Kreapal blogi

Ajatuksia asiakaskokemuksesta ja palvelumuotoilusta.

Mihin liiketoimintamuotoilua voidaan hyödyntää? Millaista osaamista se vaatii?

26.7.2018   |   Veikko Törrönen

Tämä blogikirjoitus on jatkoa sarjalle, jossa avataan liiketoimintamuotoilun perusteita. Edellinen blogikirjoitus keskittyi liiketoimintamuotoilun perusteisiin tarjoamalla vastauksia kysymyksiin mitä ja miksi – voit tutustua kirjoitukseen tästä. Tässä blogikirjoituksessa avataan mihin liiketoimintamuotoilua voidaan hyödyntää ja millaista osaamista liiketoimintamuotoilu edellyttää? 

Liiketoimintamuotoilun ajattelutapa, -prosessi ja -menetelmät soveltuvat hyvin erilaisten liiketoiminnallisten haasteiden ratkaisuun ja uusien ihmislähtöisten innovaatioiden synnyttämiseen.

 

 

Mihin liiketoimintamuotoilua voidaan hyödyntää?

Liiketoimintamuotoilun yleisin ja tunnetuin kohde on liiketoimintamallin uudelleenmuotoilu, mutta se antaa hyvin suppean käsityksen liiketoimintamuotoilusta ja sen mahdollisista käyttökohteista. Olemme soveltaneet liiketoimintamuotoilua liiketoimintamallien uudelleenmuotoilun lisäksi mm. seuraaviin kohteisiin:

  • uusien liiketoimintamahdollisuuksien kartoittaminen ja innovointi.
  • kannattamattomien liiketoimintojen uudelleenmuotoilu tai karsiminen.
  • vision, mission, arvojen ja koko liiketoimintastrategian uudelleenmuotoilu.
  • sidosryhmien ja ekosysteemien mallintaminen.
  • strategisten kilpailutekijöiden uudelleenmäärittely.
  • strategisen tiekartan rakentaminen.

Liiketoimintamuotoilun ajattelutapa, -prosessi ja -menetelmät soveltuvat hyvin erilaisten liiketoiminnallisten haasteiden ratkaisuun ja uusien ihmislähtöisten innovaatioiden synnyttämiseen. Liiketoimintamuotoilu on järkevää ja perusteltua mm. seuraavissa tilanteissa:

  • yrityksesi tavoittelee kannattavaa kasvua.
  • yrityksessäsi on kannattamattomia liiketoimintoja, joiden rinnalle halutaan luoda uutta liiketoimintaa.
  •  yrityksesi visio, missio, arvot tai koko liiketoimintastrategia kaipaavat uudistusta ja selkeää suuntaa.
  • yrityksesi on kääntämässä katseen sisältä-ulos -ajattelun sijasta ulkoa-sisälle -ajattelun suuntaan.
  • yrityksesi pyrkii parantamaan aktiivisesti asiakaspysyvyyttä.
  • yrityksesi haluaa olla merkityksellinen ihmisille.

Oikeanlainen ajattelutapa on liiketoimintamuotoilijan tärkein ominaisuus. Liiketoimintamuotoilijan tulee omaksua ja hallita sekä tutkivan vaiheen luova, kokeileva ja epävarmuutta sietävä ajattelutapa (divergenssi) että määrittelevän vaiheen analyyttinen ajattelutapa (konvergenssi).

 

Millaista osaamista liiketoimintamuotoilu edellyttää?

Liiketoimintamuotoilijalta vaaditaan vahvan ja monipuolisen liiketoimintaosaamisen lisäksi kolmen eri tason muotoiluosaamista.

 

Mihin liiketoimintamuotoilua voidaan hyödyntää?

 

Työkalut ja menetelmät

Konkreettisimmalla tasolla liiketoimintamuotoilu vaatii oikeita työkaluja ja menetelmiä. Valmiita työkaluja on saatavilla jonkun verran. Koska tieteenala on suhteellisen uusi – ja jokainen liiketoimintamuotoiluprojekti uniikki – valmista työkalua ei ole kuitenkaan useinkaan saatavilla – liiketoimintamuotoilijan tulee rakentaa projektiin soveltuvat työkalut itse projektin edetessä.

