OTA YHTEYTTÄ >

KREAPAL BLOGI

Vinkkejä ja uusia näkökulmia liiketoimintamuotoilusta, palvelumuotoilusta ja asiakaskokemuksesta.

Tilaa uutiskirje TÄSTÄ

Yrityksen strategia 2020-luvulla? Tällainen sen tulisi olla

19.2.2020   |   Veikko Törrönen

Yrityksen strategia 2020-luvulla? Millainen sen tulisi olla? Miksi nykyinen strategiamme ei ohjaa tekemistämme tiimi- ja yksilötasolla? Miten voisimme hyödyntää asiakasymmärrystä strategiatyössämme? Miten voisimme osallistaa koko henkilöstömme strategiaprosessiin? Miten voisimme rakentaa strategian, joka auttaa kohdistamaan energiamme ja resurssimme yhdessä valittuun suuntaan?

Törmäämme edellä esitettyihin kysymyksiin jatkuvasti. Miksi? Mikä strategiatyössä on muuttunut viime vuosien aikana? Miksi törmäämme näihin haasteisiin juuri nyt?

 

Kuulostaako tutulta?

  • Strategia ei ohjaa tekemistänne: energianne ja resurssinne kohdistuvat eri suuntiin.
  • Strategianne on kompleksinen: henkilöstönne ei ymmärrä tai muista sitä.
  • Haluaisitte hyödyntää asiakasymmärrystä tulevassa strategiatyössä, mutta ette oikein tiedä miten se kannattaisi tehdä.
  • Haluaisitte osallistaa henkilöstönne strategiaprosessiin, mutta ette tiedä miten se kannattaisi tehdä.

 

Maailma muuttuu, mutta strategiatyö elää menneessä: se kehitetään edelleen johtoryhmän kanssa ”ruotsinlaivalla” tai ”rukanmökillä” – kaukana asiakkaista ja työntekijöistä. Tämä johtaa ongelmiin aikakaudella, jossa valta on siirtynyt yrityksiltä lopullisesti ihmisille.

 

Valta on siirtynyt ihmisille

Ainakin osa teistä muistaa ala-asteelta tarinan Kopernikuksesta. Nikolas Kopernikus oli pappi, matemaatikko, talous- ja tähtitieteilijä, joka järisytti 1500-luvulla yhteiskuntaa esittämällä teorian, jonka mukaan maapallo ei olekaan maailmankaikkeuden keskipiste, vaan elämme aurinkokunnassa, jonka keskipiste on aurinko – ja maa on yksi aurinkoa kiertävistä planeetoista.

Yhtä valtava muutos on tapahtunut työelämässä: kaiken keskipisteenä ei enää olekaan sinun, minun tai kenenkään muun yritys, vaan ihminen. Kiristyvä globaali kilpailu pitää huolen siitä, että asiakkaalla on aina vara valita mistä hän ostaa tuotteensa ja palvelunsa. Sama koskee talentteja: heillä on vara valita missä yrityksessä työskentelevät – ja millaisen painoarvon työlle antavat. Valta on siirtynyt organisaatioilta ihmisille.

 

yrityksen strategia

 

Maailma muuttuu, mutta strategiatyö elää menneessä: se kehitetään edelleen johtoryhmän kanssa ”ruotsinlaivalla” tai ”rukanmökillä” – kaukana asiakkaista ja työntekijöistä. Tämä johtaa ongelmiin aikakaudella, jossa valta on siirtynyt yrityksiltä lopullisesti ihmisille.

 

Työntekijät, yrityksen eri tasoilla, eivät ymmärrä, tunne tai muista organisaatioidensa strategiaa. Itseohjautuvuuden aikakaudella tämä johtaa säntäilyyn ja toiminnan tehottomuuteen – ja aiheuttaa ongelmia monilla tasoilla.

 

Perinteinen strategiatyö on rikki

Edellä esitetty ei ole vain teoriaa. Kokemuksemme ja kotimaisen tutkimustiedon mukaan perinteinen strategiatyö on todellakin rikki: yrityksensä strategian kykenee kommunikoimaan 2% työntekijöistä, 8% keskijohdosta ja 13% ylimmästä johdosta. Suurin osa työntekijöistä, yrityksen eri tasoilla, ei siis ymmärrä, tunne tai muista työnantajansa strategiaa. Koska yhteinen suunta on epäselvä, tämä johtaa säntäilyyn ja toiminnan tehottomuuteen – ja aiheuttaa ongelmia monilla tasoilla  (kuva vasemmalla).

