OTA YHTEYTTÄ >

KREAPAL BLOGI

Vinkkejä ja uusia näkökulmia liiketoimintamuotoilusta, palvelumuotoilusta ja asiakaskokemuksesta.

Tilaa uutiskirje TÄSTÄ

Strateginen johtaminen ihmislähtöisesti

1.9.2021   |   Veikko Törrönen

Strateginen johtaminen? Mitä se tarkoittaa? Miten vallan siirtymä organisaatioilta asiakkaille ja sen työntekijöille vaikuttaa strategiseen johtamiseen? Miten strategiatyötä tehdään 2020-luvulla? Jos etsit vastauksia näihin kysymyksiin, suosittelen lukaisemaan tämän läpi.

 

Strategisella johtamisella tarkoitetaan keinoja, joiden avulla johdetaan yrityksen tulevaisuutta.

 

Strateginen johtaminen kiteytettynä

Ennen kuin siirrytään strategisen johtamisen käsitteeseen, määritellään ensin usein vaikeasti selitetty, ja siksi vaikeasti ymmärrettävä sana, strategia. Strategia on suunnitelma siitä, miten yritys saavuttaa yhteisen innostavan tahtotilansa (visio).

Kysyin lennosta kollegaltani, Anna Mari Koutroukidekseltä, miten hän määrittelee strategian. Hänen intuitiivinen vastauksensa kysymykseen oli samankaltainen: Strategisella johtamisella tarkoitetaan keinoja, joiden avulla johdetaan yrityksen tulevaisuutta.

 

Liiketoiminnan keskipisteenä ei saisi enää olla yritys ja omistajan arvon maksimointi, vaan ihminen laajempana käsitteenä. Yrityksen strategisen johtamisen on aika muuttua palvelemaan ja tuottamaan arvoa omistajan lisäksi myös sen asiakkaille ja työntekijöille.

 

Vallan siirtymä organisaatioita ihmisille

Muistatko vielä ala-asteen historiantunnilta tarinan Kopenikuksesta. Nikolas Kopernikus oli pappi, matemaatikko, sekä talous- ja tähtitieteilijä, joka järisytti 1500-luvulla yhteiskuntaa esittämällä teorian, jonka mukaan maapallo ei olekaan maailmankaikkeuden keskipiste, vaan elämme aurinkokunnassa, jonka keskipiste on aurinko – ja maa on yksi aurinkoa kiertävistä planeetoista.

Yhtä valtava muutos on tapahtunut työelämässä: liiketoiminnan keskipisteenä ei saisi enää olla yritys ja omistajan arvon maksimointi, vaan ihminen laajempana käsitteenä. Kiristyvä globaali kilpailu pitää kyllä huolen siitä, että asiakkaalla on aina vara valita mistä hän ostaa tuotteensa ja palvelunsa. Sama koskee talentteja: heillä on vara valita missä yrityksessä työskentelevät – ja millaisen painoarvon työlle antavat. Valta on siirtynyt organisaatioilta ihmisille.

 

strateginen-johtaminen

 

Maailma muuttuu, joten myös yrityksen strategisen johtamisen on aika muuttua palvelemaan ja tuottamaan arvoa omistajan lisäksi myös sen asiakkaille ja työntekijöille.

 

Strateginen johtaminen ihmislähtöisesti

Strategia ei itsessään tee tai muuta mitään: se ainoastaan mahdollistaa muutoksen. Perinteinen strategiaprosessi, jossa yrityksen ylin johto työstää keskenään strategian, ja jalkauttaa sen henkilöstölle, ei toimi 2020-luvulla. Piste. Lue blogikirjoitus aiheesta TÄSTÄ.

Ihmislähtöinen strategia rakennetaan alusta asti yhdessä! Siihen osallistetaan ylimmän johdon lisäksi henkilöstöä eri tasoilta – ja siinä hyödynnetään syvää asiakasymmärrystä. Strategian yhteiskehittämisellä synnytetään sitoutumista yhteiseen suuntaan, sekä luodaan paremmat edellytykset sisäisten ja ulkoisten mahdollisuuksien tehokkaammalle kohdentumiselle.

Ihmislähtöistä strategiaa myös johdetaan yhdessä! Jokainen tiimi ja yksilö konkretisoi itsenäisesti tai ohjatusti yhteistä innostavaaa tahtotilaa (visio) tukevat strategiset valinnat tavoitteiksi, avaintuloksiksi ja käytännön tekemiseksi arjessa. Näin rakennetaan ihmislähtöinen silta strategisen ja operatiivisen tason välille. Tämä mahdollistaa strategian ydintehtävän toteutumisen: energioiden ja resurssien kohdentumisen yhdessä valittuun suuntaan.

PS. Emme vain pölise aiheesta teorian tasolla. Voit lukea TÄSTÄ asiakkaidemme kokemuksia yhteistyömme tuloksista.

 

Ihmislähtöinen strategia rakennetaan alusta asti yhdessä! Ihmislähtöistä strategiaa myös johdetaan yhdessä!

 

Haluatko oppia lisää?

Voit ladata maksuttoman oppaamme TÄSTÄ.
strateginen johtaminen

tai osallistua maksuttomaan webinaariimme TÄSTÄ.
strateginen johtaminen

 

Käytännön tuloksia?

Voit tutustua asiakastarinoihimme TÄSTÄ.

 

Apua kehittämiseen?

Varaa kalentereistamme sinulle sopivin 1h ajankohta. Yhdessä vietetty tunti tuottaa takuulla isoja oivalluksia – aina rennossa hengessä😀✌️

Asiakasarvon tuottaminen

Jos kalentereistamme ei löydy sinulle sopivaa ajankohtaa, meille voi aina soittaa tai laittaa sähköpostia. Yhteystiedot TÄSTÄ linkistä.

 

Kirjoittaja Veikko Törrönen on intohimoinen liiketoimintamuotoilija, palvelumuotoilija, valmentaja ja KREAPAL DESIGN Oy:n perustaja.

 

FacebookTwitterLinkedIn

ASIAKASTARINA | Asiakaskokemuksen johtaminen julkisella sektorilla | Case VSSHP https://www.kreapal.fi/asiakasreferenssi/asiakaskokemuksen-johtaminen-julkisella-sektorilla/ #cx #asiakaskokemus #strategia #sote

Yrityksen strategia 2020-luvulla? Tällainen sen tulisi olla✔️ https://www.kreapal.fi/blogi/yrityksen-strategia-2020-luvulla/ #strategia #johtaminen #liiketoimintamuotoilu

Muotoiluajattelu taipuu moneen: asiakastarinoita vuosilta 2017-2022✔️ https://www.kreapal.fi/blogi/palvelumuotoilu-esimerkkeja/ #liiketoimintamuotoilu #palvelumuotoilu #cx

PALVELUMUOTOILU | Asiakastarina palvelutarjonnan muotoilusta: https://www.kreapal.fi/asiakasreferenssi/palvelumuotoilu-selkeytti/ #palvelumuotoilu #asiakaskokemus #cx #kauppakamari #helsinginseudunkauppakamari 😄🙌

Sinisen meren strategia – 6 keinoa päästä pois punaiselta mereltä https://www.kreapal.fi/blogi/sinisen-meren-strategia/ #liiketoimintamuotoilu #strategia #palvelumuotoilu #cx

Ajankohtaista

ELY-konsultointi aka yrityksen kehittämispalvelut

4.4.2022

ELY-konsultointi, joka tunnetaan myös nimellä yrityksen kehittämispalvelut, on PK-yritysten liiketoiminnan kehittämiseen...

Jatka lukemista

Ihmislähtöinen strategia paikallislehdelle – projektimme Suomen Lehdistön julkaisussa!

14.9.2021

Toteutimme kevään 2021 aikana ihmislähtöisen strategiaprojektin Kangasalan Sanomille - tutustu...

Jatka lukemista

Palvelumuotoilun opas – versio 2.0 julkaistu!

24.8.2021

  Uusi palvelumuotoilun opas on julkaistu! Oppaassa käydään käytännönläheisesti läpi mitä on...

Jatka lukemista

Yhteystiedot

Autamme SINUA onnistumaan.

Ota yhteyttä matalalla kynnyksellä!

Innostuitko kehittämään tekemistänne asiakaslähtöisesti? Mahtavaa! Soita Veikolle ja saat sparrausta heti: 040 7055 810.

Jos kirjoitat mieluummin, lähetä viesti niin olemme sinuun yhteydessä pikimmiten.

  • Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.
Lisätietoja

Veikko on yrityksen perustaja, liiketoimintamuotoilija ja palvelumuotoilija, jonka kaikessa tekemisessä painottuu arvon tasapainoinen tuottaminen kolmella tasolla: asiakkaiden, työntekijöiden ja omistajien. Hän on johtanut lukuisia liiketoiminta- ja palvelumuotoiluhankkeita niin yksityisellä kuin julkisellakin sektorilla, sekä asiakaskokemuksen kehittämistä merkittävässä suomalaisessa konsernissa. BBA, MBA ja HHJ -tutkintojen lisäksi Veikko on opiskellut palvelumuotoilua kolmessa suomalaisessa korkeakoulussa, sekä liiketoimintamuotoilua TU Delft:issä. Veikko ei toista vain muiden ajatuksia, vaan ottaa aktiivisesti kantaa liiketoimintalähtöisen muotoilun kehitykseen Suomessa: kehittäen ja visualisoiden uusia konsepteja, työkaluja ja menetelmiä.

Veikko luennoi yliopistolla ja on kysytty esiintyjä erilaisissa palvelumuotoilun, asiakaskokemuksen ja markkinoinnin tapahtumissa ja seminaareissa. Häntä kiitetään erityisesti kyvystään oivalluttaa isoja kokonaisuuksia tavalla, joka puhuttelee niin organisaatioiden ylintä johtoa kuin työntekijöitäkin. Veikko on innostaja ja tekijä, jonka koulutuksissa, työpajoissa ja muotoiluprojekteissa syntyy oivalluksia ja tuloksia – aina rennossa hengessä.

Veikko Törrönen

Perustaja
Liiketoimintamuotoilija
Palvelumuotoilija

Veikon korkea ammattitaito, kokemus ja aito halu ymmärtää liiketoimintaamme on hyvän yhteistyömme perusta. Hän on utelias ja kunnianhimoinen valmentaja, joka ei koskaan päästä meitä helpolla: yhteinen valmistautuminen työpajoihin ja selkeä seuranta ovat antaneet eväät aikaansaavalle työskentelylle.

Yhteistyö KREAPALin kanssa on auttanut meitä kirkastamaan konsernin yhteistä asiakaskokemuksen tahtotilaa, ottamaan oikeita askeleita, tarjonnut käytännön työkaluja ja selkeyttänyt tekemistämme jatkuvasti muuttuvassa työelämässä. Henkilökohtaisesti olen saanut myös kasvaa ihmisenä Veikon kanssa työskennellessäni. Lämmin kiitos ja vahva suositus!

Hanna-Kaisa Hynni
Asiakaskokemusjohtaja, VMP Oyj

ASIAKASKOKEMUKSEN KEHITTÄMINEN JA JOHTAMINEN

ILMOITTAUDU WEBINAARIIN TÄSTÄ!