OKR-mallin käyttöönotto – huomioi 5 asiaa startissa!
15.8.2023 | Sanna Helttunen
OKR-mallin käyttöönotto agendalla? Vai harkitsetteko vielä? Kannattaa jatkaa lukemista, mikäli sinua kiinnostaa tietää se, mitä teidän tulee huomioida OKR-mallin käyttöönotossa.
Mikä OKR?
Lyhyesti selitettynä OKR-malli koostuu kolmesta simppelistä osasta:
- Tavoitteista (objectives), jotka määrittävät suunnan, jota kohti halutaan mennä.
- Avaintuloksista (key results), jotka puolestaan antavat osviittaa siitä, edetäänkö kohti tavoitteita toivotulla tavalla
- Toimenpiteistä (tasks), joita tekemällä varmistetaan asetetut tulokset ja saavutetaan tavoitteet.
Lisätietoja OKR-mallin perusteista TÄSTÄ.
OKR-mallin avulla on mahdollista tuoda strategia konkreettiseksi arjen tekemiseksi.
Miksi?
OKR-mallin käyttöönotto tuo mukanaan useita etuja organisaatiolle. Mallin avulla on mahdollista tuoda strategia konkreettiseksi arjen tekemiseksi. Strategia laaditaan reittisuunnitelmaksi kohti haluttua päämäärää ja OKR-mallin avulla organisaatiossa varmistutaan siitä, että kaikki tekeminen on tavoitteellista juuri tähän asetettuun päämäärään nähden – ja että kaikki organisaatiossa ymmärtävät tämän.
Yksi parhaista OKR-mallin käyttöönoton etuja organisaatioille on mallin mukanaan tuoma fokus tekemiseen; OKR selkeyttää tekemistä ja auttaa kaikkia keskittymään olennaiseen. Ei voida tietenkään olla korostamatta tärkeintä hyötyä, joka mallin avulla on mahdollista, eli asetettujen tavoitteiden ja tulosten saavuttaminen nopeasti.
Kuten muutoksessa yleensä, myös OKR-mallin käyttöönotossa tärkeintä on itse aloittaminen.
OKR-mallin käyttöönotto – huomioi nämä 5 asiaa startissa
Kokosin listan viidestä asiasta, jotka sinun tulee varmistaa olevan kunnossa, ennen kuin organisaatiosi voi edetä OKR-mallin käyttöönotossa:
1. Selkeät tavoitteet, strategia ja yhteinen suunta
Yritykseltä tulee löytyä strategia. OKR-mallin avulla organisaation on mahdollista toteuttaa ja seurata strategian etenemistä, ei luoda sitä. Koko mallin menestys perustuu siihen, että kaikki ymmärtävät organisaation suunnan ja miksi tietyt tavoitteet asetetaan.
2. Sisäistäminen
Organisaation johdon tulee tutustua malliin ja ymmärtää sen hyödyt juuri omalle organisaatiolle. Ei ole myöskään realistista odottaa, että kaikki organisaation jäsenet ymmärtävät OKR-mallin syvällisesti ilman koulutusta. Johdon tuleekin tarjoa koulutusta ja valmennusta tiimeille ja yksilöille, jotta he ymmärtävät sen, miten OKR-malli toimii ja miten sitä käytetään tehokkaasti.
Mallin hyödyistä organisaatiolle kannattaa lähteä viestimään jo aikaisessa vaiheessa. Näin ymmärrys ja myönteinen suhtautuminen tulevaan tavoitejohtamisen malliin varmistetaan.
3. Sitoutuminen
Organisaation johdon tulee sitoutua uuden tavoitejohtamisenmallin käyttöönottoon ja omata asennetta ja vahvaa halua uudistaa mahdollisesti myös käytössä olevaa johtamismallia. Organisaation johto toimii esimerkkinä ja innoittajana OKR-mallin käytössä.
Koko organisaatio osallistetaan toimenpiteiden määrittelyyn, joilla asetetut tavoitteet ja avaintulokset tullaan saavuttamaan. Juuri tämän toimenpiteen avulla on mahdollisuus saada koko organisaatio sitoutumaan tekemiseen ihan uudella tasolla. Strategia tulee konkreettisesti osaksi arjen tekemistä!
Paras tulos aikaansaadaan työnjaolla, jossa tavoitteet tulee suoraan strategiasta johdon asettamina ja avaintulokset ja toimenpiteet mietitään yhdessä henkilöstön kanssa.
4. Seuranta
OKR-mallin pyörittämiseen tarvitaan johdonmukainen ja systemaattinen järjestelmä. Tällä ei aina tarkoiteta OKR-ohjelmistoa. Varsinkin pienissä organisaatioissa seuranta voi hoitua Excel-taulukon avulla. Key Result -tavoitteiden on oltava mitattavissa ja seurattavissa. Varmista, että organisaatiossasi on olemassa selkeä mittausjärjestelmä, joka auttaa seuraamaan edistymistä tavoitteiden saavuttamisessa. Ilman tehokasta seurantaa, OKR-malli menettää tehonsa.
