
Palvelumuotoilua palvelutarjonnan selkeyttämiseksi | Loimua Oy
Yhteistyön lopputuloksena syntyi uusi arvolupaus, sekä palvelutarjonnan tuotteistus. KREAPAL veti projektin aktiivisella ja energisellä otteella - ja haastoi meitä sopivasti. Suosittelen.
Palvelumuotoilua palvelutarjonnan selkeyttämiseksi | Loimua Oy
Palvelumuotoilua hyödynnettiin ajattelu- ja työtapana projektissa, jonka tavoitteena oli Loimua Oy:n arvolupauksen ja palvelutarjonnan selkeyttäminen. Jos etsit aitoa asiakastarinaa palvelumuotoilun hyödyntämisestä, suosittelen jatkamaan lukemista.
Palvelumuotoilua Loimua Oy:lle
Olemme päässeet palvelemaan Loimuaa myös aikaisemmin. Tämä palvelumuotoiluprojekti toteutettiin kevään 2023 aikana. Haastattelimme projektin päätyttyä asiakkuus- ja kehitysjohtaja Miikka Veikkolaa siitä, miksi projekti toteutettiin, miten se toteutettiin, miten se sujui – ja mitä sen lopputuloksena syntyi. Alla haastattelun yhteenveto.
Kertoisitko muutamalla sanalla Loimuasta
Tarjoamme kokonaisvaltaisia, vastuullisia ja asiantuntevia energiaratkaisuja. Tuotamme kaukolämpöä sekä myymme ja jakelemme kaukolämpöä ja maakaasua. Lisäksi tarjoamme energia-, valvomo-, käyttö- sekä kunnossapitoratkaisuja kiinteistöille sekä teollisuudelle. Toimimme usealla paikkakunnalla yhteistyössä eri teollisuuden alan toimijoiden kanssa ja hyödynnämme heidän tuotannostaan syntyvää lämpöä kaukolämpöverkossamme.
Haluamme toimia asiakkaillemme luotettavana lähikumppanina ja alamme suunnannäyttäjänä, jolle vastuullisuus on arjen tekoja. Visiomme onkin: Rohkeasti kehittyen, kuunnellen ja oppien energia-alan parhaiden kokemusten monipalveluyhtiöksi. Lisätietoja Loimuasta TÄSTÄ.
Kokemuksemme mukaan, asiakkaidemme on ollut vaikea hahmottaa mitä kaikkea me teemme ja missä kaikessa olemme hyviä.
Kuvaile palvelumuotoiluhaastetta
Loimua on tunnettu kaukolämpöyhtiönä, mutta tarjoamme nykyään paljon muutakin energiapalvelua kiinteistöille ja teollisuuteen. Kokemuksemme mukaan asiakkaidemme on ollut vaikea hahmottaa mitä kaikkea me teemme ja missä kaikessa olemme hyviä. Halusimme kirkastaa arvolupaustamme ja muodostaa palveluistamme selkeä, asiakaslähtöinen kokonaisuus.
Miksi valitsitte juuri meidät kumppaniksi?
Veikko ja KREAPAL oli meille jo aiemmin tuttu ja uskoimme, että Veikko pystyy aktiivisella ja positiivisella otteella auttamaan meitä ja tuomaan uutta ja tuoretta näkökulmaa tekemiseen.
Mitä projektissa tehtiin?
Kävimme läpi nykytilanteen ja kartoitimme omat näkemyksemme, mikä toimii ja miksi. Sen jälkeen selvitimme asiakasnäkökulmaa haastattelemalla myös asiakkaitamme aiheen tiimoilta. Näiden tulosten perusteella työstimme sekä arvolupausta että palvelutarjontaa.
Yhteistyön lopputuloksena syntyi uusi arvolupaus sekä palvelutarjonnan tuotteistus.
Mitä projektin lopputuloksena syntyi?
Yhteistyön lopputuloksena syntyi uusi arvolupaus sekä palvelutarjonnan tuotteistus, sisältäen mm. selkokielisen kuvauksen palvelujen sisällöstä ja asiakashyödyistä, palvelulupauksen sekä kuvauksen siitä, kuinka asiakas ostaa palvelun ja ottaa sen käyttöön.
Miten yhteistyö sujui?
Yhteistyö sujui hyvin. KREAPAL veti projektin aktiivisella, positiivisella ja energisellä otteella ja haastoi meitä sopivasti.
Kokemuksemme perusteella voin suositella KREAPALia.
Terveisesi yrityspäättäjille, jotka harkitsevat vastaavan palvelun ostamista?
Kokemuksemme perusteella voin suositella KREAPALia, jos haluatte kehittää asiakaskokemustanne tai palveluitanne. He hoitavat työnsä aktiivisella ja käytännönläheisellä otteella.
Kysyttäessä, kuinka todennäköisesti suosittelisit palveluitamme (asteikolla 1-10)?
9.
Haluatko oppia lisää?
Voit ladata maksuttoman oppaan TÄSTÄ.
Voit tutustua muihin asiakastarinoihimme TÄSTÄ.
Palvelumuotoilua teille?
Varaa kalentereistamme sinulle sopivin 1h ajankohta niin jutellaan lisää.
