteinen strategiaprosessi, jossa yrityksen ylin johto työstää strategian suljettujen ovien takana, rukanmökillä tai ruotsinlaivalla, ei enää toimi – piste. Sitä ei edes muista kukaan!

Vaasan ylipistoon vuonna 2016 tehdyn väitöskirjan mukaan yrityksensä strategian kykenee kommunikoimaan 2% työntekijöistä, 8% keskijohdosta ja 13% ylimmästä johdosta. Suurin osa työntekijöistä, yrityksen eri tasoilla, ei siis ymmärrä, tunne tai muista työnantajansa strategiaa. Koska yhteinen suunta on epäselvä, jokainen yrityksen työntekijä tekee oman tulkintansa aiheesta – tämä johtaa mm. seuraaviin ongelmiin:

  1. Päätöksenteko on hidasta ja vaikeaa eri tasoilla.
  2. Asioiden toimeenpano on hidasta ja vaikeaa.
  3. Tehtyjä päätöksiä ei ymmärretä, joten niitä myös arvostellaan.
  4. Siiloutuminen, poteroituminen ja kyräily kasvaa.
  5. Tarve kontrollille ja ohjatuille prosesseille kasvaa.
  6. Ihmiset eivät ymmärrä miten heidän työnsä kytkeytyy osaksi yrityksen isoa kuvaa.
  7. Jne…

 

 

Summa summarum: ihmisten energiat ja resurssit kohdistuvat eri suuntiin, joka johtaa toiminnan tehottomuuteen usealla eri tasolla.

 

Osallistava strategiaprosessi sopii tähän hetkeen

Walesilainen tietojohtamisen huippuasiantuntija David Snowden kuvaa osuvasti Cynefin-mallissaan päätöksentekoprosessia erilaisissa liiketoimintaympäristöissä.

 

Mallin perusajatuksena on se, että yksinkertaisessa ja hitaasti muuttuvassa liiketoimintaympäristössä (oikea alakulma) syy-seuras-suhteen ovat ilmeisiä, joten päätöksenteko on simppeliä. Ja mitä kompleksisemmassa liiketoimintaympäristössä toimimme, sitä vaikeampi syy-seuraus-suhteita on ymmärtää.

Tein mallin, joka havainnollistaa Snowdnenin kuvaaman liiketoimintaympäristön muutoksen vaikutusta yhteiskehittämisen tarpeeseen.

 

osallistava strategiaprosessi

 

Mallin ydinviestin voi summata seuraavasti: liiketoimintaympäristön monimutkaistuessa kiihtyvällä tahdilla, yhteiskehittämisen rooli arvontuotannossa kasvaa. Yhteiskehittämiseen tarpeeseen on herätty ilahduttavin määrin esim. palveluiden yhteiskehittämisen osalta (palvelumuotoilu), mutta strategiaprosessi elää edelleen menneessä. Tämän on aika muuttua.

 

Yhteiskehittämiseen tarpeeseen on herätty ilahduttavin määrin esim. palveluiden yhteiskehittämisen osalta (palvelumuotoilu), mutta strategiaprosessi elää edelleen menneessä. Tämän on aika muuttua.

 

Osallistava strategiaprosessi on ihmislähtöinen

2020-luvun strategiaprosessi on ihmislähtöinen. Se osallistaa sekä työntekijä- että asiakasymmärryksen mukaan prosessin. Osallistamisella varmistetaan strategian:

  • Ihmislähtöisyys: Strategia on yhdessä synnytetty – ja se tuottaa arvoa omistajan lisäksi myös työntekijöille ja asiakkaille. Se on helppo ymmärtää, muistaa ja kommunikoida edelleen uusille työntekijöille, sidosryhmille, asiakkaille jne.
  • Tehtäväkeskeisyys: Se kertoo, mitä yritys tekee – ja yhtä tärkeänä osa-alueena sen, mitä yritys ei tee.

Ihmislähtöinen ja tehtäväkeskeinen strategia auttaa kohdistamaan energiat ja resurssit yhdessä valittuun suuntaan.

 

osallistava strategiaprosessi

Haluatko oppia lisää?

Voit ladata maksuttoman oppaamme TÄSTÄ.
Osallistava strategiaprosessi

tai osallistua maksuttomaan webinaariimme TÄSTÄ.
osallistava strategiaprosessi

 

Käytännön tuloksia?

Voit tutustua asiakastarinoihimme TÄSTÄ.

 

Apua kehittämiseen?

Varaa kalentereistamme sinulle sopivin 1h ajankohta. Yhdessä vietetty tunti tuottaa takuulla isoja oivalluksia – aina rennossa hengessä😀✌️

Asiakasarvon tuottaminen

Jos kalentereistamme ei löydy sinulle sopivaa ajankohtaa, meille voi aina soittaa tai laittaa sähköpostia. Yhteystiedot TÄSTÄ linkistä.

Kirjoittaja Veikko Törrönen on intohimoinen liiketoimintamuotoilija, palvelumuotoilija, valmentaja ja KREAPAL DESIGN Oy:n perustaja.

