Kreapal logo OTA YHTEYTTÄ >

KREAPAL BLOGI

Olemme kokeneita modernin strategiatyön ja palvelumuotoilun ammattilaisia, joten tiedämme mikä toimii käytännössä.

Emme fiksuttele blogissakaan niitä näitä: saat tuoreita näkökulmia ja konkreettisia ohjeita strategisen kilpailuedun rakentamiseen.

Tilaa uutiskirje TÄSTÄ

Mihin palvelumuotoilua voi hyödyntää?

11.9.2017   |   Veikko Törrönen

Mihin palvelumuotoilua voi hyödyntää? Milloin palvelumuotoilusta on hyötyä? Mitä tuloksia voitte odottaa palvelumuotoilusta?

Analysoimme edellisissä blogikirjoituksissamme mitä on palvelumuotoilu ja miksi palvelumuotoilla. Tässä bloggauksessa kerromme, mihin palvelumuotoilua voi hyödyntää ja avaamme syitä, miksi palvelumuotoilu menetelmänä soveltuu sekä nykyisten palveluiden kehittämiseen että uusien palveluinnovaatioiden luomiseen.

 

Palvelumuotoilua voidaan hyödyntää sekä nykyisten palveluiden kehittämiseen että uusien palveluinnovaatioiden luomiseen – kulujen karsimiseen tai palvelun aineettoman arvon kasvattamiseen. Se mitä tehdään, on aina tilaajayrityksen strategiasta, tavoitteista ja markkinatilanteesta johdettu valinta.

 

Mihin palvelumuotoilua voi hyödyntää?


1. Kehitetään nykyistä palvelua

Palvelumuotoilua on hyödynnetty Suomessa pääsääntöisesti nykyisten palveluiden kehittämiseen. Nykyistä palvelua voidaan kehittää joko karsimalla sen kustannuksia tai lisäämällä palvelun arvoa. Se kumpaa tehdään, on aina tilaajayrityksen strategiasta, tavoitteista ja markkinatilanteesta johdettu valinta.


Karsitaan kuluja – vapautetaan resursseja

Palveluiden tuotantoprosessit ovat useissa yrityksissä mallintamatta. Niissä yrityksissä, joissa mallinnus on tehty, se on miltei poikkeuksetta kuvattu ainoastaan organisaation tuotannollisesta – ei asiakkaan näkökulmasta. Palvelumuotoilun lähtökohtana on aina palvelun käyttäjien tarpeiden syvällinen ymmärrys ja palvelun suunnittelu vastamaan tätä tarvetta.

Palvelumuotoilun menetelmillä kyetään tunnistamaan asiakkaiden nykyinen palvelupolku ja sitä vastaava yrityksen palvelun tuotantoprosessi sekä mallintamaan nämä yhteiseksi kuvaksi ja kokonaisuudeksi. Näkyväksi tekemisen kautta palvelua kyetään analysoimaan tehokkaasti ja poistamaan siitä asiakkaalle arvoa tuottamattomat vaiheet.

 

Karsimalla asiakkaalle arvoa tuottamattomia elementtejä vapautat nykyisten palveluiden kehittämiseen tai uusien palveluinnovaatioiden luomiseen tarvittavia resursseja – ilman lisäinvestointeja tai ulkopuolista rahoitusta.

 

Karsimalla asiakkaalle arvoa tuottamattomia elementtejä vapautat nykyisen palvelun uudistukseen tai uusien palveluinnovaatioiden luomiseen tarvittavia resursseja – ilman lisäinvestointeja tai ulkopuolista rahoitusta.

 

Uudistetaan palvelua – nostetaan arvoa ja rakennetaan kilpailuetua

Käsittelimme blogissamme syistä (linkki) miksi perinteisillä erottautumistekijöillä, esim. tuotteella tai hinnalla, ei enää pysty rakentamaan kestävää kilpailuetua – ne ovat nopeasti kilpailijoiden kopioitavissa. Asiakaskokemus sen sijaan rakentuu yrityksen uniikista kulttuurista ja tavasta toimia, jonka vuoksi sillä rakennetaan kilpailuetua, jota ei pysty kopioimaan.

 

On edullisempaa luoda emotionaalista lisäarvoa kuin funktionaalista lisäarvoa. Palvelumuotoilu on tehokas menetelmä emotionaalisen lisäarvon kasvattamiseen.

