KREAPAL BLOGI
Ajatuksia liiketoimintamuotoilusta, palvelumuotoilusta ja asiakaskokemuksesta.

Yrityksen strategia 2020-luvulla? Tällainen sen tulisi olla

19.2.2020   |   Veikko Törrönen

Yrityksen strategia 2020-luvulla? Millainen sen tulisi olla? Miksi nykyinen strategiamme ei ohjaa tekemistämme tiimi- ja yksilötasolla? Miten voisimme hyödyntää asiakasymmärrystä strategiatyössämme? Miten voisimme osallistaa koko henkilöstömme strategiaprosessiin? Miten voisimme rakentaa strategian, joka auttaa kohdistamaan energiamme ja resurssimme yhdessä valittuun suuntaan?

Törmäämme edellä esitettyihin kysymyksiin jatkuvasti. Miksi? Mikä strategiatyössä on muuttunut viime vuosien aikana? Miksi törmäämme näihin haasteisiin juuri nyt?

 

Maailma muuttuu, mutta strategiatyö elää menneessä: se kehitetään edelleen johtoryhmän kanssa ”ruotsinlaivalla” tai ”rukanmökillä” – kaukana asiakkaista ja työntekijöistä. Tämä johtaa ongelmiin aikakaudella, jossa valta on siirtynyt yrityksiltä lopullisesti ihmisille.

 

Valta on siirtynyt ihmisille

Ainakin osa teistä muistaa ala-asteelta tarinan Kopernikuksesta. Nikolas Kopernikus oli pappi, matemaatikko, talous- ja tähtitieteilijä, joka järisytti 1500-luvulla yhteiskuntaa esittämällä teorian, jonka mukaan maapallo ei olekaan maailmankaikkeuden keskipiste, vaan elämme aurinkokunnassa, jonka keskipiste on aurinko – ja maa on yksi aurinkoa kiertävistä planeetoista.

Yhtä valtava muutos on tapahtunut työelämässä: kaiken keskipisteenä ei enää olekaan sinun, minun tai kenenkään muun yritys, vaan ihminen. Kiristyvä globaali kilpailu pitää huolen siitä, että asiakkaalla on aina vara valita mistä hän ostaa tuotteensa ja palvelunsa. Sama koskee talentteja: heillä on vara valita missä yrityksessä työskentelevät – ja millaisen painoarvon työlle antavat. Valta on siirtynyt organisaatioilta ihmisille.

 

yrityksen strategia

 

Maailma muuttuu, mutta strategiatyö elää menneessä: se kehitetään edelleen johtoryhmän kanssa ”ruotsinlaivalla” tai ”rukanmökillä” – kaukana asiakkaista ja työntekijöistä. Tämä johtaa ongelmiin aikakaudella, jossa valta on siirtynyt yrityksiltä lopullisesti ihmisille.

 

Työntekijät, yrityksen eri tasoilla, eivät ymmärrä, tunne tai muista organisaatioidensa strategiaa. Itseohjautuvuuden aikakaudella tämä johtaa säntäilyyn ja toiminnan tehottomuuteen – ja aiheuttaa ongelmia monilla tasoilla.

 

Perinteinen strategiatyö on rikki

Edellä esitetty ei ole vain teoriaa. Kokemuksemme ja kotimaisen tutkimustiedon mukaan perinteinen strategiatyö on todellakin rikki: yrityksensä strategian kykenee kommunikoimaan 2% työntekijöistä, 8% keskijohdosta ja 13% ylimmästä johdosta. Suurin osa työntekijöistä, yrityksen eri tasoilla, ei siis ymmärrä, tunne tai muista työnantajansa strategiaa. Koska yhteinen suunta on epäselvä, tämä johtaa säntäilyyn ja toiminnan tehottomuuteen – ja aiheuttaa ongelmia monilla tasoilla  (kuva vasemmalla).

 

yrityksen strategia

 

2020-luvun strategia on ihmislähtöinen ja tehtäväkeskeinen

2020-luvun strategiatyö osallistaa sekä työntekijä- että asiakasymmärryksen mukaan prosessin. Osallistamisella varmistetaan strategian:

  • Ihmislähtöisyys: Strategia on yhdessä synnytetty – ja se tuottaa arvoa omistajan lisäksi myös  työntekijöille ja asiakkaille. Se on helppo ymmärtää, muistaa ja kommunikoida edelleen uusille työntekijöille, sidosryhmille, asiakkaille jne.
  • Tehtäväkeskeisyys: Se kertoo, mitä yritys tekee – ja yhtä tärkeänä osa-alueena sen, mitä yritys ei tee.

 

Ihmislähtöinen ja tehtäväkeskeinen strategia synnytetään yhdessä. Yhteiskehittämisellä synnytetään sitoutumista yhteiseen suuntaan sekä varmistetaan sisäisten ja ulkoisten mahdollisuuksien tehokkaampi kohdentuminen. Ihmislähtöinen ja tehtäväkeskeinen strategia auttaa kohdistamaan energiat ja resurssit yhdessä valittuun suuntaan.

