OTA YHTEYTTÄ >

KREAPAL BLOGI
Vinkkejä ja uusia näkökulmia liiketoimintamuotoilusta, palvelumuotoilusta ja asiakaskokemuksesta.

Tilaa uutiskirje TÄSTÄ

Liiketoimintamuotoilu ja palvelumuotoilu: empatian ja strategisen näkemyksen tasapainottajat

31.1.2020   |   Veikko Törrönen

Palvelumuotoilu on äärimmäisen tehokas keino kehittää palveluiden tuottamaa asiakaskokemusta ja työntekijäkokemusta, sekä niiden tuottamiseen tarvittavia organisaation sisäisiä prosesseja. Liiketoimintamuotoilu sopii organisaatioille, joiden liiketoiminta kaipaa kokonaisvaltaisempaa ja tasapainoisempaa asiakkaiden, henkilöstön, johdon ja omistajien tarpeiden kytkemistä osaksi organisaation strategiaa. Molempien ytimessä on oivallus siitä, että organisaatiot palvelevat pohjimmiltaan aina ihmisiä. 

 

Palvelumuotoilu yhdistää palveluiden tasoilla empatian organisaation näkemykseen – ja tuo tähän tasapainoa. Liiketoimintamuotoilu luo balanssia strategian ja liiketoimintamallien tasolla ihmisten tarpeiden ja organisaation strategisen näkemyksen välille.

 

Liiketoimintamuotoilu ja palvelumuotoilu – empatian ja näkemyksen tasapainottajat

Elämme asiakkaan aikakautta. Valta on siirtynyt organisaatioilta ihmisille, jonka vuoksi:

1. Pelkkään näkemykseen pohjautuen on entistä hankalampaa luoda palveluita ja liiketoimintamalleja, jotka tuottavat ylivoimaista arvoa asiakkaille, työntekijöille ja omistajille: palveluiden, liiketoimintamallien ja strategioiden kehitys vaatii empatiaa ihmisiä kohtaan.

2. Pelkkään empatiaan pohjautuen on täysin mahdotonta luoda palveluita ja liiketoimintamalleja, jotka tuottavat ylivoimaista arvoa asiakkaille, työntekijöille ja omistajille: asiakas ei osaa sanoittaa sitä, mitä organisaation tulisi tehdä – se vaatii strategista näkemystä organisaatiolta.

Miten nämä sitten yhdistetään? Palvelumuotoilu yhdistää palveluiden tasoilla empatian organisaation näkemykseen – ja tuo tähän tasapainoa. Liiketoimintamuotoilu luo balanssia strategian ja liiketoimintamallien tasolla ihmisten tarpeiden ja organisaation strategisen näkemyksen välille.

 

liiketoimintamuotoilu ja palvelumuotoilu

 

 

Investointi muotoiluun kannattaa muun muassa näissä tilanteissa

  • Strategia ei ohjaa tekemistänne: energianne ja resurssinne kohdistuvat eri suuntiin.
  • Strategianne on kompleksinen: henkilöstönne ei ymmärrä tai muista sitä.
  • Organisaationne visio, missio, arvot tai koko strategia kaipaavat uudistusta ja selkeää suuntaa.
  • Haluatte hyödyntää asiakasymmärrystä tulevassa strategiatyössä, mutta ette oikein tiedä miten se kannattaisi tehdä.
  • Haluatte osallistaa henkilöstönne strategiaprosessiin, mutta ette tiedä miten se kannattaisi tehdä.
  • Haluatte osallistaa henkilöstönne sisäisten toimintamallien kehittämiseen, mutta ette tiedä miten se kannattaisi tehdä.
  • Haluatte ymmärtää mitä odotuksia asiakkailla on nykyisiä tai tulevia tuotteita ja palveluitanne kohtaan?
  • Haluatte ymmärtää mitkä nykyisistä tuotteista ja palveluistanne tuovat eniten arvoa asiakkaille – ja miksi?
  • Haluatte nostaa nykyisten palveluidenne asiakkaille, työntekijöille ja omistajille tuottamaa arvoa – ja liiketoiminnallista kannattavuutta.
  • Haluatte innovoida kokonaan uusia palveluita osallistamalla prosessiin parhaat mahdolliset asiantuntijat: organisaationne asiakkaat ja -työntekijät.
  • Haluatte tuotteistaa palvelunne selkeiksi kokonaisuuksiksi, mutta ette välttämättä onnistu tässä yksin.
  • Haluatte osallistaa henkilöstönne sisäisten toimintojen kehittämiseen, mutta ette tiedä miten se kannattaisi tehdä.

