Kreapal logo OTA YHTEYTTÄ >

KREAPAL BLOGI

Tiukkaa sisältöä asiakaslähtöisen kilpailuedun rakentamiseen. Menetelminä liiketoimintamuotoilu ja palvelumuotoilu.

Tilaa uutiskirje TÄSTÄ

Strategian toteuttaminen – näin onnistut!

3.1.2024   |   Veikko Törrönen

Strategian toteuttaminen? Miten valittua strategiaa toteutetaan tehokkaasti? Miten ihmiset saadaan innostumaan sen toteuttamisesta? Jos etsit vastauksia näihin kysymyksiin, luet oikeaa blogia.

 

Kokemuksemme mukaan merkittävin syy strategiatyön epäonnistumiseen on konkretian puute.

 

Strategian tehokas toimeenpano vaatii konkretiaa kahdella tasolla

Strategia on simppelisti kiteytettynä suunnitelma siitä, miten organisaatio saavuttaa yhteisen innostavan tahtotilansa (visio). Sen tehokas toimeenpano vaatii konkretiaa kahdella eri tasolla.

Määrittelyn taso
Strategian määrittelyssä luodaan yhteinen suunta ja tehdään sen toteutumista tukevat valinnat tyypillisesti keskipitkälle aikajänteelle (3-5 vuotta). Tässä vaiheessa vastataan mahdollisimman konkreettisesti seuraaviin ydinkysymyksiin: minne olemme menossa – ja millä valinnoilla pääsemme perille.

Toteutuksen taso
Strategian toteuttamisen aikajänteen tulee olla lyhyt, korkeintaan 1 vuosi. Toteutusvaiheessa määritellään koko organisaatiolle selkeät tehtävät ja projektit, joiden avulla varmistaan se, että tehdään yhdessä strategiaa tukevia oikeita asioita vs. ollaan kiireisiä.

strategian toteuttaminen

Kuulostaa mukavan simppeliltä, mutta:

  • Yrityksensä strategian kykenee kommunikoimaan 2% työntekijöistä, 8% keskijohdosta ja 13% ylimmästä johdosta (Maury, 2016).
  • Strategioista 70% epäonnistuu (Hämäläinen & Sora, 2020).

Kokemuksemme mukaan merkittävin syy strategiatyön epäonnistumiseen on konkretian puute – sekä määrittelyn että toteutuksen tasoilla. Tässä blogissa vastataan siihen, miten strategiaa toteutetaan tehokkaasti. Lisätietoja tuloksekkaasta strategian määrittelystä TÄSTÄ.

 

OKR on tavoitejohtamismalli, joka auttaa konkretisoimaan strategian toteutuksen arkiseksi tekemiseksi.

 

Strategian toteuttaminen tehokkaasti OKR-mallilla

OKR on tavoitejohtamismalli, joka auttaa konkretisoimaan strategian toteutuksen arkiseksi tekemiseksi. OKR tulee sanoista Objektives ja Key Results (tavoitteet ja avaintulokset). Siinä on kolme keskeistä osaa.

Tavoite
Tavoitteet määrittävät sen, mitä organisaatio haluaa saavuttaa. Niiden tulisi olla haastavia, inspiroivia ja konkreettisia. Suosittelemme valitsemaan kerralla 1-5 tavoitetta.

Avaintulos
Avaintulokset ovat faktiivisesti todennettavissa olevia aikaan sidottuja lukuja tai tuloksia, jotka osoittavat edistymisen tavoitteiden saavuttamisessa. Ne eivät saa sisältää tulkinnanvaraa siitä, edistyykö tavoitteen saavuttaminen. Suosittelemme valitsemaan 1-3 avaintulosta jokaista tavoitetta kohden.

Toimenpide
Toimenpiteet ovat vastuutettuja ja aikatalutettuja tehtäviä. Niiden avulla varmistetaan avaintulosten ja tavoitteiden saavuttaminen. Näiden määrää ei tule rajoittaa.

