OTA YHTEYTTÄ >
Palvelumuotoilu auttoi

Palvelumuotoilu auttoi | Oma Häme -hanke

Yhteistyö KREAPALin kanssa sujui todella hienosti! Palvelumuotoilu auttoi meitä ymmärtämään asiakaskokemuksen merkityksen; miksi siihen kannattaa panostaa ja miten sitä parannetaan.

Palvelumuotoilu auttoi ymmärtämään asiakaskokemuksen merkityksen

Palvelumuotoilu auttoi ymmärtämään asiakaskokemuksen merkityksen – mahtava palaute mukavasta duunista! ?

Toteutimme syksyn 2018 aikana palvelumuotoiluprojektin Kanta-Hämeen sote- ja maakuntauudistusta valmisteleva Oma Häme –hankkeelle. Haastattelimme projektin päätyttyä projektipäällikkö Auli Anttilaa siitä, mistä palvelumuotoiluprojektissa oikein oli kyse ja miten se sujui. Alla haastattelun yhteenveto.

 

Minkälaisessa tilanteessa päädyit alun perin keskusteluihin kanssamme?

Lähestyimme KREAPALin Veikko Törröstä kesällä 2018 tavoitteena löytää tueksemme palveluntuottaja syvällisen asiakasymmärryksen muodostamiseksi palvelumuotoilun keinoin. Kanta-Hämeen sote- ja maakuntauudistusta valmisteleva Oma Häme –hanke yhdessä maakunnan terveydenhuollon organisaatioiden kanssa oli hakemassa tuolloin Sitran Huomisen terveyskeskus –hankkeeseen julkisten terveyskeskusten kilpailukyvyn kehittämiseksi.

Näimme asiakasymmärryksen ja asiakaskokemuksen yhtenä merkittävimpänä kilpailukykytekijänä. Halusimme palvella asiakkaitamme entistä paremminja kehittää terveyskeskuksiamme parempaan kilpailukuntoon avoimille markkinoille.

 

Valitsimme kumppaniksemme KREAPALin, sillä Veikon meille tarjoama yhteistyösuunnitelma asiakaskokemuksen palvelumuotoilun työpajasisältöineen oli sekä helposti ymmärrettävä ja hyvin konkreettinen, että toi esiin Veikon vahvan asiantuntijuuden asiassa. Yhteistyö KREAPALin kanssa sujui erittäin innostavasti ja joustavasti.

 

Mikä sai sinut lopulta valitsemaan yrityksemme?

Valitsimme kumppaniksemme KREAPALin, sillä Veikko Törrösen meille tarjoama yhteistyösuunnitelma asiakaskokemuksen palvelumuotoilun työpajasisältöineen oli sekä helposti ymmärrettävä ja hyvin konkreettinen, että toi esiin Veikon vahvan asiantuntijuuden asiassa. Koimme yhteistyöehdotuksen olevan sellainen, että se antoi meille palvelun hankkijana selkeän käsityksen siitä, mitä ostamamme palvelu tulisi olemaan. Näimme, että KREAPALin laatimaa ehdotusta yhteiseksi projektiksemme olisi helppo viestiä eteenpäin myös sellaisille tahoille, joille asiakaskokemuksen palvelumuotoilu olisi entuudestaan vieras asia.

 

Palvelumuotoilu auttoi

Miten yhteistyö on mielestäsi sujunut?

Yhteistyö KREAPALin kanssa sujui erittäin innostavasti ja joustavasti. Valmennushankkeemme käynnistettiin Sitran valintapäätöksen myötä nopealla aikataululla, mikä vaati myös valitsemaltamme palveluntuottajalta aikataulujen ja suunniteltujen palvelumuotoilun työpajasisältöjen sovittelua.

Työpajoihin osallistui oman työnsä ohella Kanta-Hämeen julkisten terveyskeskusten henkilökuntaa kolmesta eri organisaatiosta yhteensä noin kolmekymmentä työntekijää. Osallistujat olivat niin asiakastyötä tekeviä työntekijöitä eri ammattiryhmistä, esimiehiä kuin ylintä johtoa. Lisäksi yhteen työpajaamme osallistui terveyskeskustemme asiakkaita, mikä oli hyvin arvokasta muotoiluprosessissamme. Erityisen tyytyväisiä olemme KREAPALin Veikon kykyyn toteuttaa työpajat yhtä aikaa asiantuntevasti ja erittäin innostavasti!

 

Palvelumuotoilu auttoi ymmärtämään asiakaskokemuksen merkityksen; miksi siihen kannattaa panostaa ja miten sitä parannetaan.

 

Mikä on ollut mielestäsi suurin hyöty, jonka olemme pystyneet tuottamaan?

