OTA YHTEYTTÄ >

KREAPAL BLOGI
Vinkkejä ja uusia näkökulmia liiketoimintamuotoilusta, palvelumuotoilusta ja asiakaskokemuksesta.

Tilaa uutiskirje TÄSTÄ

Yrityksen strategia 2020-luvulla? Tällainen sen tulisi olla

19.2.2020   |   Veikko Törrönen

Yrityksen strategia 2020-luvulla? Millainen sen tulisi olla? Miksi nykyinen strategiamme ei ohjaa tekemistämme tiimi- ja yksilötasolla? Miten voisimme hyödyntää asiakasymmärrystä strategiatyössämme? Miten voisimme osallistaa koko henkilöstömme strategiaprosessiin? Miten voisimme rakentaa strategian, joka auttaa kohdistamaan energiamme ja resurssimme yhdessä valittuun suuntaan?

Törmäämme edellä esitettyihin kysymyksiin jatkuvasti. Miksi? Mikä strategiatyössä on muuttunut viime vuosien aikana? Miksi törmäämme näihin haasteisiin juuri nyt?

 

Maailma muuttuu, mutta strategiatyö elää menneessä: se kehitetään edelleen johtoryhmän kanssa ”ruotsinlaivalla” tai ”rukanmökillä” – kaukana asiakkaista ja työntekijöistä. Tämä johtaa ongelmiin aikakaudella, jossa valta on siirtynyt yrityksiltä lopullisesti ihmisille.

 

Valta on siirtynyt ihmisille

Ainakin osa teistä muistaa ala-asteelta tarinan Kopernikuksesta. Nikolas Kopernikus oli pappi, matemaatikko, talous- ja tähtitieteilijä, joka järisytti 1500-luvulla yhteiskuntaa esittämällä teorian, jonka mukaan maapallo ei olekaan maailmankaikkeuden keskipiste, vaan elämme aurinkokunnassa, jonka keskipiste on aurinko – ja maa on yksi aurinkoa kiertävistä planeetoista.

Yhtä valtava muutos on tapahtunut työelämässä: kaiken keskipisteenä ei enää olekaan sinun, minun tai kenenkään muun yritys, vaan ihminen. Kiristyvä globaali kilpailu pitää huolen siitä, että asiakkaalla on aina vara valita mistä hän ostaa tuotteensa ja palvelunsa. Sama koskee talentteja: heillä on vara valita missä yrityksessä työskentelevät – ja millaisen painoarvon työlle antavat. Valta on siirtynyt organisaatioilta ihmisille.

 

yrityksen strategia

 

Maailma muuttuu, mutta strategiatyö elää menneessä: se kehitetään edelleen johtoryhmän kanssa ”ruotsinlaivalla” tai ”rukanmökillä” – kaukana asiakkaista ja työntekijöistä. Tämä johtaa ongelmiin aikakaudella, jossa valta on siirtynyt yrityksiltä lopullisesti ihmisille.

 

Työntekijät, yrityksen eri tasoilla, eivät ymmärrä, tunne tai muista organisaatioidensa strategiaa. Itseohjautuvuuden aikakaudella tämä johtaa säntäilyyn ja toiminnan tehottomuuteen – ja aiheuttaa ongelmia monilla tasoilla.

 

Perinteinen strategiatyö on rikki

Edellä esitetty ei ole vain teoriaa. Kokemuksemme ja kotimaisen tutkimustiedon mukaan perinteinen strategiatyö on todellakin rikki: yrityksensä strategian kykenee kommunikoimaan 2% työntekijöistä, 8% keskijohdosta ja 13% ylimmästä johdosta. Suurin osa työntekijöistä, yrityksen eri tasoilla, ei siis ymmärrä, tunne tai muista työnantajansa strategiaa. Koska yhteinen suunta on epäselvä, tämä johtaa säntäilyyn ja toiminnan tehottomuuteen – ja aiheuttaa ongelmia monilla tasoilla  (kuva vasemmalla).

 

yrityksen strategia

 

2020-luvun yrityksen strategia on ihmislähtöinen ja tehtäväkeskeinen

2020-luvulla yrityksen strategia on ihmislähtöinen ja tehtäväkeskeinen. Prosessi osallistaa sekä työntekijä- että asiakasymmärryksen mukaan prosessin. Osallistamisella varmistetaan strategian:

  • Ihmislähtöisyys: Strategia on yhdessä synnytetty – ja se tuottaa arvoa omistajan lisäksi myös  työntekijöille ja asiakkaille. Se on helppo ymmärtää, muistaa ja kommunikoida edelleen uusille työntekijöille, sidosryhmille, asiakkaille jne.
  • Tehtäväkeskeisyys: Se kertoo, mitä yritys tekee – ja yhtä tärkeänä osa-alueena sen, mitä yritys ei tee.

