OTA YHTEYTTÄ >

KREAPAL BLOGI

Vinkkejä ja uusia näkökulmia liiketoimintamuotoilusta, palvelumuotoilusta ja asiakaskokemuksesta.

Tilaa uutiskirje TÄSTÄ

Strategian määritelmä simppelisti

1.6.2021   |   Veikko Törrönen

Strategian määritelmä simppelisti? Mikä on strategia? Miksi valtaosa strategioista epäonnistuu? Mitkä ovat strategian tyypillisimmät elementit? Miten strategian voisi kiteyttää yhteen työkaluun? Jos etsit vastauksia seuraaviin peruskysymyksiin, suosittelen jatkamaan lukemista.

 

Strategian määritelmä simppelisti

Strategia on simppelisti määriteltynä suunnitelma siitä, miten yritys saavuttaa yhteisen innostavan tahtotilansa (visio). Piste. Ei mitään sen hienompaa – tai mystisempää.

 

Merkittävä syy strategiatyön epäonnistumiseen on osallistamisen puutteen lisäksi se, että strategiatyön lopputulosta ei kyetä kiteyttämään selkeään muotoon.

 

Valtaosa strategioista epäonnistuu

Strategian muodostaminen on parhaimmillaan inspiroivaa yhteiskehittämistä (lisätietoja TÄSTÄ), jonka lopputuloksena kiteytetään ihmislähtöinen ja tehtäväkeskeinen suunnitelma yhteisen innostavan tahtotilan toteuttamiseksi – ja käytännön keinot sen toteuttamiseen.

 

strategian määritelmä

 

Ihmislähtöinen ja tehtäväkeskeinen strategia auttaa kohdistamaan yrityksen energiat, resurssit ja tekemisen yhdessä valittuun suuntaan. Kuulostaa edelleen simppeliltä, mutta:

  • Strategioista 70% epäonnistuu (Hämäläinen & Sora, 2020).
  • Yrityksensä strategian kykenee kommunikoimaan 2% työntekijöistä, 8% keskijohdosta ja 13% ylimmästä johdosta (Maury, 2016).

Merkittävä syy strategiatyön epäonnistumiseen on osallistamisen puutteen (ilmestyy johdon tuliaisina strategiapäiviltä) lisäksi se, että strategiatyön lopputulosta ei kyetä kiteyttämään selkeään muotoon.

 

Strategian tyypillisimmät elementit kiteytettynä

Käytämme omissa projekteissamme lopputuloksen kiteytykseen usein alla kuvattua työkalua, jossa on määritelty strategian tyypillisimmät elementit: visio, missio, arvot, tärkeimmät taistelut (must-win -battle) ja tavoitteet lukuina.

Vaikka strategia olisi yhdessä synnytetty ja kiteytetty yhteen työkaluun, se ei silti ole välttämättä helppo ymmärtää, muistaa ja kommunikoida. Tämän vuoksi käytämme projekteissamme myös ydinkysymystä, joka kiteyttää koko strategian ytimen yhteen ohjaavaan kysymykseen: tämä auttaa yksilöiden päätöksentekoa arjen isoissa ja pienissä valintatilanteissa.

 

strategian määritelmä

Paraskaan suunnitelma ei kuitenkaan itsessään muuta mitään – se ainoastaan mahdollistaa muutoksen. Strategia tulee purkaa mittareiksi ja toistuvaksi tekemiseksi yhdessä koko henkilöstön kanssa – ja tuoda rullaavaksi osaksi arkea – ilman, että kehitystyö kuormittaa operatiivista tekemistä. Vasta toistuvan tekemisen muutos mahdollistaa resurssien ja energioiden kohdistumisen yhdessä valittuun suuntaan (lisätietoja TÄSTÄ).

 

Paraskaan suunnitelma ei kuitenkaan itsessään muuta mitään – se ainoastaan mahdollistaa muutoksen. Strategia tulee purkaa mittareiksi ja toistuvaksi tekemiseksi yhdessä koko henkilöstön kanssa – ja tuoda rullaavaksi osaksi arkea.

