Kreapal blogi

Ajatuksia asiakaskokemuksesta ja palvelumuotoilusta.

Tuotekehitys on rikki: onko tuotteita enää olemassa?

2.4.2018   |   Veikko Törrönen

Luin juuri todella mielenkiintoisen kirjan: Tenny Pinheiron Service Startup, Design Thinking Gets Lean. Kirjan keskeisin viesti on seuraava: suurin osa yrityksistä elää edelleen teollisen ajan valmista-myy-mallissa, jossa yritys valmistaa tuotteen ja tuuppaa sen markkinoinnin- ja myynnin toimenpiteillä asiakkaiden tietoisuuteen. Tuotekehityksen osumatarkkuus on nopanheiton tasolla – usein kolmonen, liian harvoin kutonen. Kolmosella hukataan isommassa yrityksessä merkittävästi tuotekehityksen resursseja, startup:in kohdalla seuraukset ovat fataalimmat.

 

Tuotekehitys on rikki

Korporaatioissa tehdään edelleen valitettavan usein töitä vesiputousmallilla, joka pienentää entisestään mahdollisuuksia onnistua tuotekehityksessä. Valtaosa yrityksistä on kuitenkin omaksunut ketterämpiä menetelmiä, joissa prosessi on iteratiivinen ja oppiva. Näistä yksi merkittävimmistä on Eric Ries:in 10 vuotta sitten julkaisema LeanStartup, jonka tieteellinen rakenna-mittaa-opi -prosessi on tuonut yritysten tuotekehitykseen valtavan hienon askeleen sekä ketterämpään että asiakaslähtöisempään suuntaan. Tuotekeskeisissä menetelmissä on kuitenkin yksi ydinongelma: tuotekeskeisyys. Miksi?

Tuotekeskeisen ajattelun juuret ovat teollistumisen ajan valmista-myy -mallissa, jossa yritys valmistaa tuotteen markkinoille asiakkaan ostettavaksi. Aikana ennen avointa tiedonjakamista, globaalia kilpailua ja lopullista vallan siirtymistä yrityksiltä asiakkaille malli toimi luovan markkinoinnin ja aktiivisen myynnin ansiosta – ei kuitenkaan enää. Asiakkaat vertailevat kokemuksiaan sujuvasti verkossa ja hakevat tukea näkemykselleen eri sosiaalisten verkostojen kautta. Hetkinen – kokemuksia? Minne se tuote katosi?

  Tuotteita ei ole olemassa. Ne ovat ainostaan Avataria osana asiakkaan palvelukokemusta – hetkiä elämässä, joissa niille syntyy merkitys.

 

 

Tuotteella ei ole arvoa ilman asiakkaan kokemusta

Tuotteella itsellään ei ole arvoa –  sille syntyy arvo ainoastaan asiakkaan kokemuksen kautta – osana sille tarkoitettua ekosysteemiä. Onko tuotteita siis edes olemassa? Tenny Pinheiron mukaan ei – ne ovat ainoastaan Avataria osana palvelukokemusta. Jos näin on, on täysin epäloogista aloittaa tuotekehitys sisältä-ulos ajattelun mukaisesti tuotteesta – loogisempi juuri on ulkoa-sisälle, eli asiakkaan tarpeen tai ongelman syvällisen ymmärryksen kautta.

Lean Startup ja muut uudet tuotekeskeiset ketterän kehittämisen menetelmien juuret ovat tieteellisessä valmista-myy -menetelmässä – tuotekehitykseen lähdetään sisältä-ulos ajattelun kautta, ymmärtämättä asiakkaaiden tarpeita riittävän syvällisesti.

 

Lean Startup ja muut uudet tuotekeskeiset ketterän kehittämisen menetelmät lähtevät liikkeelle tuote-markkina-vastaavuudesta, mutta eivät tarpeeksi syvällisesti – niiden juuret ovat tieteellisessä valmista-myy -menetelmässä. Riskinä tässä ajattelussa on se, että tuotekehityksessä lähdetään alun perinkin liikkeelle ymmärtämättä asiakasta riittävän syvällisesti. Kehitä-mittaa-opi -mallin jatkuvilla iteraatiokierroksilla voidaan kehittää tuote-markkina-vastaavuutta tai tuotetta voidaan pivotoida radikaalimminkin, mutta jos asiakasta ydinongelmaa ei ole alun perin selvitetty syvällisesti, hukataan minimissään valtava määrä resursseja – pahimmillaan epäonnistutaan koko projektissa. Kyseinen ongelma on havainnollistettu alla olevassa kuvassa.