 

Muotoilun prosessi

Jokaisella liiketoiminnan muotoiluyrityksellä on oma muotoiluprosessi, joka toimii projekteissa suunnittelun runkona. Me sovellamme kaikissa muotoiluprojekteissamme klassista tuplatimanttimallia, joka jakaa projektin neljään päävaiheeseen: tutki, määrittele, kehitä ja toimita.

 

 

Ajattelutapa

Oikeanlainen ajattelutapa on liiketoimintamuotoilijan tärkein ominaisuus. Liiketoiminnalliset opinnot ja perinteinen työelämä opettavat tehokkaasti tunnistamaan ongelmia ja ratkaisemaan niitä analyyttisesti. Liiketoimintamuotoilijalta vaaditaan kuitenkin muotoilijan tutkivaa ja luovaa ajattelutapaa, jonka avulla projektissa kyetään tuottamaan uusia ja innovatiivisia ratkaisuja. Liiketoimintamuotoilijan tulee omaksua ja hallita molemmat: tutkivan vaiheen luova, kokeileva ja epävarmuutta sietävä ajattelutapa (divergenssi) että määrittelevän vaiheen analyyttinen ajattelutapa (konvergenssi).

 

Haluatko tutustua aiheeseen syvemmin – lataa liiketoimintamuotoiluopas

Kirjoitimme liiketoimintamuotoiluoppaan sinulle, joka:

  • tavoittelet liiketoiminnallesi kannattavaa kasvua.
  • ymmärrät liiketoimintojen palvelevan pohjimmiltaan ihmisiä: haluat purkaa yrityksenne siiloja ja yhtenäistää asiakaskokemusta.
  • ymmärrät työn, yhteiskunnan ja talouden muuttuvan kiihtyvällä tahdilla.
  • hyväksyt, että liiketoiminnan vanhat lainalaisuudet eivät enää päde ja niihin luottaminen on parhaimmillaankin vain arvailua.
  • näet yritysten elinkaaren lyhenevän ja haluat varmistaa, että näin ei käy edustamallesi yritykselle.
  • koet, että edustamassasi yrityksessä on valtava määrä hyödyntämätöntä potentiaalia.
  • hyväksyt sen tosiasian, että kaikki yllä mainitut koskettavat myös edustamaasi yritystä.

Ennen kaikkea kirjoitimme oppaan niille, jotka ymmärryksen lisäksi ovat valmiita tekemään asialle jotakin! Opas oivalluttaa sinulle liiketoimintamuotoilun perusteita ja vastaa kysymyksiin: mitä, miksi, mihin ja miten. Oppaan voit ladata tästä.

 

Kirjoittaja Veikko Törrönen on intohimoinen liiketoimintamuotoilija, palvelumuotoilija ja KREAPAL Oy:n perustaja.

 

Kuinka voimme auttaa?

KREAPAL on liiketoimintamuotoilun, palvelumuotoilun ja asiakaskokemuksen asiantuntijayritys. Autamme palauttamaan ihmisen takaisin liiketoiminnan ytimeen ja mahdollistamme muotoilun kaikenkokoisille yrityksille. Me koulutamme, valmennamme, fasilitoimme ja teemme projekteja kaikenkokoisille edelläkävijäorganisaatioille – toimialariippumattomasti – ympäri Suomen.

Tiedät jo mitä yrityksesi pitäisi tehdä. Älä jää pohdintojesi kanssa yksin, vaan ota yhteyttä ja kerro meille mihin haluat muutosta. Me kerromme, miten kytkemme ihmiset muutokseen mukaan ja miten me sen teemme – yhdessä teidän kanssa.

