Kreapal logo OTA YHTEYTTÄ >

KREAPAL BLOGI

Tiukkaa sisältöä asiakaslähtöisen kilpailuedun rakentamiseen. Menetelminä liiketoimintamuotoilu ja palvelumuotoilu.

Tilaa uutiskirje TÄSTÄ

Palvelumuotoilua palveluna – 5 hyvää syytä ostaa asiantuntijuutta ketterästi!

13.9.2023   |   Sanna Helttunen

Palvelumuotoilua palveluna perinteisen projektin sijaan? Miksi? Mikäs tässä toimintamallissa on etuna? Jos haluat ymmärtää edut ja hahmotella sen, voisiko sinun organisaatiosi ostaa uupuvaa tai joustavaa palvelumuotoilun asiantuntijuutta ketterästi palveluna, suosittelen lukaisemaan tämän blogikirjoituksen.

 

Investoi palveluiden kehittämiseen: uudet oivallukset ja ratkaisut tällä saralla voivat auttaa luomaan asiakaslähtöistä kilpailuetua ja uusia tuloja pitkällä aikavälillä.

 

Investoinnit haastavina aikoina

Taloudellisesti haastavina aikoina yritykset tarkastelevat olemassa olevia toimintaprosessejaan ja yrittävät etsiä tapoja parantaa toiminnan tehokkuutta eri tasoilla. Investoimalla prosessien automatisointiin, digitalisaatioon ja esimerkiksi parempaan tietojenhallintaan, on mahdollista säästää kustannuksia ja lisätä tuottavuutta.

Yhtä tärkeää, ellei jopa tärkeämpää olisi investoida palveluiden kehittämiseen. Uudet oivallukset ja ratkaisut tällä saralla voivat auttaa organisaatiota erilaistamaan palveluiden tuottamaa asiakaskokemusta kilpailijoistaan – ja tätä kautta luomaan asiakaslähtöistä kilpailuetua ja uusia tuloja pitkällä aikavälillä.

 

Palvelumuotoilu on käytännön keino kehittää asiakaskokemusta

Markkinaevoluutio on kehittynyt pisteeseen, jossa yritysten välinen kilpailu käydään asiakaskokemukseen panostamalla. Tämä tapahtuu niin kuluttajille suunnattujen palveluiden osalta kuin yritysten välisessä kaupankäynnissä.

 

Asiakaskokemuksesta puhuttaessa, nousee tehokkaimmaksi kehittämisen keinoksi palvelumuotoilu.

 

Palvelumuotoilu on jo kaksi vuosikymmentä kestäneestä suosiostaan huolimatta jäänyt monelle yritysjohtajalle ja johtoryhmän edustajalle etäiseksi. Mitä sillä konkreettisella tasolla oikein tarkoitetaan? Lyhyesti kuvattuna palvelumuotoilu on asiakaslähtöistä liiketoiminnan kehittämistä ja tyypillinen kehittämiskohde on juuri asiakaskokemus.

Aiemmissa blogikirjoituksissa voit syventyä tarkemmin siihen, mitä on palvelumuotoilu ja miksi asiakaskokemus luo kilpailuetua.

 

Palvelumuotoilua palveluna – 5 etua

Hyvä uutinen on, että teidän ei tarvitse olla asiantuntijoita palvelumuotoilussa – voitte ostaa palvelumuotoilua palveluna ulkopuoliselta palveluntarjoajalta. Ja tämä ratkaisu tarjoaa organisaatiollesi hienoja etuja! Tässä ytimekkäästi 5 selkeää hyötyä:

1. Kustannustehokkuus
Omaan tiimiin palkkaaminen voi olla kallista. Ostamalla palvelumuotoilua palveluna, yritys pääsee hyödyntämään asiantuntemusta ilman täyttä rekrytointi-, koulutus- ja jatkuvan työllistämisen kustannusta. Ulkopuolinen palveluntuottaja voi varmistaa projektinne edistymisen nopeammin, koska sillä on tarvittavat resurssit jo käytössään.

2. Asiantuntijuus
Palvelumuotoilun osto palveluna mahdollistaa organisaatiolle käsiksi pääsyn aiheen asiantuntijoiden osaamiseen. Tämä on erityisen arvokasta toimialoilla, joissa sisäistä osaamista saattaa puuttua. Organisaatiot voivat valita tietyn aihealueen tai aiheet, joista he tarvitsevat osaamista, ja näin räätälöidä ulkoa ostetun palvelun omiin ainutlaatuisiin tarpeisiinsa.

3. Parempi laatu
Ulkoistamalla palvelumuotoiluun liittyviä tehtäviä organisaatiot voivat keskittyä siihen, missä he ovat parhaimmillaan, jättäen erityisosaamista vaativat tehtävät asiantuntijoille. Palvelumuotoilija tuntee alan parhaat käytännöt ja työkalut, joita se voi käyttää projektisi etenemisen varmistamiseen ja kehittämiseen.

4.  Skaalautuvuus
Organisaatioiden kasvaessa tai kohdatessa uusia haasteita niiden asiantuntijatarpeet muuttuvat. Tämän tarvittavan uuden osaamisen ostaminen palveluna tarjoaa skaalautuvuutta – organisaatiot voivat säätää ostetun palvelun laajuutta ja mittakaavaa nykyisten tarpeiden mukaan.

5. Objektiivinen näkökulma
Ulkopuolinen palvelumuotoilja tuo objektiivisen näkökulman palveluihisi ja pystyy löytämään mahdollisia kehityskohteita, joita organisaatiosi ei ehkä edes huomannut.

Yhdessä nämä organisaation hyödyt tekevät palvelumuotoilusta ulkoistettuna palveluna todellisen voimavaran. Tämä panostus asiakaslähtöisiin palveluihin ja niiden kehittämiseen voi olla ratkaiseva lisä strategiaasi, jolla erottautua kilpailijoista ja sitouttaa entistäkin vahvemmin nykyiset asiakkaasi.

Asiakkaat arvostavat uusia, innovatiivisia toimintatapoja, ja tällä tavoin voit antaa heille juuri sitä, mitä he odottavat – ja enemmänkin!

 

Haluatko oppia lisää?

Voit ladata maksuttomat oppaamme TÄSTÄ.
Palvelumuotoilua palveluna

Palvelumuotoilua palveluna teille?

arvot

Pyydä tarjous:
1️⃣  Varaa etätapaaminen TÄSTÄ, tai soita 044 786 6007.
2️⃣  Tavataan uudelleen ja käydään tarjous läpi. Siinä kaikki.

Kirjoittaja Sanna Helttunen on intohimoinen liiketoimintamuotoilija, palvelumuotoilija ja valmentaja KREAPAL DESIGN Oy:ssä. 

Jaa Someen:
FacebookTwitterLinkedIn

Kreapal numeroina

perustettu 0
projekteja + 0
valmennettua asiakasta + 0
fiksuttelua 0 %

asiakkaista suosittelee

0 %

* Vuodesta 2022 alkaen, jokaisen projektin asiakas on suositellut yhteistyötä kanssamme.

Kiinnostuitko?

Ota yhteyttä.

   
veikko-torronen

Veikko Törrönen

Perustaja, Liiketoimintamuotoilija, Palvelumuotoilija

Jätä viesti ja olemme sinuun yhteydessä arkisin jo samana päivänä!

  • Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.

STRATEGIAN TOTEUTTAMINEN OKR-MALLILLA.

LATAA OPAS TÄSTÄ >