Liiketoiminnan johdon ja muotoilijoiden yhteistyö tuottaa tulosta!
26.12.2018 | Veikko Törrönen
Liiketoiminnan johdon ja muotoilijoiden yhteistyö tuottaa tulosta!
Saimme viime viikolla päätökseen liiketoiminta- ja palvelumuotoiluprojektin, jonka lopputuloksena synnytettiin uudelle perustettavalle startup-yritykselle sekä kokonaisvaltainen strategiakokonaisuus että palvelukonsepti. Kokonaisuus etenee isossa kuvassa seuraavasti:
1. konseptin kommunikointi mainostoimistolle, joka rakentaa kokonaisuudelle visuaalisen identiteetin | Q1 2019
2. ensimmäinen > 2M€ rahoituskierros | Q2 2019
3. ensimmäiset 8-10 palvelupistettä aukeavat | Q3 2019
Vaikka yrityksen johdolla oli yhteensä > 150 vuoden kokemus liiketoiminnan johtamisesta, kellään heistä ei ollut minkäänlaista aiempaa kosketuspintaa muotoilulähtöiseen tapaan kehittää liiketoimintaa tai palveluita. Monipuolisen osaamisen yhdistävä muotoilulähtöinen työtapa oli alusta asti luovaa ja tehokasta. Opimme projektin aikana valtavan määrän uutta toisiltamme – ja ennen kaikkea asiakkailta.
Muotoiluprojektissa oli alusta loppuun mukana perustettavan yrityksen koko nykyinen johto ja omistajat, jotka ovat kaikki raudanlujia liiketoiminnan ammattilaisia, eri osa alueilta: johtaminen, rahoitus, strategia, liiketoiminnan subtanssi jne. Vaikka yrityksen johdolla oli yhteensä > 150 vuoden kokemus liiketoiminnan johtamisesta, kellään heistä ei ollut minkäänlaista aikaisempaa kosketuspintaa muotoilulähtöiseen tapaan kehittää liiketoimintaa tai palveluita.
Monipuolisen osaamisen yhdistävä muotoilulähtöinen työtapa oli alusta asti luovaa ja tehokasta – ja johti lopputulokseen, josta voimme kaikki olla todella ylpeitä – ja joka tulee vielä lähivuosina tutuksi Suomen autoilevalle kansalle. Opimme projektin aikana valtavan määrän uutta toisiltamme – ja ennen kaikkea asiakkailta.
Työn vaivattomuus, tehokkuus ja lopputuloksen laatu sai minut pohtimaan: miksi liiketoiminnan johdon ja liiketoimintamuotoilijoiden yhteistyö tuottaa niin helkkarin hyvää tulosta? Vastataan ensin lyhyesti kykysymykseen, mitä on liiketoimintamuotoilu?
Mitä on liiketoimintamuotoilu?
Liiketoimintamuotoilu on osallistava työtapa liiketoiminnan strategisen tason kehittämiseen. Se auttaa tasapainottamaan arvontuotannon empatian ja näkemyksen välillä.
Miksi liiketoiminnan johdon ja liiketoimintamuotoilijoiden yhteistyö tuottaa niin helkkarin hyvää tulosta?
Liiketoiminnan johtajat ja liiketoimintamuotoilijat ajattelevat, työskentelevät ja toimivat hyvin erilaisella tavalla. Alla kiteytys eroavaisuuksista:
1. Liiketoiminnan johtajat kehittävät konsepteja ensisijaisesti yrityksen ambitioista ja kyvykkyydestä käsin | Liiketoimintamuotoilijat kehittävät konsepteja ensisijaisesti ihmisten (asiakas, työntekijä, omistaja) tarpeista käsin.
2. Liiketoiminnan johtajat ovat oppineet kehittämään analyyttisyyden kautta loogisia ratkaisua | Liiketoimintamuotoilijat ovat oppineet yhteiskehittämään ihmisten elämän ymmärtämisen kautta luovia ratkaisuja.
3. Liiketoiminnan johtajat keskittyvät siihen mitä on | Liiketoimintamuotoilun ammattilaiset keskittyvät siihen mitä voisi olla.
4. Liiketoiminnan johtajat toteuttavat suoraviivaisesti konseptia | Liiketoimintamuotoilijat testaavat synnytettyjä konsepteja nopeasti ja ketterästi – ja jatkokehittävät niitä palautteiden pohjalta nopeissa sykleissä.
Erot ajattelu- ja työskentelytavoissa ovat perustavanlaatuisesti erilaisia. Näiden yhdistäminen mahdollistaa uusien ihmislähtöisten liiketoiminta- ja palvelukonseptien luomisen – konseptien, joissa yhdistyy liiketoiminnan analyyttisyys ja muotoilun luova ja ihmislähtöinen tapa ajatella. Edelläkävijäyritykset hyödyntävät tätä ajattelutapaa omassa liiketoiminnassaan: lähestymistavan liiketaloudelliset hyödyt ovat kiistattomia.
Erot ajattelu- ja työskentelytavoissa ovat perustavanlaatuisesti erilaisia. Näiden yhdistäminen mahdollistaa uusien ihmislähtöisten liiketoiminta- ja palvelukonseptien luomisen – konseptien, joissa yhdistyy liiketoiminnan analyyttisyys ja muotoilun luova ja ihmislähtöinen tapa ajatella.
Miksi muotoiluun kannattaa investoida?