 

Näin investointi tuottaa tulosta

  • Hyödynnätte asiakas- ja työntekijäymmärryksestä nousseet mahdollisuudet kilpailuedun rakentamiseen strategiatyössänne.
  • Kuulette asiakkaitanne ja henkilöstöänne uudella tavalla ja opitte organisaationa suuntaamaan ajattelua asiakkaille ja henkilöstölle tuottavaan arvoon.
  • Osallistatte henkilöstöä sitouttaen ja motivoiden heidät samalla yhteiseen strategiseen suuntaan ja jatkon toimenpiteisiin.
  • Konkretisoitte roolit ja vastuut strategian jalkauttamisessa – sekä parannatte esimiesten kyvykkyyttä johtaa muutosta.
  • Nopeutatte strategian toiminnallistamista osaksi arkea.
  • Opitte organisaationa ymmärtämään palveluitanne asiakkaidenne silmin ja maksimoimaan asiakkaille tuotetun arvon yhdessä – siilorajat ylittäen.
  • Kasvatatte asiakasuskollisuutta ja kannattavuutta: tyytyväiset asiakkaat palaavat luoksenne – ja heidän ostotiheytensä kasvaa.
  • Luotte suosittelua: tyytyväiset asiakkaat suosittelevat palveluitanne edelleen, eli tekevät myyntiä ja markkinointia puolestanne.
  • Tunnistatte palveluidenne asiakkaille merkityksellisimmät kohtaamispisteet, joiden pohjalta kykenette rakentamaan palveluillenne erottuvuutta ja kilpailuetua.
  • Kuulette asiakkaitanne ja henkilöstöänne uudella tavalla ja opitte organisaationa suuntaamaan ajattelua asiakkaille ja henkilöstölle tuottavaan arvoon.
  • Osallistatte henkilöstöä sitouttaen ja motivoiden heidät palveluiden yhteiseen kehittämiseen sekä jatkon toimenpiteisiin.

 

Haluatko oppia lisää?

liiketoimintamuotoilu ja palvelumuotoilu

 

liiketoimintamuotoilu ja palvelumuotoilu

 

Tarvitsetko apua?

Varaa kalentereistamme sinulle sopivin 30 minuutin ajankohta. Lähetämme sinulle kutsun etätapaamiseen, jossa tehdään yhdessä suunnitelma yrityksesi strategian tai palvelun muotoiluun! Dokumentoimme lopputuloksen, lähetämme sen tapaamisen jälkeen sähköpostiisi – ja teemme halutessasi yhteistyöehdotuksen suunnitelman toteutuksessa kanssanne.

Suositteluasteemme NPS (Net Promoter Score) > 95!  Yhdessä vietetty puolituntinen tuottaa takuulla isoja oivalluksia – aina rennossa hengessä😀✌️

Jos kalentereistamme ei löydy sinulle sopivaa ajankohtaa, meille voi aina soittaa tai laittaa sähköpostia. Yhteystiedot TÄSTÄ linkistä.

 

Kirjoittaja Veikko Törrönen on intohimoinen liiketoimintamuotoilija, palvelumuotoilija, valmentaja ja KREAPAL DESIGN Oy:n perustaja.

