OTA YHTEYTTÄ >

KREAPAL BLOGI
Vinkkejä ja uusia näkökulmia liiketoimintamuotoilusta, palvelumuotoilusta ja asiakaskokemuksesta.

Tilaa uutiskirje TÄSTÄ

Strategian määritelmä simppelisti

1.6.2021   |   Veikko Törrönen

Strategian määritelmä simppelisti? Mikä on strategia? Miksi valtaosa strategioista epäonnistuu? Mitkä ovat strategian tyypillisimmät elementit? Miten strategian voisi kiteyttää yhteen työkaluun? Jos etsit vastauksia seuraaviin peruskysymyksiin, suosittelen jatkamaan lukemista.

 

Strategian määritelmä simppelisti

Strategia on simppelisti määriteltynä suunnitelma siitä, miten yritys saavuttaa yhteisen innostavan tahtotilansa (visio). Piste. Ei mitään sen hienompaa – tai mystisempää.

 

Merkittävä syy strategiatyön epäonnistumiseen on osallistamisen puutteen lisäksi se, että strategiatyön lopputulosta ei kyetä kiteyttämään selkeään muotoon.

 

Valtaosa strategioista epäonnistuu

Strategian muodostaminen on parhaimmillaan inspiroivaa yhteiskehittämistä (lisätietoja TÄSTÄ), jonka lopputuloksena kiteytetään ihmislähtöinen ja tehtäväkeskeinen suunnitelma yhteisen innostavan tahtotilan toteuttamiseksi – ja käytännön keinot sen toteuttamiseen.

 

strategian määritelmä

 

Ihmislähtöinen ja tehtäväkeskeinen strategia auttaa kohdistamaan yrityksen energiat, resurssit ja tekemisen yhdessä valittuun suuntaan. Kuulostaa edelleen simppeliltä, mutta:

  • Strategioista 70% epäonnistuu (Hämäläinen & Sora, 2020).
  • Yrityksensä strategian kykenee kommunikoimaan 2% työntekijöistä, 8% keskijohdosta ja 13% ylimmästä johdosta (Maury, 2016).

Merkittävä syy strategiatyön epäonnistumiseen on osallistamisen puutteen (ilmestyy johdon tuliaisina strategiapäiviltä) lisäksi se, että strategiatyön lopputulosta ei kyetä kiteyttämään selkeään muotoon.

 

Strategian tyypillisimmät elementit kiteytettynä

Käytämme omissa projekteissamme lopputuloksen kiteytykseen usein alla kuvattua työkalua, jossa on määritelty strategian tyypillisimmät elementit: visio, missio, arvot, tärkeimmät taistelut (must-win -battle) ja tavoitteet lukuina.

Vaikka strategia olisi yhdessä synnytetty ja kiteytetty yhteen työkaluun, se ei silti ole välttämättä helppo ymmärtää, muistaa ja kommunikoida. Tämän vuoksi käytämme projekteissamme myös ydinkysymystä, joka kiteyttää koko strategian ytimen yhteen ohjaavaan kysymykseen: tämä auttaa yksilöiden päätöksentekoa arjen isoissa ja pienissä valintatilanteissa.

 

strategian määritelmä

Paraskaan suunnitelma ei kuitenkaan itsessään muuta mitään – se ainoastaan mahdollistaa muutoksen. Strategia tulee purkaa mittareiksi ja toistuvaksi tekemiseksi yhdessä koko henkilöstön kanssa – ja tuoda rullaavaksi osaksi arkea – ilman, että kehitystyö kuormittaa operatiivista tekemistä. Vasta toistuvan tekemisen muutos mahdollistaa resurssien ja energioiden kohdistumisen yhdessä valittuun suuntaan (lisätietoja TÄSTÄ).

 

Paraskaan suunnitelma ei kuitenkaan itsessään muuta mitään – se ainoastaan mahdollistaa muutoksen. Strategia tulee purkaa mittareiksi ja toistuvaksi tekemiseksi yhdessä koko henkilöstön kanssa – ja tuoda rullaavaksi osaksi arkea.

Modernin strategiatyön keinona liiketoimintamuotoilu

Palveluiden yhteiskehittäminen, eli palvelumuotoilu lisääntyy ilahduttavaa tahtia – ja täysin sama ajattelu- ja työtapa soveltuu erinomaisesti myös strategian osallistavaan ja moderniin kehittämiseen. Liiketoimintamuotoilu on kiteytettynä kolmen tason asiaa.

liiketoimintamuotoilu

Ajattelutapa
Liiketoimintamuotoilu perustuu muotoiluajatteluun. Muotoiluajattelun tärkeimpiä periaatteita ovat ihmislähtöisyys, nopeat kokeilut ja yhteiskehittäminen.


