OTA YHTEYTTÄ >

KREAPAL BLOGI

Vinkkejä ja uusia näkökulmia liiketoimintamuotoilusta, palvelumuotoilusta ja asiakaskokemuksesta.

Tilaa uutiskirje TÄSTÄ

Palvelumuotoilua palveluna – 5 hyvää syytä ostaa asiantuntijuutta ketterästi!

13.9.2023   |   Sanna Helttunen

Palvelumuotoilua palveluna perinteisen projektin sijaan? Miksi? Mikäs tässä toimintamallissa on etuna? Jos haluat ymmärtää edut ja hahmotella sen, voisiko sinun organisaatiosi ostaa uupuvaa tai joustavaa palvelumuotoilun asiantuntijuutta ketterästi palveluna, suosittelen lukaisemaan tämän blogikirjoituksen.

 

Investoi palveluiden kehittämiseen: uudet oivallukset ja ratkaisut tällä saralla voivat auttaa luomaan asiakaslähtöistä kilpailuetua ja uusia tuloja pitkällä aikavälillä.

 

Investoinnit haastavina aikoina

Taloudellisesti haastavina aikoina yritykset tarkastelevat olemassa olevia toimintaprosessejaan ja yrittävät etsiä tapoja parantaa toiminnan tehokkuutta eri tasoilla. Investoimalla prosessien automatisointiin, digitalisaatioon ja esimerkiksi parempaan tietojenhallintaan, on mahdollista säästää kustannuksia ja lisätä tuottavuutta.

Yhtä tärkeää, ellei jopa tärkeämpää olisi investoida palveluiden kehittämiseen. Uudet oivallukset ja ratkaisut tällä saralla voivat auttaa organisaatiota erilaistamaan palveluiden tuottamaa asiakaskokemusta kilpailijoistaan – ja tätä kautta luomaan asiakaslähtöistä kilpailuetua ja uusia tuloja pitkällä aikavälillä.

 

Palvelumuotoilu on käytännön keino kehittää asiakaskokemusta

Markkinaevoluutio on kehittynyt pisteeseen, jossa yritysten välinen kilpailu käydään asiakaskokemukseen panostamalla. Tämä tapahtuu niin kuluttajille suunnattujen palveluiden osalta kuin yritysten välisessä kaupankäynnissä.

 

Asiakaskokemuksesta puhuttaessa, nousee tehokkaimmaksi kehittämisen keinoksi palvelumuotoilu.

 

Palvelumuotoilu on jo kaksi vuosikymmentä kestäneestä suosiostaan huolimatta jäänyt monelle yritysjohtajalle ja johtoryhmän edustajalle etäiseksi. Mitä sillä konkreettisella tasolla oikein tarkoitetaan? Lyhyesti kuvattuna palvelumuotoilu on asiakaslähtöistä liiketoiminnan kehittämistä ja tyypillinen kehittämiskohde on juuri asiakaskokemus.

 

Palvelumuotoilua palveluna – 5 syytä

Hyvä uutinen on, että teidän ei tarvitse olla asiantuntijoita palvelumuotoilussa – voitte ostaa palvelumuotoilua palveluna ulkopuoliselta palveluntarjoajalta. Ja tämä ratkaisu tarjoaa organisaatiollesi hienoja etuja! Tässä ytimekkäästi 5 selkeää hyötyä:

1. Kustannustehokkuus
Omaan tiimiin palkkaaminen voi olla kallista. Ostamalla palvelumuotoilua palveluna, yritys pääsee hyödyntämään asiantuntemusta ilman täyttä rekrytointi-, koulutus- ja jatkuvan työllistämisen kustannusta. Ulkopuolinen palveluntuottaja voi varmistaa projektinne edistymisen nopeammin, koska sillä on tarvittavat resurssit jo käytössään.

2. Asiantuntijuus
Palvelumuotoilun osto palveluna mahdollistaa organisaatiolle käsiksi pääsyn aiheen asiantuntijoiden osaamiseen. Tämä on erityisen arvokasta toimialoilla, joissa sisäistä osaamista saattaa puuttua. Organisaatiot voivat valita tietyn aihealueen tai aiheet, joista he tarvitsevat osaamista ja näin räätälöidä ulkoa ostetun palvelun omiin ainutlaatuisiin tarpeisiinsa.

3. Parempi laatu
Ulkoistamalla palvelumuotoiluun liittyviä tehtäviä organisaatiot voivat keskittyä siihen, missä he ovat parhaimmillaan, jättäen erityisosaamista vaativat tehtävät asiantuntijoille. Palvelumuotoilija tuntee alan parhaat käytännöt ja työkalut, joita se voi käyttää projektisi etenemisen varmistamiseen ja kehittämiseen.

4.  Skaalautuvuus
Organisaatioiden kasvaessa tai kohdatessa uusia haasteita niiden asiantuntijatarpeet muuttuvat. Tämän tarvittavan uuden osaamisen ostaminen palveluna tarjoaa skaalautuvuutta – organisaatiot voivat säätää ostetun palvelun laajuutta ja mittakaavaa nykyisten tarpeiden mukaan.

