Kreapal blogi

Ajatuksia asiakaskokemuksesta ja palvelumuotoilusta.

Tuotekehitys on rikki: onko tuotteita enää olemassa?

2.4.2018   |   Veikko Törrönen

Luin juuri todella mielenkiintoisen kirjan: Tenny Pinheiron Service Startup, Design Thinking Gets Lean. Kirjan keskeisin viesti on seuraava: suurin osa yrityksistä elää edelleen teollisen ajan valmista-myy-mallissa, jossa yritys valmistaa tuotteen ja tuuppaa sen markkinoinnin- ja myynnin toimenpiteillä asiakkaiden tietoisuuteen. Tuotekehityksen osumatarkkuus on nopanheiton tasolla – usein kolmonen, liian harvoin kutonen. Kolmosella hukataan isommassa yrityksessä merkittävästi tuotekehityksen resursseja, startup:in kohdalla seuraukset ovat fataalimmat.

 

Tuotekehitys on rikki

Korporaatioissa tehdään edelleen valitettavan usein töitä vesiputousmallilla, joka pienentää entisestään mahdollisuuksia onnistua tuotekehityksessä. Valtaosa yrityksistä on kuitenkin omaksunut ketterämpiä menetelmiä, joissa prosessi on iteratiivinen ja oppiva. Näistä yksi merkittävimmistä on Eric Ries:in 10 vuotta sitten julkaisema LeanStartup, jonka tieteellinen rakenna-mittaa-opi -prosessi on tuonut yritysten tuotekehitykseen valtavan hienon askeleen sekä ketterämpään että asiakaslähtöisempään suuntaan. Tuotekeskeisissä menetelmissä on kuitenkin yksi ydinongelma: tuotekeskeisyys. Miksi?

Tuotekeskeisen ajattelun juuret ovat teollistumisen ajan valmista-myy -mallissa, jossa yritys valmistaa tuotteen markkinoille asiakkaan ostettavaksi. Aikana ennen avointa tiedonjakamista, globaalia kilpailua ja lopullista vallan siirtymistä yrityksiltä asiakkaille malli toimi luovan markkinoinnin ja aktiivisen myynnin ansiosta – ei kuitenkaan enää. Asiakkaat vertailevat kokemuksiaan sujuvasti verkossa ja hakevat tukea näkemykselleen eri sosiaalisten verkostojen kautta. Hetkinen – kokemuksia? Minne se tuote katosi?

  Tuotteita ei ole olemassa. Ne ovat ainostaan Avataria osana asiakkaan palvelukokemusta – hetkiä elämässä, joissa niille syntyy merkitys.

 

 

Tuotteella ei ole arvoa ilman asiakkaan kokemusta

Tuotteella itsellään ei ole arvoa –  sille syntyy arvo ainoastaan asiakkaan kokemuksen kautta – osana sille tarkoitettua ekosysteemiä. Onko tuotteita siis edes olemassa? Tenny Pinheiron mukaan ei – ne ovat ainoastaan Avataria osana palvelukokemusta. Jos näin on, on täysin epäloogista aloittaa tuotekehitys sisältä-ulos ajattelun mukaisesti tuotteesta – loogisempi juuri on ulkoa-sisälle, eli asiakkaan tarpeen tai ongelman syvällisen ymmärryksen kautta.

Lean Startup ja muut uudet tuotekeskeiset ketterän kehittämisen menetelmien juuret ovat tieteellisessä valmista-myy -menetelmässä – tuotekehitykseen lähdetään sisältä-ulos ajattelun kautta, ymmärtämättä asiakkaaiden tarpeita riittävän syvällisesti.

