Kreapal blogi

Ajatuksia asiakaskokemuksesta ja palvelumuotoilusta.

Mihin liiketoimintamuotoilua voidaan hyödyntää? Millaista osaamista se vaatii?

26.7.2018   |   Veikko Törrönen

Tämä blogikirjoitus on jatkoa sarjalle, jossa avataan liiketoimintamuotoilun perusteita. Edellinen blogikirjoitus keskittyi liiketoimintamuotoilun perusteisiin tarjoamalla vastauksia kysymyksiin mitä ja miksi – voit tutustua kirjoitukseen tästä. Tässä blogikirjoituksessa avataan mihin liiketoimintamuotoilua voidaan hyödyntää ja millaista osaamista liiketoimintamuotoilu edellyttää? 

Liiketoimintamuotoilun ajattelutapa, -prosessi ja -menetelmät soveltuvat hyvin erilaisten liiketoiminnallisten haasteiden ratkaisuun ja uusien ihmislähtöisten innovaatioiden synnyttämiseen.

 

 

Mihin liiketoimintamuotoilua voidaan hyödyntää?

Liiketoimintamuotoilun yleisin ja tunnetuin kohde on liiketoimintamallin uudelleenmuotoilu, mutta se antaa hyvin suppean käsityksen liiketoimintamuotoilusta ja sen mahdollisista käyttökohteista. Olemme soveltaneet liiketoimintamuotoilua liiketoimintamallien uudelleenmuotoilun lisäksi mm. seuraaviin kohteisiin:

  • uusien liiketoimintamahdollisuuksien kartoittaminen ja innovointi.
  • kannattamattomien liiketoimintojen uudelleenmuotoilu tai karsiminen.
  • vision, mission, arvojen ja koko liiketoimintastrategian uudelleenmuotoilu.
  • sidosryhmien ja ekosysteemien mallintaminen.
  • strategisten kilpailutekijöiden uudelleenmäärittely.
  • strategisen tiekartan rakentaminen.

Liiketoimintamuotoilun ajattelutapa, -prosessi ja -menetelmät soveltuvat hyvin erilaisten liiketoiminnallisten haasteiden ratkaisuun ja uusien ihmislähtöisten innovaatioiden synnyttämiseen. Liiketoimintamuotoilu on järkevää ja perusteltua mm. seuraavissa tilanteissa:

  • yrityksesi tavoittelee kannattavaa kasvua.
  • yrityksessäsi on kannattamattomia liiketoimintoja, joiden rinnalle halutaan luoda uutta liiketoimintaa.
  •  yrityksesi visio, missio, arvot tai koko liiketoimintastrategia kaipaavat uudistusta ja selkeää suuntaa.
  • yrityksesi on kääntämässä katseen sisältä-ulos -ajattelun sijasta ulkoa-sisälle -ajattelun suuntaan.
  • yrityksesi pyrkii parantamaan aktiivisesti asiakaspysyvyyttä.
  • yrityksesi haluaa olla merkityksellinen ihmisille.

Oikeanlainen ajattelutapa on liiketoimintamuotoilijan tärkein ominaisuus. Liiketoimintamuotoilijan tulee omaksua ja hallita sekä tutkivan vaiheen luova, kokeileva ja epävarmuutta sietävä ajattelutapa (divergenssi) että määrittelevän vaiheen analyyttinen ajattelutapa (konvergenssi).

 

Millaista osaamista liiketoimintamuotoilu edellyttää?

Liiketoimintamuotoilijalta vaaditaan vahvan ja monipuolisen liiketoimintaosaamisen lisäksi kolmen eri tason muotoiluosaamista.

 

Mihin liiketoimintamuotoilua voidaan hyödyntää?

 

Työkalut ja menetelmät

Konkreettisimmalla tasolla liiketoimintamuotoilu vaatii oikeita työkaluja ja menetelmiä. Valmiita työkaluja on saatavilla jonkun verran. Koska tieteenala on suhteellisen uusi – ja jokainen liiketoimintamuotoiluprojekti uniikki – valmista työkalua ei ole kuitenkaan useinkaan saatavilla – liiketoimintamuotoilijan tulee rakentaa projektiin soveltuvat työkalut itse projektin edetessä.

 

Muotoilun prosessi

Jokaisella liiketoiminnan muotoiluyrityksellä on oma muotoiluprosessi, joka toimii projekteissa suunnittelun runkona. Me sovellamme kaikissa muotoiluprojekteissamme klassista tuplatimanttimallia, joka jakaa projektin neljään päävaiheeseen: tutki, määrittele, kehitä ja toimita.