5. Objektiivinen näkökulma
Ulkopuolinen palvelumuotoilja tuo objektiivisen näkökulman palveluihisi ja pystyy löytämään mahdollisia kehityskohteita, joita organisaatiosi ei ehkä edes huomannut.

Yhdessä nämä organisaation hyödyt tekevät palvelumuotoilusta ulkoistettuna palveluna todellisen voimavaran. Tämä panostus asiakaslähtöisiin palveluihin ja niiden kehittämiseen voi olla ratkaiseva lisä strategiaasi, jolla erottautua kilpailijoista ja sitouttaa entistäkin vahvemmin nykyiset asiakkaasi.

Asiakkaat arvostavat uusia, innovatiivisia toimintatapoja, ja tällä tavoin voit antaa heille juuri sitä, mitä he odottavat – ja enemmänkin!

 

Haluatko oppia lisää?

Voit ladata maksuttomat oppaamme TÄSTÄ.
Palvelumuotoilua palveluna

Palveluamuotoilua palveluna teille?

Uskalla astua seuraavalle tasolle ja anna palveluillesi ne siivet, jotka ne ansaitsevat! Varaa kalentereistamme sinulle sopivin 1h ajankohta niin jutellaan aiheesta lisää!

arvot

Jos kalentereistamme ei löydy sinulle sopivaa ajankohtaa, meille voi aina soittaa tai laittaa sähköpostia. Yhteystiedot TÄSTÄ linkistä.

Kirjoittaja Sanna Helttunen on intohimoinen liiketoimintamuotoilija, palvelumuotoilija ja valmentaja KREAPAL DESIGN Oy:ssä. 

FacebookTwitterLinkedIn

Ajankohtaista

Palvelumuotoilijan työpaikka Tampereella

22.5.2023

Asiakkaamme odottavat meiltä rautaista laatua. Etsimme kaikessa rauhassa yrityskulttuuriimme sopivaa liiketoimintamuotoilun...

Jatka lukemista

Luottoluokitus AAA!

24.7.2022

Luottoluokitus AAA myönnetään vuosittain 2,3%:lle suomalaisista yrityksistä - ja nyt KREAPAL DESIGN Oy kuuluu tähän...

Jatka lukemista

ELY-konsultointi aka yrityksen kehittämispalvelut

4.4.2022

ELY-konsultointi, joka tunnetaan myös nimellä yrityksen kehittämispalvelut, on PK-yritysten liiketoiminnan kehittämiseen...

Jatka lukemista

Yhteystiedot

Autamme SINUA onnistumaan.

Innostuitko kehittämään tekemistänne asiakaslähtöisesti? Mahtavaa!

Jos haluat sparrausta heti, soita: 040 7055 810.

Jos kirjoitat mieluummin, jätä viesti alla olevalla lomakkeella ja olemme sinuun yhteydessä pikimmiten.

  • Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.
Lisätietoja

Veikko on yrityksen perustaja, liiketoimintamuotoilija ja palvelumuotoilija, jonka kaikessa tekemisessä painottuu arvon tasapainoinen tuottaminen kolmella tasolla: asiakkaiden, työntekijöiden ja omistajien. Hän on johtanut lukuisia liiketoiminta- ja palvelumuotoiluhankkeita niin yksityisellä kuin julkisellakin sektorilla, sekä asiakaskokemuksen kehittämistä merkittävässä suomalaisessa konsernissa. BBA, MBA ja HHJ -tutkintojen lisäksi Veikko on opiskellut palvelumuotoilua kolmessa suomalaisessa korkeakoulussa, sekä liiketoimintamuotoilua TU Delft:issä. Veikko ei toista vain muiden ajatuksia, vaan ottaa aktiivisesti kantaa liiketoimintalähtöisen muotoilun kehitykseen Suomessa: kehittäen ja visualisoiden uusia konsepteja, työkaluja ja menetelmiä.

Veikko luennoi yliopistolla ja on kysytty esiintyjä erilaisissa palvelumuotoilun, asiakaskokemuksen ja markkinoinnin tapahtumissa ja seminaareissa. Häntä kiitetään erityisesti kyvystään oivalluttaa isoja kokonaisuuksia tavalla, joka puhuttelee niin organisaatioiden ylintä johtoa kuin työntekijöitäkin. Veikko on innostaja ja tekijä, jonka koulutuksissa, työpajoissa ja muotoiluprojekteissa syntyy oivalluksia ja tuloksia – aina rennossa hengessä.

Veikko Törrönen

Perustaja
Liiketoimintamuotoilija
Palvelumuotoilija

Veikon korkea ammattitaito, kokemus ja aito halu ymmärtää liiketoimintaamme on hyvän yhteistyömme perusta. Hän on utelias ja kunnianhimoinen valmentaja, joka ei koskaan päästä meitä helpolla: yhteinen valmistautuminen työpajoihin ja selkeä seuranta ovat antaneet eväät aikaansaavalle työskentelylle.

