OTA YHTEYTTÄ >
Mika Miesmäki Facta Oy

Asiakaslähtöinen ajattelu muuttaa lakipalveluita

Liiketoimintamuotoiluhanke avasi monella tapaa meidän silmiämme ja lähdemme nyt yksi asia kerrallaan muotoilemaan omaa toimintaamme paremmin asiakkaiden ympärille.

Asiakaslähtöinen ajattelu muuttaa lakipalveluita

Asiakkaiden käyttäytymisen muutos on voima, joka koskettaa niin isoja kuin meitä hieman pienempiäkin toimijoita. Myös hyvin perinteiseksi mielletyllä lakipuolella asiakkaat ovat yhä valveutuneempia päätöksenteossaan ja tekevät aktiivista vertailua eri toimijoiden, jopa saman asianajotoimiston asiantuntijoiden, välillä.

Meille on tullut hyvin selväksi, että mikäli haluamme pysyä kilvassa mukana, meidän on kyettävä tuntemaan asiakkaidemme tarpeet, toiveet ja odotukset yhä paremmin. Vain tuntemalla heidän arjen haasteensa läpikotaisin, meillä on mahdollisuus ymmärtää, mistä syntyvät aidosti sellaiset ylivertaiset järjen ja tunteen tasolla puhuttelevat kokemukset, jotka kiinnittävä asiakkaat meihin, toteaa Asianajotoimisto Factan toimitusjohtaja Mika Miesmäki ja jatkaa vauhtiin päästyään:

 

Vaikka meillä onkin tällä hetkellä kaupungin paras asiakastyytyväisyysindeksi, emme siltikään tarkasti tiedä, mitä asiakas meistä sanoo, millaisena hän kokee toimintamme eri kohtaamispisteissä ja miten voisimme palvella häntä vielä paremmin. Näihin asioihin halusimme lähteä etsimään vastauksia yhdessä palvelumuotoilutoimisto KREAPALin kanssa.

 

Asiakaslähtöinen ajattelu

 

Innovaatioseteli mahdollisti startin ketterälle kehittämiselle

Liiketoiminnan kehittäminen on aina ollut minulle tärkeää, mutta aiemmin minulla ei ehkä ole ollut riittävän konkreettisia malleja sen tekemiseen, toisin kuin nyt, kertoo Mika. Business Tampereen tarjoama innovaatioseteli tarjosi meille ketterän mahdollisuuden lähteä kartoittamaan keinoja oman, asiakkaiden tarpeisiin yhä paremmin vastaavan toiminnan kehittämiseksi. Tulokset ovat kyllä olleet niin hyviä, että todella lämpimästi suosittelen rahoitusmallia myös muille kehityshaluisille toimijoille, kertoo Mika tyytyväisenä.

Ketterän, pääosin työpajoista koostuneen työmallin avulla tunnistimme omassa toiminnassamme useammankin sokean pisteen, joita voimme nyt lähteä korjaamaan. Katseen kääntäminen kohti asiakasta on ollut todella virkistävää ja siitä suuri kiitos kuuluu innostusta ja uskoa asiakaslähtöiseen ajatteluun meihin kaikkiin omalla esimerkillään valaneelle KREAPALin Veikolle, kertoo Mika.

 

Oivalsimme prosessin aikana henkilöstömme kanssa, että tulevaisuuden kilpailukykyä rakennetaan ennen kaikkea vuorovaikutuksessa asiakkaiden kanssa. Katseen kääntäminen kohti asiakasta on ollut todella virkistävää.

 

Veikon meille fasilitoiman liiketoimintamuotoiluhankkeen yksi tärkeimmistä hyödyistä on ehdottomasti ollut henkilöstömme kanssa koettu yhteinen oivallus siitä, että tulevaisuuden kilpailukykyä rakennetaan ennen kaikkea vuorovaikutuksessa asiakkaiden kanssa. Ei auta, vaikka kuinka hioisimme prosessejamme oman pienen kuutiomme sisällä katse tiukasti omaan napaan kääntyneenä, jos syntynyt lopputulos ei vastaa asiakkaan arjen tilanteisiin ja haasteisiin. Tärkeä havainto oli myös se, kuinka vaikeaa asiakkaan saappaisiin astuminen lopulta on ja kuinka oman ajattelun suuntaamisessa auttaa talon ulkopuolelta tuleva sparraaja, joka osaa oikealla tavalla pölyttää ajatteluamme.