 

Ihmislähtöinen ja tehtäväkeskeinen strategia synnytetään yhdessä. Yhteiskehittämisellä synnytetään sitoutumista yhteiseen suuntaan sekä varmistetaan sisäisten ja ulkoisten mahdollisuuksien tehokkaampi kohdentuminen. Ihmislähtöinen ja tehtäväkeskeinen strategia auttaa kohdistamaan energiat ja resurssit yhdessä valittuun suuntaan.

 

Ihmislähtöinen ja tehtäväkeskeinen strategia mahdollistaa itseohjautuvuuden: tiimit ja yksilöt kykenevät tekemään itsenäisesti päätöksiä tavalla, joka kohdistaa energiat ja resurssit yhdessä valittuun suuntaan.

 

Tavoitteena itseohjautuvuus

Yhteisen strategiatyön  lopputuloksena syntyvä ihmislähtöinen ja tehtäväkeskeinen strategia mahdollistaa itseohjautuvuuden: tiimit ja yksilöt kykenevät tekemään itsenäisesti päätöksiä tavalla, joka kohdistaa energiat ja resurssit yhdessä valittuun suuntaan.

 

yrityksen strategia

 

Keinona liiketoimintamuotoilu

Liiketoimintamuotoilu on muotoiluajattelua hyödyntävä, ihmisiä kokonaisvaltaisesti huomioiva osallistava työtapa liiketoiminnan strategisen tason kehittämiseen. Se yhdistää luontaisesti yrityksen strategian ja ihmisten tarpeet. Jos haluat tutustua aiheeseen syvemällä tasolla, voit osallistua verkkokurssillemme tästä – tai voit ladata oppaamme tästä.

 

Liiketoimintamuotoilu on ratkaisu muun muassa näihin tilanteisiin

  • Strategia ei ohjaa tekemistänne: energianne ja resurssinne kohdistuvat eri suuntiin.
  • Strategianne on kompleksinen: henkilöstönne ei ymmärrä tai muista sitä.
  • Organisaationne visio, missio, arvot tai koko strategia kaipaavat uudistusta ja selkeää suuntaa.
  • Liiketoimintamallinne kaipaa uudistusta, mutta ette oikein tiedä mitä pitäisi tehdä.
  • Haluatte hyödyntää asiakasymmärrystä tulevassa strategiatyössä, mutta ette oikein tiedä miten se kannattaisi tehdä.
  • Haluatte osallistaa henkilöstönne strategiaprosessiin, mutta ette tiedä miten se kannattaisi tehdä.
  • Haluatte osallistaa henkilöstönne sisäisten toimintamallien kehittämiseen, mutta ette tiedä miten se kannattaisi tehdä.

 

Näin investointi liiketoimintamuotoiluun tuottaa tulosta

  • Hyödynnätte asiakas- ja työntekijäymmärryksestä nousseet mahdollisuudet kilpailuedun rakentamiseen strategiatyössänne.
  • Valjastatte organisaationne keskeiset vahvuudet, ydinosaamiset ja mahdollisuudet organisaation yhteiseksi asiakkaalle arvoa tuottavaksi strategiaksi.
  • Kuulette asiakkaitanne ja henkilöstöänne uudella tavalla ja opitte organisaationa suuntaamaan ajattelua asiakkaille ja henkilöstölle tuottavaan arvoon.
  • Osallistatte henkilöstöä sitouttaen ja motivoiden heidät samalla yhteiseen strategiseen suuntaan ja jatkon toimenpiteisiin.
  • Konkretisoitte roolit ja vastuut strategian jalkauttamisessa – sekä parannatte esimiesten kyvykkyyttä johtaa muutosta.
  • Nopeutatte strategian toiminnallistamista osaksi arkea.

 

Haluatko oppia lisää?

Tässä noin tunnin kestävässä maksuttomassa webinaarissa avaamme mitä on liiketoimintamuotoilu, kerromme miksi se sopii menetelmänä tähän hetkeen sekä tarjoamme sinulle valmiudet liiketoimintamuotoiluun.

liiketoimintamuotoilun webinaari

 

Varaa kalentereistamme sinulle sopivin 1h ajankohta. Lähetämme sinulle kutsun etätapaamiseen, jossa tehdään yhdessä suunnitelma yrityksesi strategian muotoiluun! Dokumentoimme lopputuloksen, lähetämme sen tapaamisen jälkeen sähköpostiisi – ja teemme halutessasi yhteistyöehdotuksen suunnitelman toteutuksessa kanssanne.