5. Startti
OKR-mallin käyttöönotto kannattaa pilotoida. Mallin voi pilotoida esimerkiksi yrityksen johtoryhmässä, jossa luodaan ensimmäiset versiot tavoitteista, avaintuloksista ja toimenpiteistä.
OKR-mallin käyttöönotto vaatii aikaa ja kärsivällisyyttä, mutta hyvin suunniteltuna se parantaa organisaatiosi suorituskykyä ja auttaa saavuttamaan merkittäviä tuloksia.
Haluatko oppia lisää?
Jos haluat oppia aiheesta lisää, ilmoittaudu maksuttomaan webinaariimme!
OKR-mallin käyttöönotto agendalla?
Varaa kalentereistamme sinulle sopivin 1h ajankohta ja laitetaan homma tulille!
Jos kalentereistamme ei löydy sinulle sopivaa ajankohtaa, meille voi aina soittaa tai laittaa sähköpostia. Yhteystiedot TÄSTÄ linkistä.
Kirjoittaja Sanna Helttunen on intohimoinen liiketoimintamuotoilija, palvelumuotoilija ja valmentaja KREAPAL DESIGN Oy:ssä.
Ajankohtaista
Palvelumuotoilijan työpaikka Tampereella
22.5.2023
Asiakkaamme odottavat meiltä rautaista laatua. Etsimme kaikessa rauhassa yrityskulttuuriimme sopivaa liiketoimintamuotoilun...
Jatka lukemistaLuottoluokitus AAA!
24.7.2022
Luottoluokitus AAA myönnetään vuosittain 2,3%:lle suomalaisista yrityksistä - ja nyt KREAPAL DESIGN Oy kuuluu tähän...
Jatka lukemistaELY-konsultointi aka yrityksen kehittämispalvelut
4.4.2022
ELY-konsultointi, joka tunnetaan myös nimellä yrityksen kehittämispalvelut, on PK-yritysten liiketoiminnan kehittämiseen...
Jatka lukemistaAutamme SINUA onnistumaan.
Innostuitko kehittämään tekemistänne asiakaslähtöisesti? Mahtavaa!
Jos haluat sparrausta heti, soita: 040 7055 810.
Jos kirjoitat mieluummin, jätä viesti alla olevalla lomakkeella ja olemme sinuun yhteydessä pikimmiten.

Veikko on yrityksen perustaja, liiketoimintamuotoilija ja palvelumuotoilija, jonka kaikessa tekemisessä painottuu arvon tasapainoinen tuottaminen kolmella tasolla: asiakkaiden, työntekijöiden ja omistajien. Hän on johtanut lukuisia liiketoiminta- ja palvelumuotoiluhankkeita niin yksityisellä kuin julkisellakin sektorilla, sekä asiakaskokemuksen kehittämistä merkittävässä suomalaisessa konsernissa. BBA, MBA ja HHJ -tutkintojen lisäksi Veikko on opiskellut palvelumuotoilua kolmessa suomalaisessa korkeakoulussa, sekä liiketoimintamuotoilua TU Delft:issä. Veikko ei toista vain muiden ajatuksia, vaan ottaa aktiivisesti kantaa liiketoimintalähtöisen muotoilun kehitykseen Suomessa: kehittäen ja visualisoiden uusia konsepteja, työkaluja ja menetelmiä.
Veikko luennoi yliopistolla ja on kysytty esiintyjä erilaisissa palvelumuotoilun, asiakaskokemuksen ja markkinoinnin tapahtumissa ja seminaareissa. Häntä kiitetään erityisesti kyvystään oivalluttaa isoja kokonaisuuksia tavalla, joka puhuttelee niin organisaatioiden ylintä johtoa kuin työntekijöitäkin. Veikko on innostaja ja tekijä, jonka koulutuksissa, työpajoissa ja muotoiluprojekteissa syntyy oivalluksia ja tuloksia – aina rennossa hengessä.
Veikko Törrönen
Perustaja
Liiketoimintamuotoilija
Palvelumuotoilija
Veikon korkea ammattitaito, kokemus ja aito halu ymmärtää liiketoimintaamme on hyvän yhteistyömme perusta. Hän on utelias ja kunnianhimoinen valmentaja, joka ei koskaan päästä meitä helpolla: yhteinen valmistautuminen työpajoihin ja selkeä seuranta ovat antaneet eväät aikaansaavalle työskentelylle.