 

Asiakkaiden tarpeet suuntaamaan toimintaamme

Kokeneen fasilitoijan vahvassa otteessa ja yhdessä oman henkilöstön kanssa tehty suuntaustyö kirkasti meille myös tulevaisuuden toimintaa ohjaavan ajatuksen siitä, että ihan kaikilla asioilla, joita arjessa teemme, ja myös niillä jotka jätämme syystä tai toisesta tekemättä, on todella iso merkitys asiakkaidemme elämässä. Keskimääräinen henkilöasiakas ostaa asianajopalvelua ehkä vain kerran-pari elämässään, joten hänen kokemuspohjansa ja odotukset prosessista ovat lähtökohtaisesti aina vähäiset. Asiakas ei yksinkertaisesti tiedä, mitä hänen tulisi missäkin vaiheessa odottaa tapahtuvan.

Meille on esimerkiksi ihan päivänselvää, että asiakkaan oikeudenkäynnissä voi moni valmisteluvaihe hyvinkin viedä tuomioistuimelta jopa 3 kuukautta – mutta asiakas ei tätä toden totta automaattisesti tiedä, vaan odottaa kuumeisesti kolme pitkää kuukautta aivan turhaan ja usein myös peloissaan. Meidän tehtävämme on pitää asiakas tietoisena tilanteiden kehittymisestä, ja siten osaltamme poistaa asiakkaan epävarmuutta ja turvattomuutta prosessin aikana.

 

Ajatuksemme asiakaskokemuksen parantamisesta syntyi palvelumuotoilun kautta, ja nyt suunnittelemme asiakkaidemme käyttöön sovellusta, joka vaikuttaa tervetulleelta lisältä palveluihimme. 

 

Mitä paremmin pystymme muotoilemaan toimintaamme asiakkaan lähtökohdista käsin, sitä turvallisemmaksi hän kokee itsensä meidän kanssamme.

 

Oivallukset, joita liiketoimintamuotoilun menetelmiä hyödyntänyt kehitysprojekti meille toi:

  1. Tavoittelemme koko toiminnan läpäisevää ajatusta asiakaslähtöisyydestä – Ryhdyimme kokonaisvaltaisesti ajattelemaan asioita asiakkaan näkökulmasta talon sisällä. Henkilöstön keskuudessa syttyi nopeasti innostus ideoida uusia tapoja asiakkaan auttamiseksi.
  2. Meidän tehtävämme on tarjota asiakkaille turvallisuutta & helppoutta – Oivalsimme, että vaikka haluamme olla asiakkaalle helposti lähestyttävä, todellisuudessa monen asiakkaan kynnys ottaa meihin yhteyttä on suuri – tämän pohjalta syntyi idea mm. chat-palvelusta, jota lähdemme nyt työstämään eteenpäin yhdessä asiakkaidemme kanssa.
  3. Hinnoittelusta pitää viestiä avoimesti – Ymmärsimme myös, kuinka haasteellista asiakkaan on usein puhua rahasta ja millaisia harhaluuloja heillä toisinaan on asianajopalvelujen kustannuksista – tämän oivalluksen myötä lähdemme hakemaan keinoja, joilla rahasta puhuminen helpottuu. Onhan asiakkaan myös helpompi ostaa, kun hän tietää, mitä palvelut maksavat.

Liiketoimintamuotoiluhanke avasi monella tapaa meidän silmiämme ja lähdemme nyt yksi asia kerrallaan muotoilemaan omaa toimintaamme paremmin asiakkaiden ympärille. Työn alla on mm. sovellus, joka vaikuttaa tervetulleelta lisältä palveluihimme, kiteyttää Mika vielä lopuksi.

