Kreapal blogi

Ajatuksia asiakaskokemuksesta ja palvelumuotoilusta.

Mihin palvelumuotoilua voi hyödyntää? Millaisiin tilanteisiin palvelumuotoilu sopii?

11.9.2017   |   Veikko Törrönen

Analysoimme edellisissä blogikirjoituksissamme mitä on palvelumuotoilu (linkki) ja miksi palvelumuotoilla (linkki). Tässä bloggauksessa kerromme mihin palvelumuotoilua voi hyödyntää ja avaamme syitä miksi palvelumuotoilu menetelmänä soveltuu sekä nykyisten palveluiden kehittämiseen että uusien palveluinnovaatioiden luomiseen.

Palvelumuotoilua voidaan hyödyntää sekä nykyisten palveluiden kehittämiseen että uusien palveluinnovaatioiden luomiseen – kulujen karsimiseen tai palvelun aineettoman arvon kasvattamiseen. Se mitä tehdään, on aina tilaajayrityksen strategiasta, tavoitteista ja markkinatilanteesta johdettu valinta.


Kehitetään nykyistä palvelua

Palvelumuotoilua on hyödynnetty Suomessa pääsääntöisesti nykyisten palveluiden kehittämiseen. Nykyistä palvelua voidaan kehittää joko karsimalla sen kustannuksia tai lisäämällä palvelun arvoa. Se kumpaa tehdään, on aina tilaajayrityksen strategiasta, tavoitteista ja markkinatilanteesta johdettu valinta.

 

Karsitaan kuluja – vapautetaan resursseja

Palveluiden tuotantoprosessit ovat useissa yrityksissä mallintamatta. Niissä yrityksissä, joissa mallinnus on tehty, se on miltei poikkeuksetta kuvattu ainoastaan organisaation tuotannollisesta – ei asiakkaan näkökulmasta. Palvelumuotoilun lähtökohtana on aina palvelun käyttäjien tarpeiden syvällinen ymmärrys ja palvelun suunnittelu vastamaan tätä tarvetta.

Palvelumuotoilun menetelmillä kyetään tunnistamaan asiakkaiden nykyinen palvelupolku ja sitä vastaava yrityksen palvelun tuotantoprosessi sekä mallintamaan nämä yhteiseksi kuvaksi ja kokonaisuudeksi. Näkyväksi tekemisen kautta palvelua kyetään analysoimaan tehokkaasti ja poistamaan siitä asiakkaalle arvoa tuottamattomat vaiheet.

Karsimalla asiakkaalle arvoa tuottamattomia elementtejä vapautat nykyisten palveluiden kehittämiseen tai uusien palveluinnovaatioiden luomiseen tarvittavia resursseja – ilman lisäinvestointeja tai ulkopuolista rahoitusta.

 

Karsimalla asiakkaalle arvoa tuottamattomia elementtejä vapautat nykyisen palvelun uudistukseen tai uusien palveluinnovaatioiden luomiseen tarvittavia resursseja – ilman lisäinvestointeja tai ulkopuolista rahoitusta.

 

Uudistetaan palvelua – nostetaan arvoa ja rakennetaan kilpailuetua

Käsittelimme blogissamme syistä (linkki) miksi perinteisillä erottautumistekijöillä, esim. tuotteella tai hinnalla, ei enää pysty rakentamaan kestävää kilpailuetua – ne ovat nopeasti kilpailijoiden kopioitavissa. Asiakaskokemus sen sijaan rakentuu yrityksen uniikista kulttuurista ja tavasta toimia, jonka vuoksi sillä rakennetaan kilpailuetua, jota ei pysty kopioimaan.

On edullisempaa luoda emotionaalista lisäarvoa kuin funktionaalista lisäarvoa. Palvelumuotoilu on tehokas menetelmä emotionaalisen lisäarvon kasvattamiseen.

 

Palvelumuotoilu on kustannustehokas ja järkevä keino parantaa nykyisten palveluiden arvoa, sillä on halvempaa luoda emotionaalista lisäarvoa (asiakaskokemus) kuin funktionaalista arvoa (uusi ominaisuus tai tekninen toiminnallisuus). Hyödyntämällä palvelumuotoilua kasvatat liikevaihtoasi asiakkaiden tarvetta paremmin vastaavalla palvelulla.

