Asiakaskokemus ratkaisee yrityksesi tulevan menestyksen!
15.8.2017 | Veikko Törrönen
Asiakaskokemus ratkaisee yrityksesi tulevan menestyksen! Asiakaskokemuksen merkitys kilpailuedun kasvattajana on noussut tasaisesti vuosi vuodelta. Jo vuonna 2014 kansainvälinen tutkimusyhtiö Gartner paljasti, että 89 % Fortune 500 yrityksistä kilpailee vuonna 2016 pääosin asiakaskokemuksella (linkki). Teimme aiheesta Asiakaskokemus Suomessa 2017 -tutkimuksen huhti-toukokuussa: Suomessa vastaava luku oli 73%.
Mitä kilpailuedun rakentaminen asiakaskokemuksella käytännössä vaatii? Asiaan ei ole yhtä ainoaa ratkaisua, vaan tuottavimpien toimenpiteiden kirjo riippuu yrityksesi toimialasta, kilpailutilanteesta, strategisista päätöksistä jne. Alla esimerkkejä toimenpiteistä, jotka edistävät kilpailuedun rakentamisesta asiakaskokemuksella – esimerkkejä, jotka pätevät alalla kuin alalla:
- Asiakkaiden reaaliaikainen kuunteleminen ja heidän tarpeidensa syvempi ymmärtäminen – keitä ovat asiakkaamme ja millaisia heidän tarpeensa ovat nyt ja tulevaisuudessa.
- Kerätyn asiakasdatan tulkitseminen ja hyödyntäminen parempien liiketoimintapäätösten tueksi.
- Uusien tuotteiden ja palveluiden innovointi yhdessä henkilöstön, asiakkaiden ja muiden sidosryhmien kanssa.
- Siirtyminen suljettujen ovien takana tapahtuvasta suunnittelusta kohti avointa dialogia ja yhteisiä rajapintoja asiakkaiden kanssa.
- Työntekijöiden aktiivisempi osallistaminen ja vastuuttaminen yrityksen toimintaan eri tasoilla.
- Asiakkaiden tulevaisuuden toimintamallien tunnistaminen – miten meidän tulisi kehittää strategiaamme vastaamaan asiakkaidemme muuttuvia arvoketjuja.
Asiakaskokemus on merkityksen synnyttämistä asiakkaalle läpi koko asiakkuuden elinkaaren.
Miksi juuri asiakaskokemus ratkaisee?
Miksi juuri asiakaskokemus? Mitä tapahtui hinnalle, tuotteelle ja brändille kilpailuetuina? Miksi ne eivät enää toimi? Lyhyt kiteytys aiheesta:
- Pelkillä tuotteilla on vaikea rakentaa pysyvää kilpailuetua, koska ne ovat nopeasti kilpailijoiden kopiotavissa.
- Pelkällä hinnalla kilpaileminen ei toimi, koska aina löytyy vielä sisukkaampi hinnanpolkija.
- Brändillä voidaan edelleen rakentaa emotionaalista lisäarvoa, mutta synnytetyt mielikuvat rapisevat nopeasti, mikäli mielikuvaa ei lunasteta arjen teoissa.
- Asiakaskokemus rakentuu yrityksen uniikista kulttuurista ja tavasta toimia yhteisesti asiakkaan eduksi. Näitä kilpailijanne eivät pysty koskaan kopioimaan.
Asiakaskokemus rakentuu yrityksen uniikista kulttuurista ja tavasta toimia yhteisesti asiakkaan eduksi. Kilpailijanne voivat polkea hintojanne, kopioida tuotteitanne, jäljitellä yksittäisiä toimintamallejanne tai jopa rekrytoida avainosaajianne, mutta he eivät koskaan pysty kopioimaan kulttuurianne ja tapaanne toimia. Ne rakentuvat syvälle yrityksenne DNA:han.
4 tapaa, joilla voimme auttaa sinua heti
1️⃣ Haluatko konkreettisia ohjeita asiakaskokemuksen johtamiseen ja kehittämiseen?
Lataa palvelumuotoiluoppaamme tästä.
2️⃣ Haluatko pysyä ajan tasalla asiakaslähtöisen johtamisen trendeistä ja parhaista käytännöistä?
Tilaa uutiskirjeemme tästä.
3️⃣ Opi muilta johtajilta.
Tutustu asiakastarinoihin tästä.
4️⃣ Haluatko keskustella henkilökohtaisesti?
Varaa etätapaaminen tästä, tai soita 040 7055 810
Kirjoittaja Veikko Törrönen on modernin strategiatyön ammattilainen, palvelumuotoilija ja KREAPAL DESIGN Oy:n perustaja.
Kreapal numeroina
asiakkaista suosittelee
0 %* Vuodesta 2022 alkaen, jokaisen projektin asiakas on suositellut yhteistyötä kanssamme.
Ota yhteyttä
Jos etsit käytännönläheistä ja tuloksekasta kumppania strategian tekemiseen, OKR-työhön tai palvelumuotoiluun, meidän kannattaa jutella.
Tai jätä viesti tällä lomakkeella, niin olemme sinuun yhteydessä.
OKR-WEBINAARI JOHTAJILLE PERJANTAINA 24.1.2025!
LUE LISÄÄ >