FacebookTwitterLinkedIn

Kiinnostaako tutustua liiketoimintamuotoiluun? Lataa KREAPALin uusi opas! 🤓 #liiketoimintamuotoilu https://twitter.com/kreapal/status/1380153037268869128

Uusi oppaamme on nyt livenä! Kaikki olennainen liiketoimintamuotoilusta: Opas osallistavaan ja moderniin strategiatyöhön 🔥 https://www.kreapal.fi/oppaat/ #liiketoimintamuotoilu

Palvelumuotoilu koulutus verkko-opintoina? https://www.kreapal.fi/blogi/palvelumuotoilu-koulutus-verkko-opintoina/ #palvelumuotoilu

Eilen vilahdimme @YleTampere uutisissa! Timo Lahti kertoi miten etätyö ja korona ovat vaikuttaneet toimitilabisnekseen ja jäsenemme @kreapal avasi miksi työskentelee Crazy Townilla.

Kohdasta 4:26 eteenpäin pääset tutustumaan tiloihimme ja toimintaamme.

https://areena.yle.fi/1-50662725

Blogissa kokemustietoon perustuvat vinkit palvelumuotoilun aloittamisesta julkissektorin organisaatiossa 👌🤓 #palvelumuotoilu https://twitter.com/kreapal/status/1370438218169135109

Ajankohtaista

Yritysten kehittämispalvelut – ELY-konsultointi

15.2.2021

Yrityksen kehittämispalvelut / ELY konsultointi: KREAPAL DESIGN Oy nyt menossa mukana   MITÄ  Yritysten...

Jatka lukemista

PALVELUMUOTOILIJA YRITYSKUMPPANIKSI

25.1.2021

Haluatko tehdä palvelumuotoilijan merkityksellistä työtä, jossa pääset vaikuttamaan positiivisesti suomalaisen työelämän...

Jatka lukemista

Palvelumuotoilun huippuammattilainen mukaan KREAPAL-tiimiin!

7.1.2021

Palvelumuotoilun huippuammattilainen, Outi Nokkonen, liittyi mukaan KREAPAL-tiimiin 4.1.2021! Outin ajatuksia...

Jatka lukemista

Yhteystiedot

Autamme SINUA onnistumaan!

Ota yhteyttä.

Kuuntelemme sinua ja organisaatiosi tarpeita – ja autamme sinua kehittämän strategian tai palvelun, josta asiakkaanne, työntekijänne ja omistajanne syttyvät! Kerromme myös reilusti, jos emme ole organisaatiollesi paras mahdollinen kumppani – ja ehdotamme sopivampia tekijöitä.

  • Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.
Lisätietoja

Veikko on yrityksen perustaja, liiketoimintamuotoilija ja palvelumuotoilija, jonka kaikessa tekemisessä painottuu arvon tasapainoinen tuottaminen kolmella tasolla: asiakkaiden, työntekijöiden ja omistajien. Hän on johtanut lukuisia liiketoiminta- ja palvelumuotoiluhankkeita niin yksityisellä kuin julkisellakin sektorilla, sekä asiakaskokemuksen kehittämistä merkittävässä suomalaisessa konsernissa. BBA, MBA ja HHJ -tutkintojen lisäksi Veikko on opiskellut palvelumuotoilua kolmessa suomalaisessa korkeakoulussa, sekä liiketoimintamuotoilua TU Delft:issä. Veikko ei toista vain muiden ajatuksia, vaan ottaa aktiivisesti kantaa liiketoimintalähtöisen muotoilun kehitykseen Suomessa: kehittäen ja visualisoiden uusia konsepteja, työkaluja ja menetelmiä.

Veikko luennoi yliopistolla ja on kysytty esiintyjä erilaisissa palvelumuotoilun, asiakaskokemuksen ja markkinoinnin tapahtumissa ja seminaareissa. Häntä kiitetään erityisesti kyvystään oivalluttaa isoja kokonaisuuksia tavalla, joka puhuttelee niin organisaatioiden ylintä johtoa kuin työntekijöitäkin. Veikko on innostaja ja tekijä, jonka koulutuksissa, työpajoissa ja muotoiluprojekteissa syntyy oivalluksia ja tuloksia – aina rennossa hengessä.