 

yrityksen strategia

 

2020-luvun yrityksen strategia on ihmislähtöinen ja tehtäväkeskeinen

2020-luvulla yrityksen strategia on ihmislähtöinen ja tehtäväkeskeinen. Prosessi osallistaa sekä työntekijä- että asiakasymmärryksen mukaan prosessin. Osallistamisella varmistetaan strategian:

  • Ihmislähtöisyys: Strategia on yhdessä synnytetty – ja se tuottaa arvoa omistajan lisäksi myös  työntekijöille ja asiakkaille. Se on helppo ymmärtää, muistaa ja kommunikoida edelleen uusille työntekijöille, sidosryhmille, asiakkaille jne.
  • Tehtäväkeskeisyys: Se kertoo, mitä yritys tekee – ja yhtä tärkeänä osa-alueena sen, mitä yritys ei tee.

 

Ihmislähtöinen ja tehtäväkeskeinen strategia synnytetään yhdessä. Yhteiskehittämisellä synnytetään sitoutumista yhteiseen suuntaan sekä varmistetaan sisäisten ja ulkoisten mahdollisuuksien tehokkaampi kohdentuminen. Ihmislähtöinen ja tehtäväkeskeinen strategia auttaa kohdistamaan energiat ja resurssit yhdessä valittuun suuntaan.

 

Ihmislähtöinen ja tehtäväkeskeinen strategia mahdollistaa itseohjautuvuuden: tiimit ja yksilöt kykenevät tekemään itsenäisesti päätöksiä tavalla, joka kohdistaa energiat ja resurssit yhdessä valittuun suuntaan.

 

Kuulostaisiko paremmalta?

  • Hyödynnätte asiakas- ja työntekijäymmärryksestä nousseet mahdollisuudet kilpailuedun rakentamiseen strategiatyössänne.
  • Valjastatte organisaationne keskeiset vahvuudet, ydinosaamiset ja mahdollisuudet organisaation yhteiseksi asiakkaalle arvoa tuottavaksi strategiaksi.
  • Kuulette asiakkaitanne ja henkilöstöänne uudella tavalla ja opitte organisaationa suuntaamaan ajattelua asiakkaille ja henkilöstölle tuottavaan arvoon.
  • Osallistatte henkilöstöä sitouttaen ja motivoiden heidät samalla yhteiseen strategiseen suuntaan ja jatkon toimenpiteisiin.
  • Konkretisoitte roolit ja vastuut strategian jalkauttamisessa – sekä parannatte esimiesten kyvykkyyttä johtaa muutosta.
  • Nopeutatte strategian toiminnallistamista osaksi arkea.

 

Yrityksen strategia modernilla ja osallistavalla tavalla?

Jos haluat saada oivaltaa miten yrityksen strategia luodaan osallistavalla ja modernilla tavalla, lataa oppaamme TÄSTÄ.
yrityksen strategia

tai osallistua maksuttomaan webinaariimme TÄSTÄ.
yrityksen strategia

 

Käytännön tuloksia

Voit tutustua huikeisiin asiakastarinoihimme TÄSTÄ.

 

Yrityksen strategia työn alla?

Varaa kalenteristani sinulle sopivin 1h ajankohta ja vaihdetaan ajatuksia aiheesta. Yhdessä vietetty tunti tuottaa takuulla isoja oivalluksia – aina rennossa hengessä😀✌️

Asiakasarvon tuottaminen

Jos kalenterista ei löydy sinulle sopivaa ajankohtaa, voit aina soittaa tai laittaa sähköpostia. Yhteystiedot TÄSTÄ linkistä.

 

Kirjoittaja Veikko Törrönen on intohimoinen liiketoimintamuotoilija, palvelumuotoilija, valmentaja ja KREAPAL DESIGN Oy:n perustaja.

FacebookTwitterLinkedIn

ASIAKASTARINA | Asiakaskokemuksen johtaminen julkisella sektorilla | Case VSSHP https://www.kreapal.fi/asiakasreferenssi/asiakaskokemuksen-johtaminen-julkisella-sektorilla/ #cx #asiakaskokemus #strategia #sote

Yrityksen strategia 2020-luvulla? Tällainen sen tulisi olla✔️ https://www.kreapal.fi/blogi/yrityksen-strategia-2020-luvulla/ #strategia #johtaminen #liiketoimintamuotoilu

Muotoiluajattelu taipuu moneen: asiakastarinoita vuosilta 2017-2022✔️ https://www.kreapal.fi/blogi/palvelumuotoilu-esimerkkeja/ #liiketoimintamuotoilu #palvelumuotoilu #cx