 

palvelumuotoilu tuotekehitys

 

Kokemukset puhuttelevat tunnetasolla

Tuotekeskeisen kehityksen juuret ovat tieteellisissä menetelmissä – palvelumuotoilun juuret antropologiassa, jonka ytimessä on ihmisten halujen, tarpeiden ja tunteiden ymmärtäminen. Tästä ymmärryksestä muotoiltu kehitystyö siirtyy tuotteiden maailman ”Tämä toimii..” tasolta palveluiden maailman ” Tämän on huippupalvelu, joka kertoo paljon minusta ihmisenä.” tunnepohjaiselle tasolle.  Kokemus synnyttää tunteen, tunne synnyttää muistijäljen. Ainoastaan palveluilla, jotka kykenevät puhuttelemaan käyttäjiään emootion tasolla, on kyky selvitä asiakkaan aikakaudella.

Kokemus synnyttää tunteen, tunne synnyttää muistijäljen. Ainoastaan palveluilla, jotka kykenevät puhuttelemaan käyttäjiään emootion tasolla on kyky selvitä asiakkaan aikakaudella.

 

Loppuun totean, että olen sekä muotoilu- että LeanStartup ajattelun fani. En usko yhden ajattelutavan olevan ratkaisu, vaan uskon sen löytyvän holistisesta eri ajattelutapojen yhdistämisestä.

 

Haluatko lukea lisää palvelumuotoilusta – lataa palvelumuotoiluopas

Kirjoitimme palvelumuotoiluoppaan sinulle, joka haluat osallistaa henkilöstöäsi ja asiakkaitasi yhteisen suunnan taakse, kehittää nykyisiä tai innovoida uusia palveluita asiakkaidesi tarpeista käsin, löytää uusia kilpailukykyisiä liiketoimintamalleja kiihtyvässä kilpailussa tai rakentaa entistä asiakaslähtöisempää kulttuuria organisaatioosi. Opas oivalluttaa sinulle palvelumuotoilun perusteita ja vastaa kysymyksiin: mitä, miksi, mihin ja miten. Oppaan voit ladata täältä.

 

Kirjoittaja Veikko Törrönen on intohimoinen liiketoimintamuotoilija, palvelumuotoilija ja KREAPAL Oy:n perustaja.

 

Kuinka voimme auttaa?

KREAPAL on liiketoimintamuotoilun, palvelumuotoilun ja asiakaskokemuksen asiantuntijayritys. Autamme palauttamaan ihmisen takaisin liiketoiminnan ytimeen ja mahdollistamme muotoilun kaikenkokoisille yrityksille. Me koulutamme, valmennamme, fasilitoimme ja toteutamme projekteja.

Tiedät jo mitä yrityksesi pitäisi tehdä. Älä jää pohdintojesi kanssa yksin, vaan ota yhteyttä ja kerro meille mihin haluat muutosta. Me kerromme, miten kytkemme ihmiset muutokseen mukaan ja miten me sen teemme – yhdessä teidän kanssa.

Veikko Törrönen
perustaja | toimitusjohtaja
040 7055 810
veikko@kreapal.fi

FacebookTwitterLinkedIn

STRATEGIA & ITSEOHJAUTUVUUS
#liiketoimintamuotoilu #palvelumuotoilu #asiakaskokemus #CX

Tieto ei ole arvokasta, tekeminen on - kovaan käyttöön ystävät 🔥🙌: https://t.co/lmD7PrLlsG
#liiketoimintamuotoilu #palvelumuotoilu #asiakaskokemus #cx

McKinsey ensimmäinen, ja samalla kattavin ikinä tehty tutkimus muotoilun liiketoiminnallisista hyödyistä: mukana 300 yritystä - ympäri maailman. Tutkimus vahvistaa lukuisten muiden tutkimusten lopputuleman: muotoilu kannattaa ✔️ #liiketoimintamuotoilu #palvelumuotoilu #CX https://t.co/WlMR4FOHkk

Good design is good for business, says McKinsey: ”Firms that embrace design generated 32 % more revenue and 56 % more shareholder returns than rivals over a five-year period”. https://t.co/b4bmMOVPkz lähteestä @dezeen #businessdesign #servicedesign #designthinking #cx

Haku loppuu huomenna❗️ Maanantaina käydään hakemukset läpi - vielä kerkiää🔥✌️ #liiketoimintamuotoilu #palvelumuotoilu #cx #rekry #tampere

Ajankohtaista

HUOMIO TAMPERE | Etsimme liiketoimintamuotoilijaa tai palvelumuotoilijaa

1.10.2018

Olemme painaneet hommia ilon kautta ja rakkaudesta lajiin siihen malliin, että nyt olisi yrityksemme ensimmäisen rekrytoinnin...

Jatka lukemista

Tapaat meidät syksyllä 2018 mm. seuraavissa tapahtumissa

23.6.2018

Heinäkuussa lomailemme.. yrittäjämäisesti Heinäkuussa latailemme akkuja ja valmistaudumme tulevaan syksyyn. Jos ajatuksesi...