 

Lean Startup ja muut uudet tuotekeskeiset ketterän kehittämisen menetelmät lähtevät liikkeelle tuote-markkina-vastaavuudesta, mutta eivät tarpeeksi syvällisesti – niiden juuret ovat tieteellisessä valmista-myy -menetelmässä. Riskinä tässä ajattelussa on se, että tuotekehityksessä lähdetään alun perinkin liikkeelle ymmärtämättä asiakasta riittävän syvällisesti. Kehitä-mittaa-opi -mallin jatkuvilla iteraatiokierroksilla voidaan kehittää tuote-markkina-vastaavuutta tai tuotetta voidaan pivotoida radikaalimminkin, mutta jos asiakasta ydinongelmaa ei ole alun perin selvitetty syvällisesti, hukataan minimissään valtava määrä resursseja – pahimmillaan epäonnistutaan koko projektissa. Kyseinen ongelma on havainnollistettu alla olevassa kuvassa.

 

palvelumuotoilu tuotekehitys

 

Kokemukset puhuttelevat tunnetasolla

Tuotekeskeisen kehityksen juuret ovat tieteellisissä menetelmissä – palvelumuotoilun juuret antropologiassa, jonka ytimessä on ihmisten halujen, tarpeiden ja tunteiden ymmärtäminen. Tästä ymmärryksestä muotoiltu kehitystyö siirtyy tuotteiden maailman ”Tämä toimii..” tasolta palveluiden maailman ” Tämän on huippupalvelu, joka kertoo paljon minusta ihmisenä.” tunnepohjaiselle tasolle.  Kokemus synnyttää tunteen, tunne synnyttää muistijäljen. Ainoastaan palveluilla, jotka kykenevät puhuttelemaan käyttäjiään emootion tasolla, on kyky selvitä asiakkaan aikakaudella.

Kokemus synnyttää tunteen, tunne synnyttää muistijäljen. Ainoastaan palveluilla, jotka kykenevät puhuttelemaan käyttäjiään emootion tasolla on kyky selvitä asiakkaan aikakaudella.

 

Loppuun totean, että olen sekä muotoilu- että LeanStartup ajattelun fani. En usko yhden ajattelutavan olevan ratkaisu, vaan uskon sen löytyvän holistisesta eri ajattelutapojen yhdistämisestä.

 

Haluatko lukea lisää palvelumuotoilusta – lataa palvelumuotoiluopas

Kirjoitimme palvelumuotoiluoppaan sinulle, joka haluat osallistaa henkilöstöäsi ja asiakkaitasi yhteisen suunnan taakse, kehittää nykyisiä tai innovoida uusia palveluita asiakkaidesi tarpeista käsin, löytää uusia kilpailukykyisiä liiketoimintamalleja kiihtyvässä kilpailussa tai rakentaa entistä asiakaslähtöisempää kulttuuria organisaatioosi. Opas oivalluttaa sinulle palvelumuotoilun perusteita ja vastaa kysymyksiin: mitä, miksi, mihin ja miten. Oppaan voit ladata täältä.

 

Kirjoittaja Veikko Törrönen on intohimoinen liiketoimintamuotoilija, palvelumuotoilija ja KREAPAL Oy:n perustaja.

 

Kuinka voimme auttaa?

KREAPAL on liiketoimintamuotoilun, palvelumuotoilun ja asiakaskokemuksen asiantuntijayritys. Autamme palauttamaan ihmisen takaisin liiketoiminnan ytimeen ja mahdollistamme muotoilun kaikenkokoisille yrityksille. Me koulutamme, valmennamme, fasilitoimme ja toteutamme projekteja.

Tiedät jo mitä yrityksesi pitäisi tehdä. Älä jää pohdintojesi kanssa yksin, vaan ota yhteyttä ja kerro meille mihin haluat muutosta. Me kerromme, miten kytkemme ihmiset muutokseen mukaan ja miten me sen teemme – yhdessä teidän kanssa.