PALVELUMUOTOILU | Asiakastarina palvelutarjonnan muotoilusta: https://www.kreapal.fi/asiakasreferenssi/palvelumuotoilu-selkeytti/ #palvelumuotoilu #asiakaskokemus #cx #kauppakamari #helsinginseudunkauppakamari 😄🙌

Sinisen meren strategia – 6 keinoa päästä pois punaiselta mereltä https://www.kreapal.fi/blogi/sinisen-meren-strategia/ #liiketoimintamuotoilu #strategia #palvelumuotoilu #cx

Ajankohtaista

ELY-konsultointi aka yrityksen kehittämispalvelut

4.4.2022

ELY-konsultointi, joka tunnetaan myös nimellä yrityksen kehittämispalvelut, on PK-yritysten liiketoiminnan kehittämiseen...

Jatka lukemista

Ihmislähtöinen strategia paikallislehdelle – projektimme Suomen Lehdistön julkaisussa!

14.9.2021

Toteutimme kevään 2021 aikana ihmislähtöisen strategiaprojektin Kangasalan Sanomille - tutustu...

Jatka lukemista

Palvelumuotoilun opas – versio 2.0 julkaistu!

24.8.2021

  Uusi palvelumuotoilun opas on julkaistu! Oppaassa käydään käytännönläheisesti läpi mitä on...

Jatka lukemista

Yhteystiedot

Autamme SINUA onnistumaan.

Ota yhteyttä matalalla kynnyksellä!

Innostuitko kehittämään tekemistänne asiakaslähtöisesti? Mahtavaa! Soita Veikolle ja saat sparrausta heti: 040 7055 810.

Jos kirjoitat mieluummin, lähetä viesti niin olemme sinuun yhteydessä pikimmiten.

  • Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.
Lisätietoja

Veikko on yrityksen perustaja, liiketoimintamuotoilija ja palvelumuotoilija, jonka kaikessa tekemisessä painottuu arvon tasapainoinen tuottaminen kolmella tasolla: asiakkaiden, työntekijöiden ja omistajien. Hän on johtanut lukuisia liiketoiminta- ja palvelumuotoiluhankkeita niin yksityisellä kuin julkisellakin sektorilla, sekä asiakaskokemuksen kehittämistä merkittävässä suomalaisessa konsernissa. BBA, MBA ja HHJ -tutkintojen lisäksi Veikko on opiskellut palvelumuotoilua kolmessa suomalaisessa korkeakoulussa, sekä liiketoimintamuotoilua TU Delft:issä. Veikko ei toista vain muiden ajatuksia, vaan ottaa aktiivisesti kantaa liiketoimintalähtöisen muotoilun kehitykseen Suomessa: kehittäen ja visualisoiden uusia konsepteja, työkaluja ja menetelmiä.

Veikko luennoi yliopistolla ja on kysytty esiintyjä erilaisissa palvelumuotoilun, asiakaskokemuksen ja markkinoinnin tapahtumissa ja seminaareissa. Häntä kiitetään erityisesti kyvystään oivalluttaa isoja kokonaisuuksia tavalla, joka puhuttelee niin organisaatioiden ylintä johtoa kuin työntekijöitäkin. Veikko on innostaja ja tekijä, jonka koulutuksissa, työpajoissa ja muotoiluprojekteissa syntyy oivalluksia ja tuloksia – aina rennossa hengessä.

Veikko Törrönen

Perustaja
Liiketoimintamuotoilija
Palvelumuotoilija

Veikon korkea ammattitaito, kokemus ja aito halu ymmärtää liiketoimintaamme on hyvän yhteistyömme perusta. Hän on utelias ja kunnianhimoinen valmentaja, joka ei koskaan päästä meitä helpolla: yhteinen valmistautuminen työpajoihin ja selkeä seuranta ovat antaneet eväät aikaansaavalle työskentelylle.

Yhteistyö KREAPALin kanssa on auttanut meitä kirkastamaan konsernin yhteistä asiakaskokemuksen tahtotilaa, ottamaan oikeita askeleita, tarjonnut käytännön työkaluja ja selkeyttänyt tekemistämme jatkuvasti muuttuvassa työelämässä. Henkilökohtaisesti olen saanut myös kasvaa ihmisenä Veikon kanssa työskennellessäni. Lämmin kiitos ja vahva suositus!

Hanna-Kaisa Hynni
Asiakaskokemusjohtaja, VMP Oyj

ASIAKASKOKEMUKSEN KEHITTÄMINEN JA JOHTAMINEN

ILMOITTAUDU WEBINAARIIN TÄSTÄ!