OTA YHTEYTTÄ >
Palvelumuotoilu auttoi

Palvelumuotoilu auttoi ymmärtämään asiakaskokemuksen merkityksen

Yhteistyö KREAPALin kanssa sujui todella hienosti! Palvelumuotoilu auttoi meitä ymmärtämään asiakaskokemuksen merkityksen; miksi siihen kannattaa panostaa ja miten sitä parannetaan.

Palvelumuotoilu auttoi ymmärtämään asiakaskokemuksen merkityksen

Palvelumuotoilu auttoi ymmärtämään asiakaskokemuksen merkityksen – mahtava palaute mukavasta duunista! 😀

Toteutimme syksyn 2018 aikana palvelumuotoiluprojektin Kanta-Hämeen sote- ja maakuntauudistusta valmisteleva Oma Häme –hankkeelle. Haastattelimme projektin päätyttyä projektipäällikkö Auli Anttilaa siitä, mistä palvelumuotoiluprojektissa oikein oli kyse ja miten se sujui. Alla haastattelun yhteenveto.

 

Minkälaisessa tilanteessa päädyit alun perin keskusteluihin kanssamme?

Lähestyimme KREAPALin Veikko Törröstä kesällä 2018 tavoitteena löytää tueksemme palveluntuottaja syvällisen asiakasymmärryksen muodostamiseksi palvelumuotoilun keinoin. Kanta-Hämeen sote- ja maakuntauudistusta valmisteleva Oma Häme –hanke yhdessä maakunnan terveydenhuollon organisaatioiden kanssa oli hakemassa tuolloin Sitran Huomisen terveyskeskus –hankkeeseen julkisten terveyskeskusten kilpailukyvyn kehittämiseksi.

Näimme asiakasymmärryksen ja asiakaskokemuksen yhtenä merkittävimpänä kilpailukykytekijänä. Halusimme palvella asiakkaitamme entistä paremminja kehittää terveyskeskuksiamme parempaan kilpailukuntoon avoimille markkinoille.

 

Valitsimme kumppaniksemme KREAPALin, sillä Veikon meille tarjoama yhteistyösuunnitelma asiakaskokemuksen palvelumuotoilun työpajasisältöineen oli sekä helposti ymmärrettävä ja hyvin konkreettinen, että toi esiin Veikon vahvan asiantuntijuuden asiassa. Yhteistyö KREAPALin kanssa sujui erittäin innostavasti ja joustavasti.

 

Mikä sai sinut lopulta valitsemaan yrityksemme?

Valitsimme kumppaniksemme KREAPALin, sillä Veikko Törrösen meille tarjoama yhteistyösuunnitelma asiakaskokemuksen palvelumuotoilun työpajasisältöineen oli sekä helposti ymmärrettävä ja hyvin konkreettinen, että toi esiin Veikon vahvan asiantuntijuuden asiassa. Koimme yhteistyöehdotuksen olevan sellainen, että se antoi meille palvelun hankkijana selkeän käsityksen siitä, mitä ostamamme palvelu tulisi olemaan. Näimme, että KREAPALin laatimaa ehdotusta yhteiseksi projektiksemme olisi helppo viestiä eteenpäin myös sellaisille tahoille, joille asiakaskokemuksen palvelumuotoilu olisi entuudestaan vieras asia.

 

Palvelumuotoilu auttoi

Miten yhteistyö on mielestäsi sujunut?

Yhteistyö KREAPALin kanssa sujui erittäin innostavasti ja joustavasti. Valmennushankkeemme käynnistettiin Sitran valintapäätöksen myötä nopealla aikataululla, mikä vaati myös valitsemaltamme palveluntuottajalta aikataulujen ja suunniteltujen palvelumuotoilun työpajasisältöjen sovittelua.

Työpajoihin osallistui oman työnsä ohella Kanta-Hämeen julkisten terveyskeskusten henkilökuntaa kolmesta eri organisaatiosta yhteensä noin kolmekymmentä työntekijää. Osallistujat olivat niin asiakastyötä tekeviä työntekijöitä eri ammattiryhmistä, esimiehiä kuin ylintä johtoa. Lisäksi yhteen työpajaamme osallistui terveyskeskustemme asiakkaita, mikä oli hyvin arvokasta muotoiluprosessissamme. Erityisen tyytyväisiä olemme KREAPALin Veikon kykyyn toteuttaa työpajat yhtä aikaa asiantuntevasti ja erittäin innostavasti!