 

Luodaan uutta liiketoimintaa

Palvelumuotoilu on tehokas menetelmä myös täysin uusien palveluinnovaatioiden luomineen. Perinteisen yrityksen sisäisen tuotekehityksen riskinä on palvelun kehittäminen asiakkaan kuvitteellisen ongelmaan. Tällaisessa kehitysprosessissa hukataan valtavasti sekä liiketoiminnallista potentiaalia että yrityksen resursseja. Kuvan vasen puoli kuvaa tätä tilannetta.

palvelumuotoilu tuotekehitys

Palvelumuotoilussa kerätään monipuolisesti käyttäjätietoa ja selvitetään syvällisesti, mikä asiakkaiden ongelma on ratkaisemisen arvoinen. Tämä on erityisen tärkeää uusien palveluinnovaatioiden kehityksessä, sillä tuotekehityksen kokonaiskustannukset ovat usein merkittäviä. Asiakkaiden todellisten tarpeiden ymmärryksen, käyttäjälähtöisen yhteiskehittämisen ja oppivan prosessin kautta kyetään tunnistamaan liiketoiminta-alueita, joissa kilpailu on rajoitetumpaa ja palvelun tuottaminen näin ollen kannattavampaa.

 

Yhteenveto

Palvelumuotoilu on kustannustehokas ja järkevä tapa sekä nykyisten palveluiden kehittämiseen että uusien palveluinnovaatioiden luomiseen. Menetelmän avulla voidaan karsia kuluja tai nostaa katetta parantamalla palvelun aineetonta arvoa.

 

Kirjoittaja Veikko Törrönen on intohimoinen businessmuotoilija, palvelumuotoilija ja KREAPAL Oy:n perustaja.

 

Lataa palvelumuotoiluopas

Mitä on palvelumuotoilu? Miksi palvelumuotoilla? Mihin palvelumuotoilua voi hyödyntää? Miten palvelumuotoillaan? Jos haluat tutustua palvelumuotoiluun syvemmällä tasolla, voit ladata oppaamme täältä

 

Kuinka voimme auttaa?

KREAPAL on liiketoimintamuotoilun, palvelumuotoilun ja asiakaskokemuksen asiantuntijayritys. Autamme palauttamaan ihmisen takaisin liiketoiminnan ytimeen ja mahdollistamme muotoilun kaikenkokoisille yrityksille. Me koulutamme, valmennamme, fasilitoimme ja toteutamme projekteja.

Tiedät jo mitä yrityksesi pitäisi tehdä. Älä jää pohdintojesi kanssa yksin, vaan ota yhteyttä ja kerro meille mihin haluat muutosta. Me kerromme, miten kytkemme ihmiset muutokseen mukaan ja miten me sen teemme – yhdessä teidän kanssa.

Veikko Törrönen
perustaja | toimitusjohtaja
040 7055 810
veikko@kreapal.fi

FacebookTwitterLinkedIn

Suurista asioista lähdettiin liikkeelle, mutta heti aamusta on hyvä todeta, että asiakas on aina tärkein. #asiakaspalvelu2018

Laajempi palvelumuotoiluprojekti lähestyy UX vaihetta. Tänään todella luova työpaja yhteistyössä @EatechOy UX Design Lead Merita Lemmetty kanssa ✔️🙌 #liiketoimintamuotoilu #palvelumuotoilu #asiakaskokemus #UX

Loistava tapa nähdä konkreettisesti asiakaskokemuksen tavoitteellisuus ja päämäärä. 😀
#asiakaskokemus #cx https://t.co/bgC6GKWIpa

Tuotekeskeisen kehityksen juuret ovat tieteellisissä menetelmissä – muotoilun juuret antropologiassa, jonka ytimessä on ihmisten halujen, tarpeiden ja tunteiden ymmärtäminen: https://t.co/bFi9vav7dc #muotoiluajattelu #palvelumuotoilu #tuotteistaminen https://t.co/EhkAm1DMpp

Asiakaskokemuksen tasot (Via @kreapal):

1) strateginen
2) taktinen
3) sattumanvarainen

#asiakaskokemus #toimintakulttuuri #johtaminen

Ajankohtaista

Tapaat meidät syksyllä 2018 mm. seuraavissa tapahtumissa

23.6.2018

Heinäkuussa lomailemme.. yrittäjämäisesti Heinäkuussa latailemme akkuja ja valmistaudumme tulevaan syksyyn. Jos ajatuksesi...

Jatka lukemista

Tietosuojaseloste

25.5.2018

Henkilötietolaki - (523/1999) 10 § ja 24 § - 4.7.2017 | GDPR - Euroopan parlamentin ja neuvoston asetus (EU) 2016/679 -...