Veikko Törrönen
perustaja | toimitusjohtaja
040 7055 810
veikko@kreapal.fi

FacebookTwitterLinkedIn

Kevään 2019 viimeinen asiakastarina | Äänessä @Siltalainen @LauraPoikkimki 🙌: https://t.co/rZMK1vkagU #liiketoimintamuotoilu #palvelumuotoilu #asiakaskokemus #kreapal

Mitä korkeammalla yrityksen strategisessa viitekehyksessä on asiakaskokemus ja sen johtaminen, sen tärkeämpää on palvelumuotoiluun panostaminen. Monessa yrityksessä heräämisvaihe vielä kokematta. Sama myös julkisella sektorilla. #asiakaskokemus #palvelukokemus #äänestäjäkokemus https://t.co/COM9S4AYR6

Kyllä vain. Vahvaa tunnetta ja lapsenomaista uskoa siihen, että asiat voi tehdä erilailla. Ja paremmin. 🔥🔥🔥#ainaennenkinontehtynäin #einoinvoitehdä https://t.co/ZwxAZDDQsi

Tason noston paikka? | Tämä sama lainalaisuus toimii sekä organisaatioiden että yksilöiden tasolla. Tason nostossa pelkkä oivaltaminen ei ole ratkaisu - siihen tarvitaan myös lapsenomaista uskoa ja vahvaa tunnetta✔️🔥#liiketoimintamuotoilu #palvelumuotoilu

Liiketoimintamuotoilu selkeytti liiketoimintastrategiamme: https://t.co/fRByNNL1uh #liiketoimintamuotoilu #palvelumuotoilu #asiakaskokemus

Ajankohtaista

Puheenjohtaja & keynote – kovassa seurassa | Next Level Service Design 2019

30.11.2018

Alma Talentin järjestämä Next Level Service Design 2019 -seminaari (6-7.3.2019) nostaa keskiöön palvelumuotoilun...

Jatka lukemista

HUOMIO TAMPERE | Etsimme liiketoimintamuotoilijaa tai palvelumuotoilijaa

1.10.2018

Olemme painaneet hommia ilon kautta ja rakkaudesta lajiin siihen malliin, että nyt olisi yrityksemme ensimmäisen rekrytoinnin...

Jatka lukemista

Tapaat meidät syksyllä 2018 mm. seuraavissa tapahtumissa

23.6.2018

Heinäkuussa lomailemme.. yrittäjämäisesti Heinäkuussa latailemme akkuja ja valmistaudumme tulevaan syksyyn. Jos ajatuksesi...

Jatka lukemista

Voimmeko auttaa?

Tiedät jo mitä yrityksesi PITÄISI tehdä. Muutos alkaa siitä hetkestä kun teet päätöksen toimia – ja kerrot meille mihin haluat muutosta. Me kerromme miten kytkemme ihmiset muutokseen mukaan ja miten me sen teemme – yhdessä!

Kreapal facebook Kreapal twitter Kreapal linkedin Kreapal instagram
Lisätietoja

Veikko on yrityksen perustaja, liiketoimintamuotoilija ja palvelumuotoilija, jonka kaikessa tekemisessä painottuu arvon tasapainoinen tuottaminen kolmella tasolla: asiakkaiden, työntekijöiden ja omistajien. Hän on johtanut lukuisia liiketoiminta- ja palvelumuotoiluhankkeita niin yksityisellä kuin julkisellakin sektorilla, sekä asiakaskokemuksen kehittämistä merkittävässä suomalaisessa konsernissa. Veikko on opiskellut palvelumuotoilua kolmessa suomalaisessa korkeakoulussa, sekä liiketoimintamuotoilua TU Delft:issä.

Veikko ei toista vain muiden ajatuksia, vaan ottaa aktiivisesti kantaa liiketoimintalähtöisen muotoilun kehitykseen Suomessa. Hän kehittää ja visualisoi konsepteja, työkaluja ja menetelmiä, sekä kirjoittaa parhaillaan kirjaa palvelumuotoilusta. Kirja tullaan julkaisemaan lähitulevaisuudessa.

Veikko on kysytty esiintyjä erilaisissa palvelumuotoilun, asiakaskokemuksen ja markkinoinnin tapahtumissa ja seminaareissa. Häntä kiitetään erityisesti kyvystään oivalluttaa isoja kokonaisuuksia tavalla, joka puhuttelee niin organisaatioiden ylintä johtoa kuin työntekijöitäkin. Veikko on innostaja ja tekijä, jonka koulutuksissa, työpajoissa ja muotoiluprojekteissa syntyy oivalluksia ja tuloksia – aina rennossa hengessä.

