Kreapal logo OTA YHTEYTTÄ >

KREAPAL BLOGI

Tiukkaa sisältöä asiakaslähtöisen kilpailuedun rakentamiseen. Menetelminä liiketoimintamuotoilu ja palvelumuotoilu.

Tilaa uutiskirje TÄSTÄ

Strateginen johtaminen ihmislähtöisesti – näin se tehdään!

1.9.2021   |   Veikko Törrönen

Mitä tarkoittaa strateginen johtaminen ja miten sitä tehdään tuloksellisesti? Miksi ja miten yrityksen työntekijät ja asiakkaat kannattaa ottaa mukaan strategiatyöhön? Jos etsit vastauksia näihin kysymyksiin, suosittelen lukaisemaan tämän läpi.

 

Strategisella johtamisella tarkoitetaan keinoja, joiden avulla johdetaan yrityksen tulevaisuutta.

 

Mitä on strateginen johtaminen?

Ennen kuin siirrytään strategisen johtamisen käsitteeseen, määritellään ensin usein vaikeasti selitetty, ja siksi vaikeasti ymmärrettävä sana, strategia.

Strategia on suunnitelma siitä, miten yritys saavuttaa yhteisen innostavan tahtotilansa (visio).

Kysyin lennosta kollegaltani, Anna Mari Koutroukidekseltä, miten hän määrittelee strategisen johtamisen. Hänen intuitiivinen vastauksensa kysymykseen oli samankaltainen:

Strategisella johtamisella tarkoitetaan keinoja, joiden avulla johdetaan yrityksen tulevaisuutta.

 

Liiketoiminnan keskipisteenä ei saisi enää olla yritys ja omistajan arvon maksimointi, vaan ihminen laajempana käsitteenä. Yrityksen strategisen johtamisen on aika muuttua palvelemaan ja tuottamaan arvoa omistajan lisäksi myös sen asiakkaille ja työntekijöille.

 

Miksi johtamisen on muututtava?

Muistatko vielä ala-asteen historiantunnilta tarinan Kopernikuksesta? Nikolas Kopernikus oli pappi, matemaatikko sekä talous- ja tähtitieteilijä, joka järisytti 1500-luvulla yhteiskuntaa esittämällä teorian, jonka mukaan maapallo ei olekaan maailmankaikkeuden keskipiste, vaan elämme aurinkokunnassa, jonka keskipiste on aurinko – ja maa on yksi aurinkoa kiertävistä planeetoista.

Yhtä valtava muutos on tapahtunut työelämässä:

Liiketoiminnan keskipisteenä ei saisi enää olla yritys ja omistajan arvon maksimointi, vaan ihminen laajempana käsitteenä. Kiristyvä globaali kilpailu pitää kyllä huolen siitä, että asiakkaalla on aina vara valita, mistä hän ostaa tuotteensa ja palvelunsa. Sama koskee talentteja: heillä on vara valita missä yrityksessä työskentelevät – ja millaisen painoarvon työlle antavat. Valta on siirtynyt organisaatioilta ihmisille.

 

strateginen-johtaminen

 

Maailma muuttuu, joten myös yrityksen strategisen johtamisen on aika muuttua palvelemaan ja tuottamaan arvoa omistajan lisäksi myös sen asiakkaille ja työntekijöille.

 

Strateginen johtaminen ihmislähtöisesti

Strategia ei itsessään tee tai muuta mitään: se ainoastaan mahdollistaa muutoksen. Perinteinen strategiaprosessi, jossa yrityksen ylin johto työstää keskenään strategian, ja jalkauttaa sen henkilöstölle, ei toimi 2020-luvulla. Piste.

Ihmislähtöinen strategia rakennetaan alusta asti yhdessä! Siihen osallistetaan ylimmän johdon lisäksi henkilöstöä eri tasoilta – ja siinä hyödynnetään syvää asiakasymmärrystä. Strategian yhteiskehittämisellä synnytetään sitoutumista yhteiseen suuntaan ja luodaan paremmat edellytykset sisäisten ja ulkoisten mahdollisuuksien tehokkaammalle kohdentumiselle.

Kirjoitan erillisissä blogiteksteissä tarkemmin siitä, minkälainen on toimiva yrityksen strategia 2020-luvulla, miten strategian laatiminen onnistuu ihmislähtöisesti ja miten strategian jalkauttaminen tehdään modernilla tavalla.

Ihmislähtöistä strategiaa myös johdetaan yhdessä! Jokainen tiimi ja yksilö konkretisoi itsenäisesti tai ohjatusti yhteistä innostavaaa tahtotilaa, eli visiota tukevat strategiset valinnat tavoitteiksi, avaintuloksiksi ja käytännön tekemiseksi arjessa.

Näin rakennetaan ihmislähtöinen silta strategisen ja operatiivisen tason välille. Tämä mahdollistaa strategian ydintehtävän toteutumisen: energioiden ja resurssien kohdentumisen yhdessä valittuun suuntaan.

Käytännön tuloksia?

Emme vain pölise aiheesta teorian tasolla. Asiakkaidemme kokemukset osoittavat, että saamme työllämme aikaan myös käytännön tuloksia. Tutustu asiakastarinoihimme!

 

Ihmislähtöinen strategia rakennetaan alusta asti yhdessä! Ihmislähtöistä strategiaa myös johdetaan yhdessä!

 

Haluatko oppia lisää?

Lataa maksuton liiketoimintamuotoilun oppaamme, jossa kerromme lisää modernista strategiatyöstä ja strategisesta johtamisesta.strateginen johtaminen

Vakuutu tekemisestämme TÄSTÄ.

 

Apua kehittämiseen?

Asiakasarvon tuottaminen

Pyydä tarjous:
1️⃣  Varaa etätapaaminen TÄSTÄ, tai soita 040 7055 810.
2️⃣  Tavataan uudelleen ja käydään tarjous läpi. Siinä kaikki.

Kirjoittaja Veikko Törrönen on intohimoinen liiketoimintamuotoilija, palvelumuotoilija, valmentaja ja KREAPAL DESIGN Oy:n perustaja.

Jaa Someen:
FacebookTwitterLinkedIn

Kreapal numeroina

perustettu 0
projekteja + 0
valmennettua asiakasta + 0
fiksuttelua 0 %

asiakkaista suosittelee

0 %

* Vuodesta 2022 alkaen, jokaisen projektin asiakas on suositellut yhteistyötä kanssamme.

Innostuitko?

Ota yhteyttä.

   
veikko-torronen

Veikko Törrönen

Perustaja, Liiketoimintamuotoilija, Palvelumuotoilija

Jätä viesti ja olemme sinuun yhteydessä arkisin jo samana päivänä!

  • Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.

STRATEGIAN TOTEUTTAMINEN OKR-MALLILLA.

LATAA OPAS TÄSTÄ >