Jos kalentereistamme ei löydy sinulle sopivaa ajankohtaa, meille voi aina soittaa tai laittaa sähköpostia. Yhteystiedot TÄSTÄ linkistä.
Kirjoittaja Veikko Törrönen on intohimoinen liiketoimintamuotoilija, palvelumuotoilija, valmentaja ja KREAPAL DESIGN Oy:n perustaja.
Autamme SINUA onnistumaan.
Innostuitko kehittämään tekemistänne asiakaslähtöisesti? Mahtavaa!
Jos haluat sparrausta heti, soita: 040 7055 810.
Jos kirjoitat mieluummin, jätä viesti alla olevalla lomakkeella ja olemme sinuun yhteydessä pikimmiten.

Veikko on yrityksen perustaja, liiketoimintamuotoilija ja palvelumuotoilija, jonka kaikessa tekemisessä painottuu arvon tasapainoinen tuottaminen kolmella tasolla: asiakkaiden, työntekijöiden ja omistajien. Hän on johtanut lukuisia liiketoiminta- ja palvelumuotoiluhankkeita niin yksityisellä kuin julkisellakin sektorilla, sekä asiakaskokemuksen kehittämistä merkittävässä suomalaisessa konsernissa. BBA, MBA ja HHJ -tutkintojen lisäksi Veikko on opiskellut palvelumuotoilua kolmessa suomalaisessa korkeakoulussa, sekä liiketoimintamuotoilua TU Delft:issä. Veikko ei toista vain muiden ajatuksia, vaan ottaa aktiivisesti kantaa liiketoimintalähtöisen muotoilun kehitykseen Suomessa: kehittäen ja visualisoiden uusia konsepteja, työkaluja ja menetelmiä.
Veikko luennoi yliopistolla ja on kysytty esiintyjä erilaisissa palvelumuotoilun, asiakaskokemuksen ja markkinoinnin tapahtumissa ja seminaareissa. Häntä kiitetään erityisesti kyvystään oivalluttaa isoja kokonaisuuksia tavalla, joka puhuttelee niin organisaatioiden ylintä johtoa kuin työntekijöitäkin. Veikko on innostaja ja tekijä, jonka koulutuksissa, työpajoissa ja muotoiluprojekteissa syntyy oivalluksia ja tuloksia – aina rennossa hengessä.
Veikko Törrönen
Perustaja
Liiketoimintamuotoilija
Palvelumuotoilija
Veikon korkea ammattitaito, kokemus ja aito halu ymmärtää liiketoimintaamme on hyvän yhteistyömme perusta. Hän on utelias ja kunnianhimoinen valmentaja, joka ei koskaan päästä meitä helpolla: yhteinen valmistautuminen työpajoihin ja selkeä seuranta ovat antaneet eväät aikaansaavalle työskentelylle.
Yhteistyö KREAPALin kanssa on auttanut meitä kirkastamaan konsernin yhteistä asiakaskokemuksen tahtotilaa, ottamaan oikeita askeleita, tarjonnut käytännön työkaluja ja selkeyttänyt tekemistämme jatkuvasti muuttuvassa työelämässä. Henkilökohtaisesti olen saanut myös kasvaa ihmisenä Veikon kanssa työskennellessäni. Lämmin kiitos ja vahva suositus!
Hanna-Kaisa Hynni
Asiakaskokemusjohtaja, Eezy Henkilöstöpalvelut Oy

Sanna on palvelu- ja liiketoimintamuotoilijana, jolla on vahva tausta palveluliiketoiminnan johtamisesta ja kehittämisestä. Hän on opiskellut palvelumuotoilua kahdessa suomalaisessa korkeakoulussa.
Sanna on ihmislähtöinen palveluiden kehittäjä ja tekijä, joka tarttuu tekemiseen innokkaalla palveluasenteella. Hänen vahvuutenaan on laajojen kokonaisuuksien ymmärtäminen – ja intohimotekemisenä työntekijä- ja asiakaskokemuksen kehittäminen.
Hän saa erityisesti kiitosta asiakkailtamme selkeästä ja ratkaisukeskeisestä työskentelytyylistä ja siitä, että hän on aina aidosti innostunut ja kiinnostunut tuottamaan huipputason palvelua jokaiselle asiakkaallemme!
Sanna Helttunen
Liiketoimintamuotoilija
Palvelumuotoilija
Sannan kanssa oli innostavaa tehdä yhteistyötä. Sen lisäksi että hän on hyvin helposti lähestyttävä ja aina ystävällinen, hän on myös hyvin ratkaisukeskeinen ja kiinnostunut ymmärtämään syvällisesti toimintaamme ja tavoitteitamme ja yhteistyössä löysimme aina win-win-asetelmia uusissa pilotoinneissa.
Sanna ymmärsi hyvin myös julkisen organisaation ja lain reunaehtoja ja jaksoi sinnikkäästi pohtia keinoja ratkaista käytännön esteitä toiminnalle. Yhteistyöprojektit saatiin toteutettua ja niistä virisi uudenlaista yhteistyötä.
Sari Pirttiluoto
Tampereen kaupungin työllisyys- ja kasvupalvelut
ASIAKASLÄHTÖISTÄ KILPAILUETUA LIIKETOIMINTAASI?
TILAA UUTISKIRJE