Kreapal blogi

Ajatuksia asiakaskokemuksesta ja palvelumuotoilusta.

Mihin palvelumuotoilua voi hyödyntää? Millaisiin tilanteisiin palvelumuotoilu sopii?

11.9.2017   |   Veikko Törrönen

Analysoimme edellisissä blogikirjoituksissamme mitä on palvelumuotoilu (linkki) ja miksi palvelumuotoilla (linkki). Tässä bloggauksessa kerromme mihin palvelumuotoilua voi hyödyntää ja avaamme syitä miksi palvelumuotoilu menetelmänä soveltuu sekä nykyisten palveluiden kehittämiseen että uusien palveluinnovaatioiden luomiseen.

Palvelumuotoilua voidaan hyödyntää sekä nykyisten palveluiden kehittämiseen että uusien palveluinnovaatioiden luomiseen – kulujen karsimiseen tai palvelun aineettoman arvon kasvattamiseen. Se mitä tehdään, on aina tilaajayrityksen strategiasta, tavoitteista ja markkinatilanteesta johdettu valinta.


Kehitetään nykyistä palvelua

Palvelumuotoilua on hyödynnetty Suomessa pääsääntöisesti nykyisten palveluiden kehittämiseen. Nykyistä palvelua voidaan kehittää joko karsimalla sen kustannuksia tai lisäämällä palvelun arvoa. Se kumpaa tehdään, on aina tilaajayrityksen strategiasta, tavoitteista ja markkinatilanteesta johdettu valinta.

 

Karsitaan kuluja – vapautetaan resursseja

Palveluiden tuotantoprosessit ovat useissa yrityksissä mallintamatta. Niissä yrityksissä, joissa mallinnus on tehty, se on miltei poikkeuksetta kuvattu ainoastaan organisaation tuotannollisesta – ei asiakkaan näkökulmasta. Palvelumuotoilun lähtökohtana on aina palvelun käyttäjien tarpeiden syvällinen ymmärrys ja palvelun suunnittelu vastamaan tätä tarvetta.

Palvelumuotoilun menetelmillä kyetään tunnistamaan asiakkaiden nykyinen palvelupolku ja sitä vastaava yrityksen palvelun tuotantoprosessi sekä mallintamaan nämä yhteiseksi kuvaksi ja kokonaisuudeksi. Näkyväksi tekemisen kautta palvelua kyetään analysoimaan tehokkaasti ja poistamaan siitä asiakkaalle arvoa tuottamattomat vaiheet.

Karsimalla asiakkaalle arvoa tuottamattomia elementtejä vapautat nykyisten palveluiden kehittämiseen tai uusien palveluinnovaatioiden luomiseen tarvittavia resursseja – ilman lisäinvestointeja tai ulkopuolista rahoitusta.

 

Karsimalla asiakkaalle arvoa tuottamattomia elementtejä vapautat nykyisen palvelun uudistukseen tai uusien palveluinnovaatioiden luomiseen tarvittavia resursseja – ilman lisäinvestointeja tai ulkopuolista rahoitusta.

 

Uudistetaan palvelua – nostetaan arvoa ja rakennetaan kilpailuetua

Käsittelimme blogissamme syistä (linkki) miksi perinteisillä erottautumistekijöillä, esim. tuotteella tai hinnalla, ei enää pysty rakentamaan kestävää kilpailuetua – ne ovat nopeasti kilpailijoiden kopioitavissa. Asiakaskokemus sen sijaan rakentuu yrityksen uniikista kulttuurista ja tavasta toimia, jonka vuoksi sillä rakennetaan kilpailuetua, jota ei pysty kopioimaan.

On edullisempaa luoda emotionaalista lisäarvoa kuin funktionaalista lisäarvoa. Palvelumuotoilu on tehokas menetelmä emotionaalisen lisäarvon kasvattamiseen.