Nopeimmin tavoitat minut sähköpostilla tai alla olevalla yhteydenottolomakkeella.🙌

VEIKKO TÖRRÖNEN | Liiketoimintamuotoilija & Palvelumuotoilija | #muutos #ilonkautta #yhdessä

veikko@kreapal.fi

040 705 5810

Linkedin

"Veikko vakuutti minut innostuksellaan ja osaamisellaan jo 2016 keväällä, kun tapasimme ensi kertaa. Jo tällöin heräsi ajatus, että Veikko voisi meitä auttaa rakentamaan yrityksemme muutosmatkaa. 2018 kesällä tämä konkretisoitui, kun aloitimme yhteistyön KREAPALin kanssa. Yhteistyöstä saatu palaute on ollut erinomaista! Tavoite on yhä syventää yhteistyötä siten, että KREAPAL on keskeinen kumppani ICT Elmon kasvussa ja tulee mukaan myös vaativimpiin asiakascaseihimme. "

Janne Aaltonen
Toimitusjohtaja, ICT Elmo Oy

Lisätietoja

Maailman muuttuessa yksi asia ei koskaan muutu – liiketoiminnat palvelevat aina ihmisiä.

TÄMÄN ME TEEMME
Autamme organisaatioita ymmärtämään ihmisiä ja palauttamaan ihmisen takaisin liiketoiminnan ytimeen | Mahdollistamme liiketoiminnan muotoilun kaikenkokoisille yrityksille | Tuotamme toimialan parasta arvoa asiakkaan investoinnille

KREAPAL YRITTÄJÄKSI?
Etsimme talenttia, joka jakaa saman uskon, intohimon ja yrittäjäasenteen. Tarjoamme sinulle kaiken tarvittavan tuen toiminnan aloittamiseen. Meillä menestymisesi on vain ja ainoastaan sinusta kiinni. 🔥

Jos sisälläsi palaa sama liekki, olisi ilo tutustua!

Veikko Törrönen
perustaja | liiketoimintamuotoilija | palvelumuotoilija
040 7055 810
veikko@kreapal.fi

SINÄ | Yrittäjäksi Suomen intohimoisimpaan muotoilutoimistoon?

Tiedät jo mitä yrityksesi PITÄISI tehdä. Muutos alkaa siitä hetkestä kun teet päätöksen TOIMIA - ja kerrot meille mihin haluat muutosta. Me kerromme miten me sen teemme - yhdessä! 🙌

Tiedät jo mitä yrityksesi PITÄISI tehdä. Muutos alkaa siitä hetkestä kun teet päätöksen TOIMIA - ja kerrot meille mihin haluat muutosta. Me kerromme miten me sen teemme - yhdessä! 🙌

OTA YHTEYTTÄ
Kun tekee töitä intohimolla ja isolla liekillä, töitä riittää – lämmin kiitos mahtaville asiakkaillemme! 🙏 Nopeimmin tavoitat meidät sähköpostilla tai yllä olevalla yhteydenottolomakkeella.

Soita tai laita sähköpostia
Veikko Törrönen
perustaja | liiketoimintamuotoilija | palvelumuotoilija
040 7055 810
veikko@kreapal.fi

Varaa etätapaaminen
Varauksen voit tehdä täällä. Myönnämme etätapaamiselle tehdastakuun: kanssamme vietetty aika tuottaa oivalluksia – rennossa hengessä. 🙌

Tule kylään
Toimistomme sijaitsee aivan Tampereen ydinkeskustassa, rautatieaseman vieressa.
Crazy Town (5. kerros)
Rautatienkatu 21 B
33100 Tampere


LASKUTUSOSOITTEET

Y-tunnus
2952382-5

Verkkolaskut
Verkkolaskuosoite: 003729523825
Operaattori: 003721291126 (Maventa)
Välittäjätunnus pankkiverkosta lähetettäessä: DABAFIHH

PDF-laskut sähköpostilla
29523825@scan.netvisor.fi