 

Ihmislähtöinen ja tehtäväkeskeinen strategia mahdollistaa itseohjautuvuuden: tiimit ja yksilöt kykenevät tekemään itsenäisesti päätöksiä tavalla, joka kohdistaa energiat ja resurssit yhdessä valittuun suuntaan.

 

Tavoitteena itseohjautuvuus

Yhteisen strategiatyön  lopputuloksena syntyvä ihmislähtöinen ja tehtäväkeskeinen strategia mahdollistaa itseohjautuvuuden: tiimit ja yksilöt kykenevät tekemään itsenäisesti päätöksiä tavalla, joka kohdistaa energiat ja resurssit yhdessä valittuun suuntaan.

 

yrityksen strategia

 

Keinona liiketoimintamuotoilu

Liiketoimintamuotoilu on muotoiluajattelua hyödyntävä, ihmisiä kokonaisvaltaisesti huomioiva osallistava työtapa liiketoiminnan strategisen tason kehittämiseen. Se yhdistää luontaisesti yrityksen strategian ja ihmisten tarpeet. Jos haluat tutustua aiheeseen syvemällä tasolla, voit ladata oppaamme tästä.

 

Liiketoimintamuotoilu on ratkaisu muun muassa näihin tilanteisiin

  • Strategia ei ohjaa tekemistänne: energianne ja resurssinne kohdistuvat eri suuntiin.
  • Strategianne on kompleksinen: henkilöstönne ei ymmärrä tai muista sitä.
  • Organisaationne visio, missio, arvot tai koko strategia kaipaavat uudistusta ja selkeää suuntaa.
  • Liiketoimintamallinne kaipaa uudistusta, mutta ette oikein tiedä mitä pitäisi tehdä.
  • Haluatte hyödyntää asiakasymmärrystä tulevassa strategiatyössä, mutta ette oikein tiedä miten se kannattaisi tehdä.
  • Haluatte osallistaa henkilöstönne strategiaprosessiin, mutta ette tiedä miten se kannattaisi tehdä.
  • Haluatte osallistaa henkilöstönne sisäisten toimintamallien kehittämiseen, mutta ette tiedä miten se kannattaisi tehdä.

 

Näin investointi liiketoimintamuotoiluun tuottaa tulosta

  • Hyödynnätte asiakas- ja työntekijäymmärryksestä nousseet mahdollisuudet kilpailuedun rakentamiseen strategiatyössänne.
  • Valjastatte organisaationne keskeiset vahvuudet, ydinosaamiset ja mahdollisuudet organisaation yhteiseksi asiakkaalle arvoa tuottavaksi strategiaksi.
  • Kuulette asiakkaitanne ja henkilöstöänne uudella tavalla ja opitte organisaationa suuntaamaan ajattelua asiakkaille ja henkilöstölle tuottavaan arvoon.
  • Osallistatte henkilöstöä sitouttaen ja motivoiden heidät samalla yhteiseen strategiseen suuntaan ja jatkon toimenpiteisiin.
  • Konkretisoitte roolit ja vastuut strategian jalkauttamisessa – sekä parannatte esimiesten kyvykkyyttä johtaa muutosta.
  • Nopeutatte strategian toiminnallistamista osaksi arkea.

 

Kirjoittaja Veikko Törrönen on intohimoinen liiketoimintamuotoilija, palvelumuotoilija, valmentaja ja KREAPAL DESIGN Oy:n perustaja.

 

Ota yhteyttä

KREAPAL on intohimoinen ja tuloksekas liiketoimintamuotoilun, palvelumuotoilun ja asiakaskokemuksen asiantuntijayritys. Autamme organisaatiotasi ymmärtämään ihmisiä, muotoilemaan haluttua muutosta ja aikaansaamaan tavoiteltuja tuloksia. Koulutamme, fasilitoimme, muotoilemme ja valmennamme ihmislähtöistä liiketoimintaa toimialariippumattomasti – ympäri Suomen. Olemme rohkeita ja intohimoisia ammattilaisia – ja helkkarin hyviä siinä mitä teemme. Se meistä, meitä kiinnostaa kuulla sinusta – ota yhteyttä.

Veikko Törrönen
Liiketoimintamuotoilija | Palvelumuotoilija | Valmentaja
040 7055 810
[email protected]

FacebookTwitterLinkedIn

Yrityksen ensimmäinen etävalmennus ikinä - #asiakaskokemus 3 päivän valmennuksesta tasan 5/5 ❤️ Lisätietoja: https://www.kreapal.fi/ajankohtaista/palvelumuotoilu-etakoulutuksena/ #palvelumuotoilu #cx #etävalmennus

HUOM! @BusinessFinland tarjoaa kehitysrahoitusta Korona-tilanteeseen🔥 Rahoituksen tulee kohdistua uuteen tekemiseen. Hyväksyttäviä kustannuksia ovat yrityksen omat palkkakustannukset sivukuluineen sekä ostopalvelut: https://www.kreapal.fi/ajankohtaista/liiketoiminnan-kehitysrahoitus-hairiotilanteissa/ #FightCOVID19 #businessfinland