Tässä simppeli esimerkki siitä, millainen hampurilaisravintolan yksi OKR tavoite, avaintulos ja toimenpide voisivat olla.

strategian toteuttaminen

Google, Intel, Mindwalley, Slack, Facebook, Microsoft, Panasonic ja monet muut toimialansa johtavat yritykset ovat kertoneet, että niiden strategiat toteutus on onnistunut nimenomaan OKR-mallin ansiosta. Kotimaassa mallia ovat hyödyntäneet mm. Nixu, Heltti, Futurice and Ambientia.

 

OKR-työskentely auttaa tiimejä ja yksilöitä omaksumaan ja sisäistämään strategian.

 

Viisi syytä miksi toteuttaa strategiaa OKR-mallilla

OKR-malli sopii jokaiselle organisaatiolle riippumatta koosta tai strategian sisällöstä. Viisi syytä miksi toteuttaa strategiaa OKR-mallilla.

1. Selkeä yhteinen suunta
OKR:t luovat systemaattisen rakenteen, jossa organisaation ylätason tavoitteet ohjaavat kaikkien tekemistä. OKR-työskentely auttaa tiimejä ja yksilöitä myös omaksumaan ja sisäistämään strategian. Näin varmistetaan se, että kaikkien työ on systemaattisesti linjassa valitun strategian kanssa.

2. Keskittyminen tärkeimpään tekemiseen
OKR-työskentely auttaa keskittymään siihen, mikä on strategiassa määritellyn halutun muutoksen kannalta kaikista tärkeintä tekemistä.

3. Itseohjautuvuus
OKR-malli kannustaa itseohjautuvuuteen: tiimit ja yksilöt miettivät itsenäisesti keinot tavoitteidensa saavuttamiseen. Tämä lisää työntekijöiden motivaatiota ja sitoutumista strategian toteuttamiseen.

4. Läpinäkyvyys
Kaikkien (myös johdon) tavoitteet, avaintulokset ja toimenpiteet jaetaan organisaatiossa avoimesti.

5. Ketterä kehittäminen
OKR-työskentelyssä arvioidaan tavoitteiden edistymistä viikkotasolla. Mikäli tavoitteiden toteutuminen on vaarassa, kyetään tekemistä muuttamaan ketterästi.

Olemme hyödyntäneet OKR-mallia projekteissamme usean vuoden ajan – ja homma toimii! Voit tutustua asiakastarinoihimme TÄSTÄ.

 

Tiimit ja yksilöt miettivät itsenäisesti keinot tavoitteidensa saavuttamiseen. Tämä lisää työntekijöiden motivaatiota ja sitoutumista strategian toteuttamiseen.

 

Haluatko oppia lisää?

Voit ladata maksuttoman oppaan TÄSTÄ.
strategian toteuttaminen

 

Strategian toteuttaminen agendalla?

Nykyinen projektiemme NPS=100, eli jokainen asiakas suosittelee yhteistyötä kanssamme. Ota yhteyttä niin suunnitellaan paras toteutus juuri teille.

Asiakasarvon tuottaminen

Pyydä tarjous:
1️⃣  Varaa etätapaaminen TÄSTÄ, tai soita 040 7055 810.
2️⃣  Tavataan uudelleen ja käydään tarjous läpi. Siinä kaikki.

Kirjoittaja Veikko Törrönen on intohimoinen liiketoimintamuotoilija, palvelumuotoilija, valmentaja ja KREAPAL DESIGN Oy:n perustaja.

Jaa Someen:
FacebookTwitterLinkedIn

Jos etsit perinteistä strategiakonsulttia, emme ole teille oikea kumppani. Tiedämme loppuasiakkaita ja henkilöstöänne aidosti mukaan osallistavan yhteiskehittämisen johtavan parhaaseen tulokseen.

Jos uskot samaan, ota yhteyttä!

   
veikko-torronen

Veikko Törrönen

Perustaja, Liiketoimintamuotoilija, Palvelumuotoilija

Jätä viesti ja olemme sinuun yhteydessä arkisin jo samana päivänä!

  • Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.

UUSI OKR-OPAS JULKAISTU!

LATAA TÄSTÄ