Suositteluasteemme NPS (Net Promoter Score) > 95!  Yhdessä vietetty tunti tuottaa takuulla isoja oivalluksia – aina rennossa hengessä😀✌️

Veikko Törrönen
Varaa aika etätapaamiseen

Jos kalentereistamme ei löydy sinulle sopivaa ajankohtaa, meille voi aina soittaa tai laittaa sähköpostia. Yhteystiedot TÄSTÄ linkistä.

Kirjoittaja Veikko Törrönen on intohimoinen liiketoimintamuotoilija, palvelumuotoilija, valmentaja ja KREAPAL DESIGN Oy:n perustaja.

FacebookTwitterLinkedIn

Asiakaskokemuksen johtaminen https://www.kreapal.fi/blogi/asiakaskokemuksen-johtaminen/ #cx #asiakaskokemus

UUSI BLOGIKIRJOITUS | Asiakasarvon tuottaminen ❤️ palvelumuotoilu: https://www.kreapal.fi/blogi/asiakasarvon-tuottaminen-ja-palvelumuotoilu/ #palvelumuotoilu #asiakaskokemus #asiakasarvo

Palkkaamme palvelumuotoilijan Tampereelle HETI sopivan löydyttyä - saa jakaa😄🔥https://www.kreapal.fi/ajankohtaista/palkkaamme-palvelumuotoilijan/ #palvelumuotoilu #työpaikka #cx #tampere

LIVE-VETO: Palvelumuotoilu käytännön keinona paremman asiakaskokemuksen tuottamiseen😄🙌 https://youtu.be/AoMNLB3-PQs #palvelumuotoilu #cx

Ajankohtaista

Palvelumuotoilijan työpaikka tarjolla Tampereella 🔥🚀

26.11.2021

Palvelumuotoilijan työpaikka tarjolla! Olemme valinneet kasvun tien – ja etsimme jatkuvasti joukkoomme uusia intohimoisia...

Jatka lukemista

Palkkaamme palvelumuotoilijan Tampereelle heti sopivan löydyttyä❤️

1.10.2021

Palkkaamme palvelumuotoilijan Tampereelle heti sopivan löydyttyä❤️ Jos olet alan osaaja, tutustu tähän melko viileeseen...

Jatka lukemista

Ihmislähtöinen strategia paikallislehdelle – projektimme Suomen Lehdistön julkaisussa!

14.9.2021

Toteutimme kevään 2021 aikana ihmislähtöisen strategiaprojektin Kangasalan Sanomille - tutustu...

Jatka lukemista

Yhteystiedot

Autamme SINUA onnistumaan!

Ota reippaasti yhteyttä.

Autamme SINUA ja yritystäsi kiteyttämään asiakaslähtöisen strategian, palvelun tai konseptin – ja konkretisoimaan sen tuoman muutoksen käytännön tekemiseksi.

  • Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.
Lisätietoja

Veikko on yrityksen perustaja, liiketoimintamuotoilija ja palvelumuotoilija, jonka kaikessa tekemisessä painottuu arvon tasapainoinen tuottaminen kolmella tasolla: asiakkaiden, työntekijöiden ja omistajien. Hän on johtanut lukuisia liiketoiminta- ja palvelumuotoiluhankkeita niin yksityisellä kuin julkisellakin sektorilla, sekä asiakaskokemuksen kehittämistä merkittävässä suomalaisessa konsernissa. BBA, MBA ja HHJ -tutkintojen lisäksi Veikko on opiskellut palvelumuotoilua kolmessa suomalaisessa korkeakoulussa, sekä liiketoimintamuotoilua TU Delft:issä. Veikko ei toista vain muiden ajatuksia, vaan ottaa aktiivisesti kantaa liiketoimintalähtöisen muotoilun kehitykseen Suomessa: kehittäen ja visualisoiden uusia konsepteja, työkaluja ja menetelmiä.

Veikko luennoi yliopistolla ja on kysytty esiintyjä erilaisissa palvelumuotoilun, asiakaskokemuksen ja markkinoinnin tapahtumissa ja seminaareissa. Häntä kiitetään erityisesti kyvystään oivalluttaa isoja kokonaisuuksia tavalla, joka puhuttelee niin organisaatioiden ylintä johtoa kuin työntekijöitäkin. Veikko on innostaja ja tekijä, jonka koulutuksissa, työpajoissa ja muotoiluprojekteissa syntyy oivalluksia ja tuloksia – aina rennossa hengessä.

