Kreapal blogi

Ajatuksia asiakaskokemuksesta ja palvelumuotoilusta.

Tuotekehitys on rikki: onko tuotteita enää olemassa?

2.4.2018   |   Veikko Törrönen

Luin juuri todella mielenkiintoisen kirjan: Tenny Pinheiron Service Startup, Design Thinking Gets Lean. Kirjan keskeisin viesti on seuraava: suurin osa yrityksistä elää edelleen teollisen ajan valmista-myy-mallissa, jossa yritys valmistaa tuotteen ja tuuppaa sen markkinoinnin- ja myynnin toimenpiteillä asiakkaiden tietoisuuteen. Tuotekehityksen osumatarkkuus on nopanheiton tasolla – usein kolmonen, liian harvoin kutonen. Kolmosella hukataan isommassa yrityksessä merkittävästi tuotekehityksen resursseja, startup:in kohdalla seuraukset ovat fataalimmat.

Tuotekehitys on rikki

Korporaatioissa tehdään edelleen valitettavan usein töitä vesiputousmallilla, joka pienentää entisestään mahdollisuuksia onnistua tuotekehityksessä. Valtaosa yrityksistä on kuitenkin omaksunut ketterämpiä menetelmiä, joissa prosessi on iteratiivinen ja oppiva. Näistä yksi merkittävimmistä on Eric Ries:in 10 vuotta sitten julkaisema LeanStartup, jonka tieteellinen rakenna-mittaa-opi -prosessi on tuonut yritysten tuotekehitykseen valtavan hienon askeleen sekä ketterämpään että asiakaslähtöisempään suuntaan. Tuotekeskeisissä menetelmissä on kuitenkin yksi ydinongelma: tuotekeskeisyys. Miksi?

Tuotekeskeisen ajattelun juuret ovat teollistumisen ajan valmista-myy -mallissa, jossa yritys valmistaa tuotteen markkinoille asiakkaan ostettavaksi. Aikana ennen avointa tiedonjakamista, globaalia kilpailua ja lopullista vallan siirtymistä yrityksiltä asiakkaille malli toimi luovan markkinoinnin ja aktiivisen myynnin ansiosta – ei kuitenkaan enää. Asiakkaat vertailevat kokemuksiaan sujuvasti verkossa ja hakevat tukea näkemykselleen eri sosiaalisten verkostojen kautta. Hetkinen – kokemuksia? Minne se tuote katosi?

  Tuotteita ei ole olemassa. Ne ovat ainostaan Avataria osana asiakkaan palvelukokemusta – hetkiä elämässä, joissa niille syntyy merkitys.

 

 

Tuotteella ei ole arvoa ilman asiakkaan kokemusta

Tuotteella itsellään ei ole arvoa –  sille syntyy arvo ainoastaan asiakkaan kokemuksen kautta – osana sille tarkoitettua ekosysteemiä. Onko tuotteita siis edes olemassa? Tenny Pinheiron mukaan ei – ne ovat ainoastaan Avataria osana palvelukokemusta. Jos näin on, on täysin epäloogista aloittaa tuotekehitys sisältä-ulos ajattelun mukaisesti tuotteesta – loogisempi juuri on ulkoa-sisälle, eli asiakkaan tarpeen tai ongelman syvällisen ymmärryksen kautta.

Lean Startup ja muut uudet tuotekeskeiset ketterän kehittämisen menetelmien juuret ovat tieteellisessä valmista-myy -menetelmässä – tuotekehitykseen lähdetään sisältä-ulos ajattelun kautta, ymmärtämättä asiakkaaiden tarpeita riittävän syvällisesti.

 

Lean Startup ja muut uudet tuotekeskeiset ketterän kehittämisen menetelmät lähtevät liikkeelle tuote-markkina-vastaavuudesta, mutta eivät tarpeeksi syvällisesti – niiden juuret ovat tieteellisessä valmista-myy -menetelmässä. Riskinä tässä ajattelussa on se, että tuotekehityksessä lähdetään alun perinkin liikkeelle ymmärtämättä asiakasta riittävän syvällisesti. Kehitä-mittaa-opi -mallin jatkuvilla iteraatiokierroksilla voidaan kehittää tuote-markkina-vastaavuutta tai tuotetta voidaan pivotoida radikaalimminkin, mutta jos asiakasta ydinongelmaa ei ole alun perin selvitetty syvällisesti, hukataan minimissään valtava määrä resursseja – pahimmillaan epäonnistutaan koko projektissa. Kyseinen ongelma on havainnollistettu alla olevassa kuvassa.

Kokemukset puhuttelevat tunnetasolla

Tuotekeskeisen kehityksen juuret ovat tieteellisissä menetelmissä – palvelumuotoilun juuret antropologiassa, jonka ytimessä on ihmisten halujen, tarpeiden ja tunteiden ymmärtäminen. Tästä ymmärryksestä muotoiltu kehitystyö siirtyy tuotteiden maailman ”Tämä toimii..” tasolta palveluiden maailman ” Tämän on huippupalvelu, joka kertoo paljon minusta ihmisenä.” tunnepohjaiselle tasolle.  Kokemus synnyttää tunteen, tunne synnyttää muistijäljen. Ainoastaan palveluilla, jotka kykenevät puhuttelemaan käyttäjiään emootion tasolla, on kyky selvitä asiakkaan aikakaudella.

Kokemus synnyttää tunteen, tunne synnyttää muistijäljen. Ainoastaan palveluilla, jotka kykenevät puhuttelemaan käyttäjiään emootion tasolla on kyky selvitä asiakkaan aikakaudella.