Yhteistyö KREAPALin kanssa on auttanut meitä kirkastamaan konsernin yhteistä asiakaskokemuksen tahtotilaa, ottamaan oikeita askeleita, tarjonnut käytännön työkaluja ja selkeyttänyt tekemistämme jatkuvasti muuttuvassa työelämässä. Henkilökohtaisesti olen saanut myös kasvaa ihmisenä Veikon kanssa työskennellessäni. Lämmin kiitos ja vahva suositus!

Hanna-Kaisa Hynni
Asiakaskokemusjohtaja, Eezy Henkilöstöpalvelut Oy

Lisätietoja

Sanna on palvelu- ja liiketoimintamuotoilijana, jolla on vahva tausta palveluliiketoiminnan johtamisesta ja kehittämisestä. Hän on opiskellut palvelumuotoilua kahdessa suomalaisessa korkeakoulussa.

Sanna on ihmislähtöinen palveluiden kehittäjä ja tekijä, joka tarttuu tekemiseen innokkaalla palveluasenteella. Hänen vahvuutenaan on laajojen kokonaisuuksien ymmärtäminen – ja intohimotekemisenä työntekijä- ja asiakaskokemuksen kehittäminen.

Hän saa erityisesti kiitosta asiakkailtamme selkeästä ja ratkaisukeskeisestä työskentelytyylistä ja siitä, että hän on aina aidosti innostunut ja kiinnostunut tuottamaan huipputason palvelua jokaiselle asiakkaallemme!

Sanna Helttunen

Liiketoimintamuotoilija
Palvelumuotoilija

Sannan kanssa oli innostavaa tehdä yhteistyötä. Sen lisäksi että hän on hyvin helposti lähestyttävä ja aina ystävällinen, hän on myös  hyvin ratkaisukeskeinen ja kiinnostunut ymmärtämään syvällisesti toimintaamme ja tavoitteitamme ja yhteistyössä löysimme aina win-win-asetelmia uusissa pilotoinneissa.

Sanna ymmärsi  hyvin myös julkisen organisaation ja lain reunaehtoja ja jaksoi sinnikkäästi pohtia keinoja ratkaista käytännön esteitä toiminnalle. Yhteistyöprojektit saatiin toteutettua ja niistä virisi uudenlaista yhteistyötä.

Sari Pirttiluoto
Tampereen kaupungin työllisyys- ja kasvupalvelut

Lisätietoja

Asiakkaamme odottavat meiltä rautaista laatua. Etsimme kaikessa rauhassa yrityskulttuuriimme sopivaa liiketoimintamuotoilun tai palvelumuotoilun osaajaa Tampereelle.

Tunnistatko itsesi tästä:

  • Ihmisinä kasvaminen on minulle tärkeä arvo ja osa elämää✔️
  • En pelkää virheitä: olen jatkuvasti valmis kyseenalaistamaan omat ja asiakkaiden ajattelu- ja työskentelytavat✔️
  • Sytyn KREAPALin arvoista ja olemassaolon tarkoituksesta – ja koen olevani niihin mainio match✔️
  • Minulla on jo osaamista toteuttaa liiketoiminta- ja/tai palvelumuotoiluprojekteja, joista asiakkaat puhuvat pelkkää hyvää✔️
  • Minulla on osaamista ja halua hankkia itsenäisesti uusia asiakkaita✔️
  • Motivoidun palkkamallista, joka perustuu tuloksiin – ei työpaikalla vietettyyn aikaan✔️
  • Asun Tampereella – tai lähiseudulla✔️

Jos vastauksesi ylläoleviin on 7x✔️ – lue lisää TÄSTÄ.

SINUN NIMESI TÄHÄN?

Asiakkaamme odottavat meiltä rautaista laatua. Etsimme kaikessa rauhassa yrityskulttuuriimme sopivaa liiketoimintamuotoilun tai palvelumuotoilun osaajaa Tampereelle.

Tunnistatko itsesi tästä:

  • Ihmisinä kasvaminen on minulle tärkeä arvo ja osa elämää✔️
  • En pelkää virheitä: olen jatkuvasti valmis kyseenalaistamaan omat ja asiakkaiden ajattelu- ja työskentelytavat✔️
  • Sytyn KREAPALin arvoista ja olemassaolon tarkoituksesta – ja koen olevani niihin mainio match✔️
  • Minulla on jo osaamista toteuttaa liiketoiminta- ja/tai palvelumuotoiluprojekteja, joista asiakkaat puhuvat pelkkää hyvää✔️
  • Minulla on osaamista ja halua hankkia itsenäisesti uusia asiakkaita✔️
  • Motivoidun palkkamallista, joka perustuu tuloksiin – ei työpaikalla vietettyyn aikaan✔️
  • Asun Tampereella – tai lähiseudulla✔️

Jos vastauksesi ylläoleviin on 7x✔️ – lue lisää TÄSTÄ.

Veikko Törrönen
Perustaja, KREAPAL DESIGN OY

OKR-WEBINAARI: NÄIN VIET STRATEGIAN ARKEEN

ILMOITTAUDU!