 

Palvelumuotoilu on kustannustehokas ja järkevä keino parantaa nykyisten palveluiden arvoa, sillä on halvempaa luoda emotionaalista lisäarvoa (asiakaskokemus) kuin funktionaalista arvoa (uusi ominaisuus tai tekninen toiminnallisuus). Hyödyntämällä palvelumuotoilua kasvatat liikevaihtoasi asiakkaiden tarvetta paremmin vastaavalla palvelulla.

 

Luodaan uutta liiketoimintaa

Palvelumuotoilu on tehokas menetelmä myös täysin uusien palveluinnovaatioiden luomineen. Perinteisen yrityksen sisäisen tuotekehityksen riskinä on palvelun kehittäminen asiakkaan kuvitteellisen ongelmaan. Tällaisessa kehitysprosessissa hukataan valtavasti sekä liiketoiminnallista potentiaalia että yrityksen resursseja. Kuvan vasen puoli kuvaa tätä tilannetta.

palvelumuotoilu tuotekehitys

Palvelumuotoilussa kerätään monipuolisesti käyttäjätietoa ja selvitetään syvällisesti, mikä asiakkaiden ongelma on ratkaisemisen arvoinen. Tämä on erityisen tärkeää uusien palveluinnovaatioiden kehityksessä, sillä tuotekehityksen kokonaiskustannukset ovat usein merkittäviä. Asiakkaiden todellisten tarpeiden ymmärryksen, käyttäjälähtöisen yhteiskehittämisen ja oppivan prosessin kautta kyetään tunnistamaan liiketoiminta-alueita, joissa kilpailu on rajoitetumpaa ja palvelun tuottaminen näin ollen kannattavampaa.

 

Yhteenveto

Palvelumuotoilu on kustannustehokas ja järkevä tapa sekä nykyisten palveluiden kehittämiseen että uusien palveluinnovaatioiden luomiseen. Menetelmän avulla voidaan karsia kuluja tai nostaa katetta parantamalla palvelun aineetonta arvoa.

 

Kirjoittaja Veikko Törrönen on intohimoinen businessmuotoilija, palvelumuotoilija ja KREAPAL Oy:n perustaja.

 

Lataa palvelumuotoiluopas

Mitä on palvelumuotoilu? Miksi palvelumuotoilla? Mihin palvelumuotoilua voi hyödyntää? Miten palvelumuotoillaan? Jos haluat tutustua palvelumuotoiluun syvemmällä tasolla, voit ladata oppaamme täältä

 

Kuinka voimme auttaa?

KREAPAL on liiketoimintamuotoilun, palvelumuotoilun ja asiakaskokemuksen asiantuntijayritys. Autamme palauttamaan ihmisen takaisin liiketoiminnan ytimeen ja mahdollistamme muotoilun kaikenkokoisille yrityksille. Me koulutamme, valmennamme, fasilitoimme ja toteutamme projekteja.

Tiedät jo mitä yrityksesi pitäisi tehdä. Älä jää pohdintojesi kanssa yksin, vaan ota yhteyttä ja kerro meille mihin haluat muutosta. Me kerromme, miten kytkemme ihmiset muutokseen mukaan ja miten me sen teemme – yhdessä teidän kanssa.

Veikko Törrönen
perustaja | toimitusjohtaja
040 7055 810
veikko@kreapal.fi

FacebookTwitterLinkedIn

Muutos aitoon ihmislähtöiseen liiketoimintaan vaatii johdon sitoutumista ja kykyä kyseenalaistaa vallitseva tapa toimia🔥 #liiketoimintamuotoilu #palvelumuotoilu #asiakaskokemus #kreapal

Palvelumuotoilu on uusi musta https://t.co/LSnekKgwXd #palvelumuotoilu #asiakaskokemus #vieraskynä

Hyviä Uutisia ✌️#liiketoimintamuotoilu #palvelumuotoilu #asiakaskokemus #cx #ilonkautta #kreapal

