OTA YHTEYTTÄ >

KREAPAL BLOGI
Vinkkejä ja uusia näkökulmia liiketoimintamuotoilusta, palvelumuotoilusta ja asiakaskokemuksesta.

Tilaa uutiskirje TÄSTÄ

Liiketoiminnan johdon ja muotoilijoiden yhteistyö tuottaa tulosta!

26.12.2018   |   Veikko Törrönen

Saimme viime viikolla päätökseen liiketoiminta- ja palvelumuotoiluprojektin, jonka lopputuloksena synnytettiin uudelle perustettavalle startup-yritykselle sekä kokonaisvaltainen strategiakokonaisuus että palvelukonsepti. Kokonaisuus etenee isossa kuvassa seuraavasti:

1. konseptin kommunikointi mainostoimistolle, joka rakentaa kokonaisuudelle visuaalisen identiteetin | Q1 2019
2. ensimmäinen > 2M€ rahoituskierros | Q2 2019
3. ensimmäiset 8-10 palvelupistettä aukeavat | Q3 2019

 

Vaikka yrityksen johdolla oli yhteensä > 150 vuoden kokemus liiketoiminnan johtamisesta, kellään heistä ei ollut minkäänlaista aiempaa kosketuspintaa muotoilulähtöiseen tapaan kehittää liiketoimintaa tai palveluita. Monipuolisen osaamisen yhdistävä muotoilulähtöinen työtapa oli alusta asti luovaa ja tehokasta.Opimme projektin aikana valtavan määrän uutta toisiltamme – ja ennen kaikkea asiakkailta.

 

Muotoiluprojektissa oli alusta loppuun mukana perustettavan yrityksen koko nykyinen johto ja omistajat, jotka ovat kaikki raudanlujia liiketoiminnan ammattilaisia, eri osa alueilta: johtaminen, rahoitus, strategia, liiketoiminnan subtanssi jne. Vaikka yrityksen johdolla oli yhteensä > 150 vuoden kokemus liiketoiminnan johtamisesta, kellään heistä  ei ollut minkäänlaista  aikaisempaa kosketuspintaa muotoilulähtöiseen tapaan kehittää liiketoimintaa tai palveluita.

Monipuolisen osaamisen yhdistävä muotoilulähtöinen työtapa oli alusta asti luovaa ja tehokasta –  ja johti lopputulokseen, josta voimme kaikki olla todella ylpeitä – ja joka tulee vielä lähivuosina tutuksi Suomen autoilevalle kansalle. Opimme projektin aikana valtavan määrän uutta toisiltamme – ja ennen kaikkea asiakkailta.

 

Liiketoiminnan johdon ja muotoilijoiden yhteistyö

 

Työn vaivattomuus, tehokkuus ja lopputuloksen laatu sai minut pohtimaan: miksi liiketoiminnan johdon ja liiketoimintamuotoilijoiden yhteistyö tuottaa niin helkkarin hyvää tulosta? Vastataan ensin lyhyesti kykysymykseen, mitä on liiketoimintamuotoilu?

 

Mitä on liiketoimintamuotoilu?

Liiketoimintamuotoilu on muotoiluajattelua hyödyntävä, ihmisiä holistisesti huomioiva ja osallistava työtapa liiketoiminnan strategisen tason kehittämiseen. Se yhdistää luontaisesti yrityksen strategian ja ihmisten tarpeet.

Liiketoiminnan johdon ja muotoilijoiden yhteistyö

 

Miksi liiketoiminnan johdon ja liiketoimintamuotoilijoiden yhteistyö tuottaa niin helkkarin hyvää tulosta?

Liiketoiminnan johtajat  ja liiketoimintamuotoilijat ajattelevat, työskentelevät ja toimivat hyvin erilaisella tavalla.  Alla kiteytys eroavaisuuksista:

1. Liiketoiminnan johtajat kehittävät konsepteja ensisijaisesti yrityksen ambitioista ja kyvykkyydestä käsin | Liiketoimintamuotoilijat kehittävät konsepteja ensisijaisesti ihmisten (asiakas, työntekijä, omistaja) tarpeista käsin.