Asianajotoimisto Facta Oy on yksi Tampereen suurimmista ja vanhimmista asianajotoimistoista. Tutustu yritykseen tästä.

 

Haluatko oppia lisää?

Tässä noin tunnin kestävässä maksuttomassa webinaarissa avaamme mitä on liiketoimintamuotoilu, kerromme miksi se sopii menetelmänä tähän hetkeen sekä tarjoamme sinulle valmiudet liiketoimintamuotoiluun.

Asiakaslähtöinen ajattelu

 

Tarvitsetko apua?

Varaa kalentereistamme sinulle sopivin 30 minuutin ajankohta. Lähetämme sinulle kutsun etätapaamiseen, jossa tehdään yhdessä suunnitelma yrityksesi strategian muotoiluun! Dokumentoimme lopputuloksen, lähetämme sen tapaamisen jälkeen sähköpostiisi – ja teemme halutessasi yhteistyöehdotuksen suunnitelman toteutuksessa kanssanne.

Suositteluasteemme NPS (Net Promoter Score) > 95!  Yhdessä vietetty puolituntinen tuottaa takuulla isoja oivalluksia – aina rennossa hengessä😀✌️

Jos kalentereistamme ei löydy sinulle sopivaa ajankohtaa, meille voi aina soittaa tai laittaa sähköpostia. Yhteystiedot TÄSTÄ linkistä.

 

Kirjoittaja Veikko Törrönen on intohimoinen liiketoimintamuotoilija, palvelumuotoilija, valmentaja ja KREAPAL DESIGN Oy:n perustaja.

FacebookTwitterLinkedIn

Yhteystiedot

Autamme SINUA onnistumaan!

Ota yhteyttä.

Kuuntelemme sinua ja organisaatiosi tarpeita – ja autamme sinua kehittämän strategian tai palvelun, josta asiakkaanne, työntekijänne ja omistajanne syttyvät! Kerromme myös reilusti, jos emme ole organisaatiollesi paras mahdollinen kumppani – ja ehdotamme sopivampia tekijöitä.

  • Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.
Lisätietoja

Veikko on yrityksen perustaja, liiketoimintamuotoilija ja palvelumuotoilija, jonka kaikessa tekemisessä painottuu arvon tasapainoinen tuottaminen kolmella tasolla: asiakkaiden, työntekijöiden ja omistajien. Hän on johtanut lukuisia liiketoiminta- ja palvelumuotoiluhankkeita niin yksityisellä kuin julkisellakin sektorilla, sekä asiakaskokemuksen kehittämistä merkittävässä suomalaisessa konsernissa. BBA, MBA ja HHJ -tutkintojen lisäksi Veikko on opiskellut palvelumuotoilua kolmessa suomalaisessa korkeakoulussa, sekä liiketoimintamuotoilua TU Delft:issä. Veikko ei toista vain muiden ajatuksia, vaan ottaa aktiivisesti kantaa liiketoimintalähtöisen muotoilun kehitykseen Suomessa: kehittäen ja visualisoiden uusia konsepteja, työkaluja ja menetelmiä.

Veikko luennoi yliopistolla ja on kysytty esiintyjä erilaisissa palvelumuotoilun, asiakaskokemuksen ja markkinoinnin tapahtumissa ja seminaareissa. Häntä kiitetään erityisesti kyvystään oivalluttaa isoja kokonaisuuksia tavalla, joka puhuttelee niin organisaatioiden ylintä johtoa kuin työntekijöitäkin. Veikko on innostaja ja tekijä, jonka koulutuksissa, työpajoissa ja muotoiluprojekteissa syntyy oivalluksia ja tuloksia – aina rennossa hengessä.