Assumption is the mother of all f*#k up’s | Kysy asiakkaalta - älä oleta✌️#liiketoimintamuotoilu #palvelumuotoilu #asiakaskokemus #kreapal

CASE | Lue miten #palvelumuotoilu auttoi Kanta-Hämeen sote- ja maakuntauudistusta valmistelevaa Oma Häme –hanketta 🙌 https://t.co/HFrVC3kdwJ #CX #asiakaskokemus #työntekijäkokemus #sote

Ajankohtaista

Puheenjohtaja & keynote – kovassa seurassa | Next Level Service Design 2019

30.11.2018

Alma Talentin järjestämä Next Level Service Design 2019 -seminaari (6-7.3.2019) nostaa keskiöön palvelumuotoilun...

Jatka lukemista

HUOMIO TAMPERE | Etsimme liiketoimintamuotoilijaa tai palvelumuotoilijaa

1.10.2018

Olemme painaneet hommia ilon kautta ja rakkaudesta lajiin siihen malliin, että nyt olisi yrityksemme ensimmäisen rekrytoinnin...

Jatka lukemista

Tapaat meidät syksyllä 2018 mm. seuraavissa tapahtumissa

23.6.2018

Heinäkuussa lomailemme.. yrittäjämäisesti Heinäkuussa latailemme akkuja ja valmistaudumme tulevaan syksyyn. Jos ajatuksesi...

Jatka lukemista

Voimmeko auttaa?

Tiedät jo mitä yrityksesi pitäisi tehdä. Älä jää pohdintojesi kanssa yksin, vaan kerro meille mihin haluat muutosta. Me kerromme miten kytkemme ihmiset muutokseen mukaan ja miten me sen teemme – yhdessä.

Varaa kalenteristamme sinulle sopivin aika ilmaiseen 20 min. sparrauspalveluun etäyhteydellä asiantuntijamme kanssa. Varauksen voit tehdä täältä. Osaamme kysyä oikeita kysymyksiä, joten sinun ei tarvitse valmistautua millään tavalla. Sparrauksellamme on tehdastakuu: kanssamme vietetty aika tuottaa oivalluksia – rennossa hengessä.

Kreapal facebook Kreapal twitter Kreapal linkedin Kreapal instagram
Lisätietoja

Veikko on yrityksen perustaja, liiketoimintamuotoilija ja palvelumuotoilija, jonka kaikessa tekemisessä painottuu arvon tasapainoinen tuottaminen kolmella tasolla: asiakkaiden, työntekijöiden ja omistajien. Hän on johtanut lukuisia liiketoiminta- ja palvelumuotoiluhankkeita niin yksityisellä kuin julkisellakin sektorilla, sekä asiakaskokemuksen kehittämistä merkittävässä suomalaisessa konsernissa. Veikko on opiskellut palvelumuotoilua kolmessa suomalaisessa korkeakoulussa, sekä liiketoimintamuotoilua TU Delft:issä.

Veikko ei toista vain muiden ajatuksia, vaan ottaa aktiivisesti kantaa liiketoimintalähtöisen muotoilun kehitykseen Suomessa. Hän kehittää ja visualisoi konsepteja, työkaluja ja menetelmiä, sekä kirjoittaa parhaillaan kirjaa palvelumuotoilusta. Kirja tullaan julkaisemaan loppusyksystä 2019.

Veikko on kysytty esiintyjä erilaisissa palvelumuotoilun, asiakaskokemuksen ja markkinoinnin tapahtumissa ja seminaareissa. Häntä kiitetään erityisesti kyvystään oivalluttaa isoja kokonaisuuksia tavalla, joka puhuttelee niin organisaatioiden ylintä johtoa kuin työntekijöitäkin. Veikko on innostaja ja tekijä, jonka koulutuksissa, työpajoissa ja muotoiluprojekteissa syntyy oivalluksia ja tuloksia – aina rennossa hengessä.