2. Liiketoiminnan johtajat ovat oppineet kehittämään analyyttisyyden kautta loogisia ratkaisua | Liiketoimintamuotoilijat ovat oppineet yhteiskehittämään ihmisten elämän ymmärtämisen kautta luovia ratkaisuja.

3. Liiketoiminnan johtajat keskittyvät siihen mitä on | Liiketoimintamuotoilun ammattilaiset keskittyvät siihen mitä voisi olla.

4. Liiketoiminnan johtajat toteuttavat suoraviivaisesti konseptia | Liiketoimintamuotoilijat testaavat synnytettyjä konsepteja nopeasti ja ketterästi – ja jatkokehittävät niitä palautteiden pohjalta nopeissa sykleissä.

Erot ajattelu- ja työskentelytavoissa ovat perustavanlaatuisesti erilaisia. Näiden yhdistäminen mahdollistaa uusien ihmislähtöisten liiketoiminta- ja palvelukonseptien luomisen – konseptien, joissa yhdistyy liiketoiminnan analyyttisyys ja muotoilun luova ja ihmislähtöinen tapa ajatella. Edelläkävijäyritykset hyödyntävät tätä ajattelutapaa omassa liiketoiminnassaan: lähestymistavan liiketaloudelliset hyödyt ovat kiistattomia.

 

Erot ajattelu- ja työskentelytavoissa ovat perustavanlaatuisesti erilaisia. Näiden yhdistäminen mahdollistaa uusien ihmislähtöisten liiketoiminta- ja palvelukonseptien luomisen – konseptien, joissa yhdistyy liiketoiminnan analyyttisyys ja muotoilun luova ja ihmislähtöinen tapa ajatella.

 

Miksi muotoiluun kannattaa investoida?

Liiketoiminnan strategiatyö on ollut aina tärkeää, mutta viimevuosina sen merkitys on noussut täysin uudelle tasolle. Digitalisaatio, yhteiskunnan palvelullistuminen, globaali kilpailu, asiakaskokemuksen nousu tärkeimmäksi strategiseksi kilpailutekijäksi ja muut megatrendit ovat muuttaneet pelikentän totaalisesti. Fortunen julkaisemassa artikkelissa verrataan muotoiluajattelua hyödyntävien Amerikan suurimpien S&P 500 yritysten osakkeenarvojen kehitystä suhteessa yrityksiin, jotka eivät hyödyntäneet muotoilua liiketoiminnassaan. Luvut ovat murskaavia: kolmen viimeisen vuoden aikana palvelumuotoilua ja muotoiluajattelua strategisella tasolla hyödyntävien yritysten osakkeiden arvojen kehitys suhteessa verrokkeihin on ollut yli 200%! Voit lukea lisää aiheesta täällä.

yhteistyö

 

Haluatko oppia lisää?

 

 

Tarvitsetko apua?

Varaa kalentereistamme sinulle sopivin 30 minuutin ajankohta. Lähetämme sinulle kutsun etätapaamiseen, jossa tehdään yhdessä suunnitelma yrityksesi strategian muotoiluun! Dokumentoimme lopputuloksen, lähetämme sen tapaamisen jälkeen sähköpostiisi – ja teemme halutessasi yhteistyöehdotuksen suunnitelman toteutuksessa kanssanne.

Suositteluasteemme NPS (Net Promoter Score) > 95!  Yhdessä vietetty puolituntinen tuottaa takuulla isoja oivalluksia – aina rennossa hengessä😀✌️

Jos kalentereistamme ei löydy sinulle sopivaa ajankohtaa, meille voi aina soittaa tai laittaa sähköpostia. Yhteystiedot TÄSTÄ linkistä.

 

Kirjoittaja Veikko Törrönen on intohimoinen liiketoimintamuotoilija, palvelumuotoilija, valmentaja ja KREAPAL DESIGN Oy:n perustaja.