 

 

Ajattelutapa

Oikeanlainen ajattelutapa on liiketoimintamuotoilijan tärkein ominaisuus. Liiketoiminnalliset opinnot ja perinteinen työelämä opettavat tehokkaasti tunnistamaan ongelmia ja ratkaisemaan niitä analyyttisesti. Liiketoimintamuotoilijalta vaaditaan kuitenkin muotoilijan tutkivaa ja luovaa ajattelutapaa, jonka avulla projektissa kyetään tuottamaan uusia ja innovatiivisia ratkaisuja. Liiketoimintamuotoilijan tulee omaksua ja hallita molemmat: tutkivan vaiheen luova, kokeileva ja epävarmuutta sietävä ajattelutapa (divergenssi) että määrittelevän vaiheen analyyttinen ajattelutapa (konvergenssi).

 

Haluatko tutustua aiheeseen syvemmin – lataa liiketoimintamuotoiluopas

Kirjoitimme liiketoimintamuotoiluoppaan sinulle, joka:

  • tavoittelet liiketoiminnallesi kannattavaa kasvua.
  • ymmärrät liiketoimintojen palvelevan pohjimmiltaan ihmisiä: haluat purkaa yrityksenne siiloja ja yhtenäistää asiakaskokemusta.
  • ymmärrät työn, yhteiskunnan ja talouden muuttuvan kiihtyvällä tahdilla.
  • hyväksyt, että liiketoiminnan vanhat lainalaisuudet eivät enää päde ja niihin luottaminen on parhaimmillaankin vain arvailua.
  • näet yritysten elinkaaren lyhenevän ja haluat varmistaa, että näin ei käy edustamallesi yritykselle.
  • koet, että edustamassasi yrityksessä on valtava määrä hyödyntämätöntä potentiaalia.
  • hyväksyt sen tosiasian, että kaikki yllä mainitut koskettavat myös edustamaasi yritystä.

Ennen kaikkea kirjoitimme oppaan niille, jotka ymmärryksen lisäksi ovat valmiita tekemään asialle jotakin! Opas oivalluttaa sinulle liiketoimintamuotoilun perusteita ja vastaa kysymyksiin: mitä, miksi, mihin ja miten. Oppaan voit ladata tästä.

 

Kirjoittaja Veikko Törrönen on intohimoinen liiketoimintamuotoilija, palvelumuotoilija ja KREAPAL Oy:n perustaja.

 

Kuinka voimme auttaa?

KREAPAL on liiketoimintamuotoilun, palvelumuotoilun ja asiakaskokemuksen asiantuntijayritys. Autamme palauttamaan ihmisen takaisin liiketoiminnan ytimeen ja mahdollistamme muotoilun kaikenkokoisille yrityksille. Me koulutamme, valmennamme, fasilitoimme ja teemme projekteja kaikenkokoisille edelläkävijäorganisaatioille – toimialariippumattomasti – ympäri Suomen.

Tiedät jo mitä yrityksesi pitäisi tehdä. Älä jää pohdintojesi kanssa yksin, vaan ota yhteyttä ja kerro meille mihin haluat muutosta. Me kerromme, miten kytkemme ihmiset muutokseen mukaan ja miten me sen teemme – yhdessä teidän kanssa.

Veikko Törrönen
perustaja | toimitusjohtaja
040 7055 810
veikko@kreapal.fi

FacebookTwitterLinkedIn

Tässäpä mahdollisuus, jota Tampereen seutulaisten design thinkereiden ei kannata ohittaa! 👇🏻💪🏻 https://t.co/KXh9vykZLl

HUOMIO TAMPERE | Etsimme liiketoimintamuotoilijaa tai palvelumuotoilijaa ✔️🔥#liiketoimintamuotoilu #palvelumuotoilu #asiakaskokemus #rekry #Tampere

Ilon kautta - yhdessä ✔️🙌 #liiketoimintamuotoilu #palvelumuotoilu #asiakaskokemus #cx #framery #rastor #kreapal

Osallistaminen | laatu vs. ajankäyttö #liiketoimintamuotoilu #palvelumuotoilu #asiakaskokemus #cx

Suurista asioista lähdettiin liikkeelle, mutta heti aamusta on hyvä todeta, että asiakas on aina tärkein. #asiakaspalvelu2018

Ajankohtaista

HUOMIO TAMPERE | Etsimme liiketoimintamuotoilijaa tai palvelumuotoilijaa

1.10.2018

Olemme painaneet hommia ilon kautta ja rakkaudesta lajiin siihen malliin, että nyt olisi yrityksemme ensimmäisen rekrytoinnin...