 

Loppuun totean, että olen sekä muotoilu- että LeanStartup ajattelun fani. En usko yhden ajattelutavan olevan ratkaisu, vaan uskon sen löytyvän holistisesta eri ajattelutapojen yhdistämisestä.

Kirjoittaja Veikko Törrönen on intohimoinen businessmuotoilija, palvelumuotoilija ja KREAPAL Oy:n perustaja.

KREAPAL on businessmuotoilun, palvelumuotoilun ja asiakaskokemuksen asiantuntijayritys. Bloggaamme säännöllisen epäsäännöllisesti asiakaslähtöisen liiketoiminnan muotoilusta. Mikäli haluat nämä jatkossa suoraan sähköpostiisi, klikkaa tästä.

FacebookTwitterLinkedIn

Tuotekehitys on rikki: onko tuotteita enää olemassa? https://t.co/i2062Tg4DL #palvelumuotoilu #tuotekehitys

Viisaasti kiteytetty ✔️ #palvelumuotoilu #kreapal

Vuosi takana - välitilinpäätöksen aika ✔️✌️#businessmuotoilu #palvelumuotoilu https://t.co/uT0EyEVdyi

Muistakaahan tämä. Haku nimittäin päättyy heti pääsiäisen jälkeen 3.4. Eli jos #palvelumuotoilu mietityttää niin @kreapal ja @VeikkoTorronen laittaa homman kyllä kuntoon! #vienti #kansainvälistyminen https://t.co/cifu32WR02

Rakasta ongelmaa, älä ratkaisua: https://t.co/4bR63scBV4 #palvelumuotoilu

Ajankohtaista

Tekes Innovaatioseteli liiketoiminnan ja palveluiden kehittämiseen

4.12.2017

Mikäli olet suunnitellut businessmuotoilun tai palvelumuotoilun hyödyntämistä yrityksesi kehityksessä, mutta et ole vielä...

Jatka lukemista

Huippuammattilainen harjoittelijaksi KREAPAL tiimiin!

12.11.2017

Saimme tiimimme huippuammattilaisen harjoittelijaksi ja oppinnäytetyön tekijäksi - tervetuloa mukaan Mira Punkari! Mira on...

Jatka lukemista

Palvelumuotoilua tai asiakaskokemuksen kehittämistä innovaatiosetelillä?

1.9.2017

Tredea / Business Tampere Innovaatiosetelien haku avautuu jälleen ajalle ma 4.9. - su 17.9. Aikaisemmasta prosessista poiketen,...

Jatka lukemista

Tilaa uutiskirje

Tilaan KREAPAL uusimmat postaukset ja uutiskirjeen

Voimmeko auttaa?

Uskotko, että myös sinun toimialasi asiakkaat asioivat mieluummin yrityksen kanssa, joka tarjoaa asiakkailleen parasta kokonaisarvoa – ei vain halvinta hintaa tai parasta tuotetta? Tähän mekin uskomme. Ota yhteyttä niin keskustellaan aiheesta lisää.

Lisätietoja

Veikko on businessmuotoilija ja palvelumuotoilija, jonka projekteissa painottuu vahvasti liiketoiminnallisesti mitattavissa oleva hyöty. Hän on johtanut lukuisia palvelumuotoiluhankkeita niin yksityisellä kuin julkisellakin sektorilla, sekä asiakaskokemuksen kehittämistä merkittävässä suomalaisessa konsernissa.

Vahvan käytännön kokemuksen lisäksi Veikko on opiskellut palvelumuotoilua kolmessa suomalaisessa korkeakoulussa sekä businessmuotoilua TU Delft:issä.
Veikko on innostaja ja tekijä, jonka projekteissa syntyy tulosta – rennossa hengessä.

Lisätietoja

Asiakkaat kuvaavat Ninaa tarkkasilmäiseksi yrityskulttuurimuotoilijaksi, joka osaa kiteyttää syy-seuraussuhteita näkyviksi ja käyttökelpoisiksi työkaluiksi. Valmentajana Nina auttaa tiimejä ja yksilöitä näkemään asioita uusista näkökulmista. Laaja ymmärrys poikkitieteellisesti ihmisestä osana työyhteisöä auttaa häntä havainnoimaan ja tukemaan ihmisten kasvua osana työyhteisöä.

Ninalla on vahva liiketoiminnallinen osaaminen: hän rakensi SuomenTelecenter Oy:n liiketoiminnan tyhjästä yli 8 M€ vuotuiseen liikevaihtoon toimien itse operatiivisesta toiminnasta vastaavana kasvun mahdollistajana.  Hän on johtanut satoja valmennusprojekteja ja toiminut valmentajana hyvin erilaisissa organisaatioissa.

Nina on tunneälykäs joukkuepelaaja, jonka projekteissa tapahtuu isoja asioita sekä prosessien että henkisen kasvun tasolla.

Ota yhteyttä lomakkeella:

Tilaan KREAPAL uusimmat postaukset ja uutiskirjeen

Ota yhteyttä lomakkeella:

Tilaan KREAPAL uusimmat postaukset ja uutiskirjeen

KREAPAL Oy 
Y-tunnus: 2871561-4

OSOITE
Rautatienkatu 21 B
33100 Tampere

LASKUTUSOSOITTEET

Verkkolaskut
Verkkolaskuosoite: 003728715614
Operaattori: 003721291126 (Maventa)
Välittäjätunnus pankkiverkosta lähetettäessä: DABAFIHH

PDF-laskut sähköpostilla
28715614@scan.netvisor.fi