FacebookTwitterLinkedIn

ASIAKASTARINA: @KuuluFi & Muotoiluajattelun kautta asiakaskokemus ja henkilöstökokemus tavaksi toimia | Lue lisää: https://www.kreapal.fi/asiakasreferenssi/asiakaskokemus-ja-henkilostokokemus/ #asiakaskokemus #liiketoimintamuotoilu #digimarkkinointi

Yrityksen strategia 2020-luvulla? Tällainen sen tulisi olla | KREAPAL https://buff.ly/3nJ3d7N #strategia #liiketoimintamuotoilu

Ajankohtaista

PALVELUMUOTOILIJA YRITYSKUMPPANIKSI

26.4.2021

Haluatko tehdä palvelumuotoilijan merkityksellistä työtä, jossa pääset vaikuttamaan positiivisesti suomalaisen työelämän...

Jatka lukemista

Yritysten kehittämispalvelut – ELY-konsultointi

15.2.2021

Yrityksen kehittämispalvelut / ELY konsultointi: KREAPAL DESIGN Oy nyt menossa mukana   MITÄ  Yritysten...

Jatka lukemista

Palvelumuotoilun huippuammattilainen mukaan KREAPAL-tiimiin!

7.1.2021

Palvelumuotoilun huippuammattilainen, Outi Nokkonen, liittyi mukaan KREAPAL-tiimiin 4.1.2021! Outin ajatuksia...

Jatka lukemista

Yhteystiedot

Autamme SINUA onnistumaan!

Ota yhteyttä.

Kuuntelemme sinua ja organisaatiosi tarpeita – ja autamme sinua kehittämän strategian tai palvelun, josta asiakkaanne, työntekijänne ja omistajanne syttyvät! Kerromme myös reilusti, jos emme ole organisaatiollesi paras mahdollinen kumppani – ja ehdotamme sopivampia tekijöitä.

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
Lisätietoja

Veikko on yrityksen perustaja, liiketoimintamuotoilija ja palvelumuotoilija, jonka kaikessa tekemisessä painottuu arvon tasapainoinen tuottaminen kolmella tasolla: asiakkaiden, työntekijöiden ja omistajien. Hän on johtanut lukuisia liiketoiminta- ja palvelumuotoiluhankkeita niin yksityisellä kuin julkisellakin sektorilla, sekä asiakaskokemuksen kehittämistä merkittävässä suomalaisessa konsernissa. BBA, MBA ja HHJ -tutkintojen lisäksi Veikko on opiskellut palvelumuotoilua kolmessa suomalaisessa korkeakoulussa, sekä liiketoimintamuotoilua TU Delft:issä. Veikko ei toista vain muiden ajatuksia, vaan ottaa aktiivisesti kantaa liiketoimintalähtöisen muotoilun kehitykseen Suomessa: kehittäen ja visualisoiden uusia konsepteja, työkaluja ja menetelmiä.

Veikko luennoi yliopistolla ja on kysytty esiintyjä erilaisissa palvelumuotoilun, asiakaskokemuksen ja markkinoinnin tapahtumissa ja seminaareissa. Häntä kiitetään erityisesti kyvystään oivalluttaa isoja kokonaisuuksia tavalla, joka puhuttelee niin organisaatioiden ylintä johtoa kuin työntekijöitäkin. Veikko on innostaja ja tekijä, jonka koulutuksissa, työpajoissa ja muotoiluprojekteissa syntyy oivalluksia ja tuloksia – aina rennossa hengessä.