Nyt tiedät minusta jo melko paljon – olisi ilo tutustua ja kuulla sinua askarruttavasta haasteesta tai mahdollisuudesta. Varaa kalenteristani sinulle sopivin 20 min. aika sparraukseen etäyhteydellä – voit varata ajan täältä.

VEIKKO TÖRRÖNEN | Liiketoimintamuotoilija & Palvelumuotoilija | #strategia #rohkeus #ilonkautta #yhdessä

veikko@kreapal.fi

040 705 5810

Linkedin

"Veikko vakuutti minut innostuksellaan ja osaamisellaan jo 2016 keväällä, kun tapasimme ensi kertaa. Jo tällöin heräsi ajatus, että Veikko voisi meitä auttaa rakentamaan yrityksemme muutosmatkaa. 2018 kesällä tämä konkretisoitui, kun aloitimme yhteistyön KREAPALin kanssa. Yhteistyöstä saatu palaute on ollut erinomaista! Tavoite on yhä syventää yhteistyötä siten, että KREAPAL on keskeinen kumppani ICT Elmon kasvussa ja tulee mukaan myös vaativimpiin asiakascaseihimme. "

Janne Aaltonen
Toimitusjohtaja, ICT Elmo Oy

Lisätietoja

Petrina on asiakaskokemuksen sekä strategisen markkinoinnin ammattilainen. Hän on ollut mukana kehittämässä ja uudistamassa kaikkien tuntemaa suomalaista yritystä työntekijä- ja asiakaskokemuksen terävimpään kärkeen – aina Great Place to Work kultamitaliin asti. Hänellä on myös monen vuoden kokemus kansainvälisestä liiketoiminnasta, markkinoinnista ja myymäläketjutoiminnasta muotialan yrityksessä.

Petrinalla on tuoreet opinnot palvelumuotoilusta ja positiivisesta psykologiasta. Palvelumuotoilijana hänen roolinaan on tuoda syvyyttä ja strategista ihmislähtöistä näkemystä asiakkaidemme arkeen.

Ilo tavata 😃🙌

PETRINA PALMROTH | Palvelumuotoilija | #asiakaskokemus #ihmiset #yhdessä

petrina@kreapal.fi

050 472 6690

Nyt tiedät meistä jo melko paljon – olisi ilo tutustua ja kuulla sinua askarruttavasta haasteesta tai mahdollisuudesta! Otathan yhteyttä - me autamme. 🙌

Nyt tiedät meistä jo melko paljon – olisi ilo tutustua ja kuulla sinua askarruttavasta haasteesta tai mahdollisuudesta! Otathan yhteyttä - me autamme. 🙌

OTA YHTEYTTÄ

Varaa ilmainen sparraus etäyhteydellä
Varaa kalenteristamme aika ilmaiseen 20 min. sparrauspalveluun asiantuntijamme kanssa. Varauksen voit tehdä täällä. Myönnämme sparraukselle tehdastakuun: kanssamme vietetty aika tuottaa oivalluksia – rennossa hengessä. 🙌

Soita tai laita sähköpostia
Haluamme tutustua sinuun ja organisaatioosi. Suosittelemmekin yhteistyön aloittamista etätapaamisella, mutta totta kai meidät tavoittaa myös puhelimella ja sähköpostilla.

Veikko Törrönen
perustaja | liiketoimintamuotoilija | palvelumuotoilija
040 7055 810
veikko@kreapal.fi

Tule kylään
Toimistomme sijaitsee aivan Tampereen ydinkeskustassa, rautatieaseman vieressa.

Crazy Town (5. kerros)
Rautatienkatu 21 B
33100 Tampere


LASKUTUSOSOITTEET

Y-tunnus
2952382-5

Verkkolaskut
Verkkolaskuosoite: 003729523825
Operaattori: 003721291126 (Maventa)
Välittäjätunnus pankkiverkosta lähetettäessä: DABAFIHH

PDF-laskut sähköpostilla
29523825@scan.netvisor.fi