Kreapal logo OTA YHTEYTTÄ >

KREAPAL BLOGI

Tiukkaa sisältöä asiakaslähtöisen kilpailuedun rakentamiseen. Menetelminä liiketoimintamuotoilu ja palvelumuotoilu.

Tilaa uutiskirje TÄSTÄ

Missio: 10 esimerkkiä ja simppelit ohjeet!

1.4.2024   |   Veikko Törrönen

Missio? Mikä se on – ja millainen on hyvä missio? Miten muotoillaan inspiroiva missio? Jos etsit vastauksia näihin kysymyksiin, luet oikeaa blogia.

 

Missio on simppelisti kiteytettynä organisaation inspiroiva perustehtävä.

 

Mikä on missio?

Visio on näkemys tulevasta, eli kirjallinen kiteytys innostavasta tahtotilasta, jonka organisaatio toteuttaa tulevaisuudessa – ja jota kohti ponnistellaan yhtenä rintamana. Missio kiteyttää organisaation inspiroivan perustehtävän, jota tekemällä visio eletään arjessa todeksi.

Missiossa tulee analysoida ja kiteyttää vastaukset kolmen tason strategisiin peruskysymyksiin:

  1. Mitä organisaatio tarjoaa asiakkailleen (tuotteet tai palvelut)?
  2. Miten tuotteet tai palvelut tarjotaan asiakkaille (strategia)?
  3. Miksi organisaatio tarjoaa kyseisiä tuotteita tai palveluita asiakkailleen valitsemallaan tavalla (olemassaolon syy / merkitys)?

 

missio

 

Parhammillaan missio vastaa miksi-kysymykseen. Tämä lähestymistapa toimii, sillä se puhuttelee ihmisiä arvojen ja tunteiden tasoilla. Miksi-lähtöisen ajattelun teki kuuluisaksi Simon Sinek vuonna 2011 julkaistulla kirjallaan ”Start With Why: How Great Leaders Inspire Everyone to Take Action.”

 

Parhammillaan missio vastaa miksi-kysymykseen. Tämä toimii, koska se puhuttelee ihmisiä arvojen ja tunteiden tasoilla.

 

Käytännönläheiset ohjeet mission muotoiluun

Mission muotoilussa kannattaa hyödyntää yllä kuvattua Simon Sinekin ajattelua. Näiden neljän vaiheen kautta pääsette hyvään lopputulokseen:

1. Kerro mitä
Kiteyttäkää ensin mitä tuotteita tai palveluita organisaationne tarjoaa asiakkailleen. Jokaisella organisaatiolla on lukuisia suoria ja/tai epäsuoria kilpailijoita. Tämä taso ei auta teitä vielä luomaan erottuvuutta ja kilpailuetua, mutta on edellytys mission selkeyttämiseksi.

2. Selvennä miten
Kuvatkaa seuraavaksi se, miten organisaationne tarjoaa tuotteet tai palvelut asiakkaillenne – tai millaisia tuotteenne tai palvelunne ovat.

Miten-taso auttaa syventämään missiota ja kiteyttämään kilpailuetuanne jo huomattavan paljon. Se puhuttelee kuitenkin edelleen ainoastaan rationaalista ajattelua, joten edetkää seuraavaan vaiheeseen.

3. Kiteytä miksi
Kiteyttäkää seuraavaksi miksi tarjoatte tuotteitanne ja palveluitanne valitsemallanne tavalla.

Miksi-taso puhuttelee tunnetasolla, joten tämä on todellinen mahdollisuus vahvan siteen luomiseen asiakkaidenne, työntekijöidenne ja muiden sidosryhmisenne kanssa.

4. Tuo yhteen
Tuokaa edellisten vaiheiden kiteytykset yhteen. Parhaat missiot ovat sekä asiakaslähtöisiä että helppoja ymmärtää, muistaa ja kommunikoida. Jättäkää siis kaikki ylimääräinen pois.

Hyvälle missiolle ei ole oikeaa pituutta, mutta yhden lauseen kiteytykset ovat tavallisesti toimivimpia.

 

Parhaat missiot ovat sekä asiakaslähtöisiä että helppoja ymmärtää, muistaa ja kommunikoida.

 

Missio – 10 esimerkkiä

Etsin tätä blogikirjoitusta varten esimerkkejä hyvistä missioista sekä kotimaasta että kansainvälisesti – ja totesin seuraavaa: ne on kirjoitettu järjestäen me-muodossa, eli asiakasta ei näy valtaosassa missään! Lopulta löysin myös loistavia poikkeuksia, joissa asiakas on nostettu aidosti strategian ytimeen.

Tässä 10 esimerkkiä hyvin kiteytetyistä missioista:

  1. Lego: To inpire and develop builders of tomorrow.
  2. LinkedIn: Connect the world’s professionals to make them more productive and successful.
  3. Southwest Airlines: Connect people to what’s important in their lives through friendly, reliable, and low-cost air travel.
  4. Microsoft: To empower every person and every organization on the planet to achieve more.
  5. Nike: Bring inspiration and innovation to every athlete in the world. If you have a body, you are an athlete.
  6. Verisure: To bring peace of mind to families and small business owners by proving them with the best security solutions and services.
  7. Wallmart: To save people`s money so they can live better.
  8. Finnair: Inspire passengers to effortlessly connect and experience the world in a more sustainable way.
  9. Genelec: Auttaa asiakkaitaan toteuttamaan unelmiaan tarjoamalla parhaan mahdollisen totuudenmukaisen äänentoiston.
  10. Kreapal: Autamme suomalaisia organisaatioita luomaan asiakaslähtöistä kilpailuetua puheenvuoro, valmennus ja projekti kerrallaan. 

 

Haluatko oppia lisää?

Jos haluat oppia lisää asiakaslähtöisestä strategiatyöstä, voit ladata maksuttoman oppaamme TÄSTÄ.
mikä on visio?

 

Mission päivitys agendalla?

Olemme toteuttaneet kymmeniä strategiaprojekteja sekä yksityisen että julkisen sektorin organisaatioille. Nykyinen projektiemme NPS=100, eli 100% asiakkaista suosittelee yhteistyötä kanssamme.

Asiakasarvon tuottaminen

Pyydä tarjous:
1️⃣  Varaa etätapaaminen TÄSTÄ, tai soita 040 7055 810.
2️⃣  Tavataan uudelleen ja käydään tarjous läpi. Siinä kaikki.

Kirjoittaja Veikko Törrönen on intohimoinen liiketoimintamuotoilija, palvelumuotoilija, valmentaja ja KREAPAL DESIGN Oy:n perustaja.

Jaa Someen:
FacebookTwitterLinkedIn

Innostuitko?

Ota yhteyttä, niin kreataan juuri teille sopiva toteutus!

   
veikko-torronen

Veikko Törrönen

Perustaja, Liiketoimintamuotoilija, Palvelumuotoilija

Jätä viesti ja olemme sinuun yhteydessä arkisin jo samana päivänä!

  • Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.

MODERNI JA OSALLISTAVA STRATEGIATYÖ

LATAA OPAS TÄSTÄ >