Veikko Törrönen

Perustaja
Liiketoimintamuotoilija
Palvelumuotoilija

Veikon korkea ammattitaito, kokemus ja aito halu ymmärtää liiketoimintaamme on hyvän yhteistyömme perusta. Hän on utelias ja kunnianhimoinen valmentaja, joka ei koskaan päästä meitä helpolla: yhteinen valmistautuminen työpajoihin ja selkeä seuranta ovat antaneet eväät aikaansaavalle työskentelylle. Yhteistyö KREAPALin kanssa on auttanut meitä kirkastamaan konsernin yhteistä asiakaskokemuksen tahtotilaa, ottamaan oikeita askeleita, tarjonnut käytännön työkaluja ja selkeyttänyt tekemistämme jatkuvasti muuttuvassa työelämässä. Henkilökohtaisesti olen saanut myös kasvaa ihmisenä Veikon kanssa työskennellessäni. Lämmin kiitos ja vahva suositus!

Hanna-Kaisa Hynni
Asiakaskokemusjohtaja, VMP Oyj

Lisätietoja

Olen palvelumuotoilija, jolla on monen vuoden kokemus palvelumuotoilusta ja ison organisaation muutostyöstä asiakaslähtöisemmäksi.  Olen johtanut palvelumuotoilua lukuisissa projekteissa, sekä valmentanut satoja ihmisiä tuottamaan parempaa arvoa asiakkaille, työntekijöille ja omistajille – palvelumuotoilun menetelmin.

Erityisosaamistani ovat palvelumuotoilu ja ihmisymmärryksen soveltaminen palveluiden ja liiketoiminnan kehittämisessä – sekä julkissektorin toiminnan asiantuntemus.

Koulutukseltani olen yhteiskuntatieteiden maisteri, jonka lisäksi olen opiskellut palvelumuotoilua kahdessa suomalaisessa korkeakoulussa.

Minua on kiitetty erityisesti kyvystäni hahmottaa suuria kokonaisuuksia, sekä kiteyttää niitä helposti ymmärrettävällä tavalla. Innostun ihmisistä ja hyvistä ratkaisemisen arvoisista kysymyksistä – ja saan ihmiset ympärilläni innostumaan mukanani.

Outi Nokkonen

Palvelumuotoilija


Outi on valtavan upea palvelumuotoilun superammattilainen, organisaatioiden muutosmuotoilija, digitaalisten palvelujen uudistaja ja yhteiskehittämisen taitaja. Hän on ratkaisukeskeinen luova ongelmanratkaisija, joka ei pelkää lähteä kokeilemaan.

Outi on taitava projektinhallinnassa ja hän saa tuloksia aikaiseksi! Perustimme hänen kanssaan julkishallinnon muotoiluverkoston ”Julkis-muotoilijat” – ja Outi on vetänyt verkoston toimintaa aktiivisesti pari vuotta. Outi on sparrannut myös minua vaativissa muotoilujohtamisen tehtävissä. Vahva suositus täältä!

Anni Leppänen
Johtava palvelumuotoilija, Helsingin kaupunki

Lisätietoja

Jaakko hoitaa KREAPALilla verkkokursseihin ja liittyviä tehtäviä. Muotoiluajattelusta sekä digimarkkinoinnista kiinnostunut BBA-tradenomi aloitti työt keväällä 2020 harjoittelulla, jonka jälkeen yhteistyö on jatkunut tähän päivään.

Analyyttinen mutta myös luova Jaakko haluaa nostaa yritysten digitaalisen viestinnän määrää ja laatua, sekä tärkeimpänä – sen merkityksellisyyttä asiakkaalle!

Jaakko Koskinen

Verkkokurssimestari
Kasvuhakkeri

Jaakko hoitaa KREAPALilla verkkokursseihin liittyviä tehtäviä. Muotoiluajattelusta sekä digimarkkinoinnista kiinnostunut BBA-tradenomi aloitti työt keväällä 2020 harjoittelulla, jonka jälkeen yhteistyö on jatkunut tähän päivään.

Analyyttinen mutta myös luova Jaakko haluaa nostaa yritysten digitaalisen viestinnän määrää ja laatua, sekä tärkeimpänä – sen merkityksellisyyttä asiakkaalle!

Veikko Törrönen
Perustaja, KREAPAL DESIGN Oy

PALVELUMUOTOILU & LIIKETOIMINTAMUOTOILU

ILMAISET WEBINAARIT