OTA YHTEYTTÄ >

KREAPAL BLOGI

Vinkkejä ja uusia näkökulmia liiketoimintamuotoilusta, palvelumuotoilusta ja asiakaskokemuksesta.

Tilaa uutiskirje TÄSTÄ

Palvelumuotoilu esimerkkejä vuosien varrelta

4.5.2022   |   Veikko Törrönen

Palvelumuotoilu esimerkkejä vuosien varrelta -blogikirjoituksen ajatus lähti asiakastarinoiden päivityksen yhteydessä. Huomasin tarinoita päivittäessä kuinka monipuolisia ja merkityksellisiä projekteja olemme toteuttaneet palvelumuotoilua ja muotoiluajattelua hyödyntämällä vuosien 2017-2022 aikana!

”Anna joku käytännön palvelumuotoilu esimerkki.” on myös hyvin tyypillinen toive koulutuksissa ja valmennuksissa.

Toivon mukaan saat näistä muutamista asiakastarinoista ajatuksia ja inspiraatiota siihen, mihin palvelumuotoilua ja muotoiluajattelua voi hyödyntää – ja miten voisit hyödyntää sitä omassa työssäsi.

 

Muotoiluajatelu taipuu moneen. Hyödynnämme sitä pääsääntöisesti palveluiden-, strategian- ja asiakaskokemuksen yhteiskehittämiseen.

 

Muotoiluajattelu taipuu moneen

Muotoiluajattelu (design thinking) on ajattelutapa palvelumuotoilun ja kaiken muun liiketoimintalähtöisen muotoilun takana – ja se taipuu moneen eri kohteeseen. Hyödynnämme sitä pääsääntöisesti:

  1. Palveluiden yhteiskehittämiseen, eli palvelumuotoiluun.
  2. Strategian moderniin ja osallistavaan yhteiskehittämiseen, eli liiketoimintamuotoiluun.
  3. Asiakas- ja työntekijäkokemuksen systemaattiseen yhteiskehittämiseen.

Olemme kirjoittaneet asiakastarinoita isommista projekteista aina kun se on mahdollista (NDAt, kiireet ja muut hommat on välillä tiellä). Tässä yhdeksän erilaisen asiakastarinan koottu linkkilista.

 

Palvelumuotoilu esimerkkejä

  • Palvelutarjonnan muotoilu – Case Helsingin Seudun kauppakamari: LINKKI.
  • Uuden innovatiivisen konseptin muotoilu – Case Informa Oy: LINKKI.
  • Skaalautuvan palvelun muotoilu – Case Silta Oy: LINKKI.

Haluatko oppia lisää? Voit ladata palvelumuotoiluoppaamme TÄSTÄ.
palvelumuotoilu esimerkkejä

 

Liiketoimintamuotoilu esimerkkejä

  • Strategia osaksi arkea – Case Kangasalan sanomat Oy: LINKKI.
  • Strategian yhteiskehittäminen – Case Isännöintipalvelu Järvinen Oy: LINKKI.
  • Strategian muotoilu vähän isommassa yrityksessä – Case Silta Oy: LINKKI.

Liiketoimintamuotoiluoppaan voit ladata TÄSTÄ.
liiketoimintamuotoilu

 

Asiakaskokemuksen yhteiskehittämisen esimerkkejä

  • Asiakaskokemus ja henkilöstökokemus tavaksi ajatella ja toimia – Case Kuulu Oy: LINKKI.
  • Asiakaskokemuksen johtaminen julkisella sektorilla haltuun – Case Varsinais-Suomen sairaanhoitopiiri: LINKKI.
  • Asiakaskokemusstrategia – Case Vaasan Sähkö Oy: LINKKI.

Asiakaskokemuksen systemaattisen kehittämisen ja johtamisen oppaan saat ladattua TÄSTÄ.
asiakaskokemuksen johtaminen

 

Suosittelemme muotoiluun kumppanin käyttämistä seuraavissa tilanteissa

  • Teillä on tarve päästä tehokkaasti liikkeelle: voitte luottaa, että ammattilainen suunnittelee toimivan prosessin.
  • Haluatte säästää aikaa: pystytte ulkoistamaan muotoiluprojektin suunnittelun, fasilitoinnin ja dokumentoinnin ulkopuoliselle kumppanille.
  • Projekti on teille liiketoiminnallisesti tärkeä: liiketoimintalähtöisen muotoilun ammattilaisella on kokemusta erilaisista toteutuksista, joten hän löytää haastavissakin tilanteissa toimivat tavat edetä tehokkaasti.

 

Saisiko olla apua kehittämiseen?

Varaa kalenterista sinulle sopivin 1h ajankohta. Yhdessä vietetty tunti tuottaa takuulla isoja oivalluksia – aina rennossa hengessä😀✌️

Asiakasarvon tuottaminen

Jos kalentereista ei löydy sinulle sopivaa ajankohtaa, voit soittaa tai laittaa sähköpostia matalalla kynnyksellä. Yhteystiedot TÄSTÄ linkistä.