 

Palvelumuotoilu on kustannustehokas ja järkevä keino parantaa nykyisten palveluiden arvoa, sillä on halvempaa luoda emotionaalista lisäarvoa (asiakaskokemus) kuin funktionaalista arvoa (uusi ominaisuus tai tekninen toiminnallisuus). Hyödyntämällä palvelumuotoilua kasvatat liikevaihtoasi asiakkaiden tarvetta paremmin vastaavalla palvelulla.

 

2. Luodaan uutta liiketoimintaa

Palvelumuotoilu on tehokas menetelmä myös täysin uusien palveluinnovaatioiden luomineen. Perinteisen yrityksen sisäisen tuotekehityksen riskinä on palvelun kehittäminen asiakkaan kuvitteellisen ongelmaan. Tällaisessa kehitysprosessissa hukataan valtavasti sekä liiketoiminnallista potentiaalia että yrityksen resursseja. Kuvan vasen puoli kuvaa tätä tilannetta.

 

mihin palvelumuotoilua voi hyödyntää?

 

 

Palvelumuotoilussa kerätään monipuolisesti käyttäjätietoa ja selvitetään syvällisesti, mikä asiakkaiden ongelma on ratkaisemisen arvoinen. Tämä on erityisen tärkeää uusien palveluinnovaatioiden kehityksessä, sillä tuotekehityksen kokonaiskustannukset ovat usein merkittäviä. Asiakkaiden todellisten tarpeiden ymmärryksen, käyttäjälähtöisen yhteiskehittämisen ja oppivan prosessin kautta kyetään tunnistamaan liiketoiminta-alueita, joissa kilpailu on rajoitetumpaa ja palvelun tuottaminen näin ollen kannattavampaa.

 

Milloin palvelumuotoilusta on hyötyä?

  • Haluatte ymmärtää, mitkä nykyisistä tuotteista ja palveluistanne tuovat eniten arvoa asiakkaan näkökulmasta – ja miksi?
  • Haluatte nostaa asiakkaan kokemaa arvoa
  • Haluatte innovoida kokonaan uusia palveluita osallistamalla prosessiin organisaationne asiakkaat ja työntekijät.
  • Haluatte tuotteistaa palvelunne selkeiksi kokonaisuuksiksi.
  • Haluatte osallistaa henkilöstönne sisäisten toimintojen kehittämiseen.
  • Olette siirtymässä tuotekeskeisestä liiketoiminnasta kohti palvelukeskeistä liiketoimintaa.

 

Mitä tuloksia voitte odottaa palvelumuotoilusta?

  • Opitte organisaationa ymmärtämään palveluitanne asiakkaan silmin ja maksimoimaan asiakkaille tuotetun arvon.
  • Kasvatatte asiakkaan uskollisuutta ja suosittelua.
  • Tunnistatte asiakkaan kannalta merkityksellisimmät kilpailuedut paremman palvelun saavuttamiseksi.
  • Opitte organisaationa suuntaamaan ajattelua asiakkaan ja henkilöstön tuottavaan arvoon.
  • Osallistatte ja sitoutatte henkilöstöä motivoiden heidät palveluiden yhteiseen kehittämiseen.

Lisää todellisia tuloksia löytyy esimerkiksi kymmenistä asiakasreferensseistämme.

 

Mihin palvelumuotoilua voi hyödyntää: haluatko oppia lisää?

Voit ladata maksuttoman oppaan TÄSTÄ.
Asiakasarvon tuottaminen

 

Mihin palvelumuotoilua voi hyödyntää teillä? Otetaan selvää!

Asiakasarvon tuottaminen

Pyydä tarjous:
1️⃣  Varaa etätapaaminen TÄSTÄ, tai soita 040 7055 810.
2️⃣  Tavataan uudelleen ja käydään tarjous läpi. Siinä kaikki.

Kirjoittaja Veikko Törrönen on intohimoinen liiketoimintamuotoilija, palvelumuotoilija, valmentaja ja KREAPAL DESIGN Oy:n perustaja.

Jaa Someen:
FacebookTwitterLinkedIn

Kreapal numeroina

perustettu 0
projekteja + 0
valmennettua asiakasta + 0
fiksuttelua 0 %

asiakkaista suosittelee

0 %

* Vuodesta 2022 alkaen, jokaisen projektin asiakas on suositellut yhteistyötä kanssamme.

Ota yhteyttä.

   

Tai jätä viesti tällä lomakkeella, niin olemme sinuun yhteydessä.

  • Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.