Modernin strategiatyön keinona liiketoimintamuotoilu

Palveluiden yhteiskehittäminen, eli palvelumuotoilu lisääntyy ilahduttavaa tahtia – ja täysin sama ajattelu- ja työtapa soveltuu erinomaisesti myös strategian osallistavaan ja moderniin kehittämiseen. Liiketoimintamuotoilu on kiteytettynä kolmen tason asiaa.

strategian määritelmä

Ajattelutapa
Liiketoimintamuotoilu perustuu muotoiluajatteluun. Muotoiluajattelun tärkeimpiä periaatteita ovat ihmislähtöisyys, nopeat kokeilut ja yhteiskehittäminen.


Muotoilun prosessi
Muotoilun prosessi konkretisoi muotoiluajattelun suunnitelmalliseksi tekemiseksi. Prosessissa on kaksi vaihetta: ymmärrys ja tekeminen.


Työkalut ja menetelmät
Liiketoimintamuotoilun työkalut ja menetelmät kiteyttävät ja visualisoivat yhteistä ajattelua.

 

Liiketoimintamuotoilu on oikea ratkaisu muun muassa näihin haasteisiin

  1. Strategia ei ohjaa tekemistänne: energianne ja resurssinne kohdistuvat eri suuntiin.
  2. Strategianne on kompleksinen: henkilöstönne ei ymmärrä tai muista sitä.
  3. Haluatte hyödyntää asiakas- ja työntekijäymmärrystä tulevassa strategiatyössä.
  4. Haluatte osallistaa henkilöstönne strategiaprosessiin.
  5. Etsitte kumppania, joka tuo osaamisen lisäksi positiivista energiaa tekemiseen – ja auttaa valmentaan muutoksen osaksi arkea.

Liiketoimintamuotoilun konkreettisista tuloksista, asiakkaidemme kertomana, voit lukea TÄSTÄ.

 

Haluatko oppia lisää?

Voit ladata maksuttoman oppaamme TÄSTÄ.
strategian määritelmä

tai osallistua maksuttomaan webinaariimme TÄSTÄ.
strategian määritelmä

 

Käytännön tuloksia?

Voit tutustua asiakastarinoihimme TÄSTÄ.

 

Apua kehittämiseen?

Varaa kalentereistamme sinulle sopivin 1h ajankohta. Yhdessä vietetty tunti tuottaa takuulla isoja oivalluksia – aina rennossa hengessä😀✌️

Asiakasarvon tuottaminen

Jos kalentereistamme ei löydy sinulle sopivaa ajankohtaa, meille voi aina soittaa tai laittaa sähköpostia. Yhteystiedot TÄSTÄ linkistä.

 

Kirjoittaja Veikko Törrönen on intohimoinen liiketoimintamuotoilija, palvelumuotoilija, valmentaja ja KREAPAL DESIGN Oy:n perustaja.

FacebookTwitterLinkedIn

ASIAKASTARINA | Asiakaskokemuksen johtaminen julkisella sektorilla | Case VSSHP https://www.kreapal.fi/asiakasreferenssi/asiakaskokemuksen-johtaminen-julkisella-sektorilla/ #cx #asiakaskokemus #strategia #sote

Yrityksen strategia 2020-luvulla? Tällainen sen tulisi olla✔️ https://www.kreapal.fi/blogi/yrityksen-strategia-2020-luvulla/ #strategia #johtaminen #liiketoimintamuotoilu

Muotoiluajattelu taipuu moneen: asiakastarinoita vuosilta 2017-2022✔️ https://www.kreapal.fi/blogi/palvelumuotoilu-esimerkkeja/ #liiketoimintamuotoilu #palvelumuotoilu #cx

PALVELUMUOTOILU | Asiakastarina palvelutarjonnan muotoilusta: https://www.kreapal.fi/asiakasreferenssi/palvelumuotoilu-selkeytti/ #palvelumuotoilu #asiakaskokemus #cx #kauppakamari #helsinginseudunkauppakamari 😄🙌

Sinisen meren strategia – 6 keinoa päästä pois punaiselta mereltä https://www.kreapal.fi/blogi/sinisen-meren-strategia/ #liiketoimintamuotoilu #strategia #palvelumuotoilu #cx

Ajankohtaista

ELY-konsultointi aka yrityksen kehittämispalvelut

4.4.2022

ELY-konsultointi, joka tunnetaan myös nimellä yrityksen kehittämispalvelut, on PK-yritysten liiketoiminnan kehittämiseen...