Muotoilun prosessi
Muotoilun prosessi konkretisoi muotoiluajattelun suunnitelmalliseksi tekemiseksi. Prosessissa on kaksi vaihetta: ymmärrys ja tekeminen.


Työkalut ja menetelmät
Liiketoimintamuotoilun työkalut ja menetelmät kiteyttävät ja visualisoivat yhteistä ajattelua.

 

Liiketoimintamuotoilu on oikea ratkaisu muun muassa näihin haasteisiin

  1. Strategia ei ohjaa tekemistänne: energianne ja resurssinne kohdistuvat eri suuntiin.
  2. Strategianne on kompleksinen: henkilöstönne ei ymmärrä tai muista sitä.
  3. Haluatte hyödyntää asiakas- ja työntekijäymmärrystä tulevassa strategiatyössä.
  4. Haluatte osallistaa henkilöstönne strategiaprosessiin.
  5. Etsitte kumppania, joka tuo osaamisen lisäksi positiivista energiaa tekemiseen – ja auttaa valmentaan muutoksen osaksi arkea.

Liiketoimintamuotoilun konkreettisista tuloksista, asiakkaidemme kertomana, voit lukea TÄSTÄ.

 

Haluatko oppia lisää?

Voit ladata oppaan TÄSTÄ.

liiketoimintamuotoilu

 

Vai tarvitsetko heti apua?

Varaa kalentereistani sinulle sopivin 1h ajankohta. Lähetän sinulle kutsun etätapaamiseen, jossa tehdään yhdessä suunnitelma yrityksesi strategian yhteiskehittämiseen! Dokumentoimme lopputuloksen, lähetämme sen tapaamisen jälkeen sähköpostiisi – ja teemme halutessasi yhteistyöehdotuksen suunnitelman toteutuksessa kanssanne.

Suositteluasteemme NPS (Net Promoter Score) > 95!  Yhdessä vietetty puolituntinen tuottaa takuulla isoja oivalluksia – aina rennossa hengessä😀✌️

Veikko Törrönen

Jos kalentereistani ei löydy sinulle sopivaa ajankohtaa, voit aina soittaa tai laittaa sähköpostia. Yhteystiedot TÄSTÄ linkistä.

 

Kirjoittaja Veikko Törrönen on intohimoinen liiketoimintamuotoilija, palvelumuotoilija, valmentaja ja KREAPAL DESIGN Oy:n perustaja.

FacebookTwitterLinkedIn

Ajankohtaista

PALVELUMUOTOILIJA YRITYSKUMPPANIKSI

5.6.2021

Haluatko tehdä palvelumuotoilijan ja / tai liiketoimintamuotoilijan merkityksellistä työtä, jossa pääset vaikuttamaan...

Jatka lukemista

Yritysten kehittämispalvelut – ELY-konsultointi

15.2.2021

Yrityksen kehittämispalvelut / ELY konsultointi: KREAPAL DESIGN Oy nyt menossa mukana   MITÄ  Yritysten...

Jatka lukemista

Palvelumuotoilun huippuammattilainen mukaan KREAPAL-tiimiin!

7.1.2021

Palvelumuotoilun huippuammattilainen, Outi Nokkonen, liittyi mukaan KREAPAL-tiimiin 4.1.2021! Outin ajatuksia...

Jatka lukemista

Yhteystiedot

Autamme SINUA onnistumaan!

Ota yhteyttä.

Kuuntelemme sinua ja organisaatiosi tarpeita – ja autamme sinua kehittämän strategian tai palvelun, josta asiakkaanne, työntekijänne ja omistajanne syttyvät! Kerromme myös reilusti, jos emme ole organisaatiollesi paras mahdollinen kumppani – ja ehdotamme sopivampia tekijöitä.

  • Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.
Lisätietoja

Veikko on yrityksen perustaja, liiketoimintamuotoilija ja palvelumuotoilija, jonka kaikessa tekemisessä painottuu arvon tasapainoinen tuottaminen kolmella tasolla: asiakkaiden, työntekijöiden ja omistajien. Hän on johtanut lukuisia liiketoiminta- ja palvelumuotoiluhankkeita niin yksityisellä kuin julkisellakin sektorilla, sekä asiakaskokemuksen kehittämistä merkittävässä suomalaisessa konsernissa. BBA, MBA ja HHJ -tutkintojen lisäksi Veikko on opiskellut palvelumuotoilua kolmessa suomalaisessa korkeakoulussa, sekä liiketoimintamuotoilua TU Delft:issä. Veikko ei toista vain muiden ajatuksia, vaan ottaa aktiivisesti kantaa liiketoimintalähtöisen muotoilun kehitykseen Suomessa: kehittäen ja visualisoiden uusia konsepteja, työkaluja ja menetelmiä.