 

Palvelumuotoilu auttoi ymmärtämään asiakaskokemuksen merkityksen; miksi siihen kannattaa panostaa ja miten sitä parannetaan.

 

Mikä on ollut mielestäsi suurin hyöty, jonka olemme pystyneet tuottamaan?

Palvelumuotoilu auttoi ymmärtämään asiakaskokemuksen merkityksen; miksi siihen kannattaa panostaa ja miten sitä parannetaan. Palvelumuotoiluprojektiin osallistuneiden palautteita:

  • ”Olen oivaltanut että miltä potilaan silmin toimintamme voi näyttää. Pyrkimys ajatella asioita ja hoitopolkua ”asiakkaan lippis päässä” on myös herättänyt uusia ajatuksia.”
  • ”Paljon on tullut hyvää. Aina ei tule ajatelleeksi, miten monet asiat vaikuttavat positiiviseen asiakaskokemukseen.”
  • ”Asiakasymmärryksen laajentamisen tärkeys ja työkalut siihen ovat olleet hienoa antia.”
  • ”Potilaan kokemukseen tulisi kiinnittää huomattavasti enemmän huomiota. Paljon on tehtävää, jotta terveysasemista saadaan potilaille yksityistä houkuttavampia vaihtoehtoja.”

 

Kysyttäessä, kuinka todennäköisesti suosittelisit palveluitamme?

9!

 

Haluatko oppia lisää palvelumuotoilusta?

Tässä webinaarissa opit tekemään palvelumuotoilun projektisuunnitelman omalle yrityksellesi. Webinaarin pääteeksi saat tähän kehittämämme työkalun, jonka toimivuus on testattu lukuisissa palvelumuotoiluprojekteissa. Tervetuloa mukaan!

Palvelumuotoilu auttoi

 

Palvelumuotoilu agendalla – tarvitsetko apua?

Varaa kalentereistamme sinulle sopivin 1h ajankohta. Lähetämme sinulle kutsun etätapaamiseen, jossa tehdään yhdessä suunnitelma yrityksesi palvelun muotoiluun! Dokumentoimme lopputuloksen, lähetämme sen tapaamisen jälkeen sähköpostiisi – ja teemme halutessasi yhteistyöehdotuksen suunnitelman toteutuksessa kanssanne.

Suositteluasteemme NPS (Net Promoter Score) > 95!  Yhdessä vietetty tunti tuottaa takuulla isoja oivalluksia – aina rennossa hengessä😀✌️

Veikko Törrönen

Varaa aika etätapaamiseen

Jos kalentereistamme ei löydy sinulle sopivaa ajankohtaa, meille voi aina soittaa tai laittaa sähköpostia. Yhteystiedot TÄSTÄ linkistä.

 

FacebookTwitterLinkedIn

Yhteystiedot

Autamme SINUA onnistumaan!

Ota reippaasti yhteyttä.

Autamme SINUA ja yritystäsi kiteyttämään asiakaslähtöisen strategian, palvelun tai konseptin – ja konkretisoimaan sen tuoman muutoksen käytännön tekemiseksi.

  • Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.
Lisätietoja

Veikko on yrityksen perustaja, liiketoimintamuotoilija ja palvelumuotoilija, jonka kaikessa tekemisessä painottuu arvon tasapainoinen tuottaminen kolmella tasolla: asiakkaiden, työntekijöiden ja omistajien. Hän on johtanut lukuisia liiketoiminta- ja palvelumuotoiluhankkeita niin yksityisellä kuin julkisellakin sektorilla, sekä asiakaskokemuksen kehittämistä merkittävässä suomalaisessa konsernissa. BBA, MBA ja HHJ -tutkintojen lisäksi Veikko on opiskellut palvelumuotoilua kolmessa suomalaisessa korkeakoulussa, sekä liiketoimintamuotoilua TU Delft:issä. Veikko ei toista vain muiden ajatuksia, vaan ottaa aktiivisesti kantaa liiketoimintalähtöisen muotoilun kehitykseen Suomessa: kehittäen ja visualisoiden uusia konsepteja, työkaluja ja menetelmiä.

Veikko luennoi yliopistolla ja on kysytty esiintyjä erilaisissa palvelumuotoilun, asiakaskokemuksen ja markkinoinnin tapahtumissa ja seminaareissa. Häntä kiitetään erityisesti kyvystään oivalluttaa isoja kokonaisuuksia tavalla, joka puhuttelee niin organisaatioiden ylintä johtoa kuin työntekijöitäkin. Veikko on innostaja ja tekijä, jonka koulutuksissa, työpajoissa ja muotoiluprojekteissa syntyy oivalluksia ja tuloksia – aina rennossa hengessä.

Veikko Törrönen

Perustaja
Liiketoimintamuotoilija
Palvelumuotoilija

Veikon korkea ammattitaito, kokemus ja aito halu ymmärtää liiketoimintaamme on hyvän yhteistyömme perusta. Hän on utelias ja kunnianhimoinen valmentaja, joka ei koskaan päästä meitä helpolla: yhteinen valmistautuminen työpajoihin ja selkeä seuranta ovat antaneet eväät aikaansaavalle työskentelylle. Yhteistyö KREAPALin kanssa on auttanut meitä kirkastamaan konsernin yhteistä asiakaskokemuksen tahtotilaa, ottamaan oikeita askeleita, tarjonnut käytännön työkaluja ja selkeyttänyt tekemistämme jatkuvasti muuttuvassa työelämässä. Henkilökohtaisesti olen saanut myös kasvaa ihmisenä Veikon kanssa työskennellessäni. Lämmin kiitos ja vahva suositus!

Hanna-Kaisa Hynni
Asiakaskokemusjohtaja, VMP Oyj

Lisätietoja

Olen liiketoiminta- ja palvelumuotoilun ammattilainen, jolla on vahva kokemus B2C-liiketoiminnan kehittämisestä sekä operatiivisella että strategisella tasolla.  Olen johtanut yhtä merkittävän suomalaisen konsernin liiketoiminta-alueista. Urallani olen ollut vastuussa lukuisista erikokoisista muutosprojekteista eri toimialoilla.

Koulutukseltani olen  ekonomi ja opiskelen tällä hetkellä diplomi-insinööriksi. Olen suorittanut palvelu- ja liiketoimintamuotoilun opintoja yliopistossa ja erilaisilla kursseilla sekä osallistunut Clayton Christensenin disruptiiviseninnovaation opintoihin Harvardissa. Olen ikuinen opiskelija: innostun uuden oppimisesta työssä ja vapaa-ajalla.

Minua kuvaillaan energiseksi ja innovatiiviseksi kehittäjäksi, jolla on kyky yhdistää empatia, mahdollisuudet ja liiketoiminnan tuloksellisuus.  Uskon vahvasti ihmislähtöiseen liiketoimintaan ja sen tuomiin mahdollisuuksiin missä tahansa yrityksessä. Inspiroidun liiketoiminnan kokonaisvaltaisesta kehittämisestä muotoilun keinoin.

 

 

 

Anna Mari Koutroukides

Liiketoimintamuotoilija
Palvelumuotoilija

Anna Marissa yhdistyvät laaja kokemus eri toimialoilta ja eri positioista, lempeä uteliaisuus sekä tahto tehdä työt hyvin. Asiakkaalle tämä näkyy niin, että hän tuo rohkeasti itsensä ja koko osaamisensa tapaamiseen, perusteellisesti valmistautuneena. Tämä ei nimittäin ole aina itsestäänselvyys.

Työpajoissa Anna Mari auttoi ideoimaan ja konseptoimaankokonaisuuksia, joita emme muuten olisi saaneet aikaiseksi. Jotkut ideoivat laatikon sisällä, toiset laatikon ulkopuolella – Anna Mari auttoi yhdistämään nuo kaksi ajattelutapaa.

Kati Björninen
Yrittäjä

PALVELUMUOTOILU & LIIKETOIMINTAMUOTOILU

UUDET OPPAAT