Veikko Törrönen
perustaja | toimitusjohtaja
040 7055 810
veikko@kreapal.fi

FacebookTwitterLinkedIn

Kevään 2019 viimeinen asiakastarina | Äänessä @Siltalainen @LauraPoikkimki 🙌: https://t.co/rZMK1vkagU #liiketoimintamuotoilu #palvelumuotoilu #asiakaskokemus #kreapal

Mitä korkeammalla yrityksen strategisessa viitekehyksessä on asiakaskokemus ja sen johtaminen, sen tärkeämpää on palvelumuotoiluun panostaminen. Monessa yrityksessä heräämisvaihe vielä kokematta. Sama myös julkisella sektorilla. #asiakaskokemus #palvelukokemus #äänestäjäkokemus https://t.co/COM9S4AYR6

Kyllä vain. Vahvaa tunnetta ja lapsenomaista uskoa siihen, että asiat voi tehdä erilailla. Ja paremmin. 🔥🔥🔥#ainaennenkinontehtynäin #einoinvoitehdä https://t.co/ZwxAZDDQsi

Tason noston paikka? | Tämä sama lainalaisuus toimii sekä organisaatioiden että yksilöiden tasolla. Tason nostossa pelkkä oivaltaminen ei ole ratkaisu - siihen tarvitaan myös lapsenomaista uskoa ja vahvaa tunnetta✔️🔥#liiketoimintamuotoilu #palvelumuotoilu

Liiketoimintamuotoilu selkeytti liiketoimintastrategiamme: https://t.co/fRByNNL1uh #liiketoimintamuotoilu #palvelumuotoilu #asiakaskokemus

Ajankohtaista

Puheenjohtaja & keynote – kovassa seurassa | Next Level Service Design 2019

30.11.2018

Alma Talentin järjestämä Next Level Service Design 2019 -seminaari (6-7.3.2019) nostaa keskiöön palvelumuotoilun...

Jatka lukemista

HUOMIO TAMPERE | Etsimme liiketoimintamuotoilijaa tai palvelumuotoilijaa

1.10.2018

Olemme painaneet hommia ilon kautta ja rakkaudesta lajiin siihen malliin, että nyt olisi yrityksemme ensimmäisen rekrytoinnin...

Jatka lukemista

Tapaat meidät syksyllä 2018 mm. seuraavissa tapahtumissa

23.6.2018

Heinäkuussa lomailemme.. yrittäjämäisesti Heinäkuussa latailemme akkuja ja valmistaudumme tulevaan syksyyn. Jos ajatuksesi...

Jatka lukemista

Voimmeko auttaa?

Tiedät jo mitä yrityksesi PITÄISI tehdä. Muutos alkaa siitä hetkestä kun teet päätöksen toimia – ja kerrot meille mihin haluat muutosta. Me kerromme miten kytkemme ihmiset muutokseen mukaan ja miten me sen teemme – yhdessä!

Kreapal facebook Kreapal twitter Kreapal linkedin Kreapal instagram
Lisätietoja

Veikko on yrityksen perustaja, liiketoimintamuotoilija ja palvelumuotoilija, jonka kaikessa tekemisessä painottuu arvon tasapainoinen tuottaminen kolmella tasolla: asiakkaiden, työntekijöiden ja omistajien. Hän on johtanut lukuisia liiketoiminta- ja palvelumuotoiluhankkeita niin yksityisellä kuin julkisellakin sektorilla, sekä asiakaskokemuksen kehittämistä merkittävässä suomalaisessa konsernissa. Veikko on opiskellut palvelumuotoilua kolmessa suomalaisessa korkeakoulussa, sekä liiketoimintamuotoilua TU Delft:issä.

Veikko ei toista vain muiden ajatuksia, vaan ottaa aktiivisesti kantaa liiketoimintalähtöisen muotoilun kehitykseen Suomessa. Hän kehittää ja visualisoi konsepteja, työkaluja ja menetelmiä, sekä kirjoittaa parhaillaan kirjaa palvelumuotoilusta. Kirja tullaan julkaisemaan lähitulevaisuudessa.

Veikko on kysytty esiintyjä erilaisissa palvelumuotoilun, asiakaskokemuksen ja markkinoinnin tapahtumissa ja seminaareissa. Häntä kiitetään erityisesti kyvystään oivalluttaa isoja kokonaisuuksia tavalla, joka puhuttelee niin organisaatioiden ylintä johtoa kuin työntekijöitäkin. Veikko on innostaja ja tekijä, jonka koulutuksissa, työpajoissa ja muotoiluprojekteissa syntyy oivalluksia ja tuloksia – aina rennossa hengessä.