Veikko Törrönen

Perustaja
Liiketoimintamuotoilija
Palvelumuotoilija

Veikon korkea ammattitaito, kokemus ja aito halu ymmärtää liiketoimintaamme on hyvän yhteistyömme perusta. Hän on utelias ja kunnianhimoinen valmentaja, joka ei koskaan päästä meitä helpolla: yhteinen valmistautuminen työpajoihin ja selkeä seuranta ovat antaneet eväät aikaansaavalle työskentelylle. Yhteistyö KREAPALin kanssa on auttanut meitä kirkastamaan konsernin yhteistä asiakaskokemuksen tahtotilaa, ottamaan oikeita askeleita, tarjonnut käytännön työkaluja ja selkeyttänyt tekemistämme jatkuvasti muuttuvassa työelämässä. Henkilökohtaisesti olen saanut myös kasvaa ihmisenä Veikon kanssa työskennellessäni. Lämmin kiitos ja vahva suositus!

Hanna-Kaisa Hynni
Asiakaskokemusjohtaja, VMP Oyj

Lisätietoja

Olen liiketoiminta- ja palvelumuotoilun ammattilainen, jolla on vahva kokemus B2C-liiketoiminnan kehittämisestä sekä operatiivisella että strategisella tasolla.  Olen johtanut yhtä merkittävän suomalaisen konsernin liiketoiminta-alueista. Urallani olen ollut vastuussa lukuisista erikokoisista muutosprojekteista eri toimialoilla.

Koulutukseltani olen  ekonomi ja opiskelen tällä hetkellä diplomi-insinööriksi. Olen suorittanut palvelu- ja liiketoimintamuotoilun opintoja yliopistossa ja erilaisilla kursseilla sekä osallistunut Clayton Christensenin disruptiiviseninnovaation opintoihin Harvardissa. Olen ikuinen opiskelija: innostun uuden oppimisesta työssä ja vapaa-ajalla.

Minua kuvaillaan energiseksi ja innovatiiviseksi kehittäjäksi, jolla on kyky yhdistää empatia, mahdollisuudet ja liiketoiminnan tuloksellisuus.  Uskon vahvasti ihmislähtöiseen liiketoimintaan ja sen tuomiin mahdollisuuksiin missä tahansa yrityksessä. Inspiroidun liiketoiminnan kokonaisvaltaisesta kehittämisestä muotoilun keinoin.

 

 

 

Anna Mari Koutroukides

Liiketoimintamuotoilija
Palvelumuotoilija

Anna Marissa yhdistyvät laaja kokemus eri toimialoilta ja eri positioista, lempeä uteliaisuus sekä tahto tehdä työt hyvin. Asiakkaalle tämä näkyy niin, että hän tuo rohkeasti itsensä ja koko osaamisensa tapaamiseen, perusteellisesti valmistautuneena. Tämä ei nimittäin ole aina itsestäänselvyys.

Työpajoissa Anna Mari auttoi ideoimaan ja konseptoimaankokonaisuuksia, joita emme muuten olisi saaneet aikaiseksi. Jotkut ideoivat laatikon sisällä, toiset laatikon ulkopuolella – Anna Mari auttoi yhdistämään nuo kaksi ajattelutapaa.

Kati Björninen
Yrittäjä

Lisätietoja

Etsimme jatkuvasti seuraavaa kovaa liiketoimintamuotoilun tai palvelumuotoilun osaajaa tiimiimme Tampereelle.

Tunnistatko itsesi tästä:

  • Minulla on Can do- asennetta – ja isosti intohimoa liiketoimintalähtöisen muotoilijan työhön✔️
  • Minulla on jo osaamista toteuttaa palvelumuotoiluprojekteja, joista asiakkaat puhuvat pelkkää hyvää✔️
  • Minulla on halua hankkia myös itsenäisesti uusia projekteja (saat meiltä jatkuvasti uusia myyntimahdollisuuksia)✔️
  • Asun Tampereella – tai lähiseudulla✔️

Jos vastauksesi ylläoleviin on 4x✔️ – lue lisää TÄSTÄ.

 

Sinä❤️

Etsimme jatkuvasti seuraavaa kovaa liiketoimintamuotoilun tai palvelumuotoilun osaajaa tiimiimme Tampereelle.

Tunnistatko itsesi tästä:

  • Minulla on Can do- asennetta – ja isosti intohimoa liiketoimintalähtöisen muotoilijan työhön✔️
  • Minulla on jo osaamista toteuttaa palvelumuotoiluprojekteja, joista asiakkaat puhuvat pelkkää hyvää✔️
  • Minulla on halua hankkia myös itsenäisesti uusia projekteja (saat meiltä jatkuvasti uusia myyntimahdollisuuksia)✔️
  • Asun Tampereella – tai lähiseudulla✔️

Jos vastauksesi ylläoleviin on 4x✔️ – lue lisää TÄSTÄ.

Veikko Törrönen
Perustaja, KREAPAL DESIGN OY

PALVELUMUOTOILU & LIIKETOIMINTAMUOTOILU

UUDET OPPAAT