Jatka lukemista

Tietosuojaseloste

25.5.2018

Henkilötietolaki - (523/1999) 10 § ja 24 § - 4.7.2017 | GDPR - Euroopan parlamentin ja neuvoston asetus (EU) 2016/679 -...

Jatka lukemista

Tilaa uutiskirje

Tilaan KREAPAL uusimmat postaukset ja uutiskirjeen

Voimmeko auttaa?

Tiedät jo mitä yrityksesi pitäisi tehdä. Älä jää pohdintojesi kanssa yksin, vaan kerro meille mihin haluat muutosta. Me kerromme miten kytkemme ihmiset muutokseen mukaan ja miten me sen teemme – yhdessä.

Kreapal facebook Kreapal twitter Kreapal linkedin Kreapal instagram
Lisätietoja

Veikko on yrityksen perustaja, liiketoimintamuotoilija ja palvelumuotoilija, jonka projekteissa painottuu vahvasti liiketoiminnallisesti mitattavissa oleva hyöty. Hän on johtanut lukuisia liiketoiminta- ja palvelumuotoiluhankkeita niin yksityisellä kuin julkisellakin sektorilla, sekä asiakaskokemuksen kehittämistä merkittävässä suomalaisessa konsernissa. Veikko on opiskellut palvelumuotoilua kolmessa suomalaisessa korkeakoulussa, liiketoimintamuotoilua TU Delft:issä ja MBA tutkinnon University of Wales:issa.

Veikko käy säännöllisesti puhumassa erilaisissa palvelumuotoilun, asiakaskokemuksen ja markkinoinnin tapahtumissa ja seminaareissa. Hän on innostaja ja tekijä, jonka koulutuksissa, työpajoissa ja projekteissa syntyy oivalluksia ja tuloksia – aina rennossa hengessä.

Veikko Törrönen | Liiketoimintamuotoilu & Palvelumuotoilu

Ota yhteyttä
Lisätietoja

Asiakkaat kuvaavat Ninaa tarkkasilmäiseksi yrityskulttuurimuotoilijaksi, joka osaa kiteyttää syy-seuraussuhteita näkyviksi ja käyttökelpoisiksi työkaluiksi. Valmentajana Nina auttaa tiimejä ja yksilöitä näkemään asioita uusista näkökulmista. Laaja ymmärrys poikkitieteellisesti ihmisestä osana työyhteisöä auttaa häntä havainnoimaan ja tukemaan ihmisten kasvua osana työyhteisöä.

Ninalla on vahva liiketoiminnallinen osaaminen: hän rakensi SuomenTelecenter Oy:n liiketoiminnan tyhjästä yli 8 M€ vuotuiseen liikevaihtoon toimien itse operatiivisesta toiminnasta vastaavana kasvun mahdollistajana.  Hän on johtanut satoja valmennusprojekteja ja toiminut valmentajana hyvin erilaisissa organisaatioissa.

Nina on tunneälykäs joukkuepelaaja, jonka projekteissa tapahtuu isoja asioita sekä prosessien että henkisen kasvun tasolla.

Nina Rinne | Yrityskulttuurimuotoilu

Lisätietoja

Maailman muuttuessa yksi asia ei koskaan muutu – liiketoiminnat palvelevat aina ihmisiä.

Me palautamme ihmisen liiketoiminnan ytimeen | Mahdollistamme liiketoiminnan muotoilun kaikenkokoisille yrityksille

Etsimme jatkuvasti talentteja, jotka jakavat saman uskon ja intohimon ihmislähtöiseen liiketoiminnan kehittämiseen. Jos sisälläsi palaa sama liekki, tiedät jo mitä tehdä.

Sinä | Liiketoimintamuotoilu & palvelumuotoilu

Aika kääriä hihat? Soita Veikko Törrönen 040 7055 810 tai jätä viesti, niin olemme sinuun yhteydessä.

Tilaan KREAPAL uusimmat postaukset ja uutiskirjeen

Aika kääriä hihat? Soita Veikko Törrönen 040 7055 810 tai jätä viesti, niin olemme sinuun yhteydessä.

Tilaan KREAPAL uusimmat postaukset ja uutiskirjeen

TÄMÄN ME TEEMME

Palautamme ihmisen takaisin liiketoiminnan ytimeen | Mahdollistamme liiketoiminnan muotoilun kaikenkokoisille yrityksille

KREAPAL Oy
Rautatienkatu 21 B
33100 Tampere
Y-tunnus: 2871561-4

YHTEYDENOTOT
Veikko Törrönen
perustaja | toimitusjohtaja
040 7055 810
veikko@kreapal.fi


LASKUTUSOSOITTEET

Verkkolaskut
Verkkolaskuosoite: 003728715614
Operaattori: 003721291126 (Maventa)
Välittäjätunnus pankkiverkosta lähetettäessä: DABAFIHH

PDF-laskut sähköpostilla
28715614@scan.netvisor.fi