Liiketoiminnan strategiatyö on ollut aina tärkeää, mutta viimevuosina sen merkitys on noussut täysin uudelle tasolle. Digitalisaatio, yhteiskunnan palvelullistuminen, globaali kilpailu, asiakaskokemuksen nousu tärkeimmäksi strategiseksi kilpailutekijäksi ja muut megatrendit ovat muuttaneet pelikentän totaalisesti. Fortunen julkaisemassa artikkelissa verrataan muotoiluajattelua hyödyntävien Amerikan suurimpien S&P 500 yritysten osakkeenarvojen kehitystä suhteessa yrityksiin, jotka eivät hyödyntäneet muotoilua liiketoiminnassaan. Luvut ovat murskaavia: kolmen viimeisen vuoden aikana palvelumuotoilua ja muotoiluajattelua strategisella tasolla hyödyntävien yritysten osakkeiden arvojen kehitys suhteessa verrokkeihin on ollut yli 200%! Voit lukea lisää aiheesta TÄSTÄ.
Haluatko oppia lisää?
Voit ladata maksuttoman oppaamme TÄSTÄ.
tai osallistua maksuttomaan webinaariimme TÄSTÄ.
Käytännön tuloksia?
Voit tutustua asiakastarinoihimme TÄSTÄ.
Apua kehittämiseen?
Varaa kalentereistamme sinulle sopivin 1h ajankohta. Yhdessä vietetty tunti tuottaa takuulla isoja oivalluksia – aina rennossa hengessä?✌️
Jos kalentereistamme ei löydy sinulle sopivaa ajankohtaa, meille voi aina soittaa tai laittaa sähköpostia. Yhteystiedot TÄSTÄ linkistä.
Kirjoittaja Veikko Törrönen on intohimoinen liiketoimintamuotoilija, palvelumuotoilija, valmentaja ja KREAPAL DESIGN Oy:n perustaja.
Ajankohtaista
Luottoluokitus AAA!
24.7.2022
Luottoluokitus AAA myönnetään vuosittain 2,3%:lle suomalaisista yrityksistä - ja nyt KREAPAL DESIGN Oy kuuluu tähän...
Jatka lukemistaELY-konsultointi aka yrityksen kehittämispalvelut
4.4.2022
ELY-konsultointi, joka tunnetaan myös nimellä yrityksen kehittämispalvelut, on PK-yritysten liiketoiminnan kehittämiseen...
Jatka lukemistaIhmislähtöinen strategia paikallislehdelle – projektimme Suomen Lehdistön julkaisussa!
14.9.2021
Toteutimme kevään 2021 aikana ihmislähtöisen strategiaprojektin Kangasalan Sanomille - tutustu...
Jatka lukemistaAutamme SINUA onnistumaan.
Ota yhteyttä matalalla kynnyksellä!
Innostuitko kehittämään tekemistänne asiakaslähtöisesti? Mahtavaa! Soita Veikolle ja saat sparrausta heti: 040 7055 810.
Jos kirjoitat mieluummin, lähetä viesti niin olemme sinuun yhteydessä pikimmiten.

Veikko on yrityksen perustaja, liiketoimintamuotoilija ja palvelumuotoilija, jonka kaikessa tekemisessä painottuu arvon tasapainoinen tuottaminen kolmella tasolla: asiakkaiden, työntekijöiden ja omistajien. Hän on johtanut lukuisia liiketoiminta- ja palvelumuotoiluhankkeita niin yksityisellä kuin julkisellakin sektorilla, sekä asiakaskokemuksen kehittämistä merkittävässä suomalaisessa konsernissa. BBA, MBA ja HHJ -tutkintojen lisäksi Veikko on opiskellut palvelumuotoilua kolmessa suomalaisessa korkeakoulussa, sekä liiketoimintamuotoilua TU Delft:issä. Veikko ei toista vain muiden ajatuksia, vaan ottaa aktiivisesti kantaa liiketoimintalähtöisen muotoilun kehitykseen Suomessa: kehittäen ja visualisoiden uusia konsepteja, työkaluja ja menetelmiä.
Veikko luennoi yliopistolla ja on kysytty esiintyjä erilaisissa palvelumuotoilun, asiakaskokemuksen ja markkinoinnin tapahtumissa ja seminaareissa. Häntä kiitetään erityisesti kyvystään oivalluttaa isoja kokonaisuuksia tavalla, joka puhuttelee niin organisaatioiden ylintä johtoa kuin työntekijöitäkin. Veikko on innostaja ja tekijä, jonka koulutuksissa, työpajoissa ja muotoiluprojekteissa syntyy oivalluksia ja tuloksia – aina rennossa hengessä.
Veikko Törrönen
Perustaja
Liiketoimintamuotoilija
Palvelumuotoilija
Veikon korkea ammattitaito, kokemus ja aito halu ymmärtää liiketoimintaamme on hyvän yhteistyömme perusta. Hän on utelias ja kunnianhimoinen valmentaja, joka ei koskaan päästä meitä helpolla: yhteinen valmistautuminen työpajoihin ja selkeä seuranta ovat antaneet eväät aikaansaavalle työskentelylle.
Yhteistyö KREAPALin kanssa on auttanut meitä kirkastamaan konsernin yhteistä asiakaskokemuksen tahtotilaa, ottamaan oikeita askeleita, tarjonnut käytännön työkaluja ja selkeyttänyt tekemistämme jatkuvasti muuttuvassa työelämässä. Henkilökohtaisesti olen saanut myös kasvaa ihmisenä Veikon kanssa työskennellessäni. Lämmin kiitos ja vahva suositus!
Hanna-Kaisa Hynni
Asiakaskokemusjohtaja, Eezy Henkilöstöpalvelut Oy
ASIAKASKOKEMUKSEN KEHITTÄMINEN JA JOHTAMINEN
LATAA UUSI OPAS TÄSTÄ!