FacebookTwitterLinkedIn

ASIAKASTARINA | Asiakaskokemuksen johtaminen julkisella sektorilla | Case VSSHP https://www.kreapal.fi/asiakasreferenssi/asiakaskokemuksen-johtaminen-julkisella-sektorilla/ #cx #asiakaskokemus #strategia #sote

Yrityksen strategia 2020-luvulla? Tällainen sen tulisi olla✔️ https://www.kreapal.fi/blogi/yrityksen-strategia-2020-luvulla/ #strategia #johtaminen #liiketoimintamuotoilu

Muotoiluajattelu taipuu moneen: asiakastarinoita vuosilta 2017-2022✔️ https://www.kreapal.fi/blogi/palvelumuotoilu-esimerkkeja/ #liiketoimintamuotoilu #palvelumuotoilu #cx

PALVELUMUOTOILU | Asiakastarina palvelutarjonnan muotoilusta: https://www.kreapal.fi/asiakasreferenssi/palvelumuotoilu-selkeytti/ #palvelumuotoilu #asiakaskokemus #cx #kauppakamari #helsinginseudunkauppakamari 😄🙌

Sinisen meren strategia – 6 keinoa päästä pois punaiselta mereltä https://www.kreapal.fi/blogi/sinisen-meren-strategia/ #liiketoimintamuotoilu #strategia #palvelumuotoilu #cx

Ajankohtaista

ELY-konsultointi aka yrityksen kehittämispalvelut

4.4.2022

ELY-konsultointi, joka tunnetaan myös nimellä yrityksen kehittämispalvelut, on PK-yritysten liiketoiminnan kehittämiseen...

Jatka lukemista

Ihmislähtöinen strategia paikallislehdelle – projektimme Suomen Lehdistön julkaisussa!

14.9.2021

Toteutimme kevään 2021 aikana ihmislähtöisen strategiaprojektin Kangasalan Sanomille - tutustu...

Jatka lukemista

Palvelumuotoilun opas – versio 2.0 julkaistu!

24.8.2021

  Uusi palvelumuotoilun opas on julkaistu! Oppaassa käydään käytännönläheisesti läpi mitä on...

Jatka lukemista

Yhteystiedot

Autamme SINUA onnistumaan.

Ota yhteyttä matalalla kynnyksellä!

Innostuitko kehittämään tekemistänne asiakaslähtöisesti? Mahtavaa! Soita Veikolle ja saat sparrausta heti: 040 7055 810.

Jos kirjoitat mieluummin, lähetä viesti niin olemme sinuun yhteydessä pikimmiten.

  • Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.
Lisätietoja

Veikko on yrityksen perustaja, liiketoimintamuotoilija ja palvelumuotoilija, jonka kaikessa tekemisessä painottuu arvon tasapainoinen tuottaminen kolmella tasolla: asiakkaiden, työntekijöiden ja omistajien. Hän on johtanut lukuisia liiketoiminta- ja palvelumuotoiluhankkeita niin yksityisellä kuin julkisellakin sektorilla, sekä asiakaskokemuksen kehittämistä merkittävässä suomalaisessa konsernissa. BBA, MBA ja HHJ -tutkintojen lisäksi Veikko on opiskellut palvelumuotoilua kolmessa suomalaisessa korkeakoulussa, sekä liiketoimintamuotoilua TU Delft:issä. Veikko ei toista vain muiden ajatuksia, vaan ottaa aktiivisesti kantaa liiketoimintalähtöisen muotoilun kehitykseen Suomessa: kehittäen ja visualisoiden uusia konsepteja, työkaluja ja menetelmiä.

Veikko luennoi yliopistolla ja on kysytty esiintyjä erilaisissa palvelumuotoilun, asiakaskokemuksen ja markkinoinnin tapahtumissa ja seminaareissa. Häntä kiitetään erityisesti kyvystään oivalluttaa isoja kokonaisuuksia tavalla, joka puhuttelee niin organisaatioiden ylintä johtoa kuin työntekijöitäkin. Veikko on innostaja ja tekijä, jonka koulutuksissa, työpajoissa ja muotoiluprojekteissa syntyy oivalluksia ja tuloksia – aina rennossa hengessä.

Veikko Törrönen

Perustaja
Liiketoimintamuotoilija
Palvelumuotoilija

Veikon korkea ammattitaito, kokemus ja aito halu ymmärtää liiketoimintaamme on hyvän yhteistyömme perusta. Hän on utelias ja kunnianhimoinen valmentaja, joka ei koskaan päästä meitä helpolla: yhteinen valmistautuminen työpajoihin ja selkeä seuranta ovat antaneet eväät aikaansaavalle työskentelylle.

Yhteistyö KREAPALin kanssa on auttanut meitä kirkastamaan konsernin yhteistä asiakaskokemuksen tahtotilaa, ottamaan oikeita askeleita, tarjonnut käytännön työkaluja ja selkeyttänyt tekemistämme jatkuvasti muuttuvassa työelämässä. Henkilökohtaisesti olen saanut myös kasvaa ihmisenä Veikon kanssa työskennellessäni. Lämmin kiitos ja vahva suositus!

Hanna-Kaisa Hynni
Asiakaskokemusjohtaja, VMP Oyj

ASIAKASKOKEMUKSEN KEHITTÄMINEN JA JOHTAMINEN

ILMOITTAUDU WEBINAARIIN TÄSTÄ!