Jatka lukemista

Kauppakamariaamiainen | Palvelumuotoilu taipuu menetelmänä moneksi (8.6.2018)

15.5.2018

Palvelumuotoilu ei ole perinteistä konsultointia vaan tähän aikakauteen sopiva yhteiskehittämisen menetelmä, jota ei ole...

Jatka lukemista

Tilaa uutiskirje

Tilaan KREAPAL uusimmat postaukset ja uutiskirjeen

Voimmeko auttaa?

Tiedät jo mitä yrityksesi pitäisi tehdä. Älä jää pohdintojesi kanssa yksin, vaan kerro meille mihin haluat muutosta. Me kerromme miten kytkemme ihmiset muutokseen mukaan ja miten me sen teemme – yhdessä.

Kreapal facebook Kreapal twitter Kreapal linkedin Kreapal instagram
Lisätietoja

Veikko on yrityksen perustaja, liiketoimintamuotoilija ja palvelumuotoilija, jonka projekteissa painottuu vahvasti liiketoiminnallisesti mitattavissa oleva hyöty. Hän on johtanut lukuisia liiketoiminta- ja palvelumuotoiluhankkeita niin yksityisellä kuin julkisellakin sektorilla, sekä asiakaskokemuksen kehittämistä merkittävässä suomalaisessa konsernissa. Veikko on opiskellut palvelumuotoilua kolmessa suomalaisessa korkeakoulussa, liiketoimintamuotoilua TU Delft:issä ja MBA tutkinnon University of Wales:issa.

Veikko käy säännöllisesti puhumassa erilaisissa palvelumuotoilun, asiakaskokemuksen ja markkinoinnin tapahtumissa ja seminaareissa. Hän on innostaja ja tekijä, jonka koulutuksissa, työpajoissa ja projekteissa syntyy oivalluksia ja tuloksia – aina rennossa hengessä.

Veikko Törrönen | Liiketoimintamuotoilu & Palvelumuotoilu

Ota yhteyttä
Lisätietoja

Asiakkaat kuvaavat Ninaa tarkkasilmäiseksi yrityskulttuurimuotoilijaksi, joka osaa kiteyttää syy-seuraussuhteita näkyviksi ja käyttökelpoisiksi työkaluiksi. Valmentajana Nina auttaa tiimejä ja yksilöitä näkemään asioita uusista näkökulmista. Laaja ymmärrys poikkitieteellisesti ihmisestä osana työyhteisöä auttaa häntä havainnoimaan ja tukemaan ihmisten kasvua osana työyhteisöä.

Ninalla on vahva liiketoiminnallinen osaaminen: hän rakensi SuomenTelecenter Oy:n liiketoiminnan tyhjästä yli 8 M€ vuotuiseen liikevaihtoon toimien itse operatiivisesta toiminnasta vastaavana kasvun mahdollistajana.  Hän on johtanut satoja valmennusprojekteja ja toiminut valmentajana hyvin erilaisissa organisaatioissa.

Nina on tunneälykäs joukkuepelaaja, jonka projekteissa tapahtuu isoja asioita sekä prosessien että henkisen kasvun tasolla.

Nina Rinne | Yrityskulttuurimuotoilu

Aika kääriä hihat? Soita Veikko Törrönen 040 7055 810 tai jätä viesti, niin olemme sinuun yhteydessä.

Tilaan KREAPAL uusimmat postaukset ja uutiskirjeen

Aika kääriä hihat? Soita Veikko Törrönen 040 7055 810 tai jätä viesti, niin olemme sinuun yhteydessä.

Tilaan KREAPAL uusimmat postaukset ja uutiskirjeen

TÄMÄN ME TEEMME

Palautamme ihmisen takaisin liiketoiminnan ytimeen | Mahdollistamme liiketoiminnan muotoilun kaikenkokoisille yrityksille

KREAPAL Oy
Rautatienkatu 21 B
33100 Tampere
Y-tunnus: 2871561-4

YHTEYDENOTOT
Veikko Törrönen
perustaja | toimitusjohtaja
040 7055 810
veikko@kreapal.fi


LASKUTUSOSOITTEET

Verkkolaskut
Verkkolaskuosoite: 003728715614
Operaattori: 003721291126 (Maventa)
Välittäjätunnus pankkiverkosta lähetettäessä: DABAFIHH

PDF-laskut sähköpostilla
28715614@scan.netvisor.fi