Jatka lukemista

Ihmislähtöinen strategia paikallislehdelle – projektimme Suomen Lehdistön julkaisussa!

14.9.2021

Toteutimme kevään 2021 aikana ihmislähtöisen strategiaprojektin Kangasalan Sanomille - tutustu...

Jatka lukemista

Palvelumuotoilun opas – versio 2.0 julkaistu!

24.8.2021

  Uusi palvelumuotoilun opas on julkaistu! Oppaassa käydään käytännönläheisesti läpi mitä on...

Jatka lukemista

Yhteystiedot

Autamme SINUA onnistumaan.

Ota yhteyttä matalalla kynnyksellä!

Innostuitko kehittämään tekemistänne asiakaslähtöisesti? Mahtavaa! Soita Veikolle ja saat sparrausta heti: 040 7055 810.

Jos kirjoitat mieluummin, lähetä viesti niin olemme sinuun yhteydessä pikimmiten.

  • Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.
Lisätietoja

Veikko on yrityksen perustaja, liiketoimintamuotoilija ja palvelumuotoilija, jonka kaikessa tekemisessä painottuu arvon tasapainoinen tuottaminen kolmella tasolla: asiakkaiden, työntekijöiden ja omistajien. Hän on johtanut lukuisia liiketoiminta- ja palvelumuotoiluhankkeita niin yksityisellä kuin julkisellakin sektorilla, sekä asiakaskokemuksen kehittämistä merkittävässä suomalaisessa konsernissa. BBA, MBA ja HHJ -tutkintojen lisäksi Veikko on opiskellut palvelumuotoilua kolmessa suomalaisessa korkeakoulussa, sekä liiketoimintamuotoilua TU Delft:issä. Veikko ei toista vain muiden ajatuksia, vaan ottaa aktiivisesti kantaa liiketoimintalähtöisen muotoilun kehitykseen Suomessa: kehittäen ja visualisoiden uusia konsepteja, työkaluja ja menetelmiä.

Veikko luennoi yliopistolla ja on kysytty esiintyjä erilaisissa palvelumuotoilun, asiakaskokemuksen ja markkinoinnin tapahtumissa ja seminaareissa. Häntä kiitetään erityisesti kyvystään oivalluttaa isoja kokonaisuuksia tavalla, joka puhuttelee niin organisaatioiden ylintä johtoa kuin työntekijöitäkin. Veikko on innostaja ja tekijä, jonka koulutuksissa, työpajoissa ja muotoiluprojekteissa syntyy oivalluksia ja tuloksia – aina rennossa hengessä.

Veikko Törrönen

Perustaja
Liiketoimintamuotoilija
Palvelumuotoilija

Veikon korkea ammattitaito, kokemus ja aito halu ymmärtää liiketoimintaamme on hyvän yhteistyömme perusta. Hän on utelias ja kunnianhimoinen valmentaja, joka ei koskaan päästä meitä helpolla: yhteinen valmistautuminen työpajoihin ja selkeä seuranta ovat antaneet eväät aikaansaavalle työskentelylle.

Yhteistyö KREAPALin kanssa on auttanut meitä kirkastamaan konsernin yhteistä asiakaskokemuksen tahtotilaa, ottamaan oikeita askeleita, tarjonnut käytännön työkaluja ja selkeyttänyt tekemistämme jatkuvasti muuttuvassa työelämässä. Henkilökohtaisesti olen saanut myös kasvaa ihmisenä Veikon kanssa työskennellessäni. Lämmin kiitos ja vahva suositus!

Hanna-Kaisa Hynni
Asiakaskokemusjohtaja, VMP Oyj

ASIAKASKOKEMUKSEN KEHITTÄMINEN JA JOHTAMINEN

ILMOITTAUDU WEBINAARIIN TÄSTÄ!