Veikko Törrönen

Perustaja
Liiketoimintamuotoilija
Palvelumuotoilija

Veikon korkea ammattitaito, kokemus ja aito halu ymmärtää liiketoimintaamme on hyvän yhteistyömme perusta. Hän on utelias ja kunnianhimoinen valmentaja, joka ei koskaan päästä meitä helpolla: yhteinen valmistautuminen työpajoihin ja selkeä seuranta ovat antaneet eväät aikaansaavalle työskentelylle. Yhteistyö KREAPALin kanssa on auttanut meitä kirkastamaan konsernin yhteistä asiakaskokemuksen tahtotilaa, ottamaan oikeita askeleita, tarjonnut käytännön työkaluja ja selkeyttänyt tekemistämme jatkuvasti muuttuvassa työelämässä. Henkilökohtaisesti olen saanut myös kasvaa ihmisenä Veikon kanssa työskennellessäni. Lämmin kiitos ja vahva suositus!

Hanna-Kaisa Hynni
Asiakaskokemusjohtaja, VMP Oyj

Lisätietoja

Olen palvelumuotoilija, jolla on monen vuoden kokemus palvelumuotoilusta ja ison organisaation muutostyöstä asiakaslähtöisemmäksi.  Olen johtanut palvelumuotoilua lukuisissa projekteissa, sekä valmentanut satoja ihmisiä tuottamaan parempaa arvoa asiakkaille, työntekijöille ja omistajille – palvelumuotoilun menetelmin.

Erityisosaamistani ovat palvelumuotoilu ja ihmisymmärryksen soveltaminen palveluiden ja liiketoiminnan kehittämisessä – sekä julkissektorin toiminnan asiantuntemus.

Koulutukseltani olen yhteiskuntatieteiden maisteri, jonka lisäksi olen opiskellut palvelumuotoilua kahdessa suomalaisessa korkeakoulussa.

Minua on kiitetty erityisesti kyvystäni hahmottaa suuria kokonaisuuksia, sekä kiteyttää niitä helposti ymmärrettävällä tavalla. Innostun ihmisistä ja hyvistä ratkaisemisen arvoisista kysymyksistä – ja saan ihmiset ympärilläni innostumaan mukanani.

Outi Nokkonen

Palvelumuotoilija


Outi on valtavan upea palvelumuotoilun superammattilainen, organisaatioiden muutosmuotoilija, digitaalisten palvelujen uudistaja ja yhteiskehittämisen taitaja. Hän on ratkaisukeskeinen luova ongelmanratkaisija, joka ei pelkää lähteä kokeilemaan.

Outi on taitava projektinhallinnassa ja hän saa tuloksia aikaiseksi! Perustimme hänen kanssaan julkishallinnon muotoiluverkoston ”Julkis-muotoilijat” – ja Outi on vetänyt verkoston toimintaa aktiivisesti pari vuotta. Outi on sparrannut myös minua vaativissa muotoilujohtamisen tehtävissä. Vahva suositus täältä!

Anni Leppänen
Johtava palvelumuotoilija, Helsingin kaupunki

Lisätietoja

Jaakko hoitaa KREAPALilla verkkokursseihin ja liittyviä tehtäviä. Muotoiluajattelusta sekä digimarkkinoinnista kiinnostunut BBA-tradenomi aloitti työt keväällä 2020 harjoittelulla, jonka jälkeen yhteistyö on jatkunut tähän päivään.

Analyyttinen mutta myös luova Jaakko haluaa nostaa yritysten digitaalisen viestinnän määrää ja laatua, sekä tärkeimpänä – sen merkityksellisyyttä asiakkaalle!

Jaakko Koskinen

Verkkokurssimestari
Kasvuhakkeri

Jaakko hoitaa KREAPALilla verkkokursseihin liittyviä tehtäviä. Muotoiluajattelusta sekä digimarkkinoinnista kiinnostunut BBA-tradenomi aloitti työt keväällä 2020 harjoittelulla, jonka jälkeen yhteistyö on jatkunut tähän päivään.

Analyyttinen mutta myös luova Jaakko haluaa nostaa yritysten digitaalisen viestinnän määrää ja laatua, sekä tärkeimpänä – sen merkityksellisyyttä asiakkaalle!

Veikko Törrönen
Perustaja, KREAPAL DESIGN Oy

PALVELUMUOTOILU & LIIKETOIMINTAMUOTOILU

ILMAISET WEBINAARIT