Veikko Törrönen

Perustaja
Liiketoimintamuotoilija
Palvelumuotoilija

Veikon korkea ammattitaito, kokemus ja aito halu ymmärtää liiketoimintaamme on hyvän yhteistyömme perusta. Hän on utelias ja kunnianhimoinen valmentaja, joka ei koskaan päästä meitä helpolla: yhteinen valmistautuminen työpajoihin ja selkeä seuranta ovat antaneet eväät aikaansaavalle työskentelylle. Yhteistyö KREAPALin kanssa on auttanut meitä kirkastamaan konsernin yhteistä asiakaskokemuksen tahtotilaa, ottamaan oikeita askeleita, tarjonnut käytännön työkaluja ja selkeyttänyt tekemistämme jatkuvasti muuttuvassa työelämässä. Henkilökohtaisesti olen saanut myös kasvaa ihmisenä Veikon kanssa työskennellessäni. Lämmin kiitos ja vahva suositus!

Hanna-Kaisa Hynni
Asiakaskokemusjohtaja, VMP Oyj

Lisätietoja

Olen palvelumuotoilija, jolla on monen vuoden kokemus palvelumuotoilusta ja ison organisaation muutostyöstä asiakaslähtöisemmäksi.  Olen johtanut palvelumuotoilua lukuisissa projekteissa, sekä valmentanut satoja ihmisiä tuottamaan parempaa arvoa asiakkaille, työntekijöille ja omistajille – palvelumuotoilun menetelmin.

Erityisosaamistani ovat palvelumuotoilu ja ihmisymmärryksen soveltaminen palveluiden ja liiketoiminnan kehittämisessä – sekä julkissektorin toiminnan asiantuntemus.

Koulutukseltani olen yhteiskuntatieteiden maisteri, jonka lisäksi olen opiskellut palvelumuotoilua kahdessa suomalaisessa korkeakoulussa.

Minua on kiitetty erityisesti kyvystäni hahmottaa suuria kokonaisuuksia, sekä kiteyttää niitä helposti ymmärrettävällä tavalla. Innostun ihmisistä ja hyvistä ratkaisemisen arvoisista kysymyksistä – ja saan ihmiset ympärilläni innostumaan mukanani.

Outi Nokkonen

Palvelumuotoilija


Outi on valtavan upea palvelumuotoilun superammattilainen, organisaatioiden muutosmuotoilija, digitaalisten palvelujen uudistaja ja yhteiskehittämisen taitaja. Hän on ratkaisukeskeinen luova ongelmanratkaisija, joka ei pelkää lähteä kokeilemaan.

Outi on taitava projektinhallinnassa ja hän saa tuloksia aikaiseksi! Perustimme hänen kanssaan julkishallinnon muotoiluverkoston ”Julkis-muotoilijat” – ja Outi on vetänyt verkoston toimintaa aktiivisesti pari vuotta. Outi on sparrannut myös minua vaativissa muotoilujohtamisen tehtävissä. Vahva suositus täältä!

Anni Leppänen
Johtava palvelumuotoilija, Helsingin kaupunki

Lisätietoja

Jaakko hoitaa KREAPALilla verkkokursseihin ja liittyviä tehtäviä. Muotoiluajattelusta sekä digimarkkinoinnista kiinnostunut BBA-tradenomi aloitti työt keväällä 2020 harjoittelulla, jonka jälkeen yhteistyö on jatkunut tähän päivään.

Analyyttinen mutta myös luova Jaakko haluaa nostaa yritysten digitaalisen viestinnän määrää ja laatua, sekä tärkeimpänä – sen merkityksellisyyttä asiakkaalle!

Jaakko Koskinen

Verkkokurssimestari
Kasvuhakkeri

Jaakko hoitaa KREAPALilla verkkokursseihin liittyviä tehtäviä. Muotoiluajattelusta sekä digimarkkinoinnista kiinnostunut BBA-tradenomi aloitti työt keväällä 2020 harjoittelulla, jonka jälkeen yhteistyö on jatkunut tähän päivään.

Analyyttinen mutta myös luova Jaakko haluaa nostaa yritysten digitaalisen viestinnän määrää ja laatua, sekä tärkeimpänä – sen merkityksellisyyttä asiakkaalle!

Veikko Törrönen
Perustaja, KREAPAL DESIGN Oy

PALVELUMUOTOILU & LIIKETOIMINTAMUOTOILU

ILMAISET WEBINAARIT