Jatka lukemista

Tapaat meidät syksyllä 2018 mm. seuraavissa tapahtumissa

23.6.2018

Heinäkuussa lomailemme.. yrittäjämäisesti Heinäkuussa latailemme akkuja ja valmistaudumme tulevaan syksyyn. Jos ajatuksesi...

Jatka lukemista

Tietosuojaseloste

25.5.2018

Henkilötietolaki - (523/1999) 10 § ja 24 § - 4.7.2017 | GDPR - Euroopan parlamentin ja neuvoston asetus (EU) 2016/679 -...

Jatka lukemista

Tilaa uutiskirje

Tilaan KREAPAL uusimmat postaukset ja uutiskirjeen

Voimmeko auttaa?

Tiedät jo mitä yrityksesi pitäisi tehdä. Älä jää pohdintojesi kanssa yksin, vaan kerro meille mihin haluat muutosta. Me kerromme miten kytkemme ihmiset muutokseen mukaan ja miten me sen teemme – yhdessä.

Kreapal facebook Kreapal twitter Kreapal linkedin Kreapal instagram
Lisätietoja

Veikko on yrityksen perustaja, liiketoimintamuotoilija ja palvelumuotoilija, jonka projekteissa painottuu vahvasti liiketoiminnallisesti mitattavissa oleva hyöty. Hän on johtanut lukuisia liiketoiminta- ja palvelumuotoiluhankkeita niin yksityisellä kuin julkisellakin sektorilla, sekä asiakaskokemuksen kehittämistä merkittävässä suomalaisessa konsernissa. Veikko on opiskellut palvelumuotoilua kolmessa suomalaisessa korkeakoulussa, liiketoimintamuotoilua TU Delft:issä ja MBA tutkinnon University of Wales:issa.

Veikko käy säännöllisesti puhumassa erilaisissa palvelumuotoilun, asiakaskokemuksen ja markkinoinnin tapahtumissa ja seminaareissa. Hän on innostaja ja tekijä, jonka koulutuksissa, työpajoissa ja projekteissa syntyy oivalluksia ja tuloksia – aina rennossa hengessä.

Veikko Törrönen | Liiketoimintamuotoilu & Palvelumuotoilu

Ota yhteyttä
Lisätietoja

Asiakkaat kuvaavat Ninaa tarkkasilmäiseksi yrityskulttuurimuotoilijaksi, joka osaa kiteyttää syy-seuraussuhteita näkyviksi ja käyttökelpoisiksi työkaluiksi. Valmentajana Nina auttaa tiimejä ja yksilöitä näkemään asioita uusista näkökulmista. Laaja ymmärrys poikkitieteellisesti ihmisestä osana työyhteisöä auttaa häntä havainnoimaan ja tukemaan ihmisten kasvua osana työyhteisöä.

Ninalla on vahva liiketoiminnallinen osaaminen: hän rakensi SuomenTelecenter Oy:n liiketoiminnan tyhjästä yli 8 M€ vuotuiseen liikevaihtoon toimien itse operatiivisesta toiminnasta vastaavana kasvun mahdollistajana.  Hän on johtanut satoja valmennusprojekteja ja toiminut valmentajana hyvin erilaisissa organisaatioissa.

Nina on tunneälykäs joukkuepelaaja, jonka projekteissa tapahtuu isoja asioita sekä prosessien että henkisen kasvun tasolla.

Nina Rinne | Yrityskulttuurimuotoilu

Aika kääriä hihat? Soita Veikko Törrönen 040 7055 810 tai jätä viesti, niin olemme sinuun yhteydessä.

Tilaan KREAPAL uusimmat postaukset ja uutiskirjeen

Aika kääriä hihat? Soita Veikko Törrönen 040 7055 810 tai jätä viesti, niin olemme sinuun yhteydessä.

Tilaan KREAPAL uusimmat postaukset ja uutiskirjeen

TÄMÄN ME TEEMME

Palautamme ihmisen takaisin liiketoiminnan ytimeen | Mahdollistamme liiketoiminnan muotoilun kaikenkokoisille yrityksille

KREAPAL Oy
Rautatienkatu 21 B
33100 Tampere
Y-tunnus: 2871561-4

YHTEYDENOTOT
Veikko Törrönen
perustaja | toimitusjohtaja
040 7055 810
veikko@kreapal.fi


LASKUTUSOSOITTEET

Verkkolaskut
Verkkolaskuosoite: 003728715614
Operaattori: 003721291126 (Maventa)
Välittäjätunnus pankkiverkosta lähetettäessä: DABAFIHH

PDF-laskut sähköpostilla
28715614@scan.netvisor.fi