FacebookTwitterLinkedIn

Tuotteistaminen – huomioi tämä yksi asia ja onnistut: https://www.kreapal.fi/blogi/tuotteistaminen/ #palvelumuotoilu #cx #asiakaskokemus

Omistajastrategia – huomioi nämä 7 asiaa https://www.kreapal.fi/blogi/omistajastrategia/ #strategia #johtaminen #liiketoimintamuotoilu

Palvelulupaus – parhaisiin on kiteytetty nämä 6 muuttujaa! https://www.kreapal.fi/blogi/palvelulupaus/ #asiakaskokemus #cx #palvelumuotoilu

Mikä on visio? Ja miksi se on kriittisen tärkeä yrityksellesi: https://www.kreapal.fi/blogi/mika-on-visio/ #liiketoimintamuotoilu #cx #strategia

Ajankohtaista

Luottoluokitus AAA!

24.7.2022

Luottoluokitus AAA myönnetään vuosittain 2,3%:lle suomalaisista yrityksistä - ja nyt KREAPAL DESIGN Oy kuuluu tähän...

Jatka lukemista

ELY-konsultointi aka yrityksen kehittämispalvelut

4.4.2022

ELY-konsultointi, joka tunnetaan myös nimellä yrityksen kehittämispalvelut, on PK-yritysten liiketoiminnan kehittämiseen...

Jatka lukemista

Ihmislähtöinen strategia paikallislehdelle – projektimme Suomen Lehdistön julkaisussa!

14.9.2021

Toteutimme kevään 2021 aikana ihmislähtöisen strategiaprojektin Kangasalan Sanomille - tutustu...

Jatka lukemista

Yhteystiedot

Autamme SINUA onnistumaan.

Ota yhteyttä matalalla kynnyksellä!

Innostuitko kehittämään tekemistänne asiakaslähtöisesti? Mahtavaa! Soita Veikolle ja saat sparrausta heti: 040 7055 810.

Jos kirjoitat mieluummin, lähetä viesti niin olemme sinuun yhteydessä pikimmiten.

  • Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.
Lisätietoja

Veikko on yrityksen perustaja, liiketoimintamuotoilija ja palvelumuotoilija, jonka kaikessa tekemisessä painottuu arvon tasapainoinen tuottaminen kolmella tasolla: asiakkaiden, työntekijöiden ja omistajien. Hän on johtanut lukuisia liiketoiminta- ja palvelumuotoiluhankkeita niin yksityisellä kuin julkisellakin sektorilla, sekä asiakaskokemuksen kehittämistä merkittävässä suomalaisessa konsernissa. BBA, MBA ja HHJ -tutkintojen lisäksi Veikko on opiskellut palvelumuotoilua kolmessa suomalaisessa korkeakoulussa, sekä liiketoimintamuotoilua TU Delft:issä. Veikko ei toista vain muiden ajatuksia, vaan ottaa aktiivisesti kantaa liiketoimintalähtöisen muotoilun kehitykseen Suomessa: kehittäen ja visualisoiden uusia konsepteja, työkaluja ja menetelmiä.

Veikko luennoi yliopistolla ja on kysytty esiintyjä erilaisissa palvelumuotoilun, asiakaskokemuksen ja markkinoinnin tapahtumissa ja seminaareissa. Häntä kiitetään erityisesti kyvystään oivalluttaa isoja kokonaisuuksia tavalla, joka puhuttelee niin organisaatioiden ylintä johtoa kuin työntekijöitäkin. Veikko on innostaja ja tekijä, jonka koulutuksissa, työpajoissa ja muotoiluprojekteissa syntyy oivalluksia ja tuloksia – aina rennossa hengessä.

Veikko Törrönen

Perustaja
Liiketoimintamuotoilija
Palvelumuotoilija

Veikon korkea ammattitaito, kokemus ja aito halu ymmärtää liiketoimintaamme on hyvän yhteistyömme perusta. Hän on utelias ja kunnianhimoinen valmentaja, joka ei koskaan päästä meitä helpolla: yhteinen valmistautuminen työpajoihin ja selkeä seuranta ovat antaneet eväät aikaansaavalle työskentelylle.

Yhteistyö KREAPALin kanssa on auttanut meitä kirkastamaan konsernin yhteistä asiakaskokemuksen tahtotilaa, ottamaan oikeita askeleita, tarjonnut käytännön työkaluja ja selkeyttänyt tekemistämme jatkuvasti muuttuvassa työelämässä. Henkilökohtaisesti olen saanut myös kasvaa ihmisenä Veikon kanssa työskennellessäni. Lämmin kiitos ja vahva suositus!

Hanna-Kaisa Hynni
Asiakaskokemusjohtaja, Eezy Henkilöstöpalvelut Oy

ASIAKASKOKEMUKSEN KEHITTÄMINEN JA JOHTAMINEN

LATAA UUSI OPAS TÄSTÄ!