Nopeimmin tavoitat minut sähköpostilla tai alla olevalla yhteydenottolomakkeella.🙌

VEIKKO TÖRRÖNEN | Liiketoimintamuotoilija & Palvelumuotoilija | #muutos #ilonkautta #yhdessä

veikko@kreapal.fi

040 705 5810

Linkedin

"Veikko vakuutti minut innostuksellaan ja osaamisellaan jo 2016 keväällä, kun tapasimme ensi kertaa. Jo tällöin heräsi ajatus, että Veikko voisi meitä auttaa rakentamaan yrityksemme muutosmatkaa. 2018 kesällä tämä konkretisoitui, kun aloitimme yhteistyön KREAPALin kanssa. Yhteistyöstä saatu palaute on ollut erinomaista! Tavoite on yhä syventää yhteistyötä siten, että KREAPAL on keskeinen kumppani ICT Elmon kasvussa ja tulee mukaan myös vaativimpiin asiakascaseihimme. "

Janne Aaltonen
Toimitusjohtaja, ICT Elmo Oy

Lisätietoja

Maailman muuttuessa yksi asia ei koskaan muutu – liiketoiminnat palvelevat aina ihmisiä.

TÄMÄN ME TEEMME
Autamme organisaatioita ymmärtämään ihmisiä ja palauttamaan ihmisen takaisin liiketoiminnan ytimeen | Mahdollistamme liiketoiminnan muotoilun kaikenkokoisille yrityksille | Tuotamme toimialan parasta arvoa asiakkaan investoinnille

KREAPAL YRITTÄJÄKSI?
Etsimme talenttia, joka jakaa saman uskon, intohimon ja yrittäjäasenteen. Tarjoamme sinulle kaiken tarvittavan tuen toiminnan aloittamiseen. Meillä menestymisesi on vain ja ainoastaan sinusta kiinni. 🔥

Jos sisälläsi palaa sama liekki, olisi ilo tutustua!

Veikko Törrönen
perustaja | liiketoimintamuotoilija | palvelumuotoilija
040 7055 810
veikko@kreapal.fi

SINÄ | Yrittäjäksi Suomen intohimoisimpaan muotoilutoimistoon?

Tiedät jo mitä yrityksesi PITÄISI tehdä. Muutos alkaa siitä hetkestä kun teet päätöksen TOIMIA - ja kerrot meille mihin haluat muutosta. Me kerromme miten me sen teemme - yhdessä! 🙌

Tiedät jo mitä yrityksesi PITÄISI tehdä. Muutos alkaa siitä hetkestä kun teet päätöksen TOIMIA - ja kerrot meille mihin haluat muutosta. Me kerromme miten me sen teemme - yhdessä! 🙌

OTA YHTEYTTÄ
Kun tekee töitä intohimolla ja isolla liekillä, töitä riittää – lämmin kiitos mahtaville asiakkaillemme! 🙏 Nopeimmin tavoitat meidät sähköpostilla tai yllä olevalla yhteydenottolomakkeella.

Soita tai laita sähköpostia
Veikko Törrönen
perustaja | liiketoimintamuotoilija | palvelumuotoilija
040 7055 810
veikko@kreapal.fi

Varaa etätapaaminen
Varauksen voit tehdä täällä. Myönnämme etätapaamiselle tehdastakuun: kanssamme vietetty aika tuottaa oivalluksia – rennossa hengessä. 🙌

Tule kylään
Toimistomme sijaitsee aivan Tampereen ydinkeskustassa, rautatieaseman vieressa.
Crazy Town (5. kerros)
Rautatienkatu 21 B
33100 Tampere


LASKUTUSOSOITTEET

Y-tunnus
2952382-5

Verkkolaskut
Verkkolaskuosoite: 003729523825
Operaattori: 003721291126 (Maventa)
Välittäjätunnus pankkiverkosta lähetettäessä: DABAFIHH

PDF-laskut sähköpostilla
29523825@scan.netvisor.fi