Yhteistyö KREAPALin kanssa on auttanut meitä kirkastamaan konsernin yhteistä asiakaskokemuksen tahtotilaa, ottamaan oikeita askeleita, tarjonnut käytännön työkaluja ja selkeyttänyt tekemistämme jatkuvasti muuttuvassa työelämässä. Henkilökohtaisesti olen saanut myös kasvaa ihmisenä Veikon kanssa työskennellessäni. Lämmin kiitos ja vahva suositus!
Hanna-Kaisa Hynni
Asiakaskokemusjohtaja, Eezy Henkilöstöpalvelut Oy

Sanna on palvelu- ja liiketoimintamuotoilijana, jolla on vahva tausta palveluliiketoiminnan johtamisesta ja kehittämisestä. Hän on opiskellut palvelumuotoilua kahdessa suomalaisessa korkeakoulussa.
Sanna on ihmislähtöinen palveluiden kehittäjä ja tekijä, joka tarttuu tekemiseen innokkaalla palveluasenteella. Hänen vahvuutenaan on laajojen kokonaisuuksien ymmärtäminen – ja intohimotekemisenä työntekijä- ja asiakaskokemuksen kehittäminen.
Hän saa erityisesti kiitosta asiakkailtamme selkeästä ja ratkaisukeskeisestä työskentelytyylistä ja siitä, että hän on aina aidosti innostunut ja kiinnostunut tuottamaan huipputason palvelua jokaiselle asiakkaallemme!
Sanna Helttunen
Liiketoimintamuotoilija
Palvelumuotoilija
Sannan kanssa oli innostavaa tehdä yhteistyötä. Sen lisäksi että hän on hyvin helposti lähestyttävä ja aina ystävällinen, hän on myös hyvin ratkaisukeskeinen ja kiinnostunut ymmärtämään syvällisesti toimintaamme ja tavoitteitamme ja yhteistyössä löysimme aina win-win-asetelmia uusissa pilotoinneissa.
Sanna ymmärsi hyvin myös julkisen organisaation ja lain reunaehtoja ja jaksoi sinnikkäästi pohtia keinoja ratkaista käytännön esteitä toiminnalle. Yhteistyöprojektit saatiin toteutettua ja niistä virisi uudenlaista yhteistyötä.
Sari Pirttiluoto
Tampereen kaupungin työllisyys- ja kasvupalvelut

Asiakkaamme odottavat meiltä rautaista laatua. Etsimme kaikessa rauhassa yrityskulttuuriimme sopivaa liiketoimintamuotoilun tai palvelumuotoilun osaajaa Tampereelle.
Tunnistatko itsesi tästä:
- Ihmisinä kasvaminen on minulle tärkeä arvo ja osa elämää✔️
- En pelkää virheitä: olen jatkuvasti valmis kyseenalaistamaan omat ja asiakkaiden ajattelu- ja työskentelytavat✔️
- Sytyn KREAPALin arvoista ja olemassaolon tarkoituksesta – ja koen olevani niihin mainio match✔️
- Minulla on jo osaamista toteuttaa liiketoiminta- ja/tai palvelumuotoiluprojekteja, joista asiakkaat puhuvat pelkkää hyvää✔️
- Minulla on osaamista ja halua hankkia itsenäisesti uusia asiakkaita✔️
- Motivoidun palkkamallista, joka perustuu tuloksiin – ei työpaikalla vietettyyn aikaan✔️
- Asun Tampereella – tai lähiseudulla✔️
Jos vastauksesi ylläoleviin on 7x✔️ – lue lisää TÄSTÄ.
SINUN NIMESI TÄHÄN?
Asiakkaamme odottavat meiltä rautaista laatua. Etsimme kaikessa rauhassa yrityskulttuuriimme sopivaa liiketoimintamuotoilun tai palvelumuotoilun osaajaa Tampereelle.
Tunnistatko itsesi tästä:
- Ihmisinä kasvaminen on minulle tärkeä arvo ja osa elämää✔️
- En pelkää virheitä: olen jatkuvasti valmis kyseenalaistamaan omat ja asiakkaiden ajattelu- ja työskentelytavat✔️
- Sytyn KREAPALin arvoista ja olemassaolon tarkoituksesta – ja koen olevani niihin mainio match✔️
- Minulla on jo osaamista toteuttaa liiketoiminta- ja/tai palvelumuotoiluprojekteja, joista asiakkaat puhuvat pelkkää hyvää✔️
- Minulla on osaamista ja halua hankkia itsenäisesti uusia asiakkaita✔️
- Motivoidun palkkamallista, joka perustuu tuloksiin – ei työpaikalla vietettyyn aikaan✔️
- Asun Tampereella – tai lähiseudulla✔️
Jos vastauksesi ylläoleviin on 7x✔️ – lue lisää TÄSTÄ.
Veikko Törrönen
Perustaja, KREAPAL DESIGN OY
OKR-WEBINAARI: NÄIN VIET STRATEGIAN ARKEEN
ILMOITTAUDU!