Veikko luennoi yliopistolla ja on kysytty esiintyjä erilaisissa palvelumuotoilun, asiakaskokemuksen ja markkinoinnin tapahtumissa ja seminaareissa. Häntä kiitetään erityisesti kyvystään oivalluttaa isoja kokonaisuuksia tavalla, joka puhuttelee niin organisaatioiden ylintä johtoa kuin työntekijöitäkin. Veikko on innostaja ja tekijä, jonka koulutuksissa, työpajoissa ja muotoiluprojekteissa syntyy oivalluksia ja tuloksia – aina rennossa hengessä.

Veikko Törrönen

Perustaja
Liiketoimintamuotoilija
Palvelumuotoilija

Veikon korkea ammattitaito, kokemus ja aito halu ymmärtää liiketoimintaamme on hyvän yhteistyömme perusta. Hän on utelias ja kunnianhimoinen valmentaja, joka ei koskaan päästä meitä helpolla: yhteinen valmistautuminen työpajoihin ja selkeä seuranta ovat antaneet eväät aikaansaavalle työskentelylle. Yhteistyö KREAPALin kanssa on auttanut meitä kirkastamaan konsernin yhteistä asiakaskokemuksen tahtotilaa, ottamaan oikeita askeleita, tarjonnut käytännön työkaluja ja selkeyttänyt tekemistämme jatkuvasti muuttuvassa työelämässä. Henkilökohtaisesti olen saanut myös kasvaa ihmisenä Veikon kanssa työskennellessäni. Lämmin kiitos ja vahva suositus!

Hanna-Kaisa Hynni
Asiakaskokemusjohtaja, VMP Oyj

Lisätietoja

Olen palvelumuotoilija, jolla on monen vuoden kokemus palvelumuotoilusta ja ison organisaation muutostyöstä asiakaslähtöisemmäksi.  Olen johtanut palvelumuotoilua lukuisissa projekteissa, sekä valmentanut satoja ihmisiä tuottamaan parempaa arvoa asiakkaille, työntekijöille ja omistajille – palvelumuotoilun menetelmin.

Erityisosaamistani ovat palvelumuotoilu ja ihmisymmärryksen soveltaminen palveluiden ja liiketoiminnan kehittämisessä – sekä julkissektorin toiminnan asiantuntemus.

Koulutukseltani olen yhteiskuntatieteiden maisteri, jonka lisäksi olen opiskellut palvelumuotoilua kahdessa suomalaisessa korkeakoulussa.

Minua on kiitetty erityisesti kyvystäni hahmottaa suuria kokonaisuuksia, sekä kiteyttää niitä helposti ymmärrettävällä tavalla. Innostun ihmisistä ja hyvistä ratkaisemisen arvoisista kysymyksistä – ja saan ihmiset ympärilläni innostumaan mukanani.

Outi Nokkonen

Palvelumuotoilija


Outi on valtavan upea palvelumuotoilun superammattilainen, organisaatioiden muutosmuotoilija, digitaalisten palvelujen uudistaja ja yhteiskehittämisen taitaja. Hän on ratkaisukeskeinen luova ongelmanratkaisija, joka ei pelkää lähteä kokeilemaan.

Outi on taitava projektinhallinnassa ja hän saa tuloksia aikaiseksi! Perustimme hänen kanssaan julkishallinnon muotoiluverkoston ”Julkis-muotoilijat” – ja Outi on vetänyt verkoston toimintaa aktiivisesti pari vuotta. Outi on sparrannut myös minua vaativissa muotoilujohtamisen tehtävissä. Vahva suositus täältä!

Anni Leppänen
Johtava palvelumuotoilija, Helsingin kaupunki

Lisätietoja

Jaakko hoitaa KREAPALilla verkkokursseihin ja liittyviä tehtäviä. Muotoiluajattelusta sekä digimarkkinoinnista kiinnostunut BBA-tradenomi aloitti työt keväällä 2020 harjoittelulla, jonka jälkeen yhteistyö on jatkunut tähän päivään.

Analyyttinen mutta myös luova Jaakko haluaa nostaa yritysten digitaalisen viestinnän määrää ja laatua, sekä tärkeimpänä – sen merkityksellisyyttä asiakkaalle!

Jaakko Koskinen

Verkkokurssimestari
Kasvuhakkeri

Jaakko hoitaa KREAPALilla verkkokursseihin liittyviä tehtäviä. Muotoiluajattelusta sekä digimarkkinoinnista kiinnostunut BBA-tradenomi aloitti työt keväällä 2020 harjoittelulla, jonka jälkeen yhteistyö on jatkunut tähän päivään.

Analyyttinen mutta myös luova Jaakko haluaa nostaa yritysten digitaalisen viestinnän määrää ja laatua, sekä tärkeimpänä – sen merkityksellisyyttä asiakkaalle!

Veikko Törrönen
Perustaja, KREAPAL DESIGN Oy

PALVELUMUOTOILU & LIIKETOIMINTAMUOTOILU

ILMAISET WEBINAARIT