Palvelumuotoilu auttoi ymmärtämään asiakaskokemuksen merkityksen; miksi siihen kannattaa panostaa ja miten sitä parannetaan. Palvelumuotoiluprojektiin osallistuneiden palautteita:

  • ”Olen oivaltanut että miltä potilaan silmin toimintamme voi näyttää. Pyrkimys ajatella asioita ja hoitopolkua ”asiakkaan lippis päässä” on myös herättänyt uusia ajatuksia.”
  • ”Paljon on tullut hyvää. Aina ei tule ajatelleeksi, miten monet asiat vaikuttavat positiiviseen asiakaskokemukseen.”
  • ”Asiakasymmärryksen laajentamisen tärkeys ja työkalut siihen ovat olleet hienoa antia.”
  • ”Potilaan kokemukseen tulisi kiinnittää huomattavasti enemmän huomiota. Paljon on tehtävää, jotta terveysasemista saadaan potilaille yksityistä houkuttavampia vaihtoehtoja.”

 

Kysyttäessä, kuinka todennäköisesti suosittelisit palveluitamme?

9!

 

Haluatko oppia lisää?

Voit ladata oppaan TÄSTÄ.

Palvelumuotoilu opas

Vai tarvitsetko heti apua?

Varaa kalentereistamme sinulle sopivin 1h ajankohta. Yhdessä vietetty tunti tuottaa takuulla isoja oivalluksia – aina rennossa hengessä?✌️

asiakaskokemuksen johtaminen julkisella sektorilla

Jos kalentereistamme ei löydy sinulle sopivaa ajankohtaa, meille voi aina soittaa tai laittaa sähköpostia. Yhteystiedot TÄSTÄ linkistä.

Kirjoittaja Veikko Törrönen on intohimoinen liiketoimintamuotoilija, palvelumuotoilija, valmentaja ja KREAPAL DESIGN Oy:n perustaja.

FacebookTwitterLinkedIn

Yhteystiedot

Autamme SINUA onnistumaan.

Innostuitko kehittämään tekemistänne asiakaslähtöisesti? Mahtavaa!

Jos haluat sparrausta heti, soita: 040 7055 810.

Jos kirjoitat mieluummin, jätä viesti alla olevalla lomakkeella ja olemme sinuun yhteydessä pikimmiten.

  • Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.
Lisätietoja

Veikko on yrityksen perustaja, liiketoimintamuotoilija ja palvelumuotoilija, jonka kaikessa tekemisessä painottuu arvon tasapainoinen tuottaminen kolmella tasolla: asiakkaiden, työntekijöiden ja omistajien. Hän on johtanut lukuisia liiketoiminta- ja palvelumuotoiluhankkeita niin yksityisellä kuin julkisellakin sektorilla, sekä asiakaskokemuksen kehittämistä merkittävässä suomalaisessa konsernissa. BBA, MBA ja HHJ -tutkintojen lisäksi Veikko on opiskellut palvelumuotoilua kolmessa suomalaisessa korkeakoulussa, sekä liiketoimintamuotoilua TU Delft:issä. Veikko ei toista vain muiden ajatuksia, vaan ottaa aktiivisesti kantaa liiketoimintalähtöisen muotoilun kehitykseen Suomessa: kehittäen ja visualisoiden uusia konsepteja, työkaluja ja menetelmiä.

Veikko luennoi yliopistolla ja on kysytty esiintyjä erilaisissa palvelumuotoilun, asiakaskokemuksen ja markkinoinnin tapahtumissa ja seminaareissa. Häntä kiitetään erityisesti kyvystään oivalluttaa isoja kokonaisuuksia tavalla, joka puhuttelee niin organisaatioiden ylintä johtoa kuin työntekijöitäkin. Veikko on innostaja ja tekijä, jonka koulutuksissa, työpajoissa ja muotoiluprojekteissa syntyy oivalluksia ja tuloksia – aina rennossa hengessä.

Veikko Törrönen

Perustaja
Liiketoimintamuotoilija
Palvelumuotoilija

Veikon korkea ammattitaito, kokemus ja aito halu ymmärtää liiketoimintaamme on hyvän yhteistyömme perusta. Hän on utelias ja kunnianhimoinen valmentaja, joka ei koskaan päästä meitä helpolla: yhteinen valmistautuminen työpajoihin ja selkeä seuranta ovat antaneet eväät aikaansaavalle työskentelylle.

Yhteistyö KREAPALin kanssa on auttanut meitä kirkastamaan konsernin yhteistä asiakaskokemuksen tahtotilaa, ottamaan oikeita askeleita, tarjonnut käytännön työkaluja ja selkeyttänyt tekemistämme jatkuvasti muuttuvassa työelämässä. Henkilökohtaisesti olen saanut myös kasvaa ihmisenä Veikon kanssa työskennellessäni. Lämmin kiitos ja vahva suositus!

Hanna-Kaisa Hynni
Asiakaskokemusjohtaja, Eezy Henkilöstöpalvelut Oy

Lisätietoja

Sanna on palvelu- ja liiketoimintamuotoilijana, jolla on vahva tausta palveluliiketoiminnan johtamisesta ja kehittämisestä. Hän on opiskellut palvelumuotoilua kahdessa suomalaisessa korkeakoulussa.

Sanna on ihmislähtöinen palveluiden kehittäjä ja tekijä, joka tarttuu tekemiseen innokkaalla palveluasenteella. Hänen vahvuutenaan on laajojen kokonaisuuksien ymmärtäminen – ja intohimotekemisenä työntekijä- ja asiakaskokemuksen kehittäminen.

Hän saa erityisesti kiitosta asiakkailtamme selkeästä ja ratkaisukeskeisestä työskentelytyylistä ja siitä, että hän on aina aidosti innostunut ja kiinnostunut tuottamaan huipputason palvelua jokaiselle asiakkaallemme!

Sanna Helttunen

Liiketoimintamuotoilija
Palvelumuotoilija

Sannan kanssa oli innostavaa tehdä yhteistyötä. Sen lisäksi että hän on hyvin helposti lähestyttävä ja aina ystävällinen, hän on myös  hyvin ratkaisukeskeinen ja kiinnostunut ymmärtämään syvällisesti toimintaamme ja tavoitteitamme ja yhteistyössä löysimme aina win-win-asetelmia uusissa pilotoinneissa.

Sanna ymmärsi  hyvin myös julkisen organisaation ja lain reunaehtoja ja jaksoi sinnikkäästi pohtia keinoja ratkaista käytännön esteitä toiminnalle. Yhteistyöprojektit saatiin toteutettua ja niistä virisi uudenlaista yhteistyötä.

Sari Pirttiluoto
Tampereen kaupungin työllisyys- ja kasvupalvelut

Lisätietoja

Asiakkaamme odottavat meiltä rautaista laatua. Etsimme kaikessa rauhassa yrityskulttuuriimme sopivaa liiketoimintamuotoilun tai palvelumuotoilun osaajaa Tampereelle.

Tunnistatko itsesi tästä:

  • Ihmisinä kasvaminen on minulle tärkeä arvo ja osa elämää✔️
  • En pelkää virheitä: olen jatkuvasti valmis kyseenalaistamaan omat ja asiakkaiden ajattelu- ja työskentelytavat✔️
  • Sytyn KREAPALin arvoista ja olemassaolon tarkoituksesta – ja koen olevani niihin mainio match✔️
  • Minulla on jo osaamista toteuttaa liiketoiminta- ja/tai palvelumuotoiluprojekteja, joista asiakkaat puhuvat pelkkää hyvää✔️
  • Minulla on osaamista ja halua hankkia itsenäisesti uusia asiakkaita✔️
  • Motivoidun palkkamallista, joka perustuu tuloksiin – ei työpaikalla vietettyyn aikaan✔️
  • Asun Tampereella – tai lähiseudulla✔️

Jos vastauksesi ylläoleviin on 7x✔️ – lue lisää TÄSTÄ.

SINUN NIMESI TÄHÄN?

Asiakkaamme odottavat meiltä rautaista laatua. Etsimme kaikessa rauhassa yrityskulttuuriimme sopivaa liiketoimintamuotoilun tai palvelumuotoilun osaajaa Tampereelle.

Tunnistatko itsesi tästä:

  • Ihmisinä kasvaminen on minulle tärkeä arvo ja osa elämää✔️
  • En pelkää virheitä: olen jatkuvasti valmis kyseenalaistamaan omat ja asiakkaiden ajattelu- ja työskentelytavat✔️
  • Sytyn KREAPALin arvoista ja olemassaolon tarkoituksesta – ja koen olevani niihin mainio match✔️
  • Minulla on jo osaamista toteuttaa liiketoiminta- ja/tai palvelumuotoiluprojekteja, joista asiakkaat puhuvat pelkkää hyvää✔️
  • Minulla on osaamista ja halua hankkia itsenäisesti uusia asiakkaita✔️
  • Motivoidun palkkamallista, joka perustuu tuloksiin – ei työpaikalla vietettyyn aikaan✔️
  • Asun Tampereella – tai lähiseudulla✔️

Jos vastauksesi ylläoleviin on 7x✔️ – lue lisää TÄSTÄ.

Veikko Törrönen
Perustaja, KREAPAL DESIGN OY

OKR-WEBINAARI: NÄIN VIET STRATEGIAN ARKEEN

ILMOITTAUDU!