Tekoja. Lue @kreapal postaus, kun sulla on tuote- tai palveluidea, jolla on kansainvälistä kasvupotentiaalia. KREAPAL on Business Finland hyväksymä virallinen palveluntoimittaja. #innovaatioseteli https://lnkd.in/gYaa89G

ETEENPÄIN - AINA🔥

Muistetaan pitää pyörät pyörimässä ja rakentaa tulevaisuutta Korona-toimien ohella: siten voimme parhaiten auttaa Suomea yhdessä eteenpäin 💪

PK-yrittäjä: kirjoitimme sinulle kattavan paketin innovaatiosetelistä: https://www.kreapal.fi/ajankohtaista/innovaatioseteli/ #innovaatioseteli

Kun meille sanotaan, että ottakaa fyysistä etäisyyttä, niin otetaan myös henkistä läheisyyttä. Nyt tarvitaan sellaista ajattelua, että minä en ole tässä yksin vaan me olemme joukolla. Toinen toistaan tukemassa.

https://yle.fi/uutiset/3-11254262?utm_source=twitter-share&utm_medium=social

Ajankohtaista

Palvelumuotoilu etäkoulutuksena?

29.3.2020

Palvelumuotoilu etäkoulutuksena? Palvelumuotoilu (service design) on ajattelu- ja työtapa, joka osallistaa palveluiden...

Jatka lukemista

Liiketoiminnan kehitysrahoitus häiriötilanteissa

18.3.2020

Liiketoiminnan kehitysrahoitus häiriötilanteissa on Business Finlandin 17.3.2020 julkaisema palvelu Suomessa toimiville PK-ja...

Jatka lukemista

Innovaatioseteli

16.3.2020

Innovaatioseteli on Business Finlandin vakiintunutta liiketoimintaa harjoittaville ja kansainvälistä kasvupotentiaalia...

Jatka lukemista

Yhteystiedot

Meitä kiinnostaa kuulla sinusta!

Ota yhteyttä - keskustellaan.

Kuuntelemme sinua ja organisaatiosi tarpeita. Kerromme myös reilusti, jos emme ole organisaatiollesi paras mahdollinen kumppani – ja ehdotamme sopivampia tekijöitä.

Lisätietoja

Veikko on yrityksen perustaja, liiketoimintamuotoilija ja palvelumuotoilija, jonka kaikessa tekemisessä painottuu arvon tasapainoinen tuottaminen kolmella tasolla: asiakkaiden, työntekijöiden ja omistajien. Hän on johtanut lukuisia liiketoiminta- ja palvelumuotoiluhankkeita niin yksityisellä kuin julkisellakin sektorilla, sekä asiakaskokemuksen kehittämistä merkittävässä suomalaisessa konsernissa. BBA, MBA ja HHJ -tutkintojen lisäksi Veikko on opiskellut palvelumuotoilua kolmessa suomalaisessa korkeakoulussa, sekä liiketoimintamuotoilua TU Delft:issä. Veikko ei toista vain muiden ajatuksia, vaan ottaa aktiivisesti kantaa liiketoimintalähtöisen muotoilun kehitykseen Suomessa: kehittäen ja visualisoiden uusia konsepteja, työkaluja ja menetelmiä.

Veikko on kysytty esiintyjä erilaisissa palvelumuotoilun, asiakaskokemuksen ja markkinoinnin tapahtumissa ja seminaareissa. Häntä kiitetään erityisesti kyvystään oivalluttaa isoja kokonaisuuksia tavalla, joka puhuttelee niin organisaatioiden ylintä johtoa kuin työntekijöitäkin. Veikko on innostaja ja tekijä, jonka koulutuksissa, työpajoissa ja muotoiluprojekteissa syntyy oivalluksia ja tuloksia – aina rennossa hengessä.

Veikko Törrönen

Perustaja
Liiketoimintamuotoilija
Palvelumuotoilija

Veikon korkea ammattitaito, kokemus ja aito halu ymmärtää liiketoimintaamme on hyvän yhteistyömme perusta. Hän on utelias ja kunnianhimoinen valmentaja, joka ei koskaan päästä meitä helpolla: yhteinen valmistautuminen työpajoihin ja selkeä seuranta ovat antaneet eväät aikaansaavalle työskentelylle. Yhteistyö KREAPALin kanssa on auttanut meitä kirkastamaan konsernin yhteistä asiakaskokemuksen tahtotilaa, ottamaan oikeita askeleita, tarjonnut käytännön työkaluja ja selkeyttänyt tekemistämme jatkuvasti muuttuvassa työelämässä. Henkilökohtaisesti olen saanut myös kasvaa ihmisenä Veikon kanssa työskennellessäni. Lämmin kiitos ja vahva suositus!

Hanna-Kaisa Hynni